Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    iSaint skrev:
    Hvor skal jeg sendet de 4 kolliene? ;)

Mvh
    Arne Kr
    Hehe, jeg lever lykkelig med Nait 1 – og kjøper inntil videre plater for all overskuddslikviditet som ikke sendes i retning Islay, men takk for tilbudet. :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.310
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    bhaagensen skrev:
    Ulempen med aktivt er at det er relativt komplisert - mange bokser, kabler og instillinger, og kan derfor lettere komme til å låte dårlig hvis man ikke får systemet satt ordentlig opp. Men nu da du står og skal velge fra bunnen ville jeg bare nevne det slik at du kan inkludere muligheten i dine tanker.

Et alternativ til Naim kan være tyske Phonosophie. Samme filosofi som Naim og likner designmessig. Balthar har et aktivt system derfra. Forsterkeren brer seg utover tre bokser. Forforsterker med aktiv deling, psu og en effektforsterker med fire kanaler.

Hadde det vært Naim, måtte man ha forforsterker/psu, Snaxo/psu og to effektforsterkere.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    C. Alshus skrev:
    Et alternativ til Naim kan være tyske Phonosophie. Samme filosofi som Naim og likner designmessig. Balthar har et aktivt system derfra.
    Interessant. Vet du, eller Balthar, noe om hvordan de får filtrenes data? Naim's Snaxo til Audiovector er laget specielt til Audiovector ut fra officielle data. Jeg mener Densen laver aktive filtre ved at måle på høytalerene. Her skal sies at jeg ikke aner noe om hvor problematisk det er å gjøre dette i forhold til å kjenne fabriksdata.

Som en ytterligere tilføyelse skal det 3 effektforsterkere til på AVS3AA. Derutover er det vel på sin plass å nevne at det, for Bowerman, ikke er et point-of-no-return. Han kan på hvilket som helst tidspunkt få dette gjort.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.310
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kjenner ikke til det du spør om, men jeg mener å troat både Snaxo og det aktive printkortet i Phonosophie har intillingsmuligheter.

Balthar er i Tyskland nå, men han svarer sikkert når han får sjansen.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Jeg har vært innom aktiv deling tanken. Men det krever vel 3 stk. NAP200 pluss Snaxo og PSU. Jeg synes det blir litt vel komplisert, og vil tro det overstiger en NAP300 en høygang når det gjelder pris.
    CDS3m/555PS, NAC252, NAP300 ble bestillt i går ;D
    Skal ha dette i hovedstuen etter hvert. Målet er å få kjøpt inn Fraim. 2 bunnhyller og 4 hyller, sort med stålben. S3 Arrete'ene mine er sorte så dette skal bli lækkert til slutt.
    Tror ikke jeg vil savne tanken så alfor mye på aktiv deling etter NAP300 innkjøpet, men en kan jo ha 3 slike evt. om det faller en Jackpot inn på kontoen...

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Grattis! Blir nok knallbra!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    De sorte Ibl er bare så lekre. Snakk om less is more!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Wright skrev:
    Jeg skulle gjerne kjøpt 200 – bortsett fra at jeg absolutt ikke har bruk for den, virker jo som en utmerket effektforsterker til en god pris. Litt av problemet med å selge high-end Naim-utstyr er kanskje at de som er i besittelse av slikt i utgangspunktet er veldig opptatt av å ha matchende utstyr, så det skal en del til for å finne en som er ute etter akkurat det en skal kvitte seg med.
    Det finnes unntak... En annen vinkling av Wright teori:
    Jeg begynte med 112/150 som første Naim produkt, en kombo som jeg var veldig fornøyd
    med. Etter et halvt års lytting på denne komboen hadde jeg bestemt meg for at Naim
    skulle være en del av midt hjem i mange år framover..
    Etter å hørt på 202/200 og Supernait bestemte jeg meg for ref serien.
    Første utfordring: Handle i ref serien krever feit lommebok, noe jeg ikke har.
    Neste utfordring: Finne ut hvor jeg ønsker at mitt nivå skal være, brukt eneste mulighet.
    Det er stort sett ikke noe kupp og kjøpe brukt, man betaler 60% av ny pris på komponenter
    som er ca 4-5år gamle og som krever recap. når de passerer 10 år. Men har man ikke feit lomme-
    bok så er det eneste alternativ (for meg) for å havne på et balansert ref system til slutt.
    Skal du kjøpe et balansert system f.eks CDX2 202/200 Hicap/napsc nytt samtidig koster
    det kr 80 000.- ! Penger som blir for drøyt for meg å ta i en omgang.
    Hvis man setter seg et mål, og HOLDER seg til målet ser jeg ikke noe problem med å bygge
    seg opp over tid. Jeg sier ikke at dette funker for alle, men jeg har prøvd eller prøver å
    bygge meg opp over tid og det funker fint for meg. Er du en utålmodig sjel passer nok ikke denne måten å bygge anlegg.
    F.eks har man en 112,152,Naitxs,naimuniti,supernait er det en fin oppgradering med nap200.
    Du får gjerne ikke utnyttet dens fulle egenskaper sammen med 112,152,Naitxs,naimuniti,
    men hvis man har en plan om å løfte pre nivå senere blir jo dette veldig bra!

(sett ut ifra at man har en plan for en kilde som passer i systemet) Den må ikke være
    på plass med en gang:)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Bowerman skrev:
    Jeg har vært innom aktiv deling tanken. Men det krever vel 3 stk. NAP200 pluss Snaxo og PSU. Jeg synes det blir litt vel komplisert, og vil tro det overstiger en NAP300 en høygang når det gjelder pris.
    CDS3m/555PS, NAC252, NAP300 ble bestillt i går ;D
    Skal ha dette i hovedstuen etter hvert. Målet er å få kjøpt inn Fraim. 2 bunnhyller og 4 hyller, sort med stålben. S3 Arrete'ene mine er sorte så dette skal bli lækkert til slutt.
    Tror ikke jeg vil savne tanken så alfor mye på aktiv deling etter NAP300 innkjøpet, men en kan jo ha 3 slike evt. om det faller en Jackpot inn på kontoen...
    Gratulerer så masse. Godt å se noen knalle til. Spent på å høre dine tilbakemeldinger.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    F.eks har man en 112,152,Naitxs,naimuniti,supernait er det en fin oppgradering med nap200.
    Det kan minne om min plan. Å sette en 200 på Uniti i første omgang. Så kan det i tur og orden komme til forforsterker og NaimDAC. Men kjøper helst utstyret nytt siden dette er ting jeg sikkert kommer til å eie en stund. Men alt dette kan jo også godt vente, savner ikke så mye med et nåværende oppsettet. Jeg må bare unngå å lytte til bedre utstyr.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    leon skrev:
    Det kan minne om min plan. Å sette en 200 på Uniti i første omgang. Så kan det i tur og orden komme til forforsterker og NaimDAC. Men kjøper helst utstyret nytt siden dette er ting jeg sikkert kommer til å eie en stund. Men alt dette kan jo også godt vente, savner ikke så mye med et nåværende oppsettet. Jeg må bare unngå å lytte til bedre utstyr.
    Ingen dum plan det der..

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Dersom noen vurderer Uniti.

Just to clear up the facts and figures on Uniti:
    On S/PDIF inputs the Uniti will accept up to 192kHz @ 24bit.
    On current production software (1.1.00) the USB and UPnP streaming feeds support up to 48kHz / 16bit.
    On the current Uniti Beta code, support for 96kHz/24bit is available on USB and UPnP inputs.

With regards
    Steve (Naim R&D)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En god gammel NAP250 vil jeg tro. En kompis hadde en... jeg tror den var fra midten av 70. Den låt veldig bra ift mer moderne forsterkere dengang selv mer enn 15 år etter at den var ny. Han sendte den inn til recap først på 90-tallet; husker godt at Naim trakk fra prisen av porto til UK på fakturaen, under påskudd av at det ikke var kundens feil at Naim ikke hadde forhandlere i Norge som han kunne levere den til.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Det er policy enkelte kan lære av, skal vel over en tur min 250 også, men stresser det ikke, prod i 89, recap i 01

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    hifiguru; hva syns du om kef ref iforhold til dine gml dynaudio?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    nilsen64 skrev:
    hifiguru; hva syns du om kef ref iforhold til dine gml dynaudio?
    Vet ikke ennå. Koblet opp i går men feil på en signalkabel stoppet gleden, kabelen er fikset men for mye unger veien for lyden i kveld ;) ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    hjeeelp, masse brum når jeg kobler til ampen, er det noen som kan se hva som er galt? Orginalkabel følgte ikke med men har fått bygd om en 4til4 snaic. Skal jeg da samle "minusene" i xlr-pluggen?

edit, grubler her nå, kanskje ikke +ve skal være med inni xlr?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bildet ditt rimer ikke med skjema. Det er vel 3-pols XLR på NAP250 vel? Det skal være felles jord ja, det er forresten ingen andre måter å gjøre det på med en 3-pols XLR til stereo.

Se på side 10 her; http://www.naim-audio.com/download/man_poweramps.pdf

Her var det også noen ord om felles jord;

nap 140, 150, 180, 250 power amplifiers
    connections
    The negative input and output connections are all common. The mains earth (ground) should always be connected regardless of what other equipment is used in conjunction with Naim power amplifiers. This only grounds the case and the electrostatic screen within the transformer, and is not connected to the signal negative. In order to avoid hum loops, the signal negative of the whole system should be connected to the mains earth (ground) in ONE place. This will normally be in the turntable or cd player.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Bildet ditt rimer ikke med skjema. Det er vel 3-pols XLR på NAP250 vel? Det skal være felles jord ja, det er forresten ingen andre måter å gjøre det på med en 3-pols XLR til stereo.
    3pins på 250 men 4 utfra cap, de to øverste pinnene på illustrasjonen min stemmer vel, men skal begge de nedre +ve og -ve gå inn på samme pinne i xlr?

......blir nærvøs av det hærre je.....

K

Kaarelars

Gjest
    hifiguru skrev:
    Vidar P skrev:
    3pins på 250 men 4 utfra cap, de to øverste pinnene på illustrasjonen min stemmer vel, men skal begge de nedre +ve og -ve gå inn på samme pinne i xlr?

......blir nærvøs av det hærre je.....

Du får sikkert raskt svar på dette om du spør på Pink fish media,

http://www.pinkfishmedia.net/forum/forumdisplay.php?f=5

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Later til at Naim kommer med unitis lillebror, uten cdp, som heter UnitiQute. Fiffig. Hadde vært fett med HiCap-størrelse.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Bach_Man skrev:
    Den buede fronten på Hicapboksen tillater vel ikke så mye innen displayer og betjeningsknapper. Men ja, det hadde vært stilig.
    Men trenger man display og betjeningsknapper? Når iPod Touch nevnes, kan det jo tenkes at GUI'et vil eksistere utelukkende på en slik eller en PC. Ser for meg en Naim-versjon av Sekrit DS-I, og som jeg sa tidligere hadde jeg kjøpt den på flekken hvis Naim hadde lansert en slik. Blir spennende å se hva den nye boksen med det dustete navnet (UnitiQute?!?) er for noe. Håper for øvrig virkelig det blir en hard launch og ikke en übersoft slik som med Naim DAC'en.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Er det bekreftet noe sted at denne kommer uten CD-spiller? Hadde i utgangspunktet planlagt å kjøpe en Arcam Solo Mini til i løpet av de nærmeste måneden (glimrende til hyttebruk!), men denne boksen kunne jo vært et interessant alternativ. På CES-siden står mange signalkilder nevnt, men ikke CD-spiller, så det lover jo dårlig.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er vel selve poenget at den ikke har cdspiller. For med cdspiller blir det jo rett og slett en Uniti. Prisen burde jo ligge endel lavere enn Uniti også. Spennende, men Naim har jo etterhvert for vane å lansere produktene og så tweake videre i et havt års tid, så tviler på at vi får se denne i det fri på en stund ennå.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/6462923727

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gitt at de aller fleste som er gammel nok til det og har hatt kjøpekraft til det har kjøpt cd'er i 25 år, ie de man må regne med utgjør majoriteten av de som har kjøpekraft til å kjøpe dyr hifi, har en substansiell cd-samling så er det vel ikke det smarteste man gjør å satse på et komplettsystem uten cdp først og fremst. Noen av disse vil garantert ikke gidde å rippe og styre med slikt. Så man får anta at dette eventuelt kommer som et sideprodukt vel, om det kommer.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Gitt at de aller fleste som er gammel nok til det og har hatt kjøpekraft til det har kjøpt cd'er i 25 år, ie de man må regne med utgjør majoriteten av de som har kjøpekraft til å kjøpe dyr hifi, har en substansiell cd-samling så er det vel ikke det smarteste man gjør å satse på et komplettsystem uten cdp først og fremst. Noen av disse vil garantert ikke gidde å rippe og styre med slikt. Så man får anta at dette eventuelt kommer som et sideprodukt vel, om det kommer.
    Alle har sine preferanser; noen kjøper fremdeles CD'er, andre gjør det ikke. Selv er jeg glad jeg hoppet av CD-kjøret i år 2000. Har fremdeles noen hundre plater som står og samler støv, har ikke rørt dem på åresvis. Imidlertid bugner det ikke akkurat av virkelig gode løsninger for dem som ikke spiller musikken sin fra CD'er, så synes det er på tide at man får streamere og slike produkter som ikke bare er ment som hytteanlegg for folk som har cdp som primærkilde. Linn bør ha masse kudos for å legge seg på en slik linje tidligere enn andre, selv om det imo var mange år for sent. Er nok ikke lenge før Naims beste kilder er streamere, tviler på at det kommer noen cdp-erstatter til CD555. Gleder meg.

Hvis man tenker på det, er det jo åpenbart at CD som leveringsmedium for digitale filer i 2009 er helt komplett noldus. Lyspærer får vi ikke lov til å bruke lenger - vi må belemres med sparepærer - men CD'er skal man på død og liv trykke opp og drasse verden rundt i trailere. Jeez.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med respekt å melde så har vel ikke du bidratt særlig til Naim sin turnover heller gjennom årene da. Andre kjøpergrupper, som har kjøpt deres produkter i årtier, har vel en helt annen fokus for de. Enhver får vel gjette hva slags kjøpergrupper Naim vil velge å satse sin fremtid på. Det er jo noe enhver bedrift pleier å gløtte på.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det synes jeg blir feil på flere nivåer, Vidar P.

Jeg har inntrykk av at denne skal være en lillebror til Uniti, altså et rimeligere produkt som ikke krever all verdens kjøpekraft. Dessuten finnes allerede Uniti for de som krever CDP.

Men problemet produsenter som Naim sliter med er vel kanskje å fange opp en ny generasjon kjøpere som ikke har noe forhold til cder, man kan vel kanskje kalle det for ipod-generasjonen. Mange av disse har vel passert 30 etterhvert og har fått seg jobb.

Alternative kan det være etablerte Naim-brukere som vil ha et soveromssystem eller lignende. Om man først har en NAS eller en HDX fylt med musikk er det vel ingen grunn til dra cder med seg til sekundærsystemet.

Jeg noterer i alle fall at det er mange på Naimforumet som er interessert i en ren streamer, andre som vil ha DAC, mens enkelte andre, med IMHO mer penger enn vett, kjøper seg en CDX2-2 for å bruke sammen med DACen.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Med respekt å melde så har vel ikke du bidratt særlig til Naim sin turnover heller gjennom årene da. Andre kjøpergrupper, som har kjøpt deres produkter i årtier, har vel en helt annen fokus for de. Det er jo noe enhver bedrift pleier å gløtte på.
    En Naim var min andre skikkelige forsterker, og jeg skulle tro at slike som meg er akkurat den kundegruppen Naim må fange for å fortsette med den suksessen de har hatt hittil. Men dette er jeg rimelig sikker på at de er klar over. Folk som koser seg med entrylevelsakene deres nå, er de som kjøper reference om ti år. Og de fleste i denne gruppen ler av tanken på cd-spillere.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ikke se at lanseringen av UnitiQute på noen måte går ut over reference-serien eller gamle kunder.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Bach, bruker du uniti som streamer eller DAC i det daglige?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Bruker den som streamer, CDP, radio, og forsterker for platespilleren. Dac til Spotify. Kort sagt brukes de fleste funksjonene nesten daglig. Brorparten av musikksamlingen er rippet til flac, men jeg har ikke giddet å sette opp en skikkelig permanent serverløsning ennå. Når det skjer kommer nok streaming til å stå for mesteparten av den digitale musikkavspilingen. Kommer muligens til å koble en DVD-spiller til en av de digitale inngangene også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn