Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    digiman skrev:
    Da er Allea kjøpt og frakt er ordnet hjem til Norge :)
    Spennende tider om dagen.
    Jøss, du blir godt rustet på høyttalerfronten nå. Forstår det som at du skal ha både PMC og Allea?
    Skal ihvertfall bli skikkelig artig å høre hva du synes om Allea, og selvfølgelig PMC om du skal ha begge deler...

S

Stereo_Mono

Gjest
    SOEDAL skrev:
    digiman skrev:
    Jøss, du blir godt rustet på høyttalerfronten nå. Forstår det som at du skal ha både PMC og Allea?
    Skal ihvertfall bli skikkelig artig å høre hva du synes om Allea, og selvfølgelig PMC om du skal ha begge deler...
    Ja! Har to spennende høyttalere på vei nå. Prisen endte på et nivå, som gjorde det slik at jeg måtte bare slå til på Allea. Ellers hadde jeg bare angret i lang tid fremover. Synes også at Naim høyttalere virker jo unektelig spennende da.
    I følge UK Naim er Allea meget gode saker på 202/NAPSC/200.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Svein skrev:
    Hei Leon,

takker,
    får prøve meg på en beskrivelse seinere.

Du har et meget godt anlegg foran IBL, hva synes du om høyttalerne?
    Det ble veldig annerledes først for meg, gikk fra dynaudio til naim ht.
    Ibl virket veldig tør i begynnelsen, klangrik, presise og noe bass fattige.
    Med ny skilde Cdx2 så kom luftighet enda mer klangrikhet, men manglet fremdeles
    noe på basen, ikke mye. Cdx2 kan også virke noe hard/skarp sammen med Ibl. Som Balthar har nevnt flere ganger tidligere i denne tråen Ibl kan vokse opp til/sammen med 500 serien, veldig enig med det. For hver oppgradering jeg har gjort har Ibl svart!
    Neste steg var nac 282, da kom bassen også bedre med og samt at ibl ble enda
    åpnere. Med n-sub tilkoblet kom den siste bassen og luftighet jeg savnet,
    sub er rimelig lavt stilt, men den lille gjør susen. Sub er innstilt på frekvenz 60
    og gain 55.
    LP12 spiller er i innkjøringsfasen, men det virker veldig lovende sammen med Ibl.
    Ibl evner å bære frem den analoge varmen i lyden.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    Svein skrev:
    Hei Leon,

takker,
    får prøve meg på en beskrivelse seinere.

Du har et meget godt anlegg foran IBL, hva synes du om høyttalerne?
    noe på basen, ikke mye. Cdx2 kan også virke noe hard/skarp sammen med Ibl. Som Balthar har nevnt flere ganger tidligere i denne tråen Ibl kan vokse opp til/sammen med 500 serien, veldig enig med det. For hver oppgradering jeg har gjort har Ibl svart!
    sub er rimelig lavt stilt, men den lille gjør susen. Sub er innstilt på frekvenz 60
    og gain 55.
    LP12 spiller er i innkjøringsfasen, men det virker veldig lovende sammen med Ibl.

bar beskrivelsen leon...ibl er ja byggt for vinyl :)...synst dne er veldig sylten for aktiv drift eller top naim gear...jeg fikk aldri ibl til å spille bra på lavt naim set.men er vel lit bortskjemt ;)..med nait 2 var det gøy men synst lit for tynt og agresivt i diskanter for min smak...synst 282 er top for ibl..da beginner det å blir spenende...

vi få ser hva du synst svein :)

K

Kaarelars

Gjest
    leon skrev:
    og gain 55.

hei,
    takk for beskrivelsen, ser enda mer fram IBL'ene ankommer.

Låter CDX2 fortsatt skarpt? Får ikke det til å stemme helt med 282 og 250.2 Hvis ikke IBL er veldig frampå. Hvis kablene fra delefilteret ikke har slakk pluggene til høyttalerne kan det låte skarpere. Står spilleren helt stødig og bruker du kablene som følger med spilleren? Skikkelig terminert Naca5 er også vesentlig i et Naimanlegg etter min mening. Dem er stive og uhåndterlige men verdt bryderiet. De verste kablene med Naim er multicore med mange og tynne ledere, låter skarpt og kveler drivet.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Svein skrev:
    leon skrev:
    og gain 55.

hei,
    takk for beskrivelsen, ser enda mer fram IBL'ene ankommer.

Låter CDX2 fortsatt skarpt? Får ikke det til å stemme helt med 282 og 250.2 Hvis ikke IBL er veldig frampå. Hvis kablene fra delefilteret ikke har slakk pluggene til høyttalerne kan det låte skarpere. Står spilleren helt stødig og bruker du kablene som følger med spilleren? Skikkelig terminert Naca5 er også vesentlig i et Naimanlegg etter min mening. Dem er stive og uhåndterlige men verdt bryderiet. De verste kablene med Naim er multicore med mange og tynne ledere, låter skarpt og kveler drivet.
    Underlaget til cd spilleren er fremdeles av den tvilsomme sorten, platen er ikke i water og
    er bygget opp på den ene siden 2st 2kroner på begge bein :)
    Med bokser oppå, superline,headline, lingo2, ikke bra. I vente på 2stk doble apollo vegghyller
    så må det bare bli slik. For å si det på en annen måte så har det mildt sagt vært høyere
    utgifter på hifi fronten en planlagt de siste mnd... Men jeg hadde lagt en plan
    for hva jeg skulle ha så da var det bare å henge med i komponent utskifting så gått som det
    var mulig :)
    En del av oppgradering jeg har gjort de siste mnd. er ikke ofte på bruktbørsen.
    Jeg bruker Chord ht kabler som skulle være grei nok.
    Kabel fra cdspiller til nac 282 er orginal grå.
    Jeg skal se litt på kabler fra delefilter, takker for tips.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    I denne eller en annen tråd (!) ble det vist et gøyalt tegnet/malt bilde av en stabel Oliveprodukter. Lastet ned bildet til og med men finner det pokker ikke igjen, noen som har dette eller link til det?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.310
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    hifiguru skrev:
    I denne eller en annen tråd (!) ble det vist et gøyalt tegnet/malt bilde av en stabel Oliveprodukter. Lastet ned bildet til og med men finner det pokker ikke igjen, noen som har dette eller link til det?
    Se side 437. Skrevet femte november 2009.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    C. Alshus skrev:
    hifiguru skrev:
    Der har du meg ja ;D

http://www.flickr.com/photos/expatinoz/2526141789/in/set-72157602412361143/

http://www.flickr.com/photos/expatinoz/2526141797/in/set-72157602412361143/

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    hifiguru skrev:
    Takk takk ;)

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Begynner å skje litt her nå.
    NAP 300 og 300PS har ankommet, resten av godsakene bør være i anmarsj i løpet av neste uke... :D
    Ikke noen lettvekter den powersupplyen der nei, spesialt mtp på størrelsen.....

S

Stereo_Mono

Gjest
    Hmmm! Var innom Cornflake Hi-Fi shop i London og fikk ordrett beskjed om at Naim høyttalere var crap og at elektronikk var det eneste de kunne veldig bra og styr for all del unna høyttalerne deres.
    Sterke ord fra en så velrenommert forhandler i London.
    Hadde ikke forventet en sånn type svar fra de gitt ::)
    Vel vel! Hver sin smak sier nå jeg, men sånne bastante meninger får meg til å skygge litt unna.

Oppdatering.... Grahams Hi-Fi også rygget sterkt tilbake i dag når jeg nevnte Naim høyttalere. De hadde mere eller mindre samme inntrykk som Cornflake Shop over. Jeg hørte dog på Neat Momentum 4i i dag og det svingte vannvittige bra...
    Er spent på hvordan Allae er nå etter at så mange topp britiske Naim forhandlere er så negativ...

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    digiman skrev:
    Jeg hørte dog på Neat Momentum 4i i dag og det svingte vannvittige bra...

neat er vanvittig bra med naim, nesten slik at jeg får lyst til å ta tilbake mine momentum 4i. ;D

å velge riktige høgtalere er vel det vanskeligste valget, elektronikk er enklere.

EDIT:tror det lå et par momentums til salgs på bruktbørsen ved juletider.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.327
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Hmmm! Var innom Cornflake Hi-Fi shop i London og fikk ordrett beskjed om at Naim høyttalere var crap og at elektronikk var det eneste de kunne veldig bra og styr for all del unna høyttalerne deres.
    Sterke ord fra en så velrenommert forhandler i London.
    Hadde ikke forventet en sånn type svar fra de gitt ::)
    Vel vel! Hver sin smak sier nå jeg, men sånne bastante meninger får meg til å skygge litt unna.

Oppdatering.... Grahams Hi-Fi også rygget sterkt tilbake i dag når jeg nevnte Naim høyttalere. De hadde mere eller mindre samme inntrykk som Cornflake Shop over. Jeg hørte dog på Neat Momentum 4i i dag og det svingte vannvittige bra...
    Er spent på hvordan Allae er nå etter at så mange topp britiske Naim forhandlere er så negativ...
    Spennende erfaring, hadde faktisk intrykket av at naim sine egne greier var voicet ganske likt Neat da mine htt spiller helt ulikt av egentlig alt jeg har hørt av både B&W, Dali, System Audio, Dynaudo, Epos jeg har hatt mulighet å høre på på akkurat det systemet jeg har den dag i dag?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en "hemmelig" basskontroll. I tillegg til den plugin-saken på delefilteret da. Denne kontrollen er ekstrautstyr, fås lokalt, og koster fra noen tiere til noen tusenlapper, ettersom finish.

Bakgrunn; etter overgang fra NAP300 til NAP500 så er det påfallende mer bassenergi fra 207/2, dette forklares med at det er slik forsterkerne låter relatert til hverandre, fordi dette er fast takst uansett høyttaler, og har ikke noe med driveri å gjøre (så det er sagt). På enkelte plater har jeg syntes det var litt i overkant mye kraft i bassen, noe som førte til at jeg dro høyttalerne 10-20cm lengre frem (såpass ja!) for å kompensere.

Det var imidlertid et lite problem med det, det gikk ut over fokus og det man i mangel av bedre ord får kalle soundstage. Høyttalerne kom såpass nær lytteposisjon (ca 3 meter) at de var like nær som det var avstand mellom de; dette medfører jo som vi vet at man må sitte nær sagt stille med hodet for ikke å få merkelige brå og store forflytninger av artister rundt i lydbildet.

Problem; noe av det som vi opplever som "fylde" i bassen er resonanser fra gulv, for oss som har flytende gulv er ikke det så rent lite heller. Selv den tyngste høyttaler vil sette parketten i sving på lave frekvenser; og dette legger seg som et slør utenpå instrumentene, kanskje særlig de dype, og oppleves altså som fylde eller ekstra bass om du vil. Det er jo en kvantitativ økning i amplitude samtidig som det er en kvalitativ reduksjon fordi dette jo blir forvrengning ift det egentlige signalet. Om man kunne ha løftet opp sin høyttaler så den hang i løse lufta, så tipper jeg mange ville ha blitt overrasket over hvor annerledes den låt.

Økt nivå i bassen pga NAP500 sine klangegenskaper; hvordan kan man redusere dette uten å flytte høyttaleren? Jo ganske enkelt; man kan minimalisere gulvets bidrag, og oppnå både en slankere, men også en kvalitativt bedre bass, hvor instrumenter er mer presise, mer sammensatt i klangrikdom og lettere å følge. Bedre rett og slett.

Løsning; finne frem igjen mine gamle steinheller fra Spendor'ene, og plassere de under KEF'ene. Voila.

Jeg prøvde dette også da jeg hadde NAP300, og 205/2 og forsåvidt også med 207/2, men syntes jeg fikk en i overkant slank bass, så valgte da den ekstra fylden man får ved å involvere gulvet, og heller bite i det sure kvalitative eplet. Med NAP500 fant jeg på å prøve dette igjen i helga, og nå sitter det altså som et skudd. Disse hellene er et overraskende effektivt filter mot gulvet, og man kjenner også med fingerene hvor mye mindre gulvet resonerer, i tillegg til at man hører en helt annen lydkvalitet.

Steinhellene er av en stein jeg ikke husker (Steinar husker sikkert, vi hadde likedan). Det er simpelthen filtputer av møbelfilt under de (fungerer mye bedre enn alskens audiofile gummiputer som også er prøvd). Veldig bra tweak for de som vil rydde opp i kjelleren!

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    pelsjeger skrev:
    Spennende erfaring, hadde faktisk intrykket av at naim sine egne greier var voicet ganske likt Neat da mine htt spiller helt ulikt av egentlig alt jeg har hørt av både B&W, Dali, System Audio, Dynaudo, Epos jeg har hatt mulighet å høre på på akkurat det systemet jeg har den dag i dag?
    som tidl eier av både momentum og elite vil jeg bare nevne at de har temmelig forsjellig lydsignatur disse to. virker som elite (har ikke hørt se) er matsjet til olive-naim, mens momentumene passer som hånd i hanske til de senere black boksene.
    elite er nærmeste tørre og slanke, mens momentumene briljerer med en mere saftig lyd, større lydbilde og kraftig bass og crispy fra mellomtone og oppover. likte begge veldig godt og momentum4i var en winner hos meg! de spilte alt med et stort hjerte og fikk en til å glemme dårlige masteringer og lydopptak.

JAND

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Antall liker
    2
    Mitt første bekjentskap med Naim kom i hus på fredag. Ett par svarte IBL.
    Må si meg stålende fornøyd så langt. De låter ganske så spot-on ift. hva jeg forventet.
    HT blir drevet av et premiun kit gainclone(http://www.audiosector.com/lm3875.shtml),
    med 2 stk. 225VA trafoer på 18V. Kilde er for tiden en 7-8 år gml. DVD-spiller....
    Har i løpet av det siste året solgt unna det jeg hadde av hifi-komponenter i tur og orden.
    Det ble litt mye ustrukturert prøving og feiling. Har en relativt liten stue på 3,8*4,2m, og HT må som regel et godt stykke ut fra veggen for å låte bra, så jeg måtte få tak i ett par ekstremt plasserings-vennlige HT og bare begynne på scratch. Føler etter en helg med IBL og gainclone at jeg er inne på rett spor....

Har 2 sp.mål for øyeblikket:

-Aktiv delefilter til IBL. Hvilket(hvilke) delefilter finnes å få tak i?
    -HT-kabel... Tips til tynn(så tynn som mulig) og fleksibel kabel. Gjerne uterminert metervare.

Jon A

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    Bare innom for å fortelle at her låter det svært overbevisende med CD5XS + NaitXS, brukte tidligere EC EMC1up, men med Naim's egen CD-spiller er alt så mye bedre og musikk og rytme og driv er mere i fokus! GLIMRENDE!! :D

Tanker om hvordan Naim lenger opp i stigen låter presser seg på. :)
    Hvordan låter f.eks NAC282 el. NAC252 sammen med f.eks. NAP250 i forhold til dette?
    Og kan jeg fortsette å benytte den samme CD-spilleren videre oppover?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    zippo skrev:
    Hvordan låter f.eks NAC282 el. NAC252 sammen med f.eks. NAP250 i forhold til dette?
    Nå har jeg kun hørt litt på NaitXS, men jeg tror at et greit utgangspunkt er at jo høyere oppover i prisklasse, jo mer lydmessig får du alt du nevner selv.
    Skal du ha et balansert Naim oppsett må du nok løfte nivået på cd-spiller til cdx2 til
    nac 282, og cds3 til nac252.

http://www.naim-audio.com/products/system_5.html

K

Kaarelars

Gjest
    JAND skrev:
    Har 2 sp.mål for øyeblikket:

-Aktiv delefilter til IBL. Hvilket(hvilke) delefilter finnes å få tak i?
    -HT-kabel... Tips til tynn(så tynn som mulig) og fleksibel kabel. Gjerne uterminert metervare.

Jon A
    hei,

SNAXO delefilter finnes i CB, Olive og den nye serien - må ha ekstern strømforsyning.
    IXO delefilter med strømforsyning innebygget. Fra oliveserien i kabinett tilsvarende Nait 3.

QED Classic 42 Strand er fleksibel og tynn, og bra. Finnes kanskje på Hifiklubben, selges for under 10 kroner meteren på Ebay.uk

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    zippo skrev:
    Bare innom for å fortelle at her låter det svært overbevisende med CD5XS + NaitXS, brukte tidligere EC EMC1up, men med Naim's egen CD-spiller er alt så mye bedre og musikk og rytme og driv er mere i fokus! GLIMRENDE!! :D

Jeg tror du helt klart kan beholde CD5XS ved kjøp av f.eks en 282/250 kombo. Men du bør da også investere i en Naim DAC. DAC'en kan du da senere matche med dyrere cd-spillere (CDX2, HDX)
    Har ikke fått hørt noen sammenligning, men hadde selv valgt CD5XS/DAC mot en CDX2 alene.... Sikkert delte meninger rundt dette!!!!!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Å ikke begynne i kildeenden, er det vel forsåvidt ikke så delte meninger om. Det kan fort lede til ubalanse. Suggested systems er vel og blir en rettesnor, så kilde/pre bør vel fortsatt vektlegges først for størst (og kjappest mulig) musikkglede, imo.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Helt enig med at kilde/pre skal prioiteres først.
    Jeg tenkte bare som et annet oppgraderings alternativ i et oppsett der en CDX2 ville vært naturlig, så ville han komme økonomisk og lydmessig bedre ut med CD5XS/DAC, en å selge f.eks CD5xs brukt å så kjøpe CDX2...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.310
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Ser egentlig ikke noe galt i å oppgradere for eks forsterker først (dersom man føler at forsterkeren ikke klarer å drive høyttaleren(mMen da har du kanskje feil høyttalere)), om man uansett tenker seg et helhetlig system man ønsker å havne på.

Jeg føler at den musikalske flyten blir bedre med en god CD-spiller og ditto rimeligere forsterker enn motsatt.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ikke direkte uenig i dette, men det er jo gjerne slik at oppgraderinger gjøres i rykk og napp over tid for mange av oss. Hvis man da begynner i den enden man har størst glede av fra dag en istedet for omvendt, så er vel erfaringen at man får musikalsk utbytte i mye lenger tid. Som et alternativ til å ergre seg over de åpenbare feilene man hører fordi forsterkerleddet slipper gjennom manglene oppstrøms i kjeden, og derfor gir mer på fokus på det enn musikken, selv om man prøver så godt man kan å "høre" forbi det.

C. Alshus skrev:
    Ser egentlig ikke noe galt i å oppgradere for eks forsterker først (dersom man føler at forsterkeren ikke klarer å drive høyttaleren(mMen da har du kanskje feil høyttalere)), om man uansett tenker seg et helhetlig system man ønsker å havne på.

Jeg føler at den musikalske flyten blir bedre med en god CD-spiller og ditto rimeligere forsterker enn motsatt.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Snakket med Ljudtema og snappet opp at bestillinger må foreligge føre 20. april for dagens prisliste.
    Vil sannsynligvis dreie seg om en 5% opp på en del produkter etter....

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    digiman skrev:
    SOEDAL skrev:
    digiman skrev:
    Ja! Har to spennende høyttalere på vei nå. Prisen endte på et nivå, som gjorde det slik at jeg måtte bare slå til på Allea. Ellers hadde jeg bare angret i lang tid fremover. Synes også at Naim høyttalere virker jo unektelig spennende da.
    Nå, hva skjer?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bowerman skrev:
    Snakket med Ljudtema og snappet opp at bestillinger må foreligge føre 20. april for dagens prisliste.
    Vil sannsynligvis dreie seg om en 5% opp på en del produkter etter....
    Skjer hver april det der.

S

Stereo_Mono

Gjest
    SOEDAL skrev:
    digiman skrev:
    SOEDAL skrev:
    digiman skrev:
    Nå, hva skjer?
    Er fortsatt i London gitt. Er her på det som har endt opp som lengre en beregnet 3 ukers tur med jobb. Har heldigvis fått litt tid til å sjekke ut diverse forhandlere her. Kjempe moro og har hørt på det meste jeg lurer på.
    Er hjemme igjen til helgen nå og Allae går med Fedex herfra i dag ;D

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Oi, oi ,oi... ;D Alle eskene er på plass nå.
    Bør vel nesten få knipset et bilde av dette racket når det er oppmontert.
    Har ikke plass til å ha det i 2 kolonner føre nytt hus er bygget ferdig, så det blir et realt Naim tårn inntil da... og en base får ligge i eske å hvile..
    Trodde det kun var powerline til 552'en standard, men så var med på CDS3 også :)
    Så da slapp jeg unna med en powerline og hiline...
    Arrete'ene brenner etter å bli fyrt opp nå...

Så over til kanskje et veldig dumt spørsmål i denne tråden, kan noen forklare meg litt om "PRaT" egenskaper????
    Ser det er et uttrykk som har blitt brukt en del ganger gjennom disse 504 sidene..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    PowerLine er standard med 555PS den. Blir spennende dette Bowerman!

Pace, Rhythm & Timing. Viktig for den subjektive opplevelsen av musikken. Man får tygge på ordene og begrepene..

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Jeg ville anta at det lå i det leiet der ja.
    Og ingen tvil om at Naim er konge på rytme & timing....

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    akkurat nå synes jeg og ha mista prat på anlegge mitt. (svinger ikke sånn som det skal).
    om det er kef ref som begynne å bli innspilte og begynner og vise sitt ansikt og er ikke god match til naim allikevel??? eller noe annet som har sjedd vet jeg ikke. kansje strømnettet er extra ustabilt for tida.

får håpe det er forbigående.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    nilsen64 skrev:
    akkurat nå synes jeg og ha mista prat på anlegge mitt. (svinger ikke sånn som det skal).
    om det er kef ref som begynne å bli innspilte og begynner og vise sitt ansikt og er ikke god match til naim allikevel??? eller noe annet som har sjedd vet jeg ikke. kansje strømnettet er extra ustabilt for tida.

får håpe det er forbigående.
    Ja dere har jo et hardt belastet strøm nett der i nord, hva med eget agregat ;)

Nei, fra spøk til...., la være å høre på anlegget en 2-3 dager, og se om rockefoten er tilbake igjen. Kan jo være litt med egen oppfattelse av lyden også, om man har hørt mye i perioder.
    Er heller ingen god kominasjon å ha god lytte stund om en er trøtt/sliten. mye OL for tiden kanskje ::)

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Naim pre /Transporter

Heisann

Er ny her og leser det jeg kommer over (bra og nyttig forum) siden jeg har bestilt fra Sverige ett 200/202 sett.

Fra det gamle anlegget er det bare Logitech transporteren igjen.. /den var før koblet opp mot en Densen Integrert)

Men jeg lurer mer og mer om jeg trenger noen preamp i det hele tatt ??

Leste noen artikkler og syntes denne var interesang,vel kansje fordi den ga meg litt oppbacking :)

The Transporter strikes me as a versatile product whose flexibility may be its best and worst trait. Since it can be used in more than one way—as a music server, DAC, or stand-alone digital preamp, many users may employ it in a way that prevents it from sounding its best. Although the Transporter has a volume control that allows it to be used as a stand-alone digital preamp, this digital volume control can and will decrease the Transporter’s fidelity if it’s used for more than 10dB of attenuation. Audiophiles who want to extract maximum performance from a Transporter should use it in conjunction with an analog preamp to control its output levels. Although you can use a Transporter as a stand-alone digital preamp, that doesn’t mean you should.
    Hva er erfaringen,buke den fult ut some en pre eller koble den opp mot Preamp

Hva er erfaringen der ute,vil brukervenligheten forsvinne hvis jeg kutter ut Naim sin preamp (returnerer) ?
    Hva med Naims lydfilosofi

Noen som har klare erfaringer og meninger så sier jeg takk

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I mitt syn; preamp er en overmåte viktig del av forsterkeren, og å kutte den ut medfører uvilkårlig tap av lydkvalitet; man taper PR&T, dynamikk og klangfarger... i det hele tatt alt som gjør musikken levende og engasjerende å lytte til. Selv dersom effekttrinnet skulle være designet med skyhøy inngangsimpedans og følsomhet. Selv om jeg er åpen for at unntak finnes, så har jeg til gode å treffe på de.

Mao er det i mitt syn plenty kvalitativt rasjonale for at så og si "alle" hifiprodusenter velger å bruke aktive preamper både i sine påkostede integrerte og til sine delte sett.

Som eksempel kan man jo tenke på hvordan Naims 50W effekttrinn, som brukes i Nait 5i (passiv pre), låter når man sammenlikner med samme effekttrinn bare med en god aktiv pre foran, f.eks 122x/150x.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Hei.

For det første syns jeg sitatet er noe flisespikkeri - og etter mitt skjønn til dels direkte fejl. 10dB grensen passer ikke til noe - annet enn synsing, og tapet på dette nivå er definitivt ubetydelig. Vidar P nevner en faktor som kan ha relevans, specielt fordi impedansen på NAP 200 er relativt lav, 18kOhm. I forhold til Transporteren er det godt innenfor gjengs anbefaling, men likevel er de 18kOhm relativt lavt i forhold til mange andre forsterkere.

Derfor er det helt relevant å tenke på å omgå preamp hvis du ellers ikke har bruk for det. Jeg har prøvd begge deler (med/uten pre, samme amp), dog ikke med Naim. Min erfaring er at direkte tilkobling gir en utrolig nøytral og kontrolert lyd f. eks. opplevde jeg utrolig presision i stereo-bildet.

Når de er sakt, så tror jeg du vil oppleve at du får mere og bedre Naim lyd med via en NAC 202 - og at dette vil være den best lydende løsning. Kanskje spesielt med Naim fordi Naim-lyden nettop ikke går ut på å briljere i enkeltstående disipliner som nevnte stereo-presision.

Det jeg forsøker å si er at jeg tror direkte drift kan ha fordeler og synergi i visse systemer. Men at det vil passe dårlig med Naim - vil så å si motarbeide lyden som Naim søker å oppnå. Min erfaring er også at Naim's preamp'er har stor betydning for Naim-lyden - kanskje umiddelbart større enn effektene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn