Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje de ønsker å begrense salg av 'demomodeller' til rabatterte priser. Naim er jo en produsent som i tillegg til en rekke andre betingelser krever at listeprisen ikke skal fravikes, samtidig som alt produseres etter bestilling. Men det burde jo ikke hindre forhandlere i å få utstillingsmodeller.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    Ja, du har nok rett Bach_Man. Og AudioRoyal har etter det jeg har hørt ingen planer om rabatter på Naim. Fordelen er kanskje at når de først får inn demo-komponentene så blir de kanskje stående i butikken en stund. Vi får se.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Nolfi skrev:
    VidarP, takk for kommentarer ang. høyttalervalg.
    Jeg skal komme med svar, men nå er det veldig dårlig med tid. Jeg ble akkurat svindlet for 19000 kr. av en fyr i København, så i tillegg til masse jobb og familie som "tar" tid, så har jeg nå også politianmeldelse og frustrasjon å bry meg med.
    Sux :(
    Fy flate kr 19 000.- !! Håper virkelig det ordner seg for deg, rett og slett
    uhørt "#¤&((&##¤%&¤#¤!
    (var de brukt ?

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Nolfi skrev:
    VidarP, takk for kommentarer ang. høyttalervalg.
    Jeg skal komme med svar, men nå er det veldig dårlig med tid. Jeg ble akkurat svindlet for 19000 kr. av en fyr i København, så i tillegg til masse jobb og familie som "tar" tid, så har jeg nå også politianmeldelse og frustrasjon å bry meg med.
    Sux :(
    Fy flate kr 19 000.- !! Håper virkelig det ordner seg for deg, rett og slett
    uhørt "#¤&((&##¤%&¤#¤!
    (var de brukt ?
    Har skrevet om hendelsen her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,51780.0.html
    Ifølge politiet i DK er det ikke store sjanser for å få pengene igjen, men jeg håper selvfølgelig. 19000 er mange penge..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Naim sender ut egne komponenter som er merket for demobruk. Disse sendes i retur til fabrikken når det ikke er behov for de i butikken. Forhandleren har ikke lov til å selge demovarer til kundene.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    Griffenfeldt skrev:
    Naim sender ut egne komponenter som er merket for demobruk. Disse sendes i retur til fabrikken når det ikke er behov for de i butikken. Forhandleren har ikke lov til å selge demovarer til kundene.
    Ok, det forklarer jo mye. Greit å vite.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men det er jo likevel mange uk-forhandlere som har demovarer på websidene sine. Men det er jo mulig at dette er varer som er kjøpt til vanlig innkjøpspris.

Ikke helt urelatert leste jeg forøvrig at nye eu-regler forbyr konkurransehindrende beskyttelse av importører slik bla. Naim driver med. Det er altså fullt lovlig for en uk-forhandler å selge Naim til Norge uansett hva Naim sier.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Men har Naim noen muligheter for sanksjoner tro? Kan de f.eks la være å tilby forhandleren fordeler han ellers ville ha fått?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er klart at Naim kan legge alle mulige slags hindringer i veien. Men de mest kjente engelske forhandlerene selger jo også veldig mye Naim, så det finnes vel en gjensidig interesse av å ha et godt forhold.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Hei

Jeg bruker i dag 4kvmm høyttalerkabler fra Claes ohlson :)
    Om jeg bytter til NAC A5, er jeg lur da, og hvorfor er jeg i så tilfelle det?

Er det uheldig å kjøre forskjellige lengder til høyttalerne? 3m til høyre og 5m til venstre?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    med tanke på at høgtalerkabel utgjør en del av det elektriske kretsløp i effektforsteren vil jeg anbefale bruk av nac a5, billig er den også.

kanskje du får lånt en på prøve?

forskjellige lengder er visstnok uheldig, naim anbefaler min 3.5m pr side.
    og blir det for mye kveiler rundt omkring anbefales denne løsningen for å korte dem inn. (jeg brukte vanlige strips).

høgtalerkabel skal ikke løpe paralelt med strømkabler, men heller krysse dem med 90 graders vinkel.

:)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe NACA5. Den koster så lite og er garantert optimal for Naimelektronikk. Clas-kabelen er derimot et totalt ubeskrevet blad og om den fungerer bra beror det nærmest på tilfeldigheter. Ingen grunn til å handicappe elektronikk til titusener for å spare noen hundrelapper.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Send et pip og hør med Håkon Rognlien. Han annonserte sin til salgs for en stund siden. Enten fikk han ikke solgt den, eller så ombestemte han seg.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Han har visst ombestemt seg og ville beholde den. Mener å ha lest det før han slettet annonsen.

Tomtom Audio har en SN for salg. Du må ringe på prisen.

M

medlem215396

Gjest
    Sånn til info.
    1.
    Naim produserer ikke bare på bestilling. Importøren (ihvertfall i Gøteborg) har varer på lager, men begrenset til Nait og lavere reference som det går mest av.

2. Forhandlere får selge demo. produkter så langt jeg har forstått, men låses til å ha dem i eie en gitt tid , før salg. Alternativt at produktet fases ut.

Trist sak Nolfi. Jeg føler med deg :(

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Til pkt 1; det er (på eksportmarkeder) importører som bestiller fra produsent. Så det er jo fullt mulig at det ikke er noen motsetning mellom det du sier og det at Naim produserer på bestilling.

Utover det aner jeg ingenting om de interne viderverdighetene i foretaket; bortsett fra at jeg idag var vitne til en åpenbaring av lydkvalitet med CDS3/282/300.
    Jeg holder fortsatt CDS3 for å være den beste digitale kilde jeg har hørt, og det er helt utrolig hvordan den får musikken til å strømme ut av hifien på en så utrolig innsiktsrik måte.

Forresten så er 282/300 en veldig god kombinasjon selv om den ikke er på Recommended-lista, det fikk jeg igjen bekreftet idag. Jeg har eid den selv og var veldig begeistret.

M

medlem215396

Gjest
    Vidar P skrev:
    Til pkt 1; det er (på eksportmarkeder) importører som bestiller fra produsent. Så det er jo fullt mulig at det ikke er noen motsetning mellom det du sier og det at Naim produserer på bestilling.
    Akkurat, derfor skriver jeg "ikke bare" :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det er en begrepsmisforståelse her? Hvis du sier at fabrikken "ikke bare" produserer til bestilling betyr det vel at du mener de også produserer uten bestilling, dvs for lager. Gjør de det altså? Det er nytt for meg.

M

medlem215396

Gjest
    Dersom importøren i Gøteborg har liggende 10 stk. Supernait i hylla så produserer vel Naim til lager?
    Jeg bestilte en ny SuperNait og fikk den iløpet av en liten uke.
    Svaret blir altså, ja, de gjør det, men begrenset som jeg skrev over.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg oppfatter det slik at Naim ikke har noe fedigvarelager av betydning på fabrikken i Salisbury. Men importører står vel fritt til å bestillle varer for egen regning, det ville vært sært om Naim skule kreve at det var en privat kjøper for slike varer.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Vermin skrev:
    Pokker meg totalt umulig og oppdrive en brukt SuperNait!
    Ganske sikker på at JFS Soundssystems i Drammen har en Supernait i demo, går jo an å høre. :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det eneste Naim krever av forhandler er at de skal ha en viss portefølje av varer inne for å kunne være forhandler. Husker ikke helt på stående fot hva det er, men mener å ha hørt at det er nait serien.

M

medlem215396

Gjest
    Har selvfølgelig ingen problem med å kalle det importørens lager.

Mitt poeng er at Naim kan kjøpes uten at man må vente på at produktet produseres, gitt at det er av kategorien som de mener det går litt av.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.740
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har sett noe til Naim UnitiServe? Jeg har ventet på denne i flere måneder, men det er ikke mange gode svar å spore fra den norske importøren...

Nå sitter til og med fjernkontrollen (iPad) klar og bare venter :-\

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Unitiserve er i alle fall i full produksjon og salg i england. Mange på naimforumet har fått sin. Dette styrker bare inntrykket av at den norske importøren er et ubehjelpelig foretak.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Bach_Man skrev:
    Dette styrker bare inntrykket av at den norske importøren er et ubehjelpelig foretak.
    det har ivertfall blitt bedre enn på den tiden lyric hadde agenturet, der naim stort sett var bortgjemt borti en krok, de ville heller selge cary og accuphase enn naim.

Tomtom Audio har en SN for salg. Du må ringe på prisen.
    skal den "nye" importøren få sving på det er man avhengig av salg, og så lenge flesteparten (har jeg inntrykk av) går over bekken (til england) etter vann, blir forholdene her hjemme litt vanskelige for de som er avhengige av omsetning.

ikke verre enn det ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke norske forhandlere kan basere seg på vår lille menighet. Det skulle i såfall bli en eller to kunder i hver by. Forhandlere må ta jobben med å pushe Naim på kunder som kommer inn i butikken, og importøren må skaffe forhandlere, markedsføre produktene og gi all mulig støtte. Det er ikke lenger et spørsmål om pris, men om den overlegne kunnskapen og selvfølgeligheten i å velge Naim som man finner på øyen i vest. I norge er Naim et trist og sært merke som overskygges av bling og rør.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.740
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    nilsen64 skrev:
    skal den "nye" importøren få sving på det er man avhengig av salg, og så lenge flesteparten (har jeg inntrykk av) går over bekken (til england) etter vann, blir forholdene her hjemme litt vanskelige for de som er avhengige av omsetning.

ikke verre enn det ;)
    Sant nok, men det er litt sånn at hvis han hadde hatt tilstrekkelig sving på det, så hadde det jo ikke vært noen grunn til å gå over bekken...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Lyric hadde agenturet da Naim ikke var populært i Norge. Blant annet denne tråden har nok gjort merket mye mer kjent her på berget.

Lyric hadde da diverse Naim i butikken. Så ille var det da ikke.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kan jo legge til at det ikke nødvendigvis er noen dans på roser å kjøpe fra utlandet. Det kan være problemer med forsendelsen, fortolling må gjøres og service og reklamasjoner er i beste fall tungvint. Ikke er det særlig mye billigere heller.

M

medlem215396

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Unitiserve er i alle fall i full produksjon og salg i england. Mange på naimforumet har fått sin. Dette styrker bare inntrykket av at den norske importøren er et ubehjelpelig foretak.
    Jeg skal ikke si du ikke har et poeng for det har du.
    For å avhjelpe importøren litt så kan jeg nevne at ved Dac kjøp så prioriterte Naim forhandlere i UK osv, før Scandinavia.
    Av den grunn var det litt venting. Kanskje er det så med Unitiserve også, ikke vet jeg.

Alshus har også et poeng. Dersom Lyric hadde hatt dagens Naim renommè så ville nok situasjonen vært en annen.
    Den gang hadde de faktisk et godt utvalg. Jeg kjøpte selv demo. Fraim, Allae, CDS3, 250.2 osv der ifra. 282 hadde de også.
    God kunnskap om Naim var det Andrè som stod for.

Man kan nok nevne gode og mindre gode sider ved begge antakelig.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    NN skrev:
    For å avhjelpe importøren litt så kan jeg nevne at ved Dac kjøp så prioriterte Naim forhandlere i UK osv, før Scandinavia.
    Av den grunn var det litt venting. Kanskje er det så med Unitiserve også, ikke vet jeg.
    Ja. Vi bør vel kanskje ta høyde for at det er tilfelle.

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Jeg har bare god erfaring med den Norske importøren.

Jeg fikk min Supernait ned til Kontapunkt hvor jeg hentet den iløpet av 3-4 timer.

Kontrapunkt er jo også en flott butikk med et personale som virkelig satser for å skaffe deg det du vil ha....

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Naim hos Lyric var en selsom sak. De hadde masse dyrt demo-utstyr i butikken, men hvis du viste interesse for det ble du fortalt at de hadde andre merker som var bedre.

De få gangene jeg har vært hos Kontrapunkt, har jeg gått ut igjen med en følelse av at de helst vil selge Linn.

Finnes det forhandlere som har Naim som hovedprioritet?

For meg spiller det ingen rolle. Jeg har et oppsett som dekker mine behov. :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kontrapunkts innstilling er forståelig siden de er importør av Linn og har vært det i mange år. Men det er morsomt at vennetråden til Linn her har 10 sider og tilsynelatende null interesse, mens denne tråden nå har 558 sider, og likevel er det Linn som skal pushes. Veldig mange av LP12-brukerne har Naim elektronikk. Er det bare B&O-segmentet som handler Linn-elektronikk hos Kontrapunkt eller? For den rette forhandleren burde det finnes et marked for Naim i Norge. Men jeg forutsetter da dedikasjon og service på engelsk nivå. De norske listeprisene er helt greie, i hvert fall i nedre halvdel av produktspekteret.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Bach_Man skrev:
    Kontrapunkts innstilling er forståelig siden de er importør av Linn og har vært det i mange år. Men det er morsomt at vennetråden til Linn her har 10 sider og tilsynelatende null interesse, mens denne tråden nå har 558 sider, og likevel er det Linn som skal pushes. Veldig mange av LP12-brukerne har Naim elektronikk. Er det bare B&O-segmentet som handler Linn-elektronikk hos Kontrapunkt eller? For den rette forhandleren burde det finnes et marked for Naim i Norge. Men jeg forutsetter da dedikasjon og service på engelsk nivå. De norske listeprisene er helt greie, i hvert fall i nedre halvdel av produktspekteret.
    Med andre ord så antyder du at størrelsen på Linn-tråden vs Naim-tråden er synonymt med antall kunder som kjøper produktene? Det er jo relativt far fetched, IMO. Er ikke sikkert "alle" Linn-kunder er opptatt av å fylle opp antall poster i Linn-tråden på HFS?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja, langt på vei antyder jeg det. Linn-tråden er en fiasko, det kan ikke benektes. To av de siste innleggene er skrevet av meg selv, med ti dagers mellomrom, angående lanseringen av en ny serie produkter, og ingen har giddet å svare på det som må være en svær nyhet for Linn-interesserte. Ingen har heller brydd seg om ditt eget spørsmål i siste innlegg. Det sier meg noe om entusiasmen rundt Linn blant oss entusiaster som oppsøker dette forumet. Så derfor er det naturlig å spørre om hvem som kjøper Linn, og enda viktigere hvorfor ingen griper ballen og satser for fullt på Naim.

Jeg må få legge til at dette ikke er ment som noen nedvurdering av Linn sine produkter, som jeg anser som svært fascinerende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn