Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker. Det var noen tilfeldige utnapp fra Decca- og Living Stereo-hyllene mine.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Naim er så ekte og gjennomsiktig.. Hørte nå Swart spille flygel på nrk, Mozart.
    Så utrolig flott og ekte lyd.
    Gjennomsiktig og..en kunne bare plukke ut instrumenta fra orkesteret bak flygelet, og en kunne lett høre lufta og pusten fra ho som spilte fløyte. :)
    Eneste er bassen.. kunne tenkt meg en mer distinkt og detaljert bass.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Ja det er nok i lørdagsbilaget som følger med papiravisen, og ikke er på den vanlige nettavisen. De tok noen Naim-bilder også, men de ble ikke med… men så lenge Aro-arma er med så er vel Naim representert.
    Artikkelen var jo en estetisk nytelse. Jeg får bare anta at teksten er like bra og flommer over av visdomsord.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Jeg vurderer en cd spiller. cd 5xs eller cd 5i.
    Er det noen her med erfaringer og lydmessige
    forskjeller.

    Takker for gode råd.

    Lasse :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Rega DAC, det er det du trenger Lasse! Se på brukten. Spiller kanonbra på XS.

    Du har vel en eller annen kilde slengende?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    cybervision_ skrev:
    Rega DAC, det er det du trenger Lasse! Se på brukten. Spiller kanonbra på XS.

    Du har vel en eller annen kilde slengende?
    Enig. Rega Dacen har vist seg å ha en veldig god kompatibilitet med Naim, Cyrus osv.
    Svinger i hvertfall svært godt her. Det er vel muligens mere tidsriktig for mange med DAC nå også?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    lasse5214 skrev:
    Jeg vurderer en cd spiller. cd 5xs eller cd 5i.
    Er det noen her med erfaringer og lydmessige
    forskjeller.

    Takker for gode råd.

    Lasse :)
    Skal selge min,oppgrade (Burmester), den er god og fjernkontrollene virker om hverandre. ;) ;D
    Hegel og naim virker på hegels kontroll og omvendt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    lovemusikk skrev:
    lasse5214 skrev:
    Jeg vurderer en cd spiller. cd 5xs eller cd 5i.
    Er det noen her med erfaringer og lydmessige
    forskjeller.

    Takker for gode råd.

    Lasse :)
    Skal selge min,oppgrade (Burmester), den er god og fjernkontrollene virker om hverandre. ;) ;D
    Hegel og naim virker på hegels kontroll og omvendt.
    I mitt hode blander Hegel og Naim seg som vann og olje, men hvem vet...

    EDIT: Ser Vidar hadde svaret på den og, men jeg ville uten å blunke gått for Regaen om du har en avdanket spiller med digitalt ut liggende, eller vil over på harddiskavspilling - som overgår selv vinyl med klar margin. ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    lasse5214 skrev:
    Jeg vurderer en cd spiller. cd 5xs eller cd 5i.
    Er det noen her med erfaringer og lydmessige
    forskjeller.

    Takker for gode råd.

    Lasse :)
    Skal selge min,oppgrade (Burmester), den er god og fjernkontrollene virker om hverandre.  ;) ;D
    Hegel og naim virker på hegels kontroll og omvendt.
    Hegels cdp'er låter utmerket i ellers Naim-orienterte systemer. Kan bekrefte positive opplevelser av CDP2 og 4 her i huset; de er rimelig langt ifra å låte slik de ondeste tunger vil ha det til. Philips-basert remote er ikke noen ulempe, og heller ikke noen uvanlighet får man tilføye.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Takk for svar.

    Jeg har vurdert Rega dac ja. Har litt lyst på en Meridian cd sp også.
    Min 2004 cd5i er litt sliten så en ny eller cd5xs hadde kanskje ikke vært dumt.

    Jeg får tenke litt. Det skal være lurt har jeg hørt.

    Lasse :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    cybervision_ skrev:
    lovemusikk skrev:
    lasse5214 skrev:
    Jeg vurderer en cd spiller. cd 5xs eller cd 5i.
    Er det noen her med erfaringer og lydmessige
    forskjeller.

    Takker for gode råd.

    Lasse :)
    Skal selge min,oppgrade (Burmester), den er god og fjernkontrollene virker om hverandre. ;) ;D
    Hegel og naim virker på hegels kontroll og omvendt.
    I mitt hode blander Hegel og Naim seg som vann og olje, men hvem vet...

    EDIT: Ser Vidar hadde svaret på den og, men jeg ville uten å blunke gått for Regaen om du har en avdanket spiller med digitalt ut liggende, eller vil over på harddiskavspilling - som overgår selv vinyl med klar margin. ;D
    Uten å ha hørt naim's cd så syns jeg Hegel låter knall på naim. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde enorm forskjell å gå fra naims høyttalerkabler til mine chord.
    En skrev noe til meg at dere naim folk brukte chord, stemmer dette blant mange av dere?

    Noen som opplevde stor forskejll på signalkablene også?
    Vurderer dei og nå..

    http://www.highendcable.co.uk/Naim User Chord Cables - High End Cable.htm

    Eller finnes det noe rimligere kabler som gjør mye?

    Fant dette, kanskje dette er rimligste måte?
    http://www.analogueseduction.net/product/Milty_5_Pin_Din_to_2_RCA_Phono_Adaptor_MILT-5DIN
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Bruker signature HT kabel på 200/202 selv,kommer neppe til og bytte til ett annet merke så lenge jeg har Spendor i huset i hvertfall (mulig gå ned ett hakk)

    Fidelity med sin Supernait skryter jo veldig av chord så jeg antar att det de ikke gjør seg bort i hvertfall,men de er jo i prisklasse med hi line som også kan konfigureres med rca hvis du trenger det ?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Petterone skrev:
    Bruker signature HT kabel på 200/202 selv,kommer neppe til og bytte til ett annet merke så lenge jeg har Spendor i huset i hvertfall (mulig gå ned ett hakk)

    Fidelity med sin Supernait skryter jo veldig av chord så jeg antar att det de ikke gjør seg bort i hvertfall,men de er jo i prisklasse med hi line som også kan konfigureres med rca hvis du trenger det ?
    Først, pcen min hopper,alså markøren gjør det, så kan bli litt merkelig skriving.

    Trenger og trenger..jeg vet ikke.. fikk med noen kabler som er naim og rca i den andre enden, det er dei jeg kjører nå.
    Tror ikke dette er noe dyre greier..står ikke noe på dei.
    Så er litt usikker hvor mye en kan forvente.
    Litt, eller mer?
    På høyttaler kablene, ble det liksom som en drog av det berømte teppet.. Bare at her hørtes det virkelig ut som en dro bort et teppe.
    Vet du watt styrken på mitt naim oppsett? Er nok noen år.

    Tenker og litt på lavbassen..er det mulighet å få mye mer krefter/tyngde og detaljering ved å gå opp og evnt til hva modell?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    lovemusikk skrev:
    Noen som opplevde stor forskejll på signalkablene også?
    Vurderer dei og nå..
    Jeg synes Chord Cobra er en gnistrende kabel, og ikke spesielt dyr heller. Den er imo klart verdt prisen i forhold til den rimeligere Crimson. Koster vel litt mer med DIN enn RCA-RCA. For øvrig ligger det titt og ofte RCA/DIN-terminerte Chordkabler på ebay.co.uk.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Forsterkeren din er 50W så langt jeg kan huske.
    Ikke bry deg om Watt, er den gjengse anbefaling.
    Hva den matches med av høyttalerne og kanskje rommets størrelse og akustikk er avgjørende for resultatet.

    Du bruker uttrykket tyngde. Det kjenner jeg igjen fra tiden før Naim.
    Min personlige opplevelse er at Naim ikke gir mer "tyngde" dersom du oppgraderer.
    Jeg vil heller si mer naturlighet, letthet, innsikt osv.

    Legg heller tankene om mer Watt, kraft og tyngde til side og optimaliser det du har.
    Naim cdp er og blir den beste match for Naim, men igjen, min mening.

    Mvh


    lovemusikk skrev:
    Petterone skrev:
    Bruker signature HT kabel på 200/202 selv,kommer neppe til og bytte til ett annet merke så lenge jeg har Spendor i huset i hvertfall (mulig gå ned ett hakk)

    Fidelity med sin Supernait skryter jo veldig av chord så jeg antar att det de ikke gjør seg bort i hvertfall,men de er jo i prisklasse med hi line som også kan konfigureres med rca hvis du trenger det ?
    Først, pcen min hopper,alså markøren gjør det, så kan bli litt merkelig skriving.

    Trenger og trenger..jeg vet ikke.. fikk med noen kabler som er naim og rca i den andre enden, det er dei jeg kjører nå.
    Tror ikke dette er noe dyre greier..står ikke noe på dei.
    Så er litt usikker hvor mye en kan forvente.
    Litt, eller mer?
    På høyttaler kablene, ble det liksom som en drog av det berømte teppet.. Bare at her hørtes det virkelig ut som en dro bort et teppe.
    Vet du watt styrken på mitt naim oppsett? Er nok noen år.

    Tenker og litt på lavbassen..er det mulighet å få mye mer krefter/tyngde og detaljering ved å gå opp og evnt til hva modell?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Yes.. ja får se meg om etter en cd spiller og.
    Er det stor forskjell på lyden kotra den nye modellen,eller bare marginalt? Ikke da, det spiller flott :)

    På Pioneer høyttalerne jeg fikk billigt, så spiller det mye fastere bass, var det jeg tenkte på.. "vet" mine vienna kan vere tungdrevet, ivertfall virker det slik. Hadde Hegel før og da var det detaljert i lavbassen, men Hegel manglet det rytmiske drivet + den naturlige varmen, alså det høres mer ekte ut på naim.
    Sånn som ungdommen lika ;D
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Tegner opp eit bredt og stort lydbilde med knall bra lyd.

    Kjempefornøyd Glad
    Dette er nok noe av det beste jeg har hatt uansett pris.

    Sliter med å få gjort noe annet en å høre musikk.
    Hegel manglet det rytmiske drivet + den naturlige varmen, alså det høres mer ekte ut på naim.
    Sånn som ungdommen lika Gliser
    ;) noen sitata fra siste tiden, som de gamle naim folka her inne lik å høre ;)

    god musikkpåske!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Sitter å hører på mitt naim system jeg kjøpte,eller byttet til meg.
    Det driver mine tungdrevet høyttalere ganske så bra med trøkk og dynamikk.
    Trudde vel aldrig at naim sku vere så bra. ;D Minner og litt om god rørlyd.. åpent og fint.
    :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mint boxed Naim Nait 5
    upgradeable with Hicap/Flatcap - actually an XS with 35watt
    Hvor går egentlig grensa for hva man kan skrive i en annonse?
    Ingensteds?
    Skal man holde kredibiliteten intakt bør man kanskje ikke overdrive?

    Når det er sagt. Det er ingen grunn til ikke å kjøpe en Nait 5. En flott forsterker.

    Mvh
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    En drøy og unødvendig påstand fra en aktør det er vanskelig å bli klok på.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Drøy påstand ja, da vel både pre og effekttrinn er nytt i XS. Jeg har spurt omkring bransjetilknytning eller næring med tanke på den voldsomme omsetningstakten fra denne karen før, men han har valgt å ikke svare her i tråden. Andre har derimot svart, og sagt at de har hatt gode opplevelser med kjøp fra ham.

    Når man er så til de grader profilert på bruktbørsen med Naim-apparater, så synes jeg imidlertid personlig at det skulle ha sømmet seg med en redelig beskrivelse av ens virksomhet.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Nettopp fått en ny kompis inn her. Brukte omtrent 21 sekunder på å sette den opp og så verdens korteste protraktorrunde, så det er en god del å gå på, men dette lyder helt fortreffelig allerede! Snurrer "Bang Bang Rock & Roll" med Art Brut nå, og Regaen gjør ikke skam på den:)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Grattis. P25 er en lekker spiller, og passer glimrende med en rekke Naim-orienterte systemer her i omgivelsene også, herunder dens faste plass med Nait 5i som hos deg (med Stageline og på Spendor S3e). Jeg har forsøkt nøye, men ikke vært kar om å høre at P5 er noe bedre.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    må oppgradere ;D

    Selge hele skiten min.. høyttalere og alt.. se annonser

    Begynner på nytt jeg.
    Soleklar plan B = Fult naim, men må bare sjekke burmester først ;D

    Naim NAC112
    Naim NAP150
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og jeg er soleklar klar over at jeg kan angre, men da blir det jo en grunn for å kjøpe helt nytt naim oppsett ;D
    + naim høyttalere.. tror 400 koster ca 33 hos musikkmagasinet :)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Ett lite spørsmål til menigheten

    vis man feks oppgradere fra 202 som man kan koble til 1 hicap til 282 ,er det så vanlig med 2 hicaps på denne ?
    Eller er normalen 1 hicap her også

    beklager litt dumt spørsmål,men etter og ha saumfart Teddy P sin side versus Naim sin side ble jeg litt usikker
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt 282 med både en og to HC's, og må ærlig talt si at jeg ikke helt ser noe vfm-rasjonale for å bruke to. Det er knapt hørbar forbedring imo.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    lovemusikk skrev:
    må oppgradere ;D

    Selge hele skiten min.. høyttalere og alt.. se annonser

    Begynner på nytt jeg.
    Soleklar plan B = Fult naim, men må bare sjekke burmester først ;D
    hvorfor du oppgradere?

    og hvorfor er burmester absolut veien og gå?

    hva er du misfornøyd med?

    :)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Petterone skrev:
    vis man feks oppgradere fra 202 som man kan koble til 1 hicap til 282 ,er det så vanlig med 2 hicaps på denne ?
    Eller er normalen 1 hicap her også
    enig med vidar her; 2 hicaps på 282 er sløsing med pengene, en supercap derimot gjør store forbedringer men da er vi i nac252-land.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.335
    Antall liker
    3.879
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Prøvde også to Hicaper på 82. Mener å huske at det ikke var særlig forskjell.

    Du har selvfølgelig NAPSC på 202?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Petterone skrev:
    Ett lite spørsmål til menigheten

    vis man feks oppgradere fra 202 som man kan koble til 1 hicap til 282 ,er det så vanlig med 2 hicaps på denne ?
    Eller er normalen 1 hicap her også

    beklager litt dumt spørsmål,men etter og ha saumfart Teddy P sin side versus Naim sin side ble jeg litt usikker
    Teddyen vil kanskje hevde at to er betre enn ein, sidan hans doble ikkje kostar meir enn ein enkel frå Naim. Ein del mindre, trur eg.
    Sjølv har eg Dual Teddycap på min 82 (tilsvarer dobbel hicap, iflg. Teddy) men brukar original Napsc, då Napsc-delen på Teddycapen faktisk gir drar støy frå motoren og ut i høgtalarane :mad:
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvil om at to er bedre enn en, det er bare det at forskjellen er så liten at det er knapt merkbart selv i et litt upmarket Naim-system. Iallefall på 282. Hos meg var kun en antydning strammere bass det eneste jeg var istand til å registrere. Hadde neppe registrert det på et mindre system (hadde LP12/CDS3/XPS/282/300/Spendor S9e på det tidspunktet). Napsc er mye mer stas imo.

    Jeg har forresten hørt folk nevne at de synes en HiCap er bedre enn Dual Teddy også, om det er rett eller ei vet jeg ikke, men det er holdepunkter for å anta at Teddy's forhold til begrepet "tilsvarer" kan være en variabel å merke seg.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    napsc følger med 282, ikke 202;

    fin liten sak, pass bare på å holle den på litt avstand fra resten av aparatene.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Vidar P skrev:
    Jeg har forresten hørt folk nevne at de synes en HiCap er bedre enn Dual Teddy også, om det er rett eller ei vet jeg ikke, men det er holdepunkter for å anta at Teddy's forhold til begrepet "tilsvarer" kan være en variabel å merke seg.
    Det trur eg og. Det er stor forskjell i byggekvalitet på Naim og Teddy sine produkt. Men dei gjer jobben bra i mine øyrer.
    Verdt å prøve både HiCap og Teddy om ein har mulighet.
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Brasse skrev:
    Petterone skrev:
    Ett lite spørsmål til menigheten

    vis man feks oppgradere fra 202 som man kan koble til 1 hicap til 282 ,er det så vanlig med 2 hicaps på denne ?
    Eller er normalen 1 hicap her også

    beklager litt dumt spørsmål,men etter og ha saumfart Teddy P sin side versus Naim sin side ble jeg litt usikker
    Teddyen vil kanskje hevde at to er betre enn ein, sidan hans doble ikkje kostar meir enn ein enkel frå Naim. Ein del mindre, trur eg.
    Sjølv har eg Dual Teddycap på min 82 (tilsvarer dobbel hicap, iflg. Teddy) men brukar original Napsc, då Napsc-delen på Teddycapen faktisk gir drar støy frå motoren og ut i høgtalarane :mad:
    En DualTeddyCap (to "HiCap"- og en "NAPSC"-utgang) koster ca halvparten av én Naim HiCap, og det er nok et sentralt aspekt for de fleste som kjøper den. Men noen sier riktignok at de liker den ene eller den andre løsningen bedre, det være seg Naim, TeddyCap eller Avondale, uavhengig av pris. Det er jo folk her på sentralen og PFM som har sammenliknet direkte på feks SuperNait.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    mens man diskutere forbedringer på naim mener jeg bestemt at både hiline og powerline gir store forberdinger; noe skjer med støygulvet, og særlig med powerlines over det hele blir resultate at det kan spilles høyere med større kontroll og detaljer og mere livaktighet, særlig i frekvensendene høres det svært godt, men det åpner seg også enda mere opp. ;)

    har tidl vært skeptisk til kabler, særlig strømkabler, men naims løsning er rett og slett besnærende ;)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Du har selvfølgelig NAPSC på 202?
    Ja bruker en TeddyCapPlus som også dekker napsc delen på 200/202
    Grunn til det var att jeg fikk den for halv pris 3 mnd gammel av en her på sentralen som hadde byttesyke:)

    PFM syntes jeg ikke noe om og diskutere dette med,ta en kikk på Naim dac tråden der så sjønner du hva jeg mener,blir vel mye anti Naim noen ganger,og Teddy P har jo sin store tilhengerskare der,og deltar aktivt selv,så veldig subjektive er de jo ikke :)

    Men når dette er sakt er jeg veldig happy med 200/202/TC Plus/Spendor s8.
    Men har vel fått det for meg att med nye høytalere på sikt som
    Harbeth SLH 5,Tannoy Definition DC8T,Sonus Faber Cremona .... etc vil en 282 være midt i blinken.

    Men klart,en liten oppgradering med orginal Hicap/napsc/powerlines hadde vert morro,og sett på høytalere for leilighet ut fra dette,mine Spendor S8 kan bli litt "vulgære" for en leilighet i ett sammeie,må liksom trøkke på litt for og få de til og våkne og da låter de bra,kjempebra....men har naboer
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn