Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Fin link, men håper det er mindre jobb en det så ut til der.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Minutten skrev:
    Regner med jeg henter Fraim racket i dag. Er det noe spesielt å ta hensyn til når dette settes sammen?
    gratulere!

ikke så vanskelig som det ser ut, viktigste er og vatere basen i 100% level først som sist, og så stramme til med sunn fornuft,
    etter en mnd eller 2 vil nok racket løsne litt, slik at en etterstramming må til.

et fraim rack som ikke er tight låter dårlig ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Original bruksanvisning som følger produktet er veldig grei og to-the-point. Naim har som vanlig tenkt nøye på ting, og det er bare å følge den anvisningen imo.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Det gikk relativt greit. Jeg "trodde" at base var med en hylle, tror jeg ble litt lurt av veil. pris. Til kr. 6800 virket det logisk, så da mangler jeg en "level".

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    En base har en glasshylle med plass for et komponent.
    Fant jo ut det :). Vet ikke helt hvorfor jeg trodde det var plass til 2. (Men tror jeg ble litt" lurt" av prisen)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Naim Høyttalere.

For å få litt bedre plass i stua så vurderer jeg å skaffe meg noen høyttalere som kan settes nærme eller inntil bakveggen. Er vel ikke så mange av disse på markedet idag? (Larson, Guru..). De litt eldre Naim høyttaleren var vel konstruert for plassering? Disse må i isåfall plasseres på hver sin side av en gasspeis, og det er ikke særlig gunstig for lyden, men av praktiske årsaker må det bli slik. Blir lite finlytting i sweetspot her og hoved fokuset blir nok rytmisk musikk, men alt fra viser/kammermusikk til Wagner står normalt på menyen. Regner med det er flere her som har hatt noen av disse og kanskje kan gi meg noen generelle råd?
    Er litt usikker på hvilke modeller som kan være aktuelle? Det er en åpen stue/kjøkken løsning på ca.28m2 og de skal etter planen drives av Cyrus elektronikk.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.161
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Samtlige Naim høyttalere før Ovator var designet for å stå nær bakvegg.

Linn høyttalere bør fungere. Neat Petite, Audio Note AN-E/SPE, Shahinian, PMC, Rega.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    AN er vel designet for å stå i hjørner? Den eneste jeg kommer på av Rega er den lille ELA som vel kan stå inntil veggen? Linn/PCM/Neat trodde jeg ikke var designet for plassering nær bakvegg? Har Spendor s3e m/REL StormV nå, disse står så og si parallelt med ytterkanten av trappen ca. 80 cm fra bakveggen. Da jeg hadde s8e i stua måtte de anda lenger ut for å unngå "buldrebass".

Skal står her: (Er et meglerbilde så det ser litt større ut en det er)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Linn høyttalere har vel alltids pleid å gi finfin "pungbass" først ved bakveggplassering. De har alltid laget gode høyttalere imo.
    KEF da? Ref 203/2 eller slikt? Ikke-sweetspot lytting og vanskelige forhold synes å være blant deres største styrker. Tåler fint å stå kliss inntil bakvegg (dersom det ikke er i en rom-nodulus da selvsagt, men det gjelder jo alle høyttalere).

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.494
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Lukter ikke dette litt stativhøyttaler pluss sub?

Minutten, jeg har små og slanke høyttalere som Elac 310.2jet og Piega tp5s som står ubenyttet pt som du kan låne for å teste hvis du ønsker det.
    Mvh
    kalle

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Kalle Klovn skrev:
    Jo jeg har det nå men ser på alternativer for å spare plass, med stativer ute på gulvet så sparer man jo ikke noe særlig plass i forhold til gulv stående. Hadde jeg vist hvordan jeg hadde endt opp nå, så hadde jeg nok gått for et par brukte B&O Beolab3 koblet direkte til DACXP+ i vår, men men.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Linn høyttalere har vel alltids pleid å gi finfin "pungbass" først ved bakveggplassering. De har alltid laget gode høyttalere imo.
    KEF da? Ref 203/2 eller slikt? Ikke-sweetspot lytting og vanskelige forhold synes å være blant deres største styrker. Tåler fint å stå kliss inntil bakvegg (dersom det ikke er i en rom-nodulus da selvsagt, men det gjelder jo alle høyttalere).
    Om KEF liker seg inntil veggen så er jo det et alternativ, har hatt KEF før og likte de bra. Jeg oppga jo ikke budsjett med tror nok 203/2 litt vel dyrt.
    Spendor skulle vel heller ikke være så kresne på plassering men med s8e måtte jeg over en meter ut på gulvet før det ble OK, jeg spiller nok direkte lavt sammenlignet med de fleste.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Hva med Larsen høyttalerene på børsen?
    Kunne kanskje vært noe, men de må hentes og det er ikke aktuelt. Men det kunne vært interessant å hørt et par.

M

medlem215396

Gjest
    Jeg har et tilsvarende stort rom og benytter Ovator mot langveggen. De er plassert nøyaktig 30 cm fra bakvegg, men hele 1,15 fra sidevegg. I tillegg god avstand mellom dem. Det kan være årsaken til at de kan stå så tett på. De spiller lett og uanstrengt synes jeg, uten bass som ødelegger.
    Det skal være sagt at Naim Allae hadde samme plassering (med sub bass som jeg aldri ble kvitt).
    Har hatt Spendor S8e også og i dette rommet tipper jeg de måtte stå vesentlig ut på gulvet.

Dette med høyttalere i et rom er så til de grader uforutsigbart, særlig dersom man ikke kjenner de akustiske forholdene så godt. Dersom Spendor S3e må stå langt ut på gulvet bør du kanskje vurdere akustiske tiltak? Ikke vet jeg.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.494
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Jo jeg har det nå men ser på alternativer for å spare plass, med stativer ute på gulvet så sparer man jo ikke noe særlig plass i forhold til gulv stående. Hadde jeg vist hvordan jeg hadde endt opp nå, så hadde jeg nok gått for et par brukte B&O Beolab3 koblet direkte til DACXP+ i vår, men men.
    Jeg tenkte mest på å bruke noen hoved ht som er slanke i bassen (ref de nevnte Piegaene) og dermed kan stå tett på veggen mhp bass. De fleste mister imidlertid ofte også litt "frihet" oppover i frekvensgang hvis de blir stående for tett på veggene.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Dette med høyttalere i et rom er så til de grader uforutsigbart, særlig dersom man ikke kjenner de akustiske forholdene så godt. Dersom Spendor S3e må stå langt ut på gulvet bør du kanskje vurdere akustiske tiltak? Ikke vet jeg.
    Det har du nok rett i. Flyttet s8e inn på det eget og mye mer dempet rom og all "buldrebass"forsvant. Ovator virker som en interessant høyttalerkonstruksjon men da som en mulig oppgradering på "musikkrommet". En aktiv løsning kanskje? Er jo til og med forhandler i nærheten, men ser er det er litt elsk/hat på naimforum om disse.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.161
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Den eneste jeg kommer på av Rega er den lille ELA som vel kan stå inntil veggen? Linn/PCM/Neat trodde jeg ikke var designet for plassering nær bakvegg? Har Spendor s3e m/REL StormV nå, disse står så og si parallelt med ytterkanten av trappen ca. 80 cm fra bakveggen. Da jeg hadde s8e i stua måtte de anda lenger ut for å unngå "buldrebass".
    Samtige Bilder jeg finner av RS5/7 fra hjemmemiljøer er nær bakvegg.
    " As the RS5 also has a front firing port, it allows them to be placed against a wall, without Bass lift, if required." - www.rega.co.uk/

Kontrapunkt har alltid demonstrert Linn høyttalere kliss inntil bakvegg.

M

medlem215396

Gjest
    Mitt poeng var vel å understreke at rom er uforutsigbare, ikke nødvendigvis at Ovator var løsningen. Når det gjelder delte meninger om Ovator så er det riktig. Jeg kan huske at f. Eks SL2 tidligere genererte samme motsetninger, mens idag, der den er utgått, nærmest har fått sitt kultstatus og omtales som bedre enn det meste.
    Jeg tror sannheten er at Ovator og SL2 begge er veldig gode ht, sikkert på hver sin måte, og at folk må mene noe om det meste :). I testen fra lyd& Bilde omtales Ovator som " in your face"? Jeg begynner å lure på hva de holder på med, men årsaken kan være rommet, ikke vet jeg. Tror det beste er å ta et standpunkt sjøl.

Så til saken. Det lå et par Naim n- Sats på børsen her. Det tror jeg kan være en god løsning og så heller kompromisse litt på bassen. I mitt rom på 28 m2 stod de plassert 10 cm fra bakvegg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    Så til saken. Det lå et par Naim n- Sats på børsen her.
    Ikke nå lenger, de står hjemme hos meg. Dine gamle tror jeg.

M

medlem215396

Gjest
    Se der ja. :) Kjøpt nye og likte dem godt.
    Du har sikkert lest alt om montering allerede?
    Gratulerer

Bach_Man skrev:
    Stover skrev:
    Så til saken. Det lå et par Naim n- Sats på børsen her.
    Ikke nå lenger, de står hjemme hos meg. Dine gamle tror jeg.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    €350,- for recap av en gammel Olive HiCap. I tillegg kommer frakt og norsk mva. Du verden.
    Nå kan jeg angre meg for at jeg ikke like så godt kjøpte en HiCap2 med det samme.

Måtte bare syte litt.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det fins og andre som gjer det, Avondale f.eks, kostar kring ein tusenlapp mindre (1600,-).
    Ellers er det vel mulig å bestille recap-kit og få Dalen Electroservice til å gjere det.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Brasse skrev:
    Det fins og andre som gjer det, Avondale f.eks, kostar kring ein tusenlapp mindre (1600,-).
    Ellers er det vel mulig å bestille recap-kit og få Dalen Electroservice til å gjere det.
    Vel... Er litt sær sånn. Kun Naim som kommer borte i dingsene mine. Kan ikke ha Teddycap heller. Blir feil. Selger vel heller HiCapen, og kjøper en HiCap2, eller beholder Olivenen - den fungerer godt høres det ut som.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ja, verdt å prøve cap mot cap imo.
    Forslagene mine var velmente sidan det såg ut som pris var eit tema ;)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Brasse skrev:
    Ja, verdt å prøve cap mot cap imo.
    Om du mener Teddycap så har jeg prøvd den.
    Pris er alltid et tema. Har aldri recappa noe før og hadde kun en fjern fornemmelse av hva det kostet. Kjøpte Olive HiCap for 3500,- og tror ikke jeg bruker mer en kjøpssummen til en recap.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    Gratulerer
    De er jo montert i henhold til manualen, men vet ikke om du tenker på noen spesielle triks? Jeg liker stativløsningen og plassering nær bakveggen. Til prisen kan man ikke klage på disse.

M

medlem215396

Gjest
    Ingen store saker egentlig, men det er viktig at HT henger fullstendig/ helt nede i begge sporene, før set skruen dras til.
    Fikk også tips om å ha dem litt ut fra bakveggen, ca 10 cm og jeg mener jeg hørte at de åpnet seg mer da kontra kloss inntil.

Nei disse kan du ikke klage på...

Bach_Man skrev:
    Stover skrev:
    Gratulerer
    De er jo montert i henhold til manualen, men vet ikke om du tenker på noen spesielle triks? Jeg liker stativløsningen og plassering nær bakveggen. Til prisen kan man ikke klage på disse.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Takk, jeg skal eksperimentere litt med posisjonen.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    Takk, jeg skal eksperimentere litt med posisjonen.
    Ingen av mine Naim-høyttalere (Ariva og Allae) har trivdes inntil bakvegg. Begge likte seg 30cm ut i rommet, og langt ut fra hjørner. Lurer på om når Naim snakker om bakvegg så mener de bakvegg av mur, ikke tre eller gips som vi gjerne har i Norge.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    De mener nok mur, i alle fall sier en UK-forhandler som jeg kjenner at de er konstruert for murvegger, som ofte finnes i engelske hjem (som gjerne er uisolerte også.). Nå er jo hovedproblemet med n-sats å få nok bass, subb er ikke aktuelt for meg.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Brasse skrev:
    trur ikke jeg våger noen andre enn naim spesalister til slik jobb.
    har en xps2 som har ni år på baken og sånn sett er moden for recap (men hvordan hører man det på lyden?).
    mener og ha hørt at de har et verksted ifb med importør som gjør jobben for skandinavia, men ikke sikker.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    nilsen64 skrev:
    Brasse skrev:
    trur ikke jeg våger noen andre enn naim spesalister til slik jobb.
    har en xps2 som har ni år på baken og sånn sett er moden for recap (men hvordan hører man det på lyden?).
    mener og ha hørt at de har et verksted ifb med importør som gjør jobben for skandinavia, men ikke sikker.
    Ljudtema var klare på at recapping blir gjort i England. Naim ville at jeg skulle sende HiCapen gjennom Ljudtema. Noe i overkant slitsomt. Og tidkrevende, siden ljudtema kommer til å sitte på HiCapen til de har flere ting å sende avgårde. Noe som erfaringsmessig gjerne medfører måneder med venting.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    PerFlemming skrev:
    Recap/service - As to my knowledge there are two alternatives vs Naim factory

One a prevoius Naim employee (Mark).
    Both are told to use original parts and pricing is affordable compared to Naim:

http://www.witchhataudio.co.uk/

http://www.hifi-repairs.com/
    Witchhat ja, det er jo de jeg også linket til. Billig - og bra, får vi anta. Tenker de får jobben med å recappe/service HiCappen.

M

medlem215396

Gjest
    Du vil ikke heller bruke pengene det koster for service samt det du får ved salg til å kjøpe en nyere HC2?
    Alternativet er å nyte den som den er :)

toriamos skrev:
    PerFlemming skrev:
    Recap/service - As to my knowledge there are two alternatives vs Naim factory

One a prevoius Naim employee (Mark).
    Both are told to use original parts and pricing is affordable compared to Naim:

http://www.witchhataudio.co.uk/

http://www.hifi-repairs.com/
    Witchhat ja, det er jo de jeg også linket til. Billig - og bra, får vi anta. Tenker de får jobben med å recappe/service HiCappen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn