Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner veldig godt hva dere mener, men tror ikke jeg klarer å tvinge stort mer utav 805-erne. På den ene siden så er SN helt rå på bassen (har aldri hørt det bedre), og på den andre så ønsker jeg mer. Litt kjekt når en ex-trommis kompis syntes skarptromma på Tool 10,000 Days cd-en låt veldig realistisk :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.789
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    e-h skrev:
    Skjønner veldig godt hva dere mener, men tror ikke jeg klarer å tvinge stort mer utav 805-erne.

    Med en billig DVD spiller kan jeg forstå det, men ikke med for eks CDX/5x/CDX2 eller lignende, som du burde ha.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får bare vente og høre :)
    Som dere sikkert har skjønt har jeg vanskelig for å tro at man får noe særlig lavere enn 40Hz (-6dB ifølge spesifikasjon) utav høyttalerne mine. At man kan tro man hører det er noe annet.
    Hvis jeg får hørt det (følt det) selv så skal jeg love at jeg skal bøye under og innrømme at mine forhåndsantagelser er feil. Med påfølgende kjøp av cd-spiller. Jeg er i godt (kjøpe) humør og er ikke redd for å innrømme det ;)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Blås i nye Allae og velg heller brukte SBL, som du får for godt under 10000,-
    Dette mente han jeg kjøpte SBL av også, men ordla seg litt annerledes ;) Han hadde forresten solgt Naim i 15-20 år og hadde mye interessant å fortelle.

    SBL er vel for litt spesielt interesserte? Mener ikke å være ufin med den!!
    Dette er en myte. SBL er for de som er spesielt interessert i en god høyttaler. Angrer på at jeg ikke kjøpte et par for lenge siden.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Svein skrev:
    C._Alshus skrev:
    Blås i nye Allae og velg heller brukte SBL, som du får for godt under 10000,-
    Dette mente han jeg kjøpte SBL av også, men ordla seg litt annerledes ;) Han hadde forresten solgt Naim i 15-20 år og hadde mye interessant å fortelle.

    SBL er vel for litt spesielt interesserte? Mener ikke å være ufin med den!!
    Dette er en myte. SBL er for de som er spesielt interessert i en god høyttaler. Angrer på at jeg ikke kjøpte et par for lenge siden.
    Står jo et spørsmåltegn bak da ;)
    Poenget mitt er at nå bør ALLE kjøpe SBL!!??

    En ting er sikkert. e-h har rett i at han ikke får dypbass fra 805s, det har jeg prøvd sjøl.
    Det som også er sikkert er at før eller siden oppdages det at kilden SN fortjener ikke er en dvd spiller.

    Greit, finn en h.t som spiller dypere, eller en sub, men du får ikke den bassen SN kan gi uansett pga. dvd spilleren.
    (Uttalelse basert på at SN har samme iboende kvaliteter som naim ellers).

    Ønsker deg lykke til jeg da ;)
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Takker for at noen ser mitt syn på saken. At spillerne til Naim henter ut mye informasjon der nede er jeg ikke i tvil om. Spørmålet er vel heller hva som gir mest "bang for the buck" akkurat nå. Jeg vil vel tro at med tid og stunder så ender jeg et sted som de fleste vil kunne se seg igjen i ::)

    Problemstillinger som skal tas stilling til:
    - dama liker ikke utseende på stativ-høyttalere
    - vi ønsker oss mer dypbass
    - vi vil gjerne ha gulvstående høyttalere (hun liker utseende bedre) som ikke dominerer rommet

    Løsningen på alle problemer er nok ingen cd-spiller, men folk har vel rett i at de fleste instrumenter befinner seg på 40Hz + ...
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjøpt NAIM!!!

    Gammelt skrot jeg fant på finn.no Har ikke fått det i hus ennå, gleder meg!

    NAC62
    NAP90
    CD3

    Noen erfaringer? Hva kan jeg forvente?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.789
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er en her på Naim-delen som har solgt det. Du kan forvente mye musikalsk glede, vil jeg tro.



    Jeg har også kjøpt Naim, en Headline.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    En hicap burde vel gjøre susen på den?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    e-h skrev:
    En hicap burde vel gjøre susen på den?
    Synes du virkelig det er en god investering prisen på HC tatt i betraktning? Flere brukere, bl.a HiFiWorld i sin store test av Headline + plenty psu'er, sier at Napsc låter bedre enn FlatCap på HL2 og er det lydmessig beste alternativet for HL2 pga sin gode musikalske sammenheng og flyt, og andre igjen sier at det knapt er hørbar forskjell på HiCap og FlatCap på den...

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.789
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den er på vei fra Danmark nå.


    Det blir nok en NAPSC. Man sparer endel plass også, i forhold til en FC eller HC.

    Bruker HD600.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg antar at psu-en bør matches med de headphones som skal brukes. Value for money gir vel ikke hicap i den sammenheng. Men på en måte er jo HL ganske rimelig i seg selv :)

    Tror jeg kunne likt å prøvd noen av de større Grado om jeg hadde hatt en HL. Har alltid vært noe jeg liker med dem.
     
    S

    Stover

    Gjest
    e-h skrev:
    Jeg antar at psu-en bør matches med de headphones som skal brukes. Value for money gir vel ikke hicap i den sammenheng. Men på en måte er jo HL ganske rimelig i seg selv :)

    Tror jeg kunne likt å prøvd noen av de større Grado om jeg hadde hatt en HL. Har alltid vært noe jeg liker med dem.
    Enig. Synes HL med HC2 blir en i overkant kostbar forsterkerkombinasjon.
    Har lyst til å prøve ut NApsc.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.789
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du får en Olive HC til 4-5000. Og den er vel så og si identisk med HC2.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Steinar O skrev:
    Står jo et spørsmåltegn bak da ;)
    Poenget mitt er at nå bør ALLE kjøpe SBL!!??
    Ok, leste vel så fort at jeg ikke la merke til spørsmålstegnene :)

    Alle bør ikke kjøpe SBL, det er fortsatt en høyttaler et godt stykke fra markedsnormen. Det tar tid å sette dem opp og bør stå tett på bakveggen. Mitt poeng er at de låter bra allround og tross alt ikke er så vanskelig å ha med å gjøre som mange tydeligvis mener.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva gjør en ekstern psu med en Naim cd-spiller? Og hva gjør en oppgradering fra en "rimelig" Naim cd-spiller til en dyrere?
    Mange som har prøvd har vel sine svar på det. Men i messehelga i Trondheim fikk Steinar O og jeg selv en glimrende helaften, for ikke å si noen hyggelige morgentimer neste dag også, til å høre på en vei oppover på Naims kildestige.

    Vi begynte med Steinars fine CD5. La på FlatCap og Hicap. Vi hadde også en CDX2 med egen psu, og vi brukte også min egen XPS2 til sist.

    Nå fungerer Steinars system (202/HC/Napsc/200/S8e/n-Sub/Fraim) så misunnelsesverdig godt at forskjeller i kilder, og deres psu'er, var lekende lette å høre! Det var IKKE nyanser.

    Mye av de direkte sammenlikningene ble gjort med Bamberg/Suitner's eminente Peer Gynt-suiter, en innspilling i mono fra 50-tallet, med en dirigent som virkelig fikk bambergerne til å fokusere på melodiføringen hos Grieg.



    For å si det helt enkelt; å bytte fra CD5 til CDX2 representerte et stort hopp i klarhet og innsikt i bambergernes orkesterscene og deres individuelle instrumenter. Det var som å slå på et ekstra sett lyskastere mot hele orkesteret, og dermed belyse også de indre musikerne i orkesteret. Det ble et skift i klangbalanse mot det klarere, åpnere, friskere og mer detaljerte; hvor nettoresultatet var en mer meningsfull og realistisk klang i hvert enkelt instrument, og hvor alle disse detaljene gav et inntrykk av et større, mer harmonirikt orkester.

    I motsetning til dette så hadde ikke psu'ene på langt nær samme type effekt; istedet for detaljering og klang var det dynamikk, raffinement og rytmisk driv som ble mest påtakelig oppgradert.
    F.eks var et hopp fra FlatCap til HiCap på CD5 som å tilføre hvert av instrumentene mer energi og dynamisk spennvidde, mer kraft om du vil, og mer "bounce" og fremdrift i rytmer, men belysningsgraden av scenen var nogenlunde uendret. Forresten er jeg slett ikke enig med de som mener at FlatCap er en bedre psu på CD5 enn HiCap; for meg tilfører HC en energi og en PR&T som er langt overlegen FlatCap, dersom systemet er velfungerende nok til å "tåle" det da.

    Samme fenomen var akkurat likedan når vi koblet XPS2 til CDX2 som vi opplevde med FC og HC på CD5; detaljeringsgrad, klangbalanse osv var nogenlunde uendret, men tildels betydelig store forbedringer i rytmisk driv, dynamisk spennvidde og musikalsk engasjement fra bambergerne var resultatet. For meg var nok hoppet fra CDX2 til CDX2/XPS2 det største hoppet blant psu-oppgraderingene; det var som om CDX2 virkelig våknet til liv og oste av energi, samtidig som den ble enda mer raffinert og finkornet i detaljeringen.

    Oppsummert og oversimplifisert kan man konkludere med at cd-spillerbytte kan gi en annen musikalsk innsikt, realisme i klangfarger og fokus på en større del av orkesterets mangfoldighet; mens psu-oppgradering gir et lavere støygulv med en subjektivt større dynamikkspenn og en mer energisk fremførelse av musikkens rytmiske og dynamiske aspekter.

    Et knippe svært gode cd-spillere alle sammen, og man får stort sett det man betaler for altså :)

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Jeg har kjøpt NAIM!!!

    Gammelt skrot jeg fant på finn.no Har ikke fått det i hus ennå, gleder meg!

    NAC62
    NAP90
    CD3

    Noen erfaringer? Hva kan jeg forvente?
    Du kan iallefall forvente en risiko for en svidd NAP90 dersom du kjører på med VdH eller Kimber høyttalerkabel med høy kapasitans... ;)

    Forvent at du må ha Naim-vennlige høyttalere for å få det beste ut av disse. De var gode apparater, men også nokså kilne på høyttalere om ikke minnet svikter.
    Generelt var Naim i den tiden mindre "universelt kompatible" enn idag, og dersom du ikke får "full klaff" umiddelbart så gi ikke opp så lett! De skal kunne spille glimrende til slutt!

    Mvh Vidar P
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Takk for interessant test av cd-spillere og PSU-er VidarP. Det kommer nok en tid hvor dette skal testes hjemme hos meg også, men ikke på en stund... er redd det kan bli dyrt.

    Jeg har fått ny innsikt i hvordan jeg kan få det beste ut av mitt nåværende utstyr. Blant annet har jeg funnet ut at, for oss som ikke har råd til Fraim, er det en del å hente på å bruke dempe-føtter mot resonanser. Dette gjelder spesielt cd-spiller og forforsterker. Jeg testet med et par myke puter fra hifi-klubben. Resultatet ble økt innsikt i musikk og klanger. Vibrapods er bestilt. Det blir spennende å prøve disse også.

    Ellers hadde jeg besøk av to hifi-venner forrige uke (bl a Smog). Vi fikk en ny anledning til å teste ut nettkabler, nettfilter og høyttalerkabler igjen. Dette fikk anlegget til å heve seg inn i en ny dimensjon! Detaljeringsnivå, klangfarger dynamikk - alt hevet seg betraktelig. Bassen ble strammet opp. det var omtrent som å bytte basselementer i høyttalerne. Alle oppgraderingene hadde sin virkning, men størst effekt fikk vi av nettfilteret.

    For morro skyld byttet vi til Naca5 etter en stund. Resultatet ble at lydbildet flatet ut. Livet i musikken forsvant. Nedturen var komplett! Jeg må bare anbefale alle som har Naim-utstyr med høy kvalitet om å teste ut alternative høyttalerkabler til Naca5.
     

    harhau

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Innlegg
    72
    Antall liker
    1
    C._Alshus skrev:
    Den er på vei fra Danmark nå.


    Det blir nok en NAPSC. Man sparer endel plass også, i forhold til en FC eller HC.

    Bruker HD600.
    Har hatt HD600 og tror ikke oppgradering av strømforsyningen fra NAPSC er noe poeng her.
     
    S

    Stover

    Gjest
    En veldig gjenkjennbar beskrivelse fra Vidar P.

    Istedet for å sitte å høre på en kjent audiofil cd, var det faktisk enda enklere å skille det ene fra det andre gjennom den nevnte cd`n.

    Føler at cdx2 har en spillestil som krever sitt fra omgivelsene, men med den åpenheten og reinheten den gir vurderer jeg å satse noen ekstra kroner på en slik. Underlaget må stemme, rommet må stemme, hiline og Fraim gjorde også sitt. Har forsøkt å satt ting inn, en etter en og lyttet til forskjellen.

    Jeg har lært mye fra denne seansen, men også tidligere. Hvor mye en kan hente ut ved hjelp av små grep.
    Selv om det er ens egne ører som må bedømme er det interessant å få innspill fra sidelinjen.
    Vidar P angriper "problemene" på en så riktig måte, med enkle grep som jeg ikke har (giddet) reflektert over.

    Husker tilbake på mitt besøk hos Johna. Artig lytteseanse og veldig lærerikt mht hvor forskjellig f. eks en cdspiller kan låte i ulike oppsett og rom. Mest av alt har han mye musikk som er spennende.

    n-sub: Det er ikke bassen som slår meg først. Den høres ja, men det som slår meg er dybden, realismen i lydbildet og at en dør åpner seg. En slags levende 3D virkning. Et klassisk orkester består av musikere plassert flere rader bakover og det høres.

    Hos meg er altså sub først og fremst opplevelsen av økt virkelighet og musikk.

    Opplevelsen kan sikkert oppleves forskjellig avhengig av hvilken h.t man benytter.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Korriger meg om jeg tar feil, men det er vel strengt tatt ikke noen strømrenser. Det er vel en Naim-vennlig padde med stjernejord beregnet for fast jordsystem. Kan kjøpes fra Naim-forhandlere i UK, og lages vel av Phonosophie. Vi har flytende jord i Norge, og de fleste har ikke engang jord til hifien på stua. Neppe noen god investering for de som ikke har jordet kurs :)

    Isotek sine alternativer er nå til dags gode til Naim; MiniSub G2 for de mer "beskjedne" systemer, Sigmas og Titan/Nova til highend-systemene. De virker iallefall, avhengig av behov for slikt på det aktuelle strømnettet, uansett jord eller ei :)

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Tja, jo Vidar P.

    Det er en henvisning til en test i Hi-Fi+ nederst på den linken jeg henviste til.
    Der går det klart fram at det er en strømrenser. Endog en gruppetest med Isotek... :)

    Mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Costello; jeg klarer ikke helt å se det. Jeg har sett den beskrevet i omtaler andre steder også som en filterløs strømdistributør av høy kvalitet. Fra manualen;

    The POWERIGEL is a mains distributor for high quality audio components. It is used in place
    of standard power leads and a conventional mains block to distribute electricity from a wall
    socket to a maximum of six, eight or eleven components (POWERIGEL 6, 8 or 11, respectively)
    with virtually no loss of quality.
    Hvordan denne skal "rense" strøm uten å ha noen filter av noe slag er langt over min fatteevne; det er ikke annet enn en luksuspadde med stjernejord. I de rette strømnettene er jeg ikke i tvil om at enkelte sikkert synes den fungerer bra, ikke minst pga at den tillater denne felles jordingen som Naim er så glad i. Men jeg tror jeg ville ha droppet det i Norge for å være ærlig. Men for all del, hva er vel £5-600 :)

    Glem heller ikke at Norge har flytende jord og et mildest talt annerledes strømnett enn resten av Europa (Albania unntatt); det betyr at vi overhodet ikke kan regne med samme resultater fra strømprodukter her til lands som vi leser om i tester fra f.eks UK.

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Glem heller ikke at Norge har flytende jord og et mildest talt annerledes strømnett enn resten av Europa (Albania unntatt); det betyr at vi overhodet ikke kan regne med samme resultater fra strømprodukter her til lands som vi leser om i tester fra f.eks UK.

    Mvh Vidar P
    Betyr det at vi heller ikke skal bry oss om de gode testene Isotek har fått i UK ?

    Må antageligvis opp på Sigmas for å få en god strømrenser..

    Anlegget mitt låter så bra nå at det bare mangler en skikkelig stømrenser og Fraim for at alt skal falle på plass, føler jeg.
    Noen småting er ikke helt på plass, men mitt andre par Neat Momentum er ikke innspilt ennå. Og siden dette paret hadde en feil på finishen er nå det tredje paret under produksjon (!) Heldigvis har Neat lovet å spille dem inn før de sendes fra fabrikken..

    Mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Betyr det at vi heller ikke skal bry oss om de gode testene Isotek har fått i UK ?
    Det er selvsagt riktig. Er det noe man med sikkerhet kan si om akkurat strømprodukter, så er det at man ikke kan si noe med sikkerhet om deres virkning.
    Om et produkt virket bra i England hjemme hos en tester, så er det temmelig (!) optimistisk å tro at jeg har alle de samme forhold og variabler som ham hjemme hos meg, og at jeg vil få de samme resultatene.
    Det er iallefall min mening, jeg tror det er klokt å myse til omtaler forsåvidt, men ikke ta det for god fisk under alle forutsetninger.
    Når det gjelder Powerigel så er vel situasjonen antakelig enda mer usikker, all den tid den er laget som en stjernejordende padde og ikke en strømkondisjonerer.

    Når det gjelder å lese tester generelt, så er det en stor fallgruve imo; man gjør klokt i å se på hifipresse som hovedsaklig underholdning. Relevansen av "informasjon" og subjektive lytteinntrykk i disse bladene er slett ikke universell, og historien er full av mennesker som har handlet "femstjerners" produkter og testvinnere i god tro, bare for å oppleve skuffelse på hjemmebane. Hør selv :) Det er så enkelt og så trygt.

    Mvh Vidar P
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Jeg tror det er veldig lurt av deg å teste ut strømfilter, Costello. Jeg vet jo ikke hvordan effekten blir hos deg, men hos meg er det av stor betydning. Jeg håper du også vil teste ut alternative nettkabler og høyttalerkabler. Du har så fin elektronikk at jeg tror du vil få stor uttelling for dette.

    Jeg får sikkert litt motbør her, men jeg vil råde deg til å tenke litt "ut av boksen". Dersom man kun lytter til Naim-entusiastene, blir begrensningene for store. Det er så mange myter om hva som er kompatiblet med Naim. Min erfaring er at (moderne) Naim ikke er så spesielt når det kommer til stykket. Test ut... låter det bra, så er det bra!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vidar har helt rett i dette med jording i Norge (og Albania) og det bør nok tale for at man tester ting før kjøp. Fra et helt annet ståsted er vår jordingsmetode noe dritt rent brannfaremessig, vi er de eneste som har lagt opp til at strømmen ledes rett i huset ved lyndnedslag ol. Ikke musikk i en forsikringsmanns ører ;)
     
    S

    Stover

    Gjest
    Det omtales ofte som strømfilter. I veldig mange tilfeller er det skjermen som er "filteret". Filtrerer støy.

    I de færreste tilfeller er det snakk om ekte støyfilter.
    det skal litt til for å fjerne både AC og DC komponenter i nettet.

    Åpne opp f. eks en PS Audio Ultimate outlet til ca 5Kkr. Et trist syn spør du meg.
    Virker den? ja, det gjør den :D
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Litt flere inntrykk av SBL. Den kan kanskje sies å være en avslørende høyttalere, men det dem avslører er musikk og innsikt i hva som foregår. Merker at dette er en høyttaler med meget god kontroll på resonanser. Nyanser kommer fram i musikken uten forstyrrelser, samspill, tempi, rytme og timing og for en klarhet i gjengivelsen. Vokalgjengivelse og basslinjer er en fryd. Kan nok skorte på kvantiteten i bassen, men heretter velger jeg kvalitet på dette området - hver gang. Tør ikke engang å tenke på hvor godt denne spiller med bedre elektronikk og forsterkere, eller hva med DBL, de må jo være mer enn fantastisk. Melder meg herved inn in SBL-fanklubben, disse høyttalerne er kommet for å bli. Lenge ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, Svein! Hadde virkelig vært moro å hørt Sbl en gang. Den dagen jeg ser muligheten til å ha anlegget i finstua, så er jo de et åpenbart alternativ, ettersom de skal opp mot bakvegg.


    Svein skrev:
    Litt flere inntrykk av SBL. Den kan kanskje sies å være en avslørende høyttalere, men det dem avslører er musikk og innsikt i hva som foregår. Merker at dette er en høyttaler med meget god kontroll på resonanser. Nyanser kommer fram i musikken uten forstyrrelser, samspill, tempi, rytme og timing og for en klarhet i gjengivelsen. Vokalgjengivelse og basslinjer er en fryd. Kan nok skorte på kvantiteten i bassen, men heretter velger jeg kvalitet på dette området - hver gang. Tør ikke engang å tenke på hvor godt denne spiller med bedre elektronikk og forsterkere, eller hva med DBL, de må jo være mer enn fantastisk. Melder meg herved inn in SBL-fanklubben, disse høyttalerne er kommet for å bli. Lenge ;)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Takker MaHA, SBL er det mest positive jeg har opplevd med Naimprodukter hittil. Takk til Alshus også som tok sjansen først (selv om jeg betalte mitt par før jeg visste om han var fornøyd ;) )
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    NAIM i hus, NAP 90, NAC 62 og CD 3 ;D ;D ;D
    Må sitere meg selv her for å fylle på med litt lytteintrykk.

    .....


    ..................



    ........................................


    (Vet ikke hvordan jeg annerledes skal forklare et hakeslepp, dersom mer penger = bedre lyd fra Naim må jeg nok revurdere hele systemet mitt..........)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    .....


    ..................



    ........................................
    Flott innlegg, guru!
    Og gratulerer med Naim.

    Selv har jeg akkurat fått 250-2 til å svinge (sammen med 282)... ;D ;D ;D


    Og, ja...kan det bli bedre enn dette? ;D ;D ;D
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Og, ja...kan det bli bedre enn dette? Gliser Gliser Gliser

    Ja, med SBL. ;)
    Mulig det, Alshus. Hadde vært artig og hørt SBL en gang, men jeg liker Neat'ene så veeeldig godt, jeg. Og de spiller Kvalitetesbass!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nå skjer det mye på en gang her, blir jo nesten litt satt ut jeg (fritt fra Jarle på Åpen Post)

    hifiguru: moro å høre, og omtrent som forventet. naim gjør noe med deg, og rokker ved alt du trodde du visste ;)

    svein og alshus: hva er den store forskjellen på sbl kontra mer tradisjonelle naim-vennlige høyttalere? ser for meg en mer direkte og ærlig høyttaler, uten den store fokusen på soundstage osv. Men, hva vet jeg?

    selv har jeg bestemt meg for at jeg litt utpå nyåret skal kaste meg ut i det og oppgradere til cd5x, og fc2 eller hicap. tajm vihl tehll
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn