Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaarelars

    Gjest
    MaHa skrev:
    svein og alshus: hva er den store forskjellen på sbl kontra mer tradisjonelle naim-vennlige høyttalere? ser for meg en mer direkte og ærlig høyttaler, uten den store fokusen på soundstage osv. Men, hva vet jeg?
    Vanskelig å sette ord på, direkte og ærlig passer bra. Soundstage leverer den alt etter innspillingen, og det sitter spikret uten at utøverne flytter på seg i utide. Synes heller ikke dem låter kaldt, igjen varier det med innspillingene. Men dem er nok ikke tilsatt kunstige søtningsstoffer. De er også helt uten boom i bassen, men bassen er meget klart gjengitt og det er mulig å høre hvordan bassisten, og selvsagt andre instrumentalister spiller, fløyter,gitarer eller hva det måtte være. Den tighte timingen gjør også sitt til at lydbildet ikke blir sauset sammen, utøverne får holde på med sitt uten at det ene ikke blander seg sammen med det andre. Den leser rett og slett programmatrialet godt og er en knakende god høyttaler. Julian Vererker uttalte en gang at det finnes bemerkelsesverdig mange høyttalerprodusenter, men bemerkelsesverdig få gode høyttalere. Han mente sikkert at SBL er en av de gode ;)
    Hilsen
    Svein SBL-fanatiker
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Svein, du tar ordene ut av mitt tastatur; mye av den samme følelsen sitter jeg også igjen med. Lytter til enkelte låter og tenker, herregud, så enkel å greit dette er, har jo full oversikt over hva de enkelte musikerne gjør, nesten så en kan "highlite" og følge f.eks en bassist gjennom hele låta uten at man har gått glipp av noe forøvrig......

    Men nå trenger jeg råd om hva jeg burde tweake mitt lille NAIM-sstem med, som nevnt, NAP62, NAP90 og CD3. Finnes det no oppgraderingskit f.eks til CD3 til 3,5? Hva/hvor burde jeg tenke på av eksterne strømbokser?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Men nå trenger jeg råd om hva jeg burde tweake mitt lille NAIM-sstem med, som nevnt, NAP62, NAP90 og CD3. Finnes det no oppgraderingskit f.eks til CD3 til 3,5? Hva/hvor burde jeg tenke på av eksterne strømbokser?
    NAC 62 kan vel tweakes med Hicap, tror jeg. CD3 kan ikke gjøres noe med, verken oppgraderingskit eller PSU. Men vintage Naim er ikke min sterke side. Det er vel Svein det...Ellers så er jo 72 og 82 bedre pre-amper. Men det som er viktig å huske på i forbindelse med Naim er samspillet mellom komponentene....synergien. Det er liksom ikke bare å oppgradere i hytt og pine og tro at det blir bedre!
    F.eks. jeg kjøpte 282 tidligere i høst, vel og bra. Bedre på mange måter enn 202 (sett med hi-fi ører), men litt skuffende egentlig. (Litt av magien fra 202/200 var borte).
    Kjøpte 250-2 og plutselig var alt på plass igjen. Følelsen av balanse og synergi... Og selvfølgelig alt ble mye større og bedre... ;D

    Av egen erfaring: 202 spiller best med 200. 282 spiller best med 250-2. (Med CDX2/XPS2 som kilde).

    Mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skulle kanskje postet denne under generelt, men det er jo alltid triveligere her, pluss at de som svarer som regel har testet ut ting selv ;)

    Jeg har i dag et Aavik TT3 rack (http://www.aavik.dk/docs/products/tt3.html) som jeg i grunnen er fornøyd med. Men, jeg kommer ikke unna følelsen av at mdf bidrar noe til å bremse tempo og "sprettenhet", det er liksom noe prAt der inne som ikke kommer helt ut, hvis dere skjønner. Dette er ikke helt nytt, jeg kjenner igjen noe av dette fra forrige oppsett, men har da tidligere gitt rør og ProAc skylden.
    Det er en fortsatt en veldig liten tendens til denne varmen man feilaktig får fra underdimensjonerte trafoer på en rørforsterker. Jeg understreker liten tendens, men det er nok til at jeg ikke får det ut av hodet.

    Første steg blir naturligvis at jeg ved første anledning strammer opp alle spikes på rack og høyttalere på nytt, samt vatrer benken nok en gang.

    Så til det egentlige spørsmålet; hvis dette ikke helt gjør susen, kan da feks glasshyller med spikes i mellom rack og elektronikk være noe å prøve? Altså, en slags kvasi-fraim?

    Jeg har også en klar mistanke om at oppgradering på kildesiden kan rette opp her, men det er ikke et alternativ jeg får testet helt ut akkurat nå. Jeg opplever vel ikke det samme fenomenet i fullt så stor grad med platespilleren, når jeg tenker meg godt om, det er i hvertfall ikke like lett å sette fingeren på akkurat der.

    Meget takknemlig for svar.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Som nevnt ville jeg ha prøvd disse, 3-4 stykker:



    Deretter kjøpt en tykk glassplate for å legge oppå. Litt ala Fraim.

    Kan da ikke bli så dyrt å prøve et komponent?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Spurte Isotek om hvilken strømrenser de anbefalte til mitt anlegg og fikk følgende svar:

    with a system of this quality, I would recomend a Titan and Nova.

    kind regards

    Rob
    IsoTek Systems
    Hmmm...selvfølgelig anbefaler de det dyreste dem har, men et tankekors er det jo. Dette blir jo strømrensing til over 40000!

    Apropos underlag; jeg hadde ikke fått fred før jeg har Fraim i hus!

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du liker å maile rundt, så kan du jo spørre om de kunne nøyd seg med å la deg prøve Sigmas. Den fungerte supert med 282/250.2 her iallefall.

    Men som alle strømrensere; den løser ingen problemer; den gir bare litt mer av hva man allerede har ;)

    Mvh Vidar P
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Er det slik at Naim liker lette stive knotter under seg? Har 12 stk Nordost Pulsar Points på rørforsterkerne som skal bort, er det goodies for Naim?.....noen?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Er det slik at Naim liker lette stive knotter under seg? Har 12 stk Nordost Pulsar Points på rørforsterkerne som skal bort, er det goodies for Naim?.....noen?
    Naim-produkter liker generelt lavmasse, stive, avkoblede underlag. Det er ikke uten grunn, de låter simpelthen mer rytmiske og friere på den måten. Tunge høymasseunderlag, særlig uten avkoblinger, dreper PR&T i Naim-produkter.

    Derfor har Mana, og nå Fraim, vært de foretrukne underlag. Bare sånn til ettertanke; min CDS3 og min 552 har begge metallføtter som står rett ned på glasset på Fraim. Det gir liten friksjon, og glir for et godt ord (eller for en god resonans) :)

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Er det slik at Naim liker lette stive knotter under seg? Har 12 stk Nordost Pulsar Points på rørforsterkerne som skal bort, er det goodies for Naim?.....noen?
    Prøv dem, har testet mye rart og underlaget komponentene står er viktigst. Ikke at det utgjør store forskjeller heller. Gikk fra Mana Phase7 med CDX/202/NAPSC/Hicap/150x til Quadraspire og forskjellene var ikke store. En Napsc på 202 gjør vesentlige større forskjeller lydmessig for å nevne et eksempel. Synes Naim låter bedre jo mindre det tweakes. Har du tatt ut phonokortet på 62 forresten? Det kan gi en god lydmessig forbedring om det sitter der nå og ikke er i bruk selvsagt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Synes Naim låter bedre jo mindre det tweakes.
    Applauderes! Det der er et veldig godt poeng! Med Naim så er alle aspekter ved designen så gjennomstudert og gjennomarbeidet at det må ses på som ferdig fabrikk-tunet, og hadde det vært små tweaks som ville ha gitt bedre lyd, så hadde Naim inkludert de som standard.
    Og det er av og til slike tweaks, f.eks fjæret oppheng på printkort, metallbein under de apparatene som har fjærede print, alskens powersupply-muligheter etc etc :)

    Naim er stort sett tweak-fri og snakeoil-fri sone :)

    Mvh Vidar P
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Phonokortene er nappet ut ja, hørte det var lurt å gjøre. Jeg spiller på Dynaudio Contour 3,4 som er en 4-ohms last og 88db følsomhet. Føler ampen jobber pent på denne lasten, men hva er det Naim digger mest og får dem til å skinne skikkelig? Ser for meg en 2-veis løsning, kanskje med en stk 8", kanskje i et stort kabinett. Snell E3 f.eks? Det kan også være aktuelt med en god stativhøytt. Hva må jeg styre unna fullstendig? metalldomer? 4ohm? annet?
     
    S

    Stover

    Gjest
    Veldig generellt.

    Passende følsomhet. 90db og nedover.
    Nominell impedanse 6-8 ohm.
    Minimumsimpedansen ikke under 5-6 ohm.

    Dette er mitt inntrykk fra de forsterkerne jeg har hatt fra naim samt det jeg har lest.

    For høy følsomhet gir støy ut i elementene. Bekreftes også i test av "komplett" naimanlegg i siste hjemmekinoblad.

    :)
     
    S

    Stover

    Gjest
    Naim er stort sett tweak-fri og snakeoil-fri sone :)
    Stort sett enig i dette. IMO finnes det unntak. Man skal være forsiktig med å tro det man hører ved første gjennomlytting. La ting stå inne en stund, før man evaluerer er min erfaring.

    Forøvrig har jeg lært meg å lytte mer til musikken......... og på lavere volum. :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stover skrev:
    Veldig generellt.

    Passende følsomhet. 90db og nedover.
    Nominell impedanse 6-8 ohm.
    Minimumsimpedansen ikke under 5-6 ohm.



    Dette er mitt inntrykk fra de forsterkerne jeg har hatt fra naim samt det jeg har lest.

    For høy følsomhet gir støy ut i elementene. Bekreftes også i test av "komplett" naimanlegg i siste hjemmekinoblad.

    :)

    Takk for gode tips!

    Hva er Fraim?
    Hvor får jeg kjøpt greie Naimkabler med rca i ene enden?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ofte jeg er uenig med Stover; men i dette tilfellet vil jeg bemerke at mange Naim-høyttalere er faktisk 4 ohm, f.eks DBL. De fleste Naim-høyttalere har pleid å være på 4 eller 6 ohm nominelt. Andre høyttalere som passer Naim, f.eks Spendor, Totem, endel Neat, KEF Reference og B&W Nautilus, er langt under 4 ohm i impedans og mange er rundt 2-3 ohm i minimumsimpedans. Naim-forsterkere er ellers kjent for å tolerere lave impedanser spesielt godt.

    Det man må tenke på med høyttalere er først og fremst PR&T-egenskaper; uten gode, ja jeg vil si sublime, slike så mister man mye av poenget med elektronikken. Man kan ikke lese kompatibilitet ut fra tekniske spesifikasjoner.

    Når det gjelder transistorstøy så er det ofte referert til som konsensus at det begynner å bli et problem ved følsomheter over 97dB/W/8 ohm med Naim-forsterkere. Imidlertid liker ikke Naim-forsterkere høyttalere med høy følsomhet generelt, noe av det kan skyldes at disse høyttalerne av natur er temmelig ulineære, en annen ting er at naim-forsterkere yter tradisjonelt best når de har "noe å sette tenna i".

    Når det gjelder RCA->DIN så er det om å gjøre å unngå. Det ødelegger Naim's stjernejordregime. Men må man så må man, og da kan man (med et lite tap av lydkvalitet) kjøpe DIN-RCA bilateralt fra f.eks Chord Co.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Ikke ofte jeg er uenig med Stover; men i dette tilfellet vil jeg bemerke at mange Naim-høyttalere er faktisk 4 ohm, f.eks DBL. De fleste Naim-høyttalere har pleid å være på 4 eller 6 ohm nominelt. Andre høyttalere som passer Naim, f.eks Spendor, Totem, endel Neat, KEF Reference og B&W Nautilus, er langt under 4 ohm i impedans og mange er rundt 2-3 ohm i minimumsimpedans. Naim-forsterkere er ellers kjent for å tolerere lave impedanser spesielt godt.

    Det man må tenke på med høyttalere er først og fremst PR&T-egenskaper; uten gode, ja jeg vil si sublime, slike så mister man mye av poenget med elektronikken. Man kan ikke lese kompatibilitet ut fra tekniske spesifikasjoner.

    Når det gjelder transistorstøy så er det ofte referert til som konsensus at det begynner å bli et problem ved følsomheter over 97dB/W/8 ohm med Naim-forsterkere. Imidlertid liker ikke Naim-forsterkere høyttalere med høy følsomhet generelt, noe av det kan skyldes at disse høyttalerne av natur er temmelig ulineære, en annen ting er at naim-forsterkere yter tradisjonelt best når de har "noe å sette tenna i".

    Når det gjelder RCA->DIN så er det om å gjøre å unngå. Det ødelegger Naim's stjernejordregime. Men må man så må man, og da kan man (med et lite tap av lydkvalitet) kjøpe DIN-RCA bilateralt fra f.eks Chord Co.

    Mvh Vidar P
    Ikke noe å være uenig på det der. :)

    Jeg har ikke tørre fakta å komme med. Kun min subjektive opplevelse. Er vel også litt farga av hva jeg leser.

    Det er min generelle erfaring med de naimforsterkerne jeg har hatt i hus.
    f. eks vil ikke kombinasjon 250.2 og DBL være særlig god. Totem mani 2s som vi hørte på messa skal etter sigende ønske seg som minimum 250.2.

    Jeg ville ikke ha anbefalt høyttalere med kraftig fallende impedansekurve med naimforsterkere som nait og opp til 200.
    Samme vil sikkert gjelde for eldre naimforsterkere i samme kategori vil jeg tro?

    Med nap300 og 500 vil det selvfølgelig være noe helt annet.

    Overgangen fra 200 til 250.2 målt i følelsen av krefter var stor IMO.
    Sikkert en formidabel økning videre oppover i produktregisteret.

    Mao. Tror vi mener stort sett det samme?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Phonokortene er nappet ut ja, hørte det var lurt å gjøre. Jeg spiller på Dynaudio Contour 3,4 som er en 4-ohms last og 88db følsomhet. Føler ampen jobber pent på denne lasten, men hva er det Naim digger mest og får dem til å skinne skikkelig? Ser for meg en 2-veis løsning, kanskje med en stk 8", kanskje i et stort kabinett. Snell E3 f.eks? Det kan også være aktuelt med en god stativhøytt. Hva må jeg styre unna fullstendig? metalldomer? 4ohm? annet?
    Naim SBL skinner med Naim elektronikk om rommet tillater og er mer romvennlige enn høyttalere flest, de kan gi deg hakeslipp nr2. Har testet Nait3 med samme ytelse som Nap90 og resultatet var overraskende bra. Elektronikken kan du eventuelt tenke på senere.

    Svein/Mullet Audio
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Mao. Tror vi mener stort sett det samme?
    Er ubetinget enig i at typen naim-forsterker definerer utvalget av høyttalere som passer, og jo mer muskuløs forsterker, desto flere høyttalere lar seg drive av den. Og omvendt. Ikke vanskelig å være enig i det nei :)

    Da har man to innfallsvinkler; oppstrøms eller nedstrøms. Man kan si at den høyttaler man har, vil definere hvilket forsterkernivå man må ha. Det igjen definerer hvilken preamp man bør ha, og denne ansamlingen bokser definerer hvilket nivå kilde man bør ha.
    Det er den oppstrøms tankegangen, som for meg blir helt "omvendt".

    I tilfellet CD3/NAC62/NAP90 (merk rekkefølgen som følger signalveien, hifiguru ;) ) så eksisterer elektronikken i en balansert form så langt jeg vet, og da må man som du sier Stover velge en høyttaler som (foruten å selvfølgelig passe rom osv) tillater elektronikken å yte sitt beste. Dvs; den må være såpass grei å drive for NAP90 at denne interfacen ikke blir noen ytelsesmessig flaskehals. Plenty høyttalere er såpass lette, så å finne noen kun ut ifra det kriteriet er kjempelett.
    Videre må man føye til flere kriterier, f.eks så skal høyttaleren ikke være så lett å drive at støy og ulinearitet blir et problem; og dessuten så liker jo Naimforsterkere litt "motbakke" for å yte sitt beste. Så en moderat følsom høyttaler, ikke for mye ikke for lite, vil gjøre susen.

    Impedansemessig er ikke NAP90 av de stiveste, og iallefall dersom den ikke er recappet; så store fasevinkler må unngås. Det er altfor lett å tro at minimumsimpedans er avgjørende for kravene som blir stilt til forsterkeren; men som Keith Howard viser i en serie artikler, så er det kombinasjonen med fasevinkler som først og fremst forteller oss om hvor vanskelig høyttaleren er. Det forklarer f.eks hvorfor mange B&W-høyttalere er langt vanskeligere å drive enn deres følsomhet og minimumsimpedans skulle tilsi; de har fasevinkler på langt over 60 grader i frekvensområder med lav impedans fra før!
    Mao; en toveis høyttaler med fasevinkler inntil f.eks 30 grader kan være lurt, og da trenger man ikke tenke mye på minimumsimpedans.

    Ok; en moderat følsom høyttaler med snille fasevinkler og moderat minimumsimpedans da. Det er fortsatt nær sagt tusener av slike på markedet, så å finne en slik er null problem.
    Det betyr imidlertid IKKE at den passer godt til Naim. Og her kommer jeg til poenget mitt; å finne en passende høyttaler kun ut fra de tekniske opplysninger er ikke måten å gjøre det på!

    Selvsagt må man velge høyttalere blant de teknisk kompatible. Men blant de så fins det et utall høyttalere med forskjellige musikalske prioriteringer. Dersom man skal håpe på å få brakt CD3-lyden helt frem til ørene, så må man fokusere på å finne en høyttaler som har sympatiserende musikalske egenskaper med elektronikken! En høyttaler som har sine styrker på et annet felt enn CD3/62/90 vil, selvsagt, ikke være i stand til å vise lytteren de sterke sider ved elektronikken, og da har man dårlig synergi.

    Velg en høyttaler som har fornuftige spec's for forsterkeren og som passer rommet, men det er helt bortkastet dersom den ikke har Naim-vennlige musikalske egenskaper.

    Mvh Vidar P
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hjelpe meg tid Vidar, det der var en pen avhandling!! Takk for alle tips og forklaringer. Blir mer og mer spennende dette her.
    Sitter og gliser med laptopen i fanget her nå. Koblet ut de store rørforsterkerne og spiller kun på 3/62/90 på mine Contour 3,4 som er en grei 4-ohm'er på 88db og det låter formidabelt. Var ute og fløy litt i skogen i sted, og det skaper masse kreative tanker.
    På nyåret skal jeg gjeninnta kjellerstua (som sønnen min har hatt som soverom) på et par og tyve kvm og det er meningen "hovedsystemet" med rør og Contour skal ned. Naim systemet blir i "finstua" parret med et sett pene interessante høyttalere. Tanken som streifet meg ute i bushen var derimot, hva om jeg lar Contour bli stående i stua med Naim og fyrer på med no horngreier i kjelleren? Uansett vil jeg da prøve meg frem med mer strøm på forsterkersettet. Noen andre som har parret Dynaudio med Naim? Erfaringer?

    edit: Fant en DIN-Phono overgang (urk!) og koblet til DP-dac'en med sitt Sony drivverk og det var klart mer sprut i lyden fra DP enn den gamle CD3. Fytti grisen å fres det er i det lille forsterkersettet. Grommere kabler skal fikses i morgen den dag om jeg så må lodde selv! Som nevnt tidligere i tråden, rett lydnivå er viktig med (gammel) Naim virker det som. Et par db ned fra det osm betgnes som høyt så sitter det som ein kula :D
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Stover skrev:
    Naim er stort sett tweak-fri og snakeoil-fri sone :)
    Stort sett enig i dette. IMO finnes det unntak. Man skal være forsiktig med å tro det man hører ved første gjennomlytting. La ting stå inne en stund, før man evaluerer er min erfaring.

    Forøvrig har jeg lært meg å lytte mer til musikken......... og på lavere volum. :)
    Jeg er ikke helt enig i dette. Min erfaring er at mye kan gjøres for å få det beste ut av elektronikken, også når det gjelder Naim.

    Jeg monterte Vibrapods med cones i helgen under cd5x. Dette er et billig tweak. Resultatet var økt innsyn i musikken og oppstramming av lydbildet. Jeg prøvde dem under flatcap2x også. Det var litt overraskende at effekten var stor, også her. Resultatet var lignende som for cd-spilleren, men det var akkurat som om lyden ble litt lysere. Jeg anbefaler alle som ikke har råd til Frame å teste ut vibrasjonsdempende føtter!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Alle komponenter lar seg vel endre i en eller annen retning, men er ikke greia litt her at man bør sjekke nøye over en viss tid om endringen gjorde varig effekt til det bedre, eller om det bare var en endring? Det er vel her naim er annerledes enn andre produsenter.
    Ser nå at stover egentlig har skrevet dette allerede.


    bruce skrev:
    Stover skrev:
    Naim er stort sett tweak-fri og snakeoil-fri sone :)
    Stort sett enig i dette. IMO finnes det unntak. Man skal være forsiktig med å tro det man hører ved første gjennomlytting. La ting stå inne en stund, før man evaluerer er min erfaring.

    Forøvrig har jeg lært meg å lytte mer til musikken......... og på lavere volum. :)
    Jeg er ikke helt enig i dette. Min erfaring er at mye kan gjøres for å få det beste ut av elektronikken, også når det gjelder Naim.

    Jeg monterte Vibrapods med cones i helgen under cd5x. Dette er et billig tweak. Resultatet var økt innsyn i musikken og oppstramming av lydbildet. Jeg prøvde dem under flatcap2x også. Det var litt overraskende at effekten var stor, også her. Resultatet var lignende som for cd-spilleren, men det var akkurat som om lyden ble litt lysere. Jeg anbefaler alle som ikke har råd til Frame å teste ut vibrasjonsdempende føtter!
     
    S

    Stover

    Gjest
    bruce skrev:
    Stover skrev:
    Naim er stort sett tweak-fri og snakeoil-fri sone :)
    Stort sett enig i dette. IMO finnes det unntak. Man skal være forsiktig med å tro det man hører ved første gjennomlytting. La ting stå inne en stund, før man evaluerer er min erfaring.

    Forøvrig har jeg lært meg å lytte mer til musikken......... og på lavere volum. :)
    Jeg er ikke helt enig i dette. Min erfaring er at mye kan gjøres for å få det beste ut av elektronikken, også når det gjelder Naim.

    Jeg monterte Vibrapods med cones i helgen under cd5x. Dette er et billig tweak. Resultatet var økt innsyn i musikken og oppstramming av lydbildet. Jeg prøvde dem under flatcap2x også. Det var litt overraskende at effekten var stor, også her. Resultatet var lignende som for cd-spilleren, men det var akkurat som om lyden ble litt lysere. Jeg anbefaler alle som ikke har råd til Frame å teste ut vibrasjonsdempende føtter!
    Dette vil jo stort sett følge personen vil jeg mene. Vi har så ulike prioriteringer.

    Om jeg setter inn en endring i form av f. eks underlag hører jeg ofte forskjellen.
    På sikt finner jeg ut om denne forskjellen har endret seg til en forbedring eller noe jeg liker å ha der.

    Om man liker det man hører, spiller det liten (les ingen) rolle hva andre mener Bruce.
    Min erfaring er at den største fella å gå i er..... meg sjøl. ;)

    S
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Stover skrev:
    Min erfaring er at den største fella å gå i er..... meg sjøl. ;)

    S
    sant nok, Stover. Jeg har brent meg på dette tidligere. Først putter jeg inn en duppeditt, og blir overveldet over forskjellen. Etter en tid tar jeg bort duppeditten og opplever at det egentlig var bedre før...

    Jeg skal gi dette litt tid, og prøve frem og tilbake om en stund.

    Opplevd musikk-glede bør vel være et godt mål på om dette har noe for seg? Musikkgleden har aldri vært høyere hos meg!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har gleden å låne NAC82 av ErikB.

    Opplever stor forskjell fra 102/Hi/NAPSC. Mer nerve og spenst i musikken. Kommer nærmere musikerne, eller større innsikt som noen skrev tidligere.

    Ah.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Er på Stageline-jakt, men hvilen Stageline?
    S':
    100uV/470ohm for low output cartridges

    'K':
    100uV/560ohm for selected moving coil cartridges

    'E':
    400uV/400ohm for medium ouput cartridges

    'N':
    2mV/47kohms

    Må jo bli S, K eller E - men hvilken passer min pickup best?

    Infoen jeg har om pickupen er "Output voltage 0.4mV" og anbefalt impedanselast over 20 Ohm.

    http://www.lpgear.com/Merchant2/mer...Code=LG&Product_Code=ATC01&Category_Code=XMAS
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Toriamos; OC9 er en low-output MC som fungerer med stepuplast fra 20 ohm, riaa-last er anbefalt rundt 100 ohm. Men den er veldig fleksibel på dette.
    S-kortet er ditt sikreste "kort" så og si, og passer en rekke rimelige til mid-prisede low-output MC'er.
    K-kortet er hovedsaklig for Linn's Troika, Arkiv og Akiva; men de vil også låte bra med S-kortet. K-kortet er kompromisstløst laget for high-end pu'er, kan låte litt "friskere", noe som passer det rene, høyoppløste signalet fra Troika og Arkiv bra, men ikke nødvendigvis like bra for rimelige MC'er! Da er det bedre med S-kortets mindre kompromissløse tuning.

    E-kortet er ikke følsomt nok for de fleste low-output MC'er.

    Du kan jo sjekke der du tenker å kjøpe dette for en second opinion. Er det hos Uhes du skal handle? I så fall får du pålitelig og god informasjon.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Svein skrev:
    hifiguru skrev:
    Phonokortene er nappet ut ja, hørte det var lurt å gjøre. Jeg spiller på Dynaudio Contour 3,4 som er en 4-ohms last og 88db følsomhet. Føler ampen jobber pent på denne lasten, men hva er det Naim digger mest og får dem til å skinne skikkelig? Ser for meg en 2-veis løsning, kanskje med en stk 8", kanskje i et stort kabinett. Snell E3 f.eks? Det kan også være aktuelt med en god stativhøytt. Hva må jeg styre unna fullstendig? metalldomer? 4ohm? annet?
    Naim SBL skinner med Naim elektronikk om rommet tillater og er mer romvennlige enn høyttalere flest, de kan gi deg hakeslipp nr2. Har testet Nait3 med samme ytelse som Nap90 og resultatet var overraskende bra. Elektronikken kan du eventuelt tenke på senere.

    Svein/Mullet Audio
    Svein

    Hva er årsaken til at du gikk bort ifra CDX?....om jeg tør spørre.
    S
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Toriamos; OC9 er en low-output MC som fungerer med stepuplast fra 20 ohm, riaa-last er anbefalt rundt 100 ohm. Men den er veldig fleksibel på dette.
    S-kortet er ditt sikreste "kort" så og si, og passer en rekke rimelige til mid-prisede low-output MC'er.
    K-kortet er hovedsaklig for Linn's Troika, Arkiv og Akiva; men de vil også låte bra med S-kortet. K-kortet er kompromisstløst laget for high-end pu'er, kan låte litt "friskere", noe som passer det rene, høyoppløste signalet fra Troika og Arkiv bra, men ikke nødvendigvis like bra for rimelige MC'er! Da er det bedre med S-kortets mindre kompromissløse tuning.

    E-kortet er ikke følsomt nok for de fleste low-output MC'er.

    Du kan jo sjekke der du tenker å kjøpe dette for en second opinion. Er det hos Uhes du skal handle? I så fall får du pålitelig og god informasjon.

    Mvh Vidar P
    Da var det litt sånn som jeg tenkte selv også. Nei skal ikke handle på Uhes, ser det har poppet opp noen Stageline på Ebay - men selvfølgelig ikke i S-versjon.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Går ut ifra at du vet at det ikke blir lyd i Stageline uten ekstern strøm, fra en separat psu eller en Naim pre :)

    Uhes er for ordens skyld ikke den dummeste plassen å handle; engelske forhandlere leverer, du får full garanti, og du kan trekke fra VAT.

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Går ut ifra at du vet at det ikke blir lyd i Stageline uten ekstern strøm, fra en separat psu eller en Naim pre :)

    Uhes er for ordens skyld ikke den dummeste plassen å handle; engelske forhandlere leverer, du får full garanti, og du kan trekke fra VAT.

    Mvh Vidar P
    Gjerne Uhes, men skal prøve Ebay først. Blir ikke Kontrapunkt sure forresten?
    Er klar over psu, hadde tenkt meg en Isuply.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Gjerne Uhes, men skal prøve Ebay først. Blir ikke Kontrapunkt sure forresten?
    Er klar over psu, hadde tenkt meg en Isuply.
    Norsk importør kan jo reflektere over hvorfor (antakelig) de fleste i Norge kjøper ny og nyere brukt Naim i England istedet for i Norge.. sure kan de jo bli, det blir deres sak, men dersom man vil selge i Norge så er det sikkert en god ide å levere varer til en konkurransedyktig pris, med høy grad av pålitelighet og hurtighet; og sette seg tilstrekkelig inn i produktene til å kunne rådgi.

    Når man kjøper noe av en forhandler, så ligger det i hele prispakka innebakt at man kjøper veiledning også, i tillegg til effektiv levering. Om ikke man får det, så er det hensiktsløst å betale for det. Man kan simpelthen ikke ta seg betalt for hele produktet når man bare leverer deler av det. Og leverer det månedsvis for sent.
    Norsk importør og forhandlere tar seg tydeligvis betalt for denne tjenesten, men leverer de den? Engelske forhandlere av Naim, så som TomTom, Grahams og Uhes, har levert Naim til Norge så lenge jeg kan huske, og er utrolig veiledende og hjelpsomme, og selv om man ikke får benyttet deres installasjonshjelp og demofasciliteter, så får man iallefall grundig kjøpsveiledning og varene på døra noen få dager senere.

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Stover skrev:
    Svein

    Hva er årsaken til at du gikk bort ifra CDX?....om jeg tør spørre.
    S
    Ikke på grunn av at den låt dårlig eller at jeg var misfornøyd. Det er en (lang) historie om en planlagt oppgradering til CDS2 som endte med en nedskalering. Nå er jeg fornøyd med en CD3.5, som tidligere er blitt brukt av 1.fiolinisten i Wienerfilharmonikerne (så fikk jeg sagt det en gang til også uten at den er noe bedre av den grunn ;) ) i et aktivt SBL-system, og en Flatcap jeg kjøpte hos Lyric i sin tid, solgte til Alshus og kjøpte tilbake igjen i sommer.
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:
    Går ut ifra at du vet at det ikke blir lyd i Stageline uten ekstern strøm, fra en separat psu eller en Naim pre :)
    Uhes er for ordens skyld ikke den dummeste plassen å handle; engelske forhandlere leverer, du får full garanti, og du kan trekke fra VAT.
    Mvh Vidar P
    Gjerne Uhes, men skal prøve Ebay først. Blir ikke Kontrapunkt sure forresten?
    Er klar over psu, hadde tenkt meg en Isuply.
    Denne måtte jeg nesten svare på, etter det ble til at jeg handlet min Nait 5i/Stageline/iSupply fra uhes, etter først å ha forhørt meg litt hos Kontrapunkt-gutta om ca. det samme. Når jeg ved en seinere anledning skulle innom dem for å få fikset plugger til kabler, så lurte de jo på hvordan det hadde gått med "dette forsterker-kjøpet", og jeg måtte nesten innrømme at jeg hadde fått demospilt utstyr fra uhes i England. Den eneste kommentaren de sa da, var en "Å ja. Låter det bra ?", og bare smil å se.

    Han jeg da snakket med avsluttet heller med følgende spørsmål, heller enn å virke sur - "jeg får vel håpe jeg ser deg når det blir aktuelt å oppgradere CD-kilden din, da, den CA-spilleren din fortjener vel snart å bli skifta ut?" (det "morsomme" var at CD-kilden aldri hadde vært diskutert, heller ikke når jeg var på prøvelytt tidligere. Men, den HADDE vært nevnt i en bisetning en gang jeg var innom lenge FØR dette. God hukommelse har de ;D ).

    Mitt inntrykk av gutta på Kontrapunkt er mao. at de ikke gidder bli sure om folk handler annetsteds.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Flaggerkatt skrev:
    Mitt inntrykk av gutta på Kontrapunkt er mao. at de ikke gidder bli sure om folk handler annetsteds.
    Tiltredes; det er verdt å bemerke at Odd Rune &co har gjort en eksemplarisk jobb som Linn-forhandler i alle år, og de er til dags dato helt øverst på min favorittforhandlerliste.
    De som forhandler kan ikke lastes for evt treghet og manglende merkeoppfølging i foregående ledd.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Jeg kjenner til tilfeller der Norsk importør "sladrer" til produsenten, dersom en utenlandsk forhandler selger til Norge.
    Hvor går forskjellen mellom den ene produsenten kontra den andre?

    Kan forstå at det skal være forskjell på naim UK, kontra Naim Norge. UK har ingen importør slik vi har. Det igjen har med frakt, fraktkostnader, forsikring osv å gjøre.
    Detaljene kan Vidar P gjerne forklare.

    Det som ikke er akseptabelt er beskrevet over, at man skal betale for en kompetanse og oppfølging man ikke får.
    "Gi Ljudtema etpar år", sa Naim til meg. Er det gått 2 år nå?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn