Stover skrev:
Mao. Tror vi mener stort sett det samme?
Er ubetinget enig i at typen naim-forsterker definerer utvalget av høyttalere som passer, og jo mer muskuløs forsterker, desto flere høyttalere lar seg drive av den. Og omvendt. Ikke vanskelig å være enig i det nei
Da har man to innfallsvinkler; oppstrøms eller nedstrøms. Man kan si at den høyttaler man har, vil definere hvilket forsterkernivå man må ha. Det igjen definerer hvilken preamp man bør ha, og denne ansamlingen bokser definerer hvilket nivå kilde man bør ha.
Det er den oppstrøms tankegangen, som for meg blir helt "omvendt".
I tilfellet CD3/NAC62/NAP90 (merk rekkefølgen som følger signalveien, hifiguru
) så eksisterer elektronikken i en balansert form så langt jeg vet, og da må man som du sier Stover velge en høyttaler som (foruten å selvfølgelig passe rom osv) tillater elektronikken å yte sitt beste. Dvs; den må være såpass grei å drive for NAP90 at denne interfacen ikke blir noen ytelsesmessig flaskehals. Plenty høyttalere er såpass lette, så å finne noen kun ut ifra det kriteriet er kjempelett.
Videre må man føye til flere kriterier, f.eks så skal høyttaleren ikke være så lett å drive at støy og ulinearitet blir et problem; og dessuten så liker jo Naimforsterkere litt "motbakke" for å yte sitt beste. Så en moderat følsom høyttaler, ikke for mye ikke for lite, vil gjøre susen.
Impedansemessig er ikke NAP90 av de stiveste, og iallefall dersom den ikke er recappet; så store fasevinkler må unngås. Det er altfor lett å tro at minimumsimpedans er avgjørende for kravene som blir stilt til forsterkeren; men som Keith Howard viser i en serie artikler, så er det kombinasjonen med fasevinkler som først og fremst forteller oss om hvor vanskelig høyttaleren er. Det forklarer f.eks hvorfor mange B&W-høyttalere er langt vanskeligere å drive enn deres følsomhet og minimumsimpedans skulle tilsi; de har fasevinkler på langt over 60 grader i frekvensområder med lav impedans fra før!
Mao; en toveis høyttaler med fasevinkler inntil f.eks 30 grader kan være lurt, og da trenger man ikke tenke mye på minimumsimpedans.
Ok; en moderat følsom høyttaler med snille fasevinkler og moderat minimumsimpedans da. Det er fortsatt nær sagt tusener av slike på markedet, så å finne en slik er null problem.
Det betyr imidlertid IKKE at den passer godt til Naim. Og her kommer jeg til poenget mitt; å finne en passende høyttaler kun ut fra de tekniske opplysninger er ikke måten å gjøre det på!
Selvsagt må man velge høyttalere blant de teknisk kompatible. Men blant de så fins det et utall høyttalere med forskjellige musikalske prioriteringer. Dersom man skal håpe på å få brakt CD3-lyden helt frem til ørene, så må man fokusere på å finne en høyttaler som har sympatiserende musikalske egenskaper med elektronikken! En høyttaler som har sine styrker på et annet felt enn CD3/62/90 vil, selvsagt, ikke være i stand til å vise lytteren de sterke sider ved elektronikken, og da har man dårlig synergi.
Velg en høyttaler som har fornuftige spec's for forsterkeren og som passer rommet, men det er helt bortkastet dersom den ikke har Naim-vennlige musikalske egenskaper.
Mvh Vidar P