Svein skrev:
Spennende Vidar P, du har sikkert lest omtalen av Paul Messenger i en eller annen 2006-utgivelse av Hifi-Choice der han beskrìver forskjellene. Han mente at denne PSU'en tok en CDX2 forbi CDS3/XPS2 så du har nok noe å se fram til. Hva blir det neste, CD555 eller aktive DBL med et trespann Nap300?
Svein,
jeg har også lest PM's jubel omkring 555PS, og det er også mange andre skribenter som har skrytt fælt av denne ja.
Forventningene og erfaringene, uten å ha hørt akkurat denne, er at slike psu-oppgraderinger hos Naim er temmelig trygge greier så lenge resten av systemet nedstrøms tåler den ekstra dynamikken disse psu-oppgraderingene gir. Alt innen områdene energi, dynamikk, PR&T og raffinement blir bedre. Så det blir spennende å se om det samme er tilfelle med 555PS.
Jeg vil gjette meg til at forskjellene går på det samme som f.eks CDX2 med og uten XPS2 altså, men det gjenstår å høre. Uansett er jeg ikke redd for "bivirkninger"; klangbalanse endrer seg neppe (pleier ikke gjøre det med psu-opppgraderinger), og 552/300 og høyttalerne klarer fint å gjøre mening av den ekstra energien jeg forventer.
Neste? Nja... CD555 er jo rosende omtalt, men jeg har CD-plater for mindre enn CD555 koster, så det synes jeg er litt vel drøyt. Da kjøper jeg heller noen tusen cd'er tror jeg
Dessuten er vel ikke CD555 akkurat den vakreste av Naims cd-spillere imo, mens CDS3 er omtrent det. Sånn sett så appellerer ikke CD555 til interiøravdelingen i særlig grad. Nei, skal jeg gjøre noe med kilde, så får det heller blir LP12SE
Høyttalere? Joda, det er et evig tema. Jeg pleier stort sett å bli skuffet over høyttalere; all erfaring hos meg iallefall tilsier at når man har knakende god elektronikk og velfungerende høyttalere, så blir bytte av høyttalere stort sett sidesprang. Elektronikken preger de kvalitative aspektene ved lydgjengivelsen i langt større grad imo; høyttalerne blir mer en kosmetisk endring, skift av klangbalanse osv. Spendor'ene er veldig veldig gode, men er selvsagt ikke prismessig i klasse med elektronikken. Allikevel, og selv etter å ha hatt langt dyrere høyttalere i systemet, så finner jeg S9e'-ene usedvanlig lette å spille musikk på. De er simpelthen svært tilfredsstillende, og har en spesielt god egenskap; nemlig at de er helt fantastiske med historiske opptak, noe jeg er veldig glad i.
DBL blir det neppe. Jeg har til dags dato ennå ikke helt klart å forsone meg med Naim's høyttalere særlig godt; joda, jeg synes f.eks Ariva og Allae er morsomme høyttalere, men DBL er som å dra den lokale konsertscenens PA-anlegg inn i stua og forvandle den til en julejam-scene. Håper Naim kan finne tid og rom til å jobbe videre med mer kompromissløse høyttaler-prosjekter (ala denne infamøse elektrostaten f.eks), og at de kan lansere en modell for oss som ikke kan ha høyttaleren helt inn i bakveggen også.
Mvh Vidar P