Fraim er lett å sette opp.costello skrev:Review av Fraim her: http://www.audioenz.co.nz/2002/0802.html
Leser manualen på nettet. Er det vanskelig å sette opp for èn med mange tommeltotter ?
xerxes skrev:Jeg har alltid syntes at Naim har vært interessant, inntil jeg leste denne tråden og skjønte at det er en religion.
costello skrev:Religion eller ikke. På vei hjem fra banken idag, etter å ha overført penger til UHES, følte jeg meg både halvgal og sprø... . Kan ikke fortelle "vanlige" folk hva en Fraim koster og for all del ikke samboeren... :-X
Vel fikk jeg en skikkelig bra pris, men allikevel..
Helt riktig, og dette har jeg for egen del nå begynt å få aksept for i min nærmeste omgangskrets.MaHa skrev:.....Men, hver gang noen konfronterer meg med denne "galskapen", så spør jeg; hva med de som har en båt til 1 mill som de bruker 1 uke i året, eller 2 mill hytta som snør ned, eller de som kjøper nye fluestenger og reiser land og strand rundt, og bruker mer på myggspray enn jeg gjør på en middels god kabel? Og ingen av disse bruker utstyret i nærheten av så mye som oss.
Det gjelder å beholde perspektivet
C._Alshus skrev:Komponentbytter? Som en unge i en godtebutikk uten penger?
e-h skrev:Vel, vel, folkens. Glem nå ikke at det finnes nok av potensielle komponent-bytter selv innenfor sekten... :
Sånn var det for meg også, ved overgang til billigere utstyr...og nå vet jeg svaret også.Forøvrig går jeg stadig nedover i kroneverdi i komponenter f.eks fra 82 til svært gammel 72, fra ganske ny cd5x til cd5 og fra ganske ny allae til spendor s5e - og lyden blir ikke værre/heller bedre i mine ører
Trodde det var omvendt jeg. At pace er grunnrytmen i musikken. Fundamentet så og si.Pace: den generelle fremdrift i et musikkstykke, være seg et jevnt tempo, eller til alt fra vekselvise tempoendringer til veldig hurtige endringer, og evnen til å følge dette med den største selvfølge?
Rhythm: fundamentet i bunnen av dette igjen, som driver låta på urbasis, men som får hjelp av "pace" til å bli underholdende i form av evne til å vise variasjoner?
In music, rhythm is certainly not always regular and repeating. It must be repeatable, but not necessarily repeated in the same piece. The big entires given by the double basses in the slow movement of the Symphony Fantastique by Berlioz are all one offs, varying in notated rhythm at each entry, but they are certainly defined as to their rhythm. If they were not defined by the notation and rhythmically repeatable then each individual bass player in the secton would play a different rhythmic pattern the the result would be chaos, and not clearly defined and organised durations of of sound on organised and defined pitches...
I am also not at all sure that a stylish way with the rhythm of a Waltz is: "one - Two - Three, etc." The strong note is the first beat and the two lighter beats are the second and third. Acocrding to whether the Waltz is a French style or Viennese style piece, the actual beats with be displaced [from the precise notated rhythmic placing] or swung differently, though the printed notation will give no hint of this. The Waltz in the Tchaikowsky Serenade for Strings is an example of the French style. The Russian and Polish musical elites of the Nineteenth Century adopted many French musical idioms as their ideal including the general adoption of the French style of dance rhythms. It is not hard to think immediately of a Viennese style Waltz to contast this example.
But this brings another point with it. The Waltz is rarely beaten out [by a conductor] in three, but rather as one in a Bar which allows the for stylistic freedom to easily adopt the French or Viennese idiom according to which is correct, without stiffness. In fact this demonstrates something which is just as relevant in the bar-structure of music, especially in Baroque and dance music. The bar line does not represent anything other than a basic guide to the "pulse" of music. So one might say that the rhythm of a Waltz is "in three" but the pulse [represented in the accented note at the begining of each group of three beats in this case] is the pulse. The more old fashioned Minuet is beaten in three, and has three relatively even, non-displaced beats, while, dynamically, the first will be slightly accented as the norm. The Minuet pulse is still at the bar but the more measured effect tends to give a strong subdivision of three beats within this pulse.
To relate this to replay and specifically the replay of Naim Audio pieces: One thing I have always found is that Naim is very articulate and expressive of the tiny deviations [in time] of note placement, which define a large part of the style and expressive quality of the performance. The little advances or retards of the actual performed placements of the notes over their mathematically precise notated positions are so beautifully clear that the style and expression becomes naturally apparent immediately. The rhythm becomes alive...
I think this may relate to what is called by some people [but never by me!] PRaT, which I prefer to call articulacy and rhtythmic style, and is one of the things that mark out Naim pieces are wonderfully musical. These aspects are vastly more important than just where a specific instument is in the strereo soundstage!
Add this to Naim's ability with the dynamics of the phrase and even the note, as well as a very fine ability to delivery expressively adjusted instrumental sonority, and it becomes clear that the vitals are completely catered for with Naim, and as some have observed above Naim also images, though fortunately for me this effect can be partially dissipated with careful placement of SBLs at least! I would prefer the majority of my listeneing to be naturally directional [even if the recording contains an over-emphasis on pin-point precision of placement], than worry too much about recordings which rely for their effectiveness on precise stereo imagery. Others will have different priorities, and that is the glory of it all. We have the choice!
Merkelig greier. 32-5/Hi/110 f.eks får en 5i subjektivttil å virke som en sinke, men lyden er god og balansert. Lurer på hvordan dette blir tunet hos Naim. Musikkstykkene blir jo ferdig på samme tid.costello skrev:PRaT framtrer i flere valører, synes jeg. En kollega har Nait5i og denne og 202/200 har veldig tydelig, markert PRaT IMO...Høres tydelig, nesten overdrevent dette med leading edge og markering av rytmer.
Stover skrev:Trodde det var omvendt jeg. At pace er grunnrytmen i musikken. Fundamentet så og si.Pace: den generelle fremdrift i et musikkstykke, være seg et jevnt tempo, eller til alt fra vekselvise tempoendringer til veldig hurtige endringer, og evnen til å følge dette med den største selvfølge?
Rhythm: fundamentet i bunnen av dette igjen, som driver låta på urbasis, men som får hjelp av "pace" til å bli underholdende i form av evne til å vise variasjoner?
Men hva vet jeg?
Det mest interessante er at vedkommende visste hva PRaT var, og at Naim ikke hadde det ??? JBL derimot....
1-0 til hifi`en over musikken altså?Liotheles skrev:Vet ikke (om noe?) hva Klipsch og JBL eventuelt har til felles men jeg hadde en sjelsettende opplevelse med rør og Klipsch her ikveld på anlegg "nummer to".
Spilte Porcpine Tree sin "Hollow" og ble satt helt ut av trøkk, dynamikk og det jeg vil kalle Pr&t. Det var full fart hele veien (Pace?) og grunnkompet i låta var lett å følge tross sinnsykt høyt volum (Rythm?). Tonene traff meg som skutt ut av en spikerpistol og jeg ble bokstavelig talt naglet til lyttestolen (Timing?).
Bergtatt av opplevelsen løp jeg ned til anlegg "nummer en" for å høre hva Naim & B&W kunne klare med denne låta.
Akkurat der ble det en klar 1-0 seier til anlegg "nummer to" gitt
Stover skrev:1-0 til hifi`en over musikken altså?Liotheles skrev:Vet ikke (om noe?) hva Klipsch og JBL eventuelt har til felles men jeg hadde en sjelsettende opplevelse med rør og Klipsch her ikveld på anlegg "nummer to".
Spilte Porcpine Tree sin "Hollow" og ble satt helt ut av trøkk, dynamikk og det jeg vil kalle Pr&t. Det var full fart hele veien (Pace?) og grunnkompet i låta var lett å følge tross sinnsykt høyt volum (Rythm?). Tonene traff meg som skutt ut av en spikerpistol og jeg ble bokstavelig talt naglet til lyttestolen (Timing?).
Bergtatt av opplevelsen løp jeg ned til anlegg "nummer en" for å høre hva Naim & B&W kunne klare med denne låta.
Akkurat der ble det en klar 1-0 seier til anlegg "nummer to" gitt
Er det å banne i kjærka
da blir det bråk, serru.
Jeg prøvde å beskrive i mitt innlegg hva jeg legger i begrepet PRaT. Du insinuerer at det jeg legger i begrepet er feil? Så det finnes en universell fasit på dette altså??Stover skrev:Det er ikke poenget karer. Skal man snakke PRaT må man vite hva det er IMO. Om ikke bør man la være.