Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Riktig interessant. Siden kun ett kjøp i år er mitt nyttårsforsett må jeg nok allerede booke 2009 :p

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.511
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har alltid syntes at Naim har vært interessant, inntil jeg leste denne tråden og skjønte at det er en religion.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En dag skal du og se lyset, min sønn! ;D

xerxes skrev:
    Jeg har alltid syntes at Naim har vært interessant, inntil jeg leste denne tråden og skjønte at det er en religion.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Religion eller ikke. På vei hjem fra banken idag, etter å ha overført penger til UHES, følte jeg meg både halvgal og sprø... :). Kan ikke fortelle "vanlige" folk hva en Fraim koster og for all del ikke samboeren... :-X

Vel fikk jeg en skikkelig bra pris, men allikevel..

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med fraim, costello! Gled deg, gled deg som bare det!

Dette er et nødvendig onde som konsekvens av hobbyen, kjenner meg veldig igjen, costello. Selv om jeg ikke opererer i de samme prisklassene.

Men, hver gang noen konfronterer meg med denne "galskapen", så spør jeg; hva med de som har en båt til 1 mill som de bruker 1 uke i året, eller 2 mill hytta som snør ned, eller de som kjøper nye fluestenger og reiser land og strand rundt, og bruker mer på myggspray enn jeg gjør på en middels god kabel? Og ingen av disse bruker utstyret i nærheten av så mye som oss.

Det gjelder å beholde perspektivet :D

Edit: som en balanse og av rent ønske, så har jeg også i mange, mange år hatt fadderbarn i plan, og opptil flere til og med, så ikke si jeg bare tenker på meg selv ;D (Kan anbefales, forøvrig)

costello skrev:
    Religion eller ikke. På vei hjem fra banken idag, etter å ha overført penger til UHES, følte jeg meg både halvgal og sprø... :). Kan ikke fortelle "vanlige" folk hva en Fraim koster og for all del ikke samboeren... :-X

Vel fikk jeg en skikkelig bra pris, men allikevel..

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    .....Men, hver gang noen konfronterer meg med denne "galskapen", så spør jeg; hva med de som har en båt til 1 mill som de bruker 1 uke i året, eller 2 mill hytta som snør ned, eller de som kjøper nye fluestenger og reiser land og strand rundt, og bruker mer på myggspray enn jeg gjør på en middels god kabel? Og ingen av disse bruker utstyret i nærheten av så mye som oss.

Det gjelder å beholde perspektivet :D
    Helt riktig, og dette har jeg for egen del nå begynt å få aksept for i min nærmeste omgangskrets.
    Har en kompis som i mange år har hatt uhelbrederlig "fotsyke"...joda, han lever enda....han også ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Folk kjøper jo også stuebord til mangfoldige tusen som kun brukes som fotskammel og øl-holder. Det er vel ikke så galt med et skikkelig rack?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.107
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå spiller jeg musikk som ikke har blitt spilt på mange år. Fem, seks. Tror det er et godt tegn. :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Som musikk i mine ører, Christian. Vi er åpenbart i nærheten av samme sted, vi sektmedlemmer :D
    Man kan spørre seg hva man har holdt på med i alle år :-[

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Der har du det! KomponentBYTTER, ikke oppgraderinger som gir større musikalsk glede. Joda, så klart litt av det og, men mye vissvass.

Det er samtidig litt skummelt som naimist å slå seg såpass på brystet, jeg har vært hjemme hos mang en rørentusiast som er like fornøyde, og som har et anlegg som gir DE minst den samme gleden. Og, som helt klart gir meg som gjest en masse glede og, det som går igjen på disse oppsettene er at de på en måte er rørversjonen av den lyden vi naimister liker, altså en del fellestrekk, og noen særegenheter, men fokus på fremførelse og ikke lyder. Bla. hos impulse og et medlem av Tønsbergs lokale lydlaug Øresus har jeg hørt fantastiske ting. De har begge røroppsett som er fantastisk gode, og fellesnevneren er Audio Note.
    Men, de har også hatt en lang (kanskje lenger?) vei, og har hatt mange dyre oppgraderinger underveis.

Det viktigste er fortsatt at man finner sin egen lyd, som man selv blir fornøyd, og dit er det mange veier. Men, naim-veien er nå best, synes jeg. Mye fordi jeg føler at man kan komme nærmere nirvana allerede med entry-level produktene.

C._Alshus skrev:
    Komponentbytter? Som en unge i en godtebutikk uten penger?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.107
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er som kjent mange veier til Rom.

Kunne ha levd lykkelig med oppsettet til Impulse jeg.

Kanskje jeg bygger opp et dedikert rør/horn system om noen/mange år. Har iallefall lyst. :)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Vel, vel, folkens. Glem nå ikke at det finnes nok av potensielle komponent-bytter selv innenfor sekten... ::)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Uten tvil. Men, det er samtidig noe helt annet. Her har man funnet sin huslyd, og det verste som kan skje er at man finner noe innenfor det som er stikk i strid med "suggested systems" og derfor ikke funker sammen. Kontra det å få haugevis av ulike merker til å spille sammen, eller ikke identifisere 100% hvor man bør legge penga.
    Med naim får man oppgraderinger som ofte er oppgraderinger som gir større utbytte av musikken, og ikke bare en sideveis endring av lyden som i bunn og grunn ikke nødvendigvis er noe bedre, samlet sett.

e-h skrev:
    Vel, vel, folkens. Glem nå ikke at det finnes nok av potensielle komponent-bytter selv innenfor sekten... ::)

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Er det noen som kan antyde lydmessige gevinster ved å flytte chrome250/olive72/blackcd5/spendor s5e og 2x teddypardohicap fra ikea corras til fram??!!
    Forøvrig går jeg stadig nedover i kroneverdi i komponenter f.eks fra 82 til svært gammel 72, fra ganske ny cd5x til cd5 og fra ganske ny allae til spendor s5e - og lyden blir ikke værre/heller bedre i mine ører ...........ser andre går oppover i kroneverdiog er svært fornøyde ........ så slik kan det også være.

Hilsen Erik B

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Erik B; jeg flyttet min CDS3/282/Hi/250.2 fra Ikea reol (ala Lack byggemåte) til Fraim; kan oppsummeres i en vending; mindre overheng på alle noter og toner.

Dette kan man translatere i alle retninger; klarere, strammere, raskere, åpnere etc etc.. Tilbake i Ikea-reolen hørtes det litt tungt, ullent og sløvt ut i forhold.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Må vel opp på et visst nivå før det lønner seg med Fraim, det går en tråd på N-forumet om dette akkurat nå. Ideelt sett skulle det være mulig med hjemlån av Fraim her til lands. Hvis man derimot ikke tilfeldigvis bor i nærheten av en naimist, da.

Kuma (på N-forumet) kaller forøvrig Q4-racket for Quadrauninspire... ;)

mvh

S

Stover

Gjest
    Forøvrig går jeg stadig nedover i kroneverdi i komponenter f.eks fra 82 til svært gammel 72, fra ganske ny cd5x til cd5 og fra ganske ny allae til spendor s5e - og lyden blir ikke værre/heller bedre i mine ører
    Sånn var det for meg også, ved overgang til billigere utstyr...og nå vet jeg svaret også.
    Matching-synergi-matching og at man får mindre og forventer mer når prisen går opp IMO da.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er bare helt utrolig at Sveins Nait5i ikke er solgt. Skulle tro denne var hakket mer kjent nå?

Svein: tror forresten jeg så et kort innlegg fra deg i en utskrift fra det gamle Mana-forum. Det må ha vært fra 2002 eller noe slikt :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.107
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er bare helt utrolig at Svein ikke beholder Nait5i. ;)

Jeg tror jeg etterhvert kommer til å ha vegghyller for CD-spiller, pre og platespiller, mens PSuer og effekt får stå på hylle.

K

Kaarelars

Gjest
    Hei,
    Hadde rack fra Mana noen år, en 5-hyllers rack, 6 soundstages, en Reference-Top og to par Soundbases. Det ble mange spikes totalt gitt, og brukte en hel kveld å sette det opp og tune det. Jeg slapp å bøye meg ned for å bytte cd for å si det sånn, måtte nesten bruke gardintrappa.

Har hatt noen henvendelser på 5i og Naim er nok fortsatt ukjent for mange. Grunnen til at jeg selger denne perlen av en integrert er at jeg for mange Naimforsterkere. Venter mer inn også ;)

Mvh

S

Stover

Gjest
    Hva er PR&T?

Jeg havnet i en kort diskusjon med en kar på Tonart forrige helg. Da han hørte jeg hadde Naim, fortalte han om sin ene lytteopplevelse med Naim.
    Det var hos Rognlien, via Nait5i og sikkert cd5i + noen legendariske Spendor stativhøyttalere.

Han skjønte ikke dette PRaT snakket og syntes ikke Naim hadde PRaT. Sitat; men så spiller jeg på JBL da!!
    Han syntes riktignok at Naim låt veldig bra!?

Vet vedkommende egentlig hva PRaT er eller har han rett og slett hørt PRaT, uten å kunne definere det? (ref; det låt veldig bra)
    Kanskje vedkommende vil utdype selv om han ser dette?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hentet noe av oversettelsen fra clue:

Pace:
    tritt, fart, tempo, rytme, takt, gangart, endring av tempo, leve livet, slå seg løs, angi tonen.

Rytme og timing vet vi kanskje hva er?

Her er en oppfatning:

Pace = the speed (tempo) of the music i.e. grave,largo, lento/adagio, andante .... presto etc. etc.

Rhythm = the measured pulse/beat of the music. This is indicated by the time signature of the piece of music (number of beats in each bar, the first beat usually being the strongest).

Timing - much more difficult. The ability of the performers to remain basically true to the rhythm but sometimes adding drama/interest to the piece by subtle adjustments. This is instinctive as it's not included in musical notation.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Folk jeg kjenner/kollegaer på jobben forstår ikke helt dette med PRaT. Selv om de er hi-fi interesserte. Nesten umulig å forklare, må høres.
    PRaT framtrer i flere valører, synes jeg. En kollega har Nait5i og denne og 202/200 har veldig tydelig, markert PRaT IMO...Høres tydelig, nesten overdrevent dette med leading edge og markering av rytmer. Lengere opp i hierkariet, 282/250 f.eks. blir det mere naturlig PRat, synes jeg.

VoksenPRaT... :D

mvh

S

Stover

Gjest
    PRaT brukes i mange sammenhenger og så vet vi ikke helt hva det er, inklusive undertegnede?

For meg er PRaT Naim og den noe uforklarlige musikalske, kommuniserende og rytmiske gjengivelsen.

Å blande inn JBL horn eller hva det nå var ble noe avslørende for meg ihvertfall. De representerer dynamikk etter hva jeg forstår og PRaT er vel ikke dynamikk aleine?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Sitter og funderer litt over akkurat det samme, slapper av etter en joggetur med bikkjene i skogen. Hva er vel bedre enn litt hi-end kaffe og Tchaikovskys pianokonsert nr 1 på DG med Sviatoslav Richter på tangenter :D

costello; du sier det så bra. VoksenprAt, det er faktisk det jeg ville definert som forskjellen på min digitale og analoge kilde akkurat nå. Hvordan forklare hva man mener med det? Ikke så åpenbar prat? Litt mer "tune-playing"? Vel, noe slikt.

Det er ikke lett Stover, å forklare dette prAt-begrepet. Pace: den generelle fremdrift i et musikkstykke, være seg et jevnt tempo, eller til alt fra vekselvise tempoendringer til veldig hurtige endringer, og evnen til å følge dette med den største selvfølge?

Rhythm: fundamentet i bunnen av dette igjen, som driver låta på urbasis, men som får hjelp av "pace" til å bli underholdende i form av evne til å vise variasjoner?

Timing: hvordan musiseringen kommer tydelig frem på toppen av alt dette igjen, og som gir det hele dypere mening, og ikke bare "dansbarhet". Er det her den høyere stigen i naim viser sitt sanne ansikt, og hvor Linn også er mestere? Ikke vet jeg, konstaterer bare at det er noe akkurat her som gjør meg så mye mer beveget av musikken via platespilleren. Det kan naturligvis forklares med at den rett og slett er bedre enn cd-spilleren, men jeg mener det ligger noe her. Det er timingen (hvis det er den som viser selve sjelen i musikken og beveger oss) som får oss til å høre et langt stykke til det er ferdig, og gjerne spille det om igjen, kontra det å "digge" en låt en viss stund før vi skipper videre. Eller, så kan det være jeg tar helt feil også. Det var bare det som umiddelbart kom ut ved første tanke :)

S

Stover

Gjest
    Pace: den generelle fremdrift i et musikkstykke, være seg et jevnt tempo, eller til alt fra vekselvise tempoendringer til veldig hurtige endringer, og evnen til å følge dette med den største selvfølge?

Rhythm: fundamentet i bunnen av dette igjen, som driver låta på urbasis, men som får hjelp av "pace" til å bli underholdende i form av evne til å vise variasjoner?
    Trodde det var omvendt jeg. At pace er grunnrytmen i musikken. Fundamentet så og si.
    Men hva vet jeg?

Det mest interessante er at vedkommende visste hva PRaT var, og at Naim ikke hadde det ??? JBL derimot....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pace kan vel forstås som en subjektiv opplevelse av fremdrift i musikken, slik jeg har oppfattet begrepet iallefall.

Mange har vel ved testing av platespillere mot hverandre fått følelsen av at f.eks en musikken fra en platespiller virker å gå raskere og med mer fremdrift (pace) enn en annen, bare for å konstantere vha stroboskoplampe at det ikke er tilfelle.
    Det er en ikke uvanlig opplevelse med PR&T-mesteren LP12 iallefall; de fleste andre platespillere synes mer stillestående imo... og jeg har mer enn en gang vært frem med stroboskoplampa :)

Ellers enig med Stover vedr pr&t og JBL; jeg klarer heller ikke å se sammenhengen mellom dynamisk ramme og PR&T... sikkert fordi det ikke er noen sammenheng. Det er to forskjellige ting.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    PRaT er et abstrakt konsept og det er vel ikke noen som egentlig vet hva det betyr. Men i likhet med Stover tror jeg det iike har noe med dynamikk alene i lettdrevne høytalere å gjøre. Fant dette på naimforum, aner ikke om noen blir klokere men fin lesning imo.

In music, rhythm is certainly not always regular and repeating. It must be repeatable, but not necessarily repeated in the same piece. The big entires given by the double basses in the slow movement of the Symphony Fantastique by Berlioz are all one offs, varying in notated rhythm at each entry, but they are certainly defined as to their rhythm. If they were not defined by the notation and rhythmically repeatable then each individual bass player in the secton would play a different rhythmic pattern the the result would be chaos, and not clearly defined and organised durations of of sound on organised and defined pitches...

I am also not at all sure that a stylish way with the rhythm of a Waltz is: "one - Two - Three, etc." The strong note is the first beat and the two lighter beats are the second and third. Acocrding to whether the Waltz is a French style or Viennese style piece, the actual beats with be displaced [from the precise notated rhythmic placing] or swung differently, though the printed notation will give no hint of this. The Waltz in the Tchaikowsky Serenade for Strings is an example of the French style. The Russian and Polish musical elites of the Nineteenth Century adopted many French musical idioms as their ideal including the general adoption of the French style of dance rhythms. It is not hard to think immediately of a Viennese style Waltz to contast this example.

But this brings another point with it. The Waltz is rarely beaten out [by a conductor] in three, but rather as one in a Bar which allows the for stylistic freedom to easily adopt the French or Viennese idiom according to which is correct, without stiffness. In fact this demonstrates something which is just as relevant in the bar-structure of music, especially in Baroque and dance music. The bar line does not represent anything other than a basic guide to the "pulse" of music. So one might say that the rhythm of a Waltz is "in three" but the pulse [represented in the accented note at the begining of each group of three beats in this case] is the pulse. The more old fashioned Minuet is beaten in three, and has three relatively even, non-displaced beats, while, dynamically, the first will be slightly accented as the norm. The Minuet pulse is still at the bar but the more measured effect tends to give a strong subdivision of three beats within this pulse.

To relate this to replay and specifically the replay of Naim Audio pieces: One thing I have always found is that Naim is very articulate and expressive of the tiny deviations [in time] of note placement, which define a large part of the style and expressive quality of the performance. The little advances or retards of the actual performed placements of the notes over their mathematically precise notated positions are so beautifully clear that the style and expression becomes naturally apparent immediately. The rhythm becomes alive...

I think this may relate to what is called by some people [but never by me!] PRaT, which I prefer to call articulacy and rhtythmic style, and is one of the things that mark out Naim pieces are wonderfully musical. These aspects are vastly more important than just where a specific instument is in the strereo soundstage!

Add this to Naim's ability with the dynamics of the phrase and even the note, as well as a very fine ability to delivery expressively adjusted instrumental sonority, and it becomes clear that the vitals are completely catered for with Naim, and as some have observed above Naim also images, though fortunately for me this effect can be partially dissipated with careful placement of SBLs at least! I would prefer the majority of my listeneing to be naturally directional [even if the recording contains an over-emphasis on pin-point precision of placement], than worry too much about recordings which rely for their effectiveness on precise stereo imagery. Others will have different priorities, and that is the glory of it all. We have the choice!

K

Kaarelars

Gjest
    costello skrev:
    PRaT framtrer i flere valører, synes jeg. En kollega har Nait5i og denne og 202/200 har veldig tydelig, markert PRaT IMO...Høres tydelig, nesten overdrevent dette med leading edge og markering av rytmer.
    Merkelig greier. 32-5/Hi/110 f.eks får en 5i subjektivttil å virke som en sinke, men lyden er god og balansert. Lurer på hvordan dette blir tunet hos Naim. Musikkstykkene blir jo ferdig på samme tid.

Mvh

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Grunnrytme må vel være rytme? Men, jeg vet heller ikke ;) Tror Jbl-karen blander uttrykkene litt, ja. Han snakker nok om dynamikk.

Stover skrev:
    Pace: den generelle fremdrift i et musikkstykke, være seg et jevnt tempo, eller til alt fra vekselvise tempoendringer til veldig hurtige endringer, og evnen til å følge dette med den største selvfølge?

Trodde det var omvendt jeg. At pace er grunnrytmen i musikken. Fundamentet så og si.
    Men hva vet jeg?

Det mest interessante er at vedkommende visste hva PRaT var, og at Naim ikke hadde det ??? JBL derimot....

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke (om noe?) hva Klipsch og JBL eventuelt har til felles men jeg hadde en sjelsettende opplevelse med rør og Klipsch her ikveld på anlegg "nummer to".

Spilte Porcpine Tree sin "Hollow" og ble satt helt ut av trøkk, dynamikk og det jeg vil kalle Pr&t. Det var full fart hele veien (Pace?) og grunnkompet i låta var lett å følge tross sinnsykt høyt volum (Rythm?). Tonene traff meg som skutt ut av en spikerpistol og jeg ble bokstavelig talt naglet til lyttestolen (Timing?).

Bergtatt av opplevelsen løp jeg ned til anlegg "nummer en" for å høre hva Naim & B&W kunne klare med denne låta.

Akkurat der ble det en klar 1-0 seier til anlegg "nummer to" gitt ;)

S

Stover

Gjest
    Liotheles skrev:
    Vet ikke (om noe?) hva Klipsch og JBL eventuelt har til felles men jeg hadde en sjelsettende opplevelse med rør og Klipsch her ikveld på anlegg "nummer to".

Spilte Porcpine Tree sin "Hollow" og ble satt helt ut av trøkk, dynamikk og det jeg vil kalle Pr&t. Det var full fart hele veien (Pace?) og grunnkompet i låta var lett å følge tross sinnsykt høyt volum (Rythm?). Tonene traff meg som skutt ut av en spikerpistol og jeg ble bokstavelig talt naglet til lyttestolen (Timing?).

Bergtatt av opplevelsen løp jeg ned til anlegg "nummer en" for å høre hva Naim & B&W kunne klare med denne låta.

1-0 til hifi`en over musikken altså? ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim lanserer ny nettkabel. £395 pr stk, skulle lande rundt 5kkr da? Dette blir vel et "must have" på linje med HiLine dette også da... akk og ve, nå som jeg har bestilt SuperLine og nesten bestemt meg for en XV-1S.. jaja, noe må man jo bruke den høye renteavkastningen for tiden på :)

Får håpe (som en sier i tråden) at den blir diskret nok til å gjøre en "stealth upgrade" da... dvs skjult for ens bedre halvdel :)

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/8022908217

Mvh Vidar P

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Liotheles skrev:

1-0 til hifi`en over musikken altså? ;)

ehhh.... hæ?
    Det jeg prøvde å formidle var at rør&horn oppsettet mitt leverte en sterk "live feeling" og derved mer "realistisk" opplevelse enn det Naim & B&W klarte på akkurat denne musikken.

Er det å banne i kjærka eller er Naimister også åpne til sinns og innser at alle veier ikke nødvendigvis må innom Salisbury på vei til Nirvana !?!?!?!??

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du må ikke komme i denne tråden og insinuere at andre merker/kombinasjoner kan oppvise bedre PRaT enn naim!
    da blir det bråk, serru. ;D

S

Stover

Gjest
    Er det å banne i kjærka

da blir det bråk, serru.

Det er ikke poenget karer. Skal man snakke PRaT må man vite hva det er IMO. Om ikke bør man la være.
    Jeg er ikke helt sikker på hva det innebærer, men for meg funker Naim. Det er nok.

Med all respekt, det gjør helt sikkert mye annet også...for andre.

Denne ;) betyr at jeg forsøker å tøyse litt.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Det er ikke poenget karer. Skal man snakke PRaT må man vite hva det er IMO. Om ikke bør man la være.
    Jeg prøvde å beskrive i mitt innlegg hva jeg legger i begrepet PRaT. Du insinuerer at det jeg legger i begrepet er feil? Så det finnes en universell fasit på dette altså??

Får legge til at jeg ikke påstår at Naim ikke har PRaT men at kombinasjonen Nait5 og 805s bare ikke ga meg samme kick som rør/horn kombinasjonen akkurat på denne skiva :)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Må ikke glemme at 805-erne er noe veldig snille høyttalere ;)
    Det blir liksom aldri røft og tøft, men gud bedre hvor behagelig og fin lyd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn