Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

so

Gjest
    ;)

Hva med en XPS til CDX'n, Svein?

hadde jeg også hatt CDX2 i racket nå, men det som bare skulle ta noen dager, har blitt til uker....vurderer å vente til noe skulle dukke opp på ebay eller noe nærmere.
    Har også registrert at det finnes luringer på E-Bay, men noen har også blitt uthengt feilaktig.

Mulig det finnes en ett år gammel cdx2 fra Sverige til salgs.

Ellers er vel kanskje Pinkfish Media noe å prøve ut. Mye forhandlere ser det ut til.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det finnes en ett år gammel cdx2 fra Sverige til salgs.
    Hvem, hva, hvor?

Fikk et tilbud fra TomTom Audio på en demo CDX2 på £2100, men så er det dette med moms, frakt. Blir dyrt det også.

Ebay ser litt skummelt ut for tiden,leser jeg på N-forumet. Når noen legger ut CDX2/XPS2 til £1450, blir man jo litt fristet... :D

S

so

Gjest
    Hvem, hva, hvor?

Fikk et tilbud fra TomTom Audio på en demo CDX2 på £2100, men så er det dette med moms, frakt. Blir dyrt det også.

Ebay ser litt skummelt ut for tiden,leser jeg på N-forumet. Når noen legger ut CDX2/XPS2 til £1450, blir man jo litt fristet... :D
    Sendt deg en PM

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    86
    Har hatt NAP250 tilkoblet i noen døgn. Var litt i tvil om valget etter å ha lest at 250 var tregere enn 180 og kunne gi bass-boom og overheng noe jeg er allergisk mot. 250 gjør alt bedre enn 180 uten å miste rytme/timing, dette er bedre sammen med et rått bassdrive. 250 har en kraftig mer direkte og brutal lyd, samtidig er den roligere og utrolig kontrollert. Den er på 70 watt og virker dobbelt så kraftig som NAP180's 60 watt. Den byr på en meget god innsikt og flyt i musikken og du verden så moro å spille høyt.

Mvh

Gratulerer Svein! Godt å høre at den lever opp til forventningene. Er det noe denne gjør dårligere enn 180'en, eller er alt fryd og gammen nå?

Mvh

S

so

Gjest
    Høyttalerne er solgt.

For å ha lyd inntil videre hentet jeg ned ungdommens B&W stativ h.t til ca 1500,- 98 mod. Plassert i full fart, uten sedvanlig bruk av meterstokk.

Til de som ikke har skjønt det....."source first".

Dette låter simpelthen kjempeflott.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Til de som ikke har skjønt det....."source first".
    JA - kanskje man ser seg blind på at høyttalere MÅ koste skjorta!

Har eksperimentert litt med CD5X med forskellige PSU'er. Med HICAP2 på forforsterkeren (og FC2 på cdp) blir det flere detaljer. Omvendt blir det mere musikk (større lydbilde, dypere bass, mer rytme = mer musikk!).

Kilden har alt å si!

mvh

S

so

Gjest
    JA - kanskje man ser seg blind på at høyttalere MÅ koste skjorta!

Har eksperimentert litt med CD5X med forskellige PSU'er. Med HICAP2 på forforsterkeren (og FC2 på cdp) blir det flere detaljer. Omvendt blir det mere musikk (større lydbilde, dypere bass, mer rytme = mer musikk!).

Kilden har alt å si!

mvh
    Høyttaler til 1500,- vokser ikke inn i himmelen, men det er imponerende.
    Man bør nok koste på seg litt for å unngå de "billigste" kasseresonnansene. Poenget må bli at det må være synergi nedover i kjeden, men med trykk fra kilden IMO.

Interessant lesning om psu`ene og det understøtter teorien.

K

Kaarelars

Gjest
    Gratulerer Svein! Godt å høre at den lever opp til forventningene. Er det noe denne gjør dårligere enn 180'en, eller er alt fryd og gammen nå?

Mvh
    Synes ikke 250 gjør en eneste ting dårligere enn 180. 250 har Olive Naim's rytmiske sjarm så det holder. Var redd den skulle låte litt sirup med den typiske overdrevne utklingningen som hifibransjen sliter med, men heldigvis er det en Naimforsterker ;). Bassen er bedre definert og alt har bedre flyt med mer detaljer, det samme med dynamikk, rytme og timing.
    Alt er bare fryd og gammen bortsett fra at jeg ønsker meg en XPS!

Mvh

S

so

Gjest
    Leste akkurat dettte i dagbladet:
    http://www.dagbladet.no/kultur/2006/07/21/471925.html

Tenkte at Naim er hifi uten betablokkere.
    Trompetisten Ole Edvard Antonsen synes det er for lettvint å ty til dop foran konserter.

- I det lange løp er det ikke noe annet enn gode forberedelser, fokus og erfaring som hjelper mot prestasjonsangst, sier han.
    Nok et eksempel på at man har begrenset kunnskap om mennesker, tross at man er musiker og kjendis.

Mediene eller kjendisene selv påberoper seg kunnskap de ikke har, i kraft av sin "status".......

Kvasar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    0
    Glem ikke at Naim Bare formiddler og ikke lager Musikken, med eller uten betablokker ;D hva Naim gjør med kildemateriallet er helt sikkert etter deres smak på dette forumet . ;)

S

so

Gjest
    Glem ikke at Naim Bare formiddler og ikke lager Musikken, med eller uten betablokker ;D  hva Naim gjør med kildemateriallet er helt sikkert etter deres smak på dette forumet . ;)
    Naim er musikk, kinaputter er hifi ;D
    God sommer forresten :D

Kvasar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    0
    Naim er musikk, kinaputter er hifi ;D
    God sommer forresten :D
    Jeg trodde du kom til og skrive sorround men det var faktisk et svar i overkant av det jeg hadde forventet ,
    God Sommer din skap trønder ,heia ODD ;D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ProAc + Naim:

men jeg legger stadig merke til at engelskmenn (i særdeleshet) plasserer høyttalerne alt for nære bakveggen!

Prøver et sp.mål her: Har bestandig brukt en Snaic fra Flatcap til NAP200. Men ser at det også er mulighet å kable fra Hicap til NAP200.  Kanskje det blir bedre lyd hvis jeg prøver det siste alternativet? Slik som det er nå: HICAP2 på CD-spiller. FC2 på NAC202 (og Snaic ifra FC2 til NAP200).

Noen som vet?

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ja.

Jeg formulerte vel spørsmålet mitt litt dumt.

Det jeg lurte på er om jeg kan koble Hicap'en til NAP200 når denne "sitter" på CD-spilleren?

Eller er det PSU'en som er koblet til NAC202 som må kobles til NAP200?

Nå (når Flatcap er koblet til NAC202) har jeg en Snaic fra Flatcap til NAP200....

(NAIM er fasinerende saker, gitt). :D

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Nei, HiCap kan bare forsyne en komponent i motsetning til Flatcap. Det er flere utganger på HiCap, nyttig hvis du har en 200 ekstra eller monoblokker.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Takk Svein, akkurat som jeg trodde... da har jeg ihverfall koblet rett denne gangen også... :D

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kan FC mate to komponenter, eller må man da ha en FC2?

Vil det være et kvantesprang i kvalitet fra en Nait3 til NAC92/NAP90.3?

Magnum

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2002
    Antall liker
    0
    Jeg mener at det ikke er verdt det, gå heller opp til neste trinn..

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    En eldre Flatcap kan bare gi strøm til en komponent. Tror du må opp på en Flatcap 2X for å mate 2 komponenter.

Brukte FC2X en stund på CD5X og NAC202. Skal ikke påstå at lyden ble som natt og dag, men jeg kunne ikke tenke meg å IKKE bruke cap'en, for å si det sånn.

Kommer du over en på bruktbørsen taper du jo ikke så mye...

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Kan FC  mate to komponenter, eller må man da ha en FC2?

Vil det være et kvantesprang i kvalitet fra en Nait3 til NAC92/NAP90.3?
    Ikke noe kvantesprang, men en 62 eller 72 med HiCap vil nok være et godt sprang med en egnet effektforsterker. 72/Hi spiller meget bra og låter etter min mening minst på høyde med 202/Hi/Napsc, men med en litt annen og meget engasjerende presentasjon. Ser forøvrig at meningene er delte om dette på Naimforum.

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Takk for bra svar, Svein.

Har kjøpt med en Trichord Dino riaa som jeg venter på. Tipper det er stor oppgradering fra min Project Phonobox...

Angående pre/effekt så jeg tror jeg venter med oppgraderingen. Men med 62, så er det ikke så lang vei opp til 52... Hmm, penga rår.

Ellers er jeg storfornøyd. Kommer muligens til å låne med meg noen andre høyttalere etterhvert også. Må prøve noe annet enn Kef... (Totem/MA/Epos/Linn etc..)

Ting tar laang tid..

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En annen ting jeg ikke har fått helt med meg.

Hva er forskjellen på Olive-serien og Mint ( ? ) /den nye-serien med tanke på lyd/egenart?

???

C

cpc

Gjest
    Olive-serien er den gamle serien, chrome bumper enda eldre. At noe er mint-condition henspeiler vel at noe er 100% strøkent, og er sånn sett ikke noen serie fra Naim.

Skyt meg hvis jeg tar feil ;)

S

so

Gjest
    Olive-serien er den gamle serien, chrome bumper enda eldre. At noe er mint-condition henspeiler vel at noe er 100% strøkent, og er sånn sett ikke noen serie fra Naim.

Skyt meg hvis jeg tar feil ;)
    Du er selv eier av noen mint komponenter....foreløpig ;)

K

Kaarelars

Gjest
    En annen ting jeg ikke har fått helt med meg.

Hva er forskjellen på Olive-serien og Mint ( ? ) /den nye-serien med tanke på lyd/egenart?

???
    Det jeg har hørt av Olive er mer leading-edge og rytme/beat orientert. Olive har også et eller annet engasjerende som bare trekker meg til lytteposisjon, også i utide. Den nye Black-serien (igjen det jeg har hørt og eid) er mer avrundet og mørkere i lyden, men allikevel god PRaT. Spillestilen er ganske forskjellig og hva som foretrekkes er en smaksak.

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    "Den nye Black-serien"

OK, er det det den heter. Leste på naim-forum at en kalte den nye serien Mint.

Ellers er jeg fullstendig klar over hva som er Olive/Chrome. ;)

- Hjemmelagde brownies / sterk kaffe og en god musikk er ikke å forakte. :)

Vedlegg

K

Kaarelars

Gjest
    Steinar,

Ser det er forandringer på anlegget. Både Allæ og Fraim. Hva synes du om Allae?

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Steinar,

Hva synes du om Allae?  
    :D

Ja, nysgjerrig jeg også!

Ville vurdert Allae selv også, men i mitt nåværende lytterom er det uaktuelt p.g.a. at de skal stå tett på bakvegg.

mvh

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    10
    Hvem er forhandler for Naim nå? Hva ville dere anbefale av Naim-forsterkeri til Dynaudio Special 25, eller er kanskje ikke dette noen god match sammen med Naim?

Mvh.
    Ketil

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det er Norsk Lyd og Bilde som selger Naim i Oslo.

Importør er Audiotech/Ljudtema.

Mange på Naim-forumet bruker Dynaudio, har jeg lagt merke til....fart og moro..

Kjenner ikke til Special 25, men de har jo fått gode omtaler. Ser for meg at Dynaudio er litt tungdrevne, men Naim-watt er ikke som andre watt.

Prøve hjemme, er et godt råd!

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Hvem er forhandler for Naim nå? Hva ville dere anbefale av Naim-forsterkeri til Dynaudio Special 25, eller er kanskje ikke dette noen god match sammen med Naim?

Mvh.
    Ketil
    Registrer deg på Naimforum og søk "Dynaudio Special 25". Gjorde et søk og fikk noen treff, det virker som om du minimum trenger et par 135 monoblokker fra olive-serien eller 250.2 fra den nye serien + en god Naim preamp.

Mvh

Vedlegg

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    10
    Registrer deg på Naimforum og søk "Dynaudio Special 25".  Gjorde et søk og fikk noen treff, det virker som om du minimum trenger et par 135 monoblokker fra olive-serien eller  250.2 fra den nye serien + en god Naim preamp.

Sendte for noen dager siden email til Norsk Lyd og Bilde for priser på Naim, men har enda ikke fått noe svar. Hva snakker vi om av pris på de produktene du nevner?

Mvh.
    Ketil

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

De svarer ikke på mail, du må ringe.

Men det ligger fremdeles prisliste på Naim på http://www.lyrichifi.no/

Billig blir det ikke, som du ser!  8)
    (men du verden så morsomt det er)...

mvh

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    10
    Hei,

De svarer ikke på mail, du må ringe.

Men det ligger fremdeles prisliste på Naim på http://www.lyrichifi.no/

Billig blir det ikke, som du ser!  8)
    (men du verden så morsomt det er)...

mvh
    Det var stive priser. Får kanskje heller vente til noen oppgraderer og legger ut Naim på bruktbørsen.

Mvh.
    Ketil

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn