Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    Den samme får du kjøpt på "alle" sjapper i Norge, og har fått det i årtier. Jeg kjøpte vel min for minst 20 år siden. Har brukt den mye for å finne ledninger i vegger. Ser kliss lik ut, og kostet vel en hundrelapp eller to. Den sjekker ikke polaritet, men EM. Og det er det. Og så kan du bruke den til å finne ut noe om EM da hvis du vil, når du snur støpselet.
    jaha?

    søkte på clas ohlson uten resultat.

    kan vidar p være så vennelig og fortelle meg vilke sjapper det dreier seg om?

    og hva er EM (i denne forbinldse)?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    At man hører forskjell på polaritet? Er det dette du mener? Det har jeg ikke sagt.

    For å gjøre det enkelt; Supra, Russ og andre mener at den beste polariteten er den som gir minst EM. Derav apparatet til en hundrings som kan fortelle deg hvilken polaritet som gir minst EM. Om du hører forskjell er opp til dine ører. Det er jo enkelt for deg å prøve om du hører forskjell på polaritet om du gidder, det er bare å snu et av stikkene å høre. Trenger ingen apparat for det.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dette apparatet er sikkert som Vidar nevner ment til å finne kabler i vegg osv?
    Ikke vet jeg.

    Så langt jeg kan lese og forstå vil da den skjulte ledningen i veggen sammen med måleapparatet skape et elektrisk magnetfelt som induserer en spenning som gir seg utslag i et lys eller pipetone...eller en målt verdi (Volt)

    Lurer fælt på hvilken verdi den har i hifisammenheng? Vet dere?

    Bladet Audio tok i sin tid opp dette med å snu støpsel i stikkontakten. Jeg husker det som så, men kan ta feil:
    Ved å måle spenning mellom fase i stikkontakten til apparat chassis skal man benytte den retningen der man måler lavest spenning mellom fase til chassis. Om dette er riktig husket eller om det kan benyttes i Naims stjernejord/ DIN system vet jeg ikke.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det kan også tilføyes at Ovator vokser seg stor og imponerer med en naturlig og tett innpå opplevelse.
    Det skal sies at opplevelsen kan være påvirket av inntaket av snart 2 stk Munkholm
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Dette apparatet er sikkert som Vidar nevner ment til å finne kabler i vegg osv?
    Ikke vet jeg.

    Så langt jeg kan lese og forstå vil da den skjulte ledningen i veggen sammen med måleapparatet skape et elektrisk magnetfelt som induserer en spenning som gir seg utslag i et lys eller pipetone...eller en målt verdi (Volt)

    Lurer fælt på hvilken verdi den har i hifisammenheng? Vet dere?
    Stemmer. Det opprinnelig et apparat ment å finne ledninger i vegg. Det piper/knitrer og gir lys i dioder. Jeg kjøpte mitt på Clas Ohlson for sikkert tyve år siden.

    Flere hifiprodusenter, herunder Supra og Russ Andrews har adaptert samme apparat (ser kliss likt ut også, så sikkert samme produsent), angivelig for å måle hvilken nettpolaritet som gir minst elektrisk magnetfelt.

    Supra hadde (har?) et kliss likt et i sitt sortiment, og de hevder at det kan brukes ganske enkelt for å bestemme hvilken vei du skal sette kontakten; man retter da målingen mot nettkabelen; den polaritet som piper minst gir minst EM, og vil følgelig låte best. Sier de.

    EDIT; merkelig nok fnner jeg det ikke igjen på nett, men det må da visserlig være flere enn meg som husker dette apparatet? Det var jo nokså profilert i forbindelse med polaritets-måling.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Stover skrev:
    Det kan også tilføyes at Ovator vokser seg stor og imponerer med en naturlig og tett innpå opplevelse.
    Det skal sies at opplevelsen kan være påvirket av inntaket av snart 2 stk Munkholm
    det hadde vært flott om du kunne lagt ut noen bilder i tråden din Stover.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Stover skrev:
    Det kan også tilføyes at Ovator vokser seg stor og imponerer med en naturlig og tett innpå opplevelse.
    Det skal sies at opplevelsen kan være påvirket av inntaket av snart 2 stk Munkholm
    Ja, den munkholmen går rett i fletta på en... :)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    nilsen64 skrev:
    FZ skrev:
    nilsen64 skrev:
    Lydnisse skrev:
    nilsen64 skrev:
    er det ikke bedre og gå for fraim lite?

    hører man forsjell ved og snu støpsle(ne) i kontakten i veggen?
    Nei, man hører ikke forskjell.

    og takk for det ;)

    (en ting mindre og bekymre seg for) ;D
    Jo da, man hører forskjell på et godt anlegg......
    jeg har et godt anlegg :D



    russandrews har en slik polaritetstester, noen som har prøvd den ?
    Du har nok ikke et godt nok anlegg.. De som har de virkelige gode anleggene lar ingen vite hva de har. Du har oppgitt alt i signaturen din.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det som er poenget her er at alle komponentene skal ha samme polaritet. Da spiller det bedre. Har du en uskjermet kabel mellom pre og power f.eks. vil du ofte få et støybidrag dersom forsterkerne har motsatt polaritet. Snur du støpselet på den ene forsterkeren vil du kunne oppleve renere lyd og mindre støy.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg hatt Naim dac i hus noen dager og for et fantastisk produkt. Det var omtrent som en bit av puslespillet som jeg har manglet, plutselig kom på plass. Synergieffekten er fantastisk.
    Har forresten sendt ut noen forespørsler til noen lokale møbelsnekkere om byggingen av et tilsvarende system som Isoblue lager. Det er ikke direkte problematisk å skulle bygge et selv, men jeg har ikke tilgangen til de samme matrialene som en møbelsnekker har.
    Ser at et orginalt system bestående av 2baser og 6 hyller vil koste ca 2600$ + frakt og mva.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Griffenfeldt, prisen for isoblue blir litt lavere.. baser og hyller koster det samme GBP 150, her fratrekkes så engelsk VAT 20%, frakt blir ca GBP 200, og til slut kommer norsk mva. For 2 baser og 6 hyller når sluttprisen opp på 13.480 norske kroner. Med forbehold for at jeg har regnet feil.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Flott, og takk skal du ha.
    Jeg håper på en pris på ca 1000 kr pr hylle. Dvs 8000 kr komplett. Da prater vi selvsagt ikke om mdf/spon/furu. Da vil jeg ha Ask eller eik.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Får du en møbelsnekker til å gjøre jobben, så blir det sikkert minst like fint som originalen. En liten historie.. Jeg bestilte custom rack i UK (i eik) hos møbelsnekker. Den kom her midt på vinteren, så fin ut i starten, men i løbet av noen uker begynte treet i hyllene å trekke seg sammen, og de begynte å bue opp. Viste seg hylletreet var oppbevart feil (ikke tørt nok) før produksjonen. Måtte kassere racket, men fikk dog pengene retur. Nevner blott dette, som et eksempel på at tre er et levende materiale, og racket ditt må produseres med omhu. Men det bør jo enhver møbelsnekker vite. Blir spendende å se sluttresultatet, når du kommer så langt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg kunne finne på å kjøpe et brukt Isoblue, vakker er den.
    Ville aldri ha kjøpt en brukt kopi ;)


    Griffenfeldt skrev:
    Flott, og takk skal du ha.
    Jeg håper på en pris på ca 1000 kr pr hylle. Dvs 8000 kr komplett. Da prater vi selvsagt ikke om mdf/spon/furu. Da vil jeg ha Ask eller eik.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er et godt poeng; annenhåndsverdien vil vel mest sannsynlig være noe nær null, så eiekostnaden kan bli dyrere enn hva utropsprisen som ny tilsier. Ved senere bytte vil total eiekostnad bli realisert.
    Jeg ville forresten heller aldri kjøpt en brukt kopi. Ikke en ny en heller, av samme grunn.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Stover skrev:
    Jeg kunne finne på å kjøpe et brukt Isoblue, vakker er den.
    Ville aldri ha kjøpt en brukt kopi ;)


    Griffenfeldt skrev:
    Flott, og takk skal du ha.
    Jeg håper på en pris på ca 1000 kr pr hylle. Dvs 8000 kr komplett. Da prater vi selvsagt ikke om mdf/spon/furu. Da vil jeg ha Ask eller eik.
    Jeg prøvet å få noen til å bygge et tilsvarende rack i tilsvarende matrialer fordi de prisene som blir presentert i UK er ågerpriser. Om dere ikke ville kjøpt et brukt tilsvarende rack forteller meg egentlig lite.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det man med det signaliserer er noe om hvor verdifullt det mest sannsynlig vil være på bruktmarkedet. Om du synes det betyr lite så er det opp til deg. Det er iallefall velmente innspill i en åpen debatt, om enn du ikke finner de verdifulle for deg.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hadde jeg bekymret meg veldig om 2.håndsverdi, er jeg neimen ikke sikker på om jeg hadde satset på Naim i det store og det hele.
    Faktisk har jeg aldri kjøpt et møbel hvor jeg på forhånd har bekymret meg over verdifallet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Siden du fokuserte på pris og ågerpris, så virket det som om eiekostnad og monetære betraktninger var av betydning for deg. Derav mitt innspill iallefall. Men det er jo bare å se bort fra innspillene.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det vet jeg ingenting om. Innspillene var velmente, og det er ingen grunn til sarkasme.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg bruker ord som tilsvarende, du bruker ord som kopi. Kopi er negativt ladet og du omtaler det som noe mindreverdig. Du er opptatt av verdifall og jeg er opptatt av møbelkunst, kvalitet og eierglede.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det var meg som nevnte kopi. Det var vel ment GF og kun et innspill verdt å vurdere etter min vurdering.
    Når en ser annenhåndsverdien på et brukt Fraim er den ikke særlig høy den heller ???

    Gjør som du sjøl vil du, det er det vi andre gjør også.

    Griffenfeldt skrev:
    Jeg bruker ord som tilsvarende, du bruker ord som kopi. Kopi er negativt ladet og du omtaler det som noe mindreverdig. Du er opptatt av verdifall og jeg er opptatt av møbelkunst, kvalitet og eierglede.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lokalt møbelhåndverk er en verdi i seg selv, ser den. Ikke noe mindreverdig ved det. Har selv flere møbler, inkl spisestue, som er laget lokalt her av møbelsnekkere. Så det er ikke det at jeg ikke er opptatt av kunstmessige aspekter. Har mange produkter som bærer preg av å ha "noe ekstra" på bekostning av økonomi jeg, det er ikke det.

    Det er imidlertid greit å være oppmerksom på, og ha i bakhodet dersom man evt tenker å bytte engang, at hifikomponenter, i den grad man kan kalle et rack det, gjerne blir mindre verdifulle annenhånds dersom det ikke har et merkenavn, jmf mange "kloner" og denslags. Så dersom det var for å spare penger, som du kanskje gav inntrykk av, så er det ikke sikkert at en "klone" vil gjøre det, ved senere bytte som sagt. Derav mine innspill iallefall. Ta det i beste mening.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Stover skrev:
    Dette apparatet er sikkert som Vidar nevner ment til å finne kabler i vegg osv?
    Ikke vet jeg.

    Så langt jeg kan lese og forstå vil da den skjulte ledningen i veggen sammen med måleapparatet skape et elektrisk magnetfelt som induserer en spenning som gir seg utslag i et lys eller pipetone...eller en målt verdi (Volt)

    Lurer fælt på hvilken verdi den har i hifisammenheng? Vet dere?
    Stemmer. Det opprinnelig et apparat ment å finne ledninger i vegg. Det piper/knitrer og gir lys i dioder. Jeg kjøpte mitt på Clas Ohlson for sikkert tyve år siden.

    Flere hifiprodusenter, herunder Supra og Russ Andrews har adaptert samme apparat (ser kliss likt ut også, så sikkert samme produsent), angivelig for å måle hvilken nettpolaritet som gir minst elektrisk magnetfelt.

    Supra hadde (har?) et kliss likt et i sitt sortiment, og de hevder at det kan brukes ganske enkelt for å bestemme hvilken vei du skal sette kontakten; man retter da målingen mot nettkabelen; den polaritet som piper minst gir minst EM, og vil følgelig låte best. Sier de.

    EDIT; merkelig nok fnner jeg det ikke igjen på nett, men det må da visserlig være flere enn meg som husker dette apparatet? Det var jo nokså profilert i forbindelse med polaritets-måling.
    Jada, Supra hadde denne på Gøteborgmessa i 2010 og reklamerte godt for den samt at de hadde den på tilbud for 100 svk...........og de solgte mange.

    Mvh.KW
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg sondert markedet både høyt og lavt etter et møbel til å ha hifi'en min i. Kravene mine er tidløshet, kvalitet og anvendlighet. Et Fraim rack ville jeg ha kjøpt på bakgrunn av at det er Naim, ingenting annet. Isoblue racket er vakkert i all sin enkelthet. At jeg ønsker å ha et bygget for å spare penger, handler om bevisste valg, ikke om pengene i seg selv.
    Jeg har ingen problem med å se poengene deres, men jeg føler ikke at det er noe poeng for mitt vedkommende bare ( med all respekt å melde )

    Mvh
    Thomas
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Interessant stykke fra HFN Vidar P.
    Under er en runde fra Hi-Fi Review på slutten av 80-tallet med tema forsterkere fra enkelte av de mest markante den gangen. Krell unnlot å svare på henvendelsen. Frontene var steile på den tiden og Krell var langt fra anbefalingslista for å si det sånn. Johnson fra Audio Research dermot valgte å bidra. Dette på tross av en nylig sammenligning av Audio Research SP8, Musical Fidelity MVT(?) og 32,5/Hicap
    32.5 ble ansett for å være så langt foran de to andre på alle områder at hele sammenligningen ble ansett som verdiløs. De endte opp med å sammenligne SP8 mot preampdelen av en NAD 3020, hvor SP8 selvsagt tapte ;)





     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Svein skrev:
    De endte opp med å sammenligne SP8 mot preampdelen av en NAD 3020, hvor SP8 selvsagt tapte ;)
    Det sier jo litt om de som utførte testen ;D
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg ønsker noen ærlige tilbakemeldinger når det gjelder valg av nye høyttalere til mitt oppsett(gulvstående)

    Mitt oppsett er

    Supernait med Hicap, go jeg bruker Imac med Airport express som kilde.
    Cambridge 751 BD (blue-ray spiller) som også kan brukes SACD, dvd audio. har hittil blitt brukt til film og konserter her hos oss.
    Stativ høyttalere PMC Tb2i Signatur.

    Har lyst til å investere i et sett gulvstående høyttalere go etter å ha lest endel rundt på forskjellige forum, så er det disse jeg har i tankene

    Spendor A6 eventuellt A5

    Kudos C2, eventuellt C20

    Proac Studio 140 mk2 eventuellt Responce D18 eller D28

    Vi har en stue på ca 23kvm og anlegget står på en kortside, og vi har ikke noe godt egnet lytteplass, så de bør være lette å "sette opp" . Sitter ikke i sweetspot og finlytter. Vi bor i en 4 mannsbolig, så det blir ikke spilt veldig høyt her.


    Musikksmak

    Ikke klassisk og hardrock

    Er glad i kvinnevokal, akustisk musikk, blues, noe jazz. Er glad å se/høre på konserter/film på Blue-Ray, så tv er en viktig del av oppsettet.

    Legger ved et bilde av oppsettet slik det ser ut idag.

    Håper det er noen her inne som har erfaringer med de høyttalerene jeg vurderer, og hvordan de vil passe i mitt oppsett og mine ønsker.

    kom gjerne med andre tips på høyttalere

    Ha en fortsatt fin dag

    mvh

    Tom
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det står et sett med Kef reference 203/2 på bruktbørsen. Plasseringsvennlige høyttalere som kan dempes i bassen når den plasseres nærme veggen bak.
    Nå vet ikke jeg om budsjettet kan strekkes til prisforlangende, men den er verdt å vurdere hvis du kan. Jeg har stativmodellen og synes den låter storartet selv på lave og moderate volum.
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har gode erfaringer med n-Sats til Naim -- men Living Voice IBX er definitivt mye mye bedre i min stue. Kan være noe å sjekke opp - flere på naim-forum som skriver varmt om Living Voice + Naim.

    JE
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En høyttaler som kan stå i et hjørne uten å buldre, og som sprer lineært. Det er nok lurt i dette tilfellet.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Tusen takk for innspill.

    Er det noen her som har erfaring med disse høyttalere jeg nevner i mitt innlegg, passer i mitt opsett?

    Eller må jeg søke etter helt andre høyttalere?

    mvh

    Tom
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man har jo ikke mulighet til noen meninger med noen pålitelighet ift ditt rom, men selv har jeg mer tro på suksess med Spendor A6 enn Kudos. ProAc og Naim er omtvistet, selv har jeg aldri blitt overbevist. Men det er bare løse tanker og gjettinger.
    Jeg tror 203/2 som ble nevnt er et svært godt forslag, da de er blant de letteste å få til uten bulder, og de sprer veldig lineært.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Søk etter høyttalere med en viss tørrhet i gjengivelsen og som ikke har bassport bak.
    Skulle jeg ha slengt ut en anbefaling til som kommer rimligere ut, ville det blitt en av de nyere til Rega. En rs5 tror jeg ville fungert.
     

    Even S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.11.2010
    Innlegg
    143
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har erfaring med MA gs20 og Audiovector S3 Signature sammen med Naim. Må si at Audiovector er en meget god match med Naim. Bør prøves hjemme. Ta kontakt med Ljudtema så får du sikkert noen gode råd.

    Mvh
    Even
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn