Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    ....eller vinyl, CD og streaming :cool:
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Det finnes 3 varianter for musikkavspilling.
    Rør, Solid State og Naim :)
    Hva er mest vanedannende? Har ikke Naim kilde for tiden, de virkelig gode cd-spillerene derfra holder seg dessverre svært godt i pris. Har ikke lyst til å blande data og musikk, ikke ennå i alle fall. Kan i forbifarten nevne at jeg har spilt lenge på IBL og SBL har stått lagret i påvente av litt ettersyn, blant annet fylling av småhull etter spikes fra bassdriverenheten og nye aluminiumsplater. Etter denne jobben ble lyden ble strammet opp betraktelig og en ullenhet som har irritert sammenlignet med IBL forsvant. IBL og SBL er bemerkelsesverdig likt voicet. Ellers venter jeg inn et par Rega Xel her igjen i løpet av høsten. Opprinnelig kjøpt av meg i 1994 mener jeg å huske, og solgt alfor billig. Ikke allverden, men det blir moro å sammenligne med IBL og SBL.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Enig. Det finnes tre typer av musikkavspilling, Naim Aro, Naim Cdp eller Naim streamer :)
    He he, men det blir ikke plagsomt mye lyd med en Naim Aro uten assistanse av for eksempel en Linn ;)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mest vanedannende er selvfølgelig Naim :)
    Hver mann må finne sin kilde og bestemme når eller om det skal konverteres til datamusikk.
    Fra null kunnskap er det et stykke og gå, jeg vet for jeg var der.

    Prøvde meg på kjøp av noen fine Rega Ela nylig, men fikk ikke tilslaget.
    Det skal være noen gode og musikalske høyttalere.
    Enig i at det er spennende å ha noen ht (og annet) stående, man får sjekket synergi og sånt da.

    Det finnes 3 varianter for musikkavspilling.
    Rør, Solid State og Naim :)
    Hva er mest vanedannende? Har ikke Naim kilde for tiden, de virkelig gode cd-spillerene derfra holder seg dessverre svært godt i pris. Har ikke lyst til å blande data og musikk, ikke ennå i alle fall. Kan i forbifarten nevne at jeg har spilt lenge på IBL og SBL har stått lagret i påvente av litt ettersyn, blant annet fylling av småhull etter spikes fra bassdriverenheten og nye aluminiumsplater. Etter denne jobben ble lyden ble strammet opp betraktelig og en ullenhet som har irritert sammenlignet med IBL forsvant. IBL og SBL er bemerkelsesverdig likt voicet. Ellers venter jeg inn et par Rega Xel her igjen i løpet av høsten. Opprinnelig kjøpt av meg i 1994 mener jeg å huske, og solgt alfor billig. Ikke allverden, men det blir moro å sammenligne med IBL og SBL.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Trenger vel en Armageddon også for å få fart på skiva :)
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    I'm in. NaimUniti driver mine Gradient Revolution så det er en fryd. Det er en kombinasjon jeg anbefaler, og Unitien har et forbløffende grep om de 4 stk. 12"! Nå må jeg bare finne en god riaa. Selvsagt bør vel en Naim vurderes med en dedikert inngang, men Naim-forhandleren i York, mente at Regas riaa var hakket kvassere og av en annen klasse. Vi snakker da selvsagt om Stageline vs Rega. Noen erfaringer og synspunkter?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hei thor egil.
    Har kun hørt Stageline ( og Superline) fra Naim så jeg kan ikke sammenligne. Fordelen med å benytte produkter fra Naim er tilkoblingsbekvemligheten og at de er tilpasset hverandre. Når det er sagt, jeg vet ikke om Uniti er tilpasset formålet.
    Mitt råd er å google Naim- forum. Der finnes endel erfaringer å lese, også om andre produkter enn Naim. Du kan sågar få innspill til spørsmålet ditt. En forhandler vil anbefale en ting, en annen forhandler noe annet. Sånn vil det alltid være så en bred research er nødvendig. Kanskje du rett og slett må prøve dem.

    Ellers er det hyggelig at du liker Uniti. Har sjøl UnitiQute 2 og den er super.

    mvh :)

    EDIT! Ser at dette var mitt innlegg nr. 552 i mitt tredje, fjerde eller var det femte HFS liv?

    I'm in. NaimUniti driver mine Gradient Revolution så det er en fryd. Det er en kombinasjon jeg anbefaler, og Unitien har et forbløffende grep om de 4 stk. 12"! Nå må jeg bare finne en god riaa. Selvsagt bør vel en Naim vurderes med en dedikert inngang, men Naim-forhandleren i York, mente at Regas riaa var hakket kvassere og av en annen klasse. Vi snakker da selvsagt om Stageline vs Rega. Noen erfaringer og synspunkter?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naim Uniti kan drive en Naim RIAA uten at man trenger noen egen strømforsyning (Naims RIAAer mangler som kjent innebygget strømforsyning). Om Regas RIAA er bedre enn Stageline skal jeg ikke ta stilling til, det er mange variable man må vel nesten lytte selv i eget system. Men det er i alle tilfeller mange RIAAer som er mer fleksible enn Stageline, som må kjøpes i en av fire varianter. Det finnes jo også andre merker enn bare Naim og Rega, konkuransen er skarp i dette markedet.

    Synes godt at Naim kunne hatt en valgfri innebygget RIAA i noen av Unitiproduktene.
     

    MH434

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2014
    Innlegg
    40
    Antall liker
    10
    Hei,
    Har ett spm til dere, blir sikkert bannlyst...men pytt pytt:)
    Jeg gikk nylig i innkjøp av ett par MA GX300, de kjøres nå sammen med en Denon 4310 Surround Receiver.
    Så jeg tenkte å starte med å kjøpe ett efekttrinn og kjøre det sammen med receiveren, så supplere med mer dedikert 2kanals utstyr etterhvert.
    Jeg ser det ligger en Naim NAP300 på børsen, så lurte på hvordan det matcher MA og om det er noen gevinst å gå for en NAP300 kontra en Nad m3 eller en parasound a21 når receiveren brukes som pre?

    anders
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.312
    Antall liker
    3.806
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tviler på at du trenger noe så dyrt som en Nap300. Skal du få et balansert oppsett trenger du en Nac52/252 eller dyrere samt tilsvarende kilde/dac.

    Hva slags kilde(r ) bruker du?
     

    MH434

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2014
    Innlegg
    40
    Antall liker
    10
    Tviler på at du trenger noe så dyrt som en Nap300. Skal du få et balansert oppsett trenger du en Nac52/252 eller dyrere samt tilsvarende kilde/dac.

    Hva slags kilde(r ) bruker du?
    Wimp HIFI fra appletv, Canal Digital satelitt tuner, ps4 og snart en bluray spiller.

    så du mener det er bortkasta penger med en nap300 så lenge jeg ikke kjører et dedikert to kanals anlegg?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.312
    Antall liker
    3.806
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ja. Men kanskje det er helt knall?

    Kanskje også Bryston eller Parasound fungerer utmerket. ;)
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Tviler på at du trenger noe så dyrt som en Nap300. Skal du få et balansert oppsett trenger du en Nac52/252 eller dyrere samt tilsvarende kilde/dac.

    Hva slags kilde(r ) bruker du?
    Wimp HIFI fra appletv, Canal Digital satelitt tuner, ps4 og snart en bluray spiller.

    så du mener det er bortkasta penger med en nap300 så lenge jeg ikke kjører et dedikert to kanals anlegg?
    Det er en utbredt oppfatning at Naim låter best med Naim. Det er slik disse produktene er designet.
    Henger du en Nap300 på en Denon-receiver er sjansen stor for at
    1) det ikke er noen spesielt heldig match, og ennå mer sannsynlig at
    2) du ikke vil være i nærheten av å frigjøre/utnytte potensialet i en nap300

    Det som i alle tilfeller er sikkert, er at du nok ikke vil finne mange som har forsøkt en Denon-receiver foran en Nap300 - og antagelig ennå færre som vil anbefale det -:)

    Som Chalshus påpeker, bør nap300 pares med nac252 (pluss obligatorisk Supercap-strømforsyning).
    Dette er hva Naim selv foreskriver som kombo for at begge komponenter skal matche hverandre, og de mange Naimbrukere der ute og her inne vil sjeldent påstå dette er sprøyt.

    Dersom du ikke vil eller kan gjøre en slik investering, som i tillegg bør støttes av en hvassere kilde enn Apple-TV, ville jeg nok for egen del vurdert en annen løsning. Source first er ikke bullshit, noe spesielt Naimfolket synes å være ganske forente om.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Jeg har en Naim NAP250, og vurderer en Naim DAC-V1, hvor primær lydkilde er Spotify Premium.
    Er dette noe som kan anbefales til et par Sonus Faber Minima Amator ?
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Hei thor egil.
    Har kun hørt Stageline ( og Superline) fra Naim så jeg kan ikke sammenligne. Fordelen med å benytte produkter fra Naim er tilkoblingsbekvemligheten og at de er tilpasset hverandre. Når det er sagt, jeg vet ikke om Uniti er tilpasset formålet.
    Mitt råd er å google Naim- forum. Der finnes endel erfaringer å lese, også om andre produkter enn Naim. Du kan sågar få innspill til spørsmålet ditt. En forhandler vil anbefale en ting, en annen forhandler noe annet. Sånn vil det alltid være så en bred research er nødvendig. Kanskje du rett og slett må prøve dem.

    Ellers er det hyggelig at du liker Uniti. Har sjøl UnitiQute 2 og den er super.

    mvh :)

    EDIT! Ser at dette var mitt innlegg nr. 552 i mitt tredje, fjerde eller var det femte HFS liv?

    I'm in. NaimUniti driver mine Gradient Revolution så det er en fryd. Det er en kombinasjon jeg anbefaler, og Unitien har et forbløffende grep om de 4 stk. 12"! Nå må jeg bare finne en god riaa. Selvsagt bør vel en Naim vurderes med en dedikert inngang, men Naim-forhandleren i York, mente at Regas riaa var hakket kvassere og av en annen klasse. Vi snakker da selvsagt om Stageline vs Rega. Noen erfaringer og synspunkter?
    Hei Mian.
    Log in credentials på Naim-forum er pending. Det ser absolutt ut til å være et godt råd å orientere seg blant de mange erfaringene som deles der. Å prøve en Stageline hjemme er nok en fin vei å gå, og Unitien kan jo strømforsyne denne direkte, hvilket jo er en hyper-elegant løsning. Straks mye av mine eldre hifi-komponenter er solgt, slik at den finansielle situasjonen er bedret, skal jeg ta kontakt med forhandler for mulig hjemlån. Uten å bli fullstendig hektet på oppgraderingskjøret vurderer jeg å bedre strømtilførselen til Unitien. Har bla en eldre Deltec The Power liggende som jeg skal eksperimentere med. (The power har faktisk kommet i salg igjen til vanvittige 600£, riktignok med 3 uttak). Så må jeg vel kanskje teste ut Naim sine høyttalerkabler litt senere. ;-)

    Leste forøvrig om flere Uniti-eiere som var eksalterte i sine omtaler ved å hekte på NAP-200 og NAP-250. Så all oppgradering trenger ikke være slutt enda - dessverre/heldigvis.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Naim DAC-V1 ....
    Jeg har en aktiv sub. Kan jeg benytte RCA-utg til sub'en, samtidig som jeg mater Naim NAP250 med DIN pluggen ? (variabel utgang på begge samtidig ? )
    DAC-V1.jpg
     
    X

    X186841

    Gjest
    Side 1 i brukermanualen:
    The DAC-V1 DIN and RCA phono socket
    options should not be connected or used simultaneously.
    No damage will occur through simultaneous use, however
    DAC-V1 audio performance will be degraded.

    Naim DAC-V1 ....
    Jeg har en aktiv sub. Kan jeg benytte RCA-utg til sub'en, samtidig som jeg mater Naim NAP250 med DIN pluggen ? (variabel utgang på begge samtidig ? )
    Vis vedlegget 281723
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Side 1 i brukermanualen:
    The DAC-V1 DIN and RCA phono socket
    options should not be connected or used simultaneously.
    No damage will occur through simultaneous use, however
    DAC-V1 audio performance will be degraded.
    Takk for svar !
    ....så må jeg ha en egen DAC for å drive subben...? :rolleyes:
    Sub-DAC....selges det? ;D
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Slik jeg forstår mulighetene. Du må koble NAP250 til den analoge utgangen (DIN).
    Sub`en kan kobles til høyttalerterminalene på ene ht (dersom 1 sub)

    Dersom du kombinerte 250 med en ren preamp fra Naim?
    Da kunne du ha benyttet en powersupply (f. eks Hicap) og en dedikert kabel fra denne igjen, til å forsyne sub`en.
    Hicap ville i tillegg ha forbedret preampen. (vesentlig).


    Side 1 i brukermanualen:
    The DAC-V1 DIN and RCA phono socket
    options should not be connected or used simultaneously.
    No damage will occur through simultaneous use, however
    DAC-V1 audio performance will be degraded.
    Takk for svar !
    ....så må jeg ha en egen DAC for å drive subben...? :rolleyes:
    Sub-DAC....selges det? ;D
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Dersom du kombinerte 250 med en ren preamp fra Naim?
    Da kunne du ha benyttet en powersupply (f. eks Hicap) og en dedikert kabel fra denne igjen, til å forsyne sub`en.
    Hicap ville i tillegg ha forbedret preampen. (vesentlig).
    Da snakker vi plutselig ikke om 12-14 båtpenger lenger.... :rolleyes:
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville fulgt Mians råd om å koble suben til på HT-nivå - med et ekstra kabelsett. Hva slags sub er det snakk om her?
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.379
    Har gått følldiger med streaming/HD-avspilling-ønsker lenge, og føler det snart er på tide å få besøk av jordmor.
    Har en grei cd/DAC rigg som står i racket, og ser for meg at riggen ikke skal stå i kroken og furte; hva for Naim produkt(er) vil passe til mitt oppsett når jeg vil spille fra hd (har ikke noe slikt ennå) alt. streame fra nettet.

    Cheers!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Helt enig Lano2. Poenget mitt var å belyse et alternative.
    Løsningen du skisserer er en mer enn god løsning. Dropp ekstra Dac og kjør som foreslått direkte fra terminalene.


    Dersom du kombinerte 250 med en ren preamp fra Naim?
    Da kunne du ha benyttet en powersupply (f. eks Hicap) og en dedikert kabel fra denne igjen, til å forsyne sub`en.
    Hicap ville i tillegg ha forbedret preampen. (vesentlig).
    Da snakker vi plutselig ikke om 12-14 båtpenger lenger.... :rolleyes:
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Takk for svar Mian og dere andre !

    Da koser min B&W ASW800 sub seg med signal rett fra NAP250 høyttaler terminalen. Høres ut som dynamikken ble bedre ! :)
    Sonus Faber Minima Amator og Naim NAP250 låter rett og slett ikke så værst sammen, selv med en Beresford DAC til noen hundrelapper..
    Montro om en Naim DAC-V1 vil løfte nivået litt ?
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Da koser min B&W ASW800 sub seg med signal rett fra NAP250 høyttaler terminalen.
    Med forbehold for at jeg misforstår, men.. ved å koble sub’en parallelt på høyttalerutgang fordobler du lasten for forsterkeren, og risikerer ustabilitet, avhengig av hvilke kabler (elektriske egenskaper) du bruker. Sub bør meg bekjent kobles på selve høyttaler (højnivå), ikke på forsterker. Vilkårlig sitert fra denne naim-tråden:

    - Du bør bruke highlevel fra baksiden av hver høyttaler til sub.
    - Med Nait er det lurt å tappe signalet fra høyttalerens terminaler, ikke forsterkerens. Og inn på høynivåinngang på en subwoofer selvsagt.
    - Ikke bruk høyttalerutgangen, men hent highlevel signal fra bak på høyttalerne dine. Det er en vesentlig forskjell for utgangstrinnet på din Nait å se hovedhøyttaler og sub i parallell eller i serie. Kjør serie, da blir Nait mindre varm
    - Noen forsterkere liker ikke å drive sub høynivå i parallell med høyttalerne, og liker seg best når sub'en drives fra høyttalernes terminaler. Naim-forsterkere er blant de, pg.a rigid stjernejordregime.

    Læs evt her i tråden og noen innlegg frem.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    kobling_av_sub.jpg
    Line-In på Sub fra en enkel phono-kabel, som kommer fra en av NAP250 sine høyttaler terminaler. ( Altså ingen "Bridge-mode" )
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Vis vedlegget 282162 Line-In på Sub fra en enkel phono-kabel, som kommer fra en av NAP250 sine høyttaler terminaler. ( Altså ingen "Bridge-mode" )

    Det blir helt feil. Du kan ikke bruke en høyttalernivå signal inn på linjeinngangen på suben deres.
    Hvis suben deres er som f.eks REL sine tar du signalet fra høyttalerutgangen på forsterken og inn på høyttaler inngangen på suben. Impedanse på høyttalernivå inngangen på f.eks en REL sub er så høy at forsterken vil ikke "se" lasten i det hele tatt. Sjekk evt med Hi-Fi Klubbem om dette gjelder for deres sub også.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Du har jo høyttaler innganger og utganger på subben... bruk dem!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Her gjelder det å være presis :)
    Benytt høyttalerkabler fra høyttalerterminal til sub terminal.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Da er dette også testet ut, men lydbildet er ikke så bra som det var.
    Noen som vet hvorfor ? :confused:
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Naim Nac A5 erstattet i dag en mangeårig følgesvenn, Audioquest Crystal. Gleder meg til å høre hvordan den påvirker lyden. Crystal var jo også en kabel der man kunne Biwire. Spent på om Naim-synergien sniker seg inn.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Da er dette også testet ut, men lydbildet er ikke så bra som det var.
    Noen som vet hvorfor ? :confused:
    Hei Lano2. Hvordan har du koblet det sammen nå. Blei litt usikker i og med at det haglet med forslag til deg. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da er dette også testet ut, men lydbildet er ikke så bra som det var.
    Noen som vet hvorfor ? :confused:
    Illustrasjonen din indikerer at du kjører høyttalerutgang fra effektforsterker inn på linjeinngang på sub.
    For det første er det helt feil på alle måter, for det andre lurer jeg på hvordan du klarer tilkoblingen. Har du bare fjernet RCA-pluggen fra en signalkabel og smelt rett på terminalen?
    Hvis det er det du har gjort, og du syns det låter bedre enn å kjøre den med høyttalerkabel inn på høynivåutgang på suben, ser jeg to muligheter.
    1. Du hører helt feil. Dette er ikke uvanlig, og skjer jevnlig med mange av oss her. Det kan være basert på vane og forventninger, og en snål mismatch med f.eks. akustikk og rom.
    2. Det er noe galt med suben din. Kan tenkes, men slike suber har en tendens til å være solid konstruert.
    3. Du kobler feil fase på høyttalerinngang på sub eller høyttalere. Veldig vanlig og fort gjort å sjekke.
     
    Sist redigert:

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Naim Nac A5 erstattet i dag en mangeårig følgesvenn, Audioquest Crystal. Gleder meg til å høre hvordan den påvirker lyden. Crystal var jo også en kabel der man kunne Biwire. Spent på om Naim-synergien sniker seg inn.
    Etter ett døgn kan jeg med sikkerhet si at Naim-synergien IKKE har sneket seg inn. Det er er ikke vanskelig å høre at denne kabelen er mer rytmisk markert enn Audioquesten, mer et noe mer frempå lydbilde. Frem til nå har jeg hørt mye akustisk musikk - men på morgentimene i dag la jeg inn Big Bangs "Edendale" og det ble rett og slett for mye av det gode. BB låt plutselig betydelig mer harskt og stringent enn det jeg liker. Lydbildet fremtrer som spissere i mellomtonen. Med Audioquesten var det mer juice å hente til gitarer og trommer. Bassen lyder også mer hul, mer pudding.

    Jeg har fått vite at kabelen er ny og uinnspilt - så det er mulig at det er mye å gå på her. Jeg håper det!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Da er dette også testet ut, men lydbildet er ikke så bra som det var.
    Noen som vet hvorfor ? :confused:
    Kan du beskrive hvordan du opplever forskjellen?
    Når du i utgangspunktet har koblet et høynivå signal inn på en lavnivå inngang vil du mest sannsynlig hatt en overstyring og forvrengning av lyd og opplever altså det som bedre??
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Naim Nac A5 erstattet i dag en mangeårig følgesvenn, Audioquest Crystal. Gleder meg til å høre hvordan den påvirker lyden. Crystal var jo også en kabel der man kunne Biwire. Spent på om Naim-synergien sniker seg inn.
    Etter ett døgn kan jeg med sikkerhet si at Naim-synergien IKKE har sneket seg inn. Det er er ikke vanskelig å høre at denne kabelen er mer rytmisk markert enn Audioquesten, mer et noe mer frempå lydbilde. Frem til nå har jeg hørt mye akustisk musikk - men på morgentimene i dag la jeg inn Big Bangs "Edendale" og det ble rett og slett for mye av det gode. BB låt plutselig betydelig mer harskt og stringent enn det jeg liker. Lydbildet fremtrer som spissere i mellomtonen. Med Audioquesten var det mer juice å hente til gitarer og trommer. Bassen lyder også mer hul, mer pudding.

    Jeg har fått vite at kabelen er ny og uinnspilt - så det er mulig at det er mye å gå på her. Jeg håper det!
    Du kan forsøke med F-Connection, som erstatning for de jumpers, som sikkert sitter der nå.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Naim Nac A5 erstattet i dag en mangeårig følgesvenn, Audioquest Crystal. Gleder meg til å høre hvordan den påvirker lyden. Crystal var jo også en kabel der man kunne Biwire. Spent på om Naim-synergien sniker seg inn.
    Etter ett døgn kan jeg med sikkerhet si at Naim-synergien IKKE har sneket seg inn. Det er er ikke vanskelig å høre at denne kabelen er mer rytmisk markert enn Audioquesten, mer et noe mer frempå lydbilde. Frem til nå har jeg hørt mye akustisk musikk - men på morgentimene i dag la jeg inn Big Bangs "Edendale" og det ble rett og slett for mye av det gode. BB låt plutselig betydelig mer harskt og stringent enn det jeg liker. Lydbildet fremtrer som spissere i mellomtonen. Med Audioquesten var det mer juice å hente til gitarer og trommer. Bassen lyder også mer hul, mer pudding.

    Jeg har fått vite at kabelen er ny og uinnspilt - så det er mulig at det er mye å gå på her. Jeg håper det!
    Du kan forsøke med F-Connection, som erstatning for de jumpers, som sikkert sitter der nå.
    Tenkte du på under Gradientene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn