Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Giske har lest mer Goodhart og nå funnet ut at Arbeiderpartiet ikke har allverdens respekt for arbeidere. Velkommen etter. Om man ikke hele livet har levd inne i partibobla så kunne man funnet ut dette for et tiår eller to siden (i disse kildehenvisningstider er stor sett alt Giske sier i dette intervjuet tatt fra Goodharts bok "The road to somewhere" som han også baserte masteroppgaven sin på).

    Trond Giske advarer: – Partiet kan gå under - VG

    Han forsøker å forklare hvorfor unge menn vender ryggen til Ap.

    – Hvem klatrer i stolpene for å sikre strømmen, henter søppelet vår, graver i jorden, murer og bygger husene våre, kjører dumpere – det er i hovedsak menn. Respekten som var knyttet til den type arbeid; som kunne sikre en trygg inntekt for familien og bidra til å forsørge familien, den er alvorlig svekket.

    – Tvert imot, fortsetter han:

    – Kan det nå virke som om deler av venstresiden egentlig misliker arbeiderklassen og at målet er å utdanne flest mulig ut av arbeiderklassen
    .
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Giske har lest mer Goodhart og nå funnet ut at Arbeiderpartiet ikke har allverdens respekt for arbeidere. Velkommen etter. Om man ikke hele livet har levd inne i partibobla så kunne man funnet ut dette for et tiår eller to siden (i disse kildehenvisningstider er stor sett alt Giske sier i dette intervjuet tatt fra Goodharts bok "The road to somewhere" som han også baserte masteroppgaven sin på).

    Trond Giske advarer: – Partiet kan gå under - VG

    Han forsøker å forklare hvorfor unge menn vender ryggen til Ap.

    – Hvem klatrer i stolpene for å sikre strømmen, henter søppelet vår, graver i jorden, murer og bygger husene våre, kjører dumpere – det er i hovedsak menn. Respekten som var knyttet til den type arbeid; som kunne sikre en trygg inntekt for familien og bidra til å forsørge familien, den er alvorlig svekket.

    – Tvert imot, fortsetter han:

    – Kan det nå virke som om deler av venstresiden egentlig misliker arbeiderklassen og at målet er å utdanne flest mulig ut av arbeiderklassen
    .
    Ok da, heller en kåt danseglad løs kanon av en trønder som også kanskje er en juksemaker :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han har jo noen poenger:
    Kun syv prosent av menn under 25 år stemte på Arbeiderpartiet ved kommunevalget i 2023, viser tall fra Statistisk sentralbyrå, som Fri Fagbevegelse og AUF-lederen har slått alarm om. Til sammenligning stemte 31 prosent av dem på Høyre og 27 prosent på Frp.

    – Det er en katastrofe. Unge menn vil ikke ha Ap. Og det finnes andre tall som er like ille, sier han:

    – I fagbevegelsen var det 30 prosent som stemte på Ap. Men det er bare dem som stemmer. Tar du med alle som satt hjemme, så er sannheten at bare 20 prosent av LOs medlemmer stemte Ap i høst, sier han og fortsetter:

    – 80 prosent stemte altså på andre partier, eller satt hjemme. Da kommer det store spørsmålet: Hvor lenge kan du bevare det fagligpolitiske samarbeidet mellom LO og Ap, når 80 prosent ikke stemmer på Arbeiderpartiet? Fortsetter dette over tid, så faller bærebjelken i arbeiderbevegelsen sammen.
    Det blir ganske spinnvilt med alle store bidrag fra LO-medlemmenes kontingenter til AP’s partikasse når 80 % av medlemmene ikke stemmer på AP.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Apropos høyere utdanning (master ++), interessant enkel og kjapp analyse basert på veldig enkle og åpne kilder
    https://www.nordnorskdebatt.no/et-forslag-til-mixmasteroppgave/o/5-124-290965
    Fra konklusjonen
    Dette rokker ikke ved min konklusjon i denne korte «studien»: Realister og teknologer er omtrent fraværende i utøvende norsk politikk.

    Skal vi tørre å si at dette underbygger Giskes konklusjoner?
    For å si det litt tabloid
    - du kan ikke laste ned en App for å borre etter olje
    - du kan ikke laste ned en App for å dra ut i stormen og reparere elektrisitetsnettet, fibernettet osv
    - du kan ikke laste ned en App for tette vann og avløpsrør
    osv osv
    Men hva skal man da gjøre?
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    ^har et bilde av Sjæfa sjøl i huset på snømåking.. d va en App d...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Skal man ha teknologer inn i politkken må det hvertfall mye mer penger på bordet. Å sitte på stortinget å få hele livet sitt saumfart i pressen for drøye 900k fremstår ikke spesielt attraktivt
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe med det. Dessuten er det en ganske stor belastning for familien, både ved at politikk ikke er noen 9-4-jobb og ved all dritt man utsettes for. Det er heller ingen garanti for at man får utrettet noe særlig som backbencher som "arbeider godt i komitéene". Da blir det personlige regnestykket over kost vs nytte litt magert når man holder det mot alternativene. Folk som derimot er brennende interessert i samfunns- og organisasjonsliv som fagområde i seg selv (hvilket politikken er en del av) valgte kanskje heller ikke teknologi og realfag som utdanningsretning.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Apropos høyere utdanning (master ++), interessant enkel og kjapp analyse basert på veldig enkle og åpne kilder
    https://www.nordnorskdebatt.no/et-forslag-til-mixmasteroppgave/o/5-124-290965
    Fra konklusjonen
    Dette rokker ikke ved min konklusjon i denne korte «studien»: Realister og teknologer er omtrent fraværende i utøvende norsk politikk.

    Skal vi tørre å si at dette underbygger Giskes konklusjoner?
    For å si det litt tabloid
    - du kan ikke laste ned en App for å borre etter olje
    - du kan ikke laste ned en App for å dra ut i stormen og reparere elektrisitetsnettet, fibernettet osv
    - du kan ikke laste ned en App for tette vann og avløpsrør
    osv osv
    Men hva skal man da gjøre?
    For å si det med Bastesen: Du kainn da ikkje ET datamasjina!
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Han har jo noen poenger:

    Det blir ganske spinnvilt med alle store bidrag fra LO-medlemmenes kontingenter til AP’s partikasse når 80 % av medlemmene ikke stemmer på AP.
    Det er litt artig at for å bli norsk venstresidens største og kanskje eneste tenker så må man bli tuppet ut av AP og lese en bok som kom ut for 6-7 år siden. Det mangler neppe på folk utenfor partiet som har skjønt dette for lenge siden.

    nå mangler det bare at Giskemannen også skjønner problemet med at de også mener st om man stemmer til høyre for AP så er man generelt en dårlig personlighet, egoist eller dum. Eller en kombinasjon av dette. Det står imidlertid ikke noe om i boken til Foodheart så ikke hold pusten.

    jeg tror Peggy-LO er helt ute av stand til å skjønne hvorfor de klassiske arbeidere ikke stemmer AP. Hun tror sikkert der har noe med strømpriser å gjøre eller noe slikt. At hun synes de er teite kan hun ikke si høyt men jeg er rimelig sikker på at hun mener det.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Det er jo temmelig oppsiktsvekkende hvor dumme disse Ap-folkene antas å være, utrolig at de har fått til noe som helst.
    Det kan man jo si, men det oppsiktsvekkende er at det fortsatt finnes mennesker som ser ut til å tro at AP er den eneste garantisten for arbeidsfolks interesser. I så fall mener man tydeligvis også at de 80 % av LO-organiserte som ikke stemmer AP er stupdumme og ikke forstår sitt eget beste. Det pleier å straffe seg.
    I Trond Giskes ord:
    – Partiet kan gå under. Se på Finland. Der hadde sosialdemokratene presidenten i 30 år fra 1982 til 2012. Ved presidentvalget sist søndag, kom sosialdemokratenes kandidat på 6. plass, med 4,2 prosent oppslutning. De er borte. Det er ingen matematikk som sikrer at sosialdemokratiske partier overlever. Det kan også skje i Norge.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Ja, og jeg tror mange tradisjonelle Ap-velgere opplever at Ap ikke lenger er det beste alternativet for dem, fordi partiet i bunn og grunn driver Høyre-politikk.

    Så vet jeg at mange medforumister vil hevde at Støres Ap drifter mot venstre, men det må man nok ha blå briller for å se.

    Jeg foreslo på en LO-konferanse for tillitsvalgte for 25+ år siden å fordele støtten til flere partier, og ikke favorisere Ap i like stor grad. Ikke for at jeg trodde på noe positivt utfall, men for å provosere frem en reaksjon. Og den kom for å si det sånn. Jeg møtte nok en gjeng som den gang fremdeles var fullstendig både ideologisk og følelsesmessig forankret i Ap, og det virker som om den tankegangen fremdeles rår i litt for stor grad i partikjernen mer enn hos velgerne.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje, eller kanskje det har blitt et SV light for statsansatte sosionomtanter. Retorikken om å «flå de rike» slo ihvertfall ikke an på pauserommene rundt om. Gutta på gølve’ har skifttillegg og toppskatt. Å binde seg til Vedums politiske program om å reversere det 21. århundre er heller ingen vinnersak, akkurat.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mulig, avhenger nok av øynene som ser. Sp er vel ingen drahjelp nei, men jeg tror vel Støre er hovedproblemet (og der er jeg ikke objektiv, det skal erkjennes).

    Jeg syns jo retorikken om å flå de rike er litt interessant, og spesielt reaksjonene som har kommet. At de rike selv misliker det er jo fullt forståelig, men at alle oss andre reagerer så negativt er litt mer underlig. Når innbyggerne i Witzøes hjemkommune Frøya synes å slå ring om familien som øke sin formue med flere kommunebudsjetter hvert eneste år så må man spørre seg om folk egentlig forstår sitt eget beste. Er det amerikanske tilstander vi begynner å se her også? Det minner nesten litt om MAGAere som hevder at Trump ikke jobber for seg selv, men kun for dem og for Amerika. Yeah right.

    Tesen er formodentlig at arbeidsplasser trues av økt skattetrykk, og om man tror det er det vel på en måte forståelig. Men er man der har man kommet langt i å la seg påvirke av en industri som bruker store ressurser på nettopp å påvirke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg ripper også st krav om 40% kvinner I styrene I børsnoterte selskaper er relativt langt nede på listen over norske kvinners politiske kampsaker.

    AP er blitt et parti for urbane akademikere og statsansatte. Støre, Tadjik og Giske er/var inkarnasjonen av det:

    Giske har lest en bok og sett lyset de fleste har sett for lenge siden. De synger sikkert fortsatt internasjonalen på landsmøtet flor maksimal kognitiv dissonans.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg ripper også st krav om 40% kvinner I styrene I børsnoterte selskaper er relativt langt nede på listen over norske kvinners politiske kampsaker.

    AP er blitt et parti for urbane akademikere og statsansatte. Støre, Tadjik og Giske er/var inkarnasjonen av det:

    Giske har lest en bok og sett lyset de fleste har sett for lenge siden. De synger sikkert fortsatt internasjonalen på landsmøtet flor maksimal kognitiv dissonans.
    Det første er jeg usikker på, men det ble vedtatt med støtte fra samtlige partier unntatt Frp, så det er vel ingen Ap-sak.


    Det andre tror jeg du har mye rett i.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    La oss ta et dykk i hva som er årsaken til at Ap sliter; markedsstyrt politikk. Et sosialdemokratisk parti overlater ikke til markedet å styre feks strømprisene. Det styrer derimot markedet. Ap har uten tvil gått til høyre på den politiske skalaen, og er ikke lengre et sosialdemokratisk parti. Derfor sliter Ap.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det første er jeg usikker på, men det ble vedtatt med støtte fra samtlige partier unntatt Frp, så det er vel ingen Ap-
    Det er ikke det at noen er imot det, men der er neppe særlig viktig for mer enn en marginal del av befolknigen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    La oss ta et dykk i hva som er årsaken til at Ap sliter; markedsstyrt politikk. Et sosialdemokratisk parti overlater ikke til markedet å styre feks strømprisene. Det styrer derimot markedet. Ap har uten tvil gått til høyre på den politiske skalaen, og er ikke lengre et sosialdemokratisk parti. Derfor sliter Ap.
    Det er fritt frem å være så teit st man tror. at APs største problem er strømprisen. Den er for øvrig helt normal nå i tilfelle du ikke har fått det med deg mens du pisker døde hester.

    AP hat prøvd å gå til venstre men det feilet kapitalt og nå driver de skadebegrensing på den fronten. Det har sikker gitt mening fra partikontoret på Youngstorget men ikke ute i den virkelige verden. Peggy i LO har ikke fått memoet ennå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesen er formodentlig at arbeidsplasser trues av økt skattetrykk, og om man tror det er det vel på en måte forståelig. Men er man der har man kommet langt i å la seg påvirke av en industri som bruker store ressurser på nettopp å påvirke.
    Det er mulig, men jeg tror forklaringen er langt mer nærliggende: Tradisjonelle industriarbeidere rammes selv av skatteskjerpelsene. Sonen for «vanlige folk» og sonen for «de rike» overlapper. Det er ikke populært på pauserommet, så mange fler stemmer H og FrP enn AP. Ren egeninteresse for vanlige industriarbeidere, vel vitende om hva som tjener deres interesser og hva som ikke gjør det.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mulig, men jeg skjønner ikke helt at det skal bety mye for folk flest. Når man hører debatter om alternative statsbudsjetter for eksempel, så er jo både skatteletter og skjerpelser småpenger i den store sammenheng for de fleste av oss. I den grad vi blir flådd er det mer i form av strømpriser og avgifter enn skattetrykket i seg selv.

    Et eksempel: jeg hørte i en radiodebatt i høst ifbm statsbudsjettet, der var det forslag om "skikkelig" skattelettelser fra noen. Beløpet man kunne spare på ett år med en norsk gjennomsnittslønn tilsvarer ca en halv måneds strømregning her i huset. Men om det utfordres blir man minnet om det grønne skiftet, og at vi skal være Europas grønne batteri. Som prioriterer tiktok.

    Jeg tror Støre og Ap mister mange der.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ripper også st krav om 40% kvinner I styrene I børsnoterte selskaper er relativt langt nede på listen over norske kvinners politiske kampsaker.

    AP er blitt et parti for urbane akademikere og statsansatte. Støre, Tadjik og Giske er/var inkarnasjonen av det:

    Giske har lest en bok og sett lyset de fleste har sett for lenge siden. De synger sikkert fortsatt internasjonalen på landsmøtet flor maksimal kognitiv dissonans.

    Men det betyr ikke at det ikke er fornuftig det som står i boken. De sosialdemokratiske partiene har forlatt sine kjernevelgere, og det er ikke nok kommune- og statsansatte til å erstatte dem. Men erkjennelsen sitter langt inne ja.
    Forøvrig vil ethvert parti som styrer og forsvarer de gallopperende strømprisene oppleve velgerflukt. Tror Høyre priser seg lykkelig over at de ikke sitter med statsministeren for tiden....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Men det betyr ikke at det ikke er fornuftig det som står i boken. De sosialdemokratiske partiene har forlatt sine kjernevelgere, og det er ikke nok kommune- og statsansatte til å erstatte dem. Men erkjennelsen sitter langt inne ja.
    Jeg synes boken var svært god og hadde mange gode poenger jeg (da snakker jeg altså om Goodhearts og ikke Giskes "norske" versjon av tankegodset). Men mye av dette har vært påpekt av mange opp gjennom årene og vi har vel her på forumet vært innom mye av dette ved fllere anledninger.

    Det skal sies at APs fall fra gamele høyder ikke er et særnorskt fenomen, tilsvarende partier i det store landet Europa har gått tilbake og til dels i betydelig større grad enn hva AP har gjort her på berget.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det sitter også langt inne for SP å innrømme i hvilken grad de selv står med hue opp i r..a med hensyn til EU’s betydning for Norge.
    Ukraina kjemper for sin egen frihet. Samtidig er det «en kamp for demokratiske verdier og europeisk sikkerhet».

    «Derfor er Ukrainas forsvarskamp sentral også for norske interesser og Norges sikkerhet», skriver regjeringen.

    Den begrunnelsen gjelder for hele Europa og Vesten. For Norge kommer geografien i tillegg. Russland er Norges naboland. Så «angrepet mot Ukraina er alvorlig også for oss».

    «Norges overordnede interesser ivaretas best gjennom å hjelpe Ukraina i forsvarskampen», står det i meldingen.

    Enda mer rett frem står det at det vil «innebære stor risiko» om Russland lykkes.
    Regjeringen slår fast at støtten fra EUs ulike institusjoner og EUs medlemsland «setter EU i en særstilling som største giver av sivil og økonomisk støtte til Ukraina».

    Regjeringen skriver at «EU spiller en nøkkelrolle i den internasjonale støtten til Ukraina». Altså i den innsatsen som er så viktig av hensyn til Norges trygghet.
    Slik beskriver stortingsmeldingen hvor viktig EU er for norsk sikkerhet. Den meldingen har Vedum stilt seg bak.

    Men det kan jo tenkes at han står veldig langt bak den.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det sitter også langt inne for SP å innrømme i hvilken grad de selv står med hue opp i r..a med hensyn til EU’s betydning for Norge.
    Bondepartiet har samme angstbiterske ryggmargsrefleksen til EU som venstresida har til USA. Roten til alt ondt.

    EDIT: Partiet fikk 5.8% tilslutning på siste måling, ned 2% siden forrige.

    Nytt fall for Vedum: – Klarer ikke snu det (msn.com)
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Bakstreverpartiet får ein rett på tygga. Det vil gå mange år til de rødgrønne får noe å si i Kristiansand. Selvskading har de utviklet til en egen kunstart.
    Lite knegglatter der inne fra mørket på fjøsloftet te Anti Varg Vedum, tenker jeg.

    Vis vedlegget 992176

    Folkeavstemning om Kristiansand, Søgne | Kristiansand måtte lide for Senterpartiets strafferunde (nettavisen.no)
    Legger til denne.

    En god skuespiller, det skal han ha. Han var sikker på et motsatt resultat - ganske så sikker. Han går nok inn i fjøset og tar det ut på grisen istedet !

    1706973736686.png

    Vedum: – Endelig har innbyggerne i Søgne og Songdalen fått sagt sin mening | ABC Nyheter
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klar tale i VG.
    Kommunalminister Erling Sande (Sp) sier at regjeringen vil respektere utfallet av folkeavstemningene.

    Det skulle da vitterlig bare mangle!

    Men det er godt han sier det offentlig. For med denne regjeringen, der bakstreverlobbyen i Senterpartiet har fått ødsle penger som fulle departementsråder, kan man aldri vite.
    Så får vi tro at folkeavstemningen i sør har vært en såpass dyrkjøpt lærepenge for regjeringen at de stopper reverseringshysteriet.

    Norge har ikke råd til mer av dette tullet. Bruk pengene heller til helse, eldreomsorg, rassikring, skole og forsvar.

    Det vil være konkret distriktspolitikk som betyr noe for vanlig folk.
    Et SP over sperregrensen er et for stort SP.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Klar tale i VG.


    Et SP over sperregrensen er et for stort SP.
    Fra VGs link;

    Men først og fremst skulle Jonas Gahr Støre vist reelt lederskap og satt ned foten for Sp-leder Trygve Slagsvold Vedums dårskap*.
    Hvor er sløseriombudsmannen når du trenger ham?!
    Bare det å ha en finansminister som hele tiden har ment at det er fornuftig politikk å bruke nærmere en milliard kroner av skattebetalernes penger på å oppløse sammenslåtte fylker og kommuner, er rett og slett ganske sært.
    Hva er det med den økonomiske virkeligheten vi står midt i som Trygve og Jonas ikke har fått med seg?
    Det er krig i Europa. Vi har fortsatt energikrise, stigende inflasjon, økte renter og løpske levekårskostnader. Dette preger så vel privathusholdningene som offentlige budsjetter.

    (Min utheving)
    *Her er en del av årsaken til APs fall etter min mening.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er en annen årsak til Arbeiderpartiets fall. Erna Solberg innførte dette, men Arbeiderpartiet har latt det skure å gå videre.

    Bl.a
    Et titalls statlige selskaper
    Tenk at staten har rigget jernbanen slik at vi har et tosifret antall statlige bedrifter, direktorat og tilsyn, som skal sørge for at den lille jernbanen i Norge fungerer optimalt – og ingen kan stilles til ansvar når ting ikke fungerer.

    Vi har Norske Tog, Entur, CargoNet, Mantena, Spordrift, Baneservice, Agilia, Vy, Flytoget, Bane NOR, Jernbanedirektoratet OG Jernbanetilsynet!

    Alle med egen administrasjon, sine direktører og de aller fleste med egne styrer.

    Så lurer noen på hva som er årsaken til at det blir stadig dyrere å kjøre tog i Norge.

    Egon Holstad, skribent med skarp penn i avisa ITromsø, sier det ganske treffende:

    – Etter en spalting av NSB helt ned i de enkelte atomer, har norske jernbaner blitt en skinnegående New Public Management-parodi.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    NPM er vel også skreddersydd for å fjerne ansvar fra der det egentlig hører hjemme - ref Helse-Norge... legg gjerne til også veimyndigheter - on en god del annet...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    NPM er vel også skreddersydd for å fjerne ansvar fra der det egentlig hører hjemme - ref Helse-Norge... legg gjerne til også veimyndigheter - on en god del annet...
    Det kan ihvertfall se slik ut. Det er nokså ironisk, siden den opprinnelige idéen med NPM var å etterligne kundefokuset og organiseringen fra privat næringsliv for å få mer vekt på brukerne av de offentlige tjenestene og deres behov. I privat virksomhet forsøker man å organisere for «single point of accountability», det motsatte av ansvarspulverisering.

    Det eneste stedet jeg har støtt på lignende «bolagisering» i en privat virksomhet som i norsk offentlig transportsektor var i et selskap jeg var med på å kjøpe opp for mange år siden. Der var veldig mye organisert i egne bolag, selv om det bare var en liten fabrikk med selskapets egen logistikkorganisasjon som eneste «kunde» og som bare produserte det selskapets planleggere bestilte. Da var også fabrikksjefen verkställande direktör, må vite, selv om fabrikken logisk sett bare var et kostsenter i selskapets vareforsyningskjede. Det der sanerte vi ganske fort.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Politikerforakten får stadig bedre kår...


    Bl.a
    I 2002 kan TV 2-serien Rikets tilstand avsløre omfattende medlemsfusk i målungdommen. Organisasjonen har raket inn millioner i statsstøtte basert på oppblåste medlemslister og lokallag som kun eksisterte på papiret.

    Økokrim etterforsker saken og seks tillitsvalgte dømmes til ubetinget fengselsstraff i Oslo tingrett. Én i 90 dager, to i 120 dager og tre i seks måneder, før mesteparten blir omgjort til betinget fengsel etter en ankesak.

    – Oddmund var en del av en organisasjonskultur som konstruerte og manipulerte medlemstall og lag slik at det kom inn penger, sier én av de to som avslørte svindelen i Norsk Målungdom.

    Varsleren mener Hoel var en del av et nettverk av juksemakere som sørget for økonomisk støtte gjennom medlemssvindel.

    – Det var svindel med stort sett alt. Medlemslag, tall på medlemmer, støtte til kurs som ikke skjedde, og Hoel visste om det som en del av toppsjiktet, sier mannen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn