NYTT HIFI Blad "watt"

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
rolfozzy skrev:
Samme inntrykket her etter å ha bladd igjennom det hos Narvesen.

Unødvendig og kjedelig blad. Gir det toppen et år før det er kroken på døra.
Sammenligner du nå med Hjemmekino som har holdt det gående i mange år, eller med noen andre blad?

Roy
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Har også fått bladet mitt og er foreløpig fornøyd. Bestilte gjennom Hi-Fi-klubben og kommer til å fornye. Greit å få vite litt om mye, men Fidelity er best, for de har mye om lite...........

Stein
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Leser det meste av slike blader, men når det er sagt så bruker jeg lengre tid på å lese Fidelity, hifi news osv. enn hjemmekino, lyd og bilde.

Av artiklene i bladet hjemmekino må jeg nok innrømme at RES sine artikler er de jeg har brukt mest tid på, er nok pga. at det er mer interessante produkter for min del enn de produktene som stort sett blir testet.
Dvs. mer spennende å lese om Vtl, Plinius og Trafomatic enn Rotel og Nad, men det er IMO selvsagt :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Grace skrev:
[...]
Av nordiske hi-fi tidsskrifter er efterhvert alt vraket,- bortsett fra svenske Hi-Fi & Musik;- savner forresten utgåtte danske High Fidelity.
[...]
Hvordan er de finske i forhold til de øvrige nordiske (eller mente du skandinaviske)?

Mvh. en oppriktig nysgjerrig
CDWMcInSpots
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
jeg synes bladet lignet på hjemmekino med innhold, men kudos for en liten vridning mot 2 kanals, øk den litt og jeg tror dere treffer flere
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
RES: Hvordan er tallens tale ifht forventet salg og ny abb. og de reele tall pr nå ? Går det etter forventningene ?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.700
Antall liker
5.153
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
jokris skrev:
jeg synes bladet lignet på hjemmekino med innhold, men kudos for en liten vridning mot 2 kanals, øk den litt og jeg tror dere treffer flere
Enig.

Forøvrig syns jeg at alt av "apple" docking, er vanvitting uinteressant - og tror egentlig at de fleste som kjøper slike blader er enige i det. Ser at det skal være litt testing av dette i neste nummer.

Stå på videre!
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
sirant skrev:
jokris skrev:
jeg synes bladet lignet på hjemmekino med innhold, men kudos for en liten vridning mot 2 kanals, øk den litt og jeg tror dere treffer flere
Enig.

Forøvrig syns jeg at alt av "apple" docking, er vanvitting uinteressant - og tror egentlig at de fleste som kjøper slike blader er enige i det. Ser at det skal være litt testing av dette i neste nummer.

Stå på videre!
ja, det er litt mer lyd og bilde territoriet , godt poeng, slikt er for meg mer uinteresangt enn reklamene i bladet
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hodetelefoner: Fysiske mål
Jeg har lagt merke til at Hjemmekino satset en del på testomtaler av hodetelefoner i den senere tid (siste år?) og at WATT ser ut til å fortsette med dette. Det er positivt.

Som de fleste vet, er man avhengig av at en hodetelefon passer fysisk til brukeren for å oppnå (akseptabel) komfort og ofte akseptabel lyd. Menneskers fysikk varierer jo ganske mye. Det som passer for A, passer ikke nødvendigvis for B.

Eksempel: AKG K 701
Mange synes denne er meget komfortabel og at den passer meget godt til dem. For meg er den fysisk ganske knapp. For noen er den for liten, og for noen er den sågar for stor (tro det eller ei).

Dessverre er hodetelefonfabrikantene meget dårlige til å oppgi relevante fysiske mål. Det ville være fint om WATT tok noen enkle mål og skrev noe om de fysiske størrelser.

For øreomsluttende hodetelefoner er det bl.a. interessant med følgende mål:
  • Ørepute: Ytre diameter
  • Øreputens hull(/sentrum):
    Rundt hull: Hullets(/indre) diameter
    Ovalt/rektangulært hull: Høyde og bredde
  • Avstand fra øreputens hodeside til driver-/element(plan).
    Altså nettodybden til den fysiske plassen/rommet ørene tilbys
    På en del hodetelefonmodeller med skråstilte elementer eller kileformede puter er den mindre foran enn bak. Da må man ta 2 mål (både foran og bak)
    Dette er ikke (nødvendigvis) det samme målet som øreputens tykkelse fordi klokken kan være dyp og bidra til nettodybden (eks. beyerdynamic T 1)
  • Øreklokkenes maksimale bevegelighet rundt en akse i grader målt fra et nullpunkt:
    Rundt horisontal akse
    Rundt vertikal akse
  • Avstand fra undersiden av hodebøylens toppunkt til nedre indre kant av øreputene målt vinkelrett langs en tenkt vertikal linje som står vinkelrett på en tenkt horisontal linje mellom nedre indre kant av de to øreputene:
    Minimumsmål (med bøylen helt sammenslått)
    Maksimumsmål (med bøylen fullt uttrukket)
    Dette forteller noe om hvilke hodehøyder hodetelefonen passer for
  • Avstand mellom øreputenes hodeside
    Minimumsmål (minste bøyleutspenning der øreputenes hodeside er loddrett)
    Maksimumsmål (største bøyleutspenning der øreputenes hodeside er loddrett)
    Denne målingen vil (dessverre) ofte involvere en grad av skjønn, litt avhengig av hodetelefonens konstruksjon (se dog nedenfor)
    Dette forteller noe om hvilke hodebredder hodetelefonen passer for

Man kan formodentlig lage ganske enkle oppspenningsjigger som vil lette målingene og øke deres presisjon og repeterbarhet.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Jeg synes Apple-produkter er interessant, og har startet abonnement. :)
 
O

Ole I

Gjest
Har i det store og hele bare positivt å si om bladet.

Men det var litt pussig å først lese lederen som skrev om at dette bladet ikke skulle skrive om dingz'er osv, men ha fokus på musikk- og bildeformidling.

Og på sidene etter var det reportasje fra en eller annen messe - med omtale av en del dingz'er .......
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
hva med litt testing da av high end øretelefon fosterkere ala ear sin ? den sikler jeg på
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Misforhold mellom intensjon og innhold(?)
Flere innlegg har undret seg over et opplevd misforhold mellom WATT-redaksjonens intensjoner uttrykt i lanseringsinformasjon/-pressemelding og i første utgaves leder vs. første utgaves faktiske innhold (som vel er ganske likt siste års utgaver av Hjemmekino(?)).

Det er mulig at man bør/må smøre seg med en viss tålmodighet. Hamskiftet/oppstarten har antagelig skjedd ganske raskt og man har hatt mange (praktiske/organisasjonsmessige) baller i luften. Mye av innholdet i WATTs første utgave var antagelig påtenkt, planlagt eller endog skrevet før (fremtids)planene for WATT var klare.

Det er dermed kanskje riktigere å se lanseringsinformasjon/-pressemelding og første utgaves leder som WATT-redaksjonens intensjons-/programerklæring, og at de planlegger å bringe innholdet i takt med denne i løpet av noen utgaver/første halvår.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Hva med å ha tema nummer, litt mer fokus på f.eks. hodetelefoner osv. et nummer.
Platespiller osv. litt mer fordypende, blir litt overfladiske testene av og til (om jeg skal pirke).
Likte den store testen av cd spillere som var i hjemmekino for noen år siden, din siste cd spiller tro jeg den het. Når man får samlet flere lignende produkter så er det mer å sammenligne med...
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.013
Antall liker
395
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Første inntrykk er et ok blad men selvsagt med forbedringsmuligheter. La oss gi det litt tid.
Men litt korrekturlesning hadde absolutt vært på sin plass - JVC X70 Projektor er oppgitt til kr. 49.999,- men riktig pris er vel 59.995,- ???
;D ;D
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
dandare skrev:
Første inntrykk er et ok blad men selvsagt med forbedringsmuligheter. La oss gi det litt tid.
Men litt korrekturlesning hadde absolutt vært på sin plass - JVC X70 Projektor er oppgitt til kr. 49.999,- men riktig pris er vel 59.995,- ???
;D ;D
Nå synes jeg du er ufin. Journalisten har sikkert bare prutet ned prisen ;D ;D ;D

Roy
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
HCS skrev:
RES: Hvordan er tallens tale ifht forventet salg og ny abb. og de reele tall pr nå ? Går det etter forventningene ?
Som frilanser sitter ikke jeg på tallene, men jeg har hørt rykter om at det ser veldig bra ut.

Roy
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vel, no har eg lese bladet. Og har gjort meg opp meining. Eg prøver eit prøveabonnement, og så får vi fylgje utviklinga nøye.

No skal ein vere forsiktig med å synse, her i glashuset, men eg tek sjansen (Sjølv om det kjem ein oppgjerets dag, utviklar ein hard hud på Hifisentralen....)

Personleg tykkjer det beste her var besøksartikkelen. Her har vi ein spennande vert, eit eksotisk anlegg og ein eigar som har lukkast få til eit svært hyggjeleg miljø for både lytting og familierom. Foto er på topp, og framstillinga av eit svært visuelt tiltalande oppsett gjer at det er lett å verte inspirert og utfordra om å få superlyd i stova, utan at rommet ser altfor rart ut (her er det ein del av oss med store grisar i skogen), i staden for å byggje eit eige furte-rom der ein kan isolere seg frå verdas vondskap, familie og TV. Den gode forteljinga kom for seg, og ordninga med eiga spalte for "anlegg" og "slik låter det" er veldig lurt. Stoffet er på plass, men forstyrrar ikkje lesinga av sjølve forteljinga, som inneheld både historie og refleksjonane Le Nguyen gjer rundt anlegget og musikk. Toppkarakter for dette.

Det er elles brukt mykje ressursar på CES, og det går heim. Vi som ikkje var der, får eit utval av duppedittar, men også litt om evolusjonen innan 3D. Noko for einkvar smak, altså. Og det må ein så omfattande ting ha. Ikkje heilt toppkarakter, men norsklæraren tek fram femmaren (minus gidd vi vel ikkje dille med...)

Så er det litt snacks i form av tips om lydverktøy på iPad og egotripp-utstyr (s.29). Sånt er relativt uvesentleg i t.d. Fidelity, men passar veldig greitt inn her. Femmar, her også. Medan spådomskommentaren på s.40 .... vel, time vil sjåvv, som dei seier i Flåklypa.

Når det kjem til testane, er her mange, og dermed stor variasjon. Ein vert også veldig subjektiv ut frå kva som interesserar den einskilde lesar, men dei er alle saman (så langt eg orka finlese, tok ikkje heilt norsksensurering her) greie handverk (utanom s.34, som eg personleg ikkje hadde leseglede av). Eg vil positivt framheve:
- Beyerdynamic T70 er bra skriven, og grundig arbeid.
- Kysse-artikkelen s.36 er underhaldande, og syner tydeleg entusiasme og livsbejaing (!) i fleng. Det er ei god utgreiing av høgtalarane, og god understreking av deira sterke sider.
- Så synest eg det er greitt å få oppdatering på prosjektørar og stor-TV. Ikkje mi heimebane, men greitt å fylgje med i.

- Kabelgreia er ei øving i balanse på stram line(?), og er godkjent for min del.
- Forsvaret for å gjere receivertestar (s.70) er vel eigentleg på sin plass? Eller?

Filmomtalene er heilt greie, og gjev seg ikkje ut for å vere den absolutte sanninga. Eg likar ikkje terningkasta, men det er kanskje så obligatorisk innan sjangeren at ingen tør vere utan?

Eit lite ynskje: kva med å presentere skribentane litt? Alle artiklar er subjektive, og det kan vere litt greitt å vite preferansar og bakgrunn til forfattarane. (Treng ikkje vere mykje)

Leiaren: etter forventningane. Men bruk tid på å omtale referanserommet i eit framtidig nummer.
Pris/kvalitet: Rimeleg (men ikkje så rimeleg som gratis nettmagasin. I den grad dei orkar publisere noko. Hehe!)

Så litt pepar til slutt. Framsida. Oppsettet er for meg for flimrete. Og sideoppsettet har noko av det same. Kanskje det vil vere feil å prioritere "eleganse" i eit slikt blad, men eg likar det betre enn max info pr side og mykje reklame. Det vert vel eit spørsmål om pris igjen, og store annonseinntekter er betre enn små annonseinntekter. Men eg tykkjer det må nemnast.

Gratulerer! Lat oss håpe at bransjen har råd til å halde liv i seg sjølv gjennom å sørge for at det finnest mange gode ting å lese.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.194
Antall liker
10.739
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hmm har ikke fått bladet enda men "alt" blir jo gjengitt her.... Må slutte å lese denne tråden til det er kommet og jeg har fått lest det selv.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Personleg tykkjer det beste her var besøksartikkelen. Her har vi ein spennande vert, eit eksotisk anlegg og ein eigar som har lukkast få til eit svært hyggjeleg miljø for både lytting og familierom. Foto er på topp, og framstillinga av eit svært visuelt tiltalande oppsett gjer at det er lett å verte inspirert og utfordra om å få superlyd i stova, utan at rommet ser altfor rart ut (her er det ein del av oss med store grisar i skogen), i staden for å byggje eit eige furte-rom der ein kan isolere seg frå verdas vondskap, familie og TV. Den gode forteljinga kom for seg, og ordninga med eiga spalte for "anlegg" og "slik låter det" er veldig lurt. Stoffet er på plass, men forstyrrar ikkje lesinga av sjølve forteljinga, som inneheld både historie og refleksjonane Le Nguyen gjer rundt anlegget og musikk. Toppkarakter for dette.
Enig i det. Dette var den mest interessante "hjemme-hos" artikkelen så langt i Hjemmekino/Watt. Nå er jo ikke intervjuobjektet Le Nguyen akkurat en nykommer på området (redaktør i Film-magasinet?), men likevel.

Det jeg savner, er John Berges relevante film-omtaler. Men det har kanskje noe med økonomi å gjøre? Sånn som det er nå, er det terninkast fem og seks NESTEN over hele linja og omtalen kunne like godt ha vært sakset fra et hvilken som helst nettsted og fra en hvilken som helst skribent.

Kabel-testen denne gangen var ille. Utgangspunktet er bra; Skribenten er kritisk til kabler, og sier vel indirekte at han knapt "tror" noe særlig på kablers betydning når det gjelder forholdet pris/konstruksjon. Jeg hadde derfor håpet på en nøktern omtale, men ender likevel opp med å anbefale en kabel til 15-16K! Det henger ikke på greip med den til dels kritiske og nøkterne innledningen. Da leser jeg heller fem kabel-tester av RES som i det minste ikke legger skjul på at (han mener) at kabler har betydning og at han eller andre er absolutt villig til å betale for det.

TV-testen var bra og spesielt likte jeg omtalen av Panasonic sin proffplasma VX300 som du knapt finner omtalt andre steder.

Ellers så vil jeg gjerne fremheve en eldre artikkel fra Hjemmekino, som er noe av det beste som har vært på trykk. Det er en hifi-novelle med titteloen "Har de tatt medisinen deres, Solstad?". Jeg kjente meg godt igjen i den. Den er vedlagt.
 

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Audiophile-Arve skrev:
Takk til J.Haugen som la ut denne novella. Definitivt mest morosame sjangerbrot innan hifi eg har lese.....Meisterleg!
Takk for rosen. Hadde helt glemt den novellen, men veldig morsomt å lese igjen. Fikk lyst på radioen igjen, he-he.

Roy
 

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Innlegg
320
Antall liker
15
Sted
Båtstø
Jeg fikk nr.1 i posten i går og jeg synes bladet har en bra start,
Er enig i at høydepunktet er hjemme hos ;D
Jeg synes det er kjekt å få vite litt om alt som foregår av nye formater og duppeditter selv om jeg er mest opptat av 2 kanals hifi.

Artikkelen om Audio Tools var int, men jeg håper det kommer en oppfølger(skole) med how to do it!?

Mvh Tommy
 

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Innlegg
63
Antall liker
0
Jeg er desverre skuffet, men fikk vel akkurat det jeg ventet, eller fryktet.

Jeg har i mange mange år savnet et blad som går litt i dybden, med teknisk forklaringer i tester, med målinger og slikt. Ikke nødvendig vis like grundige som i stereophile, men en mellomting mellom det og det vi nå har.

Jeg er også skeptisk til at alt som blir testet alltid kommer godt ut, slik har det stort sett vært i alle år, enten man har lest det ene eller det andre bladet. Kritisk journalistik savner jeg, rett og slett.
Og jeg sitter igjen med inntrykk av at dette er en forlenget arm for en bransje som ønsker mer salg. Og jeg tror at man ved å kun være positiv til allt, så får man høyere troverdighet med å være sannferdig og ærlig. Alt er ikke bra av utstyr, og det er derfor mange trenger veiledning i junglen.

Nei, for meg blir dette desverre bare et redskap som selgerne i butikkene kan bruke til å fortelle hvor fabelaktig proudukt de skal selge "se på denne flotte testen i WATT".

En flott sak var "hjemme hos" artiklen.


Jeg blir ikke abbonent, desverre..


Vennlig hilsen
Leif Arild
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
The truth is overrated, better to be honest...

;D

Man kan ikke tekkes alle, det er jo så da.

mvh
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Kjøpte første nummer fordi jeg hadde en halvtime å slå ihjel og hadde glemt å ta med lesebrettet. Som fleste andre fant jeg besøket hos Le velskrevet og interessant, men resten var uinteressant og overflødig. Muligens med unntak av testen av "The Kiss", som ikke var helt borte.

Ellers samstemmer jeg med Petal ovenfor: mer eller mindre ren salgslektyre, tilsynelatende uten noen som helst intensjon om å tjene forbrukeren. Dette blir jo også bekreftet på side 8 idet man får opplyst at her vil det kun bli skrevet om gode produkter, noe jeg for min del umiddelbart oversetter med "vi vil for all del unngå å gi noe produkt seriøs, negativ kritikk". Dette alene er langt mer enn det som er påkrevet for å gjøre bladet fullstendig uinteressant. Når så en "kabelskeptisk" skribent makter å anbefale en kabel til 16 kilokroner, så er inntrykket om at dette blir nok et glanset bransjeblad fullstendig befestet.

Ellers er som forventet dybdeinformasjon fraværende. Teknikk, teknologi, designløsninger, målinger, spesifikasjoner, etc - njet.

I det hele tatt skiller det seg på ingen måte ut fra den store mengden litterært slagg man ellers finner både på glanset papir og på nett, men føyer seg pent inn i tidsånden: overfladisk og konsumorientert uten å inneholde noe som som helst som skiller det fra hundrevis av andre i beste fall middelmådige publikasjoner og nettsider.

Unntaket er som sagt R.E.S. og om Hifisentralen kunne innkreve 2-3 kroner fra hvert medlem per måned, så kunne man kanskje betale ham for å lage sitt eget blad? Det ville utvilsom bli svært mye bedre.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Norsk hifilektyre har ikke vært interessant siden Gunnar Brekke skrev om DIY i "Audio". Hadde bare resultatet hans vært vellykket...
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
CDWMcInSpots skrev:
Hodetelefoner: Fysiske mål
Jeg har lagt merke til at Hjemmekino satset en del på testomtaler av hodetelefoner i den senere tid (siste år?) og at WATT ser ut til å fortsette med dette. Det er positivt.

Som de fleste vet, er man avhengig av at en hodetelefon passer fysisk til brukeren for å oppnå (akseptabel) komfort og ofte akseptabel lyd. Menneskers fysikk varierer jo ganske mye. Det som passer for A, passer ikke nødvendigvis for B.

Eksempel: AKG K 701
Mange synes denne er meget komfortabel og at den passer meget godt til dem. For meg er den fysisk ganske knapp. For noen er den for liten, og for noen er den sågar for stor (tro det eller ei).

Dessverre er hodetelefonfabrikantene meget dårlige til å oppgi relevante fysiske mål. Det ville være fint om WATT tok noen enkle mål og skrev noe om de fysiske størrelser.

For øreomsluttende hodetelefoner er det bl.a. interessant med følgende mål:
  • Ørepute: Ytre diameter
  • Øreputens hull(/sentrum):
    Rundt hull: Hullets(/indre) diameter
    Ovalt/rektangulært hull: Høyde og bredde
  • Avstand fra øreputens hodeside til driver-/element(plan).
    Altså nettodybden til den fysiske plassen/rommet ørene tilbys
    På en del hodetelefonmodeller med skråstilte elementer eller kileformede puter er den mindre foran enn bak. Da må man ta 2 mål (både foran og bak)
    Dette er ikke (nødvendigvis) det samme målet som øreputens tykkelse fordi klokken kan være dyp og bidra til nettodybden (eks. beyerdynamic T 1)
  • Øreklokkenes maksimale bevegelighet rundt en akse i grader målt fra et nullpunkt:
    Rundt horisontal akse
    Rundt vertikal akse
  • Avstand fra undersiden av hodebøylens toppunkt til nedre indre kant av øreputene målt vinkelrett langs en tenkt vertikal linje som står vinkelrett på en tenkt horisontal linje mellom nedre indre kant av de to øreputene:
    Minimumsmål (med bøylen helt sammenslått)
    Maksimumsmål (med bøylen fullt uttrukket)
    Dette forteller noe om hvilke hodehøyder hodetelefonen passer for
  • Avstand mellom øreputenes hodeside
    Minimumsmål (minste bøyleutspenning der øreputenes hodeside er loddrett)
    Maksimumsmål (største bøyleutspenning der øreputenes hodeside er loddrett)
    Denne målingen vil (dessverre) ofte involvere en grad av skjønn, litt avhengig av hodetelefonens konstruksjon (se dog nedenfor)
    Dette forteller noe om hvilke hodebredder hodetelefonen passer for

Man kan formodentlig lage ganske enkle oppspenningsjigger som vil lette målingene og øke deres presisjon og repeterbarhet.
Mange gode forslag her. Tenkte jeg skulle kommentere noe av det.

Jeg kommenterer stort sett alltid elementer rundt mye av dette, som passform, størrelse, komfortnivå og gjerne direkte sammenlignet med andre hodetelefoner i nogenlunde samme prisklasse. Min tanke er at det da er lettere for leseren å danne seg et bilde av fordeler og ulemper med det omtalte produkt om en har erfaring med en av de produktene som det er sammenlignet med. Men det kunne selvfølgelig gjerne vært mer info.

Problemet, ikke bare med hodetelefonomtaler men med alle andre typer omtaler, er spalteplassen en som skribent har tilgjengelig. Skulle jeg tilfredstilt alle dine krav her hadde vi vel allerede brukt 6-8000 tegn allerede på kun dette, og da er det ingenting igjen til lytteinntrykk. Akkurat dette vil alltid være et problem når det skal være omtaler på glanset papir. På nett har en ubegrenset plass og en kan da fylle opp en omtale med alt det måtte være. Tar du da med målinger her, med tilhørende forklaringer og illustrasjoner, vil en komplett omtale som du ideelt ønsker deg, bli på 9-10 sider. Og da blir det hele en redaksjonell vurdering.

Men, alle tips tar selvfølgelig i mot med takk. Og ja, det blir flere hodetelefonomtaler fremover :)
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Audiophile-Arve skrev:
Vel, no har eg lese bladet. Og har gjort meg opp meining. Eg prøver eit prøveabonnement, og så får vi fylgje utviklinga nøye.

No skal ein vere forsiktig med å synse, her i glashuset, men eg tek sjansen (Sjølv om det kjem ein oppgjerets dag, utviklar ein hard hud på Hifisentralen....)

Personleg tykkjer det beste her var besøksartikkelen. Her har vi ein spennande vert, eit eksotisk anlegg og ein eigar som har lukkast få til eit svært hyggjeleg miljø for både lytting og familierom. Foto er på topp, og framstillinga av eit svært visuelt tiltalande oppsett gjer at det er lett å verte inspirert og utfordra om å få superlyd i stova, utan at rommet ser altfor rart ut (her er det ein del av oss med store grisar i skogen), i staden for å byggje eit eige furte-rom der ein kan isolere seg frå verdas vondskap, familie og TV. Den gode forteljinga kom for seg, og ordninga med eiga spalte for "anlegg" og "slik låter det" er veldig lurt. Stoffet er på plass, men forstyrrar ikkje lesinga av sjølve forteljinga, som inneheld både historie og refleksjonane Le Nguyen gjer rundt anlegget og musikk. Toppkarakter for dette.

Det er elles brukt mykje ressursar på CES, og det går heim. Vi som ikkje var der, får eit utval av duppedittar, men også litt om evolusjonen innan 3D. Noko for einkvar smak, altså. Og det må ein så omfattande ting ha. Ikkje heilt toppkarakter, men norsklæraren tek fram femmaren (minus gidd vi vel ikkje dille med...)

Så er det litt snacks i form av tips om lydverktøy på iPad og egotripp-utstyr (s.29). Sånt er relativt uvesentleg i t.d. Fidelity, men passar veldig greitt inn her. Femmar, her også. Medan spådomskommentaren på s.40 .... vel, time vil sjåvv, som dei seier i Flåklypa.

Når det kjem til testane, er her mange, og dermed stor variasjon. Ein vert også veldig subjektiv ut frå kva som interesserar den einskilde lesar, men dei er alle saman (så langt eg orka finlese, tok ikkje heilt norsksensurering her) greie handverk (utanom s.34, som eg personleg ikkje hadde leseglede av). Eg vil positivt framheve:
- Beyerdynamic T70 er bra skriven, og grundig arbeid.
- Kysse-artikkelen s.36 er underhaldande, og syner tydeleg entusiasme og livsbejaing (!) i fleng. Det er ei god utgreiing av høgtalarane, og god understreking av deira sterke sider.

- Så synest eg det er greitt å få oppdatering på prosjektørar og stor-TV. Ikkje mi heimebane, men greitt å fylgje med i.

- Kabelgreia er ei øving i balanse på stram line(?), og er godkjent for min del.
- Forsvaret for å gjere receivertestar (s.70) er vel eigentleg på sin plass? Eller?

Filmomtalene er heilt greie, og gjev seg ikkje ut for å vere den absolutte sanninga. Eg likar ikkje terningkasta, men det er kanskje så obligatorisk innan sjangeren at ingen tør vere utan?

Eit lite ynskje: kva med å presentere skribentane litt? Alle artiklar er subjektive, og det kan vere litt greitt å vite preferansar og bakgrunn til forfattarane. (Treng ikkje vere mykje)


Leiaren: etter forventningane. Men bruk tid på å omtale referanserommet i eit framtidig nummer.
Pris/kvalitet: Rimeleg (men ikkje så rimeleg som gratis nettmagasin. I den grad dei orkar publisere noko. Hehe!)

Så litt pepar til slutt. Framsida. Oppsettet er for meg for flimrete. Og sideoppsettet har noko av det same. Kanskje det vil vere feil å prioritere "eleganse" i eit slikt blad, men eg likar det betre enn max info pr side og mykje reklame. Det vert vel eit spørsmål om pris igjen, og store annonseinntekter er betre enn små annonseinntekter. Men eg tykkjer det må nemnast.

Gratulerer! Lat oss håpe at bransjen har råd til å halde liv i seg sjølv gjennom å sørge for at det finnest mange gode ting å lese.
Først og fremst, takk for gode ord. Det varmer. Godt du fant noe glede i skribleriene.:)

Presentasjon av skribentene er påbegynt til neste nummer, i forbindelse med kolofonen. Men det er et godt poeng å skildre skribentenes lydpreferanser, slik at det kan være lettere å følge en skribent med nogenlunde samme preferanser som seg selv. Det er redaktøren som bestemmer, men det er et godt tips.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
petal skrev:
Jeg er desverre skuffet, men fikk vel akkurat det jeg ventet, eller fryktet.

Jeg har i mange mange år savnet et blad som går litt i dybden, med teknisk forklaringer i tester, med målinger og slikt. Ikke nødvendig vis like grundige som i stereophile, men en mellomting mellom det og det vi nå har.

Jeg er også skeptisk til at alt som blir testet alltid kommer godt ut, slik har det stort sett vært i alle år, enten man har lest det ene eller det andre bladet. Kritisk journalistik savner jeg, rett og slett.
Og jeg sitter igjen med inntrykk av at dette er en forlenget arm for en bransje som ønsker mer salg. Og jeg tror at man ved å kun være positiv til allt, så får man høyere troverdighet med å være sannferdig og ærlig. Alt er ikke bra av utstyr, og det er derfor mange trenger veiledning i junglen.

Nei, for meg blir dette desverre bare et redskap som selgerne i butikkene kan bruke til å fortelle hvor fabelaktig proudukt de skal selge "se på denne flotte testen i WATT".

En flott sak var "hjemme hos" artiklen.


Jeg blir ikke abbonent, desverre..


Vennlig hilsen
Leif Arild
Du må gjerne være skuffet og lei deg for innholdet. Det er greit. Men det er noe jeg allikevel ønsker å kommentere.

Jeg har et sted lest; "livet er for kort for kjedelig HIFI". Om ikke helt riktig gjengitt så er det et element av sannhet i dette. Som skribent ønsker jeg å formidle gleden og det positive med både hobbyen og de produktene en har fått leke seg med. Jeg har selv hatt produkter innom mitt rom, som jeg dessverre ikke har kunnet "gå god for", og da lar jeg det være med det. Jeg kontakter importøren og sender produktet tilbake uten å skrive noen form for slakt av det. HIFI-lektyre er i mine øyne også underholdning og formidling av glede. Å skrive en slakt for å vise at "vi kan også slakte" gir meg personlig ingenting. Som sagt vil jeg derfor heller formidle gleden ved å ha testet et godt produkt og dele dette med leseren.

Så påstanden om at skribentene ikke er sannferdige, fordi de skriver positivt om et produkt, blir for meg helt feil. Jeg har alltid ment 100% av alt jeg har skrevet, og at du insinuerer at skribentne er i "lomma på annonsørene" får helt og holdent stå for din regning. Jeg har ingen peiling på hva annonseselgerne driver med, og er heller ikke interessert i å vite det.

Men jeg takker for engasjementet. :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Lille_Adam skrev:
Unntaket er som sagt R.E.S. og om Hifisentralen kunne innkreve 2-3 kroner fra hvert medlem per måned, så kunne man kanskje betale ham for å lage sitt eget blad? Det ville utvilsom bli svært mye bedre.
Det var da voldsomt, kan jo få prestasjonsangst før neste hjemme hos-reportasje ;D

Ellers håper jeg både dere som roser og dere som riser kan ha litt tålmodighet med oss. Det er nok ikke alt som er på plass hundre prosent fra første blad, og veien blir nok til litt mens vi går.

Det er nå en gang sånn at ofte var verken den første vinflaska eller det første samleiet det mest vellykkede når man får ting litt på avstand, men de færreste av oss ga opp etter det første forsøket likevel. ;)

Roy
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Beste Roy:- ovenfor ser du det efterlyses dybde;- ja,- det er nok der trykker. Dette å skrive og berette subjektivt omkring vårt tema er sannelig en krevende øvelse;- det må nødvendigvis ta tid å bygge opp tillit, eller kredibilitet om du vil;- har sett noe av det du har prestert, og tviler ikke på dine intensjoner angående seriøsitet og ærlighet;- rent faktisk har jeg bare ett konkret tilfelle å gå utifra:- du omtalte et objekt i bladet "Hjemmekino";- hadde selv anskaffet samme produkt like før,- og da dette var et spontankjøp, var jeg nokså blank hva forventninger angikk;- din "test" viste seg å på alle vesentlige punkter å være i samsvar med mine inntrykk av gitte komponent. Nei,- hvis du får anledning til å utfolde deg, er det kanskje liv laga for dette nye tidsskriftet?

Bare til orientering:- mine innledende erfaringer seksuelt var tilfredsstillende!


God natt og god søndag,

Grace
 

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Innlegg
63
Antall liker
0
Jeg er ikke skuffet og lei meg, bare litt skuffet.

Og jeg savner ikke slakt av produkter. Bare kritisk "journalistikk".
Ja, livet er for kort for dårlig hifi. Det er jeg enig i. Og for kort også for å kjøpe dårlige biler, fotoutstyr, båter, reiser eller hva det måtte være. Der er vi enige.

MEN det å gi god veiledning for oss forbrukere går aldeles utmerket ann uten å være overbegeistret for alt som testes.
Ta en titt på biltestene til Fifth Gear eller Top Gear for eksempel: ingen supergrundige tester (type stereophile), men ærlige tester hvor både det gode og dårlige trekkes fram. Og samtidig på en så underholdende måte at millioner sitter klistret forran skjermen og ser på.
De tester mange bra biler, men konklusjonen kan godt bli "denne bilen kommer ikke opp mot tilsvarende modell fra BMW eller Audi".

I norske blader har man i alle år sett "små høyttalere med stor lyd" og "denne forsterkeren til 50.000 er like bra som andre som koster dobbelt så mye".
Når kommer "små høyttalere som låter som små høyttalere" eller "denne forsterkeren til 100.000 spiller bra, men du finner andre til halve prisen som er like gode".

Skjønner du hva jeg mener?
Førsteintrykket av Watt var for meg "nok et blad som alle de andre. Ikke stor underholdningsverdi, ikke dybdefakta, ikke kritisk journalistikk, men et godt redskap for selgerne i butikkene som garantert vil henvise til den flotte testen i Watt.


Man kan aldri gjøre alle til lags, det er sikkert og visst. Mange kommer sikkert til å kjøpe bladet. Ut fra førsteinntrykket så blir jeg ikke en av de.


Leif Arild



Anfield skrev:
petal skrev:
Jeg er desverre skuffet, men fikk vel akkurat det jeg ventet, eller fryktet.

Jeg har i mange mange år savnet et blad som går litt i dybden, med teknisk forklaringer i tester, med målinger og slikt. Ikke nødvendig vis like grundige som i stereophile, men en mellomting mellom det og det vi nå har.

Jeg er også skeptisk til at alt som blir testet alltid kommer godt ut, slik har det stort sett vært i alle år, enten man har lest det ene eller det andre bladet. Kritisk journalistik savner jeg, rett og slett.
Og jeg sitter igjen med inntrykk av at dette er en forlenget arm for en bransje som ønsker mer salg. Og jeg tror at man ved å kun være positiv til allt, så får man høyere troverdighet med å være sannferdig og ærlig. Alt er ikke bra av utstyr, og det er derfor mange trenger veiledning i junglen.

Nei, for meg blir dette desverre bare et redskap som selgerne i butikkene kan bruke til å fortelle hvor fabelaktig proudukt de skal selge "se på denne flotte testen i WATT".

En flott sak var "hjemme hos" artiklen.


Jeg blir ikke abbonent, desverre..


Vennlig hilsen
Leif Arild
Du må gjerne være skuffet og lei deg for innholdet. Det er greit. Men det er noe jeg allikevel ønsker å kommentere.

Jeg har et sted lest; "livet er for kort for kjedelig HIFI". Om ikke helt riktig gjengitt så er det et element av sannhet i dette. Som skribent ønsker jeg å formidle gleden og det positive med både hobbyen og de produktene en har fått leke seg med. Jeg har selv hatt produkter innom mitt rom, som jeg dessverre ikke har kunnet "gå god for", og da lar jeg det være med det. Jeg kontakter importøren og sender produktet tilbake uten å skrive noen form for slakt av det. HIFI-lektyre er i mine øyne også underholdning og formidling av glede. Å skrive en slakt for å vise at "vi kan også slakte" gir meg personlig ingenting. Som sagt vil jeg derfor heller formidle gleden ved å ha testet et godt produkt og dele dette med leseren.

Så påstanden om at skribentene ikke er sannferdige, fordi de skriver positivt om et produkt, blir for meg helt feil. Jeg har alltid ment 100% av alt jeg har skrevet, og at du insinuerer at skribentne er i "lomma på annonsørene" får helt og holdent stå for din regning. Jeg har ingen peiling på hva annonseselgerne driver med, og er heller ikke interessert i å vite det.

Men jeg takker for engasjementet. :)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anfield skrev:
Jeg har et sted lest; "livet er for kort for kjedelig HIFI". Om ikke helt riktig gjengitt så er det et element av sannhet i dette. Som skribent ønsker jeg å formidle gleden og det positive med både hobbyen og de produktene en har fått leke seg med. Jeg har selv hatt produkter innom mitt rom, som jeg dessverre ikke har kunnet "gå god for", og da lar jeg det være med det. Jeg kontakter importøren og sender produktet tilbake uten å skrive noen form for slakt av det. HIFI-lektyre er i mine øyne også underholdning og formidling av glede. Å skrive en slakt for å vise at "vi kan også slakte" gir meg personlig ingenting. Som sagt vil jeg derfor heller formidle gleden ved å ha testet et godt produkt og dele dette med leseren.
Er det ikke en oppgave for blader som driver med testing av produkter å også advare sine lesere om det som ikke holder mål?
Ville du synes at din egen tilnærming ville vært greit for et bilblad også?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Bladet var akkurat som forventet og det er vel laget at stoff som i utgangspunktet var ment for Hjemmekino før sammenslåingen og derfor kan man heller ikke forvente at det skal ta en helt ny vending?

Jeg ønsker et blad med mer stereofokus velkommen og ser gjerne at det stort sett testes utstyr som folk faktisk har råd til å kjøpe istedenfor drømmeprodukter som sikkert er fryktelig gode men som selges i så små kvanta at nytteverdien er minimal.

Jeg savner overhodet ikke et blad som måler, skriver lange dybdeartikler og filosoferer rundt produktene. Målemafiaen vil garantert sikle etter noe sånt men det fenger ikke mannen i gata og hvis Watt skal overleve i konkurransen må de fenge ham.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mange ynskjer kanskje underhaldning framfor tekniske opplysningar? Eg hallar mest til dette, men tykkjer også ein skal gå relativt djupt når ein prøver utstyr. Lenge tenkte eg at det var viktigare å gå djupare når prisen vart høgre, men også rimelege produkt fortener at det brukast tid og spalteplass på å beskrive dei. Men så er det ganske underhaldande å lese om slike produkt som køyrer ein ide eller eit prinsipp til yste konsekvens.

Det er nok av ting å skrive om.
 
R

Roysen

Gjest
Palace skrev:
Bladet var akkurat som forventet og det er vel laget at stoff som i utgangspunktet var ment for Hjemmekino før sammenslåingen og derfor kan man heller ikke forvente at det skal ta en helt ny vending?

Jeg ønsker et blad med mer stereofokus velkommen og ser gjerne at det stort sett testes utstyr som folk faktisk har råd til å kjøpe istedenfor drømmeprodukter som sikkert er fryktelig gode men som selges i så små kvanta at nytteverdien er minimal.

Jeg savner overhodet ikke et blad som måler, skriver lange dybdeartikler og filosoferer rundt produktene. Målemafiaen vil garantert sikle etter noe sånt men det fenger ikke mannen i gata og hvis Watt skal overleve i konkurransen må de fenge ham.
Helt uenig! Watt er vel ikke for mannen i gata. Det er vel ikke de som i størst grad vil være kundegruppen. De som først og fremst kjøper Watt vil vel være audiofile, hjemmekino-fantastene og elektronikk "dingseboms" tilhengerne. Alle disse ønsker så grundige tester som mulig. Jeg håper også at Watt ikke gjøres til et magasin for "kjøpsveiledning" ved at man kun skriver om produkter mannen i gata ønsker og tar seg råd til å kjøpe. Jeg håper man skriver like mye om grensesprengende og uoppnåelige produkter. Det er spennende å lære hva de aller beste produktene kan prestere og hvordan det aller siste innen teknologi fungerer. Dette er jeg sikker på at alle som leser bladet som underholdning og ikke som kjøpsveiledning vil sette stor pris på.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Karma skrev:
Anfield skrev:
Jeg har et sted lest; "livet er for kort for kjedelig HIFI". Om ikke helt riktig gjengitt så er det et element av sannhet i dette. Som skribent ønsker jeg å formidle gleden og det positive med både hobbyen og de produktene en har fått leke seg med. Jeg har selv hatt produkter innom mitt rom, som jeg dessverre ikke har kunnet "gå god for", og da lar jeg det være med det. Jeg kontakter importøren og sender produktet tilbake uten å skrive noen form for slakt av det. HIFI-lektyre er i mine øyne også underholdning og formidling av glede. Å skrive en slakt for å vise at "vi kan også slakte" gir meg personlig ingenting. Som sagt vil jeg derfor heller formidle gleden ved å ha testet et godt produkt og dele dette med leseren.
Er det ikke en oppgave for blader som driver med testing av produkter å også advare sine lesere om det som ikke holder mål?
Ville du synes at din egen tilnærming ville vært greit for et bilblad også?
Selv om bladene bedriver testing har de ingen "oppgave" annet enn å selge. De er ingen forbrukermyndighet.

Mvh
Roysen
 

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Innlegg
63
Antall liker
0
Imperial skrev:
Petal, 6moons har en konkurranse gående: http://www.6moons.com/audioreviews/burson8/1.html
Meld deg på den! Vis hva du er lagd av selv! ;D

Kanskje du blir tatt ut, og da kan du jo vise ved eksempel. Det hadde jo vært kult det!

mvh
Nei jeg skal holde meg til det jeg kan, og jeg er absolutt ingen skribent.

Det er best at skredderen syr klærna som kunden skal bruke, og ikke motsatt. Jeg er leseren, og ikke skribenten.
 
Topp Bunn