Ombygging av DIY 3-veis.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

timc

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Lekte litt med WinISD.

Dette er simulert respons for bass-elementet,kassen og porten slik høyttalerne blir når de er montert sammen igjen.

Er dette en god kurve ?

I mine øyne; nei. Å presse en stakkars 8" bass til 30Hz er en snarvei til sloppy bass. Den har jo -3 punkt lavere enn 12" mine. Og de har vesentlig større kasse enn dine, OG trykkammer.

Kurven isolert sett ser bra ut.

-Tim

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    BanjoArrne skrev:
    Lekte litt med WinISD.

Dette er simulert respons for bass-elementet,kassen og porten slik høyttalerne blir når de er montert sammen igjen.

Er dette en god kurve ?

timc skrev:
    I mine øyne; nei. Å presse en stakkars 8" bass til 30Hz er en snarvei til sloppy bass. Den har jo -3 punkt lavere enn 12" mine. Og de har vesentlig større kasse enn dine, OG trykkammer.

Kurven isolert sett ser bra ut.

-Tim
    Sloppy. :-\

Det ønkser jeg vel ikke....men kan jeg...

..unngå at den går så dypt?
    ..Bremse nederste frekvenser i delefilteret?
    ..Bruke kortere rør for å bremse den fortere men gi den en liten pukkel før kurven stuper mye brattere?

Ønsker jo ikke ha boomy bass heller.

Et eksempel.Slik tuning gir vel bassen en litt entonig og fetere karakter.Sikkert Ikke noen god løsning for å dempe frekvensresponsen:

Vedlegg

T

timc

Gjest
    Redusere volumet og høyne tuningen.

Men det kan skje rare ting oppover.

Skikkelige målinger er tingen..........................

-Tim

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei!

Hær har det sneket seg inn en helt annen frekvenskurve som tilhører en annen kassevolum med annen Qb verdi og portfrekvens , enn det som som er plottet inn for kassevolumet 62 liter og portfrekvens 27.02 Hz. Denne kassestørrelsen og portfrekvens er bortimot optimal for dette elementet som du har. Så det har ikke noen betydning om volumet blir redusert noe p.g.a dempematerialet eller avstivere. Da må selvsagt portfrekvensen justeres litt.Man må også huske på at en port er en akustisk resonator(helmholtz resonator). En flaskehals som man blåser på, er en sammenligning. Så utformingen, plassering og størrelsen av porten har betydning her.
    Hvis programmet du bruker viser impedanskurven, så ser man også ut fra impedanskurven om man har valgt riktig portfrekvens, riktig portlengde o.s.v. Finnes mer avanserte program som viser alt på samme diagram ( winspeakerz,SoundEasy) Har lisens på begge disse og Bassbox Pro. SoundEasy viser også selve frekvensen for høyttalerelementet og for portfrekvensen slik den måles eller vises med måleutstyr i praksis.Man får mere forståelse på hva som skjer med et element montert i en portet kasse. Samt alle andre parametre. Sistnevnte program er kun tilgjengelig for lisensbrukere. Når det gjelder måling av induktans og capasitans på delefilter, så kan det utføres med Clio. MVH Guit

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Takk for tipsene Guit.Kassevoluet blir jo litt mindre når en tar med delefilteret,elementene og dempematerialet-avstivere.Så det kan nok hende at tuningen på porten må justeres litt her,ja.

Det kan vel bli litt mye,som også TimC nevner her,for 8"`ern,så det er vel kanskje fint at det forsvinner litt volum.

Hvor mye skal man trekke fra for elementer,delefilter og slikt da?5 liter eller noe sånnt?Er jo vanskelig å regne ut dette helt presist.

Skal se nærmere på programmene du nevner her.

T

timc

Gjest
    "Volume displacement" står ofte oppgitt i databladet til elementet.

-Tim

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Hva med sandfylling for bedre stabilitet og mindre kassevolum?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    timc skrev:
    "Volume displacement" står ofte oppgitt i databladet til elementet.

-Tim
    Fant ikke for noen av dem,men det får gå å finne ut cirka.Både bassen og mellomtonen har jo ekstra magneter,så da stemmer ikke originale mål lengre.

Det kan ikke ha så utrolig mye å si for sluttresultatet om man bommer med 0,5 liter eller noe sånt.Da er det vel sikkert andre ting som betyr mer.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    FAB skrev:
    Hva med sandfylling for bedre stabilitet og mindre kassevolum?
    Prøver uten sand i første omgang tror jeg,men takk for tipset FAB.

Er kommet til avstivning nå på første kabinettet nå.Disse kabinettene blir jo stivere og stivere jo lengre opp man kommer,så da er det vel bare nederst jeg må sette i et kryss med avstivere der flatene er størst.

Må bare finne ut hvordan avstiverne kan festes på en bra måte.De må også ha riktig vinkel her så de får god anleggsflate mot kabinettet.Disse tenkte jeg rulle akustilux rundt etterpå.

Bør akustilux være festet til veggene,eller kan dette bare ligge inni høyttaleren?

Slik jeg har forstått er bitumen(asfaltplater) også med på å dempe vibrasjoner så dette tenkte jeg feste remser av på kabinett-veggene.I hovedsak nederst i kabinettet.

Skal montere sammen delefilteret snart.Må bare få målt trafoen og foliespolen først så jeg vet hvilke verdier det er snakk om her.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei!

Et annet alternativ for demping av baskabinettet enn løse bitumen plater, akustilux og sand er de proffesjonelle dempeplatene Blackhole 5. Det er dyrere, men jeg synes det virker betraktelig bedre enn noe annet jeg har prøvet tidligere.
    Det har både mekanisk og akustiske egenskaper. Det sitter dønn fast inne i kabinettet. De skal brukes på alle sider innvendig.Er ikke sikkert at du trenger noe avstivingshylle ved bruk av dette, men jeg har brukt det i tillegg. Man trekker ifra 1/4" fra målene som brukes ved beregning av volumet. Trykkammer delen skal dempes med ull i tillegg. Men det spørs om hvor mye penger du vil bruke på høyttalerne dine. Jeg har ihvertfall veldig fornøyd med resultatet ved bruk av platene.De teoretiske egenskapene for platene kjenner jeg ikke til, men jeg hører hvor mye bedre kontrabassen lyder. Mere åpen, frigjort og definert. Det er jo ørene som avgjør resultatet til slutt. Rett og slett herlig.. ;D MVH

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    :( Og jeg som allerede har kjøpt både akustilux og asfaltplater.

Hva koster Blackhole5?

Hvor kjøpte du dem?

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei!

10 pakkning som er 18x12" koster ca $330 + frakt og moms. Må sikkert bestilles fra USA. Jeg har ihvertfall ha brukt dette. Dine høyttalere er verdt det synes jeg. De sitter bedre og demper bedre enn både vanlig asfaltplater og bitumen.Det var kansje dumt jeg ikke var innom tidligere og anbefalte dette... MVH Guit

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Ja,det kan vel hende de er verdt det.Er litt glad i dem jeg. :)

Guit skrev:
    Det var kansje dumt jeg ikke var innom tidligere og anbefalte dette...
    Nei da,det har ingen ting å si."Artig læll",som man sier her i traktene.Det er vel heller jeg som skulle ha sjekket litt mer angående hva som var å anbefale før jeg kjøpte det som Dynabel hadde i sitt sortiment.Men det duger sikkert det også,om enn litt mer vrient å få til like bra som det selvklebende og dobbeltvirkende som du anbefaler her,Guit.

Jeg så litt på noe slikt som dette under,men det ble ikke noe av.

Ser nå at Blackhole er sammelignet ved siden av,hehe.
    http://www.gr-research.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=103

Ønkset er i allefall ikke å dempe høyttalerne for mye,da dette vistnok kan gå på bekostning av både akustisk gjengivelse i musikken og dynamikk.Stemmer ikke det?

Det skal jo også være et balansenivå mellom demping i rommet og demping i høyttalerne.Rommet her hjemme gir veldig tørr gjengivelse(stor stoffsofa,vegg-til-vegg teppe og lange store gardiner),så jeg ser for meg at jeg må være forsiktig med å bruke for mye akustilux innvendig i høyttalerne.

Kan jo prøve det jeg nå har kjøpt først,så kan jeg jo eventuelt prøve noe av dette andre senere om det skulle føles nødvendig.

T

timc

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Ønkset er i allefall ikke å dempe høyttalerne for mye,da dette vistnok kan gå på bekostning av både akustisk gjengivelse i musikken og dynamikk.Stemmer ikke det?

Både ja og nei............

-Tim

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei !
    Blackhole 5 har ikke noen negativ virkning som jeg har erfart. Det er anbefalt og bruke noe ull i bunnen av bassrefleks kabinettet, hvis du synes portnivået ligger noe høyt. Selve tuning av porten skal være optimalt iforhold til kassen og elementet. Det du kom fram til på din beregninger skal funke bra. Rund 15 - 20 cm hvis du bruker portdiameter på 6,6 cm. Du kan sikkert bare sjøte på det røret du har der i første omgang, for og teste litt . Nå vet jeg ikke hvor stort netto volumet blir heller. Portfrekvensen må ligge under 30 Hz etter mine beregninger. Det er lett for at portnivået blir for høyt(kortere rør) iforhold til basselementet, da kan man få en dårligere bassdefinisjon som resultat. Ved 56l volum og portfrekvens ved 26 Hz er det optimale for ditt element.3 dB punktet vil ligge ved ca 30 Hz. De to resonanstoppene for port og element skal være så lik og lave som mulig for og få en jevn balanse. Det er bedre at portnivået ligger litt lavere enn elementnivået. Det har jeg erfart .Så må man passe på og ikke stappe for mye ull i trykkammer kassen. Har selv erfart at elemenet blir tregt og mister både nivå og definisjon. Simulering og målinger viser ikke helt det samme heller.Et alternativt måleenhet er Sound Check 2 av Stephen Court & Alan Parson. Det er en begynnelse. Har målemikrofon innebygget i kassetten. Kan settes på et stativ 1m fra diskant/mellombas. Elementene på dine høyttalere står såpass tett sammen, at du får brukbare måleresutat med dette. Men blir selvsakt ikke det samme som et måleprogram som viser en frekvenskurve. Men det følger med et diagram hvor du kan plotte inn målepunktene. Kan sende deg PDF fra winspeakerz beregninger hvis ønskelig.De viktigste parametrene vises på det programmet.De små detaljene som enkelte refererer til på sentralen, vil etter vært få litt mindre betydning for sluttresultatet.Det er noen som tenker på absolutt allt ;D. Det er greit at allt blir nevnt.Vi ligger på opplæringsnivå de fleste av oss. Det er bare og pugge og ta til seg alt som blir nevnt hær på sentralen også. Det er bare se hva Asbjørn har funnet ut ;). Blitt veldig imponert av han. Dette Winspeakerz programmet er også anbefalt av Nelson Pass.Hvis man har måleutstyr i tillegg, så skal det være tilstrekkelig. Ikke er det så dyrt heller.Blir artig og se hvordan det går med prosjektet ditt. MVH Guit

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Bassrøret som står i mine har forlenger så røret kan være opp til ca. 28-29cm.Det er jo greit med tanke på å prøve forksjellige lengder tuning på porten.

Det du sier ang. demping og tuning virker lettfordøyelig og forståelig for en amatør som meg.Det er ikke altid like lett å forstå,men dette var absolutt absorberbart.Supert! :)

Det er jo kjempespennende og interessant å holde på med DIY.
    Synd jeg ikke får til å holde på med et hele tiden.Å henge fingrene i noe kreativt om dette er nesten som balsam for sjelen synes jeg.

Den CD-med-mic-saken var fiffig.Får se hva jeg kjøper etter hvert når høyttalerne er klare for en lytt igjen.

Asbjørn er rå,ikke mer å si om det.Har også fått en del tips av ham som er gode å ha med seg.

Send meg gjerne den PDF`en fra Winspeakerz.Du har Mail adr. min enda?

Takk for gode tips,Guit.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Da har jeg hørt over alt,nesten....og ingen jeg har prøvd har multimeter/måleinstrument som måler mH,dermed ser det ut til at jeg må kjøpe et slikt selv.Kan kanskje få bruk for det ved senere anledninger om jeg skal tune mer eller bygge noe annet,så det er helt greit.Det jeg bare spekulerer på er om det kanskje er lurt å legge litt mer i det å kjøpe et meter som er mer fullstendig mtp hva som kan måles med det.

Velleman DVM6243 998,- :

http://www.mamut.net/dynabel/subdet408.htm

IsoTech LCR-9073 1158,-:

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=4249962&cm_vc=av_no&cm_sp=ProductPage-_-AlsoViewed-_-4249962

Peak LCR40 805,-:

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=4939277&cm_vc=av_no&cm_sp=ProductPage-_-AlsoViewed-_-4939277#header

Agilent U1732A 1705,-:

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=665-9857&cm_sp=EEM-_-Agilent%20Technologies-Highlight-Products-_-U1732A%20Handheld%20LCR%20Meter&cm_sp=EEM-_-Agilent%20Technologies-Highlight-Products-_-U1732A%20H%C3%A5ndholdt%20LCR%20Meter

Vil jo tro det er bedre å velge en som kan måle de tre viktige.Altså Induktans,kapasitans og resistans.Det gjør ikke Dynabel sin fra Velleman.Synes den helautomatiske Peak LCR40,virker som den enkleste og greieste,om enn kanskje ikke den beste.

Hvilken er lurest å kjøpe?

Noen andre jeg burde se på?

Edit:Typebetegnelse rettet opp på en av dem.

T

timc

Gjest
    Ville kjøpt Agilent av de der. De andre så ut til å være fryktelig simpelt laget.

-Tim

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Jo, det dyreste er jo som regel alltid det beste.
    Så hvorfor ikke kjøpe noe sånt :p
    http://www.instrutek.no/products.asp?id=330&pictNo=1#373
    Men det er jo som regel et spørsmål om pris også. Ikke sant.
    Intensjonen her var vel bare å få sjekket verdier,
    Og ikke leke konstruktør på høyere plan? Satt på spissen :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jo da,det er jo litt synd å bruke 1800,- på en engangsmåling.Er jo ikke sikkert jeg får så mye bruk for det senere.Jeg skal forhøre meg litt mer å se om noen i Trondheim kanskje har et LCR-meter på luringa.

Satte inn avstivere i eik i det første kabinettet i går.Brukte sikaflex til å lime dem med.Avstiverne tenker jeg tulle litt akustilux rundt og kanskje lime litt Bitumen på mht å dempe resonanser som disse fanger opp.Demping innvendig ellers er er jeg ikke helt sikker på enda,men det kan jeg ta når jeg har dem hjemme igjen for å lytte frem rett balanse mellom akustikk i rommet og hvor mye dempemasse jeg behøver for at det skal låte som jeg ønsker og ikke for dempet.

Jeg har også tatt en ny avgjørelse mht montering av delefilteret.
    I og med at delefilteret høyst sannsynlig kommer til å bli moddet litt etter hvert når jeg har fått målt litt , og for å lett kunne gjøre endringer,så har jeg bestemt meg for å montere delefilteret i eksterne bokser.Snekrer sammen noen i eik.

Har den påskytende lengden med kabel som kommer mellom delefilteret og elementene mye og si for lydkvaliteten?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BanjoArrne skrev:
    Har den påskytende lengden med kabel som kommer mellom delefilteret og elementene mye og si for lydkvaliteten?
    Nei. Du kan slå opp verdiene for R, L og C for en eller annen høyttalerkabel (Kimber oppgir dette for sine kabler), legge dette til verdiene i selve delefilteret, og beregne frekvensgangen gjennom delefilteret med hhv 0,5 og 1,5 meter av kabelen.

Det gjør selvsagt en forskjell, men den er ikke stor. Det kan ha større betydning å få delefilteret bort fra de mekaniske vibrasjonene i høyttalerkassen.

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    BanjoArrne skrev:
    Jo da,det er jo litt synd å bruke 1800,- på en engangsmåling.Er jo ikke sikkert jeg får så mye bruk for det senere.
    Har du en pc med lydkort som har 2 innganger, kan du ved hjelp av gratisprogrammet ARTA (som er et meget bra måleprogram) pluss 5 motstander måle induktans, kapasitans og resistans. Alt er forklart i manualen.

I tillegg kan du - med en enkel målemikrofon - selvsagt også måle frekvenskurve, forvrengning, impulsrespons osv.

ARTA: http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/

T

timc

Gjest
    FAB skrev:
    Jo, det dyreste er jo som regel alltid det beste.
    Så hvorfor ikke kjøpe noe sånt :p
    http://www.instrutek.no/products.asp?id=330&pictNo=1#373
    Men det er jo som regel et spørsmål om pris også. Ikke sant.
    Intensjonen her var vel bare å få sjekket verdier,
    Og ikke leke konstruktør på høyere plan? Satt på spissen :)
    For en fantastisk kunnskap du sitter inne med.

Ett instrument uten dokumentert kalibrering er verdiløst (bortimot). God kalibrering koster.

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Men mannen skulle jo bare sjekke noen enkle basic verdier som R, L og C?
    Er det da ikke nok med et enkelt instrument?
    De enkle og billige instrumentene kan vel ikke være så bort i natta
    feilkalibrert i utgangspunktet? Da er det ihvertfall mange verdiløse
    instrumenter rundt omkring.

Og det er vel til eget hobbybruk.
    Og Ikke det proffesjonelle markedet regner jeg med?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Asbjørn skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Nei. Du kan slå opp verdiene for R, L og C for en eller annen høyttalerkabel (Kimber oppgir dette for sine kabler), legge dette til verdiene i selve delefilteret, og beregne frekvensgangen gjennom delefilteret med hhv 0,5 og 1,5 meter av kabelen.

Det gjør selvsagt en forskjell, men den er ikke stor. Det kan ha større betydning å få delefilteret bort fra de mekaniske vibrasjonene i høyttalerkassen.
    Der sier du noe.Det kan jo hende fordelene er større ved at de kommer vekk fra kabinettet enn ulempene med den påskytende lengden mellom delefilter og elementer.Det tenkte jeg ikke på i farta. :)

Det blir nok montert på denne måten.Det virker jo mye mer praktisk og lettere mtp å få gjort endringer i delefilter,prøve forskjellige demping i høyttalerne osv. når det er gjort slik.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    grelv skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Jo da,det er jo litt synd å bruke 1800,- på en engangsmåling.Er jo ikke sikkert jeg får så mye bruk for det senere.
    Har du en pc med lydkort som har 2 innganger, kan du ved hjelp av gratisprogrammet ARTA (som er et meget bra måleprogram) pluss 5 motstander måle induktans, kapasitans og resistans. Alt er forklart i manualen.

I tillegg kan du - med en enkel målemikrofon - selvsagt også måle frekvenskurve, forvrengning, impulsrespons osv.

ARTA: http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
    Desverre. :(

Men programmet så bra ut likevel det.Takk for tipset. :)

T

timc

Gjest
    FAB skrev:

Og Ikke det proffesjonelle markedet regner jeg med?
    Det finnes plenty ubrukelige instrumenter på markedet. Har hørt skrekkhistorier med 30-40% avvik. Instrumenter må også rekalibreres fra tid til annen. Spesielt om de blir utsatt for noe tull. En nettverksanalysator på HIST ble mishandlet. Rekalibreringsprislapp: 35.000,-

Instrumentet kan være greit designet i utgangspunktet, men når ikke de blir kvalitetskontrollert så vet man simpelthen ikke om man har kjøpt ett bra eller dårlig.

Banjoarne. For å få en ca verdi på spolen kan du plugge den på ett element med kjent impedans. for så å sjekke avrullingen.

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    timc skrev:
    FAB skrev:

Og Ikke det proffesjonelle markedet regner jeg med
    Har hørt skrekkhistorier med 30-40% avvik.
    Dette høres svært skremmende ut og dette hadde jeg faktisk ikke trodd.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Skal nok få målt spolene etter hvert. :)

Et LCR-meter må det jo gå an å få tak i å låne i Trondheim en eller annen plass,kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig. ::)

Jeg har nok å henge fingrene i likevel. :)
    Kjøpte eikehyller i dag som skal kappes til,limes sammen og pusses til kasser for delefilteret.Bruker kobberskinner innvendig som terminaler til å lodde på filteret slik at jeg slipper å krysse ledninger inne i selve boksen.Har egentlig tykkelsen på slike skinner noe å si?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Spekulerer litt på en sak:
    Om jeg bruker romkorreksjon på høyttalerne,vil ikke den rette opp til dels for eventuelle dipper og peaker i delefilteret også,i tillegg til det den måtte rette opp for romproblemer,plassering,vinkling innover,bakover o.l? I så fall så ser jeg ikke dette som det dummeste man kan gjøre.

Kan det være en grei løsning til i stedet å holde på i to-tre år slik andre nevner?

Blir jo mange fluer i en smekk det.

T

timc

Gjest
    Både ja og nei.

Det avhenger av størrelsen på feilene.

Husk også at dersom romkorreksjonen booster ett område med, la oss si 6dB, så betyr det at elementet må ta imot 4 ganger mer effekt, og forsterkere må selvfølgerlig klare å levere tilsvarende.

Resultatet er at ulineariteter inntreffer på lavere volum enn normalt. Det samme med kompresjon, varmeutvikling alt annet dritt som kommer med stort påtrykk.

Dersom feilene er små, ELLER at man har høyttalere og forsterker med store reserver så fungerer det veldig bra.

RC gjør ikke gull av ingenting, men det kan gjøre at man får maks ut av ett allerede bra oppsatt system.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Høres fornuftig ut,Tim.

Jeg får helt enkelt gå den noe mer omfattende veien da. ::)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Nå har jeg også kommet et stykke med kassene til delefiltrene,så snart blir det vel litt lodding også.Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det her for å få dette til å se best mulig ut fra utsiden av kassene mtp alle kabler som kommer til å gå fra høyttalerne og inn i filtrene(6 stk).Kom gjerne med innspill til hvordan dette kan gjøres på en smart måte.

Legger ved et par bilder.Eikeplatene som er brukt er fra hyller kjøpt på Jula.Hadde ikke noe annet enn håndsirkelsag her til hjelp så tillkapping fikk jeg gjort hos Nidaros Trevare,som kappet opp i spesifikke mål for meg og det meget pent.Det er virkelig noen flinke karer der og de har i tilleg rett utstyr til slike nøyaktige kappinger.Det kostet ikke all verden heller.
    Alulisten brukt i hjørnene var noen rester jeg fant på brommen.Betalte 10 kroner(!) for dem.Kappet,filt,boret og forsenket ble de ikke så dumme til sitt bruk.Kantene på Lexanbunnene er enda ikke pusset/frest her og det så en del bedre ut da dette var gjennomført.Lexan fordi det ikke har noen form for innvirkning på komponenter i delefilteret og er lett å jobbe med.Det er også sannsynlig jeg kommer til å bytte plass på M- og M+(merket med hvit skrift på bildet) ,samt vri foliespolen slik at den blir stående motsatt av mundorftrafoen,for og både få mer avstand mellom spolene og så de påvirker verdiene til hverandre minst mulig.Dette tok jeg på alvor etter jeg leste denne linken her .

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Noen som vet hvor man får tak i gode terminaler som det er litt lengde på,som ikke koster like mye som mundorf til 500,- på dynabel?

Må ha 6 par og synes det blir litt dyrt med 3000,- . ::)

Fant noen i forgylt messing,men dette er vel ikke noe særlig mtp. ledeevne,eller?

Jeg jo har også mulighet for å bruke solide 8mm kobberbolter som jeg har tilgang på,men lurer på om de vil bli for massive.Noen som vet noe om dette kan bli et problem(mht resistans osv.) eller om det egentlig bare er bra at de er såpass solide?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.736
    Torget vurderinger
    1
    BanjoArrne skrev:
    Nå har jeg også kommet et stykke med kassene til delefiltrene,så snart blir det vel litt lodding også.Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det her for å få dette til å se best mulig ut fra utsiden av kassene mtp alle kabler som kommer til å gå fra høyttalerne og inn i filtrene(6 stk).Kom gjerne med innspill til hvordan dette kan gjøres på en smart måte.
    ...
    ... med vindu ? En enkel måte kan være å bruke ei huntonittplate med hull i. Trekk kablene på undersiden og monter delefilteret på oversiden. Legg evt et ark pair el. over huntonittplaten. Dersom denne løsningen skal bli «usedvanlig» forseggjort kan du evt tegne kretsskjema/komponentlauoyt på arket (evt via datamaskinen så det blir jevne og rette streker), «over the top» så kan du bruke «fotopapir» og evt farger på utskriften av komponentlayout. Alternativt kan du vurdere sollide Kåre - det er en egen estetikk med rette og jevne trekke med sollide kåre (jf. f.eks. måten Naim og Holfi trekker kablene i hifikabinettene)

Jeg vil ogfså foreslå å bruke SpeaKon kontakter fra Neutrik - estetisk så ser det ryddigere ut enn skruterminaler (spesielt med runde kabler), de er dessuten bedre og mer funksjonelle enn det meste annet som kan egne seg.

mvh
    KJ

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Takk for gode tips,KJ.

Har kommet frem til noen løsninger i mellomtiden også.

Om det er lexanplaten du tenker på når du sier vindu,så er jo det bunnen. :) Er vel ikke mye pent å se på under panseret på filtrene her,selv om det kanskje er litt overdimensjonerte komponenter der. Det er lokket som mangler.Det tenkte jeg lage i delvis Lexan nederst med en 8mm tykk aluminiumsplate limt oppå.

Lexanplaten i bunnen skal jeg bore hull i å stripse fast komponentene til.Setter på føtter etterpå.Sikker noe gummiknotter fra Clas man kan bruke der.

Det er vel terminalene jeg har spekulert mest rundt.De blir stående på siden av filteret sett fra lytteposisjon så jeg ville prøve få det til å se litt ryddig ut slik at de ikke står så mye ut fra boksene.Har vært inne på tanken om neutrik men også kabelsko som i motsetning vil ligge nesten flatt med boksene.Får tenke litt på dette.

Jeg har også valgt bort biwiring,så det blir enkel tilkobling fra forsterker.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.736
    Torget vurderinger
    1
    BanjoArrne skrev:
    ...
    Om det er lexanplaten du tenker på når du sier vindu,så er jo det bunnen. :) Er vel ikke mye pent å se på under panseret på filtrene her,selv om det kanskje er litt overdimensjonerte komponenter der. Det er lokket som mangler.Det tenkte jeg lage i delvis Lexan nederst med en 8mm tykk aluminiumsplate limt oppå.

Lexanplaten i bunnen skal jeg bore hull i å stripse fast komponentene til.Setter på føtter etterpå.Sikker noe gummiknotter fra Clas man kan bruke der.
    ...
    Ach so! Jeg leste kanskje litt for fort og ble fanget av bildene, dermed trodde jeg du skulle ha frtt innsyn til delefilteret.

..
    Det er vel terminalene jeg har spekulert mest rundt.De blir stående på siden av filteret sett fra lytteposisjon så jeg ville prøve få det til å se litt ryddig ut slik at de ikke står så mye ut fra boksene.Har vært inne på tanken om neutrik men også kabelsko som i motsetning vil ligge nesten flatt med boksene.Får tenke litt på dette.
    ...
    .... fortsatt speakon, spesielt med tanke evt til/fra kobling av på 6+2 kabelstumper med gaffel og skruterminal. Dersom du f.eks. går for 8 polet speakon mellom ht og filter, har du to polpar til bass og et polpar hver til hhv mellomtone og diskant - en kabel og kontakt for hele hærligheten. Den største utfordringen er evt. å finne 8 polet kabel i passe dimensjon, det enkleste er kanskje å sy kabel selv. Alternativt to 4-pols kontakter mellom ht og filter og f.eks. Supra Rondo kabel i dimensjon 4x2,5mm2.

mvh
    KJ

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    KJ skrev:
    Ach so! Jeg leste kanskje litt for fort og ble fanget av bildene, dermed trodde jeg du skulle ha frtt innsyn til delefilteret.
    Hehe,skjønner man lett kan få inntrykk av det. :)

KJ skrev:
    .... fortsatt speakon, spesielt med tanke evt til/fra kobling av på 6+2 kabelstumper med gaffel og skruterminal. Dersom du f.eks. går for 8 polet speakon mellom ht og filter, har du to polpar til bass og et polpar hver til hhv mellomtone og diskant - en kabel og kontakt for hele hærligheten. Den største utfordringen er evt. å finne 8 polet kabel i passe dimensjon, det enkleste er kanskje å sy kabel selv. Alternativt to 4-pols kontakter mellom ht og filter og f.eks. Supra Rondo kabel i dimensjon 4x2,5mm2.

mvh
    KJ
    Dette virker jo interessant og høres veldig ryddig ut!Men blir ikke ledningene veldig tett sammen med så mange koblingspunkter på en enkel kontakt,spesiellt om man bruker litt tykkelse på kablene?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Etter litt tenking så blir det nok til at jeg likevel går for enkeltvise termineringer da det virker som det blir enklest.Dette mht til oppsett av delefilterkomponenter,men og for å få rettest og kortest mulig trekk av ledninger på innsiden av filtrene.Så får det bare bli litt kabelsøl/rotete på utsiden.Får kjøpe noen tykke kabelstrømper og krympestrømpe.Så får jeg vel samlet de utvendige kablene som går fra HT til delefilter i disse.Kanskje de må flettes eller noe slik i så fall?

Topplater i 8mm Aluminium er under beareiding.Fil og pussepapir har vært i full sving.
    På sidelinjen står terminalene og venter på sin tur.Håper det ikke skader at de er såpass robuste.Det er 8mm maskinskruer og mutre i rent kobber.Fortinnede ringkabelssko i kobber kommer til å bli brukt med disse og skal sikre god kontakt.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Kommet litt videre.Boksene til delefiltrene er klare fro montering.Her har det foregått en del i pussing,boring,skruing og filing.Mer ommfattende enn forventet,men artig likevel.
    Loddebolt,bormaskin og strips står for tur.Gleder meg. :)

Når det kommer til filtrene så kunne jeg egentlig tenkt meg å prøve dele mellomtonen og diskanten lengre ned,om det stemmer at de er delt så høyt som 4Khz.Mellomtonen har en anbefalt deling opp til 3KHz.Kunne egentlig tenkt meg å dele ved 2500hz,da det virker som det ville vært en mer riktig deling mellom disse to elementene.Mistenker at noe av hardheten jeg legger merke til kan komme derfra,men helt sikker er jeg ikke.

Noen bilder fra siste framskritt kan vi jo ta med.
    Første bildet er fra før de fikk 3 runder med teakolje.Ble litt overrasket over den store forskjellen.Likte resultatet av den behandlingen kan man si.Ble også fornøyd med lokkene.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn