OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva er det for noen stativhøytalere du har bak i rommet?
    Det er hjemmekinoppsettet - 3 stk GTC 77 i front og 4 GTC 55 som side/bak.
    Crown forsterkeren som driver DBA har funksjonalitet med å velge digital input (som er stereoanlegget) med analog override (SUb utgangen fra Surround Receiveren - Denon X6300H.

    Artig nick forresten - var faktisk en ålreit fyr her i Bergen for mange år siden som var glad i musikk og godt drikke som hadde samme nick!
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg kjører 4 veis aktiv deling. Crown ITech som driver bassene i DBA - får digitalt signal, og diskant/mellontone/bass på Magnepan 20.7 blir delt digitalt med hver sin DAC og hver sin amp. Bruker Lynx AES 16e - og 96kHz, AES EBU signal.
    Hvordan finner du "DAC-lyden" med TOPPING og Matrix i et slikt oppsett kontra en anerkjent DAC som AX24? AX24 begynner å bli tilårskommen, men har vel styrken sin i analogdelen?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan finner du "DAC-lyden" med TOPPING og Matrix i et slikt oppsett kontra en anerkjent DAC som AX24? AX24 begynner å bli tilårskommen, men har vel styrken sin i analogdelen?
    Jeg har desverre såpass lite tid foran anlegget at jeg knapt tester. I dette tilfellet spilte jeg litt på eksisterende oppsett, byttet Dacer, tok ny måling og gjorde ny korreksjon, og spilte litt på ny korreksjon. Målingene til ASR (som selvsagt også inkluderer analogdelen) gjør det til et enkelt valg. Lydmessig så oppfattet jeg vel også mer oppløsning.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Det er hjemmekinoppsettet - 3 stk GTC 77 i front og 4 GTC 55 som side/bak.
    Crown forsterkeren som driver DBA har funksjonalitet med å velge digital input (som er stereoanlegget) med analog override (SUb utgangen fra Surround Receiveren - Denon X6300H.

    Artig nick forresten - var faktisk en ålreit fyr her i Bergen for mange år siden som var glad i musikk og godt drikke som hadde samme nick!
    Solgte alt bortsett fra kildene, for å nedskalere. Og jammen har ikke det trigget hifi-interessen igjen...😜Fått inn endel nytt, men for øyeblikket roter jeg rundt som en brevdue med magnetpannebånd!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, jeg driver jo litt med hifi også ....stemmer det....

    Hyggelig at noen roter frem tråden.

    Jeg er jo ikke en som driver mye testing, men hadde litt trøbbel med DAD AX24 - så da kontraherte jeg 3 stereo DACer litt kjapt Topping D70 og D90 + Matrix Sabre. Og jeg synes faktisk det spiller bedre enn AX24. Nå var trøbbelet med den kun dårlig kontakt i en stecker, men bruker den som Masterclock og MIC preamp.


    Skulle gjerne invitert lauget, men siden vi allerede er 5 i huset så har vi i grunn besøksforbud her i Bergen - men det blir sikkert en mulighet om ikke så alt for lenge - liker at marinens mann ikke kjører da laugstreff er en fin mulighet til å ta en flaske rødvin mer enn det man vanlighvis gjør i helgen.

    Anlegget spiller bra. Jeg har alltid lyst på mer - altså bedre lyd, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal finne det. Jeg blitt for gammel til å tro at løsningen ligger i noen enkle oppgraderinger her eller der, og tenker mer i baner konsept/prinsipper. Jeg søker vel omtrent noen som er midt i mellom det jeg spiller på i dag (Magnepan) og det gamle oppsettet med horn. Altså litt mer åpent/uforvrengt/nakent/dynamisk enn det jeg har i dag, men bløtere/mer organiske/mer laidbak enn det horna spilte. Burde rett og slett reist og hørt noen andre anlegg, men timingen på det prosjektet er jo ikke optimal.

    Ellers vet jeg ikke hvor tiden blir av...eller det vet jeg jo, så det blir ikke så mye egotid i kjellerstuen. Men kjellerstuen er hyppig brukt. Hjemmekinoen er blitt bra også- og det frister mer å fortsette oppgraderingen der. Dette året har jeg sett alle Star Wars filmene og Harry Potter med barne og alle sesongen med Game of Thrones med samboeren. Nå kommer Ringenees Herre i 4K, men barne må muligens bli litt større først.

    Med lite tid foran anleget - så blir er det viktig å spille noe som treffer - så for tiden går det mest i Tom Waits, John Prine, Kris Kristofferson, Paul Simon og Nils Petter Molvær.

    edit: Ja, kun 1 target i Audiolense. Dvs - jeg har en profil som heter referanse også har jeg et par testprofiler hvor jeg kan sammenlinge, men jeg har ikke tenkt tanken på ulike profiler til ulike musikk.
    For et supert rom du har lagd!

    Tiden går. Det som var blodviktig i fjor er ikke like viktig i år.

    Ungene vokser og livet går sin gang.

    Her hos meg peaket anlegget i 2009. Nå går det i reserveforsterker og reserve-dac. Jeg kan huske at det har lått friskere, men det er til å leve med og vel så det. Har egentlig størst glede av å lytte til musikk på kjøkkenet når jeg lager mat.... Har også samlet noen komponenter til neste generasjon, men det har ikke materialisert seg foreløpig.

    Sånn er livet. Noen ganger.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Solgte alt bortsett fra kildene, for å nedskalere. Og jammen har ikke det trigget hifi-interessen igjen...😜Fått inn endel nytt, men for øyeblikket roter jeg rundt som en brevdue med magnetpannebånd!
    Kjekt å se at det er liv i deg ennå, Kjoenik!
    Du får holde oss oppdatert på hva som kommer inn etter hvert. Du pleier jo heller ikke å gjøre noe halvveis.......

    mvh
    Proffen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Solgte alt bortsett fra kildene, for å nedskalere. Og jammen har ikke det trigget hifi-interessen igjen...😜Fått inn endel nytt, men for øyeblikket roter jeg rundt som en brevdue med magnetpannebånd!
    Ja, interessant det der. Anlegget i kjelleren er i grunn så stort og komplisert at jeg er litt bunnet til masten. Ikke for det - jeg har ingen stor tro på at det er så veldig mye som treffer meg bedre helhetlig, men leker faktisk litt med tanken om å sette opp noe litt mer ordentlig i stuen oppe - med platespiller - da kan man rote litt med alt mulig rart uten å ha større forventinger enn at det er morro å teste litt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    men leker faktisk litt med tanken om å sette opp noe litt mer ordentlig i stuen oppe - med platespiller - da kan man rote litt med alt mulig rart uten å ha større forventinger enn at det er morro å teste litt.
    Helt i tråd med hva jeg også tenker det. Ha et litt mer skuldersenket anlegg oppe i stuen for å ta pause fra det tyngende alvoret i grotta! :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det ser ut som du har ribbet maggiesa for frontstoff. Var det en enkel operasjon?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det var det i grunn. Trepanelene er bare til pynt - festet med treskruer gjennom panelene på baksiden.
    Også er vel selve tøystoffet festet med noen stifter i bunnen.

    Jeg surfet litt på denne siden en periode:

    Mye rart her, men jeg har faktisk strimlet Vibralon og festet en del striper på metallgittere for demping. ;-)

    Også har jeg vel fortsatt en plan om å få produsert en ramme i aluminiumsprofiler til å stive opp panelene.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Takk for info. Det ligger mye informasjon der ser jeg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for info. Det ligger mye informasjon der ser jeg.
    Det står vel veldig mye om ganske lite - det er veldig fokus på ulike føtter og muligheter for å stive av panelene. Også er en million varianter av oppgradering av delefilter.

    Dette avhenger jo veldig av i hvilken retning man vil dra lyden. Jeg deler jo mine aktivt - det gir en veldig stor fobedring i presisjon/klarhet - men du mister jo også litt av den "diffuse" magien.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fantastisk godt program : Audio Architech synes jeg
    Jeg får det til å funke, men sånn helt intuitive om jeg leser eller lagrer vet jeg vel ikke. Men fopr de som har litt avanserte bassløsnigner, så er ITech en kinderegg med digital inngang, DSP og masse krefter.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg faktisk begynte å spille litt musikk igjen - og det rart med det - nå som jeg har kommet litt inn i "lyttemodus" igjen - så er det utrolig mye musikk som er bra - Molvær, Jarret, Gustavsen - like gjerne som Kristofferson, Cash og Prine.

    Synes i grunn det låter bra nå - men mye vil ha mer, vet bare ikke helt hvor jeg skal angripe den problemstillingen.

    Om noen har lyst til å stikke innom en tur for en lytt er det selvsagt bare hyggelig.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så kjekt, OMF - å spille musikk er vel den viktigste grunnen til at vi holder på som vi gjør.
    Tar gjerne turen innom en dag. Er spent på hvordan overgangen fra horn til stater har slått ut, for det låt jo jælma godt med hønna og. Og så har jeg fått med meg at du har gått til anskaffelse av noen dac`er og......

    mvh
    Proffen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Send meg bare en SMS/PM. HAdde egentlig planer om ski i morgne, men nå ser jeg at alt er utsolgt så da blir det litt rolgier i helgen.

    Dacene er ikke såveldig spennende, men Magnepan treffer meg mye bedre enn det horna gjorde. Ja, horna var enda mer åpne, dynamiske, uforvrengt osv - men jeg savnet atmosfære/organisk klang....

    Jeg burde få tatt meg en runde til disse gutta på Østlandet og høre om det er noe av de riggene som treffer meg - er det mulig å få til begge deler mon tro...
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Kult med turbotweaka maggies :cool:....ser effektforsterkeren ligger rett bak spalteåpning på nedre del av nye ramma og med tanke på akustisk kortslutning, hvordan funker stativene, er det hørbar forskjell på nivå og frekvens for dipolpeaken vs original labbene eller korrigeres det i dsp?

    20190326_140603_resized.jpg test.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,
    Litt gamle bilder du har funnet der, men det ser jo stort sett likt ut.

    Stativene fulgte med når jeg kjøpte disse - så har aldri prøvd noe annet. Men jeg er jo glad i å dempe - så har satt inn litt sorbotan mellom stativ og treramme.
    Jeg deler de på 115Hz mot DBA.

    Ellers får jeg faktisk lyttebesøk i dag om alt går etter planen - så da får jeg vel en liten tilbakemelding på om jeg har rotet meg helt bort eller om andre synes at dette funker også.

    20191224_123922.jpg


    20210406_153811_resized.jpg


    20210406_153820_resized.jpg
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Der ja, mye bedre bilder av ramma...Som eksempel, denne custom løsninga på bildet under med ekstremt bra avstiving, der touche elementene(ramma) omtrent gulvet, kanskje rundt 1-2 cm. Så tenker da på avstand fra gulvet til underkant av fronten på dine maggisene og den spalten som er over, som er rundt 15/20 cm fra gulvet?...hvis man sammenligner avstanden (luft+spalteåpning) mot original fot på maggisene er det noe som tilsier om det gir hørbart akustisk kortslutning?



    image1.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, kan vel ikke akkurat si jeg hører noe kortslutning. Hvordan var teorien på det - er det en halv bølgelengde - så da snakker vi om kortslutning for frekvenser i områder over 500Hz - altså mellomtonedelen. Og da tror jeg i grunn ikke det spiller noen rolle om det kortslutter litt i topp/bunn.

    Jeg hadde i grunn planer om å produsere en alumminimumsramme å stive opp rammen med - kanskje jeg skulle løfte frem det igjen. På den annen side er nok jeg litt mindre plaget med vibrasjonen siden de ikke spiller noe under 100Hz.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kult anlegg du har må jeg si. Jeg er i ferd med å skaffe meg noe tilsvarende, men da i surround.

    Hva slags target EQ kurve kjører du med nå? Du bruker vel Audiolense fortsatt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kult anlegg du har må jeg si. Jeg er i ferd med å skaffe meg noe tilsvarende, men da i surround.

    Hva slags target EQ kurve kjører du med nå? Du bruker vel Audiolense fortsatt.
    Jada, bruker Audiolense.

    Jeg har brukt veldig lite tid på å teste kurven - kan se om jeg kan legge ut et bilde av den i kveld. Men den er vel flat i bassen opp til ca 80Hz. så faller den 5-6db til 150 Hz - flat til 2-3kHz og deretter litt fall oppover.

    Magnepan er vel ikke så egnet til Surround er det det da - eller tenker du mer Quadraphonic oppsett?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tenker fullt 7.4.1 oppsett. Jeg skulle mene det passer helt fint til det jeg - bortsett fra at det tar plass. Og plass har jeg.

    Per dato har jeg 3.6/R i L-C-R og 1.6/QR i de fire surround-kanalene. Atmos høyttalere er diverse gammelt skrot inntil videre.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I går var jeg så heldig å få lov til å oppleve OMF sitt utrolig fascinerende anlegg! Først vil jeg gjerne takke @OMF for sin varme velkomst og særs hyggelige selskap i en tid hvor man føler seg uglesett og unngått. (Who am I kidding, jeg er alltid uglesett og unngått.) Anyway, OMF viste seg å være en veldig trivelig, blid og omgjengelig type som jeg gjerne treffer igjen :)

    Det første som slo meg når jeg kom ned i hulen til OMF var at det var en langt triveligere hule enn jeg så for meg; et rom som er stort og luftig, velproporsjonert, ryddig og pent - rett og slett et rom som er kjempelett å trives i. Med tanke på at det er både kino/surround-anlegg, svære Magnepaner, DBA system, pc-pulter og generøse mengder akustikktiltak er det absolutt godt jobbet å få trivselfaktoren høy. Bilder gir ikke et godt nok inntrykk. Well done!

    Med rasshølet (meg) godt plantet i sofaen slo verten forståelig nok av lyset slik at han slapp å se meg og satt på musikk slik at han også slapp å høre meg.
    Jeg ønsket å la OMF styre med spilleliste slik at jeg fikk presentert litt forskjellige ting som fremhever anleggets nyanser (og vertens preferanser) bedre enn jeg sannsynligvis ville klart med Eminem og svensk polka. Det viste seg å være et sjakktrekk, for hvilken opplevelse!

    Vi startet med Keith Jarret i et live-opptak hvor jeg rett og slett ble bergtatt av lydscenen, kraften og sammenhengen fra topp til bunn. Jeg forsøkte å følge med på hva anlegget gjorde for noe, men tankene mine ble bare blåst vekk og jeg ble sittende med øynene lukket med et fårete smil mens jeg så Keith danse fingrene sine over pianoet sitt. Nils Petter Molvær sto så for flere hoderystinger og flekking av råtne tenner enn vi ungdommer liker å innrømme, så det bare forbigår vi helt i stillhet...
    På et par påfølgende opptak ble jeg litt satt ut av at lydbildet ble så voldsomt stort, også på vokal, at jeg lurte en stund på om det handlet om en karakteristikk på slik linjekilde-prinsipp som Magnepan er, men jeg landet trygt på jorden igjen på andre mer tradisjonelle opptak hvor størrelsen nedskalerte til mer normal høyde og avstand til scenen. Forskjellen som var mest slående fra det jeg er vant til handler mye om at lydbildet i bredde og dybde er mye større og friere hos OMF enn hos meg. En slags følelse av at rom og sted bare forsvinner helt, noe jeg ikke opplever hjemme - eller i små rom med flater tett på høyttalere/lytteposisjon generelt.

    Etter en fortryllende demorekke fikk jeg kastet en datapad med spillelister i fanget for å fikle så mye jeg ville, og det viser seg at jeg har en liten forkjærlighet til OMF sin eminente musikksmak.
    Jeg er glad i akustisk musikk (helst live) og litt diverse som Springsteen, Eva Cassidy, Willy Nelson, Johnny Cash, en smule Kris Kristoffersen og et par Michael Jackson-låter ble spilt før jeg fikk en liten quick-peek på litt forskjellig som Tom Waits (who tha fuck?) har ødelagt hørselen til folk med. 😁
    (En spøk, selvsagt. Den karen har mye rart som virkelig gjør seg på et anlegg som evner å gi musikken både størrelse, pusterom og fysisk kraft. Ikke like bra i bilen på vei hjem :mad:)

    Det var en stor suksess mer eller mindre fra topp til tå, ingen innspilling låt fryktelig, ingen innspilling låt hardt eller kaldt og ingen låt gjorde at fingrene fikk rykninger mot verken volumknott eller neste sang. Det i seg selv er en egenskap jeg lengter etter og misunner sterkt.

    Så, jeg vet slikt prat er diffust og at folk gjerne ønsker veldig konkrete ting som brant seg inn i knotten, så jeg skal gjøre et forsøk på å sortere mine altfor mange sanseinntrykk;


    Tanker om DBA og basskvalitet;

    For første gang i min hifi-karriere var bassen bare noe som var der, ikke noe som trakk fokus til seg. Jeg hørte aldri DBA systemet, jeg hørte bare instrumentene slik de forventes å låte plassert der de skal være i lydbildet. Jeg registrerte aldri noe rom-lyd, resonanser, vibrasjoner eller ulyder som gikk igjen gjennom flere innspillinger og jeg hørte ingen forskjeller ved å flytte meg i høyde eller bredde.
    Ingen signatur i bassen gikk igjen slik at jeg ble oppmerksom på at det var for mye dypbass, for mye punch eller andre overdrevne artefakter, bassen bare var der som en naturlig del av lydbildet.
    For meg var det overraskende at bassen plutselig ble det minst viktige i lyden da jeg alltid har opplevd at den var mest viktig - muligens fordi man blir tydelig klar over bassen når den tiltrekker seg unødvendig oppmerksomhet når det ikke stemmer helt?

    OMF har tidligere skrevet om at mange besøkende sier de ønsket seg litt mer bass, men via en del låter med mye bass fikk jeg definitivt ikke inntrykket av at det manglet noe her. På én låt hvor jeg forsøkte intenst å oppdage lyden av DBA ble jeg litt satt ut av at bassgitaren gikk fra å være brutal på harde anslag til å være silkemyk og forsiktig nyansert under rolig klimpring, hvor bassnotene gikk fra å føles som solide slag over til en nesten umerkelig myk vind som strøk en over kinnet - uten å miste definisjon, klarhet og tydelighet. Wow.

    På en annen låt (fra Molvær hvis jeg husker riktig) var det spilt inn noe som minnet meg om en slags vind av bass som flyttet seg rundt i rommet i både lengde, bredde og høyde. Fantastisk demospor og fantastisk illustrasjon om hva et skikkelig bassystem kan bringe frem. Mindfuck for de som tror slike systemer er bortkastet og at man klarer seg med 5" bassdriver på sin kjære stativhøyttaler med bikkja sin pondus som eneste bassfelle i rommet.

    10/10 - perfekt score til DBA.


    Midbass, trøkk og snert;

    Jeg var veldig spent på om Magnepan kunne klare å gi den mellombassen med snert og trøkk for å holde følge med basskvaliteten fra DBA eller den voldsomme attacken/stingen oppover i frekvens som feks kompresjonsdrivere er så gode til, så jeg ga et ærlig forsøk på å vurdere dette.
    Dessverre har jeg ikke noe spesielt negativt å melde om her heller. Når Keith hamret seg nedover tangentene følte jeg hver og ett slag taktilt på kroppen uten å oppleve at det manglet fysiske kvaliteter i deler av spekteret og trommer sparket kontant og hardt selv på anstendige nivåer. (Jeg er ikke fan av veldig høy musikk). Messing blåste med kraft og sprut som forventet med kanskje en ørliten avrunding i forhold til jeg er vant til, men klangbalansen er nok noe mørkere hos OMF enn hos meg. Dynamisk sett har nok Magnepan noen mangler på ren taktil kroppsmassasje i forhold til feks horn, men til mine preferanser på min type musikk og lyttenivå holder det i lange baner.

    10/10.

    Detaljer, mikrodynamikk og organisk klang;

    Jeg skjønte på OMF at overgangen fra horn til Magnepan handlet om å få en mer organisk lyd med litt mindre in-your-face presentasjon av musikken, noe som for meg høres ut mer som en forandring i måten lyden brer seg i rommet enn som en tonal justering eller optimalisering av forvrengning el.
    Her hadde jeg på forhånd allerede sett for meg at en dipol på 19 meters høyde ville gi en mer diffus lydscene som går litt på bekostning av 4k oppløsning i detaljer, og på sett og vis fikk jeg oppleve litt den effekten også. Her følte jeg at detaljene ble en del av en større helhet istedenfor å bli kastet frem i lydbildet som en attention-grabber.
    Mindre pin-point, mer helhetlig scene?

    Mikrodynamikk er ikke min sterke side eller fokuspunkt, men jeg hørte og følte hver minste lille forandring i hvordan artistene plukket på strengene og tangentene, fikk med meg nyansene i hver minste forandring som om jeg satt med øynene åpne og så på forestillingen. Hver utklinging av hver streng kunne følges detaljert selv om det skjedde mye annet i lydbildet og jeg følte aldri at lyder druknet eller forsvant på noen måte uansett hvor hektisk det ble.

    Jeg følte meg mer som på en akustisk live-event enn jeg gjorde som en audiofil fjott foran et par bråkebokser med to lokaliserbare lydkilder - noe som er en svært vanskelig illusjon å få til uten et stort og dedikert rom.

    Har OMF kommet helt i mål til 10/10 ang ønsket om organisk klang?

    I mine ører svært vanskelig å si uten mer tid foran anlegget og uten å eksperimentere litt med frekvensrespons gjennom Audiolense, men det var én ting jeg tenkte et par ganger på som jeg har tenkt på hjemme hos meg selv også (i MYE større grad). I noen tilfeller følte jeg at selve stemmen i opptaket låt litt tørt/grått akkurat i det området hvor man går inn i oppstarten av s-lyder, et frekvensspekter jeg ikke helt klarer å finne ut av med EQ hos meg nå når jeg tester. Jeg kjente litt igjen signaturen hos OMF som jeg har her, bortsett fra at den er 10 gangen så sterk hos meg og direkte plagsom.

    Det er mer enn litt sannsynlig at jeg allerede var hypersensitiv og aktivt letet etter det siden jeg har styrt med det såpass mange ukene i det siste, men det kan også tenkes at det er den signaturen enkelte hevder å høre med hypex/klasse d kontra feks rør som jeg har hørt kan låte bløtere/fyldigere. Eller kan det rett og slett bare være innspillingen, signatur av opptaksmikrofonen? Uansett, denne tanken slo meg kun ved et par anledninger på et par innspillinger som i utgangspunktet var litt tynne (komprimert?) på vokalen og forsvant som dugg fra solen på andre opptak.

    Står og vipper litt mellom 9 og 10/10 på dette området fordi jeg tror kanskje det kan være en smule å hente på akkurat det ene punktet. Knekkpunkt på tilt feks kan gjøre store forskjeller på slike detaljer.

    Konklusjonen min er at dette systemet er en ren innertier og en virkelig stor opplevelse som er verdt å slå ned dørene til OMF for å få med seg. Dette flyttet målpostene for hva jeg trodde et stereoanlegg kan få til og jeg er sinna på meg selv for at jeg ikke har tilsvarende.

    Tusen takk for at jeg fikk lov å komme, og sorry for at du til slutt måtte kaste meg ut. Jeg hadde ikke lyst å gå :mad::ROFLMAO:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Utifra bildene og tilbakemeldingen fremstår dette som ett drømmerom. 👍

    Hadde vært veldig morro å kunne oppleve en gang.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for flotte ord Coolio og takk for et hyggelig besøk. Du er selvsagt velkommen igjen! 😁😁😁

    Synes du har gode observasjon og skal prøve å kommentere litt i morgen.

    Dette er forresten kurven vi hørte på

    target.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Langesund
    Ser det brukes en avrulling rundt 20 Hz med tre punkter. Er det bare tilfeldig at de står litt i sikk sakk? Er dette den naturlige avrullingen av DBA'et?

    For min egen del bruker jeg å stille target så nærme bassen naturlige avrulling av den målingen som er utgangspunkt for korrigering. Minimerer preringing ekstremt.
    avrulling.PNG
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tusen takk for at jeg fikk lov å komme, og sorry for at du til slutt måtte kaste meg ut. Jeg hadde ikke lyst å gå :mad::ROFLMAO:
    Tusen takk selv for at du tok deg tid til å dele dine inntrykk slik du her gjorde!
    ...Og jeg som trodde alle Bergensere så seg selv som aldeles perfekte i tidsrommet "fra sin egen fødsel til sin egen kiste-nedsenkelse" :ROFLMAO:

    Fra spøk til musikk; av og til hører jeg en låt hvor jeg tenker "denne ene låta er grunn nok til å ha et godt musikkanlegg hjemme hos seg selv...!"
    Omtrent det samme tenkte jeg når jeg leste din beskrivelse fra OMF - det at av og til leser man et innlegg fra noen som alene forsvarer all tiden man bruker på dette nettsted, hvor man tidvis leser seg gjennom hundretalls "surre-setninger & surre-meninger" før man finner lesverdig og nyttig stoff som det her.

    Jeg reflekterer over noe. Det at når "kun disse pinglete 10-tommers Seas bassene spiller så bra" - nødvendig med alle 18-tommerne enkelte bruker?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Artig lesning, spesielt siden jeg tilhører OMF sin side i Den Store Audiofile Skyttergravskrigen.... :cool:

    Når ting normaliserer seg så kunne jeg veldig gjerne tenkt meg et besøk også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk selv for at du tok deg tid til å dele dine inntrykk slik du her gjorde!
    ...Og jeg som trodde alle Bergensere så seg selv som aldeles perfekte i tidsrommet "fra sin egen fødsel til sin egen kiste-nedsenkelse" :ROFLMAO:

    Fra spøk til musikk; av og til hører jeg en låt hvor jeg tenker "denne ene låta er grunn nok til å ha et godt musikkanlegg hjemme hos seg selv...!"
    Omtrent det samme tenkte jeg når jeg leste din beskrivelse fra OMF - det at av og til leser man et innlegg fra noen som alene forsvarer all tiden man bruker på dette nettsted, hvor man tidvis leser seg gjennom hundretalls "surre-setninger & surre-meninger" før man finner lesverdig og nyttig stoff som det her.

    Jeg reflekterer over noe. Det at når "kun disse pinglete 10-tommers Seas bassene spiller så bra" - nødvendig med alle 18-tommerne enkelte bruker?
    Stor selvtillit, null selvinnsikt! Ellers kan man gjøre som man vil! - Bergensloven

    Takk for fin tilbakemelding! Ang bass og nødvendighet av 18-tommere; det vet jeg ikke svaret på da jeg ikke har erfaring med et rom fullt av 18 tommere kontra et rom fullt av 10 tommere. Rent intuitivt tenker jeg at det spiller null rolle så lenge man har nok kapasitet og headroom til å gjengi det man ønsker uten hørbar forvrengning eller kompresjon, i allefall i en DBA eller SBA-konfigurasjon. Men jeg aner ikke, mulig du må henvende deg til feks @Tytte71 for svar på dette.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ang targetkurven din - hva er grunnen til at du skjærer av under 20 Hz og over 20 kHz?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ser det brukes en avrulling rundt 20 Hz med tre punkter. Er det bare tilfeldig at de står litt i sikk sakk? Er dette den naturlige avrullingen av DBA'et?

    For min egen del bruker jeg å stille target så nærme bassen naturlige avrulling av den målingen som er utgangspunkt for korrigering. Minimerer preringing ekstremt.
    Det er nok litt slurv fra undertegnende.Jeg har det stort sett alltid litt for lite tid så har vel brukt mindre enn 5 timer det siste året på jsutering/testing/måling etc.

    Audiolense bruker jo den glattede kurven som kommer opp når du lagrer target. Jeg bruker som oftest å sette 2 punkter ved siden av hverandre hvis jeg skal "presse" target nærmere punktene jeg har satt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn