OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Helt enig med OMFs beskrivelse av lydforskjellene. EmmLabs låt mørkere og noe mer detaljert i mine ører.
    mvh
     

    topspin

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Hei,

    Jeg var også på besøk sist fred. hos OMF og vil si meg enig i de overnevnte beskrivelser av lyden, regner med at det vil komme ytterlige justeringer. Vil samtidig takke for et meget hyggelig selskap de timene jeg var der og kan bekr. at JA, OMF er like hyggelig som han ser ut som. :D

    PS. Kan noen av Bergen Lydlaug medl. gi meg tips om hvordan en skal få meldt seg inn som medl.?, får ikke opp Intermanns nettside.

    Mvh.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Snickers-is skrev:
    Kalibreringen ble gjort med Endgame.

    Er du 110% sikker på at konfigurasjonen i de to DEQX-ene er identisk?
    Hei Snickers.....dette med 110% sikkerhet er ikke alltid like lett....

    Hmm......... trodde du justerte inn med Conductor - siden det var den som var koblet til når du reiste...

    Ja, jeg mener det skulle være den samme konfigen....lastet opp den siste versjonen...(under den prosessen valge kamerat DEQX å legge til 340ms med group delay, men det fikk vi justert til nulll).

    Hvordan opplevde du forskjellen mellom bare conductor og Conductor/End Game....?

    Ellers mener vel du at det ikke skal være store forskjeller mellom to fornuftige konstruerte DACer - noe jeg ikke er spesiellt uenig i. Har alltid hatt store problemer med å skille kilder fra hverandre! (Men den diksusjonene kan man ta i en annen tråd...)

    Mvh
    OMF
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    OMF skrev:
    Hei Snickers.....dette med 110% sikkerhet er ikke alltid like lett....
    Jeg ville bare lansere det som en potensiell feilkilde siden det da heller ikke er utelukket.

    OMF skrev:
    Hmm......... trodde du justerte inn med Conductor - siden det var den som var koblet til når du reiste...
    På natten koblet du inn Endgame. Jeg husker ikke om du koblet tilbake igjen på morgenen, men når jeg kjørte runde 2 så var Endgame innkoblet hele tiden.

    OMF skrev:
    Ja, jeg mener det skulle være den samme konfigen....lastet opp den siste versjonen...(under den prosessen valge kamerat DEQX å legge til 340ms med group delay, men det fikk vi justert til nulll).
    Jeg er usikker på om det har noe å si. Jeg gjorde aldri noe med det i Encore. En annen ting er jo at når jeg la inn filtrene i Encore så var de ferdig prosesserte, da er det egentlig ingen grunn til at du skulle komme ut for det samme valget.

    OMF skrev:
    Hvordan opplevde du forskjellen mellom bare conductor og Conductor/End Game....?
    Liten. Om du tenker å justere opp gain i DP-ene for å bruke Endgame så bør du helst få gjort det før jeg kommer tilbake neste gang så vi kan finpusse med riktig nivå.

    OMF skrev:
    Ellers mener vel du at det ikke skal være store forskjeller mellom to fornuftige konstruerte DACer - noe jeg ikke er spesiellt uenig i. Har alltid hatt store problemer med å skille kilder fra hverandre! (Men den diksusjonene kan man ta i en annen tråd...)

    Mvh
    OMF
    Vi er ganske på nett der ja. Har hørt forskjeller på det meste, men så var spørsmålet om de er signifikante da...
     
    O

    omholt

    Gjest
    Ja i går var jeg innom OMF igjen. Snickers-is monterte bakdiskanter.
    Denne gangen fikk jeg høre anlegget med Endgame. Det var denne som Snickers-is hadde justert etter. Sist jeg var innom ble EmmLabs DACen brukt og da synes jeg det helt klart var mer grums i lydbildet. Først og fremst i nedre mellomtone. Tror nok det skyldes at den har en annen tonalbalanse og som ikke stemte med justeringene.

    Det som har vært artig med The Finale og anlegget til OMF er det har endret seg betydelig på de tre gangene jeg har vært der. Til de av dere som kun har hørt The Finale på lydlaug besøket, så vil jeg si at dere egentlig ikke har hørt anlegget ... Forskjellene fra den gang til nå er dramatiske.

    Noe som er viktig for min del er et lydbildet mest mulig fri fra resonnanser og diverse artifakter. Her synes jeg ikke OMF sitt anlegg har helt vært på plass før i går. Håper det er greit jeg er såpass ærlig. ;) Det ble riktig nok litt kort lyttetid i går og det var litt prøving med og uten bakdiskanter, men må si jeg likte veldig godt det jeg fikk smake på i går. Noe resonnanse er det fortsatt i nedre mellomtone og bassen tror jeg kan blir enda strammere, men ikke slik at der er på noe som helst måte er plagsomt. I går nøt jeg virkelig musikken og hadde lyst til å høre mer og mer. Absoulutt noe av det beste jeg har hørt. Med tanke på at rommmet har mye etterklang, så er det imponerende hvor bra det låter nå. Lydkorreksjon er absolutt noe som mange bør vurdere.

    Det var også morsomt å få høre hva bakdiskanter kan gjøre. OMF kan fortellle mer om det, men jeg foretrakk i hvert fall helt å ha bakdiskantene skrudd på. Det ga mer i det øverste frekvensområde som gav en følelse av større og åpnere lydbildet. Lyse innspillinger blir mer avslørt som lyse, men uten at de ble for skarpe. Utfordringen her er nok å stille rett nivå på bakdiskantene.

    Takker for muligheten til å komme nok en gang OMF. Trenger du noen til å passe på anlegget ditt, så er det bare å si ifra...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Takker for tilbakemelding der Omholt!

    Personlig så synes jeg i det siste det har vært vanskelig å ”analysere” mitt eget oppsett. Det er flere grunner til det – men de to viktigste er mange store endringer på ganske kort tid og at jeg har hatt liten tid til å lytte idet siste.
    Derfor har jeg hatt stor glede/nytte av andre som har lyttet på oppsettet – og Omholt oppfatter jeg som en meget god lytter som også er flink til å sette ord på det han hører!

    Rommet som anlegget står i er ganske livlig, parkett på gulv, gips på tak og vegger, mye vinduer, litt mur og egentlig ganske lite møbler og gardiner. Slik ting er i dag – så er dette en del av rammebetingelsene. Og jeg har etter hvert innsett at jeg ikke komme til å komme helt i mål – så lenge anlegget står der det står. Så jeg trapper vel litt ned nå (famous last words!). Rommet som oppsettet står i gir ganske store begrensninger – som jeg ikke får gjort så mye med, men føler at de siste justeringene til Snickers gjør at anlegget spiller relativt nærme sitt potensiale. Så litt symbolsk kan man si at av en total lydscore på 100 – så forhindrer rommet meg (uansett utstyr) å nå mer enn 80. Og da er det ikke så interessant for meg om jeg når 76, 77 eller 78 nå for tiden. Året som kommer ser ut til å bli veldig hektisk – så da kommer jeg nok heller til å prioritere å lytte fremfor å eksperimentere mye.....

    Det betyr ikke at jeg ikke er fornøyd – etter de to siste justeringene til Snickers har godfølelsen igjen begynt å komme – det samme har mørke høstkvelder – herlig!

    Ellers så deler jeg mye av det Omholt skriver om utviklingene fra første lyttekveld med Finale. På den tiden var stuen enda mer sparsomt møbler. Og vi spilte utrolig høyt den dagen – noe som ofte resulterer i at lyden virker litt ”hardere”. Den største forskjellen fra da til i dag er at holografien sitter bedre og at det spiller mer naturlig, organisk og uanstrengt!

    Sammenligningen mellom DEQX/EMM LABS og Conducor/End Game skal jeg værel itt forsiktig med foreløpig. Snickers og Omholt var ganske enig i hva de mente. Selv synes jeg nok at anlegget spiller mer uanstrengt med Overkill comboen – men dette er basert på minimalt med lytting. Jeg håper å få muligheten til en skikkelig sammenligning om ikke så alt for lenge.

    Noen små oppgraderinger er likefullt på gang......
    Først blir det å oppgradere alle 3 DP A1S til absolutt siste versjon.
    Så skal jeg nok etterhvert sette opp en media-PC.
    Men i all hovedsak så blir det nok lytting i tiden fremover…..

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei, OMF!

    Litt trist at du har kastet inn håndkledet når det høres ut som om du ikke er helt fornøyd med bare å få ut max 80% av anlegget. Betyr dette at det nye rommet i kjelleren også er lagt på is?

    Mvh
    Roysen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Roysen skrev:
    Hei, OMF!

    Litt trist at du har kastet inn håndkledet når det høres ut som om du ikke er helt fornøyd med bare å få ut max 80% av anlegget. Betyr dette at det nye rommet i kjelleren også er lagt på is?

    Mvh
    Roysen
    Tja, - å prioritere lytting fremfor utskifting og tweaking vil jeg vel ikke anse som å kaste inn håndkledet akkurat. Dessuten tror jeg nok at OMF sin selverkjennelse er gyldig for de aller fleste av oss. For de fleste ER rommet man har til rådlighet i stor grad en gitt og begrensende rammebetingelse. Spesielt om man ikke ønsker å leve i en stue som minner mer om et kostbart gutterom. Ønsker jeg meg et lytterom ala Lavign ? JA !
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    2.534
    Torget vurderinger
    4
    Vel, med tanke på hvordan det låt da lauget var på besøk, og uttalelser fra personer som har vært hos deg etter dette, burde det ikke være noe som helst problem å nyte musikk hjemme hos deg Ole Martin.
    Det viktigste er vel at du klarer å senke skuldrene og la lyd være lyd (for en stund).
    En god tur på fjellet, og så flate ut i godstolen med kroppen full av endorfiner, gjerne supplert med en whiskey av godt merke! Da oppnår du en transelignede tilstand med optimal lyttekonsentrasjon og musikalsk fot ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Hørtes det så resignert ut da..... ;D ;D

    Vel - de jeg prøvde å si var at etter de siste justeringene nå så spiller oppsettet såpass bra, at jeg oppfatter vel at det i all hovedsak er rommet som hindrer meg i å komme enda lenger. Og siden jeg nok har et veldig hektisk jobb år foran meg og deler stuen med resten av familien - så blir de ikke noe store arbeid på den fronten. At jeg i tillegg har brukt eksterne til å innjsutere klangbalansen - gjør jo også at eksperimentering med høyrtalerplassering, lytteposisjon og slike ting nesten er dømt til å misslyktes!

    Jeg synes det er veldig vanskelig å sammenligne lyden i mitt nåværende oppsett og det "gamle" - spesiellt når det er rundt 8 mnd siden jeg hørte Encore i min gamle stue. Men jeg vil nok si at Finale oppsettet nå spiller bedre. Det er mer oppløst, det luftigere og bassrespons og dynamikk er helt klart en eller kanskje til og med to klasser bedre. Likefullt savner jeg litt av holografien, dybden og roen jeg hadde før - da i et rom som var mye mer dempet. Målet jeg er på jakt etter er selvsagt en synergi av disse to oppsettene - en lyd jeg har et veldig klart bilde av i hodet..... ; 8)

    Jeg må vel si at jeg er fonøyd nå - men det klør litt da jeg vet at det bor mer i oppsettet - spesiellt siden jeg har hørt noen av disse egenskapene i eget oppsett før - som nok ikke er jhelt på plass nå....men det kan jo være at hukommelse og forventninger lurer meg litt.........men missfornøyd er jeg ikke....jeg har heller ikke hørt noe som er i nærheten av hvordan det spiller nå - etter mine preferanser selvsagt.....

    Lytterommet er ikke skrinlag, men Ting Tar Tid....så hele poenget mitt med det jeg skrev var vel å si at nå er jeg fornøyd - og skal la ting roe seg litt, kose meg mer med musikken. Jeg kommer like fullt til å fortsette med å oppgradere - men da slike ting jeg er "sikker" på at er til det bedre, og som er en del av langsiktige planene (som er media PC, en eller annen form for romkorreksjon/aktiv deling/DAC, 3 x DP A1S og Overkill Audio Finale i dedikert lytterom i kjelleren! ;D ;D)

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Trane skrev:
    Roysen skrev:
    Hei, OMF!

    Litt trist at du har kastet inn håndkledet når det høres ut som om du ikke er helt fornøyd med bare å få ut max 80% av anlegget. Betyr dette at det nye rommet i kjelleren også er lagt på is?

    Mvh
    Roysen
    Tja, - å prioritere lytting fremfor utskifting og tweaking vil jeg vel ikke anse som å kaste inn håndkledet akkurat. Dessuten tror jeg nok at OMF sin selverkjennelse er gyldig for de aller fleste av oss. For de fleste ER rommet man har til rådlighet i stor grad en gitt og begrensende rammebetingelse. Spesielt om man ikke ønsker å leve i en stue som minner mer om et kostbart gutterom. Ønsker jeg meg et lytterom ala Lavign ? JA !
    Det er jeg helt enig i. Det hørtes imidlertid ut som om han ikke var så fornøyd med å kun få ut max. 80%. Jeg leser imidlertid nå at jeg nok tolket det litt feil :)

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    OMF skrev:
    Hei!

    Hørtes det så resignert ut da..... ;D ;D

    Vel - de jeg prøvde å si var at etter de siste justeringene nå så spiller oppsettet såpass bra, at jeg oppfatter vel at det i all hovedsak er rommet som hindrer meg i å komme enda lenger. Og siden jeg nok har et veldig hektisk jobb år foran meg og deler stuen med resten av familien - så blir de ikke noe store arbeid på den fronten. At jeg i tillegg har brukt eksterne til å innjsutere klangbalansen - gjør jo også at eksperimentering med høyrtalerplassering, lytteposisjon og slike ting nesten er dømt til å misslyktes!

    Jeg synes det er veldig vanskelig å sammenligne lyden i mitt nåværende oppsett og det "gamle" - spesiellt når det er rundt 8 mnd siden jeg hørte Encore i min gamle stue. Men jeg vil nok si at Finale oppsettet nå spiller bedre. Det er mer oppløst, det luftigere og bassrespons og dynamikk er helt klart en eller kanskje til og med to klasser bedre. Likefullt savner jeg litt av holografien, dybden og roen jeg hadde før - da i et rom som var mye mer dempet. Målet jeg er på jakt etter er selvsagt en synergi av disse to oppsettene - en lyd jeg har et veldig klart bilde av i hodet..... ; 8)

    Jeg må vel si at jeg er fonøyd nå - men det klør litt da jeg vet at det bor mer i oppsettet - spesiellt siden jeg har hørt noen av disse egenskapene i eget oppsett før - som nok ikke er jhelt på plass nå....men det kan jo være at hukommelse og forventninger lurer meg litt.........men missfornøyd er jeg ikke....jeg har heller ikke hørt noe som er i nærheten av hvordan det spiller nå - etter mine preferanser selvsagt.....

    Lytterommet er ikke skrinlag, men Ting Tar Tid....så hele poenget mitt med det jeg skrev var vel å si at nå er jeg fornøyd - og skal la ting roe seg litt, kose meg mer med musikken. Jeg kommer like fullt til å fortsette med å oppgradere - men da slike ting jeg er "sikker" på at er til det bedre, og som er en del av langsiktige planene (som er media PC, en eller annen form for romkorreksjon/aktiv deling/DAC, 3 x DP A1S og Overkill Audio Finale i dedikert lytterom i kjelleren! ;D ;D)

    Mvh
    OMF
    Det høres bra ut. Kos deg!

    Mvh
    Roysen
     
    H

    hobby

    Gjest
    Kjenner meg igjen her... For min egen del kan mitt hifi-liv deles i 2 perioder; før og etter dedikert lytterom. Det har nærmest vært som natt og dag. Lytterommet er ofte undervurdert, men når man skal leve med hifi i stue/rom sammen med resten av familien blir kompromisser uungåelig. Hvis man ikke har mulighet til dedikert lytterom hvor man kan få boltre seg fritt får man slå seg til ro med at man tross alt har veldig mye bedre lyd enn de fleste. Dersom man ikke kan leve med slike kompromisser er dedikert lytterom, med dempetiltak osv. nærmest et must. I hvert fall dersom man skal investere tungt i anlegg og særlig i prisklasser vi ofte snakker om her.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Litt typisk så skjer det ting rett etter at man ”har funnet roen”.....

    Har hatt en del ekstra utstyr stående i stuen en stund – og på onsdag så bøy muligheten seg til å rydde opp litt i anlegget.

    Bakgrunnen har vært at jeg har testet Overkill comboen (Conductor/End Game) opp i mot DEQX/EMM LABS DAC 6Ese. Ved første sammenligning så spilte sistnevnte bedre enn Conductor alene. I den senere tid så har jeg også koblet opp igjen End Game og sammenlignet. Dette har vært en ganske overfladisk sammenligning, men både Snickers og Omholt som har vært innom har vel uttalt seg ganske klart om at Overkill comboen spilte klart best. Det synes nok jeg også – og jeg tror grunnen til dette er at klanbalansen i anlegget er justert inn med Overkill – og eventuelle avvik i klangbalansen har blitt justert for. Det kan også ha vært forkskjeller i ”romkorreksjonsoppsettet”, det ble brukt forskjellig nettstrøm, kabler osv osv osv osv.....kort fortalt – her er det ikke noe grunnlag for å trekke noen konklusjoner den ene eller andre veien.
    (Det høres kanskje rart ut at jeg ikke har testet dette mer omfattende, men med full rekabling (4 sett), oppkjøring av en annen DEQX osv osv – så er dette mildt sagt tidkrevende).

    Men tilbake til min lille opprydding......
    Jeg koblet om jordingen i anlegget....
    Jeg byttet ut spikes i racket med myke føtter slik at mine Dper nå står mykt.
    Jeg økte gain i DPene, og justerte ned gain digitalt.
    Satte inn ISO trafo på elektronikken (ikke DPer)
    Satte på en del ferrittter.
    Også ble det vel litt kabelopprydding i samme slengen

    Og hva så da....det er mulig at høstmørket lurer meg litt (tror faktisk jeg spiller litt lavere når det er mørkt...man får liksom mer roen), men uansett så har aldri Finaleoppsettet mitt spilt så bra før. Jeg storkoste meg i går.....Jeg har fått mer av den etterlengtene roen, sorte bakgrunnen og presisjonen, mens stemmer fremstår som enda klarer og mer ekte – det spiller rett og slett mer organisk......

    Nå synes jeg det virkelig begynner å smake fugl......

    Mvh
    OMF
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Så bra! Jeg syns det er så bra når vi gjør "småting", som du beskriver her og så litt overraskende oppdager at ting falt litt mer på plass.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Vil bare presisere i tilfellet noen lurer at jeg har ingen forutsetninger for mene noe om hvordan EMM LABS DACen er sammenlignet med End Game.

    Jeg la bare merke til at med Enda Game så virket mellomtonen renere og mer fri for resonanser. Det tror jeg skyldes som tidligere nevnt at anlegget er justert med End Game og det da ikke nødvendigvis passer med klangbalansen til EMM LABS. Hvordan EMM Labs er opp i mot End Game i kvalitative forskjeller blir derfor umulig å si for min del. I så fall måtte anlegget vært tunet med begge deler og så kunne man skifte frem og tilbake mellom DACer og ulike presets.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Det er en ting jeg har lurt på OMF, er gainjusteringen i DP-ene trinnvis eller er det potmetre? Jeg har bare tenkt over utfordringen det er å treffe eksakt på gain når man skal justere opp ett sted og ned for å kompensere et annet sted...?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Snikcers!

    Gain er trinnvis - så jeg justerte vel alle opp fra 30dB til 33dB gain!
    Og en tilsvarende reduksjon av gain i DEQX.

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Gratulerer OMF,

    Det er bra du begynner å bli fornøyd. Det unner jeg deg virkelig! :)

    Mvh
    Roysen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er vel ikke akkurat noen stor hemmelighet....
    Man kan forøvrig også se de nye gummiknottene som forsterkerne har stått på......



    Mvh
    OMF
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    the mid and top are fast and clean like and electrostatic but more room friendly and the cabinets are so heavy your other half wont be able to keep moving them inches closer to the room corner when you are at work.

    my wife used to do that every day without fail so we moved house to somewhere with a large room on the understanding that i could put the speakers wherever i liked.

    naturally before unpacking the house hold goods I set up the hifi with speakers in prime position only to be told "they cant go there" I then chased my wife around the house with an axe, she now lives 13,000 miles away

    but all that could have been prevented if I'd had these as they would be too heavy to move


    http://cgi.ebay.co.uk/overkill-audi...hZ018QQcategoryZ14993QQtcZphotoQQcmdZViewItem


    ;D ;D ;D
    Overkill rules
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei....
    En litt gøyal sak det der. Det var vel Derek sine første kreasjoner - basert på Talon sin høytaler (bassmodul) tror jeg. Ellers ser man jo også bilder av hva Overkill mente om at man han hadde prøvd å få passive delefilter til å funke skikkelig - ;D ;D

    Det er jo en tung høytaler, men tatt i betraktning at denne har ligget lenge på nettet - og det sikkert går an å prute litt - så tror jeg dette er en kanonhøytaler til den prisen!


    Ellers hadde jeg planer om ta noen nye bilder og på en måte gi en liten oppsummering av det siste året. Føler på mange måter at jeg endelig er kommet i mål - og at det nå spiller såpass bra at jeg ikke lenger plnalegger noen oppgradering (men litt tveaking og eksperimentering blir det jo alltid!). Men det blir vel litt mere tid til slikt neste helg tenker jeg....

    Kommer til å ha huset for meg selv på lørdags kvelden - så hvis noen er lystne på å ta turen innom for en lytt så er det bare å ta kontakt.

    Mvh
    OMF
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    9
    Igjen en hyggelig aften med masse musikk! Det er en stund siden jeg sist var hos OMF, og den gang opplevde jeg at “noe ikke stemte helt“. At dette også var første gang jeg hørte et gjennomført aktivt system, gjorde meg litt skeptisk til konseptet. Så feil kan man ta!

    Som OMF selv sier, begynner det å smake fugl av oppsettet! Mine assosiasjoner går til en av toppmodellene til Mercedes; her er alt tight og kontrollert, ikke noe støy, fullstendig ro, alt glir uanstrengt, med krefter i bøtter og spann! Ikke noe er påtrengende, det som er der kommer fram på en naturlig og overbevisende måte! Pondus. Ut fra kriterier som OMF selv prioriterer, så kan jeg ikke skjønne annet enn at han er kommet i mål for en stund(at OMF er perfeksjonist, at oppsettet står i en dagligstue, at det er muligheter for bedre akustikk med mer, ser jeg bort fra). Nå tenker jeg fokuset blir på musikken fremover!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei ja!

    Takk for besøket!
    Ja - dette var en avslappende helg med mye musikk og også tre besøkende som fikk litt bedre tid til å lytte på oppsettet! Også nyttig å få noen tilbakemeldinger på retningen anlegget beveger seg.....men i det store og hele så begynner skuldrene å senke seg litt nå......

    Hva het den paraplyet.....? ;D ;D

    Mvh
    OMF
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hei, en liten oppsumering av min lille Bergens visitt. Den ble med litt delte føleser,og det negative var jo ikke verre enn litt ruskete vær (håper ikke dette er gjenomsnitten). Men tillbake til noe mye viktigere, altså de tre timene i sweet spot hos OMF. Jeg er ikke så god på å sette ord på mine lytteopplevelser, men alt det Nido skriver er en veldig treffende oppsumering på hva dette systemet leverer. Hvis det var noe en skulle pirke på, og som han selv var inne på, var det litt lite nivå/sprut i øverste oktaven . Men med de mulighetene han har er dette en forholdsvis enkel sak. Med stuen som arena må jeg bare få gratulere med kjempe lyd, mens jeg samtidig tenker på hva dette kunne levert i et dedikert lytterom. Da jeg mener lytterommet er den største faktoren i et oppsett
    Og når kjelleren er klar, er jeg også klar til en ny runde :D og det med litt mere tid. Kan jo bare bli helt ENORMT
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    9
    ...paraplyen er av merke KZG(men den tror jeg ikke du får tak i; high-end golfkøllemerke som selges til køllemakere). Uansett, liknende paraplyer finner du på dedikerte golfbutikker ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Et lite tilbakeblikk etter at jeg flyttet inn i nytt hus og fikk det nye Overkill utstyret på plass…..

    Koblet jo opp utstyret i mai….Og etter å ha vært noen måneder uten oppsett – så syntes jeg jo selvsagt at det spilte bra – spesielt oppløsning og dynamikk. Sånn i ettertid spilte det nok litt lyst/hardt – og den tonale balansen var vel heller ikke helt på plass.

    Så gikk jeg sommeren i møte – og siden jeg da både introduserte HelmHolz, flyttet høytalerne og byttet ut bassforsterkeren – så var i praksis innstillingene til Derek ubrukelige. Så da justere jeg litt på egenhånd – uten det store hellet – så i sommer har ikke lyden vært all verden.

    Utpå høsten fikk jeg justert opp anlegget med CLIO – og det var vel først da at brikken for alvor begynte å falle på plass. Lyden ble mye mer homogen, holografien ble bedre og ikke minst låt det mer ”live”.

    Senere på høsten sendte jeg alle mine 3 DP A1S inn til oppgradering hos DP. Lyden ble ennå mer organisk og lettflytende.

    Også har jeg gjort ganske mye fintuning – blant annet en omterminering av alle signalkablene som gjorde at jeg ble kvitt en støy jeg hadde slitt med lenge. Også mange andre småting med ferritter, skjerming, nettkabler, ISO trafoer, kabelhygiene, dempeføtter og slikt.

    Hvordan spiller det nå da….
    Jo – nå synes jeg virkelig det begynner å ligne noe. Jeg har fått tilbake mye av roen, presisjonen og holografien fra det gamle oppsettet. Hvorvidt det er 5% bedre eller dårligere nå er for meg umulig å si noe fornuftig om – men jeg tror faktisk ikke det er dårligere. Det spiller helt klart mer oppløst og forvrengningsfritt, og jeg tror også det spiller mer homogent. Det siste skyldes nok mer innstillingen med CLIO enn komponentene i anlegget. Bassen og dynamikken er minst et knepp opp i forhold til det gamle oppsettet.

    Jeg spurte vel meg seg for et halvt år siden om jeg var fornøyd med oppgraderingen….og da var svaret litt ”tja”…..jeg er mye mer fornøyd i dag og kan svare ”ja” på det spørsmålet uten tvil.

    Hvor går så veien videre……
    Etter at jeg ble kvitt en god del rusk i toppen med alle disse små oppgraderingene etter at Snickers justerte inn med CLIO sist – så har jeg håp om å få et nytt besøk før jul og kanskje løfte frem mellomtonen/diskant litt. Jeg har også et par små tweak på gang i End Game som jeg håper å ha på plass først og en ekstra runde med målebåndet slik at jeg vet at alt står 100% riktig, før vi tar siste finjustering.

    Ellers er jeg veldig nysgjerrig på Audiolence – og trenger vel bare å få ut fingeren. Jeg har tro på at harddisk basert avspillingen skal være et løft, og jeg tror groupdelay funksjonene i Audiolence kan gi et løft.

    Det er nok de viktigste planene som det er realistisk å tro at det skal skje noe med i 2009…..

    Ellers er fremdeles den store drømmen et eget lytterom – der har det foreløpig ikke skjedd noen ting annet enn at den nåværende blindkjelleren også skal inneholde et bad og et soverom – men det bør fremdeles være igjen 30m2 til meg – og det er i grunn nok….Men det blir nok ikke noe av dette i 2009….

    Så noen få bilder….(Ny blitz og greier så da må man jo ta noen bilder igjen….)

    3 stk DP A1S EBW++


    Overkill Audio Conductor & End Game


    Anlegget når det er “parkert”




    Og anlegget når det er ”rigget for lytting”




    Mvh
    OMF
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.677
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Vakkert.. kort sagt.. Syns dog de forrige HT'ene var penere å se til.
    Er det OverKill's egne signalkabler du bruker?

    PS: Liker selvsagt stabelen med DP :) Hadde vært fornøyd med to jeg :)

    mvh Kai
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.560
    Antall liker
    4.547
    Torget vurderinger
    10
    Veldig fint oppsett, spennende! ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lekre greier, omf.
    nydelig lakkarbeid på høyttalerne.
    men er det ikke jævlig slitsomt å skyve de tunge beistene att og fram når du skal lytte/parkere?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Du bruker merker i gulvet for å komme på rett sted hver gang?

    Som Joaquin sier - det er jo noen beist du har der - jeg sliter når jeg skal flytte på stativhøyttalerne mine!

    (stativet veier riktignok 50+, og ht rett under 30, men uansett...)

    Sikkert en fin treningsøkt :D

    Skulle gjerne hørt det en gang, jeg sender en PM om jeg skal til Bergen (?)..
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Dette ser rett og slett vannvittig ut OMF. Spiller det like bra som det ser ut så må du være i audionirvana!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.794
    Antall liker
    16.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dette ser svært ryddig og helhetlig ut. Det gjorde det vel i forrige oppsett også, men definitivt artig å følge noe som er litt utenfor "standarden".
    -Keep on.

    Si meg, den ovale buen i bakkant på Overkillene AF - vet du om det en designmessig konstruksjon for øyet eller en avbryting av kassen for å skape en form for lydmessig ulikhet og således en utfyllende helhet i frekvensgangen i de to nederste elementene?

    /-Jan P.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.811
    Antall liker
    23.875
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Liknende kurver finner man på Linkwitz Lab Orion også. Form follows function, we are engineers.

    Ser ut som det kan bli jul allikevel, OMF! Lekker rigg, og det er veeeldig lenge siden jeg var i Bergenstraktene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om du har muligheten til det OMF, men noe jeg ville ha prøvd er å heve diffusorene en halv meter eller noe mer. Da vil de dekke mer av diskanten og forsåvidt også mellomtonen. De har jo ikke effekt i bassområde.
    Ellers et veldig flott oppsett som også spiller helt i high-end klassen. Et av de bedre anleggene jeg har hørt dette.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Takker for tilbakemeldinger!

    Jepp – jeg synes også de gamle høytalerne var penere – spesielt med en gang jeg byttet. De var mer ”velproporsjonerte” – nå synes jeg ikke forskjellen er så stor lengre!

    Det er Overkills signalkabler jeg bruker. De er basert på Crystal Cable råkabel og terminert X-Hadow reference og Eichmann Sivler bullets. Jeg har vært plaget med noe støy i systemet. Det ble jeg kvitt når jeg fikk ”Sense” her på forumet til å omterminere kablene. Problemet var at kablene er en overgang fra ubalansert til balansert. Opprinnelig var XLR ”-” inn på DP bare lasket sammen med jord og skjerm på forsterkersiden. Nå har den egen leder slik at pluss på XLR går pluss på RCA ut. ”-” på XLR har egen kabel til ”-”/jord på RCA ut. Skjermen kobles til jord på XLR inn og på jord på RCA ut.

    Høytalerne står på spikes, med parkettbeskyttere. Under disse har jeg filtknotter. Det går veldig greit å flytte de – og jeg har merker i gulvet hvor de skal stå. Gjort på mindre enn et minutt. Selv om hver høyttaler veier ca 120kg.

    Den oval buen sitter er en del av dipolkassen med 10 tommeren. Denne spiller i området 100-450Hz. Så vidt jeg har forstått så er det en god forklaring på utformingen – Valentino har jo en link i så måte.

    Hvis noen har lyst på en lytt så er det bare å sende en PM. Alltid lærerikt å få tilbakemeldinger og høre litt ny musikk også! Valentino – du må gi meg en innføring i klassisk hvis du har muligheten til å ta turen!

    Jo da – jeg kunne vel tenkt meg både og løftet diffusorene, spredd de mer ut permanent, montert opp en god del med absorbenter og fått inn flere HelmHolz. Men nå er det engang slik at jeg overhodet ikke har beslutningsmyndighet i denne delen av huset.. ;D ;D

    Mvh
    OMF
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil nå gi sjefen i stua plusspoeng av dimensjoner for å tillate slike "monstre". Jeg håper dere deler på gleden i å lytte på musikk, det er veldig trivelig :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn