Overkill

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Valentino skrev:
    Men hvor få man kjøpt Atna-øl?
    På Samvirkelaget ved siden av Glopheim kafe. Ligger ca halvannen kilometer fra bryggerilokalene. Vinmonopolet hadde de også i hyllene før.

De konka vel for et drøyt år siden, men mener det var noen som sa at de var igang igjen. . Håper det.

Skal sjekke neste gang jeg skal på hytta.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.061
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I den vanlige butikken jo! Fabelaktig. Nå er jo etiketten blitt så fin også...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.564
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg ser en oppmuntrende utvikling.
    Nå som korporasjonene har flyttet produksjonen til lavkostland, og bedriver homogen masseproduksjon der, så er vi i ferd med å se en ny oppblomstring av originalprodusenter. Dette gjelder alle områder - tenk på hva som er skjedd med bakervarer, for eksempel. Oppblomstringen av kaffesjapper var forløperen, fra å drikke brun sagflis fra Evergood har vi nå tilgang til god kaffe, også på supermarkedet. Nå har vi skreddere, møbelsnekrere, lærmakere; men også nærreist mat, gårdsmat, personlige reiselivsprodukter. På alle områder ser vi et ønske om å satse på nytt - en utvikling som griper om seg etterhvert som folk forstår at det gir utbytte å bygge opp nærøkonomien.
    Ikke på alle pmråder er denne homogeniseringa av produksjonen å foretrekke. Går jeg innom et bakeriutsalg her i Oslo er varene enten levert fra Baker Hansens fellesbakeri eller United Bakery, sånn grovt sett. Går jeg på en premium matvarebutikk som Meny og kjøper meg "hjemmelavet potetsalat", er denne salaten produsert et annet sted for mange utsalg.

Dette gjør det monotont, uspennende og kjedelig.
    Da var jeg utydelig. Homogeniseringen er jeg imot - og Bakers er et eksempel på en masseprodusent som forsøker å gi inntrykk av at den hjemmeproduserer. Tenk på Noras film med et fabrikklokale fylt med kvinner som samlebåndsproduserer hjemmelaget - dette har folk gjennomskuet, og man er på utkikk etter bedre alternativer. Ellers også lager man syltetøyet selv - en sterkt voksende trend med egne småhager, bær og fruktinnsamling, egen konservering, osv. Fordi man frykter matkvaliteten fra gigantene og vil ha gleden av å gjøre ting selv.

Det blomstrer opp med bakerbutikker som står utenfor kjedesamarbeidene -- akkurat som det blomstrer opp med folk som brenner kaffe til distribusjon til en mindre kundekrets. Den blinde ku i Ås var nesten alene på feltet for noen år siden, nå kryr det av små meierivirksomheter, gårdsmatprodusenter og viltprodusenter landet over, etter at kooperativene måtte gi seg i kampen mot denslags initiativ.
    Nidar har nettopp lansert en ny melkesjokalade med navn Bergene Melk. Denne sjokoladen skal være en etter en gammel oppskrift. Nidar bruker nå rekordmange reklamekroner for å skape etterspørsel (ifølge Dn). I reklamefilmene blir det sagt at dette er den enste sjokoladen uten kunstige tilsetningsstoffer. Underforstått må forbrukeren da tolke dette som om at kunstige tilsetningsstoffer = ikke bra.
    Men det første som slo meg var at hvis kunstige tilsetningsstoffer = ikke bra. Hva med resten av sjokoladeutvalget til Nidar? Skyter de ikke seg selv i foten med dette budskapet?

N

nb

Gjest
    Panasonic BD-30 innside
    Oppo BDP-83 innside
    "Hovedkortet" til Oppo med prosessor-kjølingen tatt av

Legg merke til kjøleribbene på Oppo-spillerens chiper. Det er tydelig hvor det skal regnes mest (= mest varme)

Vedlegg

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    16
    Espen R skrev:
    Nidar har nettopp lansert en ny melkesjokalade med navn Bergene Melk. Denne sjokoladen skal være en etter en gammel oppskrift. Nidar bruker nå rekordmange reklamekroner for å skape etterspørsel (ifølge Dn). I reklamefilmene blir det sagt at dette er den enste sjokoladen uten kunstige tilsetningsstoffer. Underforstått må forbrukeren da tolke dette som om at kunstige tilsetningsstoffer = ikke bra.
    Men det første som slo meg var at hvis kunstige tilsetningsstoffer = ikke bra. Hva med resten av sjokoladeutvalget til Nidar? Skyter de ikke seg selv i foten med dette budskapet?
    Rimelig OT men:
    På 70-tallet utviklet Liggett en sigarett som var langt mindre skadelig enn de tradisjonelle sigarettene. I labforsøk viste den nye sigaretten seg å eliminerte risken for kreft i stor grad. Sigaretten kom aldri på markedet da det ville vært det samme som å innrømme at de tidligere produktene var helsefarlige samt å validere forskning som bransjen selv hadde brukt store ressurser på å avvise.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.564
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Rimelig OT men:
    På 70-tallet utviklet Liggett en sigarett som var langt mindre skadelig enn de tradisjonelle sigarettene. I labforsøk viste den nye sigaretten seg å eliminerte risken for kreft i stor grad. Sigaretten kom aldri på markedet da det ville vært det samme som å innrømme at de tidligere produktene var helsefarlige samt å validere forskning som bransjen selv hadde brukt store ressurser på å avvise.
    Enda mer OT, men i denne youtubesnutten forklares hvorfor helsemyndighetene tar livet av flere mennesker enn de redder med den negative teksten som er påført sigarettpakningene ;D

[video]rZDOPQRdxJM[/video]

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Enda mer OT:

Det meldes om regn som brer seg inn fra vest i morgen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.089
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    etter å ha lest de 10 første sidene med innlegg i tråden er det 2 ting som imponerer meg:
    1) at det går an å skrive så mye piss om så lite
    2) at det går an å hisse seg opp så til de grader over innholdet

det tragiske er at enkelte kjøper (seg respekt med ?) overprisede produkter som enten med hjelp av dritt prat eller i neste instans markedkreftene vil justeres ned til et pris-nivå der tilbud og etterspørsel "balanseres i ren harmoni" 8)
    imo
    mvh
    Leif

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Hvem har lurt deg til å tro at 2L var først ute? Jeg handler musikk på webshopper i Hong Kong som hadde rene musikk Blue Ray skiver lenge før dette.
    Nei, det var vel noen pressemeldinger og forumtråder den gangen som lurte meg Roysen.

Hvilken webshop var dette forresten?
    http://www.hifi-cd.com/

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    JackX skrev:
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Hvem har lurt deg til å tro at 2L var først ute? Jeg handler musikk på webshopper i Hong Kong som hadde rene musikk Blue Ray skiver lenge før dette.
    Nei, det var vel noen pressemeldinger og forumtråder den gangen som lurte meg Roysen.

Hvilken webshop var dette forresten?
    http://www.hifi-cd.com/utf-8/category/50/index_home.html?javaID=2d5fe702932708739e83d456c925b2f4

http://www.translate.google.com/tra...w.hifi-cd.com/&sl=zh-CN&tl=en&history_state0=
    Dette er så langt jeg kan se BD-V. Jeg mistenker at Roysen er den som har blandet kortene litt da han mente jeg hadde blitt lurt, og stemplet meg som en ikke-entusiast da jeg trodde 2L stod for den første rene Blu-Ray Audio utgivelsen. På hifi-CD.com er det riktignok noen musikkutgivelser som heter Blu-spec, men dette har ingenting med Blu-Ray å gjøre - de spilles av i en vanlig CD-spiller. Blu-Ray musikk heter Blue-Ray Audio og tilhører Profile 3.0 standarden (sikkert også forkortet BD-A). Sistnevnte skal kunne spilles av likt som en vanlig CD, men selvfølgelig ikke på en vanlig CD-spiller.

Det dukket opp en Grieg BD-plate (ikke 2L sin som kom i år) tidlig i 2008 som også markedsføres som ren musikk, men dette er også en BD-V plate med et videospor (bestående av bilder/kunst).

Jeg mener jeg har sett BD-A plater fra Stockfish for ikke lenge siden, men de kommer etter 2L`s første plate (Trondheimsolistene - Divertimenti). TAD snakket også om lanseringen av første BD audio-only plate mens jeg var på CES i Januar i år, men jeg fikk aldri med meg detaljene siden jeg ikke besøkte deres stand. 2L`s plate ble uansett sluppet allerede August 2008. Denne ble også annonsert som i flere pressemeldinger som verdens første rene Blu-Ray audio plate.

Ultra Audio skrev:
    Lindberg feels very strongly about hi-rez audio, and about using the latest technology rather than trying to make the CD "Red Book" standard sound better. All of the 2L releases that reached me are hybrid SACD/CDs. Not merely happy with DSD, the standard for most SACD recordings, Lindberg uses DXD, about which he says:

"Digital eXtreme Definition [DXD] is a professional audio format that brings ‘analogue’ qualities in 32-bit floating point at 352.8kHz. With DXD we preserve 11.2896 bit/s (4 times the data of DSD). This leaves us headroom for editing and balancing before quantizing to DSD. Super Audio CD is the carrier that brings the pure quality to the domestic audience."

Well, SACD was the carrier. With Divertimenti, his new recording of the Trondheimsolistene, Lindberg presents some new options. The release is actually a set of two discs housed in a Blu-ray Disc case. Disc 1 is a multichannel SACD/CD containing CD stereo (16-bit/44.1kHz), DSD stereo (2.8224Mbit/s/ch), and DSD 5.1-channel surround (2.8224Mbit/s/ch) tracks. Disc 2 is a Blu-ray with: Linear PCM (stereo, 5.1-channel surround, 24/192), DTS-HD Master Audio (5.1 surround, 24/192), Dolby TrueHD (5.1 surround, 24/192), and Dolby Digital 5.1 surround (48kHz). That’s a whopping total of eight different ways to hear this program: three stereo configurations, and five in 5.1-channel surround.
    Ultra Audio skrev:
    But no matter which track I play, Divertimenti is one of the best-sounding recordings I have ever heard

2l (Lindberg) har forøvrig masse spennende innspillinger (også SACD/CD) man kan handle direkte fra siden deres. Anbefales en titt. Lydkvaliteten er i verdensklasse. Ekstra hyggelig at de er norske. Spor kan også lastes ned fra HD Tracks.

(NB. Du trenger ikke bruke Google translate på denne hifi-CD.com. Knapp for engelsk språk på forsiden.)

http://www.release.no/artikkel.asp?ID=5185
    http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc
    http://www.ultraaudio.com/music/ultrasounds_20080701.htm
    http://www.2l.no
    http://www.hdtracks.com
    http://www.lydogbilde.no/trondheimsolistene-paa-blu-ray.4485441.html
    http://www.trondheimsolistene.no/
    http://www.blu-ray.com/movies/TrondheimSolistene-Divertimenti-Blu-ray-Review/1097/
    http://www.audiophile.no/?did=9083289

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Oppo sin spiller er også regions fri og den bruker dessuten en svært god bildebrikke...http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-83/blu-ray-BDP-83-Features.aspx

Kanskje av interesse at Oppos spiller, som har meget gode spec's, koster USD 499, fra Oppo.

Kanskje enkelte her som er interessert i at Oppos spiller kan konvertere SACD til PCM.
    Dette er jo veldig spennende. Men så vidt jeg kan se, så blir all hirez nedsamplet til maks 24/48kHz på spdif utgangen (coax eller Toslink). Du kan få "ubesudlet" SACD, DVD-A og Blu-Ray ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det? I så fall er man vel begrenset til disse kringlyd receiverne, eventuelt DACer eller lydkort med HDMI inngang?

Noen som vet? (Start gjerne en egen tråd herom. Den Oppo-spilleren fortjener definitivt sin egen tråd).

---------

Forøvrig synd at Roysen har meldt seg ut. Det er et tap for miljøet. Håper du kommer tilbake, Roysen!

(Sentralen er blitt et sted for de tykkhudede).

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Hei Håkon :)

Jeg har selv begynt å handle det jeg får fatt på av 2L's BR-utgivelser, og gleder meg til den dagen jeg kan sette meg rolig ned å gå gjennom haugen ;) For tiden er det arbeid, arbeid & arbeid som "stjeler" tiden :p

Når det gjelder det nettstedet i HK (?), så er det en viss forskjell på å bruke translate.google og det å trylle på "Engrish" - knappen: det er et par beskrivelser som ikke oversettes via stedets engelsk-side. Men det er en detalj.

På nettstedet ser jeg videre at det da vitterlig står "BluRay"
    Home>> Product Catalog>> Blu-Ray

http://www.hifi-cd.com/en/category/50/index_home.html

Trodde da vitterlig det var BR-skiver de solgte da? Men det er godt mulig jeg tar fullstendig feil: det er jo en jungel av akronymer etc etc.

mvh
    JackX

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    Dette er jo veldig spennende. Men så vidt jeg kan se, så blir all hirez nedsamplet til maks 24/48kHz på spdif utgangen (coax eller Toslink). Du kan få "ubesudlet" SACD, DVD-A og Blu-Ray ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det? I så fall er man vel begrenset til disse kringlyd receiverne, eventuelt DACer eller lydkort med HDMI inngang?

Noen som vet? (Start gjerne en egen tråd herom. Den Oppo-spilleren fortjener definitivt sin egen tråd).
    Jeg tror du ser rett, jeg kan ikke huske å ha sett noe produkt hvor man får tilgang til HiRezen i full blomst fra BluRay ut på noe annet enn HDMI, men det er heller ingen garanti for at jeg har fått med meg alt. Man trenger ellers fullt fagbrev i akronymorientering for å skille en del av de fra hverandre, men det er en annen sak.

Manualen til Oppo sier (side 15 fra http://download.oppodigital.com/BDP83/BDP-83_English_Manual.pdf)

Due to bandwidth limitations, high resolution audio formats such as Dolby Digital Plus,
    Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution and DTS-HD Master Audio cannot be sent
    through the coaxial or optical digital audio output. A reduced resolution version of the
    same audio track will be output instead. To listen to high resolution audio formats in
    their best quality, please use the HDMI connection if you have a receiver that handles
    HDMI audio (see page 13) or use the multi-channel analog outputs if you do not (see
    page 14).
    • Due to copyright restrictions, SACD audio cannot be sent through the coaxial or
    optical digital audio output. To listen to SACD, please use the HDMI or analog audio
    connections.
    • Due to copyright restrictions and bandwidth limitations, full resolution audio from DVDAudio
    discs cannot be sent through the coaxial or optical digital audio output. To listen
    to DVD-Audio in full resolution, please use the HDMI or analog audio connections.

HåkonN vet sikkert.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    JackX skrev:
    På nettstedet ser jeg videre at det da vitterlig står "BluRay"
    Home>> Product Catalog>> Blu-Ray

http://www.hifi-cd.com/en/category/50/index_home.html

Trodde da vitterlig det var BR-skiver de solgte da? Men det er godt mulig jeg tar fullstendig feil: det er jo en jungel av akronymer etc etc.
    Ja, dette er Blu-Ray. Altså Blu-Ray video (BD-V). Det betyr (så langt jeg kan se) konserter med bilde, og kan best sammenlignes med helt vanlige filmer.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    pedal skrev:
    ). Du kan få "ubesudlet" SACD .... ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det?
    Så langt jeg har kunnet bringe til erfaring er SACD satt til kun å sende ut analoge signaler (Sony's "digitale kopisperre" :-\ ) så nær som på en produsents produkt (husker ikke helt navnet): men for vedkommende produsents produkt er du da visstnok bundet av tilhørende firmas DAC, som har en tilbakekoblingslink, som "sjekker" at det er rett spiller/rett DAC som avspiller. Dette ble veldig uklart sagt av den enkle grunn at det er uklart tenkt :p

Mvh
    JackX

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    pedal skrev:

Det er riktig. Mulig noen modkit kan gi noe spennende der, men det tror jeg i så fall er priopritære standarder det er snakk om (for eks. mot Meridian)

Receivere? Du må få deg en slik, pedal. Nå med det nye apodizing filteret og upsampling på alle HDMI kilder. Dette er en produsent med orden i sysakene. ;)

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    HåkonN skrev:
    Receivere? Du må få deg en slik, pedal. Nå med det nye apodizing filteret og upsampling på alle HDMI kilder. Dette er en produsent med orden i sysakene. ;)
    Ja, jeg er veldig spent på "lyden" av det nye filteret til Meridian. Hmmm, på tide å smiske litt med Andre for å få en slik på prøve?  ::)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    JackX skrev:
    pedal skrev:
    ). Du kan få "ubesudlet" SACD .... ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det?
    Så langt jeg har kunnet bringe til erfaring er SACD satt til kun å sende ut analoge signaler (Sony's "digitale kopisperre" :-\ ) så nær som på en produsents produkt (husker ikke helt navnet): men for vedkommende produsents produkt er du da visstnok bundet av tilhørende firmas DAC, som har en tilbakekoblingslink, som "sjekker" at det er rett spiller/rett DAC som avspiller. Dette ble veldig uklart sagt av den enkle grunn at det er uklart tenkt :p

Mvh
    JackX
    HDMI standard 1.3 har som sådan støtte for SACD (teknisk sett).

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    300
    Sted
    Tranby
    JackX skrev:
    pedal skrev:

Mvh
    JackX
    Jeg har koblet min ny anskaffede Denon DVD-A1XVA til av-forsterkeren med i.Link / IEEE1394 på SACD/DVD-A/CD. Den er ikke helt siste modell og PCM blir redusert til 96/24 kHz på 5.1 noe jeg kan leve med. Samme ting skjer med BD på HDMI.
    Ellers er Pioneer sin Susano (LX-90) den eneste nye med i.Link.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    JackX skrev:
    pedal skrev:

Mvh
    JackX
    Jepp. MBL er vel førstemann ut som sender SACD digitalt ut via hdmi, men du må altså ha MBL dac også. Den tranposrt - dac komboen er ikke billig.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har Roysen meldt seg ut, eller har han blitt mobbet ut?

Synes diskusjonen fra begge sider foregikk i en rolig og behagelig tone ;D

N

nb

Gjest
    Personlig ville jeg ikke lagt så mye penger i en løsning for å spille av BR-audio nå - det gjenstår fortsatt å se om det blir et format som er liv laga eller om det blir et sært nisjeformat med kun et fåtall utgivelser. Greit nok om man har en BR-kjede som takler det. Jeg tviler på om dette blir en stor suksess, dessverre. Jeg håper jeg tar feil.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Han burde jo ha argumentert, for sine synspunkter, istedenfor å melde seg ut!

Nå har han jo ingen mulighet til å bevise/ motbevise fakta ???

J

J.J

Gjest
    Jeg har nå i ettermiddag/kveld lest hele tråden - Om noen syntes det er lavt under taket her eller at det er noen som er ufine mot hverandre.. prøv andre typer forum...
    At det kommer usakligheter eller OT innlegg er vel ikke vanskelig og overse ...
    EDGE/GOLDMUND debatter er viktige - samtidig som dem er flott tidtrøyte med noe god musikk.. evnt noe godt i glasset i tillegg.
    Syntes dokumentasjonen har vært bra her også... Keep up the good work ...EVERYBODY....

JanJan

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.564
    klipp og lim fra Goldmunds hjemmesider...

"Limited in production to 50 units, it will also become a collectible item of extreme rarity which will keep its value over the years and decades to come. However, to satisfy the demand of the most faithful Goldmund customers, it has been designed to allow an easy upgrade for the lucky owners of an Eidos Reference"

Dette budskapet må henvende seg til en åndssvak og mindre "bright" kundegruppe. Hadde Goldmund kunne solgt 10 000 enheter a' 800 000 kroner, så hadde de gjort det. Når de setter en Limited Edition på 50 enheter så er det fordi de med sikkerhet vet at de ikke får solgt mer enn max 50 enheter, kanskje ikke mer enn 40?
    Og en ting er sikkert: dette produktet har kun en nostalgisk verdi ett decade frem i tid.
    Sånn tullete Limited Edition pjatt har motsatt effekt på min kjøpslyst.

Jeg har tenkt å kjøpe meg en Sony blu-ray til 2000 kroner:
    "Du kan oppdatere til de nyeste programmene for S360 via Internett med fastvareoppdateringer via Ethernet. Ved å kjøre oppdateringer kan Blu-ray Disc™-spilleren alltid prestere optimalt."

Når Sony tilbyr programvareoppdateringer til en spiller til 2000 kroner, hvorfor gjør Goldmund dette til et poeng på en spiller til 800k?
    Det blir det samme som at Mercedes reklamerer med servostyring som standardutstyr på sine biler. Igjen...henvender man seg til en åndssvak kundegruppe?

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    klipp og lim fra Goldmunds hjemmesider...

"Limited in production to 50 units, it will also become a collectible item of extreme rarity which will keep its value over the years and decades to come. However, to satisfy the demand of the most faithful Goldmund customers, it has been designed to allow an easy upgrade for the lucky owners of an Eidos Reference"

Når Sony tilbyr programvareoppdateringer til en spiller til 2000 kroner, hvorfor gjør Goldmund dette til et poeng på en spiller til 800k?
    Det blir det samme som at Mercedes reklamerer med servostyring som standardutstyr på sine biler. Igjen...henvender man seg til en åndssvak kundegruppe?
    Det er nok verre enn som så, Eidos Reference var forrige spiller som kan oppgraderes til Blue. Å oppgradere Eidos Reference Blue på en enkel måte i fremtiden kan jeg aldri tenke meg de har tenkt på. "Enkel oppdatering" hos Goldmund betyr vel at det koster kun noen få tusen Euro regner jeg med.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.089
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har tappet sacd signalet fra en denon dvd spiller og skal fore buffalo dacen med det ukodede dsd signalet og la buffalo gjøre da konverteringen
    loddet umbilical-kabelen i går og skal koble inn på buffalo ila et par dager
    mvh
    Leif

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    asbjbo skrev:
    Dørkarmen henger fortsatt litt på skrå etter at han gikk.
    Og HFS ble et sted med litt mindre mangfold...
    Synd det. Men et så ekstremt produkt må tåle kritikk, og synes ikke tråden i tonen var så ekstrem. Mange av de verste utbruddene sto Roysen selv for. Man velger selv hvor fornærmet man blir.

V

vredensgnag

Gjest
    Fortnum & Mason leverer mat til milliardærer verden over, med disses privatfly ... eller med ekspresskurér. Disse leveransene går jevnlig.
    En russisk millardær ga bort 164 B&O musikkanlegg med topphøyttalere en jul; en libaneser sendte ut over tusen av Fortnum & Masons "Christmas Hampers" til sine kontakter, med kurér. Denne hamperen, men i en dyrere utgave, med eksklusive produkter:
    http://www.fortnumandmason.com/Product/Best-of-the-Bunch,7892,877.aspx

De som kjøper disse produktene fra Goldmund bryr seg ikke om oppgradering av innmaten - noe helt annet er at de sjelden står for kjøpet selv. De har en Residential Coordinator - som har kontakter til interiørarkitekten - som har kontakt til den elektroansvarlige - som har kontakt til A/V ansvarlig, som står for innkjøpet. Hvilket også er årsaken til at man velger så enkel betjening som overhodet mulig.

===

Jeg ser ikke denne 48kHz begrensningen på Oppos sider - de skriver bare at man kan overføre direkte fra SACD til PCM. Det står også at DSD går i ren tapning via HDMI. Sjekk EAP-linkene. Det har vært en god del betatestere som har uttalt seg om produktet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.564
    LMC skrev:
    jeg har tappet sacd signalet fra en denon dvd spiller og skal fore buffalo dacen med det ukodede dsd signalet og la buffalo gjøre da konverteringen
    loddet umbilical-kabelen i går og skal koble inn på buffalo ila et par dager
    mvh
    Leif
    Dette blir spennende å følge videre!

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Hva er et apodizing filter?
    Det reduserer pre-ekko i det digitale domenet. John Atkinson hadde en Meridian spiller til test, og tok den med til laben for å se hvordan det fungerte i praksis.

To examine the behavior of the Meridian's "apodizing" reconstruction filter, I created a 44.1kHz-sampled test signal comprising a pair of positive single-sample pulses spaced approximately 5ms apart. The first pulse of the pair triggered my digital oscilloscope, which I'd set to "one-shot" mode so that the player's reaction to the second pulse appeared in the center of the 'scope's display. (The 'scope lacks an anti-aliasing filter; provided sufficiently fast sampling is used, it accurately displays time-domain data without obscuring those data with its own impulse response.)

Fig.1 shows the impulse response of a conventional finite-impulse-response low-pass filter, that used by the Benchmark DAC1 D/A processor. You can see that there are symmetrical patterns of ringing before and after the peak of the impulse. (I call it "ringing," but, as I'm sure engineer readers will point out, the impulse shape actually maps the values of the digital filter coefficients.) By contrast, fig.2 shows the 808i.2's impulse response. There is no ringing before the main peak, but then about 1.5ms of damped ringing after it. While the absence of pre-ringing very likely contributed to the 808i.2's fine sound, the post-ringing was both higher in amplitude and lasted a little longer than I was expecting.

Fig.1 Benchmark DAC1, response to single sample at 0dBFS, 44.1kHz sampled data (4ms time window).

Fig.2 Meridian 808i.2, response to single sample at 0dBFS, 44.1kHz sampled data (4ms time window).

http://stereophile.com/cdplayers/me...e_reference_cd_playerpreamplifier/index5.html

Minimum fase apodizing-filteret til Meridian fjerner altså pre-ekko, men trade-off er høyere post-ekko. Som Bob Stuart sier, pre-ekko eksisterer ikke i den virkelige verden, men post-ekko gjør. Ergo vil ikke høyere post-ekko oppfattes som unaturlig. CD-spilleren fikk vel ingen dårlig tilbakemelding av John Atkinson heller.

Stereophile skrev:
    Without any hyperbole, therefore, I can say that the Meridian 808i.2 is the finest-sounding CD player I have yet heard. Yes, it is expensive, even without the preamplifier option, but it will allow its owners to rediscover the joys in their collection of music.
    Meridian har forøvrig løst dette med HD på en ganske elegant måte. Bob Stuart har tidlig utrykt skepsis til hele HDMI standarden (Meridian er et høytstående medlem av DVD forum og har vært med på utviklingen av HD-formatene slik vi kjenner de i dag, så de får lov til å åpne kjeften om sånt), både pga. den forbrukerfientlige HDCP krypteringen og det faktum at lyd og bilde integreres i samme kabel. Hans skepsis har vist seg å treffe spot on. Etter flere år sitter vi fortsatt med et halvferdig grensesnitt, et ormebol av standarder, kabler som ikke klarer 1080P og produsenter som fortsatt ikke fikser handshake protokoller korrekt. Et mareritt for forbrukere, produsenter og custom-industrien. HDMI har vist seg å ikke være optimalt ift. jitter, snarere langt der i fra. Og forbrukere bruker tusenvis av kroner på kraftigt overprisede Monsterkabler for å være sikker på at de får best mulig bilde. Vi kunne klart oss med standard nettverkskabler.

Meridian har løst det med en ekstern boks som umiddelbart skiller av bilde og lyd, før audio går gjennom FIFO-buffere, apodizing filter, upsampling og til slutt sendes til prosessor for videre behandling via Meridian sin egen priopritære MHR SmartLink standard for høyoppløst audio. På den måten rører de ikke videosignalet, og det er aldri i nærheten av audiokretsene. Både prosessor og HD621 styres av PC software der man kan ha 100% kontroll på hvordan signalbehandlingen skal foregå.

Jeg snakket forøvrig med Meridian når jeg var i USA. Hadde de kunne valgt (HDCP står i veien), hadde de kjørt CAT-5 hele veien fra drivverk til høyttalere. Uovertruffen standard, enkelt å legge opp, styggbilligt og ikke minst enkelt for forbrukeren å forholde seg til.

Nuvel. Litt OT er det. Men dette er i allefall hva som skjer på toppen av industrien for HD multikanals lyd.

Rebranding av spillere man finner i tilbudskurven på Clas Ohlson og Elkjøp får vi overlate til Goldmund & Co. De har sikkert sine grunner.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Espen R skrev:
    Ja, hadde Goldmund`en bare hatt en nettverkskontakt. Den er basert på en gammel profile 1.1 spiller. Det betyr at den heller ikke kan nyte interaktivt innhold via BD Live, og kundene følgelig kan gå glipp av potensielt interessant ekstramatriale og funksjoner.

Sistegenerasjon billigspillere har også Wi-Fi så kunden skal slippe å trekke kabel.

Imponerende hvor mye du kjenner til "the world of the rich and famous", vreden. God kunde?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg ser ikke denne 48kHz begrensningen på Oppos sider - de skriver bare at man kan overføre direkte fra SACD til PCM. Det står også at DSD går i ren tapning via HDMI. Sjekk EAP-linkene. Det har vært en god del betatestere som har uttalt seg om produktet.
    Jo, det er nok slik. Se også NB sitt klipp fra manualen litt før i kveld. (Dette reguleres av respektive formaters kopibeskyttelse).

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    HåkonN skrev:
    Espen R skrev:
    Ja, hadde Goldmund`en bare hatt en nettverkskontakt. Den er basert på en gammel profile 1.1 spiller. Det betyr at den heller ikke kan nyte interaktivt innhold via BD Live, og kundene følgelig kan gå glipp av potensielt interessant ekstramatriale og funksjoner.

Sistegenerasjon billigspillere har også Wi-Fi så kunden skal slippe å trekke kabel.

Imponerende hvor mye du kjenner til "the world of the rich and famous", vreden. God kunde?
    Hva om den har wi-fi antenne?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn