V
|
På Samvirkelaget ved siden av Glopheim kafe. Ligger ca halvannen kilometer fra bryggerilokalene. Vinmonopolet hadde de også i hyllene før.Valentino skrev:Men hvor få man kjøpt Atna-øl?
se der javredensgnag skrev:
Nidar har nettopp lansert en ny melkesjokalade med navn Bergene Melk. Denne sjokoladen skal være en etter en gammel oppskrift. Nidar bruker nå rekordmange reklamekroner for å skape etterspørsel (ifølge Dn). I reklamefilmene blir det sagt at dette er den enste sjokoladen uten kunstige tilsetningsstoffer. Underforstått må forbrukeren da tolke dette som om at kunstige tilsetningsstoffer = ikke bra.vredensgnag skrev:Da var jeg utydelig. Homogeniseringen er jeg imot - og Bakers er et eksempel på en masseprodusent som forsøker å gi inntrykk av at den hjemmeproduserer. Tenk på Noras film med et fabrikklokale fylt med kvinner som samlebåndsproduserer hjemmelaget - dette har folk gjennomskuet, og man er på utkikk etter bedre alternativer. Ellers også lager man syltetøyet selv - en sterkt voksende trend med egne småhager, bær og fruktinnsamling, egen konservering, osv. Fordi man frykter matkvaliteten fra gigantene og vil ha gleden av å gjøre ting selv.Espen R skrev:Ikke på alle pmråder er denne homogeniseringa av produksjonen å foretrekke. Går jeg innom et bakeriutsalg her i Oslo er varene enten levert fra Baker Hansens fellesbakeri eller United Bakery, sånn grovt sett. Går jeg på en premium matvarebutikk som Meny og kjøper meg "hjemmelavet potetsalat", er denne salaten produsert et annet sted for mange utsalg.vredensgnag skrev:Jeg ser en oppmuntrende utvikling.
Nå som korporasjonene har flyttet produksjonen til lavkostland, og bedriver homogen masseproduksjon der, så er vi i ferd med å se en ny oppblomstring av originalprodusenter. Dette gjelder alle områder - tenk på hva som er skjedd med bakervarer, for eksempel. Oppblomstringen av kaffesjapper var forløperen, fra å drikke brun sagflis fra Evergood har vi nå tilgang til god kaffe, også på supermarkedet. Nå har vi skreddere, møbelsnekrere, lærmakere; men også nærreist mat, gårdsmat, personlige reiselivsprodukter. På alle områder ser vi et ønske om å satse på nytt - en utvikling som griper om seg etterhvert som folk forstår at det gir utbytte å bygge opp nærøkonomien.
Dette gjør det monotont, uspennende og kjedelig.
Det blomstrer opp med bakerbutikker som står utenfor kjedesamarbeidene -- akkurat som det blomstrer opp med folk som brenner kaffe til distribusjon til en mindre kundekrets. Den blinde ku i Ås var nesten alene på feltet for noen år siden, nå kryr det av små meierivirksomheter, gårdsmatprodusenter og viltprodusenter landet over, etter at kooperativene måtte gi seg i kampen mot denslags initiativ.
Rimelig OT men:Espen R skrev:Nidar har nettopp lansert en ny melkesjokalade med navn Bergene Melk. Denne sjokoladen skal være en etter en gammel oppskrift. Nidar bruker nå rekordmange reklamekroner for å skape etterspørsel (ifølge Dn). I reklamefilmene blir det sagt at dette er den enste sjokoladen uten kunstige tilsetningsstoffer. Underforstått må forbrukeren da tolke dette som om at kunstige tilsetningsstoffer = ikke bra.
Men det første som slo meg var at hvis kunstige tilsetningsstoffer = ikke bra. Hva med resten av sjokoladeutvalget til Nidar? Skyter de ikke seg selv i foten med dette budskapet?
Enda mer OT, men i denne youtubesnutten forklares hvorfor helsemyndighetene tar livet av flere mennesker enn de redder med den negative teksten som er påført sigarettpakningene ;DHC skrev:Rimelig OT men:Espen R skrev:Nidar har nettopp lansert en ny melkesjokalade med navn Bergene Melk. Denne sjokoladen skal være en etter en gammel oppskrift. Nidar bruker nå rekordmange reklamekroner for å skape etterspørsel (ifølge Dn). I reklamefilmene blir det sagt at dette er den enste sjokoladen uten kunstige tilsetningsstoffer. Underforstått må forbrukeren da tolke dette som om at kunstige tilsetningsstoffer = ikke bra.
Men det første som slo meg var at hvis kunstige tilsetningsstoffer = ikke bra. Hva med resten av sjokoladeutvalget til Nidar? Skyter de ikke seg selv i foten med dette budskapet?
På 70-tallet utviklet Liggett en sigarett som var langt mindre skadelig enn de tradisjonelle sigarettene. I labforsøk viste den nye sigaretten seg å eliminerte risken for kreft i stor grad. Sigaretten kom aldri på markedet da det ville vært det samme som å innrømme at de tidligere produktene var helsefarlige samt å validere forskning som bransjen selv hadde brukt store ressurser på å avvise.
http://www.hifi-cd.com/HåkonN skrev:Nei, det var vel noen pressemeldinger og forumtråder den gangen som lurte meg Roysen.Roysen skrev:Hvem har lurt deg til å tro at 2L var først ute? Jeg handler musikk på webshopper i Hong Kong som hadde rene musikk Blue Ray skiver lenge før dette.
Hvilken webshop var dette forresten?
Dette er så langt jeg kan se BD-V. Jeg mistenker at Roysen er den som har blandet kortene litt da han mente jeg hadde blitt lurt, og stemplet meg som en ikke-entusiast da jeg trodde 2L stod for den første rene Blu-Ray Audio utgivelsen. På hifi-CD.com er det riktignok noen musikkutgivelser som heter Blu-spec, men dette har ingenting med Blu-Ray å gjøre - de spilles av i en vanlig CD-spiller. Blu-Ray musikk heter Blue-Ray Audio og tilhører Profile 3.0 standarden (sikkert også forkortet BD-A). Sistnevnte skal kunne spilles av likt som en vanlig CD, men selvfølgelig ikke på en vanlig CD-spiller.JackX skrev:http://www.hifi-cd.com/utf-8/category/50/index_home.html?javaID=2d5fe702932708739e83d456c925b2f4HåkonN skrev:Nei, det var vel noen pressemeldinger og forumtråder den gangen som lurte meg Roysen.Roysen skrev:Hvem har lurt deg til å tro at 2L var først ute? Jeg handler musikk på webshopper i Hong Kong som hadde rene musikk Blue Ray skiver lenge før dette.
Hvilken webshop var dette forresten?
http://www.translate.google.com/tra...w.hifi-cd.com/&sl=zh-CN&tl=en&history_state0=
Ultra Audio skrev:Lindberg feels very strongly about hi-rez audio, and about using the latest technology rather than trying to make the CD "Red Book" standard sound better. All of the 2L releases that reached me are hybrid SACD/CDs. Not merely happy with DSD, the standard for most SACD recordings, Lindberg uses DXD, about which he says:
"Digital eXtreme Definition [DXD] is a professional audio format that brings analogue qualities in 32-bit floating point at 352.8kHz. With DXD we preserve 11.2896 bit/s (4 times the data of DSD). This leaves us headroom for editing and balancing before quantizing to DSD. Super Audio CD is the carrier that brings the pure quality to the domestic audience."
Well, SACD was the carrier. With Divertimenti, his new recording of the Trondheimsolistene, Lindberg presents some new options. The release is actually a set of two discs housed in a Blu-ray Disc case. Disc 1 is a multichannel SACD/CD containing CD stereo (16-bit/44.1kHz), DSD stereo (2.8224Mbit/s/ch), and DSD 5.1-channel surround (2.8224Mbit/s/ch) tracks. Disc 2 is a Blu-ray with: Linear PCM (stereo, 5.1-channel surround, 24/192), DTS-HD Master Audio (5.1 surround, 24/192), Dolby TrueHD (5.1 surround, 24/192), and Dolby Digital 5.1 surround (48kHz). Thats a whopping total of eight different ways to hear this program: three stereo configurations, and five in 5.1-channel surround.
Ultra Audio skrev:But no matter which track I play, Divertimenti is one of the best-sounding recordings I have ever heard
Dette er jo veldig spennende. Men så vidt jeg kan se, så blir all hirez nedsamplet til maks 24/48kHz på spdif utgangen (coax eller Toslink). Du kan få "ubesudlet" SACD, DVD-A og Blu-Ray ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det? I så fall er man vel begrenset til disse kringlyd receiverne, eventuelt DACer eller lydkort med HDMI inngang?vredensgnag skrev:Oppo sin spiller er også regions fri og den bruker dessuten en svært god bildebrikke...http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-83/blu-ray-BDP-83-Features.aspx
Kanskje av interesse at Oppos spiller, som har meget gode spec's, koster USD 499, fra Oppo.
Kanskje enkelte her som er interessert i at Oppos spiller kan konvertere SACD til PCM.
Jeg tror du ser rett, jeg kan ikke huske å ha sett noe produkt hvor man får tilgang til HiRezen i full blomst fra BluRay ut på noe annet enn HDMI, men det er heller ingen garanti for at jeg har fått med meg alt. Man trenger ellers fullt fagbrev i akronymorientering for å skille en del av de fra hverandre, men det er en annen sak.pedal skrev:Dette er jo veldig spennende. Men så vidt jeg kan se, så blir all hirez nedsamplet til maks 24/48kHz på spdif utgangen (coax eller Toslink). Du kan få "ubesudlet" SACD, DVD-A og Blu-Ray ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det? I så fall er man vel begrenset til disse kringlyd receiverne, eventuelt DACer eller lydkort med HDMI inngang?
Noen som vet? (Start gjerne en egen tråd herom. Den Oppo-spilleren fortjener definitivt sin egen tråd).
Ja, dette er Blu-Ray. Altså Blu-Ray video (BD-V). Det betyr (så langt jeg kan se) konserter med bilde, og kan best sammenlignes med helt vanlige filmer.JackX skrev:På nettstedet ser jeg videre at det da vitterlig står "BluRay"
Home>> Product Catalog>> Blu-Ray
http://www.hifi-cd.com/en/category/50/index_home.html
Trodde da vitterlig det var BR-skiver de solgte da? Men det er godt mulig jeg tar fullstendig feil: det er jo en jungel av akronymer etc etc.
Så langt jeg har kunnet bringe til erfaring er SACD satt til kun å sende ut analoge signaler (Sony's "digitale kopisperre" :-\ ) så nær som på en produsents produkt (husker ikke helt navnet): men for vedkommende produsents produkt er du da visstnok bundet av tilhørende firmas DAC, som har en tilbakekoblingslink, som "sjekker" at det er rett spiller/rett DAC som avspiller. Dette ble veldig uklart sagt av den enkle grunn at det er uklart tenktpedal skrev:). Du kan få "ubesudlet" SACD .... ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det?
Det er riktig. Mulig noen modkit kan gi noe spennende der, men det tror jeg i så fall er priopritære standarder det er snakk om (for eks. mot Meridian)pedal skrev:Dette er jo veldig spennende. Men så vidt jeg kan se, så blir all hirez nedsamplet til maks 24/48kHz på spdif utgangen (coax eller Toslink). Du kan få "ubesudlet" SACD, DVD-A og Blu-Ray ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det? I så fall er man vel begrenset til disse kringlyd receiverne, eventuelt DACer eller lydkort med HDMI inngang?
Noen som vet? (Start gjerne en egen tråd herom. Den Oppo-spilleren fortjener definitivt sin egen tråd).
Ja, jeg er veldig spent på "lyden" av det nye filteret til Meridian. Hmmm, på tide å smiske litt med Andre for å få en slik på prøve? :HåkonN skrev:Receivere? Du må få deg en slik, pedal. Nå med det nye apodizing filteret og upsampling på alle HDMI kilder. Dette er en produsent med orden i sysakene.![]()
HDMI standard 1.3 har som sådan støtte for SACD (teknisk sett).JackX skrev:Så langt jeg har kunnet bringe til erfaring er SACD satt til kun å sende ut analoge signaler (Sony's "digitale kopisperre" :-\ ) så nær som på en produsents produkt (husker ikke helt navnet): men for vedkommende produsents produkt er du da visstnok bundet av tilhørende firmas DAC, som har en tilbakekoblingslink, som "sjekker" at det er rett spiller/rett DAC som avspiller. Dette ble veldig uklart sagt av den enkle grunn at det er uklart tenktpedal skrev:). Du kan få "ubesudlet" SACD .... ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det?
Mvh
JackX
Jeg har koblet min ny anskaffede Denon DVD-A1XVA til av-forsterkeren med i.Link / IEEE1394 på SACD/DVD-A/CD. Den er ikke helt siste modell og PCM blir redusert til 96/24 kHz på 5.1 noe jeg kan leve med. Samme ting skjer med BD på HDMI.JackX skrev:Så langt jeg har kunnet bringe til erfaring er SACD satt til kun å sende ut analoge signaler (Sony's "digitale kopisperre" :-\ ) så nær som på en produsents produkt (husker ikke helt navnet): men for vedkommende produsents produkt er du da visstnok bundet av tilhørende firmas DAC, som har en tilbakekoblingslink, som "sjekker" at det er rett spiller/rett DAC som avspiller. Dette ble veldig uklart sagt av den enkle grunn at det er uklart tenktpedal skrev:). Du kan få "ubesudlet" SACD .... ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det?
Mvh
JackX
Jepp. MBL er vel førstemann ut som sender SACD digitalt ut via hdmi, men du må altså ha MBL dac også. Den tranposrt - dac komboen er ikke billig.JackX skrev:Så langt jeg har kunnet bringe til erfaring er SACD satt til kun å sende ut analoge signaler (Sony's "digitale kopisperre" :-\ ) så nær som på en produsents produkt (husker ikke helt navnet): men for vedkommende produsents produkt er du da visstnok bundet av tilhørende firmas DAC, som har en tilbakekoblingslink, som "sjekker" at det er rett spiller/rett DAC som avspiller. Dette ble veldig uklart sagt av den enkle grunn at det er uklart tenktpedal skrev:). Du kan få "ubesudlet" SACD .... ut i digitalt format, men da via HDMI utgangen. Stemmer det?
Mvh
JackX
Og HFS ble et sted med litt mindre mangfold...asbjbo skrev:Dørkarmen henger fortsatt litt på skrå etter at han gikk.
Det er nok verre enn som så, Eidos Reference var forrige spiller som kan oppgraderes til Blue. Å oppgradere Eidos Reference Blue på en enkel måte i fremtiden kan jeg aldri tenke meg de har tenkt på. "Enkel oppdatering" hos Goldmund betyr vel at det koster kun noen få tusen Euro regner jeg med.Espen R skrev:klipp og lim fra Goldmunds hjemmesider...
"Limited in production to 50 units, it will also become a collectible item of extreme rarity which will keep its value over the years and decades to come. However, to satisfy the demand of the most faithful Goldmund customers, it has been designed to allow an easy upgrade for the lucky owners of an Eidos Reference"
Når Sony tilbyr programvareoppdateringer til en spiller til 2000 kroner, hvorfor gjør Goldmund dette til et poeng på en spiller til 800k?
Det blir det samme som at Mercedes reklamerer med servostyring som standardutstyr på sine biler. Igjen...henvender man seg til en åndssvak kundegruppe?
Synd det. Men et så ekstremt produkt må tåle kritikk, og synes ikke tråden i tonen var så ekstrem. Mange av de verste utbruddene sto Roysen selv for. Man velger selv hvor fornærmet man blir.topline skrev:Og HFS ble et sted med litt mindre mangfold...asbjbo skrev:Dørkarmen henger fortsatt litt på skrå etter at han gikk.
Dette blir spennende å følge videre!LMC skrev:jeg har tappet sacd signalet fra en denon dvd spiller og skal fore buffalo dacen med det ukodede dsd signalet og la buffalo gjøre da konverteringen
loddet umbilical-kabelen i går og skal koble inn på buffalo ila et par dager
mvh
Leif
Det reduserer pre-ekko i det digitale domenet. John Atkinson hadde en Meridian spiller til test, og tok den med til laben for å se hvordan det fungerte i praksis.nb skrev:Hva er et apodizing filter?
Meridian har forøvrig løst dette med HD på en ganske elegant måte. Bob Stuart har tidlig utrykt skepsis til hele HDMI standarden (Meridian er et høytstående medlem av DVD forum og har vært med på utviklingen av HD-formatene slik vi kjenner de i dag, så de får lov til å åpne kjeften om sånt), både pga. den forbrukerfientlige HDCP krypteringen og det faktum at lyd og bilde integreres i samme kabel. Hans skepsis har vist seg å treffe spot on. Etter flere år sitter vi fortsatt med et halvferdig grensesnitt, et ormebol av standarder, kabler som ikke klarer 1080P og produsenter som fortsatt ikke fikser handshake protokoller korrekt. Et mareritt for forbrukere, produsenter og custom-industrien. HDMI har vist seg å ikke være optimalt ift. jitter, snarere langt der i fra. Og forbrukere bruker tusenvis av kroner på kraftigt overprisede Monsterkabler for å være sikker på at de får best mulig bilde. Vi kunne klart oss med standard nettverkskabler.Stereophile skrev:Without any hyperbole, therefore, I can say that the Meridian 808i.2 is the finest-sounding CD player I have yet heard. Yes, it is expensive, even without the preamplifier option, but it will allow its owners to rediscover the joys in their collection of music.
Ja, hadde Goldmund`en bare hatt en nettverkskontakt. Den er basert på en gammel profile 1.1 spiller. Det betyr at den heller ikke kan nyte interaktivt innhold via BD Live, og kundene følgelig kan gå glipp av potensielt interessant ekstramatriale og funksjoner.Espen R skrev:Når Sony tilbyr programvareoppdateringer til en spiller til 2000 kroner, hvorfor gjør Goldmund dette til et poeng på en spiller til 800k?
Jo, det er nok slik. Se også NB sitt klipp fra manualen litt før i kveld. (Dette reguleres av respektive formaters kopibeskyttelse).vredensgnag skrev:Jeg ser ikke denne 48kHz begrensningen på Oppos sider - de skriver bare at man kan overføre direkte fra SACD til PCM. Det står også at DSD går i ren tapning via HDMI. Sjekk EAP-linkene. Det har vært en god del betatestere som har uttalt seg om produktet.
Hva om den har wi-fi antenne?HåkonN skrev:Ja, hadde Goldmund`en bare hatt en nettverkskontakt. Den er basert på en gammel profile 1.1 spiller. Det betyr at den heller ikke kan nyte interaktivt innhold via BD Live, og kundene følgelig kan gå glipp av potensielt interessant ekstramatriale og funksjoner.Espen R skrev:Når Sony tilbyr programvareoppdateringer til en spiller til 2000 kroner, hvorfor gjør Goldmund dette til et poeng på en spiller til 800k?
Sistegenerasjon billigspillere har også Wi-Fi så kunden skal slippe å trekke kabel.
Imponerende hvor mye du kjenner til "the world of the rich and famous", vreden. God kunde?