Paradox = svindel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.834
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Og siden dette egentlig er en tråd om kabler. Alle jeg har fått med meg at har åpnet kjeften om kabler siden jeg begynte å interessere meg for hifi for rundt 30 år siden har uten sidestykke tilhørt kategorien som mangler kunnskap, og ikke kategorien som kan utfordre den etablerte vitenskapen.
    Nå er det absolutt en sjanse for at jeg misforstår, men mener du at de få som har forsøkt å holde kabeldiskusjonene på et nivå i tråd med kjent elektroteknikk mangler kunnskap, fordi de ikke er i stand til å utfordre kjent teknikk med nye kvantefysiske teorier?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.375
    Sted
    Langesund
    Og siden dette egentlig er en tråd om kabler. Alle jeg har fått med meg at har åpnet kjeften om kabler siden jeg begynte å interessere meg for hifi for rundt 30 år siden har uten sidestykke tilhørt kategorien som mangler kunnskap, og ikke kategorien som kan utfordre den etablerte vitenskapen.
    Nå er det absolutt en sjanse for at jeg misforstår, men mener du at de få som har forsøkt å holde kabeldiskusjonene på et nivå i tråd med kjent elektroteknikk mangler kunnskap, fordi de ikke er i stand til å utfordre kjent teknikk med nye kvantefysiske teorier?
    "Åpne kjeften" tok jeg som. "de som prater om dette som viktig for å oppnå god lyd"

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.859
    Sted
    Østfold
    Det er på sett og vis riktig som Shy skriver, men ift hvor de ligger kunnskapsmessig så mener jeg at de ikke har vist kompetanse som gjør dem i stand til å tilføre noe som ikke allerede er kartlagt av de fremste på området (spesialister på kabler, utenom til hifi), og enten er i anvendelse, er avvist som unødvendig eller som noe som har negativ effekt, eller de har simpelthen vist så svak kompetanse på området at det totalt forhindrer dem i å bidra med noe som helst.

Det er ikke slik at all kompetanse som legges til grunn for å utvikle produkter ligger så langt fremme at neste skanse er kvantemekanikk. Selv den delen av audiobransjen som legger mest vitenskap til grunn er dessverre ikke kjent for sitt høye vitenskapelige nivå, men på området hifikabler spesielt ligger kunnskapsnivået blant produsentene markant lavere enn hos de fleste andre.

Sett fra et teknisk ståsted er det etter min mening rimelig å vurdere de øvrige produktene på nytt i et mer kritisk lys med en gang en produsent begynner å tilby veldig dyre kabler.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Angående Paradox-saken, så holder vi på å samle inn kommentarer fra ulike aktører. Siden jeg av alle ting har en jobb utenom Stereo+ (som betaler hus, bil, mat etc.) hvor det har vært ekstremt hektisk den siste tiden, så har jeg ikke fått brukt så mye tid på Paradox-saken at vi får det med i første utgave. Ergo må nok det vente til oktober-nummeret.

Men planen er å få ut en sak på dette, ja.

Roy
    Hva med en sak om det egentlig store poenget her: Bias, og hvordan det påvirker hva vi «hører»?

Men hvem prøver jeg å lure. Det skjer jo aldri. .,,
    Det kunne jo vært en spennende artikkel. Noen som vet om det ligger noe forskningsmateriale på nett om forventingsbias som kunne dannet utgangspunktet for en slik artikkel?

Roy
    I denne referanselista kan man lese til øyet blir stort og vått, tenker jeg:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias#References

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Sett fra et teknisk ståsted er det etter min mening rimelig å vurdere de øvrige produktene på nytt i et mer kritisk lys med en gang en produsent begynner å tilby veldig dyre kabler.
    Jeg har liggende en Accuphase signalkabel fra deres øverste serie. Fikk den med forforsterkeren men har aldri brukt den. Hadde nok kostet litt penger i innkjøp ja.
    Så de har nok ikke like mye kompetanse som Midgard Audio.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.924
    Torget vurderinger
    2
    Noen som husker Steen Duelund?
    Jeg tror han var en de få som hadde noe vettugt å komme med i sakens anledning.

Mvh
    Håkon Rognlien

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har faktisk en strømkabel fra Paradox liggende hjemme. Brukte den en liten periode, men ble aldri helt godvenner med den, så den forsvant fort ut av anlegget. Sanity tror jeg den heter. Er vel den "billigste" strømkabelen til Paradox. Inngikk i en byttehandel.

Kanskje jeg skal dissekere den for en liten inspeksjon. Er vel neppe lett å få solgt den på bruktmarkedet nå uansett...:p

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.835
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har faktisk en strømkabel fra Paradox liggende hjemme. Brukte den en liten periode, men ble aldri helt godvenner med den, så den forsvant fort ut av anlegget. Sanity tror jeg den heter. Er vel den "billigste" strømkabelen til Paradox. Inngikk i en byttehandel.

Kanskje jeg skal dissekere den for en liten inspeksjon. Er vel neppe lett å få solgt den på bruktmarkedet nå uansett...:p
    Du kan jo feste kontaktene skikkelig og selge den som "MKII, New and improved":)

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Accuphase Laboratory, Inc. Audio Cable SR Series
    Er en slik jeg har, mener jeg. Må si oppbyggingen synes litt merkelig da med flere ulike typer ledere i samme kabel.
    Og der blir Accuphase også lagt til listen over de useriøse hifi firmaene blant "målemafiaen".

Koster mer enn billig kabler.

Der er ingen hørbar forskjeller på kabler predikes det,men allikevel hører Accuphase folkene forskjeller.
    Rett og slett useriøst svada.

"combined with extensive series of listening tests, we proudly present this latest high-quality cable "

7 N.. Antall nuller bestyr svært lite sies det

PCOCC.. har ingen betydning sies det.

Er vel snart nesten bare BJ og Hypex igjen som kan kalles seriøse for de som tar audio på alvor.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er en slik jeg har, mener jeg. Må si oppbyggingen synes litt merkelig da med flere ulike typer ledere i samme kabel.
    Accuphase kablene du linker til ser ut til å være svært fornuftige og beskrivelsene er også edruelige.
    Jeg skjønner heller ikke vitsen med de forskjellige lederne, men de har i alle fall oppgitt specs, som er beundringsverdig i seg selv, men at den skal koste $650 er likevel ikke helt logisk. Accuphase fremstår vel i det store og hele som ganske seriøse, på tross av dette. ;)

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Accuphase kablene du linker til ser ut til å være svært fornuftige og beskrivelsene er også edruelige.
    Jeg skjønner heller ikke vitsen med de forskjellige lederne, men de har i alle fall oppgitt specs, som er beundringsverdig i seg selv, men at den skal koste $650 er likevel ikke helt logisk. Accuphase fremstår vel i det store og hele som ganske seriøse, på tross av dette. ;)

SERIØSE?Har du ikke ryggrad?
    Høres det forskjeller på kabler må jo i tillegg denne elendigheten også alle elektronikk konstruksjonene deres være feilkonstruerte?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Gryphon er tydeligvis veldig opptatt av kabler.
    Ikke så lett å diskvalifisere dem som noen uten peiling vil jeg tro.

Cables

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.375
    Sted
    Langesund
    Accuhase har jo i lengre tid hatt et godt tak på de som betaler litt ekstra, for ikke nødvendigvis bare lydkvalitet. De har nok også et større team som tar seg av økonomi en de som jobber kun med lydkvaliteten på produktene.

Dette gjeller vel stort sett alle i det dyrest segmentet

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.061
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Cables
    Sent på nittitallet var holdningen en helt annen. Da var ikke kabler noe de ville fokusere på, men de var vel å merke forsiktige med å fordømme bransjen. Men det hadde så lite å si at det ihvertfall ikke var noe de hadde tenkt til å bry seg med.

...men til slutt ble nok fristelsen for gratis penger for stor for dem også.

Synd. Men forståelig. Det er jo store penger i dette her, og fyren er jo fremfor alt en forretningsmann.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.524
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Kjenner en som har flere par "rådyre" Paradokskabler. En stk "Flettfrid" "grande" phono-kabel. Et par "grande" høyttalerkabler og to "grande" strømkabler. Husker ikke alle navnene på dem.

Jeg har aldri vært venner med disse hos ham. På et tidspunkt satt vi inn mine Mogami-kabler og to stk 2mm2 Lakris strømkabler og fikk et formidabelt løft i anlegget. Samme løftet fikk vi når vi byttet til et par rimelige Audioquest høyttalerkabler.

Årsaken til kjøpet var, at en bekjent av ham skrøt disse opp i skyene. Kjøpte derfor uten å teste først. Det straffer seg.

Vi kan kanskje "kjøpe dem meget rimelig" av han og dissekere alle til minste detalj? Gjerne av en underholdende skribent her! ;) Alt er jo nå komisk ifm Paradox.

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Accuhase har jo i lengre tid hatt et godt tak på de som betaler litt ekstra, for ikke nødvendigvis bare lydkvalitet. De har nok også et større team som tar seg av økonomi en de som jobber kun med lydkvaliteten på produktene.

Dette gjeller vel stort sett alle i det dyrest segmentet

Her betales det i dyre dommer for elektronikken,
    og så trenger de noe slikt for å fungere optimalt..110 000 Kr i tillegg,jøye meg,seriøst?

Accuphase Laboratory, Inc. Power supply

Arturo, who's gonna pay $27k for a pair of monoblocks, then another $8200 for a power conditioner?"

https://www.stereophile.com/solidpoweramps/200accu/index.html

Sett på makan til svineri?Lure på folk feilkonstruert elektronikk.
    Noen med brekt ryggrad,eller holder de ryggen rak enda,seriøst,puh.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.859
    Sted
    Østfold

Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg husker ham svært godt, jeg hadde avtalt å besøke ham, men han døde rett etterpå.

Det jeg kanskje husker spesielt godt var diskusjonene vi hadde rundt høyttalere. Han var jo også noe engasjert i diskusjoner rundt kabler, filterkomponenter, forsterkere og slikt, men dessverre er hans ettermæle blitt utelukkende et fokus rundt fjerning av plast, kabler og usannsynlig dyre filterkomponenter. Det var jo mer som hans "tweak for gøy" enn noe han tok veldig seriøst.

Hans fag var matematikk, og hans store hjertebarn (innen hifi) var filtrene han kalte synkronfiltre. Det jeg diskuterte litt med ham var hvorvidt det var et poeng å bruke matematikk for å beregne svært teoretisk nøyaktige filtre i en høyttaler, gitt høyttalerelementenes varierende impedans, Le/x, og selvsagt alle faktorer som har med frekvensrespons å gjøre. Han tok utgangspunkt i at en driver skulle impedanslineariseres, og at impedansen dermed ikke endret seg med signalet, samt at frekvensresponsen på gode drivere var rimelig feilfri og konstant både mht tid og avstand.

Vi diskuterte også, i forlengelsen av dette om poenget med trådoppheng forsvant litt i det man økte avviket i Le/x og blandet inn et symmetriavvik som var strømavhengig.

Jeg synes han blir grovt feilsitert av sine "følgere". Han var selve guruen som predikerte kabler, filterkomponenter, plastikfjernelse, trådoppheng, lukket kasse, matrix-avstivning og kabinetter dekket med filt. Det eneste han hadde noen særlig følelse for at var viktig av disse var trådopphenget, av den enkle grunn at han hadde en gang demonstrert at en driver helt uten membran også lagde ganske mye lyd. Når det gjelder DC-komponenter i drivere så var dette relativt nytt for ham. Etter at man fikk bygget opp en driver med trådoppheng som ble målt på Klippel-utstyr viste det jo relativt tydelig hvilke problemer det introduserte med såpass mykt oppheng. Det han også var opptatt av var at spredningen til diskanten skulle være nokså konstant, og relativt lik som den mellomtonen den jobbet sammen med.

Det er underlig og trist at hans ettermæle i så liten grad handler om det han gjorde bra, og i så stor grad handler om det som var mindre viktig, men mer radikalt.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.375
    Sted
    Langesund
    Det blir gjerne slik, da de som gaper høyest ofte er de som vet minst

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.859
    Sted
    Østfold

Cables
    Det er litt skummelt egentlig, at vi er så redde for å diskvalifisere dem som produserer svært dyre ting. Jeg tror mange av dem som har stor respekt for bestemte dyre merker selv aldri har hørt disse merkene, og kanskje ligger mye av hunden begravet her.

Vi har litt av det samme i bilbransjen, man kan ta seg betalt akkurat hvor mye man vil når man kommer over en viss grense. "Alle" har stor respekt for dem som tilbyr veldig dyre biler, selv om de selv aldri har kjørt noen av dem. Så går det 20-30 år før noen tør å åpne kjeften, men når de gjør det kan det bli veldig merkelig, sånn som når noen for kort tid siden testet en Aston Martin Lagonda fra 80-tallet. Det var det ikke kvalitet, bilteknologi, performance eller noe særlig annet å hente, men prisen var der, og det så det holdt.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.924
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg husker ham svært godt, jeg hadde avtalt å besøke ham, men han døde rett etterpå.

Det jeg kanskje husker spesielt godt var diskusjonene vi hadde rundt høyttalere. Han var jo også noe engasjert i diskusjoner rundt kabler, filterkomponenter, forsterkere og slikt, men dessverre er hans ettermæle blitt utelukkende et fokus rundt fjerning av plast, kabler og usannsynlig dyre filterkomponenter. Det var jo mer som hans "tweak for gøy" enn noe han tok veldig seriøst.

Hans fag var matematikk, og hans store hjertebarn (innen hifi) var filtrene han kalte synkronfiltre. Det jeg diskuterte litt med ham var hvorvidt det var et poeng å bruke matematikk for å beregne svært teoretisk nøyaktige filtre i en høyttaler, gitt høyttalerelementenes varierende impedans, Le/x, og selvsagt alle faktorer som har med frekvensrespons å gjøre. Han tok utgangspunkt i at en driver skulle impedanslineariseres, og at impedansen dermed ikke endret seg med signalet, samt at frekvensresponsen på gode drivere var rimelig feilfri og konstant både mht tid og avstand.

Vi diskuterte også, i forlengelsen av dette om poenget med trådoppheng forsvant litt i det man økte avviket i Le/x og blandet inn et symmetriavvik som var strømavhengig.

Jeg synes han blir grovt feilsitert av sine "følgere". Han var selve guruen som predikerte kabler, filterkomponenter, plastikfjernelse, trådoppheng, lukket kasse, matrix-avstivning og kabinetter dekket med filt. Det eneste han hadde noen særlig følelse for at var viktig av disse var trådopphenget, av den enkle grunn at han hadde en gang demonstrert at en driver helt uten membran også lagde ganske mye lyd. Når det gjelder DC-komponenter i drivere så var dette relativt nytt for ham. Etter at man fikk bygget opp en driver med trådoppheng som ble målt på Klippel-utstyr viste det jo relativt tydelig hvilke problemer det introduserte med såpass mykt oppheng. Det han også var opptatt av var at spredningen til diskanten skulle være nokså konstant, og relativt lik som den mellomtonen den jobbet sammen med.

Det er underlig og trist at hans ettermæle i så liten grad handler om det han gjorde bra, og i så stor grad handler om det som var mindre viktig, men mer radikalt.
    Ja, jeg hadde gleden av å besøke ham, satte spor, det. Hans syn på kablene var også basert på måling; hans påstand var at isolasjonen var vel så viktig som lederen, ettersom den kunne lades, og dermed også utlades. For øvrig en teori også andre kabelprodusenter holder på, Audioquest er kun ett eksempel. I tillegg hadde Duelund en klar oppfatning av at flatvalset sølv var en god måte å lage lederne på.
    En eksentriker var han definitivt, ikke bare elektronikk som lå hans hjerte nært, han hadde også fått ordnet inn sin egen oppskrift på pannekaker eller noe sånt på sin lokale kafe. Men rydding var han ikke så god på.

Ellers er det jo hyggelig at det fortsatt eksisterer komponenter som bærer hans navn, er jo et ettermæle det også. (CAST – Duelund Coherent Audio)

Mvh
    Håkon Rognlien

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Steen Duelund bør heller huskes for slikt som dette:
    Duelund and Beyond
    The art of building a loudspeaker to the end.
    Linkwitz: The Duelund 3-way crossover filter function D3

Jeg har også hatt stor nytte av Duelunds tanker om høyttalerkabinetter. Mine egne høyttalere er bygget som trykkammer med myke oppheng, innvendige matriser og filtkledd baffel, og jeg har ikke funnet på alt det selv. Så har jeg lagt mer vekt på diffraksjonsmønster fra kassen enn hva han gjorde og gjør delefiltre og linearisering digitalt i stedet for i analoge passive komponenter, men utgangspunktet er på mange måter Duelunds ideer. Å forsøke å redusere ham til nok en foliehatt som fabulerer om linolje er grov misrepresentasjon av hvem og hva han var.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.859
    Sted
    Østfold

Mvh
    Håkon Rognlien

Ja, jeg hadde gleden av å besøke ham, satte spor, det. Hans syn på kablene var også basert på måling; hans påstand var at isolasjonen var vel så viktig som lederen, ettersom den kunne lades, og dermed også utlades. For øvrig en teori også andre kabelprodusenter holder på, Audioquest er kun ett eksempel. I tillegg hadde Duelund en klar oppfatning av at flatvalset sølv var en god måte å lage lederne på.
    En eksentriker var han definitivt, ikke bare elektronikk som lå hans hjerte nært, han hadde også fått ordnet inn sin egen oppskrift på pannekaker eller noe sånt på sin lokale kafe. Men rydding var han ikke så god på.

Ellers er det jo hyggelig at det fortsatt eksisterer komponenter som bærer hans navn, er jo et ettermæle det også. (CAST – Duelund Coherent Audio)

Mvh
    Håkon Rognlien
    Ja, nå ble jeg nostalgisk kjenner jeg. Pannekakene eksisterer kanskje fortsatt?

At dielektrum er en viktig parameter for kapasistans er jo godt kjent, og ingen som jobber med kabler på et seriøst nivå tviler på akkurat det. Formen på lederne kan også ha en del å si, men da først og fremst ved høyere frekvenser, eller dersom de for eksempel er organisert slik som i de klassiske Goertz-kablene.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.161
    Det var da interesant snickers-is, du som gjentatte ganger prøvde å ydmyke Duelund på avforum, samtidig som han var aktiv her inne.. Men du var ikke lite dobbelmoralsk den gangen. :p Ivar_løkken var også bare en idiot som hadde gått NTNU....

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.859
    Sted
    Østfold
    Det var da interesant snickers-is, du som gjentatte ganger prøvde å ydmyke Duelund på avforum, samtidig som han var aktiv her inne.. Men du var ikke lite dobbelmoralsk den gangen. :p Ivar_løkken var også bare en idiot som hadde gått NTNU....
    Da tror jeg du forveksler meg med noen annen. Den gangen Steen levde var han såvisst kontroversiell, og hadde mange oppfatninger som jeg ikke delte med ham, men derfra til å hevde at jeg prøvde å ydmyke ham, det synes jeg er å dra det veldig langt. Ivar Løkken, skal jeg ha uttalt meg om ham også? Det var mange som slengte dritt om ham, men jeg var svært positiv til det han gjorde.

Er du sikker på ikke hukommelsen din spiller deg et puss nå?

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396

Mvh
    Håkon Rognlien

Mvh
    Håkon Rognlien
    Ja, nå ble jeg nostalgisk kjenner jeg. Pannekakene eksisterer kanskje fortsatt?

At dielektrum er en viktig parameter for kapasistans er jo godt kjent, og ingen som jobber med kabler på et seriøst nivå tviler på akkurat det. Formen på lederne kan også ha en del å si, men da først og fremst ved høyere frekvenser, eller dersom de for eksempel er organisert slik som i de klassiske Goertz-kablene.
    Nå må du være forsiktig! Det er en del hysteriske mennesker her som ikke liker å høre slike ting.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.859
    Sted
    Østfold
    At dielektrum er en viktig parameter for kapasistans er jo godt kjent, og ingen som jobber med kabler på et seriøst nivå tviler på akkurat det.
    Nå må du være forsiktig! Det er en del hysteriske mennesker her som ikke liker å høre slike ting.
    Mitt inntrykk er at dette er fullstendig ukontroversielt. Det man derimot diskuterer, og det med rette, er hvor betydelig denne kapasistansen er i en høyttalerkabel, og i en signalkabel når impedansen ved sender og mottaker er fornuftig matchet.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.164
    Sted
    Liten by
    På tide å oppsummere denne tråden:
    Paradox er ikke svindel, men ekstremt dårlig utført arbeid.
    Drevne lyttere med høy troverdighet har fastslått at vanlig installasjonskabel som kan kjøpes over disk hvorsom helst, låter like bra eller bedre enn profilerte highend kabler med sekssifret prislapp.
    AMEN!
    Hele tråden burde endt etter dette innlegget!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Drevne lyttere med høy troverdighet har fastslått at vanlig installasjonskabel som kan kjøpes over disk hvorsom helst, låter like bra eller bedre enn profilerte highend kabler med sekssifret prislapp.
    AMEN!
    Ja, men da så. ;)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.505
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    AMEN!
    Ja, men da så. ;)
    Kanskje på tide å stenge denne tråden ? :)

mvh

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Tråden bør jo festes/sticky.
    Helst popup hver gang man besøker siden.

Så er vi sikkre på at ingen glemmer seg av og kjøper overprisede kabler igjen

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Hvem skulle slike «hysteriske mennesker» være? Det er så opplagt at selv jeg nevnte det for bare et par dager siden: https://www.hifisentralen.no/forume...rer/92663-paradox-svindel-41.html#post2778789
    Formelen og en kalkulator finner du f eks her: Parallel Plate Capacitor
    Du har helt sikkert fått med deg at det er en del "hobbyelektrikere" her som anser slike ting som bare tull, i hvertfall til audiobruk. Prøv å skriv et innlegg om at det er enkelte hifikabelprodusenter som faktisk har prøvd å designe kabler hvor dielektriske egenskaper er tatt hensyn til. Det blir bråk av slike ting, og noen av dem tar helt av.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvem skulle slike «hysteriske mennesker» være? Det er så opplagt at selv jeg nevnte det for bare et par dager siden: https://www.hifisentralen.no/forume...rer/92663-paradox-svindel-41.html#post2778789
    Formelen og en kalkulator finner du f eks her: Parallel Plate Capacitor
    Du har helt sikkert fått med deg at det er en del "hobbyelektrikere" her som anser slike ting som bare tull, i hvertfall til audiobruk. Prøv å skriv et innlegg om at det er enkelte hifikabelprodusenter som faktisk har prøvd å designe kabler hvor dielektriske egenskaper er tatt hensyn til. Det blir bråk av slike ting, og noen av dem tar helt av.
    Det er jo bare tull til audiobruk. Det står jo i innleggene til Snickers-is og Asbjørn også, selv om alle sammen er enige i at effekten eksisterer for vesentlig mer høyfrekvente signaler.

...uten å være hysterisk, tror jeg.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.859
    Sted
    Østfold
    Jeg tror det er riktigere å si at isolasjonen er en viktig del av en kabel, også til audiobruk, men det som kreves for ekstremt god ytelse er ekstremt billig, og derfor kan ikke argumentet benyttes for å rettferdiggjøre 5-sifrede priser.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn