Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    Finnes det noen utenlandske tester av Patos?

    Har aldri sett noen, ikke en gang i noen svenske eller danske magasiner.

    Hadde vært artig å se hvordan det store utland ville tatt i mot de ulike modellene.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Slenger på ett patos spørsmål til, til dere som lever for merket ;D

    Stemmer det et Moen har null tro på kabler og har intern kabler alà tlf ledninger i sine konstruksjoner og at dette også er nevnt på hjemmesida?

    Har ikke sett selv, bare hørt av en hi-fi bekjent;)
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Slenger på ett patos spørsmål til, til dere som lever for merket ;D

    Stemmer det et Moen har null tro på kabler og har intern kabler alà tlf ledninger i sine konstruksjoner og at dette også er nevnt på hjemmesida?

    Har ikke sett selv, bare hørt av en hi-fi bekjent;)
    Nei og ja ;)
    I følge Moen så er det ikke tilfeldig at ringeledningen er der.
    Personlig har jeg hatt god erfaring med å bytte ut disse ringeledningene med solid core installasjonsledning. Det er en forholdsvis stor jobb da installasjonsledingen er fryktelig stiv og jobbe med. Skjønner godt at Moen bruker ringeledning. :)Må nevnes at også den er Solid core
    Har idag Symphonic og der er det Kimberkabling. Har ikke sett noen grunn til å bytte ut denne.

    Mvh
    Brian
     

    Taskeladdn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.08.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    2
    Jeg flytter www.club-patos.com over på en kjappere server nå.. begynner å bli bra pågang på sidene nå så jeg er litt føre var =) Det kan bli litt nedetid, men tipper det er ordnet ganske kjapt..
     

    Taskeladdn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.08.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    2
    Der er vi oppe igjen =) Nå ligger siden på ei kongelinje ifra sverige =)
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Lite aktivitet i patos leiren for tiden?

    Jeg har en innrømmelse å komme med, etter 10 år som fornøyd Lyric 301/302 eier har jeg hatt et lite sidesprang.

    Det dukket opp en mulighet for å låne et par slanke og lekre Audio Physic Virgo 3. Utrolig flotte høyttalere med en fantastisk diskant og et utrolig flott og stort lydbilde. Var fascinert av disse lekkerbiskene en stund. Men klarte ikke å bli fortrolig med mellomtonen, det ble for kjølig og uengasjerende, fikk ikke rockefoten til å gå rett og slett. Så det ble ikke noe kjøp, gode høyttalere for all del men ikke helt iht. mine preferanser. Men en spennende flørt var det:


    Så kom jeg over et par Symphonic III AMT til en fornuftig pris på bruktbørsen. Dette satt med en gang, minst like fin diskant som virgoene, men med mer bass, og aller viktigst, en engasjerende og flott mellomtone. Penger skiftet rask eier og det ble det seende slik ut i stua:



    Nå går rockefoten som den skal igjen.  8)
    To be continued...
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Noen som kan anbefale passende spikes til Symphonicene?
    De står på et ganske bløtt teppe og jeg vil gjerne forankre de bedre til underlaget. Har hatt god erfaring med spikes som går gjennom teppet fra tidligere.
    Bør ikke være for høye, 15-20mm utstikk er nok.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Fantastiske høyttalere dette ja. Tror min neste høyttaler heter Patos :) Liker den modellen du har... Men men, må vente til neste år før høyttalerene her skal ut tror jeg :). Grattis!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer så mye. Så gøy. Er det ludo sine du har kjøpt?
    Ang spikes så er det uten tvil BCD som har skillt seg ut hos meg (og hos kompisene mine)
    BDR fungerer også bra, og de er ikke så høye, men de er heller ikke spisse sånn at du får spiddet de ned i undergulv.
    Soundcare og pulsar får ikke min anbefaling.

    Dægern, de er lekre de symphonicene
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Stemmer, det var Ludo jeg kjøpte de av. Regner med han angrer fælt. ;D

    Er disse BCD'ene spisse nok til å gå igjennom 10mm teppe? De bør vel stå i gulvplatene under for å få rette forankringen.
    Ser på sidene til PM at de koster 2 laken, men det står ikke hvor mange man da får.
    Er de virkelig verdt prisen?
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Grattis veggen, noen deilige høyttalere du har fått deg!! ;) ;D
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Stemmer, det var Ludo jeg kjøpte de av. Regner med han angrer fælt.  ;D

    Er disse BCD'ene spisse nok til å gå igjennom 10mm teppe? De bør vel stå i gulvplatene under for å få rette forankringen.
    Ser på sidene til PM at de koster 2 laken, men det står ikke hvor mange man da får.
    Er de virkelig verdt prisen?
    For å være helt ærlig har jeg aldri hørt noe særlig forskjell med og uten spikes. Helt til jeg testet BCD. De er dyre men etter min mening verdt pengene. Når jeg første gang testet de slet jeg med hard diskant. Denne forsvant når BCD kom under høyttalerene. Trodde ikke helt mine egne ører. Selv om du ikke sliter med hard diskant, vil BCD gi mye mer kropp til diskanten og det er vil ikke så dumt? :) I tillegg gjør de bra ting med resten av frekvensene, men det får du finne ut av selv ;) Lån de med hjem er mitt råd og se hva de kan gjøre hos deg.

    Sjekk denne linken, scroll ned til bilde nr 7 og forstørr. Du vil få en viss formening om hvor spisse de er:

    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Ivaols

    Mvh
    Ivan
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Hei! Jeg er ny her på forumet og lurer litt på en sub fra Patos Lyric 12". Er det noen som kjenner til denne høytaleren.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hei! Jeg er ny her på forumet og lurer litt på en sub fra Patos Lyric 12". Er det noen som kjenner til denne høytaleren.
    Nei, egentlig ikke. Fikk låne en av en kompis noen timer, så rakk ikke jobbe noe med plassering og innstillinger, men den viste absolutt kvaliteter syns jeg. Til musikk er den ihvertfall mye bedre enn lyric 10. Renere og mer definert.
    Nå skal det sies at jeg ikke har noe erfaring med sub, så tør ikke si noe om hvordan den er i forhold til andre i samme prisklasse.
    Var ikke mye hjelp å få her nei, he he. Tror kanskje "nobleman" på avforum kan hjelpe deg. Han har en sånn tror jeg.
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Hva har du kjøpt nå da Ludo?
    Akkurat nå har jeg ingenting, tester ut diverse saker for å se hva som kan passe. Har hatt en kraftig ommøblering av stua så vi får se hva det blir til, men ingenting er avklart... :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Spennende. Du får holde oss oppdatert etterhvert da. :)
    Men, et hjem uten patos ?? ;D ;D
    Har du unison fremdeles? Da må du ta en titt på opera høyttalere. Vet de er kommet med en ny stativmodell til sånn ca 7-8k, og den kan visstnok lage englesang sammen med unico. Får snart hørt den håper jeg.
     

    undertaker

    Fersking
    Ble medlem
    08.03.2007
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Jeg lurer på å kjøpe meg ett par Basic 510.
    Siden alle de med peiling ;D er på dette forumet, tenkte jeg at her er rette plassen å spørre.
    Jeg har en Yamaha Rx-v2700 reciever og Kef Q65.2 som front. Jeg synes at det er lite, veldig lite bass i de høytalerene.
    Siden jeg har ett par med noen 10 år gamle Patos i ett annet rom som lyder bra, tror og håper jeg at 510 vil fungere i kinoen sammen med Yamahaen.

    Hva tror dere erfarne Patos eiere?? ::)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    510 kjenner jeg ikke, og har heller ikke så mye kjennskap til yamaha, men tror det kan gå greit. Basic serien er veldig lett å drive i forhold til lyric serien.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde en gang B400 og en Yamaha Receiver, det fungerte helt greit. Jeg tror ikke Patos vil være det svake leddet.
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Hadde 510 før. de går ihvertfall dypt. Etter hva jeg har sett på avforum skulle yamaha og patos matche bra.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Kjenner ikke Yamaha eller 510, men hadde noen 500/400 som spilte som ett uvær på en Denon surrarundt sak (AVR 3300) for noen år siden :) Den nye serien er i tillegg en del mer "artikulert" enn den gamle.. Løp og kjøp :D
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3


    Nå har vi endelig fått nytt kamera(på tide) slutt på dårlige mobilbilder. Holder også på med litt kabelrydding.

    Deilig og slappe av etter jobb med Alison Krauss som synger så pent...
     

    undertaker

    Fersking
    Ble medlem
    08.03.2007
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Nå er Patosene i hus. ;D
    Blir koblet og testet i morgen. Gleder meg!! 8)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Heisan Patos venner :)

    Jeg vurdere sterkt et par Patos nå som Helicon 400 blir solgt i kveld.
    Så det jeg lurer på om Lyric 402 mkIII blir noe skritt tilbake eller ? Det jeg ønsker er at det ikke blir for lyst i toppen, slik som Helicon kan bli på høyt volum. Eller burde jeg gå for Symphonic II eller III. Er det et stort skritt fra Lyric ??

    Pre amp er en DIY, nøytral stort luftig lydbilde med go bass.
    CD er Thule DVA 150B med Digit II oppsampling.
    Eff amp er Ps Audio HCA-2, ganske nøytral med noe varme i toppen.

    Jeg vil bli en Patos venn ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Heisan Patos venner  :)

    Så det jeg lurer på om Lyric 402 mkIII blir noe skritt tilbake eller ? Det jeg ønsker er at det ikke blir for lyst i toppen, slik som Helicon kan bli på høyt volum. Eller burde jeg gå for Symphonic II eller III. Er det et stort skritt fra Lyric ??
    1) Ja
    2) Nei
    3) Her får Patos vennene svare..
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nå er mine erfaringer med helicon 400 begrenset til det jeg har hørt i forskjellige demorom på hifiklubben, så grunnlaget mitt er litt vaklende. Men konklusjonen min er at lyric 402 ikke er ett skritt tilbake, men heller ett skritt til siden. Morel diskanten blir ihvertfall ikke lys og skrikende. Bassen i 402 virker som litt slankere enn helicon. Mer punch og mindre buldring.
    Men igjen, erfaringene mine med helicon er så og si null verdt.

    Symphonic serien, ahh. Det er høyttaleren sin det ;D
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan er erfaringer med plassering av Patos, krever de stor plass rundt seg for å spille bra. Jeg har vel litt begrensinger på bredden.
    Mine Patos blir selvfølgelig Piano Gloss Black, så med tanke på lakkering er det best om det er tre og ikke slik folie. Er det ekte tre i både Lyric og Symphonic ?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Det er folie på lyric, men symphonic har ekte tre finer.
    Ang plassering, så er de glad i å ha litt avstand fra bakvegg. Jeg har mine ca 1m fra vegg til frontbaffel.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ok 80-90 cm fra bakvegg kan jeg klare, men til siden blir vel ca 30 max før WAF begynner å klage :eek:
    Siden Lyric har folie, blir vel den utelukket, for mye jobb å lakke de.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Dette kan bli spennende leikis! De Heliconene dine så vannvittig bra ut!! Vurderte en tid å legge folie på lyricene for å få de svarte.. Og når det gjelder overgang fra Helicon til Patos må jeg si meg helt enig med Thomand!

    Undertaker: Velkommen i klubben! Håper du blir fornøyd med Patosene! :D

    Men over til noe helt annet... Jeg hadde klart å roe dette med kabler en del og overbevist meg selv om at det ikke hadde så mye å si (det virker jo til tider ganske fornuftig det disse skeptikerene har å fare med)... Men du verden hvilket lydbilde som åpenbarte seg når jeg byttet ut Master Gen II (forgjenger til Tara Labs Air serie) med Black Magic Revelation.. Alle anslag satt som støpt i grunnfjellet, jeg ble sugd inn i ett rom jeg tidligere ikke hadde opplevd, og alt stod utilslørt frem.. At det er mulig!! Dette var mye av det som skjedde når jeg fikk BM jumperene, om igjen... Tror jeg låser døra når Johnny står på utsiden og vil ha disse igjen ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal


    Nå har vi endelig fått nytt kamera(på tide) slutt på dårlige mobilbilder. Holder også på med litt kabelrydding.

    Deilig og slappe av etter jobb med Alison Krauss som synger så pent...
    Ække rart Allison synge pent ;D
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har erfaringer med jumpere på Lyric-serien. Kan tenke meg å slippe å kjøpe til 1-2000 kr så en tykk kopperledning er et alternativ.

    Åpen for andre forslag.

    Gir det stor effekt å bytte ut den originale koplingen?
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Jeg kjøpte BM Rev mens jeg hadde Lyricene og ja! det var som natt og dag.. Nå har jeg flyttet dem over på Symphonicene og de fungerer fremdeles strålende!

    Er mye penger for 20 cm ledning, men imo er det verdt det.. uansett burde det funke bra med noe skikkelige solid core kobber ledninger også..
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har erfaringer med jumpere på Lyric-serien. Kan tenke meg å slippe å kjøpe til 1-2000 kr så en tykk kopperledning er et alternativ.

    Åpen for andre forslag.

    Gir det stor effekt å bytte ut den originale koplingen?
    Jepp. Orginal skinnene må bort. En liten stump kimber 4tc er sikkert ikke det dummeste man kan bruke.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da ser det ut til at jeg får et par pent brukte Symphonic III til helgen, uten AMT diskanten.
    Men det låter vel bra lell, det går kanskje å oppgradere til AMT diskant ??

    Kommer non inntrykk av høyttalerne i løpet av helgen.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Da må i såfall alle elementer + delefilter byttes.... :)

    Har du handlet eller?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da må i såfall alle elementer + delefilter byttes.... :)

    Har du handlet eller?
    Har ikke handlet enda nei, ble litt usikker nå etter jeg har snakket med Patos. De sier Lyric 402 mk3 spiller bedre en gammle Symphonic III.
    Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå ???
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Jeg må nok si meg enig der altså... Lyric 402 mkX er nok en bedre høyttaler... Den gamle Symphonicen har samme diskant element (Morel), men Lyric 402 har oppgraderte bass/mellomtoner og selvfølgelig delefilter tilpasset dette..

    Har kun lyttet til den gamle Symphonic ved en enkelt anledning så dersom det er andre med erfaringer her, fyr løs! :D

    Edit: Og ikke spør meg om forskjellene på disse to høyttalerene da det begynner å bli lenge siden jeg hørte den gamle Symphonicen... :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg tatt en avgjørelse, det blir Symphonic II AMT, siste utgave. Eneste jeg er litt usikker på er om de gjir meg nokk bass, lyden er det vel ingen ting å si på sikkert. Spent på match med elektronikken min ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn