Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.140
    Antall liker
    6.774
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    36kr meteren? Om det stemmer så kan jeg ta 20 meter uten å blunke. Det er jo småpenger å regne.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det gikk faen ikke med JetCarrier heller. For å sende kabelen fra fabrikken til JetCarrier sitt hovedkontor, må Temp-Flex ha et helsikes "shipping account number".
    At det skal være så inni helvete vanskelig:mad:

    Det er like før jeg gir opp Temp-Flex og bestiller 500 ft. fra www. heilind.com på pur faenskap. Det er jo likevel billigere enn å kjøpe 1 meter med Nordost:cool:

    mvh
    larkuz
    Hvis du ikke har et foretak registrert på deg selv så få noen som har det til å opprette en konto hos UPS, Fedex eller DHL. Det er er jo ikke forsendelsen som er problemet men betalingsformen i og med at de ikke godtar direkte betaling i form av kredittkort.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.944
    Antall liker
    38.447
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener å huske at en tommelfingerregel er at signaltapet øker med ca 60 % når frekvensen blir så høy at skinntykkelsen blir på størrelse med de gjennomsnittlige ujevnhetene i overflaten, og for en multistrand-tråd vil de ujevnhetene være "dalene" mellom enkelttrådene.
    Effektiv lengde tatt bølgedalteorien din i betraktning er altså 10m + 60% = 16m. 100m - 16m = 84m igjen å forklare.
    Det var 60 % økning i nivåtap, ikke +60 % i lengde. Dessuten blir tapene vesentlig større enn 60 % ved enda høyere overføringshastigheter. Ved riktig høye frekvenser vil signaltapet dobles, altså øke med 100 % sammenlignet med en helt glatt leder. Det er også et par andre ting enn skin effect som påvirker tapene i tillegg til dette. Spør de som holder på med basestasjoner for mobiltelefoni, høyhastighetsnettverk, osv. Dette er helt grunnleggende hvis du holder på med Cat6 og lignende: Stranded brukes for korte patch-kabler som skal være fleksible og tåle å flyttes rundt på, solid brukes for de lange strekkene som ligger stille. Se her, f eks: http://www.andcable.com/files/UnderstandingStrandedandSolidWiring.pdf

    Likevel eksisterer ikke den forskjellen ved audiofrekvenser. Da er hele tverrsnittet i bruk, og det er våre gamle venner R, L og C som styrer. Dessuten er "våre" kabler så korte at hele problemstillingen blir nokså akademisk, selv ved frekvenser på noen GHz.
     
    Sist redigert:
    Y

    ymir

    Gjest
    hei

    Til en slik pris...10 meter
    Har enda ikke lest noen anmeldelse på Odin,derfor hadde dette vært ekstra moro.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Spør de som holder på med basestasjoner for mobiltelefoni, høyhastighetsnettverk, osv. Poenget er at vi snakker om helt andre frekvenser enn audio, sånn at signalet går i de aller øverste mikrometerne. De ujevnhetene i en multistrandtråd vil være veldig mye større enn skinndybden ved de frekvensene det er snakk om. Det er helt grunnleggende hvis du holder på med Cat6 og lignende: Stranded brukes for korte patch-kabler som skal være fleksible og tåle å flyttes rundt på, solid brukes for de lange strekkene som ligger stille. Se her, f eks: http://www.andcable.com/files/UnderstandingStrandedandSolidWiring.pdf

    Likevel eksisterer ikke den forskjellen ved audiofrekvenser. Da er hele tverrsnittet i bruk, og det er våre gamle venner R, L og C som styrer.
    Dette bør vel være forståelig nok, for de fleste? :rolleyes:
     
    L

    larkus

    Gjest
    Ikke aktuellt å organisere noe gruppekjøp fra min side. Det blir for mye styr for meg.
    Men jeg er gjerne med på et slikt gruppekjøp hvis noen tar på seg å organisere det.

    mvh
    larkuz
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700
    Spør de som holder på med basestasjoner for mobiltelefoni, høyhastighetsnettverk, osv. Poenget er at vi snakker om helt andre frekvenser enn audio, sånn at signalet går i de aller øverste mikrometerne. De ujevnhetene i en multistrandtråd vil være veldig mye større enn skinndybden ved de frekvensene det er snakk om. Det er helt grunnleggende hvis du holder på med Cat6 og lignende: Stranded brukes for korte patch-kabler som skal være fleksible og tåle å flyttes rundt på, solid brukes for de lange strekkene som ligger stille. Se her, f eks: http://www.andcable.com/files/UnderstandingStrandedandSolidWiring.pdf

    Likevel eksisterer ikke den forskjellen ved audiofrekvenser. Da er hele tverrsnittet i bruk, og det er våre gamle venner R, L og C som styrer.
    Dette bør vel være forståelig nok, for de fleste? :rolleyes:
    Konseptet med minste impedans gjelder alltid. Når frekvensen nærmer seg 10 kHz i ledere, tar induktansen over showet fra resistansen. Da er det minste loop areal som gjelder. Dette kan bety at ikke hele tverrsnittet brukes. Noen kilder* sier at dette fenomenet starter ved 3 kHz. Dette har betydning f.eks når man har nærføring av andre ledere eller returen i signalet (gjensidig induktans). En annen leder kan også være skjermen. Jeg er altså i opposisjon her :cool:

    *En slik kilde er :http://www.ewh.ieee.org/r5/denver/rockymountainemc/archive/2004/October/Experimental_Demo.pdf
     
    Sist redigert:

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Ikke aktuellt å organisere noe gruppekjøp fra min side. Det blir for mye styr for meg.
    Men jeg er gjerne med på et slikt gruppekjøp hvis noen tar på seg å organisere det.
    mvh
    larkuz
    Kan være m dersom noen ordner
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det gikk faen ikke med JetCarrier heller. For å sende kabelen fra fabrikken til JetCarrier sitt hovedkontor, må Temp-Flex ha et helsikes "shipping account number".
    At det skal være så inni helvete vanskelig:mad:

    Det er like før jeg gir opp Temp-Flex og bestiller 500 ft. fra www. heilind.com på pur faenskap. Det er jo likevel billigere enn å kjøpe 1 meter med Nordost:cool:

    mvh
    larkuz
    Sikkert flere som med blir med på et gruppekjøp :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.944
    Antall liker
    38.447
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Konseptet med minste impedans gjelder alltid. Når frekvensen nærmer seg 10 kHz i ledere, tar induktansen over showet fra resistansen. Da er det minste loop areal som gjelder. Dette kan bety at ikke hele tverrsnittet brukes. Noen kilder* sier at dette fenomenet starter ved 3 kHz. Dette har betydning f.eks når man har nærføring av andre ledere eller returen i signalet (gjensidig induktans). En annen leder kan også være skjermen. Jeg er altså i opposisjon her :cool:

    *En slik kilde er :http://www.ewh.ieee.org/r5/denver/rockymountainemc/archive/2004/October/Experimental_Demo.pdf
    Jo, ja, men det kommer an på hvilke tverrsnitt vi snakker om. Skin effect påvirker seriemotstanden. Ved 50 Hz er skinndybden ca 1 cm. Da går 60 % av strømmen i den delen av tverrsnittet som utgjør "skinnet" og gradvis mindre og mindre innover. Av de resterende 40 % vil ca 60 % gå i den neste skinntykkelsen, dvs 0,4*0,6 = 24 % av den totale strømmen, og så videre innover. Vi kan gå ut fra at strømmen er tilnærmet null på fem "skinndybder", her 5 cm under overflaten. Derfor vil ikke ledere med større diameter enn ca 10 cm tilføre noe særlig ekstra lederevne ved 50 Hz. Over det snakker vi bortkastet kobber.

    Ved 20 kHz er skinndybden 0,5 mm. Men det er fortsatt 40 % av strømmen som går innenfor "skinnet", ned til 2,5 mm dybde eller så. Det er relativt få audiokabler som har grovere ledere enn 5 mm diameter (20 kvadratmillimeter tverrsnitt), så for alle praktiske formål kan vi gå ut fra at strøm ved audiofrekvenser bruker hele tverrsnittet i kabelen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700
    ^ Gjelder selvinduktans

    Det med minste loop areal kan illustreres ved å ta fram en av mine gamle innkjøpssynder, Blue Heaven rev II (se bilde under).
    Om man tenker seg at jeg nå spiller på de innerste parene (rød og blå "ribbon"). Ved 1 kHz er det greit, strømmen fordeler seg for minste motstand. Den fyller kobberet fullt ut. Ved 10 khz derimot begynner minste impedans å gjelde. Minste loop areal vil da være når strømmen går i de inneste lederne i "ribbonet". Dette er ikke skin effekt, men bare strømmen sin måte å minske induktansen på.


    images.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.944
    Antall liker
    38.447
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, da forstår jeg. Det jeg skrev gjelder frekvensavhengig seriemotstand (R) i runde ledere, stranded eller solide. Selvinduktansen (L) endres også, men mye mindre. Det er en hendig tabell i Wikipedia-artikkelen: Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia

    Jeg ser at strømmen vil fordeles ujevnt over lederne i en flatkabel. Det er en form for "bundle effect", men det har blitt for sent på kvelden til å prøve å regne på det. ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.056
    Torget vurderinger
    23
    GRUPPEKJØP av 500ft er ikke sååå far out
    det er bare 80 stereometer
    sikkert noe som trenger 2 og 3 metere og kanskje tom lengre....
    litt av problemet på HFS er at de fleste sitter og venter på fasit fra noen få som kjøper og tester og deler villig vekk erfaringer, for deretter å sitte igjen med svarteper
    på tide med litt kollektiv innsats i "forskningsøyemed"
    mvh
    Leif
    Jeg tar en kveil! Fanden spare. Bedrifter har jeg også. Og shipping acount både hos UPS, FedEx, DHL og TNT.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700
    Det er også interessant å analysere hvor strømmen går i disse to tilfellene. Her har de dradd frekvensen opp noen hakk på det første alternativet. Strømmen går rett under lederen, selv om den har ett helt plan å ta av. Ved 1 khz utnyttes hele planet.

    Tok det med for å øke forståelsen for fenomenet. Det er andre problemstillinger også i linken noen innlegg høyere oppe. F.eks coax.

    microstrip.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.056
    Torget vurderinger
    23
    GRUPPEKJØP av 500ft er ikke sååå far out
    det er bare 80 stereometer
    sikkert noe som trenger 2 og 3 metere og kanskje tom lengre....
    litt av problemet på HFS er at de fleste sitter og venter på fasit fra noen få som kjøper og tester og deler villig vekk erfaringer, for deretter å sitte igjen med svarteper
    på tide med litt kollektiv innsats i "forskningsøyemed"
    mvh
    Leif
    Jeg tar en kveil! Fanden spare. Bedrifter har jeg også. Og shipping acount både hos UPS, FedEx, DHL og TNT.
    Serriøst! La oss gjøre det. It's on me! Jeg oppfordrer samtidig alle som ønsker å prøve de mot andre prominente kabler, blindt eller ei - å stille opp.
    Send meg PM på hvilken kabel det gjelder så går bestillingen i morgen. Kanskje vi kan lære noe, en eller annen vei!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Et meget godt forslag!
    Sluket: Du har PM....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    GRUPPEKJØP av 500ft er ikke sååå far out
    det er bare 80 stereometer
    sikkert noe som trenger 2 og 3 metere og kanskje tom lengre....
    litt av problemet på HFS er at de fleste sitter og venter på fasit fra noen få som kjøper og tester og deler villig vekk erfaringer, for deretter å sitte igjen med svarteper
    på tide med litt kollektiv innsats i "forskningsøyemed"
    mvh
    Leif
    Jeg tar en kveil! Fanden spare. Bedrifter har jeg også. Og shipping acount både hos UPS, FedEx, DHL og TNT.
    Serriøst! La oss gjøre det. It's on me! Jeg oppfordrer samtidig alle som ønsker å prøve de mot andre prominente kabler, blindt eller ei - å stille opp.
    Send meg PM på hvilken kabel det gjelder så går bestillingen i morgen. Kanskje vi kan lære noe, en eller annen vei!
    Kjøper nok gjerne noen meter.
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.140
    Antall liker
    6.774
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Goodie sluket. 20-30meter, trenger ingen, men what the heck. Trenger jo til anlegget i garasjen
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.056
    Torget vurderinger
    23
    Det drar seg til - men jeg har fortsatt ikke noen spec. på hvilken kabel/kabler som skal bestilles...
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Liten avstikker;

    Er på utkikk etter noen nye signal kabler mellom RIIA-trinn og forsterker, noen dugende under 1k fra Torget jeg burde vurdere ? :p
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bra Sluket!

    Kan påta meg oppdraget å blindteste DIYversjon mot original hvis det er interesse for det.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.521
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Litt natt HFSing her. Godt tiltak Sluket. Tar også en 10 meter om jeg kommer inn i det gode selskap. Men må lese meg litt opp på akkurat hvilken kabel det er snakk om .
     
    L

    larkus

    Gjest

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Morro å se at mange kabelskeptikere hiver seg på ett gruppekjøp. Mest sannsynlig frister det sterkt å få slått kloa i 'odin' til pølsepris.
    8). Blir interessant å følge med videre.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.441
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er mulig kunne jeg tenkt meg 10m.
    kunne jo vært moro å prøvd denne saken :rolleyes:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det drar seg til - men jeg har fortsatt ikke noen spec. på hvilken kabel/kabler som skal bestilles...
    Det denne her: Temp-Flex � Flexible Microwave Cables � Ultra Low Loss

    Det er den med type nr. 141-1701.

    Spesifikasjoner her: http://www.tempflex.com/files/pdfs/...epresentative-sample-p-n-141x-1701-rev-x2.pdf

    Jeg tipper at den kommer på over 100 kroner meteren med avgifter og frakt.
    Med parogtredve kr i dollar, en tier pr. meter i frakt og 25% mva blir det vel rett i overkant av 50. Det er vel ikke noe toll på metallstreng?

    Eller regner jeg helt feil? Kan vel ikke koste så mye mer enn 5000kr i frakt og ekspedisjon vel?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700

    jazzkid

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Sted
    Bryne
    Serriøst! La oss gjøre det. It's on me! Jeg oppfordrer samtidig alle som ønsker å prøve de mot andre prominente kabler, blindt eller ei - å stille opp.
    Send meg PM på hvilken kabel det gjelder så går bestillingen i morgen. Kanskje vi kan lære noe, en eller annen vei!
    Hvis det er snakk om ca 96,- + mva pr meter så tar jeg 5 meter.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Det drar seg til - men jeg har fortsatt ikke noen spec. på hvilken kabel/kabler som skal bestilles...
    Det denne her: Temp-Flex � Flexible Microwave Cables � Ultra Low Loss

    Det er den med type nr. 141-1701.

    Spesifikasjoner her: http://www.tempflex.com/files/pdfs/...epresentative-sample-p-n-141x-1701-rev-x2.pdf

    Jeg tipper at den kommer på over 100 kroner meteren med avgifter og frakt.

    Edit: Du kom meg i forkjøpet Gjestemedlem:)

    mvh
    larkuz
    Jeg har visst ikke fulgt godt nok med, jeg trodde det var snakk om å bestille en flatkabelvariant som lignet på høyttalerkablene til Nordost. Som f.eks. denne:
    Temp-Flex ? Mil-Spec Approved Cable


    Den coaxen har vel såpass lavt tverrsnitt at den egner seg best som signalkabel? Hadde vært moro å teste det også såklart, så jeg vil gjerne være med og kjøpe noen meter uansett hvis det går. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er alltids med på å kjøpe 6-8 meter dersom ikke hele lengden allerede er solgt.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Jeg har visst ikke fulgt godt nok med, jeg trodde det var snakk om å bestille en flatkabelvariant som lignet på høyttalerkablene til Nordost. Som f.eks. denne:
    Temp-Flex � Mil-Spec Approved Cable


    Den coaxen har vel såpass lavt tverrsnitt at den egner seg best som signalkabel? Hadde vært moro å teste det også såklart, så jeg vil gjerne være med og kjøpe noen meter uansett hvis det går. :)

    Flatkablen består ikke av solidcore ledere slik som Nordost sine gjøre. Flatkablen fra Temp-Flex har heller ikke den såkalte mono-filament oppbygningen.

    Når det gjelder coaxen er vel den litt i tykkeste laget for en signalkabel, og kanskje litt tynn som høyttalerkabel. Man skal jobbe hardt får å få til noe som ligner Nordost med denne.

    Gjør et søk på Manufacturers, Suppliers, Exporters & Importers from the world's largest online B2B marketplace-Alibaba.com på "nordost". Da kommer det opp mye "rart" som i hvert fall ligner litt på Nordost.

    Her kan dere kjøpe "Nordost-tråd" i løssalg.;)

    口碑超赞!!超特价 音乐丝带 Nordost 顶级微空间 散线芯-淘宝网
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Et dumt spørsmål kanskje, men:

    I en slik kabel er altså noe av poenget at det er luft mellom dielektrikum og leder, men siden dette er en coax, brukes skjermen som leder til den ene fasen og senterlederen til den andre, ikke sant? Skjermen ligger jo surret inntil dielektrikum/isolasjon. Har det noe for seg å skille bare den ene lederen fra isolasjonen?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700
    Jeg er ikke noen ekspert på slike signalkabler, men poenget er vell å isolere spenningen, som befinner seg på selve lederen, fra retur (jord eller lik jordpotensiale), som befinner seg coaxialt rundt lederen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For å redusere kapasitansen, da kanskje? Den er jo veldig lav i denne kabelen? Skjønt, ikke lavere enn enkelte andre kabler uten luft mellom leder og dielektrikum.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.700
    Jepp.

    Det er jo interessant å høre hva Thomas van Doren sier om returstrømmen i en coax ved svært høye frekvenser (som denne gruppekjøpkabelen er laget for).

    coax.jpg


    Og denne, som beskriver hva som skjer ved audiofrekvenser.

    coax II.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn