RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Vidar P skrev:
    jonas skrev:
    Jeg har 5 stk <Benno> cd/dvd hyller som er 202cm høye og 17cm dype. Om jeg kjøper Rockwool, skjærer ut små biter som passer i hyllen, og varierer fra 5cm til 15cm foring inne i hyllerommene...
    Fyll de med nye cd'er. Mye mer moro enn kjedelige basstraps :)

Mvh Vidar P
    Du har et poeng der Vidar ;)

Skulle det funke, så kjøper jeg 5 nye + en Billy hylle, så da blir det plass til både CD`r, DVD`r og blader.

Har ikke glemt Spendor S8e eller eventuelt om det skulle dukke opp nye mod fra den kanten etter vert, men først må jeg få rommet til å fungere, så jeg ikke trenger å beskymre meg for bassproblemer ved neste innkjøp.

Focus 220 og 140 er jo også en drøm å få til opptimalt i rommet.

Focus 110 regner jeg med å hente på tirsdag, og jeg gleder meg som et lite barn før julaften ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Æsj da, alle rom har akustikk :)  Avhengighet av "optimal" romakustikk med ditto remedier er for folk som ikke har velfungerende nok musikkanlegg til at de fungerer i normale rom.
    Når du klarer å få en virkelig fiolin, et piano, en gitar, en vokal eller forsåvidt et trommesett eller en sax til å låte bra i et rom, så bør du jammen få et sett høyttalere til å låte bra i samme rommet også.
    Ellers er det noe riv ruskende galt med anlegget :)

Velvel, det var OT så det holdt; og kontroversielt så det holder her inne; plater er uansett mye mer moro enn kjipe og stygge basstraps. Det var linken.

Har aldri hørt Focus 110, det blir vel en rapport å få etterhvert for slike som oss?

S

Storebror

Gjest
    @jonas:
    Du snakker vel mer om en førsterefleksjonsdemper enn en basstrap?
    Grunnet til at mine fungerer mener jeg er at de står trykket inn i hjørnene foran og får "suge opp" bassenergi der den er størst.

@VidarP:
    Tipper det ikke er sååååå mange som er uenige i at musikk er morsommere enn bassabsorbenter......
    Det man skal ha litt åpning for er at (bitte)små rom har behov for litt regulering/justering av akustikken for å kunne brukes til å nyte musikken.
    Større rom er nærmest en lek i forhold til små, og det er ofte lettere å plassere anlegget frem til optimal lyd uten å gjøre studioinngrep.

________________________________________________________________________________

Bortsett fra mindre trøkk, og fravær av moro-kulen ved ca 50Hz, er det større nytelse i nystua enn i det gamle musikkrommet.
    Basstrapsene er ikke stygge i mine (eller konas) øyne og bidrar så positivt i mine ører at de skal være der.

Etter hvert skal jeg sjekke ut hva mine akuplater kan gjøre i nystua også. Selv om det blir en slags bære-på-plass-ved-lytting-øvelse, de får nok ikke permanent opphold i stua.... :)

Noen velger å flytte seg vekk fra anlegget og koble til rommets egenlyd når de hører på musikk.
    Noen velger å flytte seg nært anlegget og koble fra rommets egenlyd når de hører på musikk, gjerne med hjelp av akuplater og andre remedier.

Selv tiltrekkes jeg mest av siste metode.
    At et kvalitetsanlegg spiller optimalt i lytteposisjon er viktigst for meg.
    Dersom det spiller godt hørt fra kjøkkenet og på dass, eller i sofakroken sju meter unna anlegget er selvfølgelig en pen bonus.
    Men det er ikke hva jeg mener bør ha prioritet.

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt å se at vi tross alt ikke er enige om alt, Vidar P.

A

Afterglow

Gjest
    Storebror skrev:
    Noen velger å flytte seg vekk fra anlegget og koble til rommets egenlyd når de hører på musikk.
    Noen velger å flytte seg nært anlegget og koble fra rommets egenlyd når de hører på musikk, gjerne med hjelp av akuplater og andre remedier.
    Sistnevnte er vel egentlig idealet. I Avalons 67 siders skinninnbundne bruksanvisning som følger med høyttalerne så holder de frem en tommelfingerregel om at man bør fremstrebe en høyttalerplassering der avstanden fra hver høyttaler via førsterefleksjon(er) (vegger, tak, gulv) til lytteposisjon bør være så stor som mulig i forhold til avstanden fra høyttaler(e) til lytteposisjon (altså veien som direktelyden går).
    Dette er også grunnen til at man ikke bare må tenke på høyttalerplasseringen men også hvor lytteposisjon er. Det å sitte nær en bakvegg kan bla. ta vekk 3-dimensjonaliteten: reflektert lyd, spesielt frekvenser fra øvre bass og oppover, er nemlig for støy å regne dersom forskjellen mellom direkte og reflektert lyd er under en halv bølgelengde. Grunnen til dette er at øret da oppfatter reflektert lyd som direktelyd.
    Dette kunne det egentlig vært sagt mye om.... dette var bare et par punkt i stikkordsform... ;)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Rommet mitt er så ille at <dere tror det ikke før dere hører det>.

Har prøvd alle mulige avstander og det samme skjer med omtrent samme kraftige bom. Det hjalp litt og flytte lytteposisjonen 180 grader ::) i rommet, men det var kun en minimal forbedring.

Selv Vidar må vel innrømme at jeg bør få fikset rommet før jeg kjøper inn nye cd plater, når to erter av noen Krix høyttalere bomer voldsomt og gir vakum effekt i ørene.

Mye mulig at jeg til slutt må bytte elektronikk for å få dette til å fungere. både Cary DVD7 og AVI trøkker vannvittig mellom 40Hz til 120Hz.

I et større rom er denne komboen knall fin, men f,eks Rodas Marantz cd spiller og MF A5.5 ville nok funka mye bedre i mitt rom (tror jeg).

er det mulig å få kjøpt dette merket i norge? http://www.readyacoustics.com

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    prøv diagonalt hvis du ikke får bukt med boominga ved hjelp av demping.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jonas skrev:
    Selv Vidar må vel innrømme at jeg bør få fikset rommet før jeg kjøper inn nye cd plater, når to erter av noen Krix høyttalere bomer voldsomt og gir vakum effekt i ørene.
    Det er vel ikke helt rette tråden dette for å diskutere ditt rom; men jeg er jo hjertens enig i at dårlig akustikk er en uting som bør ordnes opp i.

Normale beboelsesrom med normal god akustikk derimot; store og stygge demperemedier har i slike stue-/beboelsesromskontekster høy nerdefaktor, og bruken av de er hovedsaklig forbeholdt (fortrinnsvis ung-) karer som av en eller annen underliggende grunn ikke får sitt musikksystem til å yte tilfredsstillende tross normalt god romakustikk.

Ha, den satt tenker jeg :)

Mvh Vidar P

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Vidar P skrev:
    jonas skrev:
    Det er vel ikke helt rette tråden dette for å diskutere ditt rom; men jeg er jo hjertens enig i at dårlig akustikk er en uting som bør ordnes opp i.

Normale beboelsesrom med normal god akustikk derimot; store og stygge demperemedier har i slike stue-/beboelsesromskontekster høy nerdefaktor, og bruken av de er forbeholdt (forstrinnsvis ung-) karer som av en eller annen underliggende grunn ikke får sitt musikksystem til å yte tilfredsstillende tross normalt god romakustikk.

Ha, den satt tenker jeg :)

Mvh Vidar P
    Jeg begynner å bli gammel, men jeg føler meg ung :D

S

Storebror

Gjest
    Da var det definitivt over, nøklene ble overlevert i går og dette rommet, som tidligere huset anlegget, skal nå brukes av andre enn meg.... Soverom sies det..... ::)

Men heldigivs spiller det ikke så værst i nystua heller :)

SA og SAM sørger for gode elektriske impulser :D

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt trist å tenke på at en seng kanskje skal dekke til utsikten til de fine kontaktene på gamlerommet, hva? Zeppelinerskjelettlamper kan man i det minste ta med seg.

S

Storebror

Gjest
    Valentino skrev:
    Litt trist å tenke på at en seng kanskje skal dekke til utsikten til de fine kontaktene på gamlerommet, hva? Zeppelinerskjelettlamper kan man i det minste ta med seg.
    Hehe, vakkert Valentino!! ;D ;D
    Tenkte på både jetjager-rumper og Hindenburg-lamper idet jeg la ut bildet, moro at du tenkte likt. 8)

Her i nystua er det forresten Elko vanlig vit som hos deg. ;)

:) R

Tor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Antall liker
    603
    Storebror skrev:
    Valentino skrev:
    Tenkte på både jetjager-rumper og Hindenburg-lamper idet jeg la ut bildet, moro at du tenkte likt. 8)

Merten har vel mye fint ;)

S

Storebror

Gjest
    Tor skrev:
    Storebror skrev:
    Valentino skrev:

Merten, Thorsman, Norwesco, Merlin Gerin, Telemecanique, Wibe og DeFem er alle varemerker innenfor Schneider Electric som er min arbeidsgiver ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.605
    Norwesco har (hadde) noen svært solide gummierte støpsler og kontakter. Bruker dem selv.

Tor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Antall liker
    603
    Storebror skrev:
    Tor skrev:
    Storebror skrev:
    Valentino skrev:

Merten, Thorsman, Norwesco, Merlin Gerin, Telemecanique, Wibe og DeFem er alle varemerker innenfor Schneider Electric som er min arbeidsgiver ;)

Jeg vet meget godt hvem som er din arbeidsgiver ja. Du jaget meg opp før kl 10 på en lørdag for ca et år siden for å flytte varelageret til Merten. Også så tidlig på en lørdag da! Uhørt ;D

S

Storebror

Gjest
    Hehehehehehe, det er den karen ja! ;D

Du reddet dagen til de grader da, atter en gang hjertelig takk for hjelpen!
    Pengene kom til slutt hørte jeg, selv om det tok laaaang tid..... ::)

Du får "melde deg inn" i Østfold Hifigjengen, selv om det ikke er mye "innmelding" i de kretser, og slå følge på treff en gang.

Tor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Antall liker
    603
    Storebror skrev:
    Hehehehehehe, det er den karen ja! ;D

Du reddet dagen til de grader da, atter en gang hjertelig takk for hjelpen!
    Pengene kom til slutt hørte jeg, selv om det tok laaaang tid..... ::)

Du får "melde deg inn" i Østfold Hifigjengen, selv om det ikke er mye "innmelding" i de kretser, og slå følge på treff en gang.

Bare hyggelig å hjelpe. Pengene var ikke så viktig for meg. Det ble bare litt for mange som skulle blande seg inn i den delen etterhvert. Det ordna seg til slutt.

Hifitreff kunne vært gøy det. Dog er det mye hifipreik på jobben. Snubler over høyttalere og forsterkere hele dagen lang at en blir litt lei til tider. Men jeg treffer mange kunnskapsrike mennesker da.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    FMG skrev:
    Storebror skrev:
    Sistnevnte er vel egentlig idealet. I Avalons 67 siders skinninnbundne bruksanvisning som følger med høyttalerne så holder de frem en tommelfingerregel om at man bør fremstrebe en høyttalerplassering der avstanden fra hver høyttaler via førsterefleksjon(er) (vegger, tak, gulv) til lytteposisjon bør være så stor som mulig i forhold til avstanden fra høyttaler(e) til lytteposisjon (altså veien som direktelyden går).
    Dette er også grunnen til at man ikke bare må tenke på høyttalerplasseringen men også hvor lytteposisjon er. Det å sitte nær en bakvegg kan bla. ta vekk 3-dimensjonaliteten: reflektert lyd, spesielt frekvenser fra øvre bass og oppover, er nemlig for støy å regne dersom forskjellen mellom direkte og reflektert lyd er under en halv bølgelengde. Grunnen til dette er at øret da oppfatter reflektert lyd som direktelyd.
    Dette kunne det egentlig vært sagt mye om.... dette var bare et par punkt i stikkordsform... ;)
    Det kan sies hvor mye som helst om det. Men det viktigste er at øret bruker direktelyden og refleksjoner inntil 35 millisekunder til å lokalisere lydkilden (retning, avstand, utstrekning). De første refleksjonene har størst betydning for lokaliseringen. Refleksjoner etter dette oppfattes som en del av klangfargen i rommet.

Lyden går med noe sånt som 340 meter pr sekund, så 35 millisekunder betyr refleksjoner som har tatt en omvei på hele 11,9 meter i forhold til direktelyden. Et litt mer realistisk krav er at refleksjonene innenfor 15 - 20 millisekunder bør være dempet minst 15 dB i forhold til direktelyden for å få frem den "holografien" som måtte være på innspillingen. Det er de typiske førsteordensrefleksjonene fra gulv, vegger og tak. Jeg har prøvd meg litt frem med å dempe disse på forskjellige måter, etter litt oppmuntring fra RoDa/Storebror. Mannen har helt rett, for å si det slik.

Til sammenligning er bølgelengden ved f eks 1000 Hz bare 34 cm, så den tommelfingerregelen du nevner skulle tilsi at man kun trenger å bekymre seg om det som er noen få centimeter unna høyttalerelementene, øret, eller den rette linjen mellom de to. Så enkelt er det dessverre ikke (selv om en bredbremmet stråhatt absolutt ikke er å anbefale for kritisk lytting).

S

Storebror

Gjest
    Hehe, da var det igang.......

Leste en tråd på akudelen av forumet og begynte å tenke.... ::)
    Det er fredag og roen senker seg...NOT. Aldri et bra tegn når kona spør "Hva er det du holder på med nå??" :-[

Vel, jeg klarte ikke å vente og henta frem speilet.

Med så spiss vinkel som jeg har, så klarer jeg å dekke begge førsterefleksjonene på sidene med en plate.

Peissiden

Vindussiden

Bak høyttaleren, legg merke til guttungens nye lyttestol 8) 3-års gave fra pappa ;)

Med førsterefleksonene merket opp var det bare å bevege seg ut av huset....

Vedlegg

S

Storebror

Gjest
    Jeg visste det var en god ide å putte platene inni søplesekker!
    Ikkeno støv og platene så fortsatt pene ut. :)

Her er de sluppet ut av garasjen for første gang på lenge

Litt nærmere, på terassen nå

Nå begynner kjærringa å lure noe jævli!
    Bare jeg klarer å snike meg inn her nå så.....

Kysten er klar, peis på!!!!

Sistemann på vippen inn døra....snart home free!

Vedlegg

S

Storebror

Gjest
    Jaja, da var alle fire platene på plass.
    Kjærringa var ikke heeeeeelt med på at det så pent ut da.........

Minner jo nesten om gamlehula dette nå!

Så må man vel lytte litt også da?

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Ble resultatet som ønsket?
    Ser da hyggelig ut i hvertfall.

PS. Blir det noen A B test mellom Marantz'n og Edge GCD?

B

Back_Door

Gjest
    Den plata ved peisen tror jeg kan komme til å gi et mye varmere lydbilde ut på høsten! :)

For øvrig fine bilder, morsom vinkling og fint anlegg.

S

Storebror

Gjest
    For å få noen aller hastigste inntrykk før kona starter med utdrivende tiltak, så må sølvplater snurres.
    Gleden denne gang fikk Diana:

.. og Vivino Brothers (takk johnnygrandis!)

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Ser ut som du har satt inn fire Magnepan-høyttalere i stua. Hvis så er tilfelle er det bare å hive ut Dynaudioene ;D

Roy

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Fint anlegg du har, men det er jo synd det ikke er bedre enn at du må dra alt plate/dempestæsjet i hus for å få akseptabel lyd.

K

KindOfBlue

Gjest
    Morsom rapport, Storebror -- hadde et kjæresteemne som kom inn i lytterommet og lurte på "hva det der var for noe?" Hun pekte på høyttalerne. Jeg kunne se hvordan hun kalkulerte inn alternativ bruk av rommet.

Hvor stor forskjell merker du med og uten sideplatene?

S

Storebror

Gjest
    All in:

Alle fire platene på plass.
    Diana er noe dauere enn jeg har lært å kjenne henne den siste tiden.... :(
    Lydbildet er mer presist, men er også frarøvet noe "mellom instrumentene".
    Hele inntrykket er litt klemt, og avstumpet. Overrasket? JA!
    Bassen trer frem og er større og mer boomete, dette tyder på ujevn demping.
    Merkelig at det funket så godt i lillehula.
    Hadde forventet at lyden skulle tre frem fra veggene og fremstå som mer frigjort, men det gjorde den ikke.
    Det mangler også på rasp og livaktighet.

Two out:

Tar bort platene på sidene.
    Det låter friskere og mer åpent. Tidligere erfaringer i lillerommet var at lydbildet kollapset og det ble til en klump på midten.
    Dette skjedde ikke her, rommet ekspanderer sideveis uten at det oppleves som betydelig mer rotete og ufokusert i lydbildet.
    Det spruter og lever mer, utstemmngen er et faktum.

forts

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    rolfozzy skrev:
    Fint anlegg du har, men det er jo synd det ikke er bedre enn at du må dra alt plate/dempestæsjet i hus for å få akseptabel lyd.
    lol.
    du tar ikke fanger, rolfozzy. ;D

S

Storebror

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Du kan sikkert låne et par plater herfra?
    Med de små buljongterningene du har på gulvet i gruva så kan du legge disse platene ned og fortsatt ha litt å gå på i høyden :D :D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    1-1!
    og da tar rolfozzy avspark og går rett i angrep...?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Storebror skrev:
    rolfozzy skrev:
    Du kan sikkert låne et par plater herfra?
    Med de små buljongterningene du har på gulvet i gruva så kan du legge disse platene ned og fortsatt ha litt å gå på i høyden :D :D
    ;D

Det hjalp når du fjerna sideplatene ja. For en overraskelse. ;D

S

Storebror

Gjest
    .....de to på frontveggen igjen var det bare en ting å gjøre.....
    Bort med de siste to også :eek:
    Men pokker! Fraværet av platene bak bidrar i positiv retning til at 3d blir mer realistisk og det uten å miste nevneverdig presisjon.
    Dvs det jeg mister i presisjon er ikke farlig når jeg vinner såpass i størrelse og opplevd 3d.
    Lyden ekspanderer også i høyderetningen, fra strek mellom høyttalerne til "gulv til tak" for å overdrive.
    Sannsynligvis var lillerommet såpass problematisk at platene var nødvendige "onder", mens det i denne stua er grei akustikk og dermed ikke like nødvendig?
    Hadde ikke regnet med at jeg ville foretrekke plateløst, så masse overtalelse av kjærringa til ingen nytte! ::)

Jeg liker det additive i refleksjonene i rommet!

Det gir mer opplevd liv og låter mer realistisk, samt at musikken "spruter" mer.

.........foreløpig lever jeg plateløst litt til.

....og sånn går no dagan...

Men kjærringa ute av huset prøvde jeg igjen.
    Samme resultat, fortsatt plateløst foretrukket.

R

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    godt jobba på en fredagskveld, roda.
    spis din velfortjente kamelkebab med god samvittighet. 8)

S

Storebror

Gjest
    joaquin skrev:
    og da tar rolfozzy avspark og går rett i angrep...?
    Han er sikkert bare grinete fordi han mistet noen mariekjeks-smuler på gulvet.......
    De la seg foran ene høyttaleren/buljongterningen og ødela hele stereoperspektivet! :D ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn