Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Er denne for skjev eller er det innafor ? Har kikket på 11 pickuper nå og kun 1 var 100% rett.

    20170908_162331.jpg
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Blir nok en azimuth-justering på den. Bikker jo tydelig til venstre. Hører du nivåforskjeller på kanalene?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Hei!
    Trenger å få fikset min Dual 1228 platespiller. Noen forslag til hvor jeg kan henvende meg?
    På forhånd takk og ha en fortsatt god kveld og helg! :)

    Mvh mr. electric
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det kommer an på hva som må fikses. Er det automatikken som ikke fungerer, så er det en relativt enkel operasjon å utbedre.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Hadde besøk fra en hifi-sjappe i dag. Vi prøvde ut Ortofon cadenza black, Dynavector xx2 MKii og My Sonic lab eminent ex. Må si jeg ble veldig overrasket over hvor mye bedre Ortofonen låt sammenlignet med min gamle pu (Talisman v2 som følger med McIntosh MT10). Klarere, strammere, bedre separasjon - alt ble bedre.

    Mindre dramatiske forskjeller mellom Ortofonen og Dynavector og My Sonic lab, synes jeg. Noen som har peiling på om det er en "logisk" riktig match mellom Ortofon og MT10 (bygget av Clearaudio)? Er det andre pu'er i prisklassen jeg bør vurdere?

    Jeg har for øvrig Whest ps.30rdt, MA7000 og Piega 70.2 høyttalere.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Du bør vurdere Audio Technica ART9 en meget bra sak selv om den koster mindre yter den ikke mindre.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Hmm...

    Ja, ser at AT ART9 får skryt, men den er nok vrien å få prøvelyttet til i eget oppsett.
     
    Sist redigert:

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg trenger hjelp med min platespiller, og søker herved etter en kyndig mann/dame i Østfold/Fredrikstad som kan bistå med dette.

    Skal selvfølgelig betale for dette.

    Jeg har 2 utfordringer

    utfordring 1. Vi har flyttet spiller fra et rack og bort til en annen del av stuen, og da har jeg et behov for hjelp til justere spilleren min på nytt.

    Det er en Scheu das Laufwerk med en Scheu tacco arm ( unipivot arm).

    Utfordring 2. Ønsker hjelp til å få loddet fast en tynn ledning i kontakten (armkabelen) som skal inn i mitt riaa trinn. ( avhengig av en tynn loddebolt og stødige fingre ).


    Hvis noen er interesserte i en slik jobb så kontakt meg på pm her inne eller på tomkve@getmail.no

    Ha en fortsatt fin kveld

    mvh

    Tom
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor skumle er disse? Har i og for seg brukt dem uten uhell for en mannsalder siden, og denne flasken er nesten en mannsalder gammel.

    WIN_20171006_21_31_31_Pro.jpg


    Vintage platespiller, vintage pickup og vintage pickup-rens... :rolleyes:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ En sånn har jeg liggende også - ikke brukt siden noe innpå 80-tallet:)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på en liten ting. Har picture disk noe å si for lydkvaliteten? Eller er det en myte? Har en Opeth plate som er picture disk. Den har en del bakgrunn støy.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på en liten ting. Har picture disk noe å si for lydkvaliteten? Eller er det en myte? Har en Opeth plate som er picture disk. Den har en del bakgrunn støy.

    Alle picturesdiscs har tragisk høyt støygulv. I alle fall de jeg har vært borti.

    Jeg unngår dem så langt det lar seg gjøre.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Lurer på en liten ting. Har picture disk noe å si for lydkvaliteten? Eller er det en myte? Har en Opeth plate som er picture disk. Den har en del bakgrunn støy.

    Alle picturesdiscs har tragisk høyt støygulv. I alle fall de jeg har vært borti.

    Jeg unngår dem så langt det lar seg gjøre.
    De jeg har er også dramatisk ille. Orker ikke høre på dem engang. Føler at pickupen tar skade nesten, så ille låter det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Picture Disc´s er fine til èn ting - å ha som pynt på veggen:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kommer det av materialet de er laget av? Det er sikkert anderledes enn vanlig vinyl.
    Det kommer sikkert av skiva med bilde på som ligger INNI PVC-en. Hvis picturediscs hadde vært pressetg på 400g vinyl hadde det kanskje ikke vært noe problem?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Tror nok det har mest med materialet å gjøre.
    Synes farget vinyl pleier å låte ganske dårlig også.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok det har mest med materialet å gjøre.
    Synes farget vinyl pleier å låte ganske dårlig også.
    I gamle dager så.

    I dag er alle vinylplater laget av det samme plastmaterialet. (PVC) Det er gjennomsiktig i sin naturlige form, så alle plater er på "farget vinyl". De fleste er bare farget svarte. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: DFM

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg er hjemme alene så er er det bare til å henge dem opp på veggen i stua. Og når kona kommer hjem fra høstferien, håper jeg på kommentaren - nå tror jeg det er påtide du lager på hifirom i kjelleren😀
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Folkens,

    Bak på på min RIAA - Cary PH 302 mk1 - finner jeg bryter der står "GROUND “FLOAT” SWITCH Floats AC ground". Hva er dette, og hva menes med det?

    Har problem med brumming, av uviss grunn. Har ikke jording i stua. Har den bryteren der noe betydning? Snurren er ellers jordet til jordingspunktet på RIAA'en.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den frakobler jordingen/skjermingen av apparatet/kabelen i apparatenden, og brukes til å eliminere jordsløyfer og brum. Verdt et forsøk!
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har/har hatt ZYX R100 Fuji pickup? Hva anbefales i såfall av load impedance? På hjemmesiden står det >100 ohm. (Den har intern impedanse på 4 ohm) Min riaa (AVID Pellar) har 100 ohm som standard, men mulighet for å justere med å sette inn rca-plugger med forskjellig motstand (500 ohm følger med).

    Jeg ble sterkt anbefalt å la den stå på 100 ohm, men føler den våkner mer til liv ved 500 ohm. I butikken spilte den forøvrig klart best på 100 ohm. Kan det være pga oppsett og akustikk? Mine høyttalere (Sonus Faber Amati Homage) er jo litt "snille" i toppen og samtidig er nok rommet dempet litt mye med tanke på høye frekvenser. Bør jeg eventuelt prøve en mellomting, 300 ohm? Noen som eventuelt vet hvor man får kjøpt slike plugger? Regner med at Oslo Hifi center kan skaffe dette, da de selger Avid.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Som semi-vinylnoob har jeg et par spørsmål.

    En del skiver jeg har er såkalt warped, noen mer enn andre. 100% flate plater er vel ikke veldig vanlig. Uansett, dette gjør at armen må jobbe mye vertikalt. Har dette i teorien negativ innvirkning på lyden, eller kan jeg bare ta det rolig så lenge plata spiller uten hikke?

    Jeg sliter litt med statisk elektrisitet, men ikke på alle plater. I ca. 7 av 10 tilfeller sitter filtmatta fast i plata når jeg løfter av. Det virker som det bygger seg opp mens plata snurrer.
    Regner med oppbygging av statisk elektrisitet vil forårsake en del overflatestøy?
    Vil dette løse seg med noen runder Okki Nokki-vask?

    Lurer på flere litt obskure ting, men dette er en god start.


    Noen erfaringer med denne matta? http://tomtomaudioshop.com/auditorium-23-hommage-mat-264-p.asp

    Skal visstnok være mindre følsom for statisk elektrisitet, og likevel passe bra lydmessig til Rega?
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bulkede plater er ikke noen god ting. Jeg gir en kort gjennomgang av problemene det skaper, sånn fra hofta:

    - Wow. På mange armer er geometrien sånn at overhenget endrer seg når pickupen løftes. Typisk unipivot med lager/pigg høyt plassert, løft pickupen på disse, og overhenget øker, pickupen flytter seg i platas rotasjonsretning, og frekvensene i musikken senkes. Ned igjen, og overheng reduseres, pickupen beveger seg mot platas rotasjonsretning, og frekvensen økes. Dette gir variasjoner i tonehøyde, som kan være hørbar.

    - Plata vil ikke ha en dempende støtte fra tallerkenen der den ikke ligger nedpå. Dette kan gjøre at den resonnerer mer på grunn av kreftene mellom pickup og plate.

    - VTA/SRA endrer seg vår pickupens høyde følger plata opp og ned. Det samme skjer ved at plata i seg selv har en annen vinkel ved avspilling enn ved kutting. Dette gjør at pickupens båndbredde endrers seg frem og tilbake når den passerer en bulk.

    - Hvis bulkene ikke er rette sideveis, så vil VTA endre seg når bulken passeres, og med den kanalbalanse, kanalseparasjon og i det hele tatt.

    - Akselerasjonen opp og ned endrer også nåltrykket. Dermed vil spolene flytte seg hit og dit i magnetgapet, og endre på pickupens forvrengningskarakteristikk.

    - Det vil legge seg et lavfrekvent støysignal på musikken. Opp og ned er høyre og venstre kanal i motfase, og frekvensene er såpass lave at det kanselleres godt i praksis, men likevel, dette stresser forsterkere og ikke minst høyttalere. Forvrengning følger som regn etter sol...

    Lista er neppe komplett, og pokker om jeg kan si noe fornuftig om hvor hørbart hvert av disse punktene er. Men, noe å ønske seg er det slett ikke.

    Trøsten? Noen måneder i en passelig stappa hylle, og de fleste platene blir rette og fine. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I praksis kan jeg ikke si at litt skjeve plater skaper nevneverdige hørbare problemer, men det er jævlig irriterende!

    Når rillene ikke er konsentriske med senterhullet derimot, da kan det låte fælt.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noen som har/har hatt ZYX R100 Fuji pickup? Hva anbefales i såfall av load impedance? På hjemmesiden står det >100 ohm. (Den har intern impedanse på 4 ohm) Min riaa (AVID Pellar) har 100 ohm som standard, men mulighet for å justere med å sette inn rca-plugger med forskjellig motstand (500 ohm følger med).

    Jeg ble sterkt anbefalt å la den stå på 100 ohm, men føler den våkner mer til liv ved 500 ohm. I butikken spilte den forøvrig klart best på 100 ohm. Kan det være pga oppsett og akustikk? Mine høyttalere (Sonus Faber Amati Homage) er jo litt "snille" i toppen og samtidig er nok rommet dempet litt mye med tanke på høye frekvenser. Bør jeg eventuelt prøve en mellomting, 300 ohm? Noen som eventuelt vet hvor man får kjøpt slike plugger? Regner med at Oslo Hifi center kan skaffe dette, da de selger Avid.

    Hvis du synes det låter best på 500 ohm....... bruk 500 ohm, hva andre mener burde du ta jevn fart og dri...... i, det er du som skal like lyden hjemme hos deg :).

    Sånn ellers.......... så har vi testet pickupen din på audiophile.no
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hjertelig takk Zomby. Ingen sunn hobby for en med hifinevroser..
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nevroser er egentlig helt greit. Det er bare sånn at de ikke lar seg kombinere med livet, sånn uten videre....
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn