Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En slik bil som Model S vil bli ganske dyr, både fordi det er mye teknologiutvikling som må betales på de første par årsmodellene og fordi deler som batteripakke og kraftelektronikk koster en del. Det er noen ganske hårete effekttransistorer som styrer strømmen til motoren. I prinsippet er det en enorm klasse-D-forsterker (PWM) som hakker opp likestrømmen fra batteriet til spenningspulser som drar induksjonsmotoren passe mye og passe fort. (http://www.waset.org/journals/waset/v18/v18-122.pdf)

    Etterhvert som volumene kommer opp vil prisene gå ned, men det ville vært vanskelig å utvikle noe sånt som Model S nå til et lavere prispunkt. Tesla legger da heller ikke skjul på sin hemmelige tre-trinnsplan for å erobre verden:
    1. Utvikle og markedsføre en eksotisk sportsbil for å teste ut teknologi og skape et merke.
    2. Bruke teknologien og fortjenesten fra den til å utvikle og markedsføre en premium sedan som kan selges i litt større volumer enn sportsbilen.
    3. Bruke teknologien og fortjenesten fra den til å utvikle og markedsføre en familiebil som kan selges i enorme volumer.

    Så langt har vi sett punkt 1 og starten på 2, og planen ser ut til å være i rute så det holder. De konservative delene av bilbransjen bør ta høyde for at resten av planen går inn også.

    The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me) | Blog | Tesla Motors
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    El-bil er saker, men for de fleste vil jeg tror en Nissan Leaf er et edruelig valg?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Kjørte nettopp forbi Tesla butikken i Verkseier Fuglehunds vei her i Oslo. fire-fem biler utenfor, akkompagnert av like mange dekksparkere... Sto en knallrød der som var ganske barsk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjørte nettopp forbi Tesla butikken i Verkseier Fuglehunds vei her i Oslo. fire-fem biler utenfor, akkompagnert av like mange dekksparkere... Sto en knallrød der som var ganske barsk.
    Jepp, den er barsk men stor. Har selv en Subaru Outback 2007 - ikke helt liten men smågutt i forhold til en rød Tesla S jeg så i P-huset på jobb i dag. Det kryr av Leaf's men det går to av de på en Tesla S...

    Og hva er det store blanke i senter av dashbordet som går fra topp til bunn - TV :eek: ?
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    [h=2]De ti mest solgte bilene i september 2013[/h]1. Tesla Model S: 616 enheter, 5,1 prosent
    2. Volkswagen Golf: 561 enheter, 4,6 prosent
    3. Toyota Auris: 511 enheter, 4,2 prosent
    4. Skoda Octavia: 444 enheter, 3,6 prosent
    5. Mazda CX-5: 421 enheter, 3,5 prosent
    6. Volvo V40: 373 enheter, 3,1 prosent
    7. Nissan Leaf: 349 enheter, 2,9 prosent
    8. Toyota RAV4: 312 enheter, 2,6 prosent
    9. Toyota Yaris: 297 enheter, 2,4 prosent
    10. Volkswagen Tiguan: 294 enheter, 2,4 prosent


     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    De ti mest solgte bilene i september 2013

    1. Tesla Model S: 616 enheter, 5,1 prosent
    2. Volkswagen Golf: 561 enheter, 4,6 prosent
    3. Toyota Auris: 511 enheter, 4,2 prosent
    4. Skoda Octavia: 444 enheter, 3,6 prosent
    5. Mazda CX-5: 421 enheter, 3,5 prosent
    6. Volvo V40: 373 enheter, 3,1 prosent
    7. Nissan Leaf: 349 enheter, 2,9 prosent
    8. Toyota RAV4: 312 enheter, 2,6 prosent
    9. Toyota Yaris: 297 enheter, 2,4 prosent
    10. Volkswagen Tiguan: 294 enheter, 2,4 prosent


    Tviler på om reservasjoner er med på denne listen.
    Da hadde nok BMW i3 stått der.
    Allikevel imponerende med Tesla sin plassering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er førstegangsregistreringer, ikke egentlig salg. Mange av de bilene ble bestilt for flere år siden. De bilene som ble bestilt i september kommer i januar - mars og havner i registreringsstatistikken da. Tesla sier ikke så mye om hvor mange reservasjoner de har tatt inn den siste måneden, men smiler lurt i skjegget når noen spør. Forventet leveringsdato flyttet seg veldig fort fra desember (for biler bestilt i august) til februar - mars (sent i september). Det er en betydelig ordrereserve der.

    Bruktbilprisene på Finn sier også sitt: FINN Bil - Annonser - Brukte biler til salgs
    Dette er biler med butikkpris rundt 600 - 650 k for P85-modellen.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Må være trist å ha en bil som alle andre har.....
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.762
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Var på prøvekøyring med Tesla P85 i dag. Eg har lyst på ein!
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Asbjørn, eller noen andre her inne med litt erfaring med denne bilen:
    Ser du/dere noen særlige ankepunkter med den?
    Leser litt om blant annet problem med selvutladning om den står parkert uten lading en
    stund. Dette fikset?
    Ellers nevnes ymse småelektrisk krøll, som gjenstridige dørhåndtak, problemer med
    soltak etc.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den der får meg ikke til å ligge våken om natten, akkurat. Etter bildene å dømme er det plast i fronten på bilen som brenner, uvisst av hvilken grunn. Der er det ikke noe annet enn et bagasjerom med tepper og plastpaneler, pluss påfylling av vindusspylervæske. Sikringsboksene ligger også rett foran frontruten sammen med et tradisjonelt 12-volts batteri for sekundærsystemer. Det er ingen ting der som har med lading eller fremdrift å gjøre. Kraftelektronikken ligger i bakparten og batteriet på undersiden mellom forhjul og bakhjul. Det er der all effekten håndteres og strømmen går ut og inn av batteriet. Tilsynelatende skjer det ingen ting der.

    Jeg ser at teorien er at en metallgjenstand på veien slo opp og skadet batteriet i forkant, slik at det oppsto en kortslutning, og at brannen så spredte seg i forparten av bilen. Sånt skjer. Jeg har selv opplevd bilbrann som følge av bensinlekkasje som førte til drypp ned på en varm eksosmanifold. Det er heller ikke ukjent at en skade på undersiden av en bensinbil kan rive over en bensinslange, lekkasjen treffer katalysatoren, og resultatet ligner ganske mye på det videoklippet. De bitene finnes ikke på en Tesla, så jeg er ganske trygg på at det ikke skjer med den. Derimot har jeg brannslukningsapparat på klips nær førersetet på bensinbilene...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    akkurat det har jeg lurt på, hvordan er det med elbiler og norsk kulde? Greit å stå i garasje, pyton med utendørsparkering?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vil vise seg, men kaldstart fra utendørsparkering ved minus to-tre er ikke noe problem. Bare å kjøre. Litt begrenset motoreffekt de første kilometrene til batteripakken har varmet seg opp, men ingen av kaldstartproblemene som følger med en diesel- eller bensinbil. Tesla Roadster er en fin vinterbil, ser ingen grunn til at Model S skal være stort annerledes.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.712
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja lithium batterier har en tendens til å være "svakere" ved kulde.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    hvordan er det med komforten inne i bilen i beinblå dager. Suger det mye batteri/kapasitet for å slippe polvotter og boblejakke?

    Nysgjerrig, vurderer å bytte ut den ene bilen, bare for å nyte godt av bomring/kollektivfelt-fordelene, enn så lenge de eksisterer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke som jeg har lagt merke til i høstlig småkulde ihvertfall. Vinterpakken inneholder effektive varmetråder i alle seter, varmeapparatet er bra, varmetrådene i front- og bakrute gjør jobben. Det som drar litt effekt er hvis bilen finner ut at du ønsker deg mer effekt enn hva et kaldt batteri kan levere og skrur på batterivarmeren. Da går det en 20-30 kW ekstra i noen minutter, men det gjorde liten forskjell for gjennomsnittforbruk og gjenværende rekkevidde på slutten av dagen.

    Bilen trenger forresten et programvalg for å forvarme kupé og batteri fra nettstrøm til en viss tid på morgenen, omtrent som Webasto-varmeren i dieselbilen. Tror ikke det finnes ennå, men kan alltids håpe på at det kommer i en software-oppdatering samtidig med vinterkulda.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Vi har fastslått at jeg ikke faller inn under den gruppen som denne bilen er tenkt for. Til det kjører jeg for lange strekk og har behov for å kunne ta med tilhenger. Men det er, eller i allefall så synes det som om, denne bilen representerer en dramatisk forbedring i forhold til tidligere elbiler som hadde så kort rekkevidde at det kun var de som egentlig ikke hadde behov for bil som kunne dra nytte av den.

    Det jeg lurer på er brukeligheten når det blir vinter? Ser det henvises til 3-4 "blå" og at det fungerer. Men her hos meg kan vi nå både 30-35-40 og 45 blå! Hva da? Jeg har BÅDE dieselvarmer OG elektrisk DEFA. Det hender at det er behov for begge deler!

    Kan vi se på Tesla som en "sen vår, sommer, tidlig høst" bil, slik at man uansett må ha en annen bil som går på fossilt drivstoff?

    Jeg ser på min ganske moderne VAG diesel at den kan ha problemer med å levere nok varme til at det blir behagelig temperatur i bilen når det er som kallest. Nå har jeg en "primus" i tilegg som leverer varme så jeg overlever fint, det er ikke det. Men moderne forbrenningsmotorer er såvidt effektive og gir så lite spillvarme at oppvarming av kupeen begynner å bli et problem i de kaldeste sonene i landet. Hva da når man skal bruke en batteribil?? Vil batteriteknologien noenside løse slike problemer, eller må nordpå satse på at global oppvarming skal løse disse problemene?. Jeg la jo med stor interesse merke til en statsråd fra et lite og radikalt parti som utbasunerte at innen overskuelig framtid skulle det kun være lov å selge batteribiler i Norge!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå er vel ikke denne bilen utviklet for Troms og Finnmark, de fleste som kjøper denne bilen globalt og i sentrale strøk i Norge har ikke disse problemene. Kan også legge til at de fleste som bor i sentrale strøk eller ikke har både diesel og el varmer i sine biler og må kanskje ta bussen om det skulle bli sprengkulde ett par dager i løpet av vinteren.
     
    N

    nb

    Gjest
    En typisk dieslvarmer i bil har vel en effekt på rundt 5kW. Det holder til å få bilen greit varm på en halvtime med -15 ute i alle fall. Det skal også sies at dette konseptet har et relativt heftig varmetap til omgivelsene, når jeg kjører min så smelter i alle fall isen under bilen der eksosen kommer ut. Så la oss si at man trenger 4kW som går i kupen i en halvtime eller noe slikt? Det skulle tilsi 2kW eller tilsvarende 2 mils kjørelengde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi se på Tesla som en "sen vår, sommer, tidlig høst" bil, slik at man uansett må ha en annen bil som går på fossilt drivstoff?
    Tror ikke det. Nå kan jeg bare si hva jeg har erfart så langt, og da har det tilfeldigvis vært sensommer og høst, men jeg forventer ingen spesielle problemer til vinteren heller. Rekkevidden vinterstid vil bli noe kortere enn på tidlig høst når hverken AC eller varmeapparat brukes, men det vil overraske meg veldig om det gjør noen praktisk forskjell. Så lenge bilen rekker å lade til fullt batteri over natten etter en dags bruk er det ikke noe problem, egentlig. Da har det ikke noe å si om den trenger fem eller ti timer for å gjøre det hvis bilen uansett står stille i 12-13 timer hver natt.

    Diesel skiller ut voks og stivner når det blir kaldt, så jeg er vel mer skeptisk til hvordan dieselbilen takler sprengkulde enn den elektriske. Etter fjorårets erfaringer med dieselbil ettermonterte jeg et Eberspacher dieselfyrt varmeapparat i den. (Eksakt som Webasto, bare annet fabrikat.) Da er det ihvertfall mulig å begynne opptiningen en halvtime eller så før man setter seg inn i den, men bilen låter likevel som en gammel Massey Ferguson når man kaldstarter den. Det gjør ikke den elektriske. :)

    Det er andre grunner til at jeg likevel beholder den diesel-Subaruen, eksempelvis å trekke båthenger og å kjøre langturer på strekninger hvor det ikke er satt opp hurtigladere ennå.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vel ikke denne bilen utviklet for Troms og Finnmark, de fleste som kjøper denne bilen globalt og i sentrale strøk i Norge har ikke disse problemene. Kan også legge til at de fleste som bor i sentrale strøk eller ikke har både diesel og el varmer i sine biler og må kanskje ta bussen om det skulle bli sprengkulde ett par dager i løpet av vinteren.

    Ja og det neste problemet er at vi ikke har buss eller t-bane vi kan ta hvis bilen ikke starter! Det var en av grunnene til at jeg ble så imponert over denne SV politikeren som mente at kun batteribiler skulle være tillat på ganske kort sikt!

    Litt på samme måte som da SV foreslo at arbeidsgivere ikke skulle tillate at ansatte parkerte på firmaets eiendom. Dvs parkeringsplasser for ansatte skulle skattelegges meget hard for å få folk til å ta buss eller sykle til og fra jobb! Jeg ringte partiet og inviterte Kristin Halvorsen til å sykle sammen med meg hjemmefra og til jobb 15 februer året etter. Kristin aksepterte aldri den invitasjonen!

    Norge er litt mer enn det man finner innenfor Ring 3 !
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skjønner ikke problemet. Jeg lagde denne annonsen i 2002, og vi gjorde research ved å kjøre omkring i en åpen Saab cab med varmeanlegget på full dundre. Fungerte utmerket.

    ;)

    Skjermbilde 2013-10-03 kl. 21.32.34.jpg

    The Saab 9.3 Convertible is cool when the weather is hot, and nice and warm when it is freezing outside. Actually, the heater is powerful enough to let you drive top-down in the middle of winter, though you probably have to be Scandinavian to even think of doing that.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Saab gikk konk. :rolleyes:...Sorry for ot... Men de solgte uansett ikke bra nok, samt at de hang håpløst etter på modell oppgraderinger... Og det smerter å si for en tidligre Saab eier...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Diesel skiller ut voks og stivner når det blir kaldt, så jeg er vel mer skeptisk til hvordan dieselbilen takler sprengkulde enn den elektriske. Etter fjorårets erfaringer med dieselbil ettermonterte jeg et Eberspacher dieselfyrt varmeapparat i den. (Eksakt som Webasto, bare annet fabrikat.) Da er det ihvertfall mulig å begynne opptiningen en halvtime eller så før man setter seg inn i den, men bilen låter likevel som en gammel Massey Ferguson når man kaldstarter den. Det gjør ikke den elektriske. :)
    Det der dieselproblemet i sprengkulde kan løses Asbjørn. For det første må man benytte en "vinterdiesel" blanding. Den stivner ikke så fort. Dernest kan man modifisere bilen sin en smule. En tidligere kollega kjøpte en Volvo 740 diesel fra Kautokeino. I denne bilen som selvsagt hadde både DEFA og Webasto gikk det slanger med kjølevann tilbake til dieseltanken der de gikk noen runder inne i tanken og varmet opp drivstoffet, det var også lagt en spiral rundt dieselfilteret som det gikk kjølevann i. Til og med vindusspylevesken var oppvarmet.

    Den bilen var alltid både varm og fungerende.

    Den andre metoden som enkelte benytter er at de lar bilen gå hele vinteren. Den stoppes ikke hvis man ikke er hjemme ved stikkontakten til motor/kupevarner.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Saab gikk konk. :rolleyes:...Sorry for ot... Men de solgte uansett ikke bra nok, samt at de hang håpløst etter på modell oppgraderinger... Og det smerter å si for en tidligre Saab eier...
    Been there. Felt the pain.
    Men det å bli GM-et til døde har jeg diskutert i andre tråder.

    Man får kle seg godt - når Think klarte å levere grei kupévarme, så klarer nok også Tesla det. Som sagt så overdriver folk hvor langt de kjører hver eneste dag, og det er kapasitet til mye i den batteribanken.
     
    N

    nb

    Gjest
    Elbiler løser for øvrig ikke problem nr 2 i storbyene (eller nr 1, alt etter hvordan man ser det): Kø i rushtiden.

    En elektrisk bil tar akkurat like stor plass på veien som en vanlig bil. Eneste praktisk mulig måte å gjøre noe med trafikksituasjonen inn og ut av Oslo er skinnegående offentlig transport som fungerer som tiltenkt. Den dagen det blir for fullt i kollektivfeltet av elbiler og den fordelen forsvinner så vil det ta akkurat like lang tid å komme seg fra A til B i rushet som med en fossildrevet bil, da er det muligens en del færre som gidder.

    Hvilket bringer meg til et av mine største ankepunkter mot elbilsubsidieringen: Etablering av reisevaner som ikke omfatter kollektivtransport. Jeg ser relativt lite elbiler på Ring 3, antar det er fordi det ikke er noe kollektivfelt der og følgelig frister det ikke like mye å bruke en av sorten til pendlingen. Nå er jeg heldigvis ytterst, ytterst sjelden i rushtrafikken på E18 vestfra, men vil anta at tettheten er betydelig større der.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Den brannen som ble vist.. jeg har en teori om at det egentlig er en liten bensintank der et sted:cool:
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det har vært en del branner i batteribanker til el-biler. Et moderne høykapasitetsbatteri oppfyller definisjonen til en bombe: mye energi, kompakt lagret, i stand til å utløses på kort tid.
    Som regel går det godt, fordi man har bygd inn en god del sikkerhet. Tesla Roadster hadde vel en batteribank som bestod av 9.000 mobiltelefonbatterier - har ikke sett nærmere på hva de har gjort i S, annet enn at jeg vet de bruker færre sjeldne metaller og har fått større effekt likevel.

    Spesielt busser har vært utsatt:

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Elbiler løser for øvrig ikke problem nr 2 i storbyene (eller nr 1, alt etter hvordan man ser det): Kø i rushtiden.

    En elektrisk bil tar akkurat like stor plass på veien som en vanlig bil. Eneste praktisk mulig måte å gjøre noe med trafikksituasjonen inn og ut av Oslo er skinnegående offentlig transport som fungerer som tiltenkt. Den dagen det blir for fullt i kollektivfeltet av elbiler og den fordelen forsvinner så vil det ta akkurat like lang tid å komme seg fra A til B i rushet som med en fossildrevet bil, da er det muligens en del færre som gidder.

    Hvilket bringer meg til et av mine største ankepunkter mot elbilsubsidieringen: Etablering av reisevaner som ikke omfatter kollektivtransport. Jeg ser relativt lite elbiler på Ring 3, antar det er fordi det ikke er noe kollektivfelt der og følgelig frister det ikke like mye å bruke en av sorten til pendlingen. Nå er jeg heldigvis ytterst, ytterst sjelden i rushtrafikken på E18 vestfra, men vil anta at tettheten er betydelig større der.
    Vanskelig å være uenig i det. Ja takk begge deler.

    Dessverre så kollektivtilbudene for dårlig i dag. Jeg synes det er tragisk hva man har gjort i f.eks Bergen med den nybyggete bybanen. Den er altfor treg og går for langt unna hvor mange bor. Reisetiden gjør at jeg for min del styrer unna så sant jeg ikke skal ta med en øl. Enda verre å tenke på når man kan kunne ha gjort noe ikke bare langt bedre, men også billigere. Kombinasjon av buss traser og flytog hadde gitt et helt annet tilbud og vært rimeligere i drift.

    Har håp om at Frp og H kan legge til rette for noe bedre. Samtidig er det et kommunalt ansvar også. AP fikk nok en gang banket gjennom et dårlig og lite fremtidsrettet tilbud i byen med de syv fjell. Kanskje noen stammer fra apene alikevel....

    Har nå prøvekjørt Nissan Leaf. Den var helt grei, men en nedtur kjøremessig fra BMW 1-serien. Blir en bil som frakter deg fra A til B uten morsom kjøreopplevelse. Har nesten mer tro på lille VW UP når den kommer 18.november. i3 skal også prøves ut. På isglatt vinterføre!
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.991
    Antall liker
    834
    De Blåblå har vel allerede antydet en løsning på fremtidige transportproblemer:):

    ferrari-segway.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den brannen som ble vist.. jeg har en teori om at det egentlig er en liten bensintank der et sted:cool:
    Jeg fikk en mail fra Tesla i dag om den saken. Teksten er signert Elon Musk, og det ser ut som om han har skrevet den selv. Den samme teksten er lagt ut som en blogg-post: Model S Fire | Blog | Tesla Motors

    Væsken som brenner på veien er tydeligvis utlekket elektrolytt fra et punktert batteri.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn