Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Fikk også samme mail, da jeg står på mailinglista til Tesla. Virker greit og ryddig. En freak-ulykke som kunne skjedd hvilken bil som helst... Det brenner jo bensin og dieselbiler støtt og stadig.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Uhellet demonstrerer igjen at pressen praktiserer janteloven sterkere enn Taliban utøver sharialoven og at finansakrobatene "over there" er de enkleste skapninger verden til nå har oppdaget, selve forløpet til våre amøber. En stakkars fisle bilbrann, ikke engang i nærheten av personskader, før årsaksforholdet er avklart, og alle verdens media setter det på trykken samtidig som måsehodene panikkselger aksjene sine... og det samtidig med at USA alene har 150 000 bilbranner i året. God jul!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men det finnes en historikk med plutselige branner i Fisker Karma som var sterkt medvirkende til at det prosjektet gikk til helsike. Årsaken til de brannene var forresten at den to-liters bensinmotoren (hybrid) var knøvlet inn i altfor lite plass for å kunne gi de lekre, lave linjene i fronten. Utløsende faktorer var trivielle ting som varmgang i viftemotor, slanger som berørte eksosmanifold, etc. Det verste var at tingen hadde en tendens til å ta fyr spontant en time eller to etter at den var parkert i garasjen. Det var ikke bra, så jeg skjønner forsåvidt at journalistene er interessert.

    Fisker Karma Reportedly to Blame for House Fire | Autopia | Wired.com
    Another Fisker Karma Goes Up in Flames | Autopia | Wired.com
    Jalopnik.com Updates: More Than A Dozen Fisker Karma Hybrids Caught Fire And Exploded In New Jersey Port After Sandy

    Men det som hendte med den Model S'en i Seattle kunne blitt mer dramatisk i en bensinbil. Bensin som lekker ut fra en punktert bensintank brenner mye bedre enn batterivæske som lekker ut fra et punktert batteri. Eksempler:
    Car Crash Compilation # 9 Explosions 2013 (Godt eksempel ved 7:32)
    Fire fighter car explosion in the face (Et eksempel til ved 0:42)
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    793
    Nå skal ikke jeg utgi meg for å være økonom, men jeg innbiller meg at jeg leste i DN i forrige uke engang at aksjene hadde gått noe ned p.g.a. usikkerhet om Tesla er i stand til å produsere nok biler samt usikkerhet om Tesla er i stand til å komme med nye modeller. I dagens DN spørres det også om aksjekursen er kunstig høy og om den egentlig er ei boble (illustrert ved ei VW Bettle). Innbiller meg at denne typen spekulasjoner ikke er helt uvanlig for nye og innovative bedrifter - i bunn og grunn handler vel dette om firmaets evne til å levere (nok antall) varer og følgelig tjene penger på sikt.

    Men det er klart; for media er en bilbrann litt mere spektaktulert enn økonomiske betrakninger. Og disse amerkanerne er uttrolig flinke til å lage storm i et vannglass. Det fleste husker vel enda alt oppstyret med gulvmattene til Toyota Prius for litt siden (alle bilprodusenter er nok veldig påpasselig med å feste gulvmatta nøye etter det). Jeg mener å ha lest at norske møbelprodusenter har forsikret seg mot søksmål over there. I verste fall kan det være nok at en amerikaner snubler inne i en møbelbutikk hvor Ekornes-stoler er utstilt, så er søksmåla i gang. Så det å selge varer der borte må være en utfordring uansett hva man selger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det skal være sikkert. Erstatningsprinsippet er også helt annerledes enn her. I Norge kan du i høyden få dekket dokumenterte kostnader du har blitt påført, i USA er det tort og svie, "mental anguish" og "punitive damages". Populistiske juryer i enkelte delstater klasker gjerne noen millioner dollar på toppen av de andre erstatningene som straffereaksjon mot et firma de synes har gått for langt. Søksmål må tas dødsens alvorlig.

    Men det er nok minimal grunn til bekymring over pipeline'n med nye bilmodeller. De kommer, i fleng. Fabrikken har også kapasitet til mange ganger dagens produksjon. Men dagens aksjekurs ser ut til å prise inn at absolutt alt fortsetter å gå helt riktig de neste tjue årene, og det er ganske ambisiøst. Sier jeg, som ikke hadde vett på å kjøpe aksjer da de sto i $20...
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.775
    Sted
    oslo
    hadde en liten prøvetur i en high power model S i dag.
    litt lavt gulv i baksetet og mye dekkstøy, men bortsett fra det en veldig flott bil med sinnsvakt mye power!
    man blir nok aldri lei 0-100 i en slik bil ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mest imponerende er på motorveien hvis du ligger bak noen i 80-90 km/t og bestemmer deg for å kjøre forbi. Det er som å kjøre rundt en stasjonær hindring på en parkeringsplass.

    Det, og at du likevel har et energiforbruk tilsvarende 0,2 liter på mila i en bil som veier over to tonn - etter å ha kjørt i by og på motorvei, og ha brukt den akselerasjonen mer enn en gang ved fletting inn på motorvei, forbikjøringer, rivstart fra rødlys, osv. Og så se på displayet når du parkerer hjemme at du kunne fortsatt på samme måten helt til Göteborg før det strengt tatt var nødvendig å lade.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En svipptur nedover i Sverige i dag. 182 km hver vei, ingen lademulighet på destinasjonen. Startet hjemmefra i dag tidlig med ca 400 km rekkevidde på displayet, parkerte hjemme med 38 km gjenværende rekkevidde i kveld. Lader over natten og har mer enn nok rekkevidde til alt jeg skal bruke bilen til i morgen.

    Hmm, må snart ringe forsikringsselskapet og øke kjørelengden pr år. :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.381
    Antall liker
    1.893
    Kaldt hos deg Asbjørn?
    Spent på å høre erfaringer med denne saken i kulda.
    Overkommandoen skal være med og prøve nå på onsdag, og det kan vel
    hende det ender opp med flere som blir elbilinteressert...

    mvh.
    Leifen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så kaldt at det gjør noen merkbar forskjell ennå, ihvertfall. Vinterdekkene (Nokian) har mindre rullemotstand enn sommerdekkene (Goodyear), så rekkevidden nå er lengre enn på sensommeren. Pen kjøring nå gir et forbruk på ca 0,18 kWh/km der jeg lå på nesten 0,20 kWh/km på sommerdekkene. Hvis jeg lader fullt viser displayet rett under 400 km "typical range", og det stemmer bra med hva jeg får i praksis. Det burde ikke være noe problem å matche den nominelle rekkevidden på 480 km heller hvis man kjører økonomisk og holder farten under 80 eller så. Problemet er bare at å la være å bruke fartsressursene forutsetter omtrent like mye viljestyrke som å spise bare én cheez doodle fra bollen...

    Ett lite problem dukket opp etter bytte til vinterdekk: Varslingssystemet for lufttrykk i dekkene har begynt å vise en feilmelding så snart jeg har kjørt en mil eller så. Ringte Tesla, fikk råd om å sjekke at lufttrykket var eksakt riktig, men problemet vedvarte. Ringte Tesla igjen, og ble bedt om å droppe innom servicesenteret når jeg hadde veien forbi, slik at de kan gjøre en enkel justering. Regner med å være kvitt det i løpet av uken.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.381
    Antall liker
    1.893
    Takker. Du må gjerne oppdatere oss om veiegenskapene på glatta når du får prøvd det.
    Kjører jo firehjulstrekk nå må vite, og bor på toppen av en 2 km lang og bratt bakke.
    Det er egentlig bare det som er bremsen på "reserver-knappen."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem vet. Det er dekk og felger som ble kjøpt med bilen og levert nå. Har ikke kikket inni selv.

    Veiegenskaper på glatt føre har jeg forsåvidt prøvd. Det er litt blandet. To tonn bil med 416 hk på bakhjulene og momentan gassrespons er interessant på glatt vei. Det holder med våt vei for å kjenne at den bakparten vil ut på tur hvis man er uforsiktig med høyrefoten. Stabilitetskontrollen sneller det inn igjen, men uten den hadde dette vært litt vel spennende. Med stabilitetskontroll og traction control skjer det ikke mer enn litt logring. Derimot er det uproblematisk å smyge seg frem på glatte veier. Bilen har fullt dreiemoment fra null omdreininger, så det er bare å krype fremover så langsomt man måtte ønske. Ingen sluring på clutchen eller avveining mellom risikoen for å kvele motoren vs risikoen for å spinne løs. Bare klem forsiktig på pedalen og bilen beveger seg littegranne. Så lenge det er spor av veigrep burde det gå fint. Håper jeg, for jeg har også en gårdsvei som pleier å bli hålke mer enn en gang i løpet av vinteren.

    Det kommer nok en versjon med firehjulstrekk om et par år. 300 kW motor bak + 200 kW motor foran = 500 kW = 670 hk...
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.381
    Antall liker
    1.893
    Spennende ja. Bokstavelig talt...
    Merket godt at hekken ville ut da jeg prøvde sakene. Tørr asfalt, men noen
    småstein spredd utover var mer enn nok. Selv med 21 tommers hjul på.
    "Du kan jo prøve å gi full gass her, om du har nerver til det," sa han selgeren.
    Vel, det var hans nerver det skortet på viste det seg... Så det på ansiktsfargen til karen. :cool:
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det prates jo som om 400 hester er noe helt nytt og revolusjonerende.... Greit nok en del av miljøfolka som kjøper Tesla ikke har prøvd biler med mer enn 80hk/tonn, men vanlige mennesker har vel prøvd en litt sprek bil en gang i livet? Spennende er det, men ikke SÅ brutalt som mange later til å tro. Det er ikke warp-drive, akkurat. 600Nm på godt over to tonn med bil har jo litt å pusle med. 200 hester på 1100kg høres ikke like kult ut, men vil gi akkurat samme akselerasjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjørt mye rart tidligere, f eks en Buick Roadmaster med Corvette-motor. Den flyttet også på seg. Det revolusjonerende med Model S er likevel at de newtonmetrene er klare øyeblikkelig, uansett. Ingen nedgiring og tilpasning av turtall, ikke noe turbotrykk som skal bygge seg opp, ingen kickdown i automatkasse, ingen sjanse for å kvele motoren hvis man slipper clutchen for brått. Har aldri kjørt noe med tilsvarende respons. At det hele skjer tilnærmet lydløst gjør opplevelsen desto mer overraskende for en uforberedt passasjer. Ikke at jeg utsetter folk for slikt, altså. ;)

    Du kan vanligvis regne at 0-100 i sekunder er omtrent vekten i kg delt på effekten i hk. F eks 1400 kg / 140 hk = 10 sek. Teslas 2100 kg / 416 hk = 5 s, men den gjør jobben på 4,4 i stedet. Fraværet av giring etc er verdt ca 50 hk ekstra i den tommelfingerregelen, men responsen er vanskelig å beskrive.
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    752
    "600Nm på godt over to tonn med bil har jo litt å pusle med. 200 hester på 1100kg høres ikke like kult ut, men vil gi akkurat samme akselerasjon. "

    Momentet husker jeg ikke men det var iallefall et lokomotiv på 105 tonn med 7000 hk. Det aksellererte!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg vurderte Tesla, men endte opp med noe annet denne gang. Hovedsakling pga ventetid og tregt bruktbilmarked.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er min bil som er treg å selge Asbjørn. Fikk et greit tilbud på en Skoda Octavia 1.8tsi dsg 4x4 som var på vei i systemet og har ca 1 mnd på å selge min. Det er bortimot stillstand på Finn. Har fin pris og grei tekst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Aha. Mulig jeg hadde flaks, men den VW Caravelle VR6 jeg solgte for et par uker siden gikk på 10 minutter, regnet fra annonsen ble lagt ut til kjøperen tok kontakt. Så tok det et par dager til før den var prøvekjørt og betalt, og vekk var'n. Hadde betalt annonsen for 60 dager, for jeg trodde også det ville gå mye tregere.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Har du sensorer i vinterdekkene da?
    Nå vet jeg ikke hvilken teknologi Tesla bruker her. Det er enten en sensor i felgen som sender trådløs beskjed til datasystemet ombord om hva trykket er. Alternativt er det ABS systemet som merker av at hjulene roterer med ulik hastighet. Når trykket synker vil hjulets diameter endres og hjulets RPM vil endres. ABS systemet melder da at man må sjekke trykket. Når trykket er sjekket resetter man systemet og fortsetter å kjøre. System koblet opp mot ABS er mye billigere enn alternativet.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.903
    Antall liker
    107.932
    Torget vurderinger
    23
    Du som er så fingernem AssBear, du burde skifte ut gasspedalen med en joystick! ;) Ev. supplert med trimmepot for smygingen på lav hast du nevnte ovenfor. Synes det virker langt mer "appropriate" for en elbil. Egentlig skulle det være forbudt å bruke uttrykket gasspedal i forbindelse med en elbil.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    .................... du burde skifte ut gasspedalen med en joystick! ;) Ev. supplert med trimmepot for smygingen på lav hast du nevnte ovenfor. Synes det virker langt mer "appropriate" for en elbil. Egentlig skulle det være forbudt å bruke uttrykket gasspedal i forbindelse med en elbil.
    Vik fra meg Satan !!!:mad:

    ER INGENTING HELLIG LENGER??!!!! :confused:


    Bare det å tenke slike formastelige tanker burde føre til øyeblikelig inndragning av kjøretøy, solid bot og 15.000 prikker og umiddelbar indragelse av førerkortet!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.903
    Antall liker
    107.932
    Torget vurderinger
    23
    Skulle likt å se deg montere gasspedal på volumkontrollen på stereoen din, Spiralis! Same same!:D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Skulle likt å se deg montere gasspedal på volumkontrollen på stereoen din, Spiralis! Same same!:D

    Nope, der det som er hele saken. Et stereo har potmetere og ikke gasspedal og ratt! En BIL derimot har faktisk ratt, gasspedal brems og slik bør det være!

    Det er IKKE "same same" !!

    FILISTER!!!!!:mad:

    LUKTER DET IKKE KRUTT ELLER EKSOS ER DET HOMO!! ( Sitat fra finnmarking med få fritidssysler! ) ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er min bil som er treg å selge Asbjørn. Fikk et greit tilbud på en Skoda Octavia 1.8tsi dsg 4x4 som var på vei i systemet og har ca 1 mnd på å selge min. Det er bortimot stillstand på Finn. Har fin pris og grei tekst.
    Det billigste er å beholde det man har så sant det ikke er tusen ting feil med den.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Ikke bare billigst men også mest miljøvennlig!
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Stillstand i bruktmarkedet er faktisk også en av hovedgrunnene til at jeg ikke har Tesla ennå. Sammen med litt uavklarte forhold rundt lading på "ukurante" el-nett og adaptere som aldri kommer så tror jeg at jeg venter litt. Skal bli spennende å følge med i vinter hvordan rekkevidde og slikt ter seg i kulda. Når man skal lade og varme på en gang blir det fort lite med 13-16A lading.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.903
    Antall liker
    107.932
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje det blir et marked for 14.150 m. lange skjøteledninger :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du som er så fingernem AssBear, du burde skifte ut gasspedalen med en joystick! ;) Ev. supplert med trimmepot for smygingen på lav hast du nevnte ovenfor. Synes det virker langt mer "appropriate" for en elbil. Egentlig skulle det være forbudt å bruke uttrykket gasspedal i forbindelse med en elbil.
    Du har jo et poeng. Det er ikke spesielt involverende å kjøre denne på motorvei, og man sitter gjerne og trimmer cruise control litt opp eller ned for å holde passe avstand til annen trafikk. Når adaptiv cruise control engang kommer blir det enda "verre", da sikter man bare på noe som kjører i passe hastighet og trykker "lock". Deretter blir det vel omtrent som å ri på etslags missil.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er min bil som er treg å selge Asbjørn. Fikk et greit tilbud på en Skoda Octavia 1.8tsi dsg 4x4 som var på vei i systemet og har ca 1 mnd på å selge min. Det er bortimot stillstand på Finn. Har fin pris og grei tekst.
    Det billigste er å beholde det man har så sant det ikke er tusen ting feil med den.
    Jadajada. Vann og kneip er også billig..
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Umm - meg bekjent, så har stort sett alle moderne biler et potmeter som gasspedal...

    Johan-Kr
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det har de, men HID (Human Interface device) er fremdeles en hengslet plate som vi er vant til. Hvordan posisjonen overføres til pådrag varierer nok en del. På gamle biler var det en wire tilspjeldet. Vil tro de fleste nyere biler har en optisk leser eller en HALL-effect sensor da de er mye mer pålitelige enn en glidemotstand (potensiometer)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå vet jeg ikke hvilken teknologi Tesla bruker her. Det er enten en sensor i felgen som sender trådløs beskjed til datasystemet ombord om hva trykket er. Alternativt er det ABS systemet som merker av at hjulene roterer med ulik hastighet. Når trykket synker vil hjulets diameter endres og hjulets RPM vil endres. ABS systemet melder da at man må sjekke trykket. Når trykket er sjekket resetter man systemet og fortsetter å kjøre. System koblet opp mot ABS er mye billigere enn alternativet.
    Sensor i felgen, tydeligvis. En tekniker holdt en liten elektronikkboks borttil hver felg og lastet deretter over den informasjonen til styringssystemet i bilen. Problem solved. Men jeg tipper at det må rekalibreres igjen når sommerdekkene skal på.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke bort ifra at Thomsen får delvis rett.
    Det store gjennombruddet for elbilen er mye nærmere enn bilbransjen tror, mener den tyske trendforskeren Lars Thomsen. Etterspørselen etter bensin- og dieselbiler vil falle dramatisk fra 2016, spår han.
    De er ikke snaue, prognosene han drister seg til å levere:
    • 2014: Ved midten av neste år kan Tesla bygge sine batterier for under 120 dollar/kWh (i dag er de under 200 dollar/kWh, hevder Thomsen). Forbedring i batteriteknologi gjør at en kommer opp i 2400 ladesykluser. 1-3 helt nye bilprodusenter dukker opp på markedet.
    • 2015: I Nord-Amerika, Japan, Kina og Europa kaprer elbiler mer enn 5 prosent av totalmarkedet.
    • 2016: Etterspørselen etter biler med forbrenningsmotor faller massivt.
    • 2017: Forhandlere får det svært vanskelig med å selge bruktbiler med forbrenningsmotor. De siste hybridbilene selges. Formel 1 har sin siste sesong.
    • 2018: Hybridteknologi brukes bare som forlenger av rekkevidde. Elektrifisering av bybusser og lastebiler skyter fart.
    – Vi regner med at vippepunktet kommer i 2016-17. En elbil er da et likeverdig kjøretøy – i yteevne, komfort og rekkevidde – som kan produseres rimeligere og kjøpes og driftes rimeligere av forbruker enn et sammenlignbart kjøretøy med forbrenningsmotor eller hybridisert drivlinje, sier Thomsen.
    Kilde: Kjører el-bilen snart forbi den vanlige bilen? - Aftenposten

    Å eie en fossil bil om en del år kan bli som å ha store rør og klasse A forsterkere: Kun for noen fåtallige entusiaster.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    akkurat du mener at de skikkelig gode bilene vil gå på bens og diesel altså.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn