Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Fant testen mot S550 - Teslaen var betraktelig raskere rundt Topgears testbane (US), hele 3 sekunder.
    Det er imponerende!!

    (Det er Topgear US Sesong 4 Episode 7 for de som skulle være interesserte)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Road trip!

    Jeg nevnte forresten at jeg måtte rekalibrere sensorene for dekktrykk etter å ha skiftet til vinterdekk. Fikk softwareoppdatering til 5.8 her om dagen. Gjett hva, det dukket plutselig opp en knapp på flatskjermen for å rekalibrere dekksensorer. Så da trenger jeg ikke svinge innom verkstedet etter bytte til sommerdekk likevel. Den gamle Citroënen min gjorde også mye rart, men jeg kan ikke huske at den fikk nye knapper på dashbordet over natten. :)

    Litt småtrøbbel med lading de siste dagene. Vet ikke om det er fyringssesongen eller anleggsarbeidene på nabotomten, men programvaren i bilen får panikk av og til og avbryter ladingen. Ikke et stort problem, men litt irriterende, ettersom den også stenger ned etterfyllingen av 12-voltsbatteriet når den får slike alarmer, og da kan det ta litt tid å starte opp senterkonsollen igjen.

    Jeg har bestilt en 16 A tre-fase skilletrafo til garasjen for å skape et lokalt 400 V TN-nett der. Da kan jeg trekke på alle tre faser heller enn bare en, men forhåpentligvis gir det færre overraskelser på morgenen også. Det kommer ikke fler kilowatt ut av stikken enn hva hovedsikringen tillater, men 3x16x400 er nå engang mer effekt enn 1x16x230.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Fant testen mot S550 - Teslaen var betraktelig raskere rundt Topgears testbane (US), hele 3 sekunder.
    Det er imponerende!!

    (Det er Topgear US Sesong 4 Episode 7 for de som skulle være interesserte)
    Fra 100km/t og oppover er Tesla neppe noe stort raskere enn en ordinær familiestasjonsvogn med et par hundre hester, det er i moderate hastigheter at den er utrolig rask.

    0-120mph tar 21.4s med Tesla S mens en BMW M5 F10 (som koster ca det samme i det store utland) tar 0-200km/t (124mph)på 11,7s
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.856
    Hvis vi med moderate hastigheter tenker på 50-150 km/h så. Den er så rask i det området at forbikjøringer virker som om du kjører forbi kjegler på en parkeringsplass. :p
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Den bruker 16,8 sekunder (Model S) fra 60-120mph ref Car and Driver.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med andre ord, ikke noen superbil der...Men rask på 0-100 for den som trenger det..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem bryr seg om akselerasjonen til 200? I praktisk bruk er det 80-120 km/h du trenger for å kjøre forbi et vogntog. Den akselerasjonen er gnistrende. Jeg lå bak et vogntog på motorveien litt tidligere i kveld, oppover en lang stigning. Trykket litt på høyre pedal og rykket i rattet, så hadde vogntoget flyttet seg fra frontruten til bakspeilet. Eksakt samme respons som fra gangfart.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er en stor fan av Elon Musk og Tesla bare for å ha sagt det.

    S550 som den sammenlignes med lengre oppe på denne siden er en bil for Autobahn og i så måte er 100-200 aksellerasjon mer relevant enn en 3 sekunders tidsdifferanse på bane.
     
    Sist redigert:

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Fra 100km/t og oppover er Tesla neppe noe stort raskere enn en ordinær familiestasjonsvogn med et par hundre hester, det er i moderate hastigheter at den er utrolig rask.

    0-120mph tar 21.4s med Tesla S mens en BMW M5 F10 (som koster ca det samme i det store utland) tar 0-200km/t (124mph)på 11,7s
    Nettopp derfor ganske imponerende at den vant med såpass margin på bane, spesielt hvis man tenker vekt. Nå er ikke Top Gear testene de mest høytidelige, men alikevel.
    PS: Teslaen henger med M5'en på kvartmila :cool:
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Fra 100km/t og oppover er Tesla neppe noe stort raskere enn en ordinær familiestasjonsvogn med et par hundre hester, det er i moderate hastigheter at den er utrolig rask.

    0-120mph tar 21.4s med Tesla S mens en BMW M5 F10 (som koster ca det samme i det store utland) tar 0-200km/t (124mph)på 11,7s

    Nettopp derfor ganske imponerende at den vant med såpass margin på bane, spesielt hvis man tenker vekt. Nå er ikke Top Gear testene de mest høytidelige, men alikevel.
    PS: Teslaen henger med M5'en på kvartmila :cool:
    Kvartmil ref car and driver:
    Tesla 13,3s @ 104mph
    BMW M5 12,0s @ 122mph

    De henger ikke sammen på kvartmila, forskjellen er stor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Fra 100km/t og oppover er Tesla neppe noe stort raskere enn en ordinær familiestasjonsvogn med et par hundre hester, det er i moderate hastigheter at den er utrolig rask.

    0-120mph tar 21.4s med Tesla S mens en BMW M5 F10 (som koster ca det samme i det store utland) tar 0-200km/t (124mph)på 11,7s

    Nettopp derfor ganske imponerende at den vant med såpass margin på bane, spesielt hvis man tenker vekt. Nå er ikke Top Gear testene de mest høytidelige, men alikevel.
    PS: Teslaen henger med M5'en på kvartmila :cool:
    Kvartmil ref car and driver:
    Tesla 13,3s @ 104mph
    BMW M5 12,0s @ 122mph

    De henger ikke sammen på kvartmila, forskjellen er stor.
    ? Tesla Model S Performance sets World Record for the Quickest Production Electric Car - DragTimes.com Drag Racing, Fast Cars, Muscle Cars Blog
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla Model S er forøvrig ikke en bil for autobahn. Denslags hastigheter vil tappe batteriet ganske fort, og jeg tipper det også vil bli problemer med å bli kvitt varmen fra inverter og motor. Toppfarten 209 km/t er ved max turtall på motoren (16000 rpm). Fortere enn det går den uansett ikke. Så er det et spørsmål om hvor lenge den vil holde sånne hastigheter. Ikke spesielt lenge før effektbegrensningen slår inn, tror jeg. Det er en grunn til at den har en rating på bare 69 kW i typegodkjenningen, men kan sparke fra med 310 kW når det trengs en kort stund.

    Edit: Dro frem kalkulatoren. Effektforbruket øker som tredje potens av hastigheten, og konstant 100 km/t drar 17-18 kW. Da vil 69 kW kontinuerlig gi ca 160 km/t på flatmark, anslår jeg. Med den farten vil 80 kWh brukes opp på 1,15 timer, og rekkevidden med 80 kWh i batteriet blir ca 185 km.

    Skal man fra Berlin til München i ett strekk med 200+ på autobahn velger man en annen bil, enten det er en S550 eller A8. Sorry, men sånn er det.

    På kvartmila, derimot:

    Det er en amerikansk bil, OK?
     
    Sist redigert:

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Bare for å flisespikke litt: en kvartmil er ikke det samme som en quarter mile.
    Quarter mile = 1/4 engelsk mile, dvs ca 402 meter. En kvartmil er et gammelt ord for en nautisk mil, som er ca 1852 meter. Kilde: Nautisk mil - lokalhistoriewiki.no
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Bare for å flisespikke litt: en kvartmil er ikke det samme som en quarter mile.
    Quarter mile = 1/4 engelsk mile, dvs ca 402 meter. En kvartmil er et gammelt ord for en nautisk mil, som er ca 1852 meter. Kilde: Nautisk mil - lokalhistoriewiki.no
    Men hvor mange kabellengder er da en kvartmil? ;)
    Skulle vel bli 10 kabellengder om jeg har regnet rett. :cool:
    Kanskje man skulle målt topphastighet i furlongs per fortnight istedet...
    Meeeen, nok OT, tilbake til tema :rolleyes:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har sett den fineste Teslaen hittil. Den var rød. Passer en slik bil med sportslig utseendet perfekt IMO. Kombinert med beige skinn interiør er det kjempe lekkert.

    Etter og ha prøvekjørt BMW i3, så kan nevne at den er ingen typisk BMW med sportslig og morsomme kjøreegenskaper. Selv om den riktig nok akselerer veldig godt. Man sitter relativt høyt og den går mer mot det myke framfor avstivet og skikkelig veigrep. Da har jeg i grunn mer tro på den kommende e-Golfen etter og prøvd e-up!.
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ser at det er noen som klager på tilpasning av paneler på Tesla fabrikken og skylder på hastverk så jeg fant et litt passende bilde jeg synes var litt festlig

    post-7430-0-33781900-1386099706_thumb.png
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    ................... Effektforbruket øker som tredje potens av hastigheten,
    Energiforbruket øker vel med 2. potens med økt hastighet vel? Å akselerere en masse til en gitt hastighet tar 4 ganger så mye energi som å akselerere samme masse til halve hastigheten. Så øker jo luftmotstanden vel omtrent like mye pr. økt hastighet, men luftmotstanden er en variabel som ikke er avhengig av massen og kan dermed bli til hodebry om man skal forsøke å beregne energiforbruket ;-)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med konstant motorveihastighet er det luftmotstanden man slåss mot. Den øker som andre potens av hastigheten og er en kraft målt i Newton. Effekten øker som tredje potens, fordi arbeidet som utføres er kraft x distanse, og effekt er arbeid pr tidsenhet. Tiden for å kjøre en viss distanse er distanse delt på hastighet. Så effekten blir (kraft x distanse) / (distanse / hastighet) = kraft x hastighet, og da kommer hastigheten i tredje potens. Massen hører hjemme i en annen lov. Trur eg. :)

    masstimesaccel_fullpic_4.jpg

    Drag (physics) - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Etter og ha prøvekjørt BMW i3, så kan nevne at den er ingen typisk BMW med sportslig og morsomme kjøreegenskaper. Selv om den riktig nok akselerer veldig godt. Man sitter relativt høyt og den går mer mot det myke framfor avstivet og skikkelig veigrep. Da har jeg i grunn mer tro på den kommende e-Golfen etter og prøvd e-up!.
    Prøvekjørte og bestilte min i3 i går med alt av utstyr. Antatt levering i Q1-14.
    Ca. 450 av 2000 forhåndsbestillinger er gjordt i Stavanger (jeg var blant de 50 første).
    Stakkars de som bestiller nå. Det kan vel fort dra seg mot levering i 2015.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos de opphaussede brannene: Dette er et stygt eksempel på hvordan det kan gå hvis man krasjer i en bensinbil.
    - Han prøvde å få faren sin ut av bilen - Kjendis
    http://www.kjendis.no/2013/12/04/kjendis/paul_walker/dod/30672632/
    http://www.nbcnews.com/entertainmen...ro-daughter-heart-soul-his-charity-2D11683842
    About 20 witnesses told police they tried to extinguish the fire to remove the two men from the burning vehicle but they were unsuccessful. By the time, the sheriff's office arrived on the scene, the car was engulfed, police said.

    "[My son] tried to extinguish the car," said Jim Torp, who attended the event and heard the crash, in an interview with "Access Hollywood." "It was a small flame when he got there. He put the fire extinguisher on, and then the car blew up.
    Eksplosiv brann skjer bare ikke i en elektrisk bil, uansett hvor stygt krasj. Burde ikke aksjekursen til alle produsenter av bensinbiler, og Porsche spesielt, nå falle en 20-30 %?
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Massen hører hjemme i en annen lov. Trur eg. :)
    Der tror du helt korrekt (jeg tviler for øvrig på at du "tror"...). Luftmotstand er gitt som en konstant ganger kvadratet av hastigheten. Kostanten er avhengig av hvordan objektet er utformet, i praksis hvor aerodynamisk det er utformet.

    (fun fact: En Formel 1 - bil har ca 4 ganger så stor luftmotstand som en vanlig sedan)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Massen hører hjemme i en annen lov. Trur eg. :)
    Der tror du helt korrekt (jeg tviler for øvrig på at du "tror"...). Luftmotstand er gitt som en konstant ganger kvadratet av hastigheten. Kostanten er avhengig av hvordan objektet er utformet, i praksis hvor aerodynamisk det er utformet.

    (fun fact: En Formel 1 - bil har ca 4 ganger så stor luftmotstand som en vanlig sedan)
    Vel, han velger vel å tro på den informasjonen han har hentet et annet sted - høres fornuftig ut. Dere får sette dere på sykkelen og teste selv...

    Det siste tror jeg ikke noe særlig på, men det går vel på hvordan man regner.

    Forøvrig blir det interssant å høre hvordan den amerikanske slean med høyt dreiemoment og bakhjulsdrift takler snøen....
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.198
    Antall liker
    2.744
    Torget vurderinger
    16
    (fun fact: En Formel 1 - bil har ca 4 ganger så stor luftmotstand som en vanlig sedan)
    Forsåvidt sant men litt misvisende siden en F1 bil trenger mye marktrykk for ikke å ta av.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig blir det interssant å høre hvordan den amerikanske slean med høyt dreiemoment og bakhjulsdrift takler snøen....
    2,1 tonn, 416 hk og bakhjulsdrift høres unektelig litt spennende ut. Så langt har jeg bare opplevd at den logrer litt på glatt vei, men biter seg fast og går som en kule. Det blir vanligvis skøytebane oppover bakkene i innkjørselen min to-tre ganger hver vinter, og bakkestart fra postkassen er alltid en syretest. Er jeg riktig heldig blir det hålke med 10-15 cm nysnø oppå. Det er glatt, det. Lover å komme tilbake med utførlig rapport.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kort oppdatering, nå som den første snøen har regnet vekk igjen: Funker helt glimrende på vinterføre. Jeg har prøvd å provosere den på glatt føre med å hoppe på gasspedalen midt i bakker, i svinger, osv, men den bare rykker litt til og fortsetter som på skinner mens den akselererer så fort som veigrepet tillater. For eksempel ut av parkeringshuset på Gardermoen her om dagen, når hele bakken opp fra bommene var såpeglatt: Bånnet gasspedalen så snart jeg var klar av bommen, og passerte toppen av bakken i stødige 65 km/t uten noen form for drama. Den gamle Opel Kadett City med 55 hk som jeg hadde for lenge siden ville vel kommet baklengs nedover igjen hvis jeg hadde prøvd noe tilsvarende, eller gått sidelengs ut i buskene.

    I dag tidlig var det underkjølt regn som frøs til isskorpe når det traff bilen som hadde stått ute over natten. Jeg nærmet meg, strakk ut hånden, dørhåndtakene felte seg ut mens isflakene sprutet rundt dem, og alt virket som det skulle. Da vet vi det også.

    Strømforbruket er litt høyere med varmetråder og varmeapparater i full sving enn tidlig på høsten. Nå har jeg vel et gjennomsnitt på ca 0,24 kWh/km, opp fra ca 0,20 tidligere i høst. Det påvirker rekkevidden litt, ca -20 %, men jeg har ikke merket noen annen endring i rekkevidde enn det som følger av høyere strømforbruk.

    Det eneste irritasjonsmomentet er fortsatt at det kan være trøblete å få den til å lade når varmeovner slår seg inn og ut i huset og skjevlaster fasene. Programvareoppdateringene kommer omtrent annenhver dag nå, så noen på utviklingsavdelingen er tydeligvis på den saken. 3x16A 400V trafo er også installert i garasjen. Trenger bare den røde adapteren som har vært i restordre i månedsvis. Kan håpe å finne den under juletreet, kanskje, eller så kommer den vel på nyåret en gang.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjører du programoppdatering selv og ? Har alltid gjort det på ting rundt i huset - men bilen....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjører du programoppdatering selv og ? Har alltid gjort det på ting rundt i huset - men bilen....
    Den gjør det selv, akkurat som en iPhone. Den er alltid på 3G (eller WiFi når den står hjemme), laster ned oppdateringene i ro og fred, og viser en dialogboks på midtkonsollen med spørsmål om jeg vil installere nå eller senere. Alt jeg trenger å gjøre er å trykke inn f eks at "Installasjon kl 03:00 passer best, takk".
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.511
    Antall liker
    89.335
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Det er en ikke-sak, det betyr kun at rutinene ikke er i vater. Listen over bedrifter i Norge som går strålende men har inkassosaker er nok svært lang. Det tyder non først og fremst på at de ikke har så gode rutiner og At de er underbemannet
    Dette var kun til info, dog er det opptil flere bedrifter som går over ende pga fillesaker som dette.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Jeg har til og med hørt at en divisjon i et større norsk oljeselskap sendte en annen divisjon i selskapet til inkasso :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn