Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Jeg er ikke fremmed for hardere musikk. Kommer selv fra heavy-band, og har mine røtter i den tyngre ende. Musikerne ønsker ikke å ødelegge musikken sin, dette er uttrykket de er ute etter. Og det er ikke uvanlig å presse signalet tidlig i kjeden. De rett og slett liker det slik. Men klipping i siste instans tror jeg nok de skjønner er ødeleggende.

    Dette handler om kunstneriske uttrykk for dem. Hifi er bare noe fjas når det går utover det personlige uttrykket deres, mener de. Noe de i og for seg har rett i. De som tror de kan kreve å få kjøpt en miks som ikke er mastret får dem til å le enda høyere. De nekter å gi fra seg makten over hvordan det skal låte hjemme hos oss.
    Dette skjønner jeg selvsagt, og det høres litt annerledes ut også. Klart musikerne bør ha mest å si for hvordan sluttproduktet skal låte. Jeg skjønner bare ikke at de vil velge å fjerne alle spor av nyanser i musikken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Liotheles skrev:
    Så hva skal man gjøre....tviholde på å spille hundebæsj-musikken på superanlegget, eller droppe innom elkjøp og kvitte seg med et par frognertiere og kose seg med musikken istedenfor å irritere seg over noe man sannsynligvis ikke får gjort noe med? ;)
    Jeg besitter forøvrig tre anlegg som benyttes til det de passer best til.
    Litt det samme som å ha en lastebil til pukk........ en buss til klasseturer...... og en stasjonsvogn til familien ;)
    Eller å prøve å finne de lyspunktene som fremdeles finnes der ute i form av god musikk som fortsatt låter som musikk. Kjøpe de innspillingene og fortelle andre om dem, mens man boikotter de innspillingene som er ødelagt. Min kjepphest i denne sammenhengen er at jeg vil vite noe om innspillingskvaliteten før jeg kjøper plata, slik at jeg slipper å kaste bort penger på en innspilling som jeg ikke kommer til å høre på mer enn en gang, og slik at jeg kan bruke min bittelille innflytelse som betalende kunde på å kjøpe ting jeg liker heller enn å bli pålurt ting som jeg ikke liker.

    Det er lett å finne analogier fra f eks matvarebransjen. Forestill deg, som et eksempel, at produsentene av olivenolje hadde begynt å blande ut produktene sine med soyaolje og at de argumenterte med at "alle andre" også gjorde det og det ville derfor vært en konkurranseulempe å ikke være med på karusellen. Etter hvert ble utblandingsandelen større og større, slik at enkelte bestselgende "olivenolje-merker" stort sett var soyaolje tilsatt litt olivensmak. De fleste forbrukere ville ikke smakt forskjell, noen ville foretrukket det utblandede produktet, og noen ville sikkert argumentert med at det faktisk var sunnere for hjertet på den måten. I matvarebransjen ville produsenten blitt nødt til å deklarere sammensetningen av produktet på utsiden av flasken for at konsumenten skulle ha et reelt valg, men i "vår" bransje er det bare noen få "feinschmeckere" som oppdager svindelen og etterhvert bygger sine egne gasskromatografer og massespektrometre (DR-offline og MasVis) for å kunne dokumentere hvor mye det er tuklet med de forskjellige varemerkene. See?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Liotheles skrev:
    Mr-T skrev:
    Liotheles skrev:
    Poenget er at det låter ikke hundebæsj hvis du spiller det av på det samme som 98% av de som handler musikk spiller det av på ;)
    Det er jeg helt uenig i. Overforjævligkomprimerte plater låter om mulig enda værre på dritt-anlegg. I mine ører vel å merke.
    Mulig det ikke låter optimalt, men du blør iallefall ikke ut av øra før første kuttet er avspilt!
    Høres vondt ut. Vel, jeg har da volumkontroll. Den brukes..... ;)

    Hvis jeg skal være litt slem så er det dessverre litt for mange hifianlegg som låter en smule lyst.... eller "luftig og detaljert" som det også heter. Da blir det ikke så fint nei.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Asbjørn skrev:
    Liotheles skrev:
    Så hva skal man gjøre....tviholde på å spille hundebæsj-musikken på superanlegget, eller droppe innom elkjøp og kvitte seg med et par frognertiere og kose seg med musikken istedenfor å irritere seg over noe man sannsynligvis ikke får gjort noe med? ;)
    Jeg besitter forøvrig tre anlegg som benyttes til det de passer best til.
    Litt det samme som å ha en lastebil til pukk........ en buss til klasseturer...... og en stasjonsvogn til familien ;)
    Eller å prøve å finne de lyspunktene som fremdeles finnes der ute i form av god musikk som fortsatt låter som musikk. Kjøpe de innspillingene og fortelle andre om dem, mens man boikotter de innspillingene som er ødelagt. Min kjepphest i denne sammenhengen er at jeg vil vite noe om innspillingskvaliteten før jeg kjøper plata, slik at jeg slipper å kaste bort penger på en innspilling som jeg ikke kommer til å høre på mer enn en gang, og slik at jeg kan bruke min bittelille innflytelse som betalende kunde på å kjøpe ting jeg liker heller enn å bli pålurt ting som jeg ikke liker.

    Det er lett å finne analogier fra f eks matvarebransjen. Forestill deg, som et eksempel, at produsentene av olivenolje hadde begynt å blande ut produktene sine med soyaolje og at de argumenterte med at "alle andre" også gjorde det og det ville derfor vært en konkurranseulempe å ikke være med på karusellen. Etter hvert ble utblandingsandelen større og større, slik at enkelte bestselgende "olivenolje-merker" stort sett var soyaolje tilsatt litt olivensmak. De fleste forbrukere ville ikke smakt forskjell, noen ville foretrukket det utblandede produktet, og noen ville sikkert argumentert med at det faktisk var sunnere for hjertet på den måten. I matvarebransjen ville produsenten blitt nødt til å deklarere sammensetningen av produktet på utsiden av flasken for at konsumenten skulle ha et reelt valg, men i "vår" bransje er det bare noen få "feinschmeckere" som oppdager svindelen og etterhvert bygger sine egne gasskromatografer og massespektrometre (DR-offline og MasVis) for å kunne dokumentere hvor mye det er tuklet med de forskjellige varemerkene. See?
    Skjønner hva du sier, men analogien til det du skriver om musikk er jo derimot at du istedenfor å irritere deg over olivenoljen kjøper solsikkeolje isteden?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, analogien er at jeg 1) boikotter de verste svindlerne, 2) publiserer målinger av innblandingsgraden for navngitte merker, og 3) passer på å kjøpe av de ærligste produsentene jeg kan finne, for jeg liker nemlig olivenolje, men har da ikke giftet meg med ett bestemt merke heller.

    Alternativet med å skrote hifi-riggen og lytte til svindelen via en boombox i stedet minner mest om å koke tungen for å slippe å kjenne smaken av alle innblandingsstoffene, synes nå jeg.
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Asbjørn skrev:
    Liotheles skrev:
    Så hva skal man gjøre....tviholde på å spille hundebæsj-musikken på superanlegget, eller droppe innom elkjøp og kvitte seg med et par frognertiere og kose seg med musikken istedenfor å irritere seg over noe man sannsynligvis ikke får gjort noe med? ;)
    Jeg besitter forøvrig tre anlegg som benyttes til det de passer best til.
    Litt det samme som å ha en lastebil til pukk........ en buss til klasseturer...... og en stasjonsvogn til familien ;)
    Eller å prøve å finne de lyspunktene som fremdeles finnes der ute i form av god musikk som fortsatt låter som musikk. Kjøpe de innspillingene og fortelle andre om dem, mens man boikotter de innspillingene som er ødelagt. Min kjepphest i denne sammenhengen er at jeg vil vite noe om innspillingskvaliteten før jeg kjøper plata, slik at jeg slipper å kaste bort penger på en innspilling som jeg ikke kommer til å høre på mer enn en gang, og slik at jeg kan bruke min bittelille innflytelse som betalende kunde på å kjøpe ting jeg liker heller enn å bli pålurt ting som jeg ikke liker.

    Det er lett å finne analogier fra f eks matvarebransjen. Forestill deg, som et eksempel, at produsentene av olivenolje hadde begynt å blande ut produktene sine med soyaolje og at de argumenterte med at "alle andre" også gjorde det og det ville derfor vært en konkurranseulempe å ikke være med på karusellen. Etter hvert ble utblandingsandelen større og større, slik at enkelte bestselgende "olivenolje-merker" stort sett var soyaolje tilsatt litt olivensmak. De fleste forbrukere ville ikke smakt forskjell, noen ville foretrukket det utblandede produktet, og noen ville sikkert argumentert med at det faktisk var sunnere for hjertet på den måten. I matvarebransjen ville produsenten blitt nødt til å deklarere sammensetningen av produktet på utsiden av flasken for at konsumenten skulle ha et reelt valg, men i "vår" bransje er det bare noen få "feinschmeckere" som oppdager svindelen og etterhvert bygger sine egne gasskromatografer og massespektrometre (DR-offline og MasVis) for å kunne dokumentere hvor mye det er tuklet med de forskjellige varemerkene. See?

    Så enig så enig. Jeg er lei av kjøpe musikk som knapt blir spilt en gang.

    Endre
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Misforstå meg rett Asbjørn, jeg har absolutt forståelse for det sysnpunktet, og håper selvfølgelig vi fremover får noe forståelse for kampen mot denne meningsløse loudnesskrigen, men jeg er reallist og tror desverre vi må leve med dette en god stund fremover. Og i mellomtiden nekter jeg å gå over til solsikkeolje men svelger unna den gamle, om enn litt utvannede og beske, olivenoljen ;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.320
    Antall liker
    2.845
    Prøv å lytte til denne fra Carly Simon fra 1977 og prøv å forestille deg hvordan denne hadde hørtes om den var innspilt i 2011 med digital limiting. :'( Det er dynamikken i selve låta, at låta veksler mellom kraftige passasjer og "roe ned" før ny passasje, som gjør det hele. Fremragende produksjon fra slutten av syttitallet da studioene skulle overgå hverandre i best mulig lyd. Det hele snudd dog brått rundt 1980.
    Lytt til mikrodynamikken og transientene på trommene.

    [video]=AqXkMpFPZnE&vq=medium#t=208[/video]

    http://www.youtube.com/watch_popup?v=AqXkMpFPZnE&vq=medium#t=208
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Det som er litt snålt i denne sammenhengen er at film på DVD og Bluray har kjempelav lyd i forhold til musikk-CD'er. Og enda selger det som hakka møkk... i henhold til logikken som plateselskapene benytter seg av burde ingen kjøpe film, så lenge lyden er så lav som den er altså. Forstå det den som vil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kino har derimot en standard for lydnivå, sånn at det forventes at produsentene følger den.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Jeg er ikke fremmed for hardere musikk. Kommer selv fra heavy-band, og har mine røtter i den tyngre ende. Musikerne ønsker ikke å ødelegge musikken sin, dette er uttrykket de er ute etter. Og det er ikke uvanlig å presse signalet tidlig i kjeden. De rett og slett liker det slik. Men klipping i siste instans tror jeg nok de skjønner er ødeleggende.

    Dette handler om kunstneriske uttrykk for dem. Hifi er bare noe fjas når det går utover det personlige uttrykket deres, mener de. Noe de i og for seg har rett i. De som tror de kan kreve å få kjøpt en miks som ikke er mastret får dem til å le enda høyere. De nekter å gi fra seg makten over hvordan det skal låte hjemme hos oss.
    Dette skjønner jeg selvsagt, og det høres litt annerledes ut også. Klart musikerne bør ha mest å si for hvordan sluttproduktet skal låte. Jeg skjønner bare ikke at de vil velge å fjerne alle spor av nyanser i musikken.
    Jeg er egentlig på din side her, og synes personlig at det er noe tull at al skal være så høyt. Spesielt er jeg opprørt over at de kjører volumet så høyt at det klipper. Det klarer jeg fint selv med volumkontrollen på forsterkeren, og trenger ikke artistene og plateselskapene til å gjør det for meg. Hvis jeg av en eller annen grunn skulle føle behov for å høre overstyrt musikk. ::)

    Mer dynamikk ønsker jeg meg også, men skjønner at endel moderne musikk skal låte slik ifølge musikerne. Når plateselskapene gjør det samme med sin backkatalog for å få den til å låte like høyt som de nye innspillingene finner jeg det helt uholdbart.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Kino har derimot en standard for lydnivå, sånn at det forventes at produsentene følger den.
    Film handler om å bygge et "soundscape" vha mengder av punktlyder som skal skape et tredimensjonalt lydbilde som kompletterer handlingen. Slike punktlyder, som ofte ligger på hviskenivå i et godt lydarbeid, ville aldri overlevd den torshammeren man i dag lager musikk ved hjelp av.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Jeg er ikke fremmed for hardere musikk. Kommer selv fra heavy-band, og har mine røtter i den tyngre ende. Musikerne ønsker ikke å ødelegge musikken sin, dette er uttrykket de er ute etter. Og det er ikke uvanlig å presse signalet tidlig i kjeden. De rett og slett liker det slik. Men klipping i siste instans tror jeg nok de skjønner er ødeleggende.

    Dette handler om kunstneriske uttrykk for dem. Hifi er bare noe fjas når det går utover det personlige uttrykket deres, mener de. Noe de i og for seg har rett i. De som tror de kan kreve å få kjøpt en miks som ikke er mastret får dem til å le enda høyere. De nekter å gi fra seg makten over hvordan det skal låte hjemme hos oss.
    Dette skjønner jeg selvsagt, og det høres litt annerledes ut også. Klart musikerne bør ha mest å si for hvordan sluttproduktet skal låte. Jeg skjønner bare ikke at de vil velge å fjerne alle spor av nyanser i musikken.
    Jeg er egentlig på din side her, og synes personlig at det er noe tull at al skal være så høyt. Spesielt er jeg opprørt over at de kjører volumet så høyt at det klipper. Det klarer jeg fint selv med volumkontrollen på forsterkeren, og trenger ikke artistene og plateselskapene til å gjør det for meg. Hvis jeg av en eller annen grunn skulle føle behov for å høre overstyrt musikk. ::)

    Mer dynamikk ønsker jeg meg også, men skjønner at endel moderne musikk skal låte slik ifølge musikerne. Når plateselskapene gjør det samme med sin backkatalog for å få den til å låte like høyt som de nye innspillingene finner jeg det helt uholdbart.
    Jada, vi er nok enige, og dette er vel ditt fag, men ikke mitt. :)

    Uansett: Jeg liker å spille høyt, jeg. Jeg liker å spille cd-er med lavt volum på mixing/mastering høyt vha. volumkontrollen min, fordi de gjerne har dynamikken i behold og dermed låter bra ved høye lydtrykk. CD-er med høyt volum på innspillingen, der alt er presset opp mot en "brick wall" limiter for å få en CD som låter sterkere enn alle de andre cd-ene liker jeg derimot slett ikke å spille høyt, fordi det bare er slitsomt å høre på.

    Høyt er bra, men musikk der hver eneste lyd er nøyaktig like sterk, er altså ikke bra å spille høyt. :) ...Og alle poenger med å spille inn på den måten forsvinner jo så fort alle radiostasjoner, DJ-er, mp3-spillere og avspillingsprogrammer er i stand til å "normalisere" volumet ved avspilling, i de situasjoner man måtte ønske å bruke det.

    På Gearslutz-forumet er det mye snakk om RMS-loud og SPL-loud. Det er vel nettopp dette det er snakk om.

    ...Men det kan da ikke være sånn at så mange dyktige musikere ikke skjønner dette?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Jeg er ikke fremmed for hardere musikk. Kommer selv fra heavy-band, og har mine røtter i den tyngre ende. Musikerne ønsker ikke å ødelegge musikken sin, dette er uttrykket de er ute etter. Og det er ikke uvanlig å presse signalet tidlig i kjeden. De rett og slett liker det slik. Men klipping i siste instans tror jeg nok de skjønner er ødeleggende.

    Dette handler om kunstneriske uttrykk for dem. Hifi er bare noe fjas når det går utover det personlige uttrykket deres, mener de. Noe de i og for seg har rett i. De som tror de kan kreve å få kjøpt en miks som ikke er mastret får dem til å le enda høyere. De nekter å gi fra seg makten over hvordan det skal låte hjemme hos oss.
    Dette skjønner jeg selvsagt, og det høres litt annerledes ut også. Klart musikerne bør ha mest å si for hvordan sluttproduktet skal låte. Jeg skjønner bare ikke at de vil velge å fjerne alle spor av nyanser i musikken.
    Jeg er egentlig på din side her, og synes personlig at det er noe tull at al skal være så høyt. Spesielt er jeg opprørt over at de kjører volumet så høyt at det klipper. Det klarer jeg fint selv med volumkontrollen på forsterkeren, og trenger ikke artistene og plateselskapene til å gjør det for meg. Hvis jeg av en eller annen grunn skulle føle behov for å høre overstyrt musikk. ::)

    Mer dynamikk ønsker jeg meg også, men skjønner at endel moderne musikk skal låte slik ifølge musikerne. Når plateselskapene gjør det samme med sin backkatalog for å få den til å låte like høyt som de nye innspillingene finner jeg det helt uholdbart.
    Jada, vi er nok enige, og dette er vel ditt fag, men ikke mitt. :)

    Uansett: Jeg liker å spille høyt, jeg. Jeg liker å spille cd-er med lavt volum på mixing/mastering høyt vha. volumkontrollen min, fordi de gjerne har dynamikken i behold og dermed låter bra ved høye lydtrykk. CD-er med høyt volum på innspillingen, der alt er presset opp mot en "brick wall" limiter for å få en CD som låter sterkere enn alle de andre cd-ene liker jeg derimot slett ikke å spille høyt, fordi det bare er slitsomt å høre på.

    Høyt er bra, men musikk der hver eneste lyd er nøyaktig like sterk, er altså ikke bra å spille høyt. :) ...Og alle poenger med å spille inn på den måten forsvinner jo så fort alle radiostasjoner, DJ-er, mp3-spillere og avspillingsprogrammer er i stand til å "normalisere" volumet ved avspilling, i de situasjoner man måtte ønske å bruke det.

    På Gearslutz-forumet er det mye snakk om RMS-loud og SPL-loud. Det er vel nettopp dette det er snakk om.

    ...Men det kan da ikke være sånn at så mange dyktige musikere ikke skjønner dette?
    Er nok redd for at situasjonen er slik i dag, men hvis vi lever lenge nok håper jeg vi får oppleve at det går over.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Dessverre er nok dette forlengst en tapt krig. Folk flest er ikke interessert i musikk utover grei tidtrøyte og bakgrunnstapet. Såpass realistisk er det lov å være. Massekonsumenten setter standarden, så enkelt enkelt er det. Massekonsumenten er ikke den som frekventerer utstyrs og/eller musikksider, men er en i den store grå massen. De som laster ned litt hist og her, kjøper kanskje et par-tre CDer i året og går på et par (store) konserter i året. Selvsagt vil det komme noen smådrypp innimellom, men der stopper det.

    Støtter krigen fullt ut, og det er lov å håpe, men jeg har mine sterke tvil.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    Dessverre er nok dette forlengst en tapt krig. Folk flest er ikke interessert i musikk utover grei tidtrøyte og bakgrunnstapet. Såpass realistisk er det lov å være. Massekonsumenten setter standarden, så enkelt enkelt er det. Massekonsumenten er ikke den som frekventerer utstyrs og/eller musikksider, men det er den store grå massen. De som laster ned litt hist og her, kjøper kanskje et par-tre CDer i året og går på et par (store) konserter i året. Selvsagt vil det komme noen smådrypp innimellom, men der stopper det.

    Støtter krigen fullt ut, og det er lov å håpe, men jeg har mine sterke tvil.
    Men jeg skjønner ikke helt poenget. Ved å komprimere og brick wall-e ved 0dB herpes lydkvaliteten for de som bryr seg om lydkvalitet, mens de som driter i det gjør nettopp det. Når radiostasjoner o.l. bruker volumutjevning på det de spiller uansett, blir det ikke noen hensikt igjen med dette. For de som spiller plater hjemme, styres volumet med volumkontrollen uansett, og da låter det mye bedre å spille høyt når platene har litt dynamikk.

    Det eneste scenariet jeg kan se der ekstrem komprimering gir noen form for fordel, er når musikken spilles i støyende omgivelser eller når man ikke har noen kontroll over volumet, men likevel ønsker å kunne oppfatte mest mulig av musikken. Jeg synes det er helt vilt å la dette (muzak) være retningsgivende for hvordan musikk gis ut.

    Jeg er kanskje ikke så flink til å sette meg inn i andres synspunkter, men jeg fatter virkelig ikke hvordan det har blitt slik som dette. Det er jo helt hinsides bortkastet!
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    257
    Antall liker
    151
    Sted
    Tromsø
    Hei !

    Har i lengre tid irritert meg over alle disse cd'ene jeg har kjøpt , dvs kastet bort pengene på sidene de ikke er til å spille / lytte på , rett å slett siden de er i værste tilfelle bragt helt opp til klippenivå og det før jeg har rørt volumknappen......

    Tanken er da som følger :

    Hvorfor lister vi ikke opp de platene som har blitt hærpa så til de grader at de ikke er hørende på ! ?
    Altså en miniforbrukerombuds liste / advarsels liste om du vil.......

    Bare en strøtanke "midt i natten "

    Mvh Morten
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Er redd en liste med GODE innspillinger vil være bedre, siden en liste over ihjeltråkka plater vil bli veeeeeldig lang....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    wizardm skrev:
    Hei !

    Har i lengre tid irritert meg over alle disse cd'ene jeg har kjøpt , dvs kastet bort pengene på sidene de ikke er til å spille / lytte på , rett å slett siden de er i værste tilfelle bragt helt opp til klippenivå og det før jeg har rørt volumknappen......

    Tanken er da som følger :

    Hvorfor lister vi ikke opp de platene som har blitt hærpa så til de grader at de ikke er hørende på ! ?
    Altså en miniforbrukerombuds liste / advarsels liste om du vil.......

    Bare en strøtanke "midt i natten "

    Mvh Morten
    Det ville ikke blitt mange prosent feil hvis lista bare sa "alle", dessverre.
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    257
    Antall liker
    151
    Sted
    Tromsø
    Skjønner , problemet er STORT !

    De aller værste platene da ?????

    Feks : Lisa Ekdahl - En samling sångar , RCA / BMG - 82876 56898-2

    Mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    wizardm skrev:
    Skjønner , problemet er STORT !

    De aller værste platene da ?????

    Feks : Lisa Ekdahl - En samling sångar , RCA / BMG - 82876 56898-2

    Mvh
    Kjenner ikke eksemplet, men en slik artist bør ikke forsøke å bortforklare seg med kunstnerisk uttrykk.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Hvis det virkelig er slik at masteringen av nær sagt all ny musikk fullstendig ødelegger innholdet for mange her inne, er jo grunnlaget for hobbyen borte, medmindre man nøyer seg med gamle innspillinger.

    Eller kanskje man trenger et nr2 anlegg av dårligere kvalitet, slik at ikke alt det grusomme skinner så godt gjennom.


    Er enig i at det er mye udynamiske skiver der ute, men man hører da låtene allikevel. Og hører man mest på musikken og mindre på lyden av den, er det fullt mulig å finne opptil flere gode album om man leter. Hvis man bare studerer grafer og lytter etter dårlig dynamikk, så er det aller meste dårlig i dag. Men lytter man etter god musikk først og fremst, så finner man jammen det også her og der.

    IMO
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    3.268
    Har noen plater som jeg liker godt,
    i forskjellige utgivelser.
    Skal jeg tørre å kjøre dem gjennom masvis
    bare for å finne ut at de 'gjeve' utgivelsene egentlig er de dårlige?

    Dagens fundamentale spørsmål .... ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    trex skrev:
    Men lytter man etter god musikk først og fremst, så finner man jammen det også her og der.
    Så klart, men det er jo ganske trist for de av oss som bryr seg om lydkvaliteten at materialet låter mye dårligere enn nødvendig.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    3.268
    Det er en grunn til at noen av oss ikke driver med 'hifi'
    men med illusjoner ....

    Trist med alle de dårlige utgivelsene,
    men man blir tristere av å henge seg opp det .......

    ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Har noen plater som jeg liker godt,
    i forskjellige utgivelser.
    Skal jeg tørre å kjøre dem gjennom masvis
    bare for å finne ut at de 'gjeve' utgivelsene egentlig er de dårlige?

    Dagens fundamentale spørsmål .... ;)
    Den kan godt gjentas en gang.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    trex skrev:
    Hvis det virkelig er slik at masteringen av nær sagt all ny musikk fullstendig ødelegger innholdet for mange her inne, er jo grunnlaget for hobbyen borte, medmindre man nøyer seg med gamle innspillinger.

    Eller kanskje man trenger et nr2 anlegg av dårligere kvalitet, slik at ikke alt det grusomme skinner så godt gjennom.


    Er enig i at det er mye udynamiske skiver der ute, men man hører da låtene allikevel. Og hører man mest på musikken og mindre på lyden av den, er det fullt mulig å finne opptil flere gode album om man leter. Hvis man bare studerer grafer og lytter etter dårlig dynamikk, så er det aller meste dårlig i dag. Men lytter man etter god musikk først og fremst, så finner man jammen det også her og der.

    IMO
    Helt enig, men neimen om det er lett. Hadde James Taylor- kveld i går. Dro frem de gamle (J.T, Sweet Baby James m.fl) som alle hadde passabel lyd. De nyere tingene hans, (October Leaves?) var så mye høyere på utstyringen at jeg måtte gå ned rundt 10 dB for ikke å få naboene på dør.

    Og man hører digital klipping....

    T.o.m. Willie Nelson er numera kjørt helt til lastemerket og over !

    Det dumme er at man hører alt dette mye, mye bedre når man er blitt oppmerksom på fenomenet.

    mvh
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    257
    Antall liker
    151
    Sted
    Tromsø
    Nei det er et merkelig fenomen det der , får noen år siden , ganske så mange faktisk , tia flyr jo ..... så trodde jeg at det var cd spilleren min som var begynt å ta kvelden , det var liksom slik på flere og flere plater jeg dro i hus , endte med å drasse platene til en kamerat som har nesten samme spilleren , men det samme problemet var der også.

    Noen plater ble absolutt bedre da jeg fikk ny dac i huset men for all del enkelte plater er å anse som bortkastet penger rett og slett , har begynt å kjøpe "orginale" plater som ikke er mastret på fretex o.l i rein desperasjon , takket være nydacen så blir det "nogenlunde spisende".

    mvh
     

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nettopp fått meg nye høyttalere, og ble meget bekymret for om jeg allerede hadde klart å sprenge ett element eller noe ???
    Men jeg fikk det ikke til å rime det heller, for "gode gamle" innspillinger låter fortsatt bra og tildels meget bra uansett styrken jeg spiller med.

    Denne tråden var så interessant at jeg ble bare nødt å installere Masvis for å se hva det egentlig var for noe ute og gikk med lyden. Svaret var ganske klart, det er nok ikke anlegget det er noe galt med, heldigvis.

    Sivert Høyem er ikke mye hørbart her..
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Det albumet der er helt forferdelig lydmessig. Han har en fantastisk stemme som blir totalgriset i den skampletten av et album.
    Jeg måtte bare slå av til slutt. Var rett og slett ikke mulig å høre på.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    marsboer skrev:
    Det albumet der er helt forferdelig lydmessig. Han har en fantastisk stemme som blir totalgriset i den skampletten av et album.
    Jeg måtte bare slå av til slutt. Var rett og slett ikke mulig å høre på.
    +1
    Totalt håpløst komprimert. Kan noen maile Sivert å spørre HVORFOR ?????????
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Denne er pre-loudness war, og ikke så aller verst, selv om det butter litt mot limit-en, og den er komprimert en del. Lars_Erik sitter på en MoFi-utgave av samme plate, som han skal analysere og poste her. Derfor dette:





    Hvis Mofi-utgaven (og dermed masteren) har mye mer dynamikk, kan vi vel anta at det ikke var bandet som valgte at det skulle presses sånn? (Skjønt, Dave Grohl vet vel hva det dreier seg om, og mange av prosjektene hans lider fælt av slike ting likevel.)
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Dette vet vi jo er hørbart materiale.
    Ja, det stemmer. Jeg syntes bare det ville være interessant å sammenlikne den med MoFi-utgaven.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.231
    Antall liker
    20.100
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Dette vet vi jo er hørbart materiale.
    Ja, det stemmer. Jeg syntes bare det ville være interessant å sammenlikne den med MoFi-utgaven.
    Jeg skal prøve å få gjort det i morgen. Blir spennende :)
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Dette vet vi jo er hørbart materiale.
    Ja, det stemmer. Jeg syntes bare det ville være interessant å sammenlikne den med MoFi-utgaven.
    Jeg skal prøve å få gjort det i morgen. Blir spennende :)
    Kjempefint! Jeg har den oppfatning etter å ha hørt en drøss mofi's at det som oftest
    er mer lyttbart enn en del av orginalene. Noen kan de ikke gjøre så mye med på grunn
    av svært dårlige utgangspunkt riktig nok. Nå for vi se ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har ingen sammenheng forøvrig, men akkurat nå er jeg glad for at livet mitt dreier seg mer om mer om såkalt klassisk musikk. Lyden har egentlig ikke noe med det å gjøre, men det er klart at det kommer mer klassisk over dørstokken enn annen musikk. Det blir litt lettere å godta de tilfellene av råtten lyd jeg kjøper da, for den musikken det gjelder appellerer til noe primalt i meg som overser mye dårlig lyd.

    Over til Schubert og god natt til godtfolket på sentralen. :)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Interessante betraktninger her. Jeg synes faktisk MoFi-platene jeg har er kunstige og mangler sjel i forhold til originalen. Jeg har ikke så mange da, så erfafingen er jo i beste fall begrenset, men allikevel!

    Blir interessant å sammenligne utgivelsene når du får analysert platen, lars_erik.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    trex skrev:
    Hvis det virkelig er slik at masteringen av nær sagt all ny musikk fullstendig ødelegger innholdet for mange her inne, er jo grunnlaget for hobbyen borte, medmindre man nøyer seg med gamle innspillinger.
    Det bør vel heller formuleres på en annen måte, trex. Det er ikke sånn at jeg ikke kan lytte til nyere innspillinger - jeg lyttet til og med til min datters første gjennomspillinger av Lily Allens debut! Det blir snarere slik at man vet hva man går glipp av, fordi man har hørt kvalitetsinnspillinger, og skjønner når man ikke lytter til en slik.
    Derfor jeg brukte bildet av Gastromat krydder tidligere i tråden. Det er helt greit krydder, og brukes av mange som lager mat - men har man først prøvd en rett som er krydret med mer sjel så savner man slike når man spiser det som er blitt Gastromatet.

    Men egentlig er ikke dette et problem for andre enn dem som utgir ny musikk, dersom de insisterer på å fortsette å svine til lyden. Jeg skulle levd mange ganger lenger enn et normalt livsløp for å kunne lytte til all den suverene musikken "der ute".

    Hadde en fin opplevelse en tid tilbake. Jeg kom over en innspilling av Purcells Kong Arthur over Spotify. Det var kun to spor fra verket på Spotify, men de ga en så sterk musikalsk og innspillingsmessig opplevelse at det bare var å kaste seg rundt for å få fatt i en CD av samme.
    Etter den opplevelsen har jeg brukt Spotify mer for å finne god musikk jeg ellers aldri ville kommet over, og nå har jeg internett for å finne CD eller vinyl av samme, dersom jeg skulle ønske det.

    I'm OK.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn