Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Her er Jøkleba - Live

    Det er frapperende dynamikk på opptaket, så man har en viss forståelse for at det måtte peak-limites i mastering. Men det låter bra dette her!
    "Midlertidig utgått" hos Platekompaniet, så eneste Jøkleba-plate som fortsatt er å få kjøpt er den ihjelkomprimerte jeg nettopp viste.

    Korreksjon: Kan lastes ned fra http://www.gubemusic.com/album_1577
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Da blir det en jakt etter første utgivelsen av Jøkleba! / Nu Jøk? ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Nu jøk?" ble aldri utgitt før nå. Innspilt i 1995-97, men ble liggende i en skuff pga manglende interesse fra plateselskapene for såpass sær musikk til denne dobbel-CD'en i 2011 sammen med en remastret "jøkleba!"
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På gubemusic rasket jeg med meg denne også, Bugge Wesseltofts egen "Songs" (2011), lastet ned som 24/96 FLAC og konvertert til 16/48 WAV for analysens skyld:





    Ikke mye galt med den der. Låter bra, også. ;)
     

    Vedlegg

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    4
    Flere som jobber med saken........Dynamic Range Day - March 16, 2012

    "
    Hello!


    It's that time of year again when we apply concerted effort and
    focus the world's attention on the state of the "Loudness Wars".

    We eagerly urge you join with us and help us promote..

    ===[ Dynamic Range Day - March 16, 2012 ]===

    How can you get started? Review the details on our website and let
    those in your social networks know about it. Invite them to visit
    our website and learn more for themselves.

    This year is bigger and better than ever with meetups happening all
    over the planet and huge prizes for the most dynamic artists of the
    last year.

    Discover more on how to join in and raise awareness:

    http://TurnMeUp.org

    Thank you so much for your continued support of dynamic music!

    ===================================
    Allen Wagner
    Chairman of the Board
    TurnMeUp! Bringing Back Dynamics.
    ===================================
    "
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Prøvde å lytte gjennom den der en gang til nå i kveld. Jeg kom gjennom, men spor 6 er ikke noen god reklame for ting som er lagd i Detroit. ReplayGain vil skru ned CD'en med 7,5 dB, og det virker som en god idé.

    Derimot leste jeg en plateanmeldelse her om dagen av Michael Kiwanuka's "Home Again" (2012), hvor det sto
    Det gjelder bare å spille hans debutalbum Home again med volumet skrudd høyt nok.
    ...
    Som sagt, med volumet på fullt.
    Når den plata dessuten er kåret til "The Sound of 2012" av selveste BBC blir jeg jo litt nysgjerrig. Plata kom i posten i dag, og den låter luftig, varmt og nært, nesten litt "audiofilt" med en vokal og kassegitar som er en god del større enn naturen ville ha det til.

    Dette er resultatet når den legges under røntgenapparatet:





    Tydelig komprimert, men dyktig gjort, sånn at den hardheten av digital klipping og brick wall limiting heldigvis ikke er der. Minner litt om Phantom Limb i uttrykket. Replay Gain vil skru ned plata med 6,2 dB, men dette låter likevel bra, IMHO. Legg også merke til at tittelsporet og radiohiten "Home Again" ikke er det hardest komprimerte sporet på plata, så dette tyder kanskje på at ting beveger seg i riktig retning. Hvis dette er lyden av 2012, så låter 2012 bedre enn 2011.
     

    Vedlegg

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Ja, happy DRD alle sammen! :)


    Så det var noen som spurte om Paul McCartneys siste album. Har lastet det ned i unlimited HD.
    Generelt synes jeg det er bra. MEN, stemmen hans har fått full loudness behandling. Og det høres.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg feirer denne dagen med bla. å spille denne nå:
    Jøkleba! Live




    Som det står i innerteksten, følges musikken her som om en skulle se en fotballkamp. En fotballentusiast vil forstå hva som menes med dette.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Jeg feirer denne dagen med bla. å spille denne nå:
    Jøkleba! Live




    Som det står i innerteksten, følges musikken her som om en skulle se en fotballkamp. En fotballentusiast vil forstå hva som menes med dette.
    Det tror jeg pinadø jeg også gjør.
    Veldig bra den plata.

    Happy dynamic range day folkens.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var innom Platekompaniet (Sandvika Storsenter) i går ettermiddag for å bytte en tilgodelapp mot et par CDer. I Jazz-hyllen fant jeg Jan Erik Volds "Briskeby blues". Litt bakgrunnsmateriale finnes her. For moro skyld kvernet jeg gjennom Masvis som sa:








    Mvh.
     

    Vedlegg

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Asbjørn skrev:
    ^ Prøvde å lytte gjennom den der en gang til nå i kveld. Jeg kom gjennom, men spor 6 er ikke noen god reklame for ting som er lagd i Detroit. ReplayGain vil skru ned CD'en med 7,5 dB, og det virker som en god idé.

    Derimot leste jeg en plateanmeldelse her om dagen av Michael Kiwanuka's "Home Again" (2012), hvor det sto
    Det gjelder bare å spille hans debutalbum Home again med volumet skrudd høyt nok.
    ...
    Som sagt, med volumet på fullt.
    Når den plata dessuten er kåret til "The Sound of 2012" av selveste BBC blir jeg jo litt nysgjerrig. Plata kom i posten i dag, og den låter luftig, varmt og nært, nesten litt "audiofilt" med en vokal og kassegitar som er en god del større enn naturen ville ha det til.

    Dette er resultatet når den legges under røntgenapparatet:





    Tydelig komprimert, men dyktig gjort, sånn at den hardheten av digital klipping og brick wall limiting heldigvis ikke er der. Minner litt om Phantom Limb i uttrykket. Replay Gain vil skru ned plata med 6,2 dB, men dette låter likevel bra, IMHO. Legg også merke til at tittelsporet og radiohiten "Home Again" ikke er det hardest komprimerte sporet på plata, så dette tyder kanskje på at ting beveger seg i riktig retning. Hvis dette er lyden av 2012, så låter 2012 bedre enn 2011.
    Ut i fra hva jeg hører er dette albumet litt slik som john mayers continuum hvor innspillingen er bra men masteren er full av kompresjon, men platen låter bra på vinyl.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.141
    Antall liker
    3.614
    Noen som kan MasVis'ere denne: Susanne Sundfør «THE SILICONE VEIL»

    Aftenposten gir den terning seks og påstår at det er lyden av 2012, at den har Cinematiske kvaliteter, helstøpt lydbilde som søker seg mot levende bilder.

    http://susannesundfor.com/
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den ble jeg også litt nysgjerrig på etter å ha lest anmeldelsen.
    Den kompromissløse og egenrådige innstillingen hun hegner om, ligger fortsatt godt forankret i det musikalske uttrykket, og ved hjelp av skarpe kontraster skapes det hele veien spennende dynamikk.
    http://oslopuls.aftenposten.no/musikk/article702755.ece

    Kan hende at det handler om rolige partier etterfulgt av full digital klipping og forvrengning, men det finner vi vel snart ut.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.697
    Antall liker
    9.078
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Grumpy skrev:
    Lisa Dillan and Asbjørn Lerheim - Love Me Tender ~ the quite quite way [FXCD 377] 2012 KKV:

    Lisa Dillan ja, fikk 2 av denne i posten fra kkv.
    Er ikke medlem i denne klubben.
    Da kommer den gode nyheten, ringte til dem, og de sier enkelt og greit behold begge 2 og kast fakturaen.
    Dette kaller jeg god kundebehandling(er ikke kunde en gang)
    Plata er jo faktisk bra også ;D.
    Nesten så en får lyst til å bli medlem der av dette ;)
    Takk til KKV.

    Steinar.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.141
    Antall liker
    3.614
    Asbjørn skrev:
    Den ble jeg også litt nysgjerrig på etter å ha lest anmeldelsen.
    Den kompromissløse og egenrådige innstillingen hun hegner om, ligger fortsatt godt forankret i det musikalske uttrykket, og ved hjelp av skarpe kontraster skapes det hele veien spennende dynamikk.
    http://oslopuls.aftenposten.no/musikk/article702755.ece

    Kan hende at det handler om rolige partier etterfulgt av full digital klipping og forvrengning, men det finner vi vel snart ut.
    Har hørt to låter fra Sundførs siste på Wimp nå nettopp. Dette låter kjempefint. Deilig å høre moderne lyd (og musikk) som ikke sliter på øra. Spent på dommen fra analysebyrået, men jeg tipper det går bra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et artig band, Carolina Chocolate Drops, enslags svart bluegrass fra Piedmont-distriktet. Fikk Grammy i 2010 for "Genuine Negro Jig" som ble kåret til Best Traditional Folk Album.

    Gjettekonkurranse: Hvilket av disse to sporene er hentet fra den prisbelønte CD'en, og hvilket er et gratis konsertopptak fra Live Music Archive?
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I seksjonen "Du tror det ikke før du ser det (og kanskje ikke da heller)" - Ella Fitzgerald, "Ella in Hamburg" (1965), remastret og utgitt på CD av Verve/Universal i 2007. Blurben sier noe sånt som at "Ella is in fine voice throughout". Bra de sier at hun var det, for på CD'en låter stemmen tvertimot hardt og presset hver gang hun klemmer til, så det ville jeg sannelig ikke trodd. ::)





    ReplayGain vil skru ned hele albumet med 9,5 dB og enkelte av sporene med 10,5 dB, så vi snakker Metallica-nivå her.
     

    Vedlegg

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    314
    Antall liker
    764
    Sted
    Porsgrunn
    Noen som har eller kan analysere følgende låter i fra Walter Trout Band live "No more jokes"
    Lable: Provogue PRD 70512
    Sang nummer 2 - if you just try
    og nummer 3 - Girls from the north country

    Trur at disse sangene er rimelig "ubehandlet" når det gjelder dynamikk. Live følelsen på et effektivt anlegg er slik jeg hører det veldig bra! :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.697
    Antall liker
    9.078
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    steinost skrev:
    Grumpy skrev:
    Lisa Dillan and Asbjørn Lerheim - Love Me Tender ~ the quite quite way [FXCD 377] 2012 KKV:

    Lisa Dillan ja, fikk 2 av denne i posten fra kkv.
    Er ikke medlem i denne klubben.
    Da kommer den gode nyheten, ringte til dem, og de sier enkelt og greit behold begge 2 og kast fakturaen.
    Dette kaller jeg god kundebehandling(er ikke kunde en gang)
    Plata er jo faktisk bra også ;D.
    Nesten så en får lyst til å bli medlem der av dette ;)
    Takk til KKV.

    Steinar.
    Ønsker noen en plate med henne, kan den hentes hjemme hos meg.
    GRATIS heter dette ;D
    Send meg en PM.

    Steinar.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen nevnte HDCD i en annen tråd, så jeg begynte å fundere litt. Av en eller annen grunn har jeg aldri fått den automatiske HDCD-dekodingen i dBpoweramp til å virke som den skal, så CD'ene har blitt rippet uten hensyn til HDCD-koding, men nå var det på tide å rette på dette. HDCD-kodene ligger begravd i dither og bakgrunnsstøy i selve musikkfilen, så det er ikke nødvendig å ha den fysiske CD'en for å kjenne igjen en HDCD-innspilling. De kodene blir med over i rippet WAV og videre til FLAC.

    Jeg lastet ned hdcd.exe fra forfatteren og installerte som C:\Programfiler\HDCD\hdcd.exe. Så lagde jeg noen gammeldagse batch-filer for å identifisere innspillinger med HDCD og "pakke ut" disse til 24-bits FLAC. Måtte fikle litt med metaflac for å ta vare på tags fra FLAC-filen og putte dem inn igjen etter konvertering, ettersom hdcd.exe ikke forstår denslags. Det var mange flere HDCD-innspillinger enn jeg hadde trodd...

    Prøvekaninen var Emmylou Harris' "Wrecking Ball" (1995). Den er en HDCD-produksjon, med HDCD-merke på CD-coveret, men den låter litt hardt som vanlig CD. Her er noen av sporene vist som 16-bits FLAC-fil før HDCD-utpakking og de samme sporene etter HDCD-utpakking og konvertering til 16-bits WAV for MasVis-analyse.



    Da skjønner jeg hvorfor Bob Katz skriver dette:
    Wrecking Ball - Emmy Lou Harris
    Mastered by Joe Gastwirt. Engineers include Malcolm Burn and Mark Howard. When auditioned on a standard CD player, it sounds compressed at the top and the bottom and in fact, sounds severely over compressed. However, with an HDCD decoder, it reveals its excellent sound quality. If I didn't have an HDCD decoder, I could not like the sound of this record. Asylum Records, 61854-2, © 1995.
    http://www.digido.com/honor-roll.html

    Så nå er det bare å lage og kjøre et script som identifiserer og pakker ut alle HDCD-innspillingene på hele serveren...
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pretty weird, men de produsentene har brukt HDCD-teknologien fullt ut. Det er tre flagg-bits som er gjemt nedi dither-støyen. En signaliserer "peak extend", altså en slags "de-limiter-funksjon" som bretter ut toppene med inntil 6 dB. Da gjør HDCD-masteringen en ganske tøff limiting, men så er det kode i dekoderen som kan legge på en expander som inverterer limiteren, og man står igjen med noe i nærheten av det opprinnelige signalet. Den andre bit'en signaliserer en dekompresjon i motsatt ende, hvor lave signaler først løftes opp, og så slippes tilbake til normalt nivå igjen ved dekoding. Den tredje er et slags transientfilter som jeg ikke helt skjønner poenget med, men det virker som om det kanskje hadde en funksjon før oversampling ble vanlig i DAC'er.

    Peak extend er nok den viktigste funksjonen. Det gjør en forskjell om toppene er klemt inn i de øverste 3 dB eller strukket ut til 9 dB. Noen av HDCD'ene mine er flagget som HDCD, men uten at noen av de tre funksjonene er tatt i bruk. Det er weird, det.

    Edit: En til, de første sporene fra Joni Mitchell's "Hits" (1996), igjen vanlig CD-avlesning (FLAC-filer) vs HDCD-dekoding (for anledningen konvertert tilbake til 16-bits WAV-filer, er lagret som 24-bits FLAC på serveren):



    HDCD peak extend/gain scaling beskrives nærmere i vedlegget.
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    HDCD verktøyet Asbjørn bruker kom i 2007. Jeg har ikke sett samme effekt på mine få HDCDer som vist for Harris CDen. Bruk av dBpoweramp anbefaler jeg sterkt om man skal rippe CDer fra scratch. Vær obs på at default i dBpoweramp er 6dB forsterkning av resultatet, se nedenfor. En løsning som skissert ovenfor er vel nødvendig for å scanne disken etter HD-info. Jeg har ikke prøvd, men skulle ikke bli overrasket om en kan sette opp dBPowerAmp batch-converter for å få denne jobben gjort. Et eksempel på HDCD er "Mike Oldfield: Tubular Bells. Virgin 7243 8 49388 2 6. 1 CD. (1973) 2000." Legg merke +6dB i 2012 versjonen som jeg nettopp rippet sammenlignet med den jeg genererte i 2007. I DSP innstillingene kan en fjerne forsterkning.













    Mvh.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg lest AES-artikkelen om HDCD og bladd gjennom patenten. Smarte folk, det der.
    http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=7387
    http://www.google.com/patents?id=J7...a=X&ei=Dwt4T8GjMonm4QSQuen6Dg&ved=0CDQQ6AEwAA

    Kort oppsummering, for de som ikke bruker palmesøndag til å lese patentlitteratur: HDCD-kodene ligger bare i Least Significant Bit (LSB). Mesteparten av tiden brukes den til musikksignal og dither, men så er det et bestemt synkroniseringsmønster som sier "hør her, nå kommer det en kommando" til dekoderen. For andre avspillere ser det ut som tilfeldig ditherstøy. Etter kommandoen er det en checksum, sånn at det skal godt gjøres å trigge en HDCD-kommando ved en ren tilfeldighet. ("one event in approximately 150 million years of audio")

    Med det formatet kan dekoderen ta imot mye mer informasjon enn bare på/av. Det er forskjellige parametre som styrer hvor mye peak extend og hvor mye lavnivåekspansjon som skal gjøres. Lavnivåekspansjonen påvirker signalnivåer under -45 dBFS med opptil 4 dB gain. Den tredje funksjonen er valg mellom flere forskjellige antialiasing-filtre. Encoderen analyserer musikksignalet og velger filtre som gir best avveining mellom transientgjengivelse, rippel og artifakter, og så kan dekoderen dynamisk velge interpolasjonsfiltre som tar hensyn til dette når den gjør en oppsampling og interpolerer mellom samples. Antialiasingfiltrene ble også valgt for å låte bra uten HDCD-dekoding, noe som kanskje forklarer antallet CD'er med HDCD-koding uten at noen av de egentlige HDCD-funksjonene er slått på.

    Korrekt output fra en HDCD-dekoder blir da noe sånt som 20 bits og 88.2 kHz. Båndbredden blir likevel ikke mer enn 22.05 kHz (Nyquist), men antialias-filtreringen gir lite rippel over 16 kHz og god transientgjengivelse sammenlignet med de andre løsningene som var tilgjengelige rundt 1995. Subjektivt skal dette ha mest å si for gjengivelse av instrumenter som skarptromme og cymbal.

    Programmet hdcd.exe skjønner ikke de antialiasing-filtrene, så den dekoder bare den delen som har med gain og dynamikk å gjøre, og produserer derfor 24 bit/44.1 kHz output. Og derfor skriver jeg dette i denne tråden, heller i en tråd som handler om high resolution audio.

    Scriptet mitt har gravd seg gjennom omtrent en tredjedel av serveren det siste døgnet og identifisert ganske mange HDCD-utgivelser. Langt fra alle er merket med "HDCD" på coveret. Det virker som om mange Sony-utgivelser er "tause" HDCD, uten merking på cover eller noen egentlige HDCD-funksjoner påslått.

    dBpoweramp burde kunne gjøre dette i batch-modus, ja, men som sagt har dette ikke fungert hos meg. HDCD-funksjonen i dBpoweramp er forresten eksakt samme program som det jeg bruker. Det ligger en kopi i DSP-mappen for dBpoweramp.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Asbjørn skrev:
    Nyttig.

    Asbjørn skrev:
    dBpoweramp burde kunne gjøre dette i batch-modus, ja, men som sagt har dette ikke fungert hos meg. HDCD-funksjonen i dBpoweramp er forresten eksakt samme program som det jeg bruker. Det ligger en kopi i DSP-mappen for dBpoweramp.
    Jeg trodde du mente standard ripp hvor dBpoweramp la til HD-info og ikke batch-convert for å identifisere HDCDer på disken. Og ja, dB.. bruker samme program som linket til.

    Ref "Av en eller annen grunn har jeg aldri fått den automatiske HDCD-dekodingen i dBpoweramp til å virke som den skal, så CD'ene har blitt rippet uten hensyn til HDCD-koding, men nå var det på tide å rette på dette."

    Mvh.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra HDCD-patenten:



    Joda, hvis den teknologien hadde blitt gjort fritt tilgjengelig i stedet for at Microsoft kjøpte opp rettighetene og begravde dem i lisensieringskrav og juridiske spissfindigheter, så hadde kanskje alle CD-spillere hatt HDCD-dekodere nå og alle CD-er i praksis vært "to-for-prisen-av-en" med en komprimert og ukomprimert versjon på samme skive. Nok en interessant teknologi som druknet i kommersielle hensyn og opphavsrettigheter.
     

    Vedlegg

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Har gledet meg lenge til Mike Portnoys nye prosjekt Flying Colors skulle komme med førsteutgivelsen. Dessverre er produksjonen skammelig på denne. Gode låter høres flat og trasig ut og innimellom er det bare til å gråte av.

    Når det går så langt at selv clipping er ok da er det bare å pakke sammen.

    "When I saw the talent and creativity that comprised this band, I was thrilled, and also challenged, by the opportunity to work on a project where there were no limits as to what could be attained. — Peter Collins"

    ..... og muligheten benyttet han til å komprimere i hjel hele albumet.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Den er ikke bare komprimert, den klipper utav ville helsike.

    Her er en raritet som går den andre veien. Jacky Terrason & Cassandra Wilson, "Rendezvous" (1997). Den låter bra og er kjempedynamisk allerede som vanlig CD, men jeg (dvs scriptet mitt) la altså merke til at den var HDCD-kodet med Peak Extend slått på hele veien. Så jeg var litt nysgjerrig på hva som skjedde hvis den ble pakket ut. Nedenfor er vanlig CD-avlesing som FLAC og utpakket HDCD som WAV:



    Too much is not enough, osv. Så bra at man har en volumkontroll som kan skrus opp en hel del. Den utpakkede versjonen er egentlig 24-bits filer, selv om de ble nedkonvertert til 16-bits for denne analysen. Da gjør det ikke noe om peak er rundt -6 dBFS, ettersom det bare er 1 bit ned fra full utstyring. Da er det 23 bits eller 138 dB å gå på før man treffer gulvet, og der er det fortsatt god plass til de 18-20 effektive bits som HDCD-prosessen kan gi.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HDCD
    Asbjørn skrev:
    Noen nevnte HDCD i en annen tråd, så jeg begynte å fundere litt. Av en eller annen grunn har jeg aldri fått den automatiske HDCD-dekodingen i dBpoweramp til å virke som den skal, så CD'ene har blitt rippet uten hensyn til HDCD-koding, men nå var det på tide å rette på dette. HDCD-kodene ligger begravd i dither og bakgrunnsstøy i selve musikkfilen, så det er ikke nødvendig å ha den fysiske CD'en for å kjenne igjen en HDCD-innspilling. De kodene blir med over i rippet WAV og videre til FLAC.

    Jeg lastet ned hdcd.exe fra forfatteren og installerte som C:\Programfiler\HDCD\hdcd.exe. Så lagde jeg noen gammeldagse batch-filer for å identifisere innspillinger med HDCD og "pakke ut" disse til 24-bits FLAC. Måtte fikle litt med metaflac for å ta vare på tags fra FLAC-filen og putte dem inn igjen etter konvertering, ettersom hdcd.exe ikke forstår denslags. Det var mange flere HDCD-innspillinger enn jeg hadde trodd...
    [...]
    Så nå er det bare å lage og kjøre et script som identifiserer og pakker ut alle HDCD-innspillingene på hele serveren...
    foobar2000 med tilleggskomponenten HDCD Decoder kan både spille av og (vel) konvertere HDCD-spor. Støtten er i ferd med å utvides til ALAC-filer (se sitat nedenfor).

    Så langt jeg vet bevarer konvertering med/i foobar2000 metadata fra utgangsformatet under konverteringen og lagrer dem i målformatet så sant det har støtte for de enkelte metadataelementene.

    Jeg sjekket nylig en del FLAC-album, og foobar2000 HDCD Decoder fant to(?) HDCD-spor inne i "Røta - Hellbillies' beste" som er et samlealbum. Det er som kjent ikke nødvendigvis slik at en hel CD er HDCD-kodet eller ei. Det kan variere fra et spor til et annet. foobar2000 HDCD Decoder opplyser også om peak extension er benyttet eller ei for det enkelte HDCD-spor. Prosesseringen er rimelig rask på en bærbar PC fra august 2011.

    http://www.foobar2000.org/components/view/foo_hdcd

    HDCD Decoder
    By: kode54

    This postprocessing service component will decode HDCD data in any 16-bit PCM stream passed through it by supporting inputs, such as CDDA, WAV, FLAC, and WavPack.

    Version 1.14 highlights: Further optimizations from Gumboot.

    Current version
    1.14, released on 2011-12-10
    http://www.foobar2000.org/changelog

    1.1.12
    Now possible to use HDCD & DTS decoder components with ALAC.
    Tillegg:
    Jeg mener ved tidligere (HFS-?)lesning å ha fått inntrykk av at en "HDCD-innspilingsboks" hadde vist seg å være en meget god ADK i forhold til andre fra samme tid og i lang tid etterpå slik at en del (teknikere) benyttet den som en ren ADK uten å benytte HDCD-funksjonene (all HDCD avslått).

    Jeg fikk videre inntrykk av at disse innspillingene er kodet som HDCD (HDCD-lampene lyser ved avspilling av disse sporene), men at de egentlig er helt normale CD-spor.

    Jeg fikk også inntrykk av at denne bruken var i ferd med å forsvinne (eller har forsvunnet) fordi annet nyere utstyr har blitt like godt eller bedre og/eller har fått mer/bedre funksjonalitet enn HDCD-boksen, og/eller at HDCD-boksene etterhvert er såpass gamle (og ikke lages nye) at man ikke tør å basere seg på dem til regulært produksjonsarbeid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er nok riktig som du sier. Nå har jeg gravd meg gjennom hele serveren, og scriptet fant 74 album med HDCD-koding pluss noen enkeltspor i forskjellige samlealbum. Av de 74 albumene med HDCD var det 30 som jeg syntes var bryderiet verdt å pakke ut, dvs at de hadde Peak Extend eller lavnivå gain slått på. Av de andre var det noen få som brukte transientfiltrene, men de fleste "HDCD-innspillingene" hadde ingen HDCD-funksjoner påslått. Der er det både ting fra Kirkelig Kulturverksted og ganske mye av juniors svartmetall.

    Det virker som om HDCD var spesielt mye brukt i miljøet rundt Crosby, Stills, Nash & Young og Joni Mitchell. De fleste 90-talls-CD'ene mine med en eller flere av den gjengen bruker HDCD-funksjonene. Utenfor det California-miljøet er det mer sporadisk, men noen godbiter finner man jo, eksempelvis Madeleine Peyroux "Dreamland" (regulær CD som flac, utpakket HDCD som wav):
     

    Vedlegg

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    16
    Siden Hellbillies ble nevnt,så kan det jo som en liten kuriositet nevnes at sideprosjektet til Haugen-brødrene. "Respatexans" sine to (?) utgivelser er i HDCD.Det meste av sånn mellomgammelt Hellbillies er vel også i HDCD.
    Respatexans er forresten verd å låne øret til.Svært oppegående band og musikk for de av oss som liker sprek countryrock på engelsk. Lyden er svært god!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Muligens lys i tunnelen:

    «Immerhin: »Im vergangenen Jahr hatte ich mehr Anfragen für ein dynamisches Mastering als in vielen Jahren zuvor«, sagt der US-Tontechniker Bob Ludwig, der für Jimi Hendrix, die Rolling Stones, Nirvana und Radiohead gearbeitet hat. »Das ist ein ermutigendes Zeichen, denn lange gab es nur die Anweisung, die Aufnahme ›scharf‹ zu machen – das heißt: laut.« Gerade jüngere Bands verzichten neuerdings darauf, das Maximum aus ihrer Musik herauskitzeln zu lassen. Am Ende könnte der Loudness War dadurch beendet werden, glaubt Ludwig, dass laut produzierte Platten plötzlich altmodisch klingen – »wie ein schlechter Drumcomputer aus den Achtzigern«.»

    http://www.zeit.de/zeit-wissen/2012/02/Loudness-War/komplettansicht
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn