RojohII
Hi-Fi freak
Det gjør forsåvidt CDen/digitalutgaven også. Genren tillater litt lavere dynamikk enn mange andre genrer. Så jeg vil nok strekke meg til at det tross alt er en god produksjon. Men det er definitivt ikke "søndag-morran"-musikk.
Ikke min LPLP`n lyder meget bra den
Dette er bare trist.......Marit Larsens siste...
Vis vedlegget 285608
When the Morning Comes er uansett, likhet med sine forgjengere, en plate som resonnerer i Den Håpløse Romantikeren vi bærer i oss. Men selv om håpet om en bedre dag med færre nederlag i morgen – der i hvert fall et ørlite hull i hverdagen tetner til – har blitt med videre fra den flotte forgjengeren Spark, bryter Larsens nyeste album med minst to vanesaker: 1) Den er ikke spilt inn i Norge, men i Nashville, Tennesse, og 2) Kåre Vestrheim er til forandring ikke produsent, hvorpå Larsen selv har tatt kontroll bak spakene – med bidrag fra studiotrommis Matt Chamberlain.
Hadde det vært så vel, men det skulle ikke forundre meg om hun gjør det flere ganger...Marit Larsens siste...
Det burde vere ulovlig at ta penge for dette.Dette er bare trist.......Marit Larsens siste...
Vis vedlegget 285608
Og bransjen er forundret over at det ikke er mulig å selge musikk lenger???
Huff og huff, rett og slett nitrist dette !Marit Larsens siste...
Vis vedlegget 285608
Ja, hun er jo klar på det i spor tre....Hadde det vært så vel, men det skulle ikke forundre meg om hun gjør det flere ganger...Marit Larsens siste...
Er dessverre ikke debutalbumet, men Burning Your House Down og The Savage Heart.Den der har jeg sett, mye derfor det hadde vært festlig å se en sånn masvisdings på den. Jeg synes forøvrig det fantastisk tøff lyd på den plata.
Enig. Har jo en hel del med visningsformatet å gjøre dette. Ingen personlig erfaring med Masvis (såvidt jeg vet finnes ikke dette programmet for Apple/Mac?), men i lydredigeringsprogrammer som Protools mfl., har man tilgang til div. "zoom"verktøy for å unngå en slik "blokkdannelse".Vi burde bli enige om noen retningslinjer på hvordan bildene i denne tråden lages. Ved å ta hele låten inn i et bilde så vil nødvendigvis de høyeste partene blir klemt sammen slik at det ser i mange tilfeller mye verre ut enn det egentlig er.
Er dette CD utgaven?Så er det siste til Neil Young under lupen. Endel tidligere utgivelser derfra har vært "crap" i mine ører.
Ikke lyttet gjennom enda. Holder på med låt nr 1
Vis vedlegget 287433
Jeg orker ikke å oppdatere meg på alt som har stått i tråden mellom dette innlegget og nå, for det har gått for lang tid siden sist. Men jeg må skuffe deg bittelitt, Asbjørn. Du har nemlig ikke funnet den optimale mastringen av King of America. Jeg har hatt den du har, det var et anmeldereksemplar jeg mottok i 1986. Sammenlignet med vinylen irriterte den meg fordi den faktisk er overstyrt i mastringen. Den er rett og slett preget av en diskret vreng hele veien, og det var ikke meningen at den skulle være slik. Av den grunn fikk den et dårlig rykte blant audiofile. Selv spilte jeg den ihjel på grunn av at musikken er så fantastisk god, og vrengen mastringen tilførte er ikke så ille som remasteren fra 2005 med sin brickwallkompresjon. Men, den er faktisk så hørbar at jeg har møtt folk som ikke takler å høre hele platen i en omgang.Kjøpte Costello's "King of America" på EBay for et par uker siden. Original CD fra 1986. Steike, så bra som den låter. Har gått i heavy rotasjon her siden den kom i hus.Kom over et remastret samlealbum med Costello. Avspilte.
Inn i helvete faen!
Har låtene på vinyl, i originalutgivelser -- og skjønner godt at mange mener vinyl er bedre enn CD. Når man sammenligner en ødelagt remaster mot NM vinyl, så vinner garantert vinylen. Men om man finner en god CD-versjon av samme (noe som dessverre er sjeldent), så kan det være man hører noe helt annet enn det man forventer.
Uansett, slik innspillingene er blitt ødelagt i "forbedrede" CD-utgivelser, er det ingen tvil om at Lyngdorf har helt rett. (Og samtidig har vi da, her inne, fått ganske mange eksempler etterhvert på at folk hyller ødelagte CD-versjoner ... så man kan stusse, eller bare nyte god musikk.)
Godt spørsmål som jeg ikke kan svare på. Det er rett og slett fordi jeg har gitt bort originalen for nesten 20 år siden, og kan ikke sjekke hvilken jeg hadde. Men høyst sannsynlig gjelder det alle mastrene fra 1986, for det er svært sjelden at det er forskjellige mastringer for de forskjellige markedene. Det at de har kommet ut på forskjellige selskap skyldes rett og slett at det er forskjellige selskaper som har hatt rettighetene i forskjellige markeder, men masteren de opererer med er likevel den samme. Eneste forskjell på originalutgivelser som kommer ut på forskjellige selskaper på grunn av distribusjonsavtalene har med kvaliteten på vinylpressingen å gjøre, og ikke selve mastring.^Baluba; det er to forskjellige mastringer fra 86; Fiend CD78 fra Demon Records, og ZD 70946 fra F-Beat.
Album details - Dynamic Range Database
Album details - Dynamic Range Database
Dessuten er det også en mastring fra Columbia, CK 4173.
Hvilken av disse er det som ikke er bra?