^Baluba; det er to forskjellige mastringer fra 86; Fiend CD78 fra Demon Records, og ZD 70946 fra F-Beat.
Album details - Dynamic Range Database
Album details - Dynamic Range Database
Dessuten er det også en mastring fra Columbia, CK 4173.
Hvilken av disse er det som ikke er bra?
Godt spørsmål som jeg ikke kan svare på. Det er rett og slett fordi jeg har gitt bort originalen for nesten 20 år siden, og kan ikke sjekke hvilken jeg hadde. Men høyst sannsynlig gjelder det alle mastrene fra 1986, for det er svært sjelden at det er forskjellige mastringer for de forskjellige markedene. Det at de har kommet ut på forskjellige selskap skyldes rett og slett at det er forskjellige selskaper som har hatt rettighetene i forskjellige markeder, men masteren de opererer med er likevel den samme. Eneste forskjell på originalutgivelser som kommer ut på forskjellige selskaper på grunn av distribusjonsavtalene har med kvaliteten på vinylpressingen å gjøre, og ikke selve mastring.
De to utgivelsene fra totusentallet er begge basert på Ryko Records fra 2005, selv om de er kommet ut på forskjellige labels alt etter hvilket marked de har kommet ut på (US, UK, EU etc.). Derfor er jeg temmelig sikker på at 1986 er 1986, uansett label. Det er veldig unaturlig at det skulle ha blitt foretatt forskjellige mastringer for noen av låtene i USA i forhold til UK-utgaven.
Hvis du leser den teksten som står etter oppgivelsen av DR på sporene så opplyser de om at rekkefølgen ikke nødvendigvis er riktig, så de tilsynelatende forskjellene kan rett og slett skyldes at de har stokket om på rekkefølgen på en eller begge, og at eventuelle andre avvik skyldes slurv. Det er nemlig flere 12-ere på den ene. Gadd ikke sjekke mer etter det, siden jeg allerede har funnet et avvik.
Men hvis du ser på tallene over som forteller hva som er minste, høyeste og middelverdi så er de identiske. Og når middelverdien er identisk så er det rart hvis det faktisk er forskjell på de to. Jeg skal ikke vedde min 1995-utgave på at jeg har rett, men det ville vært særdeles hvis F-Beat sendte en råmaster til Demon for at de skulle foreta sin egen ferdige mastring for deres marked. Produsenter og artister på det nivået insisterer nok på at det de har bestemt er riktig. Hverken Costello eller Burnett ville gitt fra seg den kontrollen i 1986.
Det er heller ingen opplysninger på Wikipedia om at det er noen forskjell på mastrene fra 1986, ei heller var det noen opplysninger i anmeldelsen i TAS fra 1995 om at det fantes en versjon som ikke var plaget av den lille vrengen. Dessuten tyder detaljene i målingene du viser til her at hvis en av de ikke har problemet så skulle det vært den britiske versjonen, og siden TAS er et amerikansk blad blir hele problematikken snurrig.
Edit: Verst er nok uansett 2005/2006.