trex skrev:
eddie1 skrev:
Når i tilegg folk kjører på høytalere som ikke innehar noe som kan kalles dynamikk så må det jo bli ekstra trist med slike plater i cd spillern ;D
Nå finnes det jo også noen hundre millioner mennesker som nærmest utelukkende spiller musikk fra iPoden sin. Og som nok samlet kjøper adskillig mer musikk enn alle verdens audiofile samlet.
De synes det låter "kult" i sine øredingser av ymse slag, og dermed ser vel ikke PR og Øko-avdelingene til utgiverne noe grunn til å endre noe som helst.
Dessverre.
Er redd for at det er en faktor, men de samme kundene ville ikke merket noe hvis de var litt mindre tunge på labben. Sett bort fra at de ikke lenger kan lage "for lav" lyd. På grunn av EU-krav til maks lydstyrke på hodetelefonutgangen blir alle spillere målt med de medfølgende proppene. Derfor er det noen som rett og slett har for svak forsterker til å utnytte gode hodetelefoner, som i utgangspunktet fungerer greit mtp impedanse etc. Jeg har opplevd flere bærbare apparater som ikke har spilt høyt nok med Grado SR60, og de er jo laget for mobilt bruk i sin tid. Det var i sin tid årsaken til at jeg kjøpte mitt første par moderne Koss Porta Pro. Den bærbare spilleren fra Phillips låt ganske bra, men klarte ikke å skvise ut nok lyd til å spille høyt med SR60. Det endte riktignok med at jeg gav bort hele spilleren etter en stund.
Dette kan riktignok rettes opp med å flashe firmware til en ikke-europeisk versjon, men det er ikke noe som alle kan få til. Eller overhodet vite noe om. Toleransene er ganske små, og forskjellen på brukbart volum og ikke tilfredsstillende står dessverre ofte mellom åttitallsmaster og tyvetallsmaster. På den måten har vi kanskje gravd oss en grav som vi vanskelig kan komme oss ut av. Dette har jeg filosofert litt over i det siste, og på grunn av de fleste musikk-kjøperne har den måten å konsumere musikken på er jeg redd for at vi ikke kan komme oss helt tilbake dit vi vil med kommersielle utgivelser, og med det mener jeg egentlig nesten alle typer rytmisk musikk. Mine AKG K530 kan drives av så og si alt, men musikk som er mastret skikkelig har en tendens til å ikke oppnå helt det volumet jeg ønsker, og jeg ønsker ikke høy lyd i ørene. På tross av min aversjon mot høy lyd i ørene ønsker jeg et visst volumnivå, og med K530 må jeg stille volumet helt i bunn på alle eldre utgivelser, og noen få når likevel ikke opp. Og for de jeg sitter foran eller bak på bussen ville det ikke vært akseptabelt på fullt volum med en god moderne produksjon engang. Det er litt feil i mine ører når jeg er glad for å skifte til Porta Pro fra K530, men for lavt er for lavt. Så enkelt er det.
Det eneste håpet jeg klamrer meg til er at de i alle fall klarer å komme seg ned på et nivå der det ikke klipper i alle fall, og der det kanskje er rom for bittelitt mer dynamikk enn det som er vanlig i dag. Det gjelder rent kommersielle utgivelser. Et annet håp har vi jo i og for seg allerede, men det må bygges kraftig ut. Eventuelle fremtidige "studio master"-filer kan baseres på vinyl-mastringen, som jo stort sett er mer hifi-riktig. Men artister som Kanye West kan vi kanskje aldri regne med vil gi ut musikken med forskjellige mastringer til forskjellige markeder. Han uttrykk er komprimert mp3 over hodetelefoner av typen Beats. Hans publikum er overhodet ikke interessert i noen dynamisk lyd, de vil riste ræven med kompakt bass. Jiggle my jelly, I say. :
Men som sagt, vi kan håpe på at artister som tar et voksent publikum på alvor begynner å selge bedre mastringer online i 24 bit lossless format. Så kan de selge mp3 og lossless filer med lavere bitrate enn 24 bit med den sedvanlige hotte mastringen. Det er ikke utenkelig mtp erfaringene fra vinyl vs cd. Men de platene vi kjøper på Shell, og andre ordinære utsalgssteder, kan vi ikke regne med blir så mye mindre hotte enn at det ikke går utover opplevelsen av nok volum for street-folket. De vil være viktigst fordi de legger mest penger i kassen til selskapet som lager produktet. Hadde de vært viktige for klassisk og jazz-labeler så ville også de utgivelsene vært komprimert istykker, men heldigvis det fortsatt litt elitistiske musikktyper. Bare ikke jazz og klassisk blir for populært så får vi i alle fall noe godlyd å kose oss med. Jeg har derfor lagt til side planene om et massivt engasjement for å gjøre klassisk mer populært blant yngre mennesker, og satser nå heller på at vår generasjon tar med oss den klassiske musikken i graven hvis de ikke liker lyden. Men Gud forby at den generasjonens preferanser få noen innflydelse på klassisk musikk. Tenk dere Bolero normalisert til et gatepassende jevnt lydnivå.