Det finnes expandere, altså motsatt av kompressor, som kan "blåse opp" dynamikken ved å gjøre sterke signaler uforholdsmessig mye sterkere enn svake signaler. Dette er altså ikke en lineær normalisering, men en dynamikkprosessering i motsatt retning fra kompresjon og limiting. Problemet med det er delvis at det fortsatt tilfører ikkelinearitet, dvs forvrengning, og delvis at du normalt ikke har den ringeste anelse om hvordan kompressorene var stilt ved mastering. Det er bare en teoretisk mulighet for at du treffer parametre som unscrambler eggerøra.kabelsatan skrev:På 1985 utgivelsen av Piano Man er det en del å gå på før det hele stanger i taket. På MoFi sin utgivelse er nivået hevet, men dynamikken er omtrent den samme. Finnes det noe software som kan utnytte alle 16 bit'ene og samtidig øke dynamikken i slike tilfeller?
Jeg har testet iZotope RX 2. Fungerer overraskende bra. Har testet et par "ødelagte" plater som f.eks. R.E.M - Accelerate. Den ble faktisk mulig å lytte til etterpå.kabelsatan skrev:På 1985 utgivelsen av Piano Man er det en del å gå på før det hele stanger i taket. På MoFi sin utgivelse er nivået hevet, men dynamikken er omtrent den samme. Finnes det noe software som kan utnytte alle 16 bit'ene og samtidig øke dynamikken i slike tilfeller?
Med avpillingsprogrammet XX Highend så er dette standard. Der er en "Peak Extend" funksjon som demper 3dB og fjerner digital klipping/rekonstruerer avkuttede peaker. Jeg har det alltid inne. Funker fint.Asbjørn skrev:I et desperat forsøk på å berge noen innspillinger hvor jeg liker musikken, men ikke kan utstå lyden, kjøpte jeg See DeClip Pro (http://www.cutestudio.net/data/products/audio/seedeclip/index.php). Har ikke rukket å teste programmet så mye ennå, og jeg har sett mer brukervennlige programmer enn dette, men her er en liten smakebit av hva den kan gjøre med Tift Merritt's forferdelige "Tambourine". Her satte jeg programmet til target RMS -20 dB og lot det bruke inntil 6 dB på å rekonstruere klippede topper.
Endelig gode nyheter på dette området.Trond_B skrev:Europeiske kringkastere skrur lyden ned. Kommer musikkbransjen etter?
http://www.dagbladet.no/2011/11/29/kultur/analog_digital/musikk/lydstyrke/the_loudness_war/19197900/
Veldig bra at Omdahl skriver om dette. Da er det mainstream, ikke bare noe vi lydnerdene er opptatt av.Trond_B skrev:Europeiske kringkastere skrur lyden ned. Kommer musikkbransjen etter?
http://www.dagbladet.no/2011/11/29/kultur/analog_digital/musikk/lydstyrke/the_loudness_war/19197900/
Nå snakker vi om noe som kan utgjøre en forskjell! Får man med de nettbaserte leverandørerene av musikk (Spotify, Wimp, Deezer, Last.FM, iTunes og Amazon) på denne standarden så vil det endre behovet for HØY lyd.Trond_B skrev:Europeiske kringkastere skrur lyden ned. Kommer musikkbransjen etter?
Er det virkelig mulig å redde noen av de ødelagte cd-utgivelsene? Dette er virkelig interessant og spennende. Det er mye bra musikk som ikke spilles hjemme hos meg på grunn av at jeg ikke utstår å høre lyden lengre. Det har faktisk blitt verre etter at jeg begynte med Masvis. Man lærer vell å skille klinten bedre fra hveten og klarer å styre unna dårlige greier. Hva med lyttetretthet etter en runde med hjemme mastring? Jeg vil anta at de gamle utgivelsene som tross alt finnes der ute en plass, med grei mastring, ikke er kandidater til hjemmemastring, men at en rekke mer moderne utgivelser ikke har noe alternativ. Er dette en grei langtidsløsning.Asbjørn skrev:Har forresten prøvd meg litt mer frem med SeeDeClip.
Min erfaring så langt (og jeg har bare prøvd på et par album) er at "de-clipping" fjerner det aller meste av den digitale/metalliske hardheten som gir meg lyttetretthet. Samtidig endres den opplevde klangbalansen og plasseringen en god del. I stedet for at vokalisten bare er en sju meter stor munn som roper rett i fleisen på deg blir det en mer normal plassering i lydbildet. Opplevd klangbalanse blir noe kjøligere, selv om det målte spektrumet er eksakt det samme før og etter. Jeg ville nok reservert dette verktøyet for desperate forsøk på å redde bra musikk som har blitt mastret helt til helvete for høyt, altså slike innspillinger hvor Masvis viser to digre horn ved +1 og -1 i histogrammet.Hedde skrev:Er det virkelig mulig å redde noen av de ødelagte cd-utgivelsene? Dette er virkelig interessant og spennende. Det er mye bra musikk som ikke spilles hjemme hos meg på grunn av at jeg ikke utstår å høre lyden lengre. Det har faktisk blitt verre etter at jeg begynte med Masvis. Man lærer vell å skille klinten bedre fra hveten og klarer å styre unna dårlige greier. Hva med lyttetretthet etter en runde med hjemme mastring? Jeg vil anta at de gamle utgivelsene som tross alt finnes der ute en plass, med grei mastring, ikke er kandidater til hjemmemastring, men at en rekke mer moderne utgivelser ikke har noe alternativ. Er dette en grei langtidsløsning.
Hva med det praktiske. Blir det nye filer (f.eks flac eller wav) med ny hjemmemastring, eller ligger dette i avspiller?
Merkelig bølgeform på spor 12 etter "redningen". Ser ut som om SeeDeclip kapitulerte på det sporetAsbjørn skrev:Prøvde et skrekkeksempel til. Taylor Swift "Speak Now" (2010). Noenslags countrypop som min yngste datter liker, men hvor jeg ikke kan unngå å høre hvordan det låter. Den var brickwalled et stykke fra 0 dBFS, dessuten litt forskjellig fra spor til spor, så jeg måtte utvide terskelen for at SeeDeClip skulle kjenne igjen "klipping".
Det låter kanskje litt bedre for mine gamle ører, men noen av sporene er hinsides enhver redning. Musikken ble heller ikke stort bedre av denne behandlingen.
Jeg kjøpte TWO AGAINST NATURE på DVD-A i 24/96 og rippet til harddisk. Låter knall! Faktisk den første utgivelsen til SD som virkelig låter oppløst og transparent, slik som et moderne opptak skal.Hedde skrev:Vil dette være mat for en de-clipper? Her har jo Steely Dan laget ett album med bra låter, men med slitsom lyd.
Er denne fra HDTracks, DVD-A eller SACD?marsboer skrev:Her er Gaslighting Abbie fra 24bit/96kHz varianten av Two Against Nature
Den er fra DVD-A. Jeg synes ikke den låter slitsomt, men det er definitivt en slags hardhet der som heldigvis kamufleres av et ellers tight og lyttevennlig lydbilde.pedal skrev:Er denne fra HDTracks, DVD-A eller SACD?marsboer skrev:Her er Gaslighting Abbie fra 24bit/96kHz varianten av Two Against Nature
PS: Jeg kan ikke huske at den er slitsom i toppen. Koser meg med 2AN selv på ganske høyt volum.
Ser ut som det er samme master som CD'en....marsboer skrev:Her er Gaslighting Abbie fra 24bit/96kHz varianten av Two Against Nature
(Downsamplet fra 24bit/96kHz til 16bit/44.1kHz via SoX for å fungere med MasVis)
ige opp mot.
Det er ikke så mye poeng å mastre med RMS = -12 dBFS hvis du har 24 bits å ta av. For meg er det ikke "juks og fanteri" om man faktisk utnytter den større bitdybden til noe fornuftig, men å selge en hyperkomprimert CD-master som "24-bit high resolution studio master" derimot... Downsampling er forresten noe annet enn bitdybde.marsboer skrev:Strengt tatt så bør jo det være den samme masteren både på cd og i High Rez. Jeg vil i hvertfall ikke ha noe av at de mastrer dem forskjellig for å få den ene til å høres kunstig bedre ut. Når jeg da har downsamplet til 44.1khz så burde de se og høres så godt som identiske ut med mindre de driver med juks og fanteri for å fremme High Rez varianten.
Forhåpentligvis har de imidlertid laget cden av High Rez masteren og ikke omvendt..