Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Vinyl revival, ja.

I mange år har jeg jevnlig vært innom dba.dk på jakt etter en fin Beogram 4000. Noen år tilbake var det alltid noen å finne når jeg surfet innom, om enn i til tider tvilsom stand. Jeg endte opp med to - en som var strøken og som nå har kommet til et godt hjem; og en jeg har beholdt som må stelles litt med, men som har godt potensiale.

De seneste to årene har det så godt som aldri vært en Beogram 4000 å se på dba.dk, og da bør man huske at Danmark en gang var neddrysset med dem. 4002 og 4004 er også nærmest borte, men det er spesielt 4000 som er "gone with the wind".

Forklaringen? Oppkjøpere som jager etter dem. Disses annonser er all den ferten man får av den spilleren. Det samme har skjedd med TD124 og en rekke andre ettertraktede platespillere fra vinylens glansdager.
    Tidligere linket jeg til en animasjon av Loudness War, og en kurve over salgsutviklingen i USA på nye LPer. Fin motsatt korrespondanse der.

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.863
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    De seneste to årene har det så godt som aldri vært en Beogram 4000 å se på dba.dk, og da bør man huske at Danmark en gang var neddrysset med dem. 4002 og 4004 er også nærmest borte, men det er spesielt 4000 som er "gone with the wind".
    Solgte min 4002 (som jeg hadde spinket og spart til via sommerjobber) i 1981. Jeg angrer fremdeles. Ble solgt til en venn av meg som overlot den etterhvert til broren. Forhørte meg for et par år siden om jeg kunne få kjøpe den tilbake, men da var den gått til resirkulering... :'(

V

vredensgnag

Gjest
    bambadoo skrev:
    Vil nå tro at de 4 ØK annonsene der er samme person ;) eller?
    Er tre-fire oppkjøpere som figurerer på sidene. Men også andre oppkjøpere for andre merker. Vinyl er tilbake, og visse merker/modeller er meget ettertraktede..

Vel, nok avsporing.
    Tips - folk i Stavangerområdet bør sjekke finn. Spilleren ser litt tvilsom ut, men det kan være dårlig foto.

Akapaz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Jøye. Det der fra samme mann som ga ut denne for bare noen få år siden:

"Back In The World" (2002). Komplett umulig å høre på. Tror ikke jeg noengang har spilt hele platen, så ille låter den. Har mannen tatt til vettet på sine gamle dager?

Edit: Jeg ser på hjemmesiden hans at han selger hirez i "limited" og "unlimited" versjon. Er det vårt inderlige ønske om valgfrihet mellom komprimert og ukomprimert miks som har gått i oppfyllelse? Hvilken versjon er det du har testet?

Edit 2: Fant denne:
    Peak limiting is a process that increases the loudness of music. It is achieved by holding the loudest peaks down and raising the overall level of the music. Much depends on the amount of limiting applied, but at its most extreme the result can be a serious reduction in the dynamic range and often audible distortion.

The release of The Beatles' remasters in 2009 saw a marked change in attitudes towards these issues, where both noise reduction and limiting were used sparingly with the aim of representing the master tapes more accurately.

Such is the case with this newly remastered CD of McCartney: tape noise reduction has scarcely been used and the degree of limiting is subtle. In addition digital technology has advanced with the ability now to offer recordings in 24 bit/96kHz. The high resolution version is being made available via download and is being offered in two formats: limited, which is comparable in volume to the remastered CD, and un-limited, which in comparison with the limited version will sound quieter, but retain the dynamic range of the original master recording.

Allan Rouse, Abbey Road Studios
    http://store.paulmccartney.com/mccartney/audio-details.html

:eek: :eek: :eek:

In other news: http://www.cnbc.com/id/46203564/
    Flott at de ikke har falt for fristelsen til å la den unlimitede versjonen være dyrere enn den limiterte ;D

V

vredensgnag

Gjest
    "I'd rather work at Walmart than make another album on someone's fucking laptop."

The Shins har sett lyset, har klart å unnslippe ProTools tyranniet og gått "back to basics."
    Fint intervju, og jeg bestiller deres neste utgivelse, som kommer på spolebånd.

http://www.marah-usa.com/index.php

Music happening - filmen nevnes i linken.

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    19
    Van Halen - A Different Kind Of Truth :(

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat nå hører jeg på Paul McCartney & Wings' "Band on the Run" i 24/96 unlimited. Slett ikke verst...

Her nedsamplet til 16 bits/48 kHz:

Er ikke sikker på om det er så stor forskjell mellom "unlimited" og den vanlige remasteren, forresten. Ikke så verst, den heller. Gjengen som remastret Beatles-katalogen satte en ny standard for lydkvalitet.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Kan hende vi har sett den før, men et nyanskaffet "fynd" hos meg: Dire Straits, "Dire Straits" (1978) på en CD fra ca 1985:
    ...
    Remasteren fra 1996 (med SBM) er faktisk ikke så hakkende gærn, den er normalisert til -0,2 dB og har crestfaktorer fra 15,6 på spor #3 til 17,9 spor #4.

mvh
    KJ

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    Det er "the loudness war" som dreper lydkvaliteten. Har mindre med mp3 å gjøre.
    Men det fremgår jo også av artikkelen ^ at industrien har en agenda her.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Følger opp litt fra tråden om Neil Young som mener mp3 har ødelagt musikken. Leser man Loudness war tråden får man fort inntrykket av at man bør holde seg til de orginale CD innspillingene og styre unna nyere reutgivelser. Min erfaring er at dette ofte stemmer. Men så leste jeg denne på nett.

http://recordreview.wordpress.com/tag/remastered/

Og i dette tilfellet mener artikkel forfatteren at Harvest låter "perfekt" også på reutgivelsen fra 2009. Jeg har kun orginal "Harvest" hjemme og hadde vært interessent å kjørt en sammenligning.

a) først originalversjonen
    http://open.spotify.com/track/587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG
    spotify:track:587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG

b) dernest "remastered album version"
    http://open.spotify.com/track/7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ
    spotify:track:7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ

O

Ole I

Gjest
    Noen som kan kjøre analyse?
    Og hvis noen samtidig kunne kjørt analyse DVD-A utgivelsen også - alle tre, m.a.o. - så hadde det vært flott.

Jeg opplevde remaster på Spotify som kun gain i bass og diskant, men hørte kun på åpningssporet.
    Og jeg vet jo heller ikke om remaster på Spotify er den 2009 versjonen du linker til.

M

Mr-T

Gjest
    Det kan jo hende noen har tatt til vettet når det gjelder remasters? Vi har jo sett Pink Floyd "immersion remaster" som kom nylig, og den var jo bra.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Et høyst ubekreftet rykte sier at det visstnok skal røre litt på seg i de høyere ME-kretser når det gjelder ekstrem-mastering. Både av nye og gamle utgivelser.

De er visstnok lei av å bli sett på som inkompetente når de utfører nøyaktig det de blir bedt om og betalt for, og vil i første omgang gå ut med anbefalinger om mer dynamikk kontra opplevd volum, kanskje i neste trinn lage en mer dynamisk master for egen regning for å la kunden sammenligne det de har bedt om og hvordan ME'n synes det bør være.

Vi får inderlig håpe det er noe hold i de ryktene, eller om det vil vise seg at det er pengene alene som rår som vanlig.

Mange selskaper/utgivere er vel redd for at ungdommen synes at lavere=dårligere. Kanskje ungdommen ikke bryr seg om de må skru opp podden et par hakk...

M

Mr-T

Gjest
    De de burde gjøre er å lage en komprimert master og en med dynamikk, men sørge for å redusere peaknivået den komprimerte masteren slik at de som skal lytte til de to har sjangs til å høre de på ca samme snittvolum uten å røre vokumkontrollen. Gjør man det så burde saken være helt opplagt spør du meg.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    trex skrev:
    Et høyst ubekreftet rykte ......
    ... for å la kunden sammenligne det de har bedt om og hvordan ME'n synes det bør være.....
    I bakhodet børonkel Bobs ord klinge "You listen to these modern records, they're atrocious, they have sound all over them. There's no definition of nothing, no vocal, no nothing, just like—static."

Gjør man det så burde saken være helt opplagt spør du meg.

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    19
    Todd skrev:
    Følger opp litt fra tråden om Neil Young som mener mp3 har ødelagt musikken. Leser man Loudness war tråden får man fort inntrykket av at man bør holde seg til de orginale CD innspillingene og styre unna nyere reutgivelser. Min erfaring er at dette ofte stemmer. Men så leste jeg denne på nett.

http://recordreview.wordpress.com/tag/remastered/

Og i dette tilfellet mener artikkel forfatteren at Harvest låter "perfekt" også på reutgivelsen fra 2009. Jeg har kun orginal "Harvest" hjemme og hadde vært interessent å kjørt en sammenligning.

a) først originalversjonen
    http://open.spotify.com/track/587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG
    spotify:track:587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG

b) dernest "remastered album version"
    http://open.spotify.com/track/7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ
    spotify:track:7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ
    Her er remasteren ihvertfall.

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    Det er vel mindre dynamikk i remaster? Ihvertfall på noen av sporene?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Hedde skrev:
    trex skrev:
    ... for å la kunden sammenligne det de har bedt om og hvordan ME'n synes det bør være.....
    I bakhodet børonkel Bobs ord klinge "You listen to these modern records, they're atrocious, they have sound all over them. There's no definition of nothing, no vocal, no nothing, just like—static."

Han burde jo da klare å gi ut cder med bedre lyd i det siste selv? Har du hørt lpen av Modern Times så er det vanskelig å høre på cden etterpå, og det er ikke cd formatets feil, Oh Mercy f.eks har veldig bra lyd. Å skylde på studio her tror jeg ikke holder, vil Bob Dylan ha mer dynamikk på cdene sine så tror jeg han får det om han spør?

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Mr-T skrev:
    Ole I skrev:
    Det er vel mindre dynamikk i remaster? Ihvertfall på noen av sporene?
    Så asbolutt. Men vi har sett langt værre remastere enn denne her.
    Ikke overraskende. Synes dog begge disse utgivelsene er gode (hørt fra Spotify linkene). Undres på hva selskapet/artisten (Neil Y) da tenker på med denne reutgivelsen. Analysen viser redusert dynamikk, men er det annet som kan tenkes forbedres? Eller kun markeds stunt for å booste salg av en klassiker som allerede har solgt masse?

M

Mr-T

Gjest
    Å selge den igjen og igjen er vel hovedmålet. "Revidert utgave" som det heter i bokbransjen.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Minutten skrev:
    Hedde skrev:
    trex skrev:

Han burde jo da klare å gi ut cder med bedre lyd i det siste selv? Har du hørt lpen av Modern Times så er det vanskelig å høre på cden etterpå, og det er ikke cd formatets feil, Oh Mercy f.eks har veldig bra lyd. Å skylde på studio her tror jeg ikke holder, vil Bob Dylan ha mer dynamikk på cdene sine så tror jeg han får det om han spør?

Bob Dylan får det akkurat som han (eller hvem det nå er som ivaretar hans interesser) spør om. Det er ikke utstyret, teknikere eller vilje det står på.
    Det er nettopp hva man ber om som kommer ut i den andre enden. I det ekstremt tøffe markedet studioer og teknikere har i dag gjør de som kunden sier for å overleve de fleste av dem. Mulig at Chris Lord-Alge og kameratene hans kan diktere lyd til en viss grad, men også de må akseptere at utgiver (les: den som betaler regninga) bestemmer hvordan stereo-masteren ender opp.
    Og vi vet jo omtrent hvordan det høres ut i de fleste tilfeller.

Men det er i denne bransjen som de fleste andre, det er økonomiavdelingen som tar beslutningene, likegyldig hva fagfolkene anbefaler eller ber om. Økonomi foran alt.
    For den som tør er det ofte god økonomi på sikt å bryte mønsteret, men det krever nok romslige baller og litt penger på kistebunnen.
    Kan virke som det er lite av begge deler i musikkbransjen om dagen.

M

Mr-T

Gjest
    Hmm så plater i dag selger bra fordi lyden er høy. Ok, så det er et marked for høy lyd altså.. tydeligvis.

I gamle dager solgte plater bra fordi musikken var bra, i hovedsak. Og sikkert pga videoer på MTV. Men ikke pga høy lyd.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    trex skrev:
    Minutten skrev:
    Hedde skrev:
    trex skrev:

Bob Dylan får det akkurat som han (eller hvem det nå er som ivaretar hans interesser) spør om. Det er ikke utstyret, teknikere eller vilje det står på.
    Det er nettopp hva man ber om som kommer ut i den andre enden. I det ekstremt tøffe markedet studioer og teknikere har i dag gjør de som kunden sier for å overleve de fleste av dem. Mulig at Chris Lord-Alge og kameratene hans kan diktere lyd til en viss grad, men også de må akseptere at utgiver (les: den som betaler regninga) bestemmer hvordan stereo-masteren ender opp.
    Og vi vet jo omtrent hvordan det høres ut i de fleste tilfeller.

Men det er i denne bransjen som de fleste andre, det er økonomiavdelingen som tar beslutningene, likegyldig hva fagfolkene anbefaler eller ber om. Økonomi foran alt.
    For den som tør er det ofte god økonomi på sikt å bryte mønsteret, men det krever nok romslige baller og litt penger på kistebunnen.
    Kan virke som det er lite av begge deler i musikkbransjen om dagen.
    Dylan har vel så han klarer seg økonomisk? Synes bare det er litt rart han klager på dårlig lyd for så å gi ut plater med elendig lyd selv. Og Dylan får nok det han ber om.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Mr-T skrev:
    Hmm så plater i dag selger bra fordi lyden er høy. Ok, så det er et marked for høy lyd altså.. tydeligvis.

I gamle dager solgte plater bra fordi musikken var bra, i hovedsak. Og sikkert pga videoer på MTV. Men ikke pga høy lyd.

Tja, det er nok vanskelig å selge bare høy støy, bør nok være tilløp til musikk her og der, men hvis det plutselig skulle komme en låt på iPod'en som var 3db lavere enn alt det andre, så hadde nok kidsa lurt på om den var tom for strøm eller noe. Tror du ikke?

Eler kanskje det ikke er sånn i det hele tatt. Kanskje bare ingen har prøvd enda.

Virker ikke som de fleste unge er veldig opptatt av musikkhåndverket lenger. Klarer omtrent ikke å høre forskjell på alle syngedamene i R&B-bransjen, særlig siden de tilsynelatende synger samme låten i forskjellig tempo.

M

Mr-T

Gjest
    Dagens musikk er faktisk høyere enn støy.

Her er Robbie Williams vs pinknoise.

Vedlegg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    Minutten skrev:
    Dylan har vel så han klarer seg økonomisk? Synes bare det er litt rart han klager på dårlig lyd for så å gi ut plater med elendig lyd selv. Og Dylan får nok det han ber om.
    Jeg er helt enig! Han burde leve etter sitt eget utsang. Men Dylans statement er så presis at den nesten ikke kan nevnes ofte nok i slike sammenhenger. Når man lytter med hans beskrivelse i bakhodet, så får man kanskje mere innsikt i "the loudness war" og hvordan denne krigen påvirker musikken.

"You listen to these modern records, they're atrocious, they have sound all over them. There's no definition of nothing, no vocal, no nothing, just like—static."

a·tro·cious? ?(uh-troh-shuhs)
    adjective
    1. extremely or shockingly wicked, cruel, or brutal: an atrocious crime.
    2. shockingly bad or tasteless; dreadful; abominable: an atrocious painting; atrocious manners.

V

vredensgnag

Gjest
    Dagens HiFi-entusiaster bruker altfor mye på komponenter, og altfor lite på det viktigste: lytterommet, sier Alan Parsons, produsent for Pink Floyds DSOTM og kjent musiker og lydtekniker.

"HiFi-pros focus too much on equipment and brand names, when they should put more energy into room acoustics."

Han har en del tanker omkring hvor saker og ting er på vei:
    http://www.cepro.com/story/alanparsons.html

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn