Klart jeg mener det..Har ikke skjedd så mye med høytkonstruksjon egentlig på 100 år, annet enn kanskje litt finere konstruksjoner og muligens litt bedre delefilter...og selvfølgelig, langt, langt dyrere, så dyre at vi blir lurt trill rundt ( I mean, 2mill, det er jo ran på høylys dag).
Det sies jo dessuten at diy høytalere spiller langt bedre enn de aller dyreste der ute, det har jeg lest her inne fra ihuga diy entusiaster...Joda, det er forskjelller hvordan kabler er konstruert og hvordan de låter, er ikke bare utseendet som teller eller tversnittet
Tingen med høyttalere er at det er fysisk umulig å bygge en kompromissløs høyttaler. Uansett hva du gjør er det knallharde fysiske begrensninger og avveininger. F eks at bølgelengden er 17 mm øverst i diskanten og 17 meter nederst i bassen, så en baffel som er akustisk "stor" i diskanten er akustisk "liten" i bassen, og homogen spredning blir ønsketenkning. Tilsvarende med dypbass, kassestørrelse og effektivitet. Du kan velge to av dem, men ikke alle tre. Selv Magicos toppmodell har åpenbare kompromisser i bassen - den ville rett og slett blitt for diger om man skulle ta det helt ut også i bassen.
Cutting edge er aktive høyttalere med digital signalprosessering som gjør det mulig å oppnå en presisjon man bare kunne drømme om for noen få år siden. En B&O Beolab 90 veier 135 kg, har 18 høyttalerelementer, like mange effektforsterkere og koster vel en 350000 kr pr stk. Dyrt? Ja, men ikke på noen måte overpriset.
Jeg mener jo at en tilstrekkelig monomant nerdete DIY'er kan legge ned fem-seks års arbeid og titusener av kroner i en høyttalerkonstruksjon og få frem noe som kan konkurrere med det aller meste av kommersielle konstruksjoner, nettopp fordi det er kjent fysikk og teknologi. Men perfekt blir det aldri, og hvis man i tillegg til materialer og snekkerarbeid skulle nedbetalt den utviklingskostnaden med en produksjonsserie på noen ti-talls eksemplarer ville det blitt svinedyrt.
Sånn er det bare - med høyttalere. Resultatet du hører er stort sett bestemt av høyttaleren, rommet, og samspillet mellom de to, alt annet er underordnet.
Kabler er ikke sånn. Godt nok i massevis koster noen få kroner, etter det er det mest historiefortelling.