Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.608
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken av disse liker du best da?
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Jeg har vel egentlig ingen favoritt, men den jeg bruker mest er Futur med Wilkinson Sword blader. Futur har en ganske håpløs løsning på å bytte blader, men så lenge man passer på litt pleier det å gå greit. Det er også artig å eksperimentere med ulik åpning i lag med ulike blader, hva som trives best i lag med ulike kremer og såper osv. 34C HD er litt mer forutsigbar siden det eneste variabelen er hvilke blader man bruker. Både Futur og 34C HD dukker opp ofte i rotasjonen. Vision er også en fabelaktig god høvel, men uten at jeg helt vet hvorfor bruker jeg den ikke så ofte.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Svirre skrev:
    Sa mannen med platespiller. ;)

    Jeg tror det er en av de første gangene jeg har sett noen foretrekke moderne flerbladshøvler fremfor tradisjonelle DE-høvler, hvis det er sånn å forstå at du har prøvd begge deler? Isåfall, hvilke DE-høvler har du prøvd? Og i hvilken setting? Hvis de ble brukt i lag med guffe på boks fra Gillette forstår jeg godt resultatet ikke ble bra. Jeg har DE-høvler fra 50-tallet og jeg har nyere Merkur-høvler og de gir alle et langt bedre resultat på kjakan min enn alle to, tre og fembladsvariantene jeg har eid opp gjennom årene.
    Jeg har tenkt mye på det der med platespiller, og jeg skal øyeblikkelig slutte med argumentasjonen om "steingammel teknologi". Hjulet er også steingammel teknologi, men funker faktisk best til å flytte biler, sykler, tog osv. osv...så hvorfor skulle ikke en barberhøvel fra forrige århundre også funke?? Eller barberkniv, for den saks skyld? Mitt livs beste barberinger, har jeg hatt hos profesjonelle barberere, nettopp med varme håndklær, god såpe, kniv, og svært behagelig balm etterpå. Jeg må si som han ungkaren fra vestlandet som hadde vært på sitt første besøk på et såkalt "gledeshus" i København: "Fagfolk er nå fagfolk"!

    Jeg har en Wilkinson-høvel, flott laga i stål med siselert skaft og det heile. Nydelig mekanikk, tight og fin. Så har jeg et barbersett som far min kjøpte i USA tidlig på 50-tallet, men aldri brukte. Det er en flott sak i et læretui, med to høvler, en normal og en mye mindre, barberkniv, to koster ( en veldig mjuk og en litt stivere ), et par sakser og en kam. Mulig det var et par andre småting oppi der også. Fabrikant vet jeg faktisk ikke. Settet ligger nedpakket et sted i en bod, fortsatt ubrukt...

    Jeg har prøvd "ordentlig" barberskum en gang eller to, men må nok innrømme at div. gel eller skum på boks er det som benyttes her i huset. Jeg ga opp disse single-bladgreiene fordi jeg ble lei av kutt og evindelig teiping med Rizla-papir. Har slutta å røyke for mange år siden, så jeg har ikke sigarettpapir lenger, heller. Som sagt, singel-bladhøvling ble aldri det heilt store for meg. Mulig jeg har gått glipp av noe, i likhet med de som aldri har eidd vinylplater og -spiller...???

    ;D Mvh. VilhelmW
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har aldri kuttet meg så lite som etter jeg fikk en DE-razor. Rizla, du lissom. Det finnes faktisk remedier som ER beregnet til å stoppe blødninger, i motsetning til rullingspapir ;)



    VilhelmW skrev:
    Jeg ga opp disse single-bladgreiene fordi jeg ble lei av kutt og evindelig teiping med Rizla-papir. Har slutta å røyke for mange år siden, så jeg har ikke sigarettpapir lenger, heller. Som sagt, singel-bladhøvling ble aldri det heilt store for meg. Mulig jeg har gått glipp av noe, i likhet med de som aldri har eidd vinylplater og -spiller...???

    ;D Mvh. VilhelmW
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Bjørnh ( og dere andre bransjeaktører ); hva med en liten barbershop i hifi-butikkene? Det synes å være et marked for sånt. Drømmen må være å kunne besøke hifi-butikkene, lytte til nye, interresante produkter OG bli barbert samtidig. En liten forretningside der... ;D ;D

    mvh. VilhelmW
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.608
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ja, det kunne jo vært noe... ;D
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.392
    Antall liker
    6.107
    Sted
    Holmestrand
    VilhelmW skrev:
    Jeg fordrar ikke singelblad-barbering!!! Samtidig synes jeg at disse Gillettegreiene er både kjipe og dyre. Men MachIII gir langt bedre barbering enn hvilken som helst barbermaskin. Synes også at Gillette har elendig varighet på bladene. Noen som veit om liknende system som Gillette's ( multiblad ), men til bedre kvalitet og lengere holdbarhet på bladene?

    Mvh. VilhelmW
    Dårlig holdbarhet på bladene er forretningsideen. Til gjengjeld er de veldig dyre...
    Jeg synes nok at nymotens høvler er bra, men jeg er lykkelig med en gammeldags barberhøvel, hvor bladene koster nesten ingenting og gjør jobben helt utmerket. Jeg benytter Prorazo og Feather-blader. Kjøpte en pakke med diverse prøveblader på nettet. Etter nøye vurdering endte jeg opp med Feather.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har forsøkt å reklamere for "gammeldags" barbering i min omgangskrets, men har gjerne blitt møtt med bemerkninger om at det blir så dyrt. Man skal ha høvel, kost, kopp el.l., og barberkrem/såpe som koster mer enn gel på Kiwi osv.
    Jeg har for moro skyld satt opp et lite regnestykke. Dette blir svært omtrentlig, men det gir en viss idé om hva det koster:
    La oss si at ved daglig barbering holder et blad, det være seg DE eller Mach3, en uke. Jeg så nylig Mach3-blader på Kiwi til ca 20kr/stk. Jeg har nylig kjøpt DE-blader på eBay til kr 1,22/stk.
    Hvis man gir alle hemninger på båten og sier at et DE-blad koster TO gedigne kroner pr stk, vil det si en innsparing på 18 kroner pr. uke. I løpet av et år har man spart ca 930 kroner. For denne summen kan man få ganske gromt barberutstyr. Neste år er det ca 900 kroner netto i lomma - kanskje litt mindre hvis man tar høyde for at barberkrem/såpe koster noe mer enn gel eller hva man nå kjøper på Kiwi/Rimi/Rema.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Jeg vil tro at man sparer vesentlig mer om man heller benytter barbersåpe istedet for skum på boks. Man kan også benytte refill om ønskelig.
    Dessuten er DE en hyggelig hobby, noe man ikke kan si om Gilettes flerbladssystemer og skum på boks.
    Når det er sagt så tror jeg ikke massene vil omvendes. Det tar lenger tid å barbere seg med håndslått skum og tid har de fleste av en eller annen grunn alt for lite av.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Etter at jeg begynte å barbere meg på kvalitets måten.. så er superlativene grooming - egen-pleie - kvalitets-tid -minihobby - hverdagsluxus ....
    Sånn var det da aldri før da jeg brukte fler-blads Wilkinson .. da var det bare å shave seg ....
    På kvalitets måten så gir jeg F i hvor mye det koster .. selvom at jeg ikke har for mye av dem...At det blir noe billigere på sikt gjør da ikkenoe ;)
    Det gir en unik følelse og og en føler virkelig at en gjør noe som er/blir skikkelig.


    BONUSEN : Det er at nå får jeg barberklem HVER gang ;D :p :-*
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.114
    Antall liker
    14.780
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    VilhelmW skrev:
    Jeg fordrar ikke singelblad-barbering!!! Samtidig synes jeg at disse Gillettegreiene er både kjipe og dyre. Men MachIII gir langt bedre barbering enn hvilken som helst barbermaskin. Synes også at Gillette har elendig varighet på bladene. Noen som veit om liknende system som Gillette's ( multiblad ), men til bedre kvalitet og lengere holdbarhet på bladene?

    Mvh. VilhelmW
    Har ikke vært mer avansert enn at jeg har brukt Gilette så lenge jeg kan huske.... ::)
    Svigerfar kom med en pakke ARKO fra Tyrkia her, men har ikke åpnet/sjekket den ennå. :-X

    Well, det har seg sånn at jeg en gang trykket på reklame for Wilkinson på nettet og siden det har jeg abonnert på blader derfra.
    Det er en Quattro Titanium. Barberer merkbart glattere enn Gillette og spesielt skummet synes jeg er bra.
    Kommer ut som skum fra boksen, ikke sånn gel som Gillette.

    Dette er sikkert ikke det beste, og sannsynligvis milevis unna jeg-har-all-verdens-tid-og-verken-kjærring-eller-unger-som-skal-på-badet-om-morran-så-jeg-lager-mitt-eget-skum-og-bruker-laaang-tid-på-barberingen-metodene til high end gutta. ;D

    Mvh
    Rolf
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    ArtDeco skrev:
    Jeg vil tro at man sparer vesentlig mer om man heller benytter barbersåpe istedet for skum på boks. Man kan også benytte refill om ønskelig.
    Dessuten er DE en hyggelig hobby, noe man ikke kan si om Gilettes flerbladssystemer og skum på boks.
    Når det er sagt så tror jeg ikke massene vil omvendes. Det tar lenger tid å barbere seg med håndslått skum og tid har de fleste av en eller annen grunn alt for lite av.
    Hehe. Nei det er ikke alle som har sans for gleden ved å barbere seg på "skikkelig vis". Få bort skjegget og ferdig med dét.
    Men økonomi er jo noe som opptar mange, og jeg tenkte at penger spart kunne være noe som ville vekke interesse. Men jeg må medgi at særlig mange konvertitter har det ikke blitt. ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Naturligvis! Man vil da ikke at herren går seg bort.

    Merkurs mest populære (har jeg inntrykk av) finner du her:
    http://www.barbershop.no/barberutst...ovel/merkur-34c-tradisjonell-barberhovel.html

    Jeg bruker den selv og synes det korte skaftet gjør den veldig håndterlig. Hvordan den brukes, linker til bruk og hva det måtte være er det mye av i starten på denne tråden. Man bruker ikke vekt på i det hele tatt, det gjør tyngden i høvelen.

    Når det gjelder blader: Feather sine er blant de beste, men også skarpeste, og er vel kanskje ikke de beste å begynne med. Gillettes Platinum er suverene, synes jeg. Mange steder på nettet finner du "Sample packs" med noen ulike typer i. Sender deg noen Israeli som du kan starte med, de er gode og skånsomme samtidig. De er også blant de aller rimeligste, jeg ga vel under 140 kr for 100 blader. Noen synes de er litt vel snille. De er uansett tilgjengelige fra en del steder i det store utland. Derby, Dovo, Merkur osv som en del fører, synes jeg personlig er mindre gode, og jeg mener å huske andre har ytret det samme i denne tråden.


    Vidar P skrev:
    Aha! Takker for opplysende svar som vanlig MaHa! Kan man håpe på at noen vil lede en blind hest til vannet også?
    Næmen i alle dager. Der ramlet jammen noen Israeli-blader i postkassa gitt. Nå ble jeg suverent overrasket, det er som vanlig ikke ende på hvor vennlig du er MaHa. Jeg har ikke ord!

    Nå er det bare å vente på at Merkur 34C-høvelen skal ramle i postkassa.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    7.460
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg har forsøkt å reklamere for "gammeldags" barbering i min omgangskrets, men har gjerne blitt møtt med bemerkninger om at det blir så dyrt. Man skal ha høvel, kost, kopp el.l., og barberkrem/såpe som koster mer enn gel på Kiwi osv.
    Jeg har for moro skyld satt opp et lite regnestykke. Dette blir svært omtrentlig, men det gir en viss idé om hva det koster:
    La oss si at ved daglig barbering holder et blad, det være seg DE eller Mach3, en uke. Jeg så nylig Mach3-blader på Kiwi til ca 20kr/stk. Jeg har nylig kjøpt DE-blader på eBay til kr 1,22/stk.
    Hvis man gir alle hemninger på båten og sier at et DE-blad koster TO gedigne kroner pr stk, vil det si en innsparing på 18 kroner pr. uke. I løpet av et år har man spart ca 930 kroner. For denne summen kan man få ganske gromt barberutstyr. Neste år er det ca 900 kroner netto i lomma - kanskje litt mindre hvis man tar høyde for at barberkrem/såpe koster noe mer enn gel eller hva man nå kjøper på Kiwi/Rimi/Rema.
    Pussig dette, jeg har også blitt møtt med kommentarer av samme type. Da jeg gikk over til skikkelig kost, såpe og god gammeldags Merkur-høvel (samt en Jagger-kniv jeg bruker i blant når jeg er tilstrekkelig våken og har tid om morgenen (eller 'tør å ta skrittet' som det så treffende ble formulert tidligere i denne tråden)) for to år siden, så skal det vel innrømmes at økonomi ikke akkurat var i tankene. Brukte vel noe sånt som 3K alt i alt den gangen (fire såper, flere pakninger med blad etc). Jeg har fortsatt både såpe og blad igjen, og er rimelig overbevist om at jeg ville brukt minst like mye på Gillette-produkter i samme periode. Så dette må da vel være et av de få områder high-end investering til syvende og sist ikke bare er bedre men også billigere enn budsjett-produkter?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det var da det minste, Vidar P. Moro å høre at det ble en skikkelig høvel. Sant å si er jeg vel nesten overrasket over at ikke du har alt dette fra før, slik ein feinschmekker herren er. :D

    Prøv deg frem med vinkling når du holder høvelen. Det skal knapt merkes at det tar, og ta gjerne i korte, korte drag av gangen istedet for å ta ett drag fra hals til nese, da "bulker" det seg litt og blir fort sårere/kutt.

    Vidar P skrev:
    MaHa skrev:
    Naturligvis! Man vil da ikke at herren går seg bort.

    Merkurs mest populære (har jeg inntrykk av) finner du her:
    http://www.barbershop.no/barberutst...ovel/merkur-34c-tradisjonell-barberhovel.html

    Jeg bruker den selv og synes det korte skaftet gjør den veldig håndterlig. Hvordan den brukes, linker til bruk og hva det måtte være er det mye av i starten på denne tråden. Man bruker ikke vekt på i det hele tatt, det gjør tyngden i høvelen.

    Når det gjelder blader: Feather sine er blant de beste, men også skarpeste, og er vel kanskje ikke de beste å begynne med. Gillettes Platinum er suverene, synes jeg. Mange steder på nettet finner du "Sample packs" med noen ulike typer i. Sender deg noen Israeli som du kan starte med, de er gode og skånsomme samtidig. De er også blant de aller rimeligste, jeg ga vel under 140 kr for 100 blader. Noen synes de er litt vel snille. De er uansett tilgjengelige fra en del steder i det store utland. Derby, Dovo, Merkur osv som en del fører, synes jeg personlig er mindre gode, og jeg mener å huske andre har ytret det samme i denne tråden.


    Vidar P skrev:
    Aha! Takker for opplysende svar som vanlig MaHa! Kan man håpe på at noen vil lede en blind hest til vannet også?
    Næmen i alle dager. Der ramlet jammen noen Israeli-blader i postkassa gitt. Nå ble jeg suverent overrasket, det er som vanlig ikke ende på hvor vennlig du er MaHa. Jeg har ikke ord!

    Nå er det bare å vente på at Merkur 34C-høvelen skal ramle i postkassa.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.392
    Antall liker
    6.107
    Sted
    Holmestrand
    Helt enig med MaHa her. Riktig vinkel og føring er viktig. Med riktig høvelhåndtering kan man faktisk barbere tørt. Ikke så behagelig selvsagt, men det går.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Steinar_Lund skrev:
    Har bestilt 100 av denne på eBay. Til den nette sum av NOK 122 inkl frakt. Skal bli spennende å prøve dem. Noen som har erfaring med denne?
    Forleden dumpet det en pakke i postkassen min, med disse - made in Bangladesh.
    Pakken inneholdt 20 mindre pakker som hver inneholdt 5 små grønne konvolutter som hver inneholdt en hvit konvolutt som hver inneholdt et barberblad. Jeg føler meg omtrent som han Oluf da han sammenlignet ho Emma med Aftenposten - han måtte bla og bla før han kom til noe interessant. ;D
    Nå gjenstår det bare å prøve herligheten.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.608
    Torget vurderinger
    1
    To bokser fra Proraso på 150ml hver kom i posten her om dagen, og jeg har testet begge: Noe tørrere og mindre skummende konsistens enn enn på den man får på Bodyshop, men jeg synes følelsen i huden blir meget bra, og bladet tar bedre. Forresten kom denne i posten helt fra Singapore i dag, safety razor'en fra Feather som koster knapt noe, og den er testet og funnet ganske bra faktisk. Den er lett, men litt mer aggressiv enn Weishi som jeg har fra før. Tettere barbering. Neste gang blir det Merkur...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Har bestilt 100 av denne på eBay. Til den nette sum av NOK 122 inkl frakt. Skal bli spennende å prøve dem. Noen som har erfaring med denne?
    Forleden dumpet det en pakke i postkassen min, med disse - made in Bangladesh.
    Pakken inneholdt 20 mindre pakker som hver inneholdt 5 små grønne konvolutter som hver inneholdt en hvit konvolutt som hver inneholdt et barberblad. Jeg føler meg omtrent som han Oluf da han sammenlignet ho Emma med Aftenposten - han måtte bla og bla før han kom til noe interessant. ;D
    Nå gjenstår det bare å prøve herligheten.
    Går det så lang tid mellom hver gang du barberer deg at du ikke har fått prøvd herligheten enda?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Har bestilt 100 av denne på eBay. Til den nette sum av NOK 122 inkl frakt. Skal bli spennende å prøve dem. Noen som har erfaring med denne?
    Forleden dumpet det en pakke i postkassen min, med disse - made in Bangladesh.
    Pakken inneholdt 20 mindre pakker som hver inneholdt 5 små grønne konvolutter som hver inneholdt en hvit konvolutt som hver inneholdt et barberblad. Jeg føler meg omtrent som han Oluf da han sammenlignet ho Emma med Aftenposten - han måtte bla og bla før han kom til noe interessant. ;D
    Nå gjenstår det bare å prøve herligheten.
    Går det så lang tid mellom hver gang du barberer deg at du ikke har fått prøvd herligheten enda?
    Hehe. Neida, jeg har da prøvd den. Og faktum er at jeg synes det krever litt mer innsats enn før å bli ordentlig glatt. Men jeg vet ikke helt hva årsaken er. Samtidig som jeg begynte med de nye bladene byttet jeg nemlig barberkrem fra Truefitt&Hill's
    Grafton/Trafalgar/1805 til deres Ultimate Comfort. Sistnevnte er mye mykere i konsistensen enn de tre første, og det er mulig at det gir en annerledes barbering. Men bevares; jeg er storfornøyd jeg, og regner med at det hele er en vanesak.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja, og så har jeg jo helt glemt at jeg måtte kjøpe ny Merkur Vision 2000 høvel. Den forrige brakk rett ved hodet da den falt ned fra overskapet og ned på servanten. Og den som så ut til å være bygget som et slagskip!
    Det er jo mulig at den nye høvelen ikke er helt lik den forrige, og at alt dette gjør at barberingen blir litt annerledes.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mulig det er nevnt før, men dette er en bok alle bør ha. Tar livet av en del myter rundt herre-etikette og forklarer hvordan alt er, slik du bare visste at det skulle være. En fantastisk bok man aldri blir lei av å lese i. Nå kommet i ny utgave for å skrive litt mer om italiensk herremote.

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.608
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg testet høvler med langt og kort skaft, og jeg begynner å mistenke meg selv for å like de med langt skaft bedre... Feather sin billige TTO høvel var overraskende bra faktisk. Anbefales dem som bare vil prøve ut litt først uten at det skal koste stort. Ha den på hytta. I reisebadeveska. Så slipper man å pakke så mye.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    MaHa skrev:
    Mulig det er nevnt før, men dette er en bok alle bør ha. Tar livet av en del myter rundt herre-etikette og forklarer hvordan alt er, slik du bare visste at det skulle være. En fantastisk bok man aldri blir lei av å lese i. Nå kommet i ny utgave for å skrive litt mer om italiensk herremote.

    Denne er jo et must selv om det i forrige utgave som jeg har, er mest om klassisk britisk herremote. Den har jeg lest i mange ganger, en grunnbok. Men vel konservativ for mange norske menn, som heller har en mer tyskinspirert stil.

    Til barbering bruker jeg Prosaro og Trufitt& Hill litt hips som happ, både olje og cream og balm Mercur 23c (den med litt lengre skaft) og Feather. Fungerer greit, men må være nøye med retningen på høvelen siden hårene vokser allevegne.

    Høvelhodet er forresten litt stort, og vanskelig å komme til i alle krinkelkroker, synes jeg nok.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker Proraso's Pre/Post shave (Aloe Vera og grønn te) med stor glede som after shave krem, Men jeg lurer litt på hvordan den skal brukes som "pre". Skal den erstatte barberkrem/såpe? Eller er det meningen at den skal påføres først, mao noe à la Truefitt&Hills Pre-shave oil?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.608
    Torget vurderinger
    1
    Nei den erstatter ikke barberkrem/såpe. Men du KAN om du må, bare du smører litt tjukt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner jeg ha gått glipp av noe som ikke har brukt noe annet enn to eller tre blader på høvelen. Safety-høvel har jeg aldri brukt. Mener at det ligger en Gilette fra sekstitallet på badet til mine foreldre som ikke har vært brukt på over 30 år. Er en slik høvel fremdeles brukbar, eller er det slik at digre biter med kjøtt blir skåret av ved uforsiktig bruk? Jeg kunne godt tenkt meg å teste en billig enkeltbladshøvel som en avveksling fra maskinen. Nå tar jeg fram min Ruud & Rye når jeg ønsker en tettere barbering enn det Phillipshave gir meg i mitt daglige morgenrituale. Siden jeg til daglig bruker maskin (forbi er de dager jeg gadd å bruker tid på kost og såpe om morgenen), så har jeg fortsatt nye blader til et par år fremover i alle fall.



    Men en dag er det slutt på skarpe og nye blader til min Ruud & Rye-høvel. Da trengs det sannsynligvis en ny høvel, og det blir nok safety razor. Er det forresten mulig å kjøpe blader fra et annet merke som passer til min Ruud & Rye? De høvlene er jo blitt litt kule i etterkant, siden de er et så herlig eksempel på norsk overvurdering av egne evner med stil. Fremdeles synes jeg de er elegante, og for meg ligger Ruud & Rye fint i hånden.

    Er det noen som husker tidenes reklame for barberhøvler?

    I den senere tid har jeg forresten begynt å kjøpe såpe på innvandrerbutikker. Det er nok savnet etter Afrika som får meg til å kjøpe samme såpe jeg brukte der nede, Imperial Leathers klassiske variant. Når jeg står i dusjen og såper meg inn så minner både lukten og omgivelsene mine meg så mye om tiden i Afrika at jeg nesten glemmer at jeg er i Norge. 8)
    Denslags såpeduft er ikke på mote i vesten lenger, så det er bare i butikker for gamle koloni-innbyggere at slike såper selges i dag i Norge.



    Den logoen midt på såpen er faktisk laget i aluminium. Etter en tids bruk må den fjernes fordi såpen er for tynn, men inntil da merkes det ikke at et er et metallstykke midt på såpen. Stilige saker, spør du meg. ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    Du verden! Hvor i kongeriket kan man kjøpe slike?
    Jeg tipper du kjenner til Ruud & Rye-fiaskoen, så det er vel såpen du tenker på. Jeg kjøper mine i butikken Oliven som ligger i tverrgaten mellom Kaigaten og Marken, på nedsiden av ICA. Ellers tror jeg de fører Imperial Leather i mange andre innvandrerbutikker. Det er den mest populære såpen i de tidligere britiske koloniene.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Du verden! Hvor i kongeriket kan man kjøpe slike?
    Jeg tipper du kjenner til Ruud & Rye-fiaskoen, så det er vel såpen du tenker på. Jeg kjøper mine i butikken Oliven som ligger i tverrgaten mellom Kaigaten og Marken, på nedsiden av ICA. Ellers tror jeg de fører Imperial Leather i mange andre innvandrerbutikker. Det er den mest populære såpen i de tidligere britiske koloniene.
    Ja det var såpen jeg tenkte på. Kremt - jeg skal ikke gå HFS-labyrinten i næringen, så jeg går direkte til kjernen i problemet: I hvilken by ligger Oliven?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    dag1234 skrev:
    Marken er en gate i Bergen, med eget Bauekorps. Tuller du med oss?
    NEI! Jeg kødder aldri med bergensere. Tør ikke. ;D
    Enhver butikk i verden med en overvekt afrikanske kunder fører Imperial Leather. I alle fall norske innvandrerbutikker med arabiske eiere.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    dag1234 skrev:
    Marken er en gate i Bergen, med eget Bauekorps. Tuller du med oss?
    NEI! Jeg kødder aldri med bergensere. Tør ikke. ;D
    Enhver butikk i verden med en overvekt afrikanske kunder fører Imperial Leather. I alle fall norske innvandrerbutikker med arabiske eiere.
    Og det har man i Bergen? ;D Seriøst; Jeg søkte på Gule Sider og det nærmeste jeg kom var Oliven Mat Limited i Lars Hilles gate. Er det den?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Nå var det rett før halve byen og hele Sandviken sto på døren din! Lars Hillesgt er ikke langt fra Marken og Kaigt, og er gaten der Grieghallen ligger.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    dag1234 skrev:
    Nå var det rett før halve byen og hele Sandviken sto på døren din! Lars Hillesgt er ikke langt fra Marken og Kaigt, og er gaten der Grieghallen ligger.
    Ok men er det der butikken ligger?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Steinar_Lund skrev:
    dag1234 skrev:
    Nå var det rett før halve byen og hele Sandviken sto på døren din! Lars Hillesgt er ikke langt fra Marken og Kaigt, og er gaten der Grieghallen ligger.
    Ok men er det der butikken ligger?
    Det må du spørre baluba om, hvis han ikke er så fornærmet at han ikke vil snakke med deg. Jeg er ikke bergenser og har aldri hørt om sjappa
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har sporet opp en innvandrerbutikk i Oslo som ser ut til å føre Imperial Leather. Kr 19,90 for en 4-pakning. Kan det stemme med den du tenker på, baluba? Kan du beskrive duften sånn cirka?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn