Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Uansett, om jeg finner motivasjonen så skal jeg gjøre ny kalibrering i løpet av helgen - har lagt opp en liten plan om hva jeg skal gjøre og hvordan. Tenkte å kjøre litt moderate PEQ filter på sub'ene denne gang (nåværende preset har ingen PEQ på sub'ene). Så tenkte jeg å gå over å måle nivået ut fra hver sub før kalibrering for å få dem matchet så nært som mulig før kalibrering.

Tenkte også å koble inn de 2 siste sub'ene på preset (har kjørt rent 4 på front-vegg og 4 på bakvegg i det siste). Planen er å bruke Pardigm Persona Sub'ene på de aller laveste frekvensene.

Planen er at dette blir den endelige runden - så kan jeg forhåpentligvis pakke bort Trinnov og REW-mikrofonene for godt (alternativt til jeg flytter) 🤞

Edit:
    Åpenbart vil det på et tidspunkt komme inn bytte av høyttalere - så er det på'n igjen.....

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nysgjerrig på hva WaveForming gjør i et rent 4-4 oppsett med Sigberg Audio Inkognito (to 2x2 arrays) ? Pressurization mode er slått av her.

Ikke heng dere opp i navngivningen her, men den merkerte er med WaveForming, den andre samme oppsett med kun Optimizer - ingen smoothing.

att.uOdVOmat3gLXkcpZ6Tsu5tTxobrph1kYOEby13HqDwQ.jpg

Jeg har vel konkludert med at Inkognito alene går lavt nok.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.021
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nysgjerrig på hva WaveForming gjør i et 4-4 oppsett med Sigberg Audio Inkognito (to 2x2 arrays) ? Pressurization mode er slått av her.

Ikke heng dere opp i navngivningen her, men den merkerte er med WaveForming, den andre samme oppsett med kun Optimizer - ingen smoothing.

Vis vedlegget 1035626
    Vil veldig gjerne se vannfall og evt wavelet av de to, om det er mulig?:)

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Uten WF:
    Skjermbilde 2024-06-29 kl. 13.19.07.png

med WF
    Skjermbilde 2024-06-29 kl. 13.19.23.png

Mer finpussing kan gjøres, men det er ikke det enkleste rommet.
    Room.jpg

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.021
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er sikkert tidlig i prosessen, men hadde håpet WF hadde effekt i tidsdomenet, noe det later det til å ha minimalt av i dette tilfellet.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert tidlig i prosessen, men hadde håpet WF hadde effekt i tidsdomenet, noe det later det til å ha minimalt av i dette tilfellet.
    Den jobber i tidsdomene også, men man har fysiske lover man også må forholde seg til. Det bygges opp trykk i et lite området som dette. Verden er litt enklere når man har litt større og rektangulære forhold :)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.021
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den jobber i tidsdomene også, men man har fysiske lover mange også må forholde seg til. Det bygges opp trykk i et lite området som dette. Verden er litt enklere når man har litt større og rektangulære forhold :)
    Det er ingenting jeg ser på disse målingene som gir en klar indikasjon på at det foregår noe særlig mye nytt på tidsaksen. Ryggene hever seg sammen med responsen slik de gjør ved vanlig PEQing.

Ps! Jeg vurderer ikke oppsettet ditt eller resultatene som så, jeg ser bare etter tegn på at dette sofistikerte DBA systemet faktisk gjør noe utover hva en kan forvente med manuel tweaking. Foreløpig er jeg litt skuffet, men regner med at du kanskje er i startgropa og trenger tid.

Uansett, jeg følger med, med spenning! (y)

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette er bare helt i startfasen, en positiv ting - alt dette er gjort automatisk uten noe manuell tweaking. Så uavhengig av hvordan man ser på det - dette er noe alle kan gjøre på veldig kort tid. Rent DBA er mye mer følsomt for plassering av sub'er og det er ganske tidskrevende og komplisert å sette opp.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En veldig interresant ting, med ting på stell på de lave frekvensene så åpner resten av lydbildet seg opp dramatisk (det er virkelig som et slør blir løftet fra lyden).

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.021
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare som en sammenligning, reultatet fra den rødhårede stebroren.

Ikke noen PEQing, bare lagt inn ønsket respons, tweaket betingelser og latt kalkulatoren gjøre sitt.
    redhead5.jpg

redhead2.jpg

readhead3.jpg

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe som heter å manipulere med grafer, du viser jo ikke det samme.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.021
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er noe som heter å manipulere med grafer, du viser jo ikke det samme.
    Gjør jeg ikke? Hva er manipulert og hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det bevisst? Bedre om du spør meg om å endre visning på noe enn å beskylde meg for manipulasjon.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.021
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sorry litt rask i svingene, første kurve var fra en annen måling, rettet nå.

• Liker
    Reaksjoner: TGB

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Glemte å nevne en viktig ting; WaveForming her er satt middels på styrke og decay control - finnes flere steg begge veier.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Glemte å nevne en viktig ting; WaveForming her er satt middels på styrke og decay control - finnes flere steg begge veier.
    Har du testet med høyere grad av decay control? Hadde vært interessant å sammenligne waterfall på de ulike gradene :)

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har du testet med høyere grad av decay control? Hadde vært interessant å sammenligne waterfall på de ulike gradene :)
    Jeg har testet, men det er ganske lenge siden (rotet med dette siden 2023) - har skjedd en del siden da. Får gjøre en ny måling. Forrige gang var det en god blanding av subwoofere og noen stod på gulvet. Fungerer bedre nå, men det ga faktisk en veldig god forbedring selv med litt god blanding av subwoofere. Har prøvd ut et hav av forskjellige konfigurasjoner.

Det mest fascinerende så langt under testingen; @SigbergAudio lager bedre sub'er enn de andre store produsentene - må opp i 3 ganger prisen før det nærmer seg fra de andre.

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Er Cinematic Reference Level tilsvarende 0 dB på volumknotten på Trinnov?

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er Cinematic Reference Level tilsvarende 0 dB på volumknotten på Trinnov?
    Nei, det kommer an på forsterkere og høyttalere som er koblet til.

===> Siden jeg er litt sløv så ba jeg ChatGPT lage svaret for meg:
    -----
    Begrepet "Cinematic Reference Level" refererer til det standardiserte volumet som filmsoundtracks mikses ved og er ment å bli spilt tilbake ved i en kino eller hjemme kino miljø. Dette nivået sikrer at lydopplevelsen samsvarer med filmskaperens intensjoner, og gir riktig balanse mellom dialog, musikk og lydeffekter.

Viktige aspekter ved Cinematic Reference Level inkluderer:

1. Standard Referansenivå: Vanligvis satt til 85 dB SPL (Sound Pressure Level) for hver individuelle høyttalerkanal i et kalibrert teater eller hjemmemiljø. Dette nivået måles ved bruk av rosa støy og omtales ofte som "0 dB" på volumkontrollen til en lydprosessor.

2. Konsistens: Sikrer at lydopplevelsen er konsistent på tvers av ulike visningsmiljøer, slik at seerne hører filmen slik lydteknikerne og regissørene hadde tenkt.

3. Dynamisk Område: Støtter det brede dynamiske området til filmsoundtracks, slik at subtile lyder kan høres klart uten forvrengning og høye lyder kan være slagkraftige uten å bli overveldende.

4. Kalibrering: Krever riktig kalibrering av lydsystemet, inkludert høyttalerplassering, romakustikk og utjevning for å oppnå referansenivået nøyaktig.

5. Avspillingsnivåer: I et hjemmekinooppsett kan det være utfordrende å oppnå det cinematisk referansenivået på grunn av romstørrelse, høyttalerkvalitet og personlig preferanse. Ofte kan hjemmeseere velge å lytte på et litt lavere volum for å passe deres komfort.

Å forstå og bruke Cinematic Reference Level er avgjørende for lydprofesjonelle, hjemmekinoentusiaster og alle som er involvert i produksjon eller avspilling av filmlyd for å sikre en optimal lydopplevelse.
    ----

Master level til Trinnov på 0dB her vil gi over ~115dB pr utgang, totalen mellom alle 28 kanalene som er i bruk tør jeg ikke tenke på. Det er en grunn til at jeg har blokkert høyere master level enn -15dB.

Anbefaler å bruke smartklokke eller telefon for å sikte inn på rundt 85dB (jeg foretrekker personlig 80dB) - du blir kjent med hvor ting bør ligge avhengig av lyd på film/TV-serie. Jeg bruker ofte AppleWatch. Ikke ekstremt nøyaktig, men gir en. antydning som jeg bruker til å justere inn rett master level på Trinnov for både musikk og film (NB! husk at film ofte har ekstremt mye større dynamikk; så ikke peil inn på 100dB for normal dialog; da sier veldig mange elementer natta når det blir action).

Om du ønsker 0dB er referansenivå så kan du få til det her:
    Skjermbilde 2024-06-30 kl. 22.33.08.png

Merket meg at processing latency har økt ganske mye siden forrige kalibrering - Total delay at measurment point skal være 97.0ms (justert).

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Poes i Poes Accoustics snakker om at hver høyttaler må yte 105 dB kontinuerlig. Refererer til RP22, en standard for Cinematic .....

Alle kanaler, bortsett fra LFE, skal kalibreres til 75 DB, LFE til 85 dB.
    Alle høyttalere må orke 105 dB kontinuerlig, LFE 115.

Om prosessoren kalibrerer slik og den har relative volume (tror jeg det heter) er referanselevel 0 dB på volumeknotten. Det er slik filmen er ment å apilles av .

Jeg er aldti i næreheten av 0 dB på Altituden, tror ikke jeg har vært på -20 dB heller. Derfor lurte jeg på Trinnov på 0 dB er referance level.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Derfor lurte jeg på Trinnov på 0 dB er referance level.
    Det fikk du svar på; men også at du kan få 0dB til å bli referanse om ønskelig. Uansett, master level 0dB kan ikke automatisk bli referanse av seg selv - det sier seg litt selv? :unsure: 0dB nivå på volum er ingen påvirkning av nivå på signalet fra kilden og optimizer - men som du nevner, det blir fort ekstremt høyt og vanligvis langt over referanse nivå.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har vurdert å få en «profesjonell calibrator» (kalibratør?) til å ratte rundt i anlegget?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har vurdert å få en «profesjonell calibrator» (kalibratør?) til å ratte rundt i anlegget?
    Jeg tukler med noe flere ganger i uka (mye pga testing); så har ikke vurdert selv - men tror for de som ikke ønsker å bruke uendelig med tid på dette at det kan være smart.

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    725
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Siden jeg bygger høyttalere selv og kjører med treveis filter i Trinnov er tuklingen halve moroa med altitude. Men hvis en skal ha noe set and forget kan det nok være lurt.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Personlig har jeg vel kommet til et punkt at komponentene ikke kan bli stort bedre (for meg, vel og merke). Etter optimiser har kjørt så gjør jeg ikke de store endringene, bortsett fra på target curve. Hvis en sådan 'profesjonell kalibratør' kunne løftet det hele noen knepp til så hadde det nok vært verdt noen kroner. Problemet er nok at man må fly inn noen for å gjøre jobben, og det har jeg på følelsen kommer til å koste mer enn det sma..høres.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Dere kan jo prøve @TrompeteN. Dere har såpass peiling at det handler mer om lydkompetanse enn teknologikompetanse for å ta lyden videre.. Atle har har en unik kompetanse: lydforståelse som forener det musikere er opptatt av med det hifi-folket er opptatt av.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Personlig har jeg vel kommet til et punkt at komponentene ikke kan bli stort bedre (for meg, vel og merke). Etter optimiser har kjørt så gjør jeg ikke de store endringene, bortsett fra på target curve. Hvis en sådan 'profesjonell kalibratør' kunne løftet det hele noen knepp til så hadde det nok vært verdt noen kroner. Problemet er nok at man må fly inn noen for å gjøre jobben, og det har jeg på følelsen kommer til å koste mer enn det sma..høres.
    Om man finner de rette pro folkene så sjekker de om alle element i hver høyttaler er kobler rett (og fikser eventuelle problemer), anbefaler plassering (både av høyttalere, sub'er og lytteposisjon etter hva som er mulig i ditt rom), fintuner tidsaligning og integrering av sub'er langt bedre enn man vanligvis får til selv. Nøytral kalibrering først, så basert på kundens preferanser (er vel her de dyktige skiller seg ut, de har alle triksene i boka for å få til det du ønsker - basert på samtaler). Usikker på kompetansenivået rundt "pro"-menneskene i Norge, men det finnes enkelte ekstremt dyktige med god kunnskap om Trinnov Optimizer/WaveForming som bruker 2-3 dager på jobben (som jobber i hele verden). Koster fort 5000 USD da (sikkert reise og opphold i tillegg?), men anbefalt om man ikke liker å tukle selv over flere år. Sannsynligheten at man klarer få til det samme på egenhånd som disse gutta er jo også minimal.

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    0
    Dere kan jo prøve @TrompeteN. Dere har såpass peiling at det handler mer om lydkompetanse enn teknologikompetanse for å ta lyden videre.. Atle har har en unik kompetanse: lydforståelse som forener det musikere er opptatt av med det hifi-folket er opptatt av.
    Takk!
    (Nå er ikke dette bransjehjørnet så moderator må bare fjerne hvis dette bryter regelverket.)

Bekrefter at jeg gjennom At-Recordings tar på meg akustikk og kalibreringsoppdrag. Jeg markedsfører det ikke noe særlig siden jeg har nok å holde på med, men prosjekter med fine oppsett og rom er alltid velkommen og interresant.
    Jeg har stort sett forespørseler gjennom promarkedet, men er like glad i hjemmemarkedet der man kan skape lydbilder mer etter smak.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Langesund
    Og vår venn med et av de råeste anleggene her inne kommer med mye ros! Tror nok de som henter inn deg er i trygge ører! :)👍
    Tar sjansen på at du siktet til meg, og takk for at du ser på meg som en venn. Ja TrompeteN har vært til stor hjelp på veien. Har etter hvert klart å skru lyd som jeg liker minst like godt selv, men det handler vel mer om at han fortsatt har friske ører, og mine er noe redusert.
    Fine målinger over her forresten, ble neste fristet.......

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Det vil vel være enklere å ta en tur til et annet tunet system som har kontroll på alle parametere
    og selv oppleve hvor stor/liten avstand det er mellom ditt eget oppsett og eventuell mulighet for
    å hente mer ut av ditt eget?
    Langesund er et mye omtalt sted som gjerne åpner dørene for en lydopplevelse av de sjeldne..... 👍

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Omsider fått koblet opp. Ny kalibrering i morgen. Det er merkbart mindre ‘hiss’ ift ATI’ene, men tviler sterkt på at jeg kommer til å høre noen forskjell utover det. Den tar seg fint ut i benken under altitude i alle fall! 😍

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har @SigbergAudio vært innom for å pusse på roll-off filter for Inkognito og sørge for at alle sub'ene oppfører seg identisk. Har også utnyttet muligheten til å fjerne Paradigm Persona Sub'ene. Så nå ser det slik ut her. Ny WaveForming (og Optimizer) kalibrering når nabolaget har blitt litt mer stille. Justerer også litt på wide kanalene; legger dem nærmere +/- 60 grader. Har finpusset på front-rekken relatert posisjon. Kunne i teorien klart meg med kun ny WaveForming kalibrering, men siden jeg har gjort såpass mange endringer så er det nødvendig med en full kalibrering også.

IMG_3175.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn