Er Cinematic Reference Level tilsvarende 0 dB på volumknotten på Trinnov?
Nei, det kommer an på forsterkere og høyttalere som er koblet til.
===> Siden jeg er litt sløv så ba jeg ChatGPT lage svaret for meg:
-----
Begrepet "Cinematic Reference Level" refererer til det standardiserte volumet som filmsoundtracks mikses ved og er ment å bli spilt tilbake ved i en kino eller hjemme kino miljø. Dette nivået sikrer at lydopplevelsen samsvarer med filmskaperens intensjoner, og gir riktig balanse mellom dialog, musikk og lydeffekter.
Viktige aspekter ved Cinematic Reference Level inkluderer:
1.
Standard Referansenivå: Vanligvis satt til 85 dB SPL (Sound Pressure Level) for hver individuelle høyttalerkanal i et kalibrert teater eller hjemmemiljø. Dette nivået måles ved bruk av rosa støy og omtales ofte som "0 dB" på volumkontrollen til en lydprosessor.
2.
Konsistens: Sikrer at lydopplevelsen er konsistent på tvers av ulike visningsmiljøer, slik at seerne hører filmen slik lydteknikerne og regissørene hadde tenkt.
3.
Dynamisk Område: Støtter det brede dynamiske området til filmsoundtracks, slik at subtile lyder kan høres klart uten forvrengning og høye lyder kan være slagkraftige uten å bli overveldende.
4.
Kalibrering: Krever riktig kalibrering av lydsystemet, inkludert høyttalerplassering, romakustikk og utjevning for å oppnå referansenivået nøyaktig.
5.
Avspillingsnivåer: I et hjemmekinooppsett kan det være utfordrende å oppnå det cinematisk referansenivået på grunn av romstørrelse, høyttalerkvalitet og personlig preferanse. Ofte kan hjemmeseere velge å lytte på et litt lavere volum for å passe deres komfort.
Å forstå og bruke Cinematic Reference Level er avgjørende for lydprofesjonelle, hjemmekinoentusiaster og alle som er involvert i produksjon eller avspilling av filmlyd for å sikre en optimal lydopplevelse.
----
Master level til Trinnov på 0dB her vil gi over ~115dB pr utgang, totalen mellom alle 28 kanalene som er i bruk tør jeg ikke tenke på. Det er en grunn til at jeg har blokkert høyere master level enn -15dB.
Anbefaler å bruke smartklokke eller telefon for å sikte inn på rundt 85dB (jeg foretrekker personlig 80dB) - du blir kjent med hvor ting bør ligge avhengig av lyd på film/TV-serie. Jeg bruker ofte AppleWatch. Ikke ekstremt nøyaktig, men gir en. antydning som jeg bruker til å justere inn rett master level på Trinnov for både musikk og film (NB! husk at film ofte har ekstremt mye større dynamikk; så ikke peil inn på 100dB for normal dialog; da sier veldig mange elementer natta når det blir action).
Om du ønsker 0dB er referansenivå så kan du få til det her:
Merket meg at processing latency har økt ganske mye siden forrige kalibrering - Total delay at measurment point skal være 97.0ms (justert).