Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @Næss: Remapping mode på source overstyret remapping-innstilling i preset; derfor man har valget "as in preset" :)

Jeg foretrekker å ha alle presets med remapping = off; så kan jeg velge i source etter ønske (bruker ikke remapping siden høyttalere står relativt nært optimal plassering).

NB! Du kan t.o.m. lage flere kilder på samme input med forskjellige innstillinger; så du kan ha "stream m/remapping" og "streamer u/remapping" som 2 forskjellige kilder. Dette gir en ekstrem fleksibilitet. Videre setter jeg allid master level på source, så slipper jeg å blåse av ørene når jeg går fra en slapp DD+ miks hvor man må ha veldig høyt volum, så går over til overkomprimert musikk på neste kilde (greit å slippe disse ekstreme overraskelsene med veldig høy lyd, spesielt midt på natta).

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Da er det en annen årsak - en enklest å beskrive problemet og be om innspill fra Trinnov support - de kan sjekke alle innstillingene dine (litt lettere da).
    Jeg tok kontakt med de i går kveld, så får se hva de sier :)

Har den samme på Altitude også. Men Automatic Routing? Hvorfor? :)
    Det var nok rent tilfeldig at denne var aktivert på bildet, pleier ikke å bruke den. Har målt opp plassering av høyttalere og lyttepossisjon med tommestokk og lasermåler for best mulig symetri, som seg hør og bør for en audiofil med ett lite snev av OCD. Men i går så satt jeg å testet en hel masse kombinasjoner, inkludert denne 😇

• Liker
    Reaksjoner: TGB

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Jeg foretrekker å ha alle presets med remapping = off; så kan jeg velge i source etter ønske (bruker ikke remapping siden høyttalere står relativt nært optimal plassering).
    Det var ikke dumt, det skal jeg også gjøre. Men tilfelle Trinnov vil sjekke innstillinger i løpet av dagen, så lar jeg ting være i hvert fall til litt ut på kvelden.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Merkelig!
    Det har jeg ikke vært borti. Foruten om når en har sittet å jokket med en preset i noen timer, og så glemt å lagre den før jeg endret preset.
    Det enkleste er vel å gå inn i preset du forlot for å sjekke om siste endringer er lagret????

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Merkelig!
    Det har jeg ikke vært borti. Foruten om når en har sittet å jokket med en preset i noen timer, og så glemt å lagre den før jeg endret preset.
    Det enkleste er vel å gå inn i preset du forlot for å sjekke om siste endringer er lagret????
    Er jo 99.99% sikkert en brukerfeil, må bare forstå hva eller hvorfor. Elektronikk og SW har ikke egen vilje. Eneste jeg kan tenke meg er nettopp det du nevner, det har jeg tatt meg selv i tidligere, så var veldig nøye med å lagre før jeg endret preset denne gangen. Men noe har sannsynligvis unnslippet oppmerksomheten min.

Anyways, skal sette meg ned å se videre på det i kveld. Det er en spesifikk ting jeg prøver å "skru inn", hvis du husker praten vi hadde på messa sammen med noen andre seint på fredagen etter en del øl.

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det var nok rent tilfeldig at denne var aktivert på bildet, pleier ikke å bruke den. Har målt opp plassering av høyttalere og lyttepossisjon med tommestokk og lasermåler for best mulig symetri, som seg hør og bør for en audiofil med ett lite snev av OCD. Men i går så satt jeg å testet en hel masse kombinasjoner, inkludert denne 😇
    Tommestokk og lasermåler er obligatorisk; er det noen som ikke bruker dette ? :eek: :unsure:
    NB! OCD er en del av pakken ;)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er jo 99.99% sikkert en brukerfeil, må bare forstå hva eller hvorfor. Elektronikk og SW har ikke egen vilje. Eneste jeg kan tenke meg er nettopp det du nevner, det har jeg tatt meg selv i tidligere, så var veldig nøye med å lagre før jeg endret preset denne gangen. Men noe har sannsynligvis unnslippet oppmerksomheten min.

Anyways, skal sette meg ned å se videre på det i kveld. Det er en spesifikk ting jeg prøver å "skru inn", hvis du husker praten vi hadde på messa sammen med noen andre seint på fredagen etter en del øl.
    Umulig for meg å svare på, annet enn at jeg selv har dritet meg ut som nevnt over.
    Kan være en glitch I systemet for alt jeg vet, men da burde egentlig alt du gjorde krasjet?

Det eneste jeg husker fra den fredagen om den praten var at du skulle finne deg ei deilig dame å spandere noen glass på henne for så å prøve å "skru han inn" i krysset😃
    Var det ikke det?
    Eller var det noe annet? Kan ikke du bring "me up too speed" er du snill?

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Det eneste jeg husker fra den fredagen om den praten var at du skulle finne deg ei deilig dame å spandere noen glass på henne for så å prøve å "skru han inn" i krysset😃
    Var det ikke det?
    Eller var det noe annet? Kan ikke du bring "me up too speed" er du snill?
    Er det det eneste du husker fra den fredagen? Da husker jeg litt andre ting, men ikke så mye mer nødvendigvis, stikkord som q-sound, excursion curve og magefett... den siste får stå på din regning, fikk meg til å le i hvert fall, var ny for meg 😁
    Har fått q-sound til å sitte nå i kveld, og det var roten til at jeg startet å skru litt lyd igjen denne uken. Men ikke sikker på at jeg er fornøyd totalt sett. Ting virker stabilt nå. Og exursion curve eksisterer ikke i min gammledagse verden med Magnitude, det heter limiter curve her. Hvis jeg møtte ei dame den fredagen, så var nok i så fall hennes limiter curve dønn stengt, for jeg fikk ikke skrudd han inn noe sted 🤷‍♂️

Sist redigert:

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Er du helt sikker på at det ikke eksisterer?
    Excursion?
    Jeg er ikke sikker på noen ting jeg men... :unsure: Hvis vi er i trinnov verdenen? Jeg har dette interfacet med limiter curve, som jeg tror er det som heter excursion curve hos andre?
    Skjermbilde 2024-11-01 214345.jpg

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    18 av disse? :unsure:
    THE28_SUB_SQUARED_Cover.jpg

"Kun" 5 915 668,84 NOK + MVA :eek:

Veiledende 30.000 USD/stk.

@alphamale: Ikke dette perfekt for deg når du beveger deg inn i WaveForming verden ?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal jeg sette dem inne hos naboen da????
    Hver er 140kg og kan stables i høyden (101.5cm med bein, 100cm uten).

Men kvadratisk driver er jo eksotisk; så samme areal på 28" som 36" i normal utforming. Kun 30cm dype.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal jeg sette dem inne hos naboen da????
    Tror det holder med 8 av disse; 2 i høyden på hver side av TV og tilsvarende på bakveggen. Du bare kamuflerer kostnaden inn i budsjett for ombygging av stua du har tenkt på - dronninga vil ikke merke noe (bare bygge dem inn i veggen) 🤓 😝

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Fra Readme:

If “Post-Optimizer alignment” is ON (pre 4.4.2 and default behavior), the speakers are level aligned after the application of the Optimizer filters. This means that regardless of the chosen target curve, all speakers are aligned to the same level in the end.

Hva innbærer dette i praksis?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fra Readme:

If “Post-Optimizer alignment” is ON (pre 4.4.2 and default behavior), the speakers are level aligned after the application of the Optimizer filters. This means that regardless of the chosen target curve, all speakers are aligned to the same level in the end.

Hva innbærer dette i praksis?
    Post-Optimizer alignment = ON
    Er standard som det alltid har fungert, nivå på kanalene alignes etter Optimizer filter er satt.

Post-Optimizer alignment = OFF (les: Pre-Optimizer alignment).
    Her vil aligning av kanaler gjøres før Optimizer filter legges på (NB! dette gjelder ikke bare target curve, men all Optimizer amplitude filter som legges på).

Hvor stor del av frekvensregisteret som benyttes når man aligner nivå henger sammen med Advanced settings/Level aligment settings/width of level window. Standard er 16/f; som fokuserer på den nedre delen av frekvensregisteret. Min erfaring er at disabled (les: hele frekvensregisteret) gir best resultat.

Hva som fungerer best er avhengig av hvor kraftige peaker/dupper man har i målingene (pre Optimizer).
    Fordelen med Post-Optimizer alignment = OFF er selvsagt også at om man bruker target curve for å få mer optimal kurve i REW for hver kanal, er at nivå reguleringen ikke blir påvirket av dette (noe man vanligvis ikke ønsker).

Grunnen til denne innstillingen er at man i noen tilfeller fikk veldig uheldig utslag på nivå for WaveForming i forhold til resten (typisk 2-3 dB for lav eller for høy). Så en ny konfigurasjon som bistår med å gjøre systemet mer optimalt i en et miljø som ikke er perfekt.

Om verden er fin og sub'ene/waveforming er alignet bra med resten av kanalene (ref bass management crossover), så lar man denne innstillingen stå på. Bredden av nivå-vindu er vanligvis et mer effektivt sted for å få ønsket resultat.

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Post-Optimizer alignment = ON
    Er standard som det alltid har fungert, nivå på kanalene alignes etter Optimizer filter er satt.

Post-Optimizer alignment = OFF (les: Pre-Optimizer alignment).
    Her vil aligning av kanaler gjøres før Optimizer filter legges på (NB! dette gjelder ikke bare target curve, men all Optimizer amplitude filter som legges på).

Hvor stor del av frekvensregisteret som benyttes når man aligner nivå henger sammen med Advanced settings/Level aligment settings/width of level window. Standard er 16/f; som fokuserer på den nedre delen av frekvensregisteret. Min erfaring er at disabled (les: hele frekvensregisteret) gir best resultat.

Hva som fungerer best er avhengig av hvor kraftige peaker/dupper man har i målingene (pre Optimizer).
    Fordelen med Post-Optimizer alignment = OFF er selvsagt også at om man bruker target curve for å få mer optimal kurve i REW for hver kanal, er at nivå reguleringen ikke blir påvirket av dette (noe man vanligvis ikke ønsker).

Grunnen til denne innstillingen er at man i noen tilfeller fikk veldig uheldig utslag på nivå for WaveForming i forhold til resten (typisk 2-3 dB for lav eller for høy). Så en ny konfigurasjon som bistår med å gjøre systemet mer optimalt i en et miljø som ikke er perfekt.

Om verden er fin og sub'ene/waveforming er alignet bra med resten av kanalene (ref bass management crossover), så lar man denne innstillingen stå på. Bredden av nivå-vindu er vanligvis et mer effektivt sted for å få ønsket resultat.

Med Post-Optimizer alignment = ON, vil da en hissig satt target curve, vil sub levels blir justert ned?

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Med fare for hjerteinfarkt hos @SigbergAudio, legger jeg ut Optimizer Graph som viser sub gaining på + 20 dB. Trinnov sier at dette er en bug, både gainingen og hva Graph viser. Jeg kan mistenkt at Graph viser helt feil, så jeg gjorde REW-målinger med og uten Optimizer. Det viser noen helt annet enn Graph, i store trekk redusert gain i de nedre frekvenser. Er dette en korrekt måte å sjekke reell gain på?

Screenshot 2024-11-19 at 15.41.14.png

Screenshot 2024-11-19 at 16.06.14.png

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @Frodm: Amplitude filter viser ikke feil, dette er reelt 20dB gain - ikke anbefalt. Det grafen din kanskje ikke viser er post optimizer level alignment. NB! legg merke til at du ikke kan sammenligne amplitude-filter fra Trinnov med REW målinger; REW måler samlingen av alle sub'ene som 1; Trinnov grafen viser før målinger og amplitude-filter for hver enkelt sub i WaveForming. Estimert "after" graf for WaveForming finner du ikke her; kun individuelle sub'er. For WaveForming estimerte grafer må du gå til WaveForming grafene (og nei, vi ønsker ikke å fjerne visning av filter som legges på hver enkelt sub i WaveForming - dette er svært verdifullt). Du kan selvsagt se på hver individuelle sub, men det blir before + amplitude filter for hver sub som sammenlignes med REW måling av den spesifikke sub'en.

Dette er min:
    Skjermbilde 2024-11-20 kl. 22.23.11.png

Skjermbilde 2024-11-20 kl. 22.24.24.png

Skjermbilde 2024-11-20 kl. 22.24.42.png

Skjermbilde 2024-11-20 kl. 22.24.56.png

NB! ikke glem at LFE (utgangen) har standard lavpass LR4 filter @ 120Hz. Det reflekteres på REW målingene dine @Frodm

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    @Frodm: Amplitude filter viser ikke feil, dette er reelt 20dB gain - ikke anbefalt. Det grafen din kanskje ikke viser er post optimizer level alignment. NB! legg merke til at du ikke kan sammenligne amplitude-filter fra Trinnov med REW målinger; REW måler samlingen av alle sub'ene som 1; Trinnov grafen viser før målinger og amplitude-filter for hver enkelt sub i WaveForming. Estimert "after" graf for WaveForming finner du ikke her; kun individuelle sub'er. For WaveForming estimerte grafer må du gå til WaveForming grafene (og nei, vi ønsker ikke å fjerne visning av filter som legges på hver enkelt sub i WaveForming - dette er svært verdifullt). Du kan selvsagt se på hver individuelle sub, men det blir before + amplitude filter for hver sub som sammenlignes med REW måling av den spesifikke sub'en.

NB! ikke glem at LFE (utgangen) har standard lavpass LR4 filter @ 120Hz. Det reflekteres på REW målingene dine @Frodm

Trinnov Support sier igjen at Graph viser feil, og at det skal "most likely" fikses i neste release. Målingene jeg gjorde er per sub, ikke samlet sub. Optimizer enabled og så disabled? Blir ikke dette riktig for å se gain per sub? Sier du at amplitude filter ligger på selv Optimizer disabled?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov Support sier igjen at Graph viser feil, og at det skal "most likely" fikses i neste release. Målingene jeg gjorde er per sub, ikke samlet sub. Optimizer enabled og så disabled? Blir ikke dette riktig for å se gain per sub? Sier du at amplitude filter ligger på selv Optimizer disabled?
    Nei, before + amplitude filter = after, men dette vises ikke i grafen du pekte på. Men du er inne på noe med at nivå ikke vises korrekt - mener det er del av versjonen som kommer på slutten av denne måneden. Så anbefaler at du ikke spiller grisehøyt og sjekker amplitude filtergrafen etter oppdatering.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn