Vennetråd Wiim Streamer's

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SiSt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Hamar
    Chromecast Audio har på ASRs målinger et ganske grisete Toslink-signal. Det kan gi hørbart dårligere lyd enn Toslink-signalet fra WiiM Mini. Nå kjenner ikke jeg brukergrensesnittet til Cromecast Audio, men WiiM Home-appen er jo super.
    CCA er kronisk ustabil mot iphone hos meg. Wiim-appen er fin, men ønsker meg Qobuz connect.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.306
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får til Qobus ganske greit fra WiiM Home, men Connect blir sikkert bedre. Vi får håpe at Betatestingen går fort og bra.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Polen
    Fremdeles godt fornøyd med Wiim Pro. Å ha tilgang til digital EQ er virkelig herlig. Appen funker fint, men kunne godt tenkt meg å ha hurtigtilgang til EQ-presets.

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    465
    Torget vurderinger
    14
    Hei

Har fått i hus en Wiim Ultra og har et par spml.

1. Hva er enkleste måte å koble sammen en Sony KD-65XG9505(TV) + Sony UBP-X800M2(Bluray spiller) med min Ultra?
    Legger ved link til produkta: https://www.sony.no/electronics/support/televisions-projectors-lcd-tvs-android-/kd-65xg9505/manuals

2. Jeg bruker å spille hele album og legger gjerne flere album i liste og henter da fra Tidal og fra egen rippet på SSD på samme spilleliste. Dette fungerte helt topp på min Node 2i, men ser ikke ut til å fungere på Wiim Ultra. Stemmer dette eller?

3. Har en sekundær platespiller som jeg tenkte jeg skulle prøve i phono inngangen på Ultra. Har ikke trua, men.....Noen med erfaring her?

Min Ultra kobles med USB ut til DAC 50 modul i min Accuphase forsterker. Bruker en USB hub til SSD,n.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.306
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1) BD-spiller kobles til TV med HDMI. TV HDMI ARC koples til Ultra.
    2) Vet ikke.
    3) Prøv. Jeg bruker ikke phonoinngangen selv,

Det er ikke sikkert at USB er den beste måten å kople Ultra til DAC 50. Jeg hadde brukt optisk.

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    465
    Torget vurderinger
    14
    1. Må man ikke velge hvilken HDMI ut/inngan man skal bruke? Kan det brukes flere samtidig?

Mine opplevelser med optisk har altid vært dårligere en med coax, men nå prøver jeg USB ut for første gang og jeg syns det låter meget bra.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.592
    Torget vurderinger
    1
    1. Må man ikke velge hvilken HDMI ut/inngan man skal bruke? Kan det brukes flere samtidig?

Mine opplevelser med optisk har altid vært dårligere en med coax, men nå prøver jeg USB ut for første gang og jeg syns det låter meget bra.
    Slik som @Valentino nevner, HDMI ARC fungerer. Den kan både sende og motta lyd/bilde. Det er vanlig å ha en receiver på den HDMIen, ingen problem å se på en annen kilde på TVn og alt sendes til ARC. Får til og med surround ut med Atmos om man har eARC og støtte for det i processoren som er koblet til. Regner med man må velge PCM på utgangen på TV, fordi Wiimen ikke dekoder. Også må man vel velge ARC HDMI som lyd utgang da sikkert på TVn..

• Liker
    Reaksjoner: TAF

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    465
    Torget vurderinger
    14
    Skal prøve meg frem og det går helt greit å koble tilbake slik det var før. HDMI mellom tv og bluray, optisk mellom bluray og dac. Har vel egentlig ingen hensikt å gå innom Ultra'n?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.306
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når Ultra ikke er forforsterker så har det jo ikke det. Beklager hjernefjerten.

• Liker
    Reaksjoner: TAF

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke parametre anbefaler dere på rom korreksjon på wiim?

2. Configure Parameters:

• Target Curve: Choose the desired frequency response curve before room correction.
    • Frequency Range: Adjust the frequency range to be corrected. Exclude frequencies enhanced by your speakers.
    • Gain: Set the gain according to the room's acoustic characteristics and personal preference.
    • Q Value:
      • Lower Q values for smooth frequency response adjustments.
      • Higher Q values for precise correction of specific frequency peaks and dips, though it may cause "ringing."

Rommet er ca 22 m2 og høyttalerene er på kortveggen.

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    465
    Torget vurderinger
    14
    Er fortsatt i evaluerings fasen av Wiim Ultra. Hos meg er den sekundær kilde. I dag har jeg spilt lp noen timer og skulle gå tilbake til Ultra som kilde og det viser seg at hele spillelisten er borte. Hva skjer? Noen som har vært borti det?
    Jeg skifter kanal på forsterker og da mister den antagelig kontakt med dac og går i standby modus, men at spilleliste forsvinner er ikke bra.
    Bruker USB ut til dac.

SiSt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Hamar
    Er fortsatt i evaluerings fasen av Wiim Ultra. Hos meg er den sekundær kilde. I dag har jeg spilt lp noen timer og skulle gå tilbake til Ultra som kilde og det viser seg at hele spillelisten er borte. Hva skjer? Noen som har vært borti det?
    Jeg skifter kanal på forsterker og da mister den antagelig kontakt med dac og går i standby modus, men at spilleliste forsvinner er ikke bra.
    Bruker USB ut til dac.
    Hos meg er søkehistorikken borte i appen på iphone. Wiim pro plus.

eosten

Medlem
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    9
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke parametre anbefaler dere på rom korreksjon på wiim?

2. Configure Parameters:

• Target Curve: Choose the desired frequency response curve before room correction.
    • Frequency Range: Adjust the frequency range to be corrected. Exclude frequencies enhanced by your speakers.
    • Gain: Set the gain according to the room's acoustic characteristics and personal preference.
    • Q Value:
      • Lower Q values for smooth frequency response adjustments.
      • Higher Q values for precise correction of specific frequency peaks and dips, though it may cause "ringing."

Rommet er ca 22 m2 og høyttalerene er på kortveggen.
    Dette er jeg også interessert i å høre mer om. Jeg en nokså ny bruker av Wiim Pro, og har til nå kun brukt romkorreksjon med standard innstillinger (med unntak av opp til 20kHz). Fra tidligere har jeg erfaring som eier av Lyngdorf TDAI-2200, og der var romkorreksjon en omstendelig prosess. Med Wiim Pro og app på telefon er det fort gjort, og resultatet må sies å være meget solid. Dersom jeg kan jeg hente ut mer vil jeg gjerne høre mer om hvordan dere andre har gjort det.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.120
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

eosten

Medlem
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    9
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering angående romkorreksjon. Jeg har bestilt en kalibrert USB mikrofon som kan plugges i min Android telefon og brukes av Wiim appen under målingene. Mikrofonen er en miniDSP UMIK-1. Etter å ha lest meg litt opp på temaet ser jeg at det kan være gunstig å kun kalibrere fra rundt 500 hz og nedover da det er i det området de fleste resonanser fra rommet befinner seg.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg også latt meg friste til en Wiim handel.
    Bestilte en Ultra fra HFS butikken til å ha i stua som tv lyd.

Med disse monitorene, og en sub.

1000007643.jpg

Blir interessant å teste rom korreksjonen på Ultra.
    Den gjøres vel basert på micen i mobil telefon?
    Er litt skeptisk til dette.

Jeg tipper det blir bedre med den manuelle EQ'n
    Da vil jeg også bruke kalibrert målemic.

eosten

Medlem
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    9
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg også latt meg friste til en Wiim handel.
    Bestilte en Ultra fra HFS butikken til å ha i stua som tv lyd.

Med disse monitorene, og en sub.

Vis vedlegget 1098587

Blir interessant å teste rom korreksjonen på Ultra.
    Den gjøres vel basert på micen i mobil telefon?
    Er litt skeptisk til dette.

Jeg tipper det blir bedre med den manuelle EQ'n
    Da vil jeg også bruke kalibrert målemic.
    Angående mic i mobil. Det er nok ikke det beste. Derfor har jeg bestilt en ekstern mic som kan plugges i min mobil med USB-C. God plan å bruke kalibrert mikrofon 👌

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    13.046
    Sted
    London
    Angående mic i mobil. Det er nok ikke det beste. Derfor har jeg bestilt en ekstern mic som kan plugges i min mobil med USB-C. God plan å bruke kalibrert mikrofon 👌
    Hvordan fungerer dette? Et av ankepunktene mot mikrofoner, er at software ikke kjenner hardware inne i mikrofonen og derfor ikke kan bruke denne for romkorreksjon. Jeg forsto det slik at iPhone er enkel og foretrukket, da alle mikrofoene er standardisert og kan sjekkes av produstenten av romkorreksjon.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.166
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan fungerer dette? Et av ankepunktene mot mikrofoner, er at software ikke kjenner hardware inne i mikrofonen og derfor ikke kan bruke denne for romkorreksjon. Jeg forsto det slik at iPhone er enkel og foretrukket, da alle mikrofoene er standardisert og kan sjekkes av produstenten av romkorreksjon.
    Jeg testet iPhone (min datters 15) vs Android (både Galaxy S21 og Pixel 8) på Wiim Pro Plus, ved måling på dsp. Alle tre gav akkurat samme måling.

eosten

Medlem
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    9
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Mic i iPhone er en bedre kjent faktor enn hundrevis av forskjellige mic i alle Android baserte telefoner. Hederlige unntak finnes sikkert, men jeg vet ikke om min Motorola Edge 50 Ultra har god mic eller ikke. Har du en iPhone eller Android telefon med USB-C er nok ekstern mic å foretrekke.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.981
    Sted
    Horten
    Dette var interessant.(y)
    Ser ut som min UMIK-1 har +- 1 dB avvik fra 30Hz til ca 3kHz. (man kan se kalibreringen/kurven i REW).

eosten

Medlem
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    9
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Dette var interessant.(y)
    Ser ut som min UMIK-1 har +- 1 dB avvik fra 30Hz til ca 3kHz. (man kan se kalibreringen/kurven i REW).
    Virker lovende. Sannsynligvis mye bedre enn innebygd mic i telefonen. Hvis jeg kan gjøre det enkelt med Wiim app og ekstern mic på telefonen vil jeg helst det. REW er sikkert bra, men jeg har ikke lyst til å bruke det hvis jeg kan gjøre det enklere.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.981
    Sted
    Horten
    Kjapp test. Her hos meg så ser det ut som UMIK-1 imot Wiim Home app'en, er litt avhengig av Android-versjonen.:unsure:

På Sony telefonen som kjører Android 15 så fant ikke Wiim Home Umik'en. Dermed så var det kun intern mic ifm Romkorreksjons-funksjonen.

Men på et eldre Lenovo nettbrett som kjører Android 10, så dukka den opp!
    Og man kan også legge inn kalibreringsfilen for Umik-1. :cool:(y)

Edit.
    Bilder er alltid mere morro enn kun text .
    Umik-Kalibreringsfil.jpeg

Umik-Wiim.jpeg

Sist redigert:

eosten

Medlem
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    9
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Kjapp test. Her hos meg så ser det ut som UMIK-1 imot Wiim Home app'en, er litt avhengig av Android-versjonen.:unsure:

På Sony telefonen som kjører Android 15 så fant ikke Wiim Home Umik'en. Dermed så var det kun intern mic ifm Romkorreksjons-funksjonen.

Men på et eldre Lenovo nettbrett som kjører Android 10, så dukka den opp!
    Og man kan også legge inn kalibreringsfilen for Umik-1. :cool:(y)

Edit.
    Bilder er alltid mere morro enn kun text .
    Vis vedlegget 1098718
    Vis vedlegget 1098719
    Interessant! Har selv Android 15, så det kan hende at jeg må lete fram noe i skuffen. Takk for tips 👍

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Wiim Ultra er i hus.
    Har testet litt av EQ muligheter den tilbyr.
    Auto korreksjonen er ubrukelig i mine ører.
    Muligens pga mobil micen, vet ikke.
    Bruker en Google Pixel 7.

Men manuell PEQ funker bra, og låter mye bedre.
    Tuner da lyden basert på øra og målinger utført med kalibrert mic
    via pro usb lyd interface gjennom windows.

Virker som denne boksen gir et godt pris/ytelse forhold.

MEN, en ting irriterer meg.... veldig.
    RCA/ubalanserte analoge utganger til høyre, venste, og sub
    burde vært erstattet med balansert XLR eller TRS.

Det ble veldig mye styr og ståk med utprøving av diverse RCA kabler
    før jeg fant en løsning som ikke genererer uønsket "støygrums"

Jeg har vært lydnerd i nesten 50 år, og de siste 10
    har jeg stort sett brukt apparater med balansert inn og ut.
    Som aldri gir støy problemer.

Jeg har observert at flere aktører på hifi markedet nå tilbyr balanserte inn og utganger
    mere enn tidligere.

Men dette burde vært standardisert på alle hifi produkter forlengst etter min mening.
    Se, hør, og lær av pro/pa/studio produsenter.

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.120
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Wiim Ultra er i hus.
    Har testet litt av EQ muligheter den tilbyr.
    Auto korreksjonen er ubrukelig i mine ører.
    Muligens pga mobil micen, vet ikke.
    Bruker en Google Pixel 7.

Men manuell PEQ funker bra, og låter mye bedre.
    Tuner da lyden basert på øra og målinger utført med kalibrert mic
    via pro usb lyd interface gjennom windows.

Virker som denne boksen gir et godt pris/ytelse forhold.

MEN, en ting irriterer meg.... veldig.
    RCA/ubalanserte analoge utganger til høyre, venste, og sub
    burde vært erstattet med balansert XLR eller TRS.

Det ble veldig mye styr og ståk med utprøving av diverse RCA kabler
    før jeg fant en løsning som ikke genererer uønsket "støygrums"

Jeg har vært lydnerd i nesten 50 år, og de siste 10
    har jeg stort sett brukt apparater med balansert inn og ut.
    Som aldri gir støy problemer.

Jeg har observert at flere aktører på hifi markedet nå tilbyr balanserte inn og utganger
    mere enn tidligere.

Men dette burde vært standardisert på alle hifi produkter forlengst etter min mening.
    Se, hør, og lær av pro/pa/studio produsenter.
    Gratulerer med ny streamer 👍

WiiM har nok hatt et budsjett å følge her, og det finnes vel ingen andre streamere til under 5.000 som er fullt balanserte. Jeg ser mange på WiiM sitt forum som ønsker seg XLR-utganger (evnt TRS), så det er nok ikke umulig at det kommer på en mer påkostet versjon.

Vi må nok se det i øynene at når WiiM tok mål av seg til å lage den billigste streameren med skjerm som noen gang har blitt laget, så er ikke den laget med tanke på å tilfredsstille - som du selv skrev - lydnerder som har holdt på i 50 år :)

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.306
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Med fornuftig valg av kabelurer med RCA i en ende og MLRM i den andre har ikke jeg hatt trøbbel med single ended linjenivå, riktignok ikke fra Ultra.
    Har du sett de Cordial-kablene med Rean Neutrik, @Bergfinn? De inngår i salaten min, riktignok kun i 1,5 m lengder.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.120
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har noen testet Wiim mot Eversolo?
    Flere har hatt begge merker, men greit å konkretisere hvilke modeller av WiiM og Eversolo du har i tankene, eventuelt om du tenkte mer på brukergrensesnitt/bruken. Samt om du mener ved bruk av intern DAC eller som ren transport til ekstern DAC :)

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.507
    Sted
    Liten by
    Sant nok :) Tenkte på Wiim Ultra mot DMP-A6, som da er (var) omtrentlig dobbelt så dyr. Tenker på app brukergrensesnitt, lyd, funksjoner, tilkoblinger...subjektive meninger tas imot :cool:

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.120
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Sant nok :) Tenkte på Wiim Ultra mot DMP-A6, som da er (var) omtrentlig dobbelt så dyr. Tenker på app brukergrensesnitt, lyd, funksjoner, tilkoblinger...subjektive meninger tas imot :cool:
    @Evo III har vel i alle fall hatt A6 MasterEdition og nå WiiM Ultra, så kan hende han slenger inn noen gloser :)

@Musikkmannen har vel A6 og en WiiM Pro (Plus?), så han kan sikkert kommentere noe ift brukeropplevelsen av app/stabilitet, selv om han ikke har Ultra som du kikker på.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.306
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eversoloen har en mye bedre skjerm, og den har også differensielle utganger, men den kan ikke brukes som forforsterker, stemmer det?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn