Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga: Klassereisen

    I et anlegg nr.2 er det greit å ikke bruke altfor mye penger, men skikkelig kilder bør man ha.
    Jeg er imponert over den nyankomne Rega Apollo, som erstatter gamle Planet her oppe på loftet.

    Apollo gjør at jeg kanskje ikke trenger AN DAC3 hele tiden. Det må være et godt tegn.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga: Klassereisen

    Grattis :)

    Flott spiller med særpreg

    mvh
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Jøgga: Klassereisen

    Det er noe spesielt med toppmatere, altså 8)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ottone: Klassereisen

    .Marcus skrev:
    Det er noe spesielt med toppmatere, altså 8)
    Det er faktisk det ja.
    Noen mener at det er assosiasjonen til vinylspillere som er fascinerende, jeg mener at det er mer praktisk. Og raskere. Lokket på Rega håndteres manuelt, robust og rask løsning, rett på. At Rega-spillere låter bra har nok mest med DAC og analog-delen å gjøre. Forresten er Apollo den beste avleseren jeg har opplevd, den tygger seg gjennom CDer med feil og hakk som vi har gitt opp her for lenge siden, og tåler mye dunk og risting uten å hoppe. Den bruker lang tid på starten av en CD, men bare når den legges i. Sporskifte og pause er like raskt som på Rega Planet, og det betyr lynraskt.
    Utseende betyr selvfølgelig ingenting, for oss edle musikkvenner, men det fins folk som mener at dette er de tøffeste CD-spillerne som er laget. 8)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Ottone: Klassereisen

    ottone skrev:
    Utseende betyr selvfølgelig ingenting [...]
    Hva er det du finner på å si, Jørgen! Alt i anlegget mitt er valgt ut med tanke på utseende, vel, med unntak av Guarneri da - i og med at jeg visste sånn noenlunde hva jeg gikk til på grunn av Cremona. Kabler er ene og alene valgt på grunn av utseende ;D

    Du må ikke si dette høyt til noen, men jeg har ikke biwire kabler, og det fulgte ikke terminalskinner med til Guarneri, så jeg har terminert med 2.5kvmm strømkabel for å få diskanten til å spille med. Tingen er at disse er svarte, og det er rompa til Guarneri også - vinn, vinn! 8)

    Rega sine CD-spillere ER forøvrig tøffe!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.332
    Jøgga har blitt Ottone, Music Hall har blitt LP12 og klassereisen er således ved veis ende.

    Tør du å anbefale konserten med SSO i morgen, Jørgen ? I så fall burde jeg kanskje kjenne min besøkelsestid og ta turen til konserthuset.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    ...Tør du å anbefale konserten med SSO i morgen, Jørgen ? I så fall burde jeg kanskje kjenne min besøkelsestid og ta turen til konserthuset.
    Det tør jeg. Kan ikke love absolutt verdensklasse hver gang, men SSO har jobbet systematisk med barokk og tidligmusikk i mange år, brukt masse penger på sterke navn, og det kan høres. Frans Brüggen, Philippe Herreweghe og nå Fabio Biondi. Biondi er inspirator, formidler, ensemblemusiker, og det bør bli bra.
    Alle solistene kan jeg ikke garantere for, men ensemblet låter flott. Dessuten tipper jeg på ekstra skjerpings når de stiller i hovedstaden. Barokk i Oslo Konserthus, der vet jeg ikke, men det bør vel funke?
    Biondi er forresten en hund på å grave barokk-repertoar, der garanteres kvalitet og musikk du ikke har hørt før.

    Jeg hører gjerne om inntrykkene hvis du får dette med deg. Antar at de spiller samme programmet her fredag kveld, og jeg er fast følge.

    PS: Klassereisen ved veis ende? Det tror jeg kan diskuteres. Vi holder på med utbedring av etasjeskiller og lydisolasjon her, barn blir voksne og flytter snart ut, så her kan alt skje de nærmeste årene. Jeg liker i grunnen tanken på utsiktene framover...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.332
    ottone skrev:
    Roberten skrev:
    ...Tør du å anbefale konserten med SSO i morgen, Jørgen ? I så fall burde jeg kanskje kjenne min besøkelsestid og ta turen til konserthuset.
    Det tør jeg. Kan ikke love absolutt verdensklasse hver gang, men SSO har jobbet systematisk med barokk og tidligmusikk i mange år, brukt masse penger på sterke navn, og det kan høres. Frans Brüggen, Philippe Herreweghe og nå Fabio Biondi. Biondi er inspirator, formidler, ensemblemusiker, og det bør bli bra.
    Alle solistene kan jeg ikke garantere for, men ensemblet låter flott. Dessuten tipper jeg på ekstra skjerpings når de stiller i hovedstaden. Barokk i Oslo Konserthus, der vet jeg ikke, men det bør vel funke?
    Biondi er forresten en hund på å grave barokk-repertoar, der garanteres kvalitet og musikk du ikke har hørt før.

    Jeg hører gjerne om inntrykkene hvis du får dette med deg.
    Det jeg har uthevet gjorde at det her seiler opp som en flott torsdagsaktivitet dersom det vil seg slik.
    God barokk funker vel hvor som helst ?
    Takk, Jørgen !
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Krise i heimen. Nye romslige Bestå-moduler i stuen er allerede fulle av CDer. Kona slo fast at "nå har vi i hvert fall rikelig plass til alle CDene i mange år framover". Dream on. Teller 12 hyllemeter, og 2 av dem off-site allerede. Deler av vinylen må lagres ute av stuen, nå står tre fulle Expedit på kaldt mørkt loft ved siden av fiskestengene.

    Hva f.. skal en mann gjøre? Husokkupasjon ? :mad:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Cobra2 skrev:
    Eller en slik?

    Arne K
    Musikk forsvinner som i et sort hull på sånne, Arne!
    Jeg har brukt år av mitt liv på "data management" på jobb, orker ikke alt det der med musikk. Jeg har et skummelt petimeter-gen og blir aldri fornøyd med systemene.
    Å rippe og tagge et par tusen klassiske CDer, og aldri bli ferdig, nei takk.
    Dessuten er vi flere her som trives med å vegetere foran platehyller.
    Rydde i hyllene er en løsning, men har allerede fjernet Sissel (Unnskyld Sissel :-[ ), Salhus-vinskvetten og Tre Tenorer og sånt, så spørs om det monner.

    Jørgen
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    ottone skrev:
    Krise i heimen. Nye romslige Bestå-moduler i stuen er allerede fulle av CDer. Kona slo fast at "nå har vi i hvert fall rikelig plass til alle CDene i mange år framover". Dream on. Teller 12 hyllemeter, og 2 av dem off-site allerede. Deler av vinylen må lagres ute av stuen, nå står tre fulle Expedit på kaldt mørkt loft ved siden av fiskestengene.

    Hva f.. skal en mann gjøre? Husokkupasjon ? :mad:
    Det finnes kun to løsninger: Fler hyller eller slutt å kjøpe ny musikk! Konklusjon: Det finnes nok bare en løsning: fler hyller!!! ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hel-elt skrev:
    ottone skrev:
    Krise i heimen. Nye romslige Bestå-moduler i stuen er allerede fulle av CDer. Kona slo fast at "nå har vi i hvert fall rikelig plass til alle CDene i mange år framover". Dream on. Teller 12 hyllemeter, og 2 av dem off-site allerede. Deler av vinylen må lagres ute av stuen, nå står tre fulle Expedit på kaldt mørkt loft ved siden av fiskestengene.
    Hva f.. skal en mann gjøre? Husokkupasjon ? :mad:
    Det finnes kun to løsninger: Fler hyller eller slutt å kjøpe ny musikk! Konklusjon: Det finnes nok bare en løsning: fler hyller!!! ;D
    Takk, det var en god løsning. Du må stikke innom en dag og forklare det for kona mi. ;)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.332
    ottone skrev:
    Krise i heimen. Nye romslige Bestå-moduler i stuen er allerede fulle av CDer. Kona slo fast at "nå har vi i hvert fall rikelig plass til alle CDene i mange år framover". Dream on. Teller 12 hyllemeter, og 2 av dem off-site allerede. Deler av vinylen må lagres ute av stuen, nå står tre fulle Expedit på kaldt mørkt loft ved siden av fiskestengene.

    Hva f.. skal en mann gjøre? Husokkupasjon ? :mad:
    a) laftekurs, med påfølgende påbygg i romantisk norsk byggetradisjon. Har ikke fruen alltid drømt om å ha et stabbur stikkende skrått ut til venstre for inngangspartiet ?

    b) ansvarsfulle foreldre gir barna mulighet til å øve seg på livet. Er de ikke egentlig gamle nok til å flytte hjemmefra nå ? Far leier hybler i gangavstand fra heimen, barna får trent seg på å klare seg selv, og vips så ble det et par rom ledige til platehyller.

    c) det er overraskende hvor mye gammelt ræl som akkumuleres i løpet av noen år. Sølvtøy, lamper, kopper og tallerkenrekker som var gamle allerede på Gustav Wasas tid, og som av en eller annen grunn har passert kvaliltetskontrollen gjennom altfor mange slektsledd okkuperer nå verdifulle hyllemeter. Greit nok at en tipptipptipptipp oldefar byttet til seg den gigantiske klokken mot fire av sine beste treller, men nå til dags får man jo klokkeslettet fint levert av både edbmaskiner og mobiltelefoner. Er det da formålstjenlig med en gulvklokke på fire kubikk ? Sannsynligvis ikke.

    Til sist vil jeg minne deg på Peter Bucks(REM,) høyst fornuftige resonnement;
    We rarely ate at home anyways, so the kitchen and dining room disappeared to give room for more books and vinyl.

    Finnes alltid en løsning, Jørgen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    b) ansvarsfulle foreldre gir barna mulighet til å øve seg på livet. Er de ikke egentlig gamle nok til å flytte hjemmefra nå ? Far leier hybler i gangavstand fra heimen, barna får trent seg på å klare seg selv, og vips så ble det et par rom ledige til platehyller.
    Eldstemann er veldig enig med deg, Roberten. Spesielt det økonomiske aspektet.
    Det går nok den veien du peker, og det gjelder vel å være litt tålmodig.

    c) det er overraskende hvor mye gammelt ræl som akkumuleres i løpet av noen år. Sølvtøy, lamper, kopper og tallerkenrekker som var gamle allerede på Gustav Wasas tid, og som av en eller annen grunn har passert kvaliltetskontrollen gjennom altfor mange slektsledd okkuperer nå verdifulle hyllemeter. Greit nok at en tipptipptipptipp oldefar byttet til seg den gigantiske klokken mot fire av sine beste treller, men nå til dags får man jo klokkeslettet fint levert av både edbmaskiner og mobiltelefoner. Er det da formålstjenlig med en gulvklokke på fire kubikk ? Sannsynligvis ikke.
    Du skulle bare visst. :)
    Ikke mye gammelt ræl i den stua anlegget står i, her skal det være lyst og åpent IKEA-land. Litt annerledes i stua ved siden av der nyeste møbel er fra 1932. Unntaket er en stakkars 26tommers flatTV, men den ryker vel snart.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Arcam rDac er installert i stuen her nå, og låter lovende.
    Dac må man ha, og en er altfor lite. Jeg har i grunnen prøvd en del DACer nå, og de tre jeg har i hus idag kan jeg faktisk høre forskjell på. AN DAC3, Meridian 563 og Arcam rDac. Den bør vel kanskje få synge en stund før jeg vurderer den nøye.
    Den er knøttliten, den er billig, den har asynkron USB og den tar 24bit/96kHz. Og så låter den varmt, mykt og rikt allerede. Drivverk er av enkleste sort, en gammel Marantz CD57 :D
    rDac blir nok stående, ja. Ved siden av Meridian 563 en stund, for en grundigere sammenliking.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jøgga: Klassereisen

    Ja - DACer MÅ man bare ha. Ganske nylig solgte jeg to DACer - og det angrer jeg på allerede, når jeg tenker på hva jeg kunne ha brukt dem til. I vår digitale tidsalder kan man ikke klare seg uten.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her selges ingen DACer, bare kjøpes. Jeg har mistet tellingen på DACer som har vært innom her, men mine tre siste hifi-kjøp tror jeg har vært DACer, siste var en Nuforce Icon HDP. Glimrende liten sak.

    Det er gøy å låne og teste litt.
    Her for eksempel et fint lite kaffe-bord på loftet:
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jøsses! En JR- sub!! En sånn har jeg ikke sett siden 1980, omtrent! Jeg kjøpte mitt sett med JR 149 hos Audio 375 i Frognerveien, men subwooferen hadde jeg ikke råd til dengang....
     

    Haddock

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2010
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Jøgga: Klassereisen

    ottone skrev:
    I et anlegg nr.2 er det greit å ikke bruke altfor mye penger, men skikkelig kilder bør man ha.
    Jeg er imponert over den nyankomne Rega Apollo, som erstatter gamle Planet her oppe på loftet.

    Apollo gjør at jeg kanskje ikke trenger AN DAC3 hele tiden. Det må være et godt tegn.
    Kan du si noe om hovedforskjellene på de to Rega spillerene? Jeg har den originale Planet, og er jo nygsgjerrig på hvordan den er sammenliknet med de senere Regaspillerene :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Haddock skrev:
    ottone skrev:
    .......nyankomne Rega Apollo, som erstatter gamle Planet her ...........
    Kan du si noe om hovedforskjellene på de to Rega spillerene? Jeg har den originale Planet, og er jo nygsgjerrig på hvordan den er sammenliknet med de senere Regaspillerene :)
    Godt spørsmål det der. Jeg må innrømme at jeg ikke testet disse to direkte mot hverandre den korte tiden begge var i hus. Planet 2000 var allerede pakket da Apollo ankom, og ble solgt på rekordfart. Det kan være innbilning, men jeg synes at Apollo låter litt glattere og mer silkefin på strykere og sangstemmer enn sånn jeg husker Planet. Begge ble mest brukt med AN DAC og der var det nok ingen forskjell i lyd. Jeg synes å huske at Planet2000 med egen dac spilte mer forskjellig fra AN DAC enn Apollo gjør. Som drivverk er det forskjell, siden Apollo scanner CDen veldig grundig før den setter i gang, bruker stor avspillingsbuffer og leser mer grundig og stabilt enn noe annet jeg har vært borti. Begge er solide og raske drivverk, med stabil avlesning, klangfull og levende lyd fra intern dac, kabinett og konstruksjon ganske lik, men Apollo ett hakk foran med sin superrobuste avlesning. Selv om den bruker 8 sekunder å tenke seg om når du putter i en skive, er den lynrask på sporskifte og skipping etterpå. Og så er den jo nyere da, så forventet levetid er lengre.

    Jeg har vurdert å gå opp til en Rega Saturn, for eventuelt å spille uten DAC3. Men nei, man kvitter seg ikke med en AN DAC, det ville jeg alltid kommet til å angre. Den er kommet for å bli.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    impulse skrev:
    Jøsses! En JR- sub!! En sånn har jeg ikke sett siden 1980, omtrent! Jeg kjøpte mitt sett med JR 149 hos Audio 375 i Frognerveien, men subwooferen hadde jeg ikke råd til dengang....
    Ja, en gammel Rogers sub på besøk, medfølgende eksternt delefilter. Kona likte den med en gang, og døpte den kaffebordet. Den oppfører seg rimelig sivilisert med ESL63 i det knøttlille rommet, avlaster så jeg kan spille rock med større trøkk hvis ønskelig. Ikke at jeg trenger det, egentlig, men kjekt å prøve når muligheten er der.
    Den avlaster, joda, men ESL mister luftigheten og magien, det skyldes mulig delefilteret, så permanent blir det nok ikke.

    Ellers prøves også litt forskjellig uforpliktende på effektsiden, gammelt og enkelt.

    Lumley Reference, Quad 303 og Quad II. Lumley leder foreløpig.

    ps: Info for eventuelt forvirrede: Tråden skiftet nylig navn fra det litt foreldete "Klassereisen"
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Mye lekre saker innom hos deg. Ser ut som du har det gøy!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fra stuevinduene våre ser vi rett over på antennene på Telenor sitt gamle hovedkontor i Stavanger, sannsyligvis noe mobil-greier, og jeg mistenker at de er medskyldige i radiostøy-problemene vi har på den siden av huset.



    FM-radio brukes fremdeles her men skjemmes av høyfrekvent bakgrunnsstøy, og min kjære Graham Slee Reflex C RIAA er altfor følsom for dette miljøet og måtte settes på lager. På motsatt ende av huset og en etasje opp var den stille som graven, og kanskje kommer den til sin rett i en annen setting en vakker dag. Den er ikke verdens dyreste boks, like fullt et av de fineste hifi-apparatene jeg har eid, så jeg tror jeg fjerner den salgsannonsen :)

    Men for å få ro i sjelen og unngå tinitus måtte det altså skaffes en erstatning til fronten mot Telenor. Den kom i form av en Sugden A21SE Stage Two



    Denne er satt til MM fra fabrikken, men kan lett (lett når jeg fant ut av det) modifiseres til MC med noen enkle jumpers.



    Jumpers dukket uoppfordret opp her og alt faller på plass. Takk til gode venner.
    Sugden låter varmt og stort, litt på den mørke siden kanskje og ikke fullt så oppløst, åpent og fritt lettflytende som Reflexen, men likevel levende og rikt og fullt ut tilfredsstillende i dette rommet.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når man får subwoofer i hus er det fristende å begynne å måle litt.
    I mangel av egnet målemikrofon får Zoom H4 gjøre susen.
    Da blir alle lytteinntykk om romresonnanser bekreftet

    Her en kvikk måling av venstre og høyre kanal, målt langt frem midt mellom høyttalerne, med en kanal fra mikrofon som peker mot høyre kanal.
    Romresonnansene blir vi ikke helt kvitt, med topper rundt 70 og 90Hz, men tydelig at den minste MJ hjelper godt nedover og lager ikke kaos med Harbeth SHL5. De høye frekvensene bryr jeg meg mindre om. Forskjellen vi ser her skyldes at mikrofonen peker mot høyre kanal. Interessant å se forskjellene i de to kanalene rundt 40 og 70 Hz. Her må det mange målinger til, og det må vente til en gang jeg er alene i huset.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi pusset opp et lite bad her i huset, og fikk levert blandebatteri fra den italienske produsent Ottone. Tilfeldig? Neppe :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Vi pusset opp et lite bad her i huset, og fikk levert blandebatteri fra den italienske produsent Ottone. Tilfeldig? Neppe :)
    Heh, kjært navn har mange barn :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Villa Ottone står for fall.
    Viste seg å være en typisk betaversjon, meget lovende og til dels spektakulær, men med frustrerende svakheter og svært følsom for brukerfeil.
    Neste release er ennå ikke klar, men det forventes og kreves vesentlig bedre brukervennlighet og spilleforhold.

    Da er det greit å trøste seg med små hifi-kjøp, for å sikre seg gode gode arbeidsforhold i framtidige kriker og kroker.
    Det vil i praksis si ett ekstra par Harbeth monitorer. Så er i hvert fall det på plass.
    Bilde-tråd, ja ok, men disse er så små at de vil ikke synes på bilde. Bare høres.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    målt langt frem midt mellom høyttalerne
    Har målingene noen verdi hvis du ikke har mikrofonen i lytteposisjon?

    Heftig oppsett du har, forresten!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    ottone skrev:
    målt langt frem midt mellom høyttalerne
    Har målingene noen verdi hvis du ikke har mikrofonen i lytteposisjon?

    Heftig oppsett du har, forresten!
    Målinger er mest for moro, foreløpig, og alt må læres.
    Men jeg har lytteposisjoner over alt i dette rommet, og alle målinger avslører assymetri i romresponsen mellom kanalene.
    Bare en ting å gjøre: flytte :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ferie og hifi-pause, men noe må likevel med.

    Rett bortenfor hotellet vårt dukker plutselig dette skiltet opp:



    Jeg visste at det fantes, men ikke at vi skulle bli nære naboer. Standsmessig sted visstnok, dette også.
    Verden er ikke så stor.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Merkelig nok måtte vi bli godt voksne før vi la ferien til Italia for første gang, forstå det den som kan.

    Etter råd fra HFSere på off-topic, og stikk i strid med råd fra noen, la vi turen innom bl.a. San Gimignano i Toscana, på vår vei sørover til Elba. Vi ser absolutt ingen grunn til å styre unna San Gimignano i slutten av juni. Absolutt ingen.


    Ikke den styggeste byen vi har sett. Ingen biler, og ikke tett med turister.
    Hotellet vårt nede til høyre ved parasollene.



    Hotellet, med våre vinduer rett over inngangen


    med utsikt over Piazza Della Cisterna


    Det gode liv begynner gjerne med en god frokost, og utsikten fra bordet er godkjent
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke hifi dette, jeg vet det, men litt high-end og helt klart musikalsk opplevlese av Toscana.

    De gode liv fortsatte med en is hos verdensmesteren i iskrem rett ved.


    og en enkel lunch på en tilfeldig valgt fortauskafé.


    etterfulgt av litt shopping

    god balanse i vareutvalget i den nærmeste sportsbutikken

    og enda mer av det gode


    Det tar ikke lang tid før både unge og gamle er Italia-frelst. Fullstendig frelst.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Jada, ingen tvil :)

    Min kone, som er arkitekt, visste lite om reiseruta jeg hadde bestilt, og hadde særdeles lite lyst til å forlate San Gimignano.

    og det hadde jeg full forståelse for. Hit kommer vi garantert tilbake.

    Men det var hun som maste om at vi absolutt måtte ta en tur innom Siena også......

    -så får det bare være at Harbeth-par nr.2 ligger uåpnet i kartongen på loftet hjemme.
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Mmm, deilige bilder!
    Itialienerne er verdensmestre på iskrem!!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Siena er en vakker historisk by, som besøkes av mange turister i sesongen.
    Vi var positivt overrasket over hvor greit det gikk i San Gimignano, så vi la inn en dagsvisitt i Siena på veien videre sørover.

    Det ble fort klart at her var det snakk om en annen type trengsel, ja.
    Piazza del Campo ble identifisert på bykartet, ikke langt å gå fra parkeringen, vi tenkte at vi klarer den pluss en katedral og lunch før vi stikker. Var visst bare å følge strømmen av folk.

    Fin piazza, bevares, men vanskelig å komme inn, og det så ikke helt normalt ut.
    Virket nesten som det var noe på gang....
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Piazza del Campo var i ferd med å bli klargjort for hesteløpet Il Palio, men det skulle visst ikke skje før flere dager senere. Det kom stadig mer folk til, betydelig oppbud av politi, folk med TV-kamera, og det begynte å dukke opp folk i gammeldagse kostymer.
    Og trompet-fanfarer!


    Det viste seg at det skulle være trekning av hester til Il Palio. Merkelige greier, og ganske emosjonelt for de lokale.


    Vi hører kraftfull sang i det fjerne, og det kommer folk fra en Contrada (bydel) togende inn med sin utvalgte rytter. Aldri hørt maken til mannssang


    Flere kommer i prosesjon syngende inn, og plassen fylles med folk. Intens stemning.
    Etter trekningen går hver gruppe syngende i prosesjon ut av plassen og rundt i byen med sin rytter og hest.


    Et stykke ut i seremonien skjønner vi hva politioppbudet handler om. Her er det sterke følelser i sving, urgamle greier som er vanskelig å forstå for utenforstående. To Contrada´er braker sammen i fullt slagsmål på piassen på vei ut, noen er visst misfornøyd med trekningen.


    Selve løpet Il Palio gikk noen dager etter at vi var det, så det fikk vi ikke med oss. Kanskje like greit, for ikke alle syns det er et vakkert skue. Svært omdiskutert, dyrevernere ønsker en slutt på hele greia, litt som tyrefekting i Spania.
    50 hester har omkommet i løpene siden 1970, og i år døde en hest under et prøveløp dagen etter at vi var der. Klippene på youtube viser ikke de verste tilfellene, men opptak fra løpet på lørdag gir et visst inntrykk.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn