Heisann, flere som koser seg med edle dråper i glasset ja, har ikke så stor viten på dette feltet men jeg arvet noen flasker fra min fars samling, ikke vet jeg om det er ok Whisky men legger ved et bilde...!
Vis vedlegget 167486
Litt usikker på om jeg har postet noe om "de gamle" årganger whisky, men saken er at whisky som har ligget 20-25 år og mere på fat blir en skjeldnere og skjeldnere vare som nok bare blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i. Derfor vil de også bli dyrere og dyrere!
Prosessen med modning går jo stadig framover og det er i dag ikke like nødvendig som tidligere å lagre whisky så veldig lenge for å få en meget god og drikkende whisky. Av økonomiske årsaker er det gunstig for produsenten å lagre produktet så kort tid som mulig, det representerer død kapital så lenge det ligger på lager og tar opp plass. Derfor vil vi nok se at de langtidslagrede blir færre og færre. Prisøkningen vi selvsagt følge etter og til markedet igjen er i balanse, der produsenten får igjen sine kostnader med lang lagring, vil det bli knapphet på de langtidslagrede og prisene vil gå opp. Når markedet er i balanse vil tilgangen på "gamle" whiskys bli bedre men prisen vil nok ligge noe over hva den gjør i dag.
Derfor ville jeg nok ikke ha åpnet en 30 år gammel Glenfiddich hvis det ikke var en spesiell anledning.