Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Høflighet er en viktig egenskap. Og man skal aldri klage på brennevinet som man får servert av venner ;)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    FallenA skrev:
    Høflighet er en viktig egenskap. Og man skal aldri klage på brennevinet som man får servert av venner ;)
    Sant nok. En velment gave. Jeg er litt i uovernstemmelse med meg selv.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Parelius skrev:
    damemalt i dag; Dalwhinnie 15. Og slikt tar de betalt for… Det er like før jeg inviterer Kompo på an Bailys (eller hvordan slikt noe bokstaveres).
    Dalwhinnie 15 er en maltens tristesse. Den rimeligste er langt bedre.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    om.s skrev:
    Har man lagt noen kroner i en god Whisky, hörer det med ett godt glass, selv anvender jeg Riedel Sommeliers, (www.riedel.com), dette har slik en positiv innvirkning på smaken at de gangene jeg har latt folk teste mot ett vanlig glass, tror ikke hva de smaker, det er som om man drikker to forskjellige varer, selv når de ser at det handler om samme merke og flaske har de vondt for å skjönne det, anbefales!!

    edit: Ser Trane la ut ett bilde av nevnte Riedel glass, det överste.
    Om jeg minnes rett bruker Riedel mye tid på å studere smaksbalansen i de forskjellige viner (og whisky) og hvor på tungen de korresponderende smaksløker sitter, for så å designe glasset slik at retning og fart på drikken når man setter glasset til munnen både gir maksimal munnfølelse og treffer smaksløkene på slik at de karakteristiske smakene fremheves. I tillegg til å sørge for at nesen fanger mest mulig lukt selvsagt. Vi kan jo oppfatte og gjenkjenne mange ganger så mange lukter som smaker. Fx. leste jeg om en guttunge på omtrent 12 som vant whisky blindsmakingkonkurranser...uten noen gang å ha smakt de edle dråper...han nøyde seg med å lukte på dem.

    Nå kommer jeg på at for et år siden, da det også var julegavetid, kjøpte jeg et par Riedel Sommelier Whisky til en venninde. Hun er nordfra, Svolvær, og hadde aldri kommet overens med whisky før hun var på besøk hos meg. Jeg har aldri prøvd å "overbevise" noen når det gjelder mat, drikke eller musikk, - men "det der lukter utrolig fristende" sa hun, og ba om en smak, - dermed var det gjort. Damen ble etter det whiskyelsker. Hun debuterte med 16 år gammel Lagavulin, og det er fortsatt favoritten. Passende for en nordnorsk rødhette oppvokst i i havgapet. Da jeg kjøpte de to glassene til henne stakk damen i butikken en bok oppi posen. Julegave til meg, sa hun. "Riedel - 250 years in glass - history and future". Har helt glemt den, men må nok plukke den opp igjen nu...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    7.460
    Å kjøpe god whisky for deretter å drikkes fra uegnede glass er som å kjøpe en god platespiller for deretter å plassere den i en sofa.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    TJ skrev:
    Ingen som liker en god Ire her?
    Jeg må ha en skvett Jameson 12yo innimellom. Tjære er det beste, men det gjør seg med litt smak av godt treverk innimellom også ;)
    Jo. Middelton very rare var et svært godt bekjentskap. Men det er ikke Whisky, det er Whiskey. Det er noe annet. ;)

    Mvh
    Sniff
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Så hyggelig tråd. Plutselig oppdager man at folket her har sans for flere av livets gleder enn god musikk og audiorelatert kunsthåndtverk! Litt trist å se bilder av ufortjent berømte løse fugler og saft fra brente maiskolber, men livet gir og livet tar.

    Skål medborgere. Skål! 8)


    I skapet nå:
    Talisker 18 years- :D
    The Glenrothes (?-år) ;D Et funn for prisen!!!
    Glen Moray 16 years :)

    Nylig forgangne:
    Dypt savnet. Et symbol på lykkens og livets forgjengelighet:
    The Balvenie Single Barrel 15 Years Old ;D ;D ;D

    Takk for kampen:
    Laphroig med fatstyrke. Det var en lang og hard kamp. Det som ikke knekker en, styrker en. Er det ikke slik? :p ;D ;D

    Mvh
    Sniff
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Sniff skrev:
    I skapet nå:
    Talisker 18 years- :D
    The Glenrothes (?-år) ;D Et funn for prisen!!!
    Glen Moray 16 years :)
    Beskrivelse? Pris? Fotell !

    Sniff skrev:
    Nylig forgangne:
    Dypt savnet. Et symbol på lykkens og livets forgjengelighet:
    The Balvenie Single Barrel 15 Years Old ;D ;D ;D
    Yeah ! Savner den jeg også, men har gode minner. Hadde nær sagt det var en god venn, men det ville kanskje noen oppfattet en smule feil ...hehe
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Trane skrev:
    Sniff skrev:
    I skapet nå:
    Talisker 18 years- :D
    The Glenrothes (?-år) ;D Et funn for prisen!!!
    Glen Moray 16 years :)
    Beskrivelse? Pris? Fotell !

    Sniff skrev:
    Nylig forgangne:
    Dypt savnet. Et symbol på lykkens og livets forgjengelighet:
    The Balvenie Single Barrel 15 Years Old ;D ;D ;D
    Yeah ! Savner den jeg også, men har gode minner. Hadde nær sagt det var en god venn, men det ville kanskje noen oppfattet en smule feil ...hehe
    Ja, ikke sant. Det er en fin ballase det der. ;)

    Har du sans for Balvenie Singel Barrel vil du nok like Glenrothes også. Et par som har prøvd den her mener den er noe lett, men jeg finner en friskhet og delikat sødme med et sammensatt register av smaker. Rettroende i Isle-menigheten kan miste håret på brøstet av mindre, men for oss som vil være gode mot oss selv innimellom eller/og har nok å ta av er denne helt midt i blinken ;D

    Mvh
    Sniff
     

    Inductivius

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Nå går det på Chieftains BANFF 26 år gamel.Veldig gode varer.Rasket den med meg fra juuls i københavn sist helg.Neste blirGorden & macphail sin coal ila cask 64%.Den blir nok turbo.skål.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Her er glasset man burde bruke om man er Hi-Fi objektivist ...

    Riedel Sommelier Blind Tasting Glass!





    Selv bruker jeg Alfredo Häberli's serie med Essence glass -- med unntak for vannglasset så har alle like høy stett (hånden blir jo ikke mindre i løpet av kvelden), og med spesielt utarbeidet glassfasong for bouqueten.

     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    402
    Antall liker
    179
    Var i Dublin for en tid tilbake,stakk innom en "spritsjappe" for og se om de hadde noe godteri.. Hadde en lengre diskusjon med en av ekspeditørene om hvilken whiskey som var den beste,og for og avgjøre valget åpnet han 4 flasker som jeg fikk smake på både vel og lenge.. har nevnt de på polet at de burde gjøre likedan,men fikk ingen positiv respons..endte opp med en Connemara peated singel malt.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Soundproof skrev:
    Her er glasset man burde bruke om man er Hi-Fi objektivist ...

    Riedel Sommelier Blind Tasting Glass!

    For et glass! :eek: :D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    The Observer hadde en liten sak på whisky-snadder tidligere forrige uke, - The sipping forecast

    Noen spennende dråper som de skriver om:
    Laphroaig Quarter Cask (£26, Waitrose, Tesco), which releases creamy sweetness laced with gentle smoke, before adding coconut and vanilla
    ........................................
    Port Ellen 28-year-old (£140, Royal Mile Whiskies, London and Edinburgh, or www.thewhiskyexchange.com) leads with creamy chocolate, lemon zest, creme caramel and a gentle waft of smoke, culminating in dark chocolate.
    ........................................
    Lagavulin 21-year-old, distilled in 1985 (£110, Royal Mile Whiskies, London and Edinburgh, or thewhiskyexchange.com, delivers upfront toasty smokiness, accompanied by vanilla sweetness and orange marmalade, underlined by subtle oak.
    Som pokker at man skal sitte på jobb nå da..........
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Trane skrev:
    The Observer hadde en liten sak på whisky-snadder tidligere forrige uke, - The sipping forecast

    Noen spennende dråper som de skriver om:
    Laphroaig Quarter Cask (£26, Waitrose, Tesco), which releases creamy sweetness laced with gentle smoke, before adding coconut and vanilla
    ........................................
    Port Ellen 28-year-old (£140, Royal Mile Whiskies, London and Edinburgh, or www.thewhiskyexchange.com) leads with creamy chocolate, lemon zest, creme caramel and a gentle waft of smoke, culminating in dark chocolate.
    ........................................
    Lagavulin 21-year-old, distilled in 1985 (£110, Royal Mile Whiskies, London and Edinburgh, or thewhiskyexchange.com, delivers upfront toasty smokiness, accompanied by vanilla sweetness and orange marmalade, underlined by subtle oak.
    Som pokker at man skal sitte på jobb nå da..........
    hmpf, de får jo Quarter Casken til å høres ut som Malibu og de andre som en lett forurenset fruktkompott. :eek:
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    om.s skrev:
    Har man lagt noen kroner i en god Whisky, hörer det med ett godt glass, selv anvender jeg Riedel Sommeliers, (www.riedel.com), dette har slik en positiv innvirkning på smaken at de gangene jeg har latt folk teste mot ett vanlig glass, tror ikke hva de smaker, det er som om man drikker to forskjellige varer, selv når de ser at det handler om samme merke og flaske har de vondt for å skjönne det, anbefales!!

    edit: Ser Trane la ut ett bilde av nevnte Riedel glass, det överste.

    mvh
    Flotte glass det der!
    Ser forresten at Riedel har nøyaktig samme glas i serien Vinum også. Det er da til en vesentlig lavere pris. Ser ut som om eneste forskjell er at Vinum serien er maskinlaget, og Sommeliers er håndlaget. Hvordan ser man forskjell? Det bør jo være mulig å se en prisforskjell på flere hundre kr pr glass? Jeg spør fordi jeg lurer på å kjøpe noen av disse glass.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Dun merker forskjell straks du tar i dem...og audiofile gullører hører selvsagt forskjell på klangen.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Karma skrev:
    om.s skrev:
    Har man lagt noen kroner i en god Whisky, hörer det med ett godt glass, selv anvender jeg Riedel Sommeliers, (www.riedel.com), dette har slik en positiv innvirkning på smaken at de gangene jeg har latt folk teste mot ett vanlig glass, tror ikke hva de smaker, det er som om man drikker to forskjellige varer, selv når de ser at det handler om samme merke og flaske har de vondt for å skjönne det, anbefales!!

    edit: Ser Trane la ut ett bilde av nevnte Riedel glass, det överste.

    mvh
    Flotte glass det der!
    Ser forresten at Riedel har nøyaktig samme glas i serien Vinum også. Det er da til en vesentlig lavere pris. Ser ut som om eneste forskjell er at Vinum serien er maskinlaget, og Sommeliers er håndlaget. Hvordan ser man forskjell? Det bør jo være mulig å se en prisforskjell på flere hundre kr pr glass? Jeg spør fordi jeg lurer på å kjøpe noen av disse glass.
    De håndlagde glassene (Whisky) er tynnerre i godset og ikke like "perfekte" som de maskin fremstillte, om det har noen praktisk betydning vet jeg ikke, men det gir en meget god fölelse å nyte de edle dråper av de håndlagde, de har en annen skjönnhet i seg, om jeg kan utrykke meg slik...

    mvh
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    om.s skrev:
    Karma skrev:
    om.s skrev:
    Har man lagt noen kroner i en god Whisky, hörer det med ett godt glass, selv anvender jeg Riedel Sommeliers, (www.riedel.com), dette har slik en positiv innvirkning på smaken at de gangene jeg har latt folk teste mot ett vanlig glass, tror ikke hva de smaker, det er som om man drikker to forskjellige varer, selv når de ser at det handler om samme merke og flaske har de vondt for å skjönne det, anbefales!!

    edit: Ser Trane la ut ett bilde av nevnte Riedel glass, det överste.

    mvh
    Flotte glass det der!
    Ser forresten at Riedel har nøyaktig samme glas i serien Vinum også. Det er da til en vesentlig lavere pris. Ser ut som om eneste forskjell er at Vinum serien er maskinlaget, og Sommeliers er håndlaget. Hvordan ser man forskjell? Det bør jo være mulig å se en prisforskjell på flere hundre kr pr glass? Jeg spør fordi jeg lurer på å kjøpe noen av disse glass.
    De håndlagde glassene (Whisky) er tynnerre i godset og ikke like "perfekte" som de maskin fremstillte, om det har noen praktisk betydning vet jeg ikke, men det gir en meget god fölelse å nyte de edle dråper av de håndlagde, de har en annen skjönnhet i seg, om jeg kan utrykke meg slik...

    mvh
    Takk for forklaringen. Jeg tror jeg ser hva du mener. Håndlagde glass blir mer som et lite personlig kunstverk, hver for seg. Det blir dermed enda mer tilfredsstillende å samle slike, enn identiske maskinlagde glass. ;)
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    The Balvenie 15 year single barrel.
    Noen som har tatt sjensen på Ardbeg 1974? Er i tankeboksen ::)
     

    gab1968

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Har kjøpt den men ikke prøvd den enda, skal prøve den sammen med 1974 Provenance på Lørdag ;D
    Men iht til The Whisky bible 2008 så skal den være bra, får hederlig omtale og 94p

    Hilsen
    Geir
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    Talisker 18. Et lett skuldertrekk.

    Edit: Den dårlige (???) nyheten er at jeg tydeligvis har utviklet whiskydilla. Ikke engang akevitten er den samme. Me oh my. RIP.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    O.t.
    jowil skrev:
    ...
    Edit: Den dårlige (???) nyheten er at jeg tydeligvis har utviklet whiskydilla. Ikke engang akevitten er den samme. Me oh my. RIP.
    ;D

    Den gode nyheten er at det er værre en hfifbassillen - «once a picky nose allways a picky nose».

    Forøvrig anbefaler jeg ofte Gammel reserve, evt et besøk på Fyret på Yungstroget.

    mvh
    KJ
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    gab1968 skrev:
    Har kjøpt den men ikke prøvd den enda, skal prøve den sammen med 1974 Provenance på Lørdag ;D
    Men iht til The Whisky bible 2008 så skal den være bra, får hederlig omtale og 94p

    Hilsen
    Geir
    Tror jeg flesker til med en bestilling i dag. Dette må da være et av de aller siste fatene fra det "gamle" destilleriet?
    1974 er en fin årgang ;D

    Må se å få kjøpt meg 2008 utgaven av "bibelen" snart
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Noen preferanser vedr. higland vs isles whisky?

    Etter en grundig gjennomgang med to engelskmenn og en skotte for noen dager siden, ble jeg forklart at det er highland som gjelder. Basta.
     

    gab1968

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    olemar skrev:
    gab1968 skrev:
    Har kjøpt den men ikke prøvd den enda, skal prøve den sammen med 1974 Provenance på Lørdag ;D
    Men iht til The Whisky bible 2008 så skal den være bra, får hederlig omtale og 94p

    Hilsen
    Geir
    Tror jeg flesker til med en bestilling i dag. Dette må da være et av de aller siste fatene fra det "gamle" destilleriet?
    1974 er en fin årgang ;D

    Må se å få kjøpt meg 2008 utgaven av "bibelen" snart
    Ikke den verste investeringen man kan gjøre tror jeg, gleder meg til å prøve den imorgen, itillegg står ihvertfall Ardbeg Provenace 1974, Ardbeg 1977, Brora 30 2005 / 2007, Bunahabhain 18 / 25 og Laphroaig 25 på programmet Muligens også Glen Ord 25 /28 hvis vi ikke er sveiseblinde allerede..
     

    gab1968

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    oddgeir skrev:
    Noen preferanser vedr. higland vs isles whisky?

    Etter en grundig gjennomgang med to engelskmenn og en skotte for noen dager siden, ble jeg forklart at det er highland som gjelder. Basta.
    Den konklusjonen er ikke nødvendigvis riktig, jeg sier ja takk begge deler men hvis jeg må velge går jeg for Islays. Det er en smak sak og man bør selv gjøre seg opp en mening.

    Hilsen
    Geir
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.310
    Antall liker
    3.767
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Åpnet Ardbeg 10 i kveld. Ikke noe nybegynnerwhisky dette her.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    gab1968 skrev:
    oddgeir skrev:
    Noen preferanser vedr. higland vs isles whisky?

    Etter en grundig gjennomgang med to engelskmenn og en skotte for noen dager siden, ble jeg forklart at det er highland som gjelder. Basta.
    Den konklusjonen er ikke nødvendigvis riktig, jeg sier ja takk begge deler men hvis jeg må velge går jeg for Islays. Det er en smak sak og man bør selv gjøre seg opp en mening.

    Hilsen
    Geir
    Har alltid hatt en svakhet for Isle of Jura..
    Sleiven
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Caol Ila er min "foreløpige" favoritt blandt whisky.

    Faktisk, til Julemat... er denne mye bedre enn akevit!

    mvh
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Bruichladdich 12 years old single malt er min favoritt i den anstendige prisklasse.

    "Lys gyllen. Myk, uten røykpreg og med tiltalende innslag av malt, vanilje og pæreaktig frukt, hint av salt. God fylde. Konsentrert, lang og frisk ettersmak. (Produktet er ikke tilsatt karamell)"

    Noen som kan anbefale andre typer, som i likhet med denne har begrenset røksmak?
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    Karma skrev:
    Bruichladdich 12 years old single malt er min favoritt i den anstendige prisklasse.

    "Lys gyllen. Myk, uten røykpreg og med tiltalende innslag av malt, vanilje og pæreaktig frukt, hint av salt. God fylde. Konsentrert, lang og frisk ettersmak. (Produktet er ikke tilsatt karamell)"

    Noen som kan anbefale andre typer, som i likhet med denne har begrenset røksmak?
    Hadde en Murray McDavid Littlemill 1991 for noen uker siden. Tror den matcher den beskrivelsen ganske bra. Dessverre tror jeg ikke den er lett å få tak i lenger. :(
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    jowil skrev:
    Karma skrev:
    Bruichladdich 12 years old single malt er min favoritt i den anstendige prisklasse.

    "Lys gyllen. Myk, uten røykpreg og med tiltalende innslag av malt, vanilje og pæreaktig frukt, hint av salt. God fylde. Konsentrert, lang og frisk ettersmak. (Produktet er ikke tilsatt karamell)"

    Noen som kan anbefale andre typer, som i likhet med denne har begrenset røksmak?
    Hadde en Murray McDavid Littlemill 1991 for noen uker siden. Tror den matcher den beskrivelsen ganske bra. Dessverre tror jeg ikke den er lett å få tak i lenger. :(
    Den er jo laget av samme produsent! En spennende beskrivelse og gunstig pris. Lagret i 16 år..ikke verst!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.310
    Antall liker
    3.767
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Åpnet en Springbank 10. God den, men velger nok en eldre type neste gang.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Åpnet en Springbank 10. God den, men velger nok en eldre type neste gang.
    Enig i at eldre Springbank'er er gode, men kan dy meg for de av dem som er sherryfatlagret. Imidlertid Alshus; la din 10 år gamle Springbank stå åpnet en stund, fisk den frem igjen utpå nyåret, og du har en orgie i velsmak. Den blomstrer liksom ikke som helt nyåpnet. Dette er en av whiskyene som har godt av å stå åpnet på flaska, akkurat som f.eks Laddie 15. Heldigvis tør man si :)

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn