Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Var en tur i godteskapet og fant frem noen godsaker i går kveld.


    Det ble visst den tidligere nevnte Linkwood-stafetten.


    Linkwood 10 yrs Dun Bheagan Hogshead tapning...de siste dråpene.
    Linkwood 15 yrs Gordon & Macphail tapning.
    Linkwood 21 yrs Berry Bros. Selection.
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Hei Trane,

    Jeg ser du kombinerer whisky med cigarer. Slett ikke dumt, synes nå jeg da. ;D

    God sjokolade, gjerne mørk, whisky og en god Havaneser - Rome y Julieta, coronitas - da er far i lykkeland! ;D

    Men det må foregå på terassen, sier mor og det kan jeg jo også forstå :-\ , men nå er det så jævlig mye mygg ute at det nok må vente noen uker. :-\ :'(
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Nå bestillte jeg akkurat en Bunnahabhain 18 y.o, noen som har erfaring med denne?

    /C
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Sleiven skrev om 12åringen på forrige side.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Trane skrev:
    up skrev:
    Whisky ble i sin tid laget som en erstatning for den ultimate drikk, nemlig cocnac.
    Hvorfor å tviholde på det nest beste ?? De fleste ender til slutt med cocnac allikevel. ;)
    Hæ ?!

    For å sitere Bar & Cigar sin hjemmeside;
    Cognacrevolusjon på polet!

    Visste du at i alle år har vi blitt lurt av Hennesy, Bache Gabrielsen og alle de kjente tax-free merkene? De har nemleg tilsatt tre-ekstrakt, sukker og karamell, slik at produktet skal gi inntrykk av å være eldre enn cognacen er samt å være "så god at den smaker som fløte!"
    Kanskje noe av grunnen til at stort sett alt jeg har smakt (med noen få unntak) av cognac har vært en smule pompøst og søtt.
    Cocnac ble mye brukt som "medisin", men pga. landsomfattende sykdom på drueplantasjene, ble produksjon av whisky endelig utviket som et populært alternativ. ;)

    Når det gjelder tilsetning av tre-ekstrakt, sukker og karamell, har vi cocnac-elskere ikke blitt lurt. Det benyttes av de aller fleste cocnac-produsenter og finnes også som informasjon fra samtlige. :)

    up
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Dagens eliksir er Bowmore Surf
    litt vassen fremst på tunga, vesentlig kraftigere i ganen og lengre bak på tunga. Litt kort ettersmak i svelget.

    mvh
    KJ
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Casle skrev:
    Nå bestillte jeg akkurat en Bunnahabhain 18 y.o, noen som har erfaring med denne?

    /C



    Bestilte en flaske for en måned tid siden, og ble ikke skuffet. En meget elegant og mer moden utgave av 12 åringen. Vel verdt pengene :)

    Så god at jeg bestilte 25 åringen også. Den er den beste bunnaen jeg har smakt. Venter en flaske Adelphi tappet 9 years old Bunna. Den eneste peatede Bunnaen jeg har hørt om. Spennende :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    KJ skrev:
    Dagens eliksir er Bowmore Surf
    litt vassen fremst på tunga, vesentlig kraftigere i ganen og lengre bak på tunga. Litt kort ettersmak i svelget.

    mvh
    KJ


    Ingen høydare altså?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    ...
    Ingen høydare altså?
    Til min smak er det ingen høydare, jeg foretrekker at de sparker litt tydeligere. Jeg oppfater Surfen som ganske rund og enkel til å være en Islay og Bowmore, den er litt for snill til min gane. På den andre siden kan det være en utmerket mykstart på en øyvandring på Islay.

    mvh
    KJ
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Surfen er vel en Taxfreevariant? Kanskje den er laget litt snill med vilje?

    Åpner en Ardbeg Uigedail nå.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    TJ skrev:
    Hallo Trane - hva synes du om denne som du viste i inlegget ditt:
    Linkwood 10 yrs Dun Bheagan Hogshead tapning...de siste dråpene.
    Til prisen, som kun var 415, synes jeg det var en utmerket Whisky. Litt røffere kantene enn 15åringen som er rund, fruktig og minner meg om epletrær. Ikke så balansert og elegant som Berry's 21åring. En litt yngre frekkere Linkwood altså, naturlig nok, men definitivt en "sommerfrisk" dram. En stund siden jeg har smakt Linkwood sin egen 14åring, men om ikke minnet spiller meg et puss ville jeg foretrekke Dun Bheagan selvom den er yngre. Dessverre er den nå ute av Vinmonopolet sitt sortiment.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Må bare bumpe opp denne...


    I kveld ble det Berry Bros. sin 21 årige Caol Ila og en 15 år gammel Bruichladdich.
    - Slett ikke værst ;-)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.819
    Antall liker
    4.098
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Whæhh! Der gikk siste slanten av siste flaska Berry's 1982 Caol Ila. Ikke har jeg sett'n i det siste heller, så det er vel tomt.

    Bernt K
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Slainte - laphroaig quarter cask smører musikken her i kveld :D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    I kveld går det på blended whisky, Cutty Sark. Oppdaget brått at det ikke var flere åpnede flasker, bortsett fra en Balwenie 21 år Port Wood, og den var nesten halvtom så den skal spares en stund til. ;) Cutty Sarken har hatt tilhold her i et år allerede så det var vel på tide. :p

    Kjøpte forøvrig en Macallan 1851 Inspiration på OSL da jeg reiste til Irland på ferie i år. Og det var smart for da jeg skulle kjøpe mer i Dublin ville ikke "tante i kassa" pakke det inn i forseglet plastpose. Sta kjærring, så det ble ikke handlet noe Irsk whiskey. Heldigvis har OSL ankomst tax free, så kvoten ble fyllt. ;D ;D Men utvalget på ankomst er forsiktig sagt noe begrenset. Men så lenge de har Aberlour klager ikke jeg. ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    berxter skrev:
    Whæhh! Der gikk siste slanten av siste flaska Berry's 1982 Caol Ila. Ikke har jeg sett'n i det siste heller, så det er vel tomt.

    Bernt K
    På min lokale kommunistsjappe for sprit, på Strømmen, var det faktisk 5 flasker i hyllene sist uke.
    Det er fortsatt mulig å få tak på og jeg tror jeg skal sikre meg en flaske for "trangere tider".
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    TJ skrev:
    Hallo Trane - hva synes du om denne som du viste i inlegget ditt:
    Linkwood 10 yrs Dun Bheagan Hogshead tapning...de siste dråpene.

    Ellers er Glen moray noe av det billigste gode man kan få:
    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...VUk000EIiDawO9sM0000d1C5QZKq?query=glen+moray



    Ser forresten at det finnes 12 og 16 år gamle varianter av denne på Systembolaget. Noen som har smakt noen av disse?
    Ikke bare smakt på alle 3, men også tappet min egen flaske på destilleriet.. ;)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10800.msg490280.html#msg490280

    Relativt lys vare med lite røyk/torvsmak basert på bourbounfat lagring. Selv 61% caskstrength, som jeg har, er uten overdøvende spritkarakter.

    Whiskyboken min sier:
    "Golden in color with ,with a soft, fresh boquet leading into a smooth, medium-sweet and reounded taste, Glem Moray is a Classic Speyside malt."

    Selv sier Glen Moray
    Glen Moray Classic Single Malt Whisky
    Tasting Notes
    'Shortbread, butterscotch and lemongrass'

    Colour
    Light gold.

    Nose
    At full strength, the aroma is fragrant and lightly drying with warming malty notes. The first impression is of butterscotch and shortbread with fresh herbal/grassy notes. Lemon curd and meringue are discovered in the background.

    With water, malt and spices combine to reveal oatmeal with a hint of freshly ground black pepper. Lemongrass, tea-tree oil and heather aromatics give the whisky a fragrance throughout.

    Taste
    The mouthfeel is lightly spiced with a warming and gently mouth watering effect. Malty toffee sweetness is present throughout with blackcurrants and a fragrant citrus lemongrass tang.

    Finish
    Shortbread, fresh herbal notes (lemongrass) and the sweet spiciness of ginger marmalade.
    http://www.glenmoray.com/our-whisky.html


    16 åringen her større andel sherrey fat og fyldigere i smaken.


    mvh
    Sleiven
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Siste smak var av Ardmore 91 Cask strengt. Nydelig, men ble enda bedre etter ti minutters tid i glasset.

    Siste innkjøp var Adelphis tapping av noe så skjeldent som en røyka variant av en 9 årig Bunnahabhain :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.819
    Antall liker
    4.098
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    berxter skrev:
    Whæhh! Der gikk siste slanten av siste flaska Berry's 1982 Caol Ila. Ikke har jeg sett'n i det siste heller, så det er vel tomt.

    Bernt K
    På min lokale kommunistsjappe for sprit, på Strømmen, var det faktisk 5 flasker i hyllene sist uke.
    Det er fortsatt mulig å få tak på og jeg tror jeg skal sikre meg en flaske for "trangere tider".
    Fant 2 flasker på utsalget Valentinlyst i Trondheim i dag, nå er det én igjen.

    Bernt K
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    knutinh skrev:
    Jeg besøkte Talisker-brenneriet i sommer.

    -k
    Heldiggris. Jeg måtte kjøre forbi (var med whisky-uinteresserte "venner"), men fikk besøkt et par andre, bla. Oban. Men endte opp med Talisker på taxfreen :) (Destillers Ed.)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Fin opplevelse?

    Kjøpte du noe lekkert?
    For å være helt ærlig så er dette med whisky-brennerier ganske så kommersialisert og turistifisert der borte.

    Men interessant å få guidet tur gjennom prosessen fra de mottok maltet korn, og fram til tønnene på lager.

    Kjøpte noe single-malt ja. De hadde noen fine greier som var lagret på sherry-fat, og noe mer tradisjonell vare som bare var lagret lenge.

    2% væsketap pr år på tønner, i tillegg til kapitalkostnader.

    Interessant også hvor "enkel" prosessen er. Lite avansert prosess-kjemi, og mye tradisjoner :)

    -k
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    knutinh skrev:
    C. Alshus skrev:
    Fin opplevelse?

    Kjøpte du noe lekkert?
    For å være helt ærlig så er dette med whisky-brennerier ganske så kommersialisert og turistifisert der borte.

    Men interessant å få guidet tur gjennom prosessen fra de mottok maltet korn, og fram til tønnene på lager.

    Kjøpte noe single-malt ja. De hadde noen fine greier som var lagret på sherry-fat, og noe mer tradisjonell vare som bare var lagret lenge.

    2% væsketap pr år på tønner, i tillegg til kapitalkostnader.

    Interessant også hvor "enkel" prosessen er. Lite avansert prosess-kjemi, og mye tradisjoner :)

    -k
    Whisky er jo bare kokt og kondensert øl uten humle... ;)

    Sleiven
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Var innom "Glassbanken" i dag og fant noe jeg ikke har sett før. Upper Ten 12 years.

    Det er blended whisky og ikke single malt, så i utgangspunktet er det ikke noe jeg normalt ville kjøpe, men nysjerrigheten tok overhånd. Sitter her og smaker på drikken og må bare si at dette ikke er dårlig, slett ikke dårlig. Denne drikken har da karakter og er svært interessant prisen tatt i betraktning. Rik men likevel avbalansert røyksmak, klart eikepreg som henger igjen i munnen, og smaker "større" ( les dyrere ) en prisen skulle tilsi.Tror faktisk jeg skal kjøpe noen flasker til lagring.

    Litt artig å se at Polet beskriver den slik: "Rik ravgyllen farge, dypt og kraftig røykpreg. Lang finish og velbalansert karakter" Dyp og kraftig røykpreg er vel ikke slik jeg ville beskrive den, men så heller jeg mot single malt. Smaken er som .... og den er delt!

    Upper Ten er jo av merkene som kan variere ganske mye ut i fra hvilke innkjøp Polet gjør. Denne 12 åringen er så bra at jeg vil anbefale folket å kjøpe en flaske for å sample om det kan være aktuellt å kjøpe mere med tanke på at neste produksjon ikke behøver å være like bra. 369,20 ( hvorfor 20 øre?? ) er ingen upris for denne IMHO. ;)
     
    T

    Tølper

    Gjest
    Jeg skulle kjøpe en flaske Black Label i dag, men var for gjerrig og endte opp med Cutty Sark. Vi får se om jeg overlever.

    Mvh
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tølper skrev:
    Jeg skulle kjøpe en flaske Black Label i dag, men var for gjerrig og endte opp med Cutty Sark. Vi får se om jeg overlever.

    Mvh
    Fikk en Cutty Sark av fruen da hun kom fra syden for et år siden, og den smakte ikke vondt den heller da. Tror ærlig talt at Black Label ikke er verd de ekstra kronasjene, hvis vi skal være helt ærlige. ;) Det er jo "bittelitt" snobberi ute å går blandt oss whisky entusiaster da. Og når vi i tillegg lider av audiohysteri blir ikke resultatet nødvendigvis vakkert! ;D

    Men Upper Ten 12years var faktisk god da.
     
    T

    Tølper

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Tølper skrev:
    Jeg skulle kjøpe en flaske Black Label i dag, men var for gjerrig og endte opp med Cutty Sark. Vi får se om jeg overlever.

    Mvh
    Fikk en Cutty Sark av fruen da hun kom fra syden for et år siden, og den smakte ikke vondt den heller da. Tror ærlig talt at Black Label ikke er verd de ekstra kronasjene, hvis vi skal være helt ærlige. ;) Det er jo "bittelitt" snobberi ute å går blandt oss whisky entusiaster da. Og når vi i tillegg lider av audiohysteri blir ikke resultatet nødvendigvis vakkert! ;D

    Men Upper Ten 12years var faktisk god da.
    Ardbeg (10?) er favoritten så langt i min korte og ensformige liv som whiskydrikker. En del singel malt fungerer dårlig som bajasvin (drikke seg full på). Laphroig f.eks. føler jeg at er en for rik (og skarp?) whisky til at jeg kan drikke mengder. Det er der Black Label er så flott, det er voksenbrus, mmmmm...

    Men de 500 kronene Ardbegen koster er litt i overkant på mitt budsjett.

    Beklager at jeg ikke har kjennervokabularet inne, en annen gang.

    Jeg liker kanskje mindre komplekse whiskyer når alt kommer til alt. Ballantines med karamelfarge går bra det ;). Jameson like så.

    Upper ten 12 skal prøves.

    Mvh
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tølper skrev:
    ................................................. En del singel malt fungerer dårlig som bajasvin (drikke seg full på). Laphroig f.eks. føler jeg at er en for rik (og skarp?) whisky til at jeg kan drikke mengder. Det er der Black Label er så flott, det er voksenbrus, mmmmm...
    Prøv å drikke deg full på Southern Comfort du, det gjør du bare en gang, hvis du ikke er veldig tungnem da. :D


    Tølper skrev:
    Men de 500 kronene Ardbegen koster er litt i overkant på mitt budsjett.
    Dyr whisky kan kun nytes hvis du ikke behøver å tenke på hvor mye den koster. Er man i den situasjonen har man gjerne enten for mye penger eller er for dum til å forstå at man kaster bort pengene sine. Har ikke bestemt meg for hvilken kategori jeg faller inn i :-\ Men jeg trøster meg med at det aller meste er kjøpt inn på reiser i utlandet, og da "sparer" jeg jo veldig mye penger. :D Det var på samme måte da jeg kjøpt dyr HiFi, kjøpte lettbrukt og "sparte" ofseleg med penger. ;D ;D ;D Ved nærmere ettertanke: "dum"! 8)

    Tølper skrev:
    Beklager at jeg ikke har kjennervokabularet inne, en annen gang.
    Det er gjerne som så mye annet i livet 10%" stammespråk" og 90% bløff! ;D ;D
     
    T

    Tølper

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Tølper skrev:
    ................................................. En del singel malt fungerer dårlig som bajasvin (drikke seg full på). Laphroig f.eks. føler jeg at er en for rik (og skarp?) whisky til at jeg kan drikke mengder. Det er der Black Label er så flott, det er voksenbrus, mmmmm...
    Prøv å drikke deg full på Southern Comfort du, det gjør du bare en gang, hvis du ikke er veldig tungnem da. :D


    Tølper skrev:
    Men de 500 kronene Ardbegen koster er litt i overkant på mitt budsjett.
    Dyr whisky kan kun nytes hvis du ikke behøver å tenke på hvor mye den koster. Er man i den situasjonen har man gjerne enten for mye penger eller er for dum til å forstå at man kaster bort pengene sine. Har ikke bestemt meg for hvilken kategori jeg faller inn i :-\ Men jeg trøster meg med at det aller meste er kjøpt inn på reiser i utlandet, og da "sparer" jeg jo veldig mye penger. :D Det var på samme måte da jeg kjøpt dyr HiFi, kjøpte lettbrukt og "sparte" ofseleg med penger. ;D ;D ;D Ved nærmere ettertanke: "dum"! 8)

    Tølper skrev:
    Beklager at jeg ikke har kjennervokabularet inne, en annen gang.
    Det er gjerne som så mye annet i livet 10%" stammespråk" og 90% bløff! ;D ;D
    Ikke å tenke på hvor mye en ting koster er et konsept jeg ikke tror på, men en behøver selvfølgelig ikke å gjøre det i det en nyter en flaske whisky, men å være reflektert i øyeblikket man kjøper den er en annen ting. Sist gang jeg virkelig var blakk brukte jeg mine siste kroner på whisky og inviterte til fest (nå har jeg ingen venner, uten at jeg tror det er en direkte sammenheng). Alkohol budsjettet er en del av ubrukelige ting du ikke virkelig trenger budsjettet mitt, jeg prøver å holde meg innenfor det. En flaske god og dyr whisky betyr med andre ord sjelden annet enn at jeg går glipp av en del andre helt unødvendige "gleder". Ansvarsfull skal en være.

    Ai.
     
    T

    Tølper

    Gjest
    Jeg motsier meg selv ganske ofte. Bare en observasjon.

    Mvh
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tølper skrev:
    Jeg motsier meg selv ganske ofte. Bare en observasjon.

    Mvh
    Meget menneskelig, men det høres mye finere ut om du omtaler det som "reflektert". ;)
     
    E

    espenj2005

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Tølper skrev:
    Jeg skulle kjøpe en flaske Black Label i dag, men var for gjerrig og endte opp med Cutty Sark. Vi får se om jeg overlever.

    Mvh
    Fikk en Cutty Sark av fruen da hun kom fra syden for et år siden, og den smakte ikke vondt den heller da. Tror ærlig talt at Black Label ikke er verd de ekstra kronasjene, hvis vi skal være helt ærlige. ;) Det er jo "bittelitt" snobberi ute å går blandt oss whisky entusiaster da. Og når vi i tillegg lider av audiohysteri blir ikke resultatet nødvendigvis vakkert! ;D

    Men Upper Ten 12years var faktisk god da.
    Hallo kamerat!!!
    Hordan kan du si at "VI" ikke synes Black Label er verdt kronene?? Vet du hva BL er ? Den er sammensatt av kanskje verdens beste "nose´s" og består utelukket av høykvalitets single malts. Foreslår at du tar en tur til nærmeste bar, bestiller 2 cl av 4-5 av dine Single malt favoritter for så å avslutte med en Black Label-Kan satse fingre og tær på at du forandrer mening.
    Mvh Espen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel i dårlige tider man skal unne seg overkommelig luksus....som god whisky.

    Hvor mange drammer er det i en flaske ? Om en dram er 4cl får man nesten 20 glass av en flaske. Om det er en Ardbeg til 500,- vil hvert glass malt koste deg 25 kroner. Overkommelig luksus spør du meg ! Følelsen av å lene seg tilbake og nyte smaksrikdommen i en gammel whisky som oser tradisjoner og håndtverk er verdt hver krone spør du meg. På samme måte kan virke som galskap å fyre opp en god cubaner til 150-200 kr. Men, siden det ikke er en vanesak...snarere en liten høytidsstund....så vil jeg heller betrakte det som krydder i hverdagen....det som gjør kan gjøre selv en vanlige onsdag minneverdig.

    Tror jammen jeg skal krydre denne regntunge onsdagsnatten med en 15 år gammel Clynelish Destillers Edition. :p
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Til TannoyGrf,

    Nå har jeg jo egentlig sagt god natt da, men for at du ikke skal irritere deg så mye at du ikke får sove skal du få et svar.

    For det første kan jeg ikke se at vår venn Tølper sa hvilken "sort etikett" han hadde vurdert. Jeg sitter her med en Black Label jeg også, men det er en Captain Morgan Rum. Og den er nok ikke laget av høykvalitets single malts, håper jeg. :eek:

    Så for å kunne vurdere ditt utspill må man kanskje få spesifisert hvlken Black Label du snakker om. ;)

    Men mitt prinsippielle ståsted er at alle varer i Norge som er så skarpt avgiftsbelagt ikke på noen måte er verd prisen! Det gjelder biler, brennevin, bensin og cigarer uten unntak! Sleng på TV lisensen også! At vi til tider kan hevde noe annet er kun et bevis på at selvsuggesjon virker! Ha en fortreffelig god natt. :D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Det er vel i dårlige tider man skal unne seg overkommelig luksus....som god whisky.
    Joda det stemmer nok for meg også, men mest fordi jeg kjøper (ekstremt dyr) god whisky i gode tider og sparer til "den spesielle anledningen". Når da de dårlige tider kommer har jeg ikke råd til å kjøpe middelmådig whisky og må derfor drikke den gode whiskyen, "i mangel av noe annet" ;D ;D

    Misforstå meg rett, men jeg setter også pris på god drikke og gode Havanesere. Men verd pengene når det er kjøpt i Norge? NEI! Og det er da også det politiske formålet med avgiftene, at folk ikke skal synes disse varene er verd pengene, slik at forbruket går ned.

    Så den neste som kommer her og skriver at skarpt beskattet whisky i Norge er "verd pengene" vil jeg kutte ned sånn omtrent ved anklene! :mad: Tenk om en politiker leser det da!! :eek: Da vil han jo prøve å øke avgiftene ytterligere! :eek: ::)
     
    T

    Tølper

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Til TannoyGrf,

    Nå har jeg jo egentlig sagt god natt da, men for at du ikke skal irritere deg så mye at du ikke får sove skal du få et svar.

    For det første kan jeg ikke se at vår venn Tølper sa hvilken "sort etikett" han hadde vurdert. Jeg sitter her med en Black Label jeg også, men det er en Captain Morgan Rum. Og den er nok ikke laget av høykvalitets single malts, håper jeg. :eek:

    Så for å kunne vurdere ditt utspill må man kanskje få spesifisert hvlken Black Label du snakker om. ;)

    Men mitt prinsippielle ståsted er at alle varer i Norge som er så skarpt avgiftsbelagt ikke på noen måte er verd prisen! Det gjelder biler, brennevin, bensin og cigarer uten unntak! Sleng på TV lisensen også! At vi til tider kan hevde noe annet er kun et bevis på at selvsuggesjon virker! Ha en fortreffelig god natt. :D
    I og med at Johnnie Walker Black Label har blitt et varemerke i den grad det har så antok jeg det var overflødig med presisering. Samme drikke har blitt rakket ned på også tidligere i tråden tilsynelatende fordi den ikke er fin nok. Så det er muligens lett å tolke deg i den retning. Jeg absolutt ikke kunnskapene til å bedømme whiskyers kvalitet, dog jeg personlig synes at den er veldig god.

    Jepp jepp.

    Hvorfor to stavemåter, whisky og whiskey?

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn