CDWMcInSpots
Hi-Fi freak
ReplayGain
Fortrinnsvis basert på mine observasjoner av foobar2000s replaygainberegning:
Litt enkelt sagt kan man vel si at replaygain utfra gitte kriterier (lydstyrke(gjennomsnitt) og målverdi: 89 dB SPL) beregner normaliseringsdata for hvert opptak og i tillegg finner toppverdiene for å unngå klipping. Ved avspilling benytter foobar2000 disse + og - dB-verdiene til å endre avspillingslydstyrken.
Jeg er dog noe usikker på hva som skjer hvis klippebeskyttelsen trer inn fordi målt toppverdi + +dB-verdi > 0 dBfs. Vil foobar2000 da avspille opptaket helt uten replaygainjusering eller vil det beregne en ny, men lavere +dB-verdi, slik at avspillingen holder seg under 0 dBfs for den høyeste toppverdien?
Jeg har videre lurt på, hatt mistanke om basert på vanlig lytting, men foreløbig ikke undersøkt, om en del opptak med stort dynamikkomfang, f.eks. Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat", Radka Toneff og Steve Dobrogosz "Fairytales" eller klassisk musikk, får beregnet en postiv (+ dB) replaygainverdi av foobar2000 som er så stor at toppverdiene vil klippe (se over om antiklippmekanismen). Hvis så er tilfelle, ville det kanskje være en idé å analysere hele musikksamlingen for å finne største toppverdi (vs. lydstyrkegjennomsnittet i opptaket) og benytte den til å sette en passende og lavere målverdi istedenfor standardverdien 89 dB SPL? I foobar2000 kan man selv endre denne målverdien.
Hvilket program stammer den viste boksen fra?
Takk.
[...]
Et annet scenario:
- Ta opp musikk uten komprimering og med maksimal toppverdi f.eks. -5 dBfs
- Benytte programvare til å finne differansen mellom 0 dBfs og opptakets maksimale toppverdi (her ~ -5 dBfs)
- Benytte programvare til å øke styrken på hele signalet med differansen fra punkt 2 (her + ~5 dBfs)
- Det prosesserte opptaket har nå maksimal toppverdi ~ 0 dBfs, men det er uten digital klipping, og det er heller ikke dynamisk komprimert eller begrenset/limitert utover begrensningene i opptakskjeden inkl. mikrofon, mikrofonforsterker og ADK
Spørsmål
- [...]
- Jeg formoder at det finnes programvare som enkelt (og automatisk) kan gjennomføre punkt 2 og 3?
- Dette minner (vel) forøvrig mye om replaygainprosessering(?)
Takk, også for bortklippet del om 0dBfs vs. normal analog bølgeform/-topp.[...]
Det er forøvrig ikke sånn Replay Gain fungerer. Den algoritmen gjør ikke peak-normalisering, men beregner den gjennomsnittlige lydstyrken via en enkel psykoakustisk modell og foreslår et avspillingsvolum som gjør at forskjellige innspillinger låter omtrent like høyt. Ideen er basert på filmverdenens standard hvor pink noise ved -20 dBFS på opptaket skal reproduseres som 83 dB SPL i salen. Replay Gain legger til grunn at -20 dBFS skal være 89 dB SPL i lytterommet, og prøver å spille forskjellige spor slik at de låter like høyt som pink noise ved -14 dBFS, samtidig som den tar hensyn til toppene i hver innspilling og passer på at den ikke skrus opp så høyt at de klipper. Mye mer sofistikert enn bare peak-normalisering "on the fly", men man kunne jo ønsket seg ytterligere 6-9 dB headroom. Det kan man forsåvidt fikse ved å modifisere ReplayGain-tags selv ved å trekke fra 6 dB fra alle oppgitte gain-verdier og "lure" avspillingsalgoritmen til å spille av lavere enn den ellers ville gjort, eller (enda bedre) med å ha en gain-justering i avspilleren:
Vis vedlegget 136110
ReplayGain 1.0 specification - Hydrogenaudio Knowledgebase
Fortrinnsvis basert på mine observasjoner av foobar2000s replaygainberegning:
Litt enkelt sagt kan man vel si at replaygain utfra gitte kriterier (lydstyrke(gjennomsnitt) og målverdi: 89 dB SPL) beregner normaliseringsdata for hvert opptak og i tillegg finner toppverdiene for å unngå klipping. Ved avspilling benytter foobar2000 disse + og - dB-verdiene til å endre avspillingslydstyrken.
Jeg er dog noe usikker på hva som skjer hvis klippebeskyttelsen trer inn fordi målt toppverdi + +dB-verdi > 0 dBfs. Vil foobar2000 da avspille opptaket helt uten replaygainjusering eller vil det beregne en ny, men lavere +dB-verdi, slik at avspillingen holder seg under 0 dBfs for den høyeste toppverdien?
Jeg har videre lurt på, hatt mistanke om basert på vanlig lytting, men foreløbig ikke undersøkt, om en del opptak med stort dynamikkomfang, f.eks. Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat", Radka Toneff og Steve Dobrogosz "Fairytales" eller klassisk musikk, får beregnet en postiv (+ dB) replaygainverdi av foobar2000 som er så stor at toppverdiene vil klippe (se over om antiklippmekanismen). Hvis så er tilfelle, ville det kanskje være en idé å analysere hele musikksamlingen for å finne største toppverdi (vs. lydstyrkegjennomsnittet i opptaket) og benytte den til å sette en passende og lavere målverdi istedenfor standardverdien 89 dB SPL? I foobar2000 kan man selv endre denne målverdien.
Hvilket program stammer den viste boksen fra?