Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ReplayGain

    Takk.
    [...]
    Et annet scenario:
    1. Ta opp musikk uten komprimering og med maksimal toppverdi f.eks. -5 dBfs
    2. Benytte programvare til å finne differansen mellom 0 dBfs og opptakets maksimale toppverdi (her ~ -5 dBfs)
    3. Benytte programvare til å øke styrken på hele signalet med differansen fra punkt 2 (her + ~5 dBfs)
    4. Det prosesserte opptaket har nå maksimal toppverdi ~ 0 dBfs, men det er uten digital klipping, og det er heller ikke dynamisk komprimert eller begrenset/limitert utover begrensningene i opptakskjeden inkl. mikrofon, mikrofonforsterker og ADK

    Spørsmål
    • [...]
    • Jeg formoder at det finnes programvare som enkelt (og automatisk) kan gjennomføre punkt 2 og 3?
      • Dette minner (vel) forøvrig mye om replaygainprosessering(?)
    [...]
    Det er forøvrig ikke sånn Replay Gain fungerer. Den algoritmen gjør ikke peak-normalisering, men beregner den gjennomsnittlige lydstyrken via en enkel psykoakustisk modell og foreslår et avspillingsvolum som gjør at forskjellige innspillinger låter omtrent like høyt. Ideen er basert på filmverdenens standard hvor pink noise ved -20 dBFS på opptaket skal reproduseres som 83 dB SPL i salen. Replay Gain legger til grunn at -20 dBFS skal være 89 dB SPL i lytterommet, og prøver å spille forskjellige spor slik at de låter like høyt som pink noise ved -14 dBFS, samtidig som den tar hensyn til toppene i hver innspilling og passer på at den ikke skrus opp så høyt at de klipper. Mye mer sofistikert enn bare peak-normalisering "on the fly", men man kunne jo ønsket seg ytterligere 6-9 dB headroom. Det kan man forsåvidt fikse ved å modifisere ReplayGain-tags selv ved å trekke fra 6 dB fra alle oppgitte gain-verdier og "lure" avspillingsalgoritmen til å spille av lavere enn den ellers ville gjort, eller (enda bedre) med å ha en gain-justering i avspilleren:
    Vis vedlegget 136110

    ReplayGain 1.0 specification - Hydrogenaudio Knowledgebase
    Takk, også for bortklippet del om 0dBfs vs. normal analog bølgeform/-topp.

    Fortrinnsvis basert på mine observasjoner av foobar2000s replaygainberegning:

    Litt enkelt sagt kan man vel si at replaygain utfra gitte kriterier (lydstyrke(gjennomsnitt) og målverdi: 89 dB SPL) beregner normaliseringsdata for hvert opptak og i tillegg finner toppverdiene for å unngå klipping. Ved avspilling benytter foobar2000 disse + og - dB-verdiene til å endre avspillingslydstyrken.

    Jeg er dog noe usikker på hva som skjer hvis klippebeskyttelsen trer inn fordi målt toppverdi + +dB-verdi > 0 dBfs. Vil foobar2000 da avspille opptaket helt uten replaygainjusering eller vil det beregne en ny, men lavere +dB-verdi, slik at avspillingen holder seg under 0 dBfs for den høyeste toppverdien?

    Jeg har videre lurt på, hatt mistanke om basert på vanlig lytting, men foreløbig ikke undersøkt, om en del opptak med stort dynamikkomfang, f.eks. Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat", Radka Toneff og Steve Dobrogosz "Fairytales" eller klassisk musikk, får beregnet en postiv (+ dB) replaygainverdi av foobar2000 som er så stor at toppverdiene vil klippe (se over om antiklippmekanismen). Hvis så er tilfelle, ville det kanskje være en idé å analysere hele musikksamlingen for å finne største toppverdi (vs. lydstyrkegjennomsnittet i opptaket) og benytte den til å sette en passende og lavere målverdi istedenfor standardverdien 89 dB SPL? I foobar2000 kan man selv endre denne målverdien.

    Hvilket program stammer den viste boksen fra?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ReplayGain

    Da jobber den litt annerledes enn jeg trodde ja. Normalisering blir vel å flytte alt nøyaktig som det er, til ønsket gain.

    Da lærte jeg litt i kveld også :).
    Ja, og du kan si at Replay Gain er en form for normalisering, men den normaliserer gjennomsnittlig opplevd lydtrykk, ikke toppene. Da vil kompresjon bare dra ned toppene, mens gjennomsnittlig lydtrykk er det samme som før. Hvis det blir en standardisert del av avspillingskjedene, er lydstyrkekrigen slutt.
    Hvis jeg ikke har misforstått for mye:

    Peaknormalisering
    • Finn differansen mellom opptakets høyeste verdi og ønsket høyeste verdi
    • Benytt differansen (+/- verdi) til å endre hele signalet (opp eller ned)
      • signal + +/- verdi = normalisert signal
    ReplayGain
    • Finn differansen mellom opptakets gjennomsnitlige lydstyrke og en ønsket standardlydstyrke (f.eks. 89 dB SPL)
    • Finn differansen mellom opptakets høyeste verdi og 0 dBfs
    • Benytt lydstyrkedifferansen (+/- verdi) til å endre hele signalet ved avspilling, men pass på at verdien aldri blir (>) 0 dBfs

    Stemmer dette?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audacitys markering av digital klipping

    Jeg har bare så vidt forsøkt Audacity, men har sett en del andre skjermbilder fra Audacity, ikke minst i denne tråden. Hvis jeg har forstått rett, kan Audacity markere digital klipping med farge, muligens rødt. Skrus denne markeringen på straks signalet når 0 dBfs eller er den smart nok til å se forskjell på peaknormaliserte signaler og klippede signaler?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.194
    Antall liker
    4.418
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bare så vidt forsøkt Audacity, men har sett en del andre skjermbilder fra Audacity, ikke minst i denne tråden. Hvis jeg har forstått rett, kan Audacity markere digital klipping med farge, muligens rødt. Skrus denne markeringen på straks signalet når 0 dBfs eller er den smart nok til å se forskjell på peaknormaliserte signaler og klippede signaler?
    Jeg vet ikke hvordan Audacity gjør dette, men jeg tror det er vanlig å «definere» klipping som to eller flere påfølgende samples på 0 dB FS.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt enkelt sagt kan man vel si at replaygain utfra gitte kriterier (lydstyrke(gjennomsnitt) og målverdi: 89 dB SPL) beregner normaliseringsdata for hvert opptak og i tillegg finner toppverdiene for å unngå klipping. Ved avspilling benytter foobar2000 disse + og - dB-verdiene til å endre avspillingslydstyrken.

    Jeg er dog noe usikker på hva som skjer hvis klippebeskyttelsen trer inn fordi målt toppverdi + +dB-verdi > 0 dBfs. Vil foobar2000 da avspille opptaket helt uten replaygainjusering eller vil det beregne en ny, men lavere +dB-verdi, slik at avspillingen holder seg under 0 dBfs for den høyeste toppverdien?

    Jeg har videre lurt på, hatt mistanke om basert på vanlig lytting, men foreløbig ikke undersøkt, om en del opptak med stort dynamikkomfang, f.eks. Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat", Radka Toneff og Steve Dobrogosz "Fairytales" eller klassisk musikk, får beregnet en postiv (+ dB) replaygainverdi av foobar2000 som er så stor at toppverdiene vil klippe (se over om antiklippmekanismen). Hvis så er tilfelle, ville det kanskje være en idé å analysere hele musikksamlingen for å finne største toppverdi (vs. lydstyrkegjennomsnittet i opptaket) og benytte den til å sette en passende og lavere målverdi istedenfor standardverdien 89 dB SPL? I foobar2000 kan man selv endre denne målverdien.

    Hvilket program stammer den viste boksen fra?
    Jeg tror den boksen er fra WinAmp på Windows 7, men jeg må innrømme at jeg bare kopierte den videre fra ReplayGain-siden på hydrogenaudio som jeg linket til, siden poenget var å illustrere måten å gjøre det på.

    Jeg vet ikke helt hvordan de forskjellige programmene håndterer en situasjon hvor angitt gain vil føre til klipping. Det riktigste ville nok være å begrense gain til en mellomverdi sånn at det ikke oppstår noen klipping, og at toppene havner på 0 dBFS eller rett under. Jeg tror det er sånn Logitech Media Center gjør det. Så vidt jeg vet er ikke den Replaygain Target Value-tag'en helt standard, sånn at jeg er ikke sikker på om andre avspillere enn foobar vil forstå den. Men det er jo også en elegant løsning.

    Personlig har jeg vel tenkt sånn at ReplayGain er en kjempefordel ved normal lytting, men hvis jeg vil klemme all tilgjengelig lydkvalitet ut av opptaket, så skrur jeg av ReplayGain-funksjonen ved avspilling og justerer volumet manuelt med den analoge volumkontrollen etter D/A-konvertering. Derfor har jeg heller ikke tuklet noe særlig med de tallene som ReplayGain beregner. Ennå. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg ikke har misforstått for mye:

    Peaknormalisering
    • Finn differansen mellom opptakets høyeste verdi og ønsket høyeste verdi
    • Benytt differansen (+/- verdi) til å endre hele signalet (opp eller ned)
      • signal + +/- verdi = normalisert signal
    ReplayGain
    • Finn differansen mellom opptakets gjennomsnitlige lydstyrke og en ønsket standardlydstyrke (f.eks. 89 dB SPL)
    • Finn differansen mellom opptakets høyeste verdi og 0 dBfs
    • Benytt lydstyrkedifferansen (+/- verdi) til å endre hele signalet ved avspilling, men pass på at verdien aldri blir (>) 0 dBfs

    Stemmer dette?
    Ja, det stemmer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ReplayGain-talltukling for samleplater?

    Så vidt jeg vet er ikke den Replaygain Target Value-tag'en helt standard, sånn at jeg er ikke sikker på om andre avspillere enn foobar vil forstå den. Men det er jo også en elegant løsning.
    Det er i så fall synd.

    MasVis har jo også en eller to innstillinger i denne retning, men (vel) med litt annet formål(?)

    Personlig har jeg vel tenkt sånn at ReplayGain er en kjempefordel ved normal lytting, men hvis jeg vil klemme all tilgjengelig lydkvalitet ut av opptaket, så skrur jeg av ReplayGain-funksjonen ved avspilling og justerer volumet manuelt med den analoge volumkontrollen etter D/A-konvertering. Derfor har jeg heller ikke tuklet noe særlig med de tallene som ReplayGain beregner. Ennå. ;)
    Apropos ReplayGain-talltukling:

    Jeg har lagt merke til at sporene på en del samleplater kan ha meget forskjellige ReplayGain-tall. De kan variere med ganske mange dB fra spor til spor. Dette kan gjelde plater for enkeltartister og ikke minst med ymse artister. Jeg tror at de da har tatt de digitale opptakene (mer eller mindre) slik de originalt har vært benyttet og samlet dem på et nytt fonogram uten (vesentlig) normalisering(sjustering).

    Vamp "Ei med alt" er et interessant eksempel. Den inneholder spor fra det meste av 1990-tallet, men sporene er ikke ordnet kronologisk. På baksiden og eller inne i CD-heftet kan man finne opptaks-, produksjons- og/eller utgivelsesårene. Jeg analyserte den med MasVis for ganske lenge siden og skriver nå etter hukommelsen (som normalt er rimelig god). Tallene varierer mye fra spor til spor. Hvis man derimot ser på spor med samme (utgivelses)år blir tallene mye mer konsistente. Fonogrammet blir isteden en liten demonstrasjon av/reise i tiltagende lydstyrkekrig i norsk populærmusikk, selv for et (overveiende) akustisk band som Vamp.

    I disse tilfellene fremstår albumreplaygain som (tilnærmet) ubrukelig. Det er muligens mest fornuftig å sette albumreplaygain = trackreplaygain på disse slik at man får nogenlunde fornuftige verdier når man spiller med albumreplaygain(?) I Vamp "Ei med alt"-tilfellet o.l. vil det beste antagelig være å beregne albumreplaygain separat for hvert opprinnelige (utgivelses)år slik at man får sporsubgrupper med felles albumreplaygain, men at fonogrammet som helhet har flere ulike albumreplaygainverdier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men det er nå engang slik den samle-CD'en ser ut, og da var det kanskje en mening med det fra utgiverens side. Eller så kan man bare slå av Album Replaygain ved avspilling, og bare ha Track Replaygain aktivt. Da blir det sånn noenlunde riktig.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ReplayGain-talltukling for samleplater?

    Jo, men det er nå engang slik den samle-CD'en ser ut, og da var det kanskje en mening med det fra utgiverens side.
    Basert på alt det rare jeg har sett, så tror jeg ofte at det ikke ligger noen bevisste lydvalg bak dette. Det er nok heller i kategorien plukk spor fra digitalarkivet og produser nytt samlealbum uten mye arbeid. En del av dem er virkelig hummer og kanari.

    Jeg tror derimot at det som regel er høyst bevisste valg på ordinære album og formodentlig også på en del samleplater, kanskje særlig av enkeltartister. Vamp "Ei med alt" er dog neppe en av dem.

    Eller så kan man bare slå av Album Replaygain ved avspilling, og bare ha Track Replaygain aktivt. Da blir det sånn noenlunde riktig.
    I foobar2000 er dette en nedfallsliste der man velger det ene, det andre eller ingenting. I Logitech Squeezebox Touch m.fl. er det vel radioknapper med ditto effekt(?)

    Foreløbig har jeg benyttet trackreplaygain på slike samleplater, men det er ikke en fullgod løsning. Man må jo da vite og huske hvilke samlealbum som ikke er egnet for albumreplaygain og svitsje frem og tilbake avhengig av hva man spiller. Det er ikke spesielt brukervennlig.

    En annen ulempe er at sporene da blir likere enn de egentlig skal være. Noen skal faktisk være ppp (nesten) hele veien, andre har mye ff. Det blir (vel) i praksis mer eller mindre borte med trackreplaygain(?)

    For Vamp "Ei med alt" o.l. er jeg rimelig sikker på at forslaget ovenfor er det beste. I andre tilfeller har man ikke denne muligheten fordi (alle) sporene stammer fra forskjellige kilder. Da er det antagelig knapt noen vei utenom trackreplaygain. Gode idéer mottas med takk.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Fikk tak i plata "Dio" med Jorn, eller Jørn Lande som fyren heter. Ble inspirert av noen svært så bra klipp på Youtube. På denne plata spilles det som tittelen antyder coverversjoner av akkurat DIO.
    Dette må være ny rekord i mishandling av musikk. Det låter helt forferdelig fra begynnelse til slutt. Jeg hadde ambisjoner om å kjøpe en
    del plater med denne karen. Det blir det definitivt ikke noe av, og denne er allerede gått i søpla.
    Huttetu! Hvordan tenker egentlig de som lager slikt møl?

    jorn.gif
    12) .gif
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Huttetu! Hvordan tenker egentlig de som lager slikt møl?
    Kanskje de ikke tenker? Som en kollega sa: "Varför blev det inte som det var tänkt? Jo, för att det faaan inte var tänkt!"

    Jeg pleide å kjøpe musikk for rundt 10000 i året, og gikk sjelden innom Platekompaniet uten å komme ut igjen med en kassalapp på 5-600 kr. Etterhvert la jeg merke til at fler og fler av CD'ene jeg kjøpte bare ble spilt én gang før de gikk i loppemarkedkassa. Til slutt var det forholdsvis bra om en eller to av CD'ene i en gjennomsnittlig handlepose var til å holde ut ved andre gangs gjennomspilling. Nyutgivelser, remasters, og aller verst: gjenutgivelser av back catalog som bare var skrudd i været uten engang å være merket som remaster. Man blir jo lei av det, og så slutter man å kjøpe musikk i den salgskanalen. Nå er jeg vel innom Platekompaniet en gang eller to i året, og bare hvis det er noe en av kidsa ønsker seg til jul eller bursdag. Det er helt slutt på impulskjøpene. En studie i hvordan skyte seg selv i benet, det der.

    Jeg nevner nok en gang at det er mye fint å finne helt gratis på Live Music Archive, mye av det i helt ukomprimerte 24-bits-versjoner. Tre buketter med eksempler:
    Internet Archive Search: litzenberger AND soundboard
    http://archive.org/search.php?query=24bit/48KHz&sort=-avg_rating;-num_reviews
    http://archive.org/search.php?query...ollection:etree&sort=-avg_rating;-num_reviews
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dynamic Range Meter (vs. MasVis)

    Har noen av dere sett på Dynamic Range Meter i forhold til MasVis?

    Det er ikke alltid like lett å finne adressen til nyeste versjon av TT Dynamic Range Meter (Offline). Pleasurize Music opererer med flere delvis synkroniserte vevsider, skral vevsideoppdatering m.m. Google er ofte en bedre vei enn å rote rundt på deres vevsider. Noen lenker:

    Det finnes en foobar2000 Dynamic Range Meter component som heter foo_dynamic_range. Versjonen hos Pleasurize Music er gammel og har passert datosperren, men opphavsmannen har videreutviklet den:
    Jeg forsøkte den i helgen og det ser lovende ut. En fordel med denne er at man kan analysere alle lydfilformater foobar2000 støtter, også høyoppløste. Jeg tror dette også inkluderer CD-avspilling (analyse uten å rippe) og muligens URLer (men her er jeg høyst usikker). Den kan benyttes til batchprosessering av hele musikkkataloger med resultatfillagring for hver fil. Det så ut til å fungere fint hos meg i går. Hvis man ønsker, kan resultatverdier lagres i egne tagger i musikkfilene.

    DR14 T.meter (tool written in python) er som foo_dynamic_range, basert på TT Dynamic Range Meter. Dette er et program skrevet i Python, særlig med henblikk på Linux og Unix, men bør også kunne benyttes på andre plattformer.
    Resultatene kan leveres som en eller flere av følgende
    • A tabbed text file
    • A table formatted in BBCode (useful for forums)
    • An HTML table, for your web-site or blog
    Programmet er antagelig spesielt interessant hvis man ønsker å lage batchprosesseringsprogrammer/-oppsett og kanskje integrere programmet med etterprosessering av resultatene. Jeg formoder at det kan integreres i et større pythonprogram eller samarbeide med det.

    Jeg antar videre at den åpne kildekoden kan benyttes til å utarbeide en tabell som viser sammenhengen mellom DR-verdier og dB-verdier. Da kan man antagelig lettere sammenligne verdier fra Dynamic Range Meter med bl.a. tall fra MasVis og ReplayGain.

    Suggested min. DR values for different typs of music
    Suggested min DR values for different typs of music.jpg


    Kilde: Our Aim | DYNAMIC RANGE | pleasurize music!
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dynamic Range Meter og foo_dynamic_range

    I innlegg #16 i tråden "[not my release] foo_dynamic_range, Dynamic Range Meter" kritiserer bruker Northpack organisasjonen Pleasurize Music Foundation og også algoritmen bak Dynamic Range Meter.

    Han trekker også frem resultatforskjeller mellom det offisielle TT Dynamic Range Meter og foo_dynamic_range, men disse finner Northpack og tedM etterhvert ut av årsaken til. Det viser seg at foo_dynamic_range er OK og mer (fil)robust enn det offisielle TT Dynamic Range Meter.

    #16
    I don't see anything professional about all of this. They don't update their website, forgetting their own announcements as you've said. They don't properly document the algorithm used by the Dynamic Range Meter - but if you actually figure it out, you'll notice that it's pretty coarse and far less apt to match subjective perception than those developed by the EBU or by David Robinson. Than there is the strange case that the foobar plugin still gives DR values hughely different from those reported by the offline DR meter (and that noone seems to care about this fundamental flaw, even 3 months after it has been reported).

    OK, they gave that tool a neat design and made up a coherent CI. Maybe that's the real defition of beeing professional: to enshrine technically deficient products within a big marketing bubble, made out of fancy terms and labels. Some people would certainly agree ;)
    Bruker tedM har undersøkt resultatforskjellene mellom TT Dynamic Range Meter og foo_dynamic_range i innlegg #18:
    #18
    I have the Jethro Tull CD and have scanned the extracted WAV files with both the official DR Meter and the foobar2000 plugin. Results were identical between the official DR Meter and the plugin and also match the values shown in the foobar2000 log of Northpack. I did some further testing and assumed the differences were probably related to MP3 files. I found differences when the source file was MP3 encoded with embedded art. When the embedded art is stripped from the MP3 file the official DR Meter gives the same results as the foobar2000 plugin. So it's clearly a bug in the official DR Meter. It looks like the MP3 decoder of the official DR Meter is reading the embedded art and falsely interprets it as audio data. It might also have problems with other MP3 tags but I haven't done further testing.
    Maybe Northpack can verify this with his Jethro Tull files (assuming they have embedded art) and test with stripped MP3 files and see if the results are still different.
    Northpack følger deretter opp i innlegg #19:
    #19
    Revealing observation, thank you!

    However, my files don't have embedded album art - they are ripped from the original disc with EAC straight to LAME 3.98r -V2, using EAC's tagging capabilities. Afterwars, only Replaygain tags were added with foobar.

    It's not the embedded album art, it's the ID3v2 tag itself. If I strip the ID3v2 tags from the files, only keeping the ID3v1, the output of the DR Offline Meter 1.4a is exactly identical to that of foo_dynamic_range 1.1.0b4. So it is really the "official" DR Meter to blame here - my apologies to the creator of the foobar component.

    That only adds to what I said above concerning the PMF. They implemented some faulty MP3 support for the DR Meter which not only can't handle ID3v2 tags but much worse: it can't handle them in a deceptive way that leads to totally overrated DR values. The reason for the usefulness of the DR Meter despite of its flaws had always been that large DR value database, mostly filled by enthusiasts while the DR Meter was still freely avaiable - now because of that bug all the thousands of records scanned from lossy sources are basically rubbish.

    They really seem to take every possible measure to be self-defeating, don't they?
    Replayain
    Innlegg #16 nevner David Robinson. Han er opphavsmannen til Replayain:
    ReplayGain 1.0 specification - Hydrogenaudio Knowledgebase

    Acknowledgements The original ReplayGain proposal (an archive is also available) was developed by David Robinson and was published 10 July 2001. Additional updates were published by David Robinson through 10 October 2001.
    EBU
    Innlegg #16 nevner også EBU. Se separat innlegg nedenfor.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    EBU: Lydstyrkearbeid og R128

    I innlegg #16 nevner bruker Northpack (se mitt innlegg like ovenfor) også EBU (Den europeiske kringkastingsunion). I denne sammenheng gjelder det nok EBUs lydstyrkearbeid og dets resultater:
    Loudness war - Wikipedia, the free encyclopedia
    Loudness in broadcasting
    [...]
    The European Broadcasting Union is addressing this issue in the EBU PLOUD Group, which includes over 230 audio professionals, many from broadcasters and equipment manufacturers.

    In August 2010 the EBU published EBU Recommendation R 128, which specifies a new way of metering and normalising audio, based on ITU-R BS.1770. It is accompanied by the EBU Loudness Metering specification EBU Tech 3341, which includes the so-called 'EBU Mode' to make meters interoperable. Also a Loudness Range descriptor is defined, in EBU Tech 3342, which helps audio mixers understand what loudness range their material consists of.
    Dette kan jo være ekstra interessant for norske lesere:
    In this Technical Review article, Bjørn Aarseth (NRK) explains how the Norwegian DAB/DAB+ platform is using EBU R 128 for Loudness Normalisation.
    foo_r128norm
    foobar2000-komponenten foo_r128norm
    Implements a simple normalizer DSP based on gated ITU-R BS.1770 Loudness calculation.
    EBU nyttig for oss?
    • Kan noe av av EBUs arbeid være direkte nyttig for oss?
    • Kan vi benytte noe av dette som verktøy i våre egne fonogramundersøkelser?
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    pfpf: An Experimental Estimator of Dynamic Range in Music

    Et annet verktøy jeg har snublet over, men ikke forsøkt er pfpf:
    The dynamic range of a selection of music is dependent on both estimating the time-varying loudness of the music and the timescale used for loudness evaluation. I propose a numerical method of estimating dynamic range that satisfies those dependencies using a modified ITU-R 1770 loudness filter and three moving windows to estimate loudness across three different timescales. The goal is to more accurately measure and compare dynamic range between different music genres and different masterings and processing techniques for the same music.

    Summary of algorithm:
    1. Apply ITU-R 1770 filters to convert amplitude to instantaneous loudness.
    2. Estimate loudness across three different timescales by computing 10ms ("short term"), 200ms ("medium term") and 3000ms ("long term") windowed RMS power.
    3. Decouple timescales by scaling 10ms loudness by 200ms loudness, and 200ms loudness by 3000ms loudness.
    4. Threshold loudness at each timescale to remove silence (optional)
    5. Compute histogram for each loudness estimate
    6. Dynamic range = range between 50th and 97.7th percentile, for each timescale
    Se også innlegg:
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I kommentarene til din første link, Asbjørn:

    “It turns stairway to heaven into a sidewalk”
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tross de målingene låter ikke alt på "Blackwood" så ravgæli - ikke her i allefall. Finnes de som er laaaangt værre.
    Men det er klart, de fire sporene som viser "hardest kjør" låter nærmest slik de ser ut også. Preampen min blinker som f....
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    iTuneshelvetet har tatt over..... hvordan dra musikkfil over til Masvis?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    MasVis: AAC- og ALAC-støtte + alternativer

    iTuneshelvetet har tatt over..... hvordan dra musikkfil over til Masvis?
    Du må sette opp støtte for AAC og/eller ALAC i MasVis. Jeg skrev litt om det for lenge siden, og har senere funnet noen flere potensielle verktøy (bl.a. hos Google?), men jeg har så langt ikke prøvd dem i praksis. Frislippet av ALAC høsten 2011 gav bedre muligheter for gode ALAC-verktøy.

    Se også mine innlegg om MasVis-alternativer f.o.m. innlegg #2453. Jeg finner foobar2000-komponentene spesielt interessante fordi foobar2000 har støtte for alle (rimelig) relevante lydformater, og dynamikkmålekomponentene kan prosessere alle lydformater foobar2000 forstår.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du må sette opp støtte for AAC og/eller ALAC i MasVis. Jeg skrev litt om det for lenge siden, og har senere funnet noen flere potensielle verktøy (bl.a. hos Google?), men jeg har så langt ikke prøvd dem i praksis. Frislippet av ALAC høsten 2011 gav bedre muligheter for gode ALAC-verktøy.

    Se også mine innlegg om MasVis-alternativer f.o.m. innlegg #2453. Jeg finner foobar2000-komponentene spesielt interessante fordi foobar2000 har støtte for alle (rimelig) relevante lydformater, og dynamikkmålekomponentene kan prosessere alle lydformater foobar2000 forstår.
    Takker.
    Skal se hva jeg får til. Er nærmest et null på dette med programvare og hvordan bruke dem. Ja, jeg vet er en slik som ikke leser meg opp eller ikke gir meg før jeg får det til (når det gjelder data)
    Bare det at maskinen selv velger iTunes når jeg vil bruke Windows ( i mangel av Nero på denne maskinen) til å rippe og brenne, sliter jeg med. Sånn går no dagan....
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ripping, avspilling m.m. på Windows-PC

    Takker.
    Skal se hva jeg får til. Er nærmest et null på dette med programvare og hvordan bruke dem. Ja, jeg vet er en slik som ikke leser meg opp eller ikke gir meg før jeg får det til (når det gjelder data)
    Bare det at maskinen selv velger iTunes når jeg vil bruke Windows ( i mangel av Nero på denne maskinen) til å rippe og brenne, sliter jeg med. Sånn går no dagan....
    Betyr dette at du faktisk benytter en Windows-PC som tilfeldigvis har Apple iTunes installert? Apple iTunes er tilsynelatende greit og automatisk, men det tar mange litt snurrige/uønskede automatiske sjefsavgjørelser.

    Hvis du benytter en Windows-PC, bør du antagelig velge dBpoweramp eller Exact Audio Copy til ripping. Det finnes flere HFS-tråder om det. RoDas "jeg starter med"-tråder er et godt eksempel.

    foobar2000 er som nevnt fint til avspilling, spesielt hvis man følger "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" og lenkene i den.

    Mp3tag og Album Art Downloader er nyttige verktøy etter ripping.

    CDBurnerXP er fin til brenning og kopiering av CDer og DVDer.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Betyr dette at du faktisk benytter en Windows-PC som tilfeldigvis har Apple iTunes installert? Apple iTunes er tilsynelatende greit og automatisk, men det tar mange litt snurrige/uønskede automatiske sjefsavgjørelser.

    Hvis du benytter en Windows-PC, bør du antagelig velge dBpoweramp eller Exact Audio Copy til ripping. Det finnes flere HFS-tråder om det. RoDas "jeg starter med"-tråder er et godt eksempel.

    foobar2000 er som nevnt fint til avspilling, spesielt hvis man følger "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" og lenkene i den.

    Mp3tag og Album Art Downloader er nyttige verktøy etter ripping.

    CDBurnerXP er fin til brenning og kopiering av CDer og DVDer.
    Det betyr at jeg bruker en laptop som jeg måtte instalere iTunes i for å få igang iPaden.....
    iTunes funker greit det, sliter som sagt med å få overført til masvis. Tipsene du gav funker sikkert, men igjen- jeg kveles bare ved tanken på å skulle få til dette :eek:;)
    Ser at jeg har installert CDBurnerXP her..... kanskje lære meg den da....?
    Nå skal jeg ikke ta opp mer av tiden din :)Takker igjen
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CD-/DVD-brenning i Windows ++

    Det betyr at jeg bruker en laptop som jeg måtte instalere iTunes i for å få igang iPaden.....
    iTunes funker greit det, sliter som sagt med å få overført til masvis. Tipsene du gav funker sikkert, men igjen- jeg kveles bare ved tanken på å skulle få til dette :eek:;)
    Ser at jeg har installert CDBurnerXP her..... kanskje lære meg den da....?
    Nå skal jeg ikke ta opp mer av tiden din :)Takker igjen
    foobar2000-oppsettsguiden er faktisk meget bra. Jeg tror også at dBpoweramp er (rimelig) selvforklarende og hjelper brukeren til et godt resultat.

    CDBurnerXP krever knapt læring. De vanlig(st)e oppgavene er (vel) selvforklart/-ende(?)

    Forøvrig har Windows f.o.m. i hvert fall Windows XP (enkel) innebygd CD-brenning. Jeg har bare benyttet den til data-CDer (og -DVDer?), men det fungerte helt fint.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    foobar2000-oppsettsguiden er faktisk meget bra. Jeg tror også at dBpoweramp er (rimelig) selvforklarende og hjelper brukeren til et godt resultat.

    CDBurnerXP krever knapt læring. De vanlig(st)e oppgavene er (vel) selvforklart/-ende(?)

    Forøvrig har Windows f.o.m. i hvert fall Windows XP (enkel) innebygd CD-brenning. Jeg har bare benyttet den til data-CDer (og -DVDer?), men det fungerte helt fint.
    Jepp, det var det jeg tenkte å gjøre, men finner ikke hvordan denne blir aktiver automatisk når jeg setter inne n CD til ripping. Har jo gjort det før..... Tjohei. Her kommer det frem at en er tjommy....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.090
    Antall liker
    8.418
    Torget vurderinger
    1
    Universal Japan gav ut de fire første Gentle Giant platene på CD i LP faksimile form. Disse ble originalt utgitt på Vertigo. De to første utgivelsene er fra 2000; Gentle Giant og Octopus. Står intet om remaster på disse. De to neste, Aquiring the taste og Three Friends ble gitt ut i 2005 og på disse står det 2005 24Bit remaster. Det er tydelig på dette eksempelet, som langt fra er det verste, hva remaster stort sett gjør: redusere dynamikken!
    Rekkefølgen er:

    Gentle Giant
    Octopus
    Aquiring the taste (remaster)
    Three Friends (remaster)
     

    Vedlegg

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Her er Columbia CK 31649 (1989) utgaven av Three Friends til sammenligning.

    3friends.gif
     

    Nemomann

    Medlem
    Ble medlem
    07.09.2009
    Innlegg
    46
    Antall liker
    1
    sånne ting burde vore tatt opp i media , i diverse blad og aviser...f.eks månedens dårlige utgivelsa...burde vel få musikera og plateselskap til å reagere
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Windows, CD-ripping vs. -brenning ++

    foobar2000-oppsettsguiden er faktisk meget bra. Jeg tror også at dBpoweramp er (rimelig) selvforklarende og hjelper brukeren til et godt resultat.

    CDBurnerXP krever knapt læring. De vanlig(st)e oppgavene er (vel) selvforklart/-ende(?)

    Forøvrig har Windows f.o.m. i hvert fall Windows XP (enkel) innebygd CD-brenning. Jeg har bare benyttet den til data-CDer (og -DVDer?), men det fungerte helt fint.
    Jepp, det var det jeg tenkte å gjøre, men finner ikke hvordan denne blir aktiver automatisk når jeg setter inne n CD til ripping. Har jo gjort det før..... Tjohei. Her kommer det frem at en er tjommy....
    Nå forveksler/blander du sammen CD-/DVD-brenning og -ripping. Det første er å skrive innhold, f.eks. data, musikk eller film, på/til et fysisk medium. Det siste er å lese/ekstrahere innhold, f.eks. musikk eller film, fra et fysisk medium for lagring f.eks. på en harddisk.

    Hvilket program Windows starter opp/aktiverer når du stikker inn en CD i PCens CD-/DVD-leser, er opp til deg. Dette er noe man konfigurerer i de ulike programmene (og muligens Windows selv). Er du riktig "heldig, startes flere programmer.

    Det er ikke opplagt hva som er beste oppførsel når man stikker inn en CD:
    • Ikke gjøre noe slik at brukeren kan velge for hver gang
    • Starte avspillingsprogram
    • Starte rippeprogram
    Jeg synes ofte at første punkt er best.

    Under en rippeøkt er det f.eks. fint å ha rippeprogrammet konstant oppe, og så bytte CDer uten å stenge rippeprogrammet. Da vil rippeprogrammet straks forstå at det har fått en ny CD og starte forberedelsene til en ny CD-ripp.

    PS: Dette hører vel egentlig hjemme i en eller flere andre (eksisterende) tråder(?)
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Joe Bonamassa - Driving Towards The Daylight

    Hvordan låter dette mon tro? :mad:
    joe.gif
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    foobar2000 og nettradio: Inspeksjon av dynamisk kompresjon

    Har noen av dere sett på Dynamic Range Meter i forhold til MasVis?
    [...]
    Det finnes en foobar2000 Dynamic Range Meter component som heter foo_dynamic_range. Versjonen hos Pleasurize Music er gammel og har passert datosperren, men opphavsmannen har videreutviklet den:
    Jeg forsøkte den i helgen og det ser lovende ut. En fordel med denne er at man kan analysere alle lydfilformater foobar2000 støtter, også høyoppløste. Jeg tror dette også inkluderer CD-avspilling (analyse uten å rippe) og muligens URLer (men her er jeg høyst usikker). Den kan benyttes til batchprosessering av hele musikkkataloger med resultatfillagring for hver fil. Det så ut til å fungere fint hos meg i går. Hvis man ønsker, kan resultatverdier lagres i egne tagger i musikkfilene.
    [...]
    Jeg eksperimenterte og sullet med nettradio i helgen.

    foobar2000 kan spille nettradio. Hvis nettradiostrømmen:
    • Er en spilleliste, typisk .pls eller .m3u, kan man laste URLen direkte i foobar2000 som en spilleliste
    • Ikke er en spilleliste, må man opprette en spilleliste, og så legge URLen til som et (antagelig eneste) element i spillelisten
    DarkOne_v3_0_1_bambadoo.jpg

    Skjermbilde fra bambadoos utmerkede "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" innlegg #9 som viser foobar2000 med "skin" DarkOne v3.0.1

    foo_dynamic_range så dessverre ikke ut til å virke under avspilling av nettradio, men det gjør derimot dynamisk, grafisk visning av signalnivå (peak?) og frekvenssøyledigram når man benytter "skin" DarkOne v3.0.1 som vist på bildet ovenfor. Når man spiller nettradio har man gjerne mindre informasjon så man vil ikke nødvendigvis få alle bilder o.l. man ser ovenfor.

    Nede til venstre rett over forsidebildet av Diana Krall "Live in Paris" er grafisk visning av signalnivå i form av 2 liggende søyler og noen røde streker som jeg tror forteller noe om dynamikk i toppen, og er vel kanskje en slags hold/forsink toppvisning. De røde strekene er typisk meget korte når det er mye dynamisk kompresjon (f.eks. Duffy "Rockferry") og betydelig lengre hvis det er mye dynamikk. Det er imidlertid de blå liggende søylene som varierer mest og hyppigst. Når det er mye dynamisk kompresjon har de tilnærmet fullt utslag nesten hele tiden. Det er kun litt blafring i toppen.

    Spekrogrammet(?) rett over de liggende søylene gjelder sangen man spiller når man spiller fra egen samling. Det gir et (meget) raskt bilde av en sang akkurat som hos MasVis. Nyere fonogrammer gir mye mer sverte enn eldre. Det vises ikke ved spilling av nettradio. Det skyldes at foobar2000 gjør en rask analyse like etter at man starter avspilling av en sang for deretter å vise grafikken så lenge man spiller sangen. Det er mulig at foobar2000 forhåndsberegner disse hvis man spiller album (og spillelister?) i standardrekkefølge. Når man spiller nettradio, har ikke foobar2000 mulighet til å se hele sangen før det nærmer seg slutten av den og siste del er bufret.

    Øverst midt på ser vi et frekvenssøyledigram som viser bass i midten og diskant lengst fra midten (venstre og høyre kanal). Søylene er blå med en rød flekk for hold/forsink toppvisning. Når det er mye dynamisk kompresjon er søylene (typisk) lange, med nesten konstant høyde, og alle er høye. Når det er lite dynamisk kompresjon er de lavere, tidvis borte og mye mer varierte over frekvensspekter og tid. Man kan f.eks. se stemmebruken og glissandoene til Cowboy Junkies' vokalist Margo Timmins på bl.a. åpningssporet "Mining for Gold" på "The Trinity Session". Dette frekvenssøyledigrammet er ofte ganske fascinerende å se på samtidig som man hører på musikken. Det kan faktisk gi ny innsikt. Frekvenssøyledigrammet er også aktivt når man spiller nettradio.

    Dette kan til sammen være et nyttig verktøy for å få et inntrykk av om en nettradiokanal har mye dynamisk kompresjon.

    Det blir spesielt nyttig hvis man i tillegg har noen referanser å forholde seg til som en slags visuell kalibrering. I går tok jeg opp ca. en time fra Folk Alley, som jeg både liker og opplever som bra, med VLC media player. Opptaket kan man så kontrollere med f.eks. MasVis og foo_dynamic_range og se hvordan en gitt komprimeringsgrad samsvarer med det man visuelt ser i foobar2000. Siden man har et opptak, kan dette repeteres slik at man visuelt kan rekalibrere seg selv.

    En radiosending kan gjerne bestå av spor fra forskjellige fonogrammer kombinert med snakk. Nettradiokanalene kan ikke reparere allerede dynamisk komprimerte innspillinger, men de trenger ikke å ødelegge noe eller gjøre vondt verre. Det følger av dette at en time radiosending kan inneholde stor variasjon i dynamisk kompresjonsgrad. Man får et grovt inntrykk med en visuell inspeksjon med foobar2000, et bedre inntrykk med et opptak som man etterpå analyserer med f.eks. MasVis, men ekstra bra blir det hvis man deler opp opptaket i sine respektive biter, dvs. sanger, snakk, osv. Da kan man analysere hver bit/sang akkurat som man analyserer et album. Dette er dessverre tidkrevende. Vi får typisk ikke noe hjelp av pauser mellom sangene slik man får når man tar opp en LP, fordi nettradiokanalene typisk kjører sangene i hverandre og snakker på inn- og utfading. Dette er m.a.o. noe man kun gjør for å bestemme baseline for/"kalibrere" de to andre verktøyene: visuell inspeksjon med foobar2000 og opptak med etterfølgende analyse av hele opptaket som ett spor.

    Jeg benyttet Audacity til oppdeling av opptak.

    Hvordan målte så Folk Alley i går ettermiddag? Slett ikke verst, men jeg har ikke tall og grafer tilgjengelig akkurat nå.

    trex kan sikkert utfylle og korrigere meg der jeg ikke har brukt riktige faguttrykk o.l. for f.eks. oppgaver og det som viser signalnivå.

    Tillegg:
    Se innlegg #2482 "Opptak og analyse av nettradiokanalen Folk Alley" for bl.a. analyseresultater.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da skal vi se at jeg er på sporet igjen...

    Her er et eksempel på hvordan det går an å ødelegge en plate lydmessig med fine musikker på:
    Kristin Minde; Six Feet Over

    Kristin Minde The World.gif
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser bra ut.
    Bare det holder musikalsk også, så er det gulle godt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn