atledreier
Overivrig entusiast
Fikk også samme mail, da jeg står på mailinglista til Tesla. Virker greit og ryddig. En freak-ulykke som kunne skjedd hvilken bil som helst... Det brenner jo bensin og dieselbiler støtt og stadig.
Nå vet jeg ikke hvilken teknologi Tesla bruker her. Det er enten en sensor i felgen som sender trådløs beskjed til datasystemet ombord om hva trykket er. Alternativt er det ABS systemet som merker av at hjulene roterer med ulik hastighet. Når trykket synker vil hjulets diameter endres og hjulets RPM vil endres. ABS systemet melder da at man må sjekke trykket. Når trykket er sjekket resetter man systemet og fortsetter å kjøre. System koblet opp mot ABS er mye billigere enn alternativet.Har du sensorer i vinterdekkene da?
Vik fra meg Satan !!!.................... du burde skifte ut gasspedalen med en joystick! Ev. supplert med trimmepot for smygingen på lav hast du nevnte ovenfor. Synes det virker langt mer "appropriate" for en elbil. Egentlig skulle det være forbudt å bruke uttrykket gasspedal i forbindelse med en elbil.
Skulle likt å se deg montere gasspedal på volumkontrollen på stereoen din, Spiralis! Same same!
Det billigste er å beholde det man har så sant det ikke er tusen ting feil med den.Det er min bil som er treg å selge Asbjørn. Fikk et greit tilbud på en Skoda Octavia 1.8tsi dsg 4x4 som var på vei i systemet og har ca 1 mnd på å selge min. Det er bortimot stillstand på Finn. Har fin pris og grei tekst.
Du har jo et poeng. Det er ikke spesielt involverende å kjøre denne på motorvei, og man sitter gjerne og trimmer cruise control litt opp eller ned for å holde passe avstand til annen trafikk. Når adaptiv cruise control engang kommer blir det enda "verre", da sikter man bare på noe som kjører i passe hastighet og trykker "lock". Deretter blir det vel omtrent som å ri på etslags missil.Du som er så fingernem AssBear, du burde skifte ut gasspedalen med en joystick! Ev. supplert med trimmepot for smygingen på lav hast du nevnte ovenfor. Synes det virker langt mer "appropriate" for en elbil. Egentlig skulle det være forbudt å bruke uttrykket gasspedal i forbindelse med en elbil.
Jadajada. Vann og kneip er også billig..Det billigste er å beholde det man har så sant det ikke er tusen ting feil med den.Det er min bil som er treg å selge Asbjørn. Fikk et greit tilbud på en Skoda Octavia 1.8tsi dsg 4x4 som var på vei i systemet og har ca 1 mnd på å selge min. Det er bortimot stillstand på Finn. Har fin pris og grei tekst.
Sensor i felgen, tydeligvis. En tekniker holdt en liten elektronikkboks borttil hver felg og lastet deretter over den informasjonen til styringssystemet i bilen. Problem solved. Men jeg tipper at det må rekalibreres igjen når sommerdekkene skal på.Nå vet jeg ikke hvilken teknologi Tesla bruker her. Det er enten en sensor i felgen som sender trådløs beskjed til datasystemet ombord om hva trykket er. Alternativt er det ABS systemet som merker av at hjulene roterer med ulik hastighet. Når trykket synker vil hjulets diameter endres og hjulets RPM vil endres. ABS systemet melder da at man må sjekke trykket. Når trykket er sjekket resetter man systemet og fortsetter å kjøre. System koblet opp mot ABS er mye billigere enn alternativet.
Det store gjennombruddet for elbilen er mye nærmere enn bilbransjen tror, mener den tyske trendforskeren Lars Thomsen. Etterspørselen etter bensin- og dieselbiler vil falle dramatisk fra 2016, spår han.
Kilde: Kjører el-bilen snart forbi den vanlige bilen? - AftenpostenDe er ikke snaue, prognosene han drister seg til å levere:
– Vi regner med at vippepunktet kommer i 2016-17. En elbil er da et likeverdig kjøretøy – i yteevne, komfort og rekkevidde – som kan produseres rimeligere og kjøpes og driftes rimeligere av forbruker enn et sammenlignbart kjøretøy med forbrenningsmotor eller hybridisert drivlinje, sier Thomsen.
- 2014: Ved midten av neste år kan Tesla bygge sine batterier for under 120 dollar/kWh (i dag er de under 200 dollar/kWh, hevder Thomsen). Forbedring i batteriteknologi gjør at en kommer opp i 2400 ladesykluser. 1-3 helt nye bilprodusenter dukker opp på markedet.
- 2015: I Nord-Amerika, Japan, Kina og Europa kaprer elbiler mer enn 5 prosent av totalmarkedet.
- 2016: Etterspørselen etter biler med forbrenningsmotor faller massivt.
- 2017: Forhandlere får det svært vanskelig med å selge bruktbiler med forbrenningsmotor. De siste hybridbilene selges. Formel 1 har sin siste sesong.
- 2018: Hybridteknologi brukes bare som forlenger av rekkevidde. Elektrifisering av bybusser og lastebiler skyter fart.