Jeg synes dette virker fornuftig. Nå biter ikke personangrep noe særlig på meg, for jeg regner med at de som leser innleggene er i stand til å skille mellom snørr og barter, men hardere moderering av off-topic avsporinger og rene personangrep ville nok forbedre debattklimaet en hel del. At folk har ulike erfaringer og meninger er jo selve poenget med et diskusjonsforum, så det er viktig å ikke helle barnet ut med badevannet her.Jeg er fortsatt litt i tenkeboksen på hvordan vi evnt. kan løse "kabel-diskusjon" problematikken, og det vil snart bli satt opp noen nye kjøreregler for kabelhjørnet. Jeg forventer ikke at alle kommer til å bli fornøyd med løsningen, men jeg er ganske sikker på at hovedvekten av brukerne ønsker et diskusjonsforum hvor en kan snakke sammen uten personangrep og latterliggjøring. Det er f.eks. flere som har gått til angrep mot Asbjørn, men så langt jeg kan se så kommer han stort sett med sine meninger på en særdeles saklig måte, og vi er vel alle her inne for å dele kunnskap og erfaringer med hverandre. En kan ikke forvente at alle skal være enige med deg til enhver tid, og hvis noen har et annet syn så er ikke løsningen å gå til angrep, men heller godta å være uenige om enkelte temaer.
I enkelte kabeldebatter blir det fort betydelige avsporinger, og det er nok dette som må angripes for at diskusjonen ikke skal gå helt løpsk. Det er veldig vanskelig å sette opp regler for hva det er lov til å diskutere, men det er mulig å sette opp en regel som går på dette med å holde seg til tema, og det er nok eneste realistiske løsningen i kabelhjørnet. Hvis noen ønsker å diskutere en lytteerfaring, så vil et innlegg om at alle kabler låter likt være en nokså betydelig avsporing. Hvis noen ønsker en anbefaling av kabler i et gitt anlegg så må det være lov til å komme med sine meninger, og det være seg om det er Chlas Olson eller Nordost kabler. Vi har allerede en regel som sier at en skal holde seg til tema, men denne må nok forsterkes litt i kabelhjørnet, og evnt. avsporinger som vil medføre krangling og sterke uenigheter må enten fjernes eller flyttes til egne dedikerte tråder.
Ja man kunne starte med at hyle dem ud som tror at det hele drejer sig psykologi, det er bare off topic , og ikke mindst nedgørende for dem som hører lydforskelle.Kabelhysteridiskusjonskranglingen løses enkelt; kast ut de seks-syv mest ihuga kranglefantene fra HFS så roer alt seg! Liten pris å betale for at 25.000 andre skal få fred
Akkurat det jeg siterer er like viktig som det er riktig. Asbjørn er saklig, høflig og tålmodig, han er kompetent som få andre. Det er det som irriterer vettet av enkelte.Det er f.eks. flere som har gått til angrep mot Asbjørn, men så langt jeg kan se så kommer han stort sett med sine meninger på en særdeles saklig måte, og vi er vel alle her inne for å dele kunnskap og erfaringer med hverandre.
Jeg "kører rundt" dette fordi du tydeligvis ikke har lest eller forstått dokumentet jeg linket til for deg, eller det jeg skriver. Så jeg skal prøve en siste gang: TIMD er det samme som slewing. Å designe for lav TIMD er det samme som å designe for høy slew-rate. Otala ga det et nytt navn og skrev om det i kontekst audioforsterkere (og publiserte i AES), men opamp-bransjen har kjent til slewing lenge før den tid (og publiserer i IEEE). Forøvrig vil dårlig slew-rate gi høy THD for høye inngangsfrekvenser, så det er slett ikke slik at en forsterker med høy TIMD er "målemessig perfekt" på noen som helst måte. Men siden audiobransjen ikke har noen standardiserte målemetoder pleide de presumtpvit aldri å måle THD ved høye inngangsfrekvenser før i tiden. Eller å måle slew-rate siden de ikke visste hva det var for noe for Otala relanserte det under navnet TIMD.Forstå ikke rigtigt årsagen til du bliver ved at kører rundt i det her, jeg har givet dig ret i at Otala muligvis ikke var den første som berørte dette problem ,men han var årsagen til audiobranchen begyndte at designe anderledes, for bl.a. at undgår TIM.@Kortvarig: At audioindustrien ligger noen tiår bak resten av elektronikkindustrien har du nok rett i, men les paperet før du kverner videre på dette. TIMD er slewing, ferdig snakka. Det bevises i dokumentet det er linket til og Otala selv har vært med på og satt navnet sitt på. I "opamp-industrien" har slew-rate vært et kjent begrep siden 60-tallet. Det er beskrevet i paperet hvordan man bør gjøre designet for å eliminere slewing (eller TIMD, hva du enn foretrekker å kalle det) i effektforsterkere for audio, og det er ikke veldig vesensforskjellig fra teknikkene for det samme i en opamp.
Den generele elektronik industri er ikke det samme som audio eller billed branchen som er kendetegnet ved at skulle evalueres via ører eller syn , den øvrige elektronikindustri er måling eller process, og det er ikke ligegyldigt hvor tingene/apparaterne skal bruges.
En opamp er typisk en fin og problemfri ting i måling eller process , ideen var at lave den ideale forstærker ved at skabe uendelig høj open loop forstærkning, for derefter at kunne modkoble sig til en ideel forstærker, det som formlerne indikerer vil ske hvis open loop forstærkningen gå mod uendelig høj, og det virker også rigtigt godt i mange sammenhænge. Bare ikke hvis du skal lytte til den.
Det er jo lidt den samme diskussion vi her har med kabler , hvor du og andre mener at elektronikindustriens generele normer gælder universelt, også inden for audiobranchen, men igen det er ikke det samme om der skal måles eller lyttes til kablet, det samme kan siges om modstande , kondensatorer transformatorer stik , spoler osv.....
Otala løftede en flig ved at kæde nogle problemer sammen med lytning og forstærkere, og audioindustrien kom et skridt videre , og endnu engang viste det sig at måle-elektronik og audio ikke nødvendigvis er det samme, men naturligvis er der masser af delmængder som er fælles.
Men det er forskellene og forståelse af disse som er interessante og afgørende, og som bringer audio fremad.
Takk for det! Jeg synes nok det er litt morsomt at enkelte blir så provosert av saklighet og faglige argumenter at det skrikes opp med krav om sensur og utestengelse i innlegg etter innlegg, temaer som så definitivt er off-topic i en diskusjonstråd.Vi får vente og se hva slags justeringer som kommer. Jeg synes det stort sett er så greit som det kan bli, gitt hva slags folk som finnes i verden. Det er mye rart der ute, og her inne (meg selv inkludert).
Men husk. Ingen medisin uten bivirkninger. Lag nå ikke regler som virker som Nozinan. Det er en grunn til at det kalles apedop.
Akkurat det jeg siterer er like viktig som det er riktig. Asbjørn er saklig, høflig og tålmodig, han er kompetent som få andre. De er det som irriterer vettet av enkelte.Det er f.eks. flere som har gått til angrep mot Asbjørn, men så langt jeg kan se så kommer han stort sett med sine meninger på en særdeles saklig måte, og vi er vel alle her inne for å dele kunnskap og erfaringer med hverandre.
Hadde Asbjørn slengt om seg med flåsete slengbemerkninger så hadde han irritert 'menings'-motstanderne mindre enn han gjør nå.
Men, samtidig hadde det nok blitt mer krangling av det.
Nej jeg gider fandeme ikke diskuterer det her mere , jeg har ridset de sammenhænge op jeg mener var vigtigt for den videre udvikling af audio forstærkere og det som jeg mener var Otala's bidrag , og mit link bekræfter dette, naturligvis er SR indblandet i dette, det er jo faktisk det som det bl.a. drejer sig om , og det er meget muligt du har ret i at TIM og SID er det samme , det er der meget der tyder på http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power_amplifier , så vi siger bare at det har du har ret i, temaet er færdig debatteret her fra.^ At han fikk inn et konferansepaper om dette på ICASSP er ikke veldig relevant. Den blir arrangert av gruppen for Acoustics and Signal Processing, ikke Circuits and Systems hvor så å si alle papers om kretsdesign publiseres.
Les publikasjonen jeg linket til, please. Der vises det i klartekst at TIMD er det samme som slewing eller slewrate-begrensing, og Otala har selv satt navnet sitt på det. Fra min side er temaet ferdigdebattert.
Jeg sier ikke at Otala ikke bidro til utviklingen av audioforsterkere, langt derifra. Han gjorde audiomiljøet kjent med konseptet slewrate og slewrate-begrensing, under et nytt navn. Og det vil ødelegge THD ved høye frekvenser og høye signalsving, noe som tydeligvis få eller ingen audioprodusenter målte eller simulerte siden de ikke kjente til det fra før (de brukte trolig kun småsignalmodeller når de designet). Det var siste ord om saken, men igjen anbefaler jeg linken jeg postet om du har interesse av det tekniske.Nej jeg gider fandeme ikke diskuterer det her mere , jeg har ridset det op jeg mener var vigtigt for den videre udvikling af audio forstærkere og det som jeg mener var Otala bidrag , og mit link bekræfter dette, naturligvis er SR blandet ind i dette ,og det er meget muligt du har ret , og det siger vi så bare du har, temaet er færdig debatteret her fra.^ At han fikk inn et konferansepaper om dette på ICASSP er ikke veldig relevant. Den blir arrangert av gruppen for Acoustics and Signal Processing, ikke Circuits and Systems hvor så å si alle papers om kretsdesign publiseres.
Les publikasjonen jeg linket til, please. Der vises det i klartekst at TIMD er det samme som slewing eller slewrate-begrensing, og Otala har selv satt navnet sitt på det. Fra min side er temaet ferdigdebattert.
Det er vel strengt tatt ikke de saklige og faglige argumentene som er problemet? Har forresten aldri blitt provosert av dine argumenter selv om det har lett for å bli for mye reprise.Jeg synes nok det er litt morsomt at enkelte blir så provosert av saklighet og faglige argumenter at det skrikes opp med krav om sensur og utestengelse i innlegg etter innlegg, temaer som så definitivt er off-topic i en diskusjonstråd.
Enig med du.Synes det er bra at det finnes folk som kan det tekniske bak sånn som Asbjørn kan, det beriker forumet veldig! Er alt for mye lureri i markedet generelt.
Det jeg tror her er og at veldig mange ikke forstår det tekniske som skrives, det blir bare som avansert matte.. Masse tall uten noen mening..! Og kan ærlig innrømme at jeg ikke forstår alt.. Men det er ett fag som kan læres og bør være interessant for flere som bla. mekker kabler selv. Dere må vell tro det går an å lage like kabler selv? Er ikke guder som sitter å tvinner kabler og trer på en flott strømpe.. Det aller aller meste lages og selges fra Kina/Asia..
Det jeg også tenker på, er det veldig mange uerfarne blir møtt med i butikker, der de sier de har 50'000.- kr, og når de får tilbudet på komplett anlegg er 10'000.- på kabler.. ?! (Dette har jeg personlig opplevd med en kamerat) skremmende synes jeg..
Er vell egentlig en støtte melding til sånne som, Asbjørn for å ta ett eksempel (siden fler nevner han her) Hadde egentlig ikke tenkt å blande meg her i tråden, men blir litt oppgitt over hele greia, og kjeder meg på jobb
Ja Satan heller. Fotografier er et hån mot dem som hadde en annen oppfattelse av det der og da. Kanskje mennesker som i sitt daglige virke eller på hobbybasis har vært avhengig av ikke å være blind. Fotograferer man noe så kaller man de andre implisitt for idioter som husket noe annet, og det er vel i strid med en eller annen paragraf! Fotografier kan uansett manipuleres og kan derfor aldri brukes som argument mot anekdotiske overbringelser.Den jævla bildemafiaen som tror alt kan fotograferes...
Du kan eventuelt trøste deg med at noen på "den andre siden" er minst like frustrert...Ja man kunne starte med at hyle dem ud som tror at det hele drejer sig psykologi, det er bare off topic , og ikke mindst nedgørende for dem som hører lydforskelle.Kabelhysteridiskusjonskranglingen løses enkelt; kast ut de seks-syv mest ihuga kranglefantene fra HFS så roer alt seg! Liten pris å betale for at 25.000 andre skal få fred
De samme personer har det med at henviser til at apparaterne er defekte hvis de kan formidle lydforskelle på kabler, og det gøres typisk ved enhver given lejlighed, og beviset er nogle forsimplede simulationer, som ikke fortæller en skid om hvordan noget som helst lyder.
At alle apparater skulle være defekte er simpelthen direkte fejlinformation , og fejlinformation er i følge reglerne forbudt.
Iøvrigt forholder det sig omvendt , apparaterne er "defekte ud fra et hi-fi synspunkt" hvis de ikke kan formidle kabelforskelle.
Du kan eventuelt trøste deg med at noen på "den andre siden" er minst like frustrert...Ja man kunne starte med at hyle dem ud som tror at det hele drejer sig psykologi, det er bare off topic , og ikke mindst nedgørende for dem som hører lydforskelle.Kabelhysteridiskusjonskranglingen løses enkelt; kast ut de seks-syv mest ihuga kranglefantene fra HFS så roer alt seg! Liten pris å betale for at 25.000 andre skal få fred
De samme personer har det med at henviser til at apparaterne er defekte hvis de kan formidle lydforskelle på kabler, og det gøres typisk ved enhver given lejlighed, og beviset er nogle forsimplede simulationer, som ikke fortæller en skid om hvordan noget som helst lyder.
At alle apparater skulle være defekte er simpelthen direkte fejlinformation , og fejlinformation er i følge reglerne forbudt.
Iøvrigt forholder det sig omvendt , apparaterne er "defekte ud fra et hi-fi synspunkt" hvis de ikke kan formidle kabelforskelle.
I remember pleading with some of the most brilliant academic and industrial brains in audio to fight against all the nonsense, to speak up loudly and brutally before the untutored drivel gets out of control, but they just laughed, dismissing the “flat-earthers” and “cultists” with a wave of the hand.
Audio Legacy |
Synes nesten synd på ham.
Klart det hadde vært hyggeligere om alle hadde vært enige om de premissene, men "problemet" er jo nettopp at folk er uenig i akkurat dette. Den uenigheten må man akseptere fordi den er der. Det nytter ikke å stenge den ute. Da gjenstår det egentlig bare en ting: hvordan man tolerer uenigheten og diskuterer i lys av den.I stedet burde man diskuterer de mere eller mindre uforklarlige lydforskelle der er på alle passive komponenter kondensatorer kabler modstandene transformatorer osv.
For styr på det, og priserne og mystikken vil normaliserer sig , som de på et eller andet niveau har gjort hos den seriøse selvbygger, fordi prislappen ikke er en hindring for at bruge eller afprøve noget som er "eksotisk" eller tvivlsomt i elektrisk forstand, men mystikken og forklaringerne som mangler er naturligvis stadigvæk indtakt, også hos selvbyggeren.
Som hovedregel på et diskusjonsforum må det være lov å diskutere. Her inne er det visst et ikke ubetydelig antall som ønsker å utveksle erfaringer uten å bli eksponert for for mye haram, og da må vel løsningen være å gi dem en egen liten krok der de kan få være i fred. Andre må selvsagt ha mulighet til å diskutere også kabler på vanlig vis på det vanlige forumet.Da gjenstår det egentlig bare en ting: hvordan man tolerer uenigheten og diskuterer i lys av den.
Enig.Hvordan arter disse personangrepene seg? Jeg får dem aldri helt med meg, hadde vært kjekt å vite hva man skal se etter.
Ja - det blir en slags variant av hjemme-hos-trådene og vennetrådene til diverse hifimerker - der er det fred og fordragelighet som gjelder. Men hvordan skal man håndtere uenighet om f.eks. "innspillingstid for Odin vs Valhalla""? Eller de ørten tipsene man vil få m.h.t. "Nettkabel for Edge G CD-spiller"?Som hovedregel på et diskusjonsforum må det være lov å diskutere. Her inne er det visst et ikke ubetydelig antall som ønsker å utveksle erfaringer uten å bli eksponert for for mye haram, og da må vel løsningen være å gi dem en egen liten krok der de kan få være i fred. Andre må selvsagt ha mulighet til å diskutere også kabler på vanlig vis på det vanlige forumet.Da gjenstår det egentlig bare en ting: hvordan man tolerer uenigheten og diskuterer i lys av den.
Høvding: Kan du ikke bare opprette et "Kabellyttehjørne" der kun lytteopplevelser og fremsnakking* i tråd med kabelprodusentenes utlegninger er tillatt. Trådene i dette subforumet kan få et autogenerert prefix, f.eks. "Kabellyttetråd:". I forumoversikten vil vi ha tråder med titler som:
Kabellyttetråd: Innspillingstid for Odin vs Valhalla
Kabellyttetråd: Ønsker tips til Nettkabel til Edge G CD-spiller
Problemet løst.
*ny populær term
Kanskje verd et forsøk? Det jeg er mest spent på er om de ville kommet til enighet om hvordan de skulle beskrive lydsignaturen til de forskjellige kablene. Er alle enige i at signalkabel fra Nordost gir varm lyd, eller at en USB-kabel i sølv gir kald lyd?Ja - det blir en slags variant av hjemme-hos-trådene og vennetrådene til diverse hifimerker - der er det fred og fordragelighet som gjelder. Men hvordan skal man håndtere uenighet om f.eks. "innspillingstid for Odin vs Valhalla""? Eller de ørten tipsene man vil få m.h.t. "Nettkabel for Edge G CD-spiller"?Som hovedregel på et diskusjonsforum må det være lov å diskutere. Her inne er det visst et ikke ubetydelig antall som ønsker å utveksle erfaringer uten å bli eksponert for for mye haram, og da må vel løsningen være å gi dem en egen liten krok der de kan få være i fred. Andre må selvsagt ha mulighet til å diskutere også kabler på vanlig vis på det vanlige forumet.Da gjenstår det egentlig bare en ting: hvordan man tolerer uenigheten og diskuterer i lys av den.
Høvding: Kan du ikke bare opprette et "Kabellyttehjørne" der kun lytteopplevelser og fremsnakking* i tråd med kabelprodusentenes utlegninger er tillatt. Trådene i dette subforumet kan få et autogenerert prefix, f.eks. "Kabellyttetråd:". I forumoversikten vil vi ha tråder med titler som:
Kabellyttetråd: Innspillingstid for Odin vs Valhalla
Kabellyttetråd: Ønsker tips til Nettkabel til Edge G CD-spiller
Problemet løst.
*ny populær term
Med overhengende fare for å gjenta meg selv: Der har vi ulike erfaringer. Noen av oss erfarer ikke disse uforklarlige lydforskjellene, og er heller ikke helt overbevist om at dette fraværet skyldes dårlige ører eller dårlig anlegg. Interessant nok hører vi lett ulikheter mellom forskjellige mastringer av samme innspilling, ulike opamps, forskjellige effektforsterkere, strømrensere, enkelte kabler og det ene med det andre, men det er veldig lite som er uforklarlig ved dette. Derfor hadde det vært fint å få dokumentert, en gang for alle, at disse fenomenene du beskriver faktisk eksisterer i den virkelige verden. Deretter kan vi sikkert diskutere optimering og "matching".I stedet burde man diskuterer de mere eller mindre uforklarlige lydforskelle der er på alle passive komponenter kondensatorer kabler modstandene transformatorer osv.
Jeg er tungnem. Kan du ikke gi meg med teskje hvordan du hører de forskjellene du angir, men ikke tror de finnes i den virkelig verden? Og, er den virkelige verden begrenset til å gjelde utenfor hodet ditt?Interessant nok hører vi lett ulikheter mellom forskjellige mastringer av samme innspilling, ulike opamps, forskjellige effektforsterkere, strømrensere, enkelte kabler og det ene med det andre, men det er veldig lite som er uforklarlig ved dette. Derfor hadde det vært fint å få dokumentert, en gang for alle, at disse fenomenene du beskriver faktisk eksisterer i den virkelige verden. Deretter kan vi sikkert diskutere optimering og "matching".
Essensen er jo at det er vanskeligt at bevise at lyden eksempelvis er forskellig i samme konstruktion afhængig af om ledematerialet er af kobber eller sølv, det kræver faktisk at man prøver det i praksis.Med overhengende fare for å gjenta meg selv: Der har vi ulike erfaringer. Noen av oss erfarer ikke disse uforklarlige lydforskjellene, og er heller ikke helt overbevist om at dette fraværet skyldes dårlige ører eller dårlig anlegg. Interessant nok hører vi lett ulikheter mellom forskjellige mastringer av samme innspilling, ulike opamps, forskjellige effektforsterkere, strømrensere, enkelte kabler og det ene med det andre, men det er veldig lite som er uforklarlig ved dette. Derfor hadde det vært fint å få dokumentert, en gang for alle, at disse fenomenene du beskriver faktisk eksisterer i den virkelige verden. Deretter kan vi sikkert diskutere optimering og "matching".I stedet burde man diskuterer de mere eller mindre uforklarlige lydforskelle der er på alle passive komponenter kondensatorer kabler modstandene transformatorer osv.
Det blir vanskelig å sette spilleregler for forumdiskusjon hvis det ikke er mulig å diskutere eksistensen av det fenomenet vi skal utveksle erfaringer om.
Det er jo netop det som er interessant , på komponent-niveau, eller man kan kalde det micro niveau , er det ikke noget som helst problem at måle forskel på de enkelte komponenter kabler modstande kondensatorer eller materialer som kobber og sølv.For de som er AES medlemmer kan det være verdt å søke opp en presentasjon som heter "Building Analog in the 2010s" av Bruce E. Hofer fra Audio Precision. Han bør ha litt "cred". Kortversjonen er at det kan være betydelig forskjell på målbar ytelse på passive komponenter.
OK, dårlig formulert. Jeg hører lett de forskjellene jeg nevner, og har til og med greid å høre forskjell på kabler en sjelden gang. De forskjellene tror jeg nok finnes i den virkelige verden og det finnes naturlige forklaringer på dem. Derimot har jeg aldri hørt de "uforklarlige" forskjellene kortvarig nevner, eksempelvis systematisk forskjell mellom ulike ledermetaller. Siden jeg ikke har hørt disse selv til tross for gjentatte forsøk, hadde det vært fint om noen kunne dokumentere dette for meg.Jeg er tungnem. Kan du ikke gi meg med teskje hvordan du hører de forskjellene du angir, men ikke tror de finnes i den virkelig verden? Og, er den virkelige verden begrenset til å gjelde utenfor hodet ditt?Interessant nok hører vi lett ulikheter mellom forskjellige mastringer av samme innspilling, ulike opamps, forskjellige effektforsterkere, strømrensere, enkelte kabler og det ene med det andre, men det er veldig lite som er uforklarlig ved dette. Derfor hadde det vært fint å få dokumentert, en gang for alle, at disse fenomenene du beskriver faktisk eksisterer i den virkelige verden. Deretter kan vi sikkert diskutere optimering og "matching".
Mvh
JMK
Takk.OK, dårlig formulert. Jeg hører lett de forskjellene jeg nevner, og har til og med greid å høre forskjell på kabler en sjelden gang. De forskjellene tror jeg nok finnes i den virkelige verden og det finnes naturlige forklaringer på dem. Derimot har jeg aldri hørt de "uforklarlige" forskjellene kortvarig nevner, eksempelvis systematisk forskjell mellom ulike ledermetaller. Siden jeg ikke har hørt disse selv til tross for gjentatte forsøk, hadde det vært fint om noen kunne dokumentere dette for meg.
Siden vi tydeligvis har helt ulike erfaringer med dette, håper jeg det fortsatt vil være mulig å diskutere eksistensen av fenomenet. Det blir vrient hvis premisset for å få lov til å skrive innlegg på kabelhjørnet er å akseptere at alle påstander fra produsenter, selgere og fornøyde kunder per definisjon er sanne og ikke kan diskuteres.
Og den "virkelige verden" er nok det som finnes utenfor våre respektive hoder, ja. Hva jeg mener å høre eller ikke høre er nå en ting, men den fysiske realiteten er av og til noe annet.
Du mener Tech-hjørnet? Ta gjerne en tur innom der... det har da vitterlig eksistert en stund.Syns det burde opprettes en egen forumkategori der lyd og musikk er underordnet, og kun måledata og grafer kan diskuteres.
Ingen får tilgang til denne kategorien uten målemic og equalizer, som jo er et must for og få riktige målinger.
Hvem har den beste akustikken kunne jo vært et interessant tema, lytting og synsing teller ikke, kun de tørre fakta fra målemicen.
Tallene og grafene lyver ikke, og er mye mer pålitelige enn ørene, som alt for lett kan påvirkes.
Måler det bra, men låter dritt, er det selvfølgelig det imellom ørene det er noe feil med, og det er det mange her på forumet som kan hjelpe deg og forstå