|
Ja, jeg nevnte dette i klimaforskerregnefeiltråden ... De har nok regnet rett, både forskerne og Exxon.
Allerede på høyere nivå: Congressmen want probe of Exxon Mobil 'failing to disclose' climate change data - LA Times
- og noen har til og med måttet bytte hele den elektriske motoren
Og der gikk det opp et nivå til. Slik ser et brev fra en senator ut:Allerede på høyere nivå: Congressmen want probe of Exxon Mobil 'failing to disclose' climate change data - LA Times
Problemet er (sannsynligvis) at 2. generasjon eiere, altså de nest ivrigste elbilentusiastene, nok har noe mindre toleranse for småfeil enn hva de aller mest entusiastiske har. På en måte litt merkelig at dette kommer nå siden jeg har inntrykk av at det har blitt betydelig færre av de irriterende småfeilene (anekdotisk har jeg selv ikke hatt noen av de). Det har også blitt påpekt at dersom Tesla skulle ha kvalitetsproblemer / innkjøringsfeil /etc med folkemodellen Model 3 så vil det være mye, mye mer alvorlig. Ser man bort fra Norge så har nok de fleste Telsa Model S - eiere både en og to biler til, så det er et mindre praktisk problem om bilen må på verksted noen få dager. For folk som har en Tesla som eneste bil så oppleves nok problemet som større. Nå får man lånebil når bilen er på verksted, men poenget gjelder åkke som. Rapporten sier visstnok dog at 97% av kundene ville kjøpt Tesla igjen..
Ikke i nærheten. I følge målinger i Danmark rundt 430 hk. Hadde ikke kjøperne vært så religiøse, og at det faktisk er mer enn nok, så hadde vi nok sett en ny VW skandale. Nå er det kun krusninger på havet ...Elbil har ikke gir så momentet avtar ganske raskt oppover i fart. Dette skjer senere med mer effekt tilgjengelig. Hva man skal med det kan selvsagt diskuteres, men Tesla har sagt at den har 700 hester men så er den ikke i nærheten av det rent faktisk.
Du er ganske selektiv med siteringen din/alternativt så har du ikke lest fredagens DN.
MM, hadde ikke hoppet på jeg heller med dagens dollarkurs.Ventet. Kansellerte for 14 dager siden. Ble for heftig utlegg med 30% høyere valutakurs.
Blir og beholde en Model S som egentlig var en ventebil.
Desverre ingen autopilot, en p85+. Nå liker jeg å kjøre selv, så det er ikke sikkert jeg hadde valgt autopilot fremfor andre ønsker om tilleggsutstyr. Jeg savner hengerfeste som var hovedgrunnen til at jeg ønsket X fremfor S.MM, hadde ikke hoppet på jeg heller med dagens dollarkurs.Ventet. Kansellerte for 14 dager siden. Ble for heftig utlegg med 30% høyere valutakurs.
Blir og beholde en Model S som egentlig var en ventebil.
En S er nå ikke det verste man kan ende opp med her i verden da... selv om det er et ventestadium før noe bedre. Håper du har en med autopilot ... da får du i alle fall en opplevelse av å ha vært med i den aller første puljen av fremtidens transportmiddel.
Psyko-kø hjem fra byen i dag .. koble inn autostyring og bare døse gjennom megakøen ... man blir fort vant med den funksjonen (dag 2 for meg).
En liten oppdatering... jeg endte opp med å bruke SEM auto color som ligger litt utenfor Fjerdingby i Rælingen. Nå har jeg aldri hatt en bil til lakkreparasjon før, men jeg kan vanskelig forestille meg at det er mulig å gjøre mer strøkent arbeide enn hva vedkommende der gjorde (enmannsbedrift). Var ganske mye rimeligere enn Drammen Karosseri. Det er i alle fall klin umulig å se at det er gjort en reparsjon uansett hvor mye jeg nistirrer på området som ble fikset.Har snakket med de, men hadde håpet å spare meg turen til Drammen...Jeg fikk Drammen Karosseri til å fikse ripene på min (både den jeg selv lagde på støtfangeren og resultatet av at bilen ble påsyklet av en kamikaze-mosjonist i en rundkjøring). No issues.
De hentet min på Skøyen og kjørte den til avdelingen på Gjerdrum for fix der, og returnerte den til Skøyen etterpå. Drop-off og pick-up hos jentene i desken hos Tesla.
huff ja.Jeg fikser lakkeringsjobber når jeg er i Praha. Fikk fikset opp bilen i sommer - de lakkerte skjørtene under dørene + fikset begynnende lakkrust (det er en gammel bil) over hele karosseriet. Totalpris: 1600 kr. Helproff jobb. Kan ikke se at det er reparert. Å lakkere det ene skjørtet hos et lakkfirma her i Trondheim ville kostet 6-7000 kr. Så jeg sparte vel 12-14000 kr på å få det fikset i Praha.
(Bilen er gammel og verdien er nedskrevet for lenge siden. Reisekostnadne - bensin og fergebilletter - var på ca 5500 kr. Billig ferie. Forrige gang jeg var i Praha fikk jeg tatt storservice på bilen + bytte av batteri på merkeverksted (BMW). Prisforskjellien i forhold til Norge var ca. 8000 kr, så det betalte den turen også)
Uten at det har så mye å gjøre med hverken Tesla eller hvor man kan få fikset små lakkriper i Norge å gjøre. Det var vel mer et sukk over hvor dyrt slikt er i Norge i forhold til i andre land.
Mva, skatt, strøm, husleie, arb.giver avgift, forsikringer, lønn, matrialer.Nå tok den jobben i Praha 2 dager (leverte bilen på mandag, hentet den på onsdag). Selve forarbeidet og lakkeringsjobben tok vel ikke mer en 4-5 timer (max). 14000 for 4 timers jobb - det blir 3500 kr/t (hvis alt gikk til lønn)- En del overhead skal jo også dekkes, verkstedleie, adm.kostnader, materialer ++, men likevel.
Mva, skatt, strøm, husleie, arb.giver avgift, forsikringer, lønn, matrialer.Nå tok den jobben i Praha 2 dager (leverte bilen på mandag, hentet den på onsdag). Selve forarbeidet og lakkeringsjobben tok vel ikke mer en 4-5 timer (max). 14000 for 4 timers jobb - det blir 3500 kr/t (hvis alt gikk til lønn)- En del overhead skal jo også dekkes, verkstedleie, adm.kostnader, materialer ++, men likevel.
Du kan desverre ikke regne antall timer slik du gjør da bilen må stå inne å herde og da opptar den plass og plass på gulvet = tid de ikke kan bruke på en annen bil.
Regn heller 17-20 timer så er bildet mer korrekt.
Levekostnader i Praha | PrahatipsMva, skatt, strøm, husleie, arb.giver avgift, forsikringer, lønn, matrialer.Nå tok den jobben i Praha 2 dager (leverte bilen på mandag, hentet den på onsdag). Selve forarbeidet og lakkeringsjobben tok vel ikke mer en 4-5 timer (max). 14000 for 4 timers jobb - det blir 3500 kr/t (hvis alt gikk til lønn)- En del overhead skal jo også dekkes, verkstedleie, adm.kostnader, materialer ++, men likevel.
Du kan desverre ikke regne antall timer slik du gjør da bilen må stå inne å herde og da opptar den plass og plass på gulvet = tid de ikke kan bruke på en annen bil.
Regn heller 17-20 timer så er bildet mer korrekt.
Greit nok det, men som sagt greier de jobben til ca. 1/3 av prisen i Praha, til tross for at levekostnadene for de som gjør jobben der er høyere enn de som gjør jobben her. Og de tjener nok til å ha leilighet, bil og å spise ute, selv om det er like dyrt eller dyrere for dem der som det er for oss her.
Magnus Blaker er vel kompisen til Bjart Holtsmark. Noen mindre troverdige opphav til en artikkel må en lete lenge etter.Alle vil vel at alle andre skal tjene mindre enn dem selv, relativt sett...
Vi liker å føle oss rike, gjør vi ikke?
Og miljøvennlige.
Den skitne realiteten bak elbilene
Nei, det er det mest tullete argumentet av alle i denne debatten. Den logiske endestasjonen for det argumentet er at alle i Norge bør installere oljefyr fort som faen slik at vi kan eksportere strømmen vi ellers bruker på å varme boliger og tappevann - noe som fint kan gjøres ved å brenne fyringsolje. Forfatteren og hans åndsfrender antar at ved ren magi så går elbiler på marginalproduksjon mens alt annet som bruker strøm i Norge går på ren og fin vannkraft. Virkningsgraden i en moderne oljefyr ligger skyhøyt over virkningsgraden i et termisk kraftverk."For hver eneste kWh strøm vi bruker selv i Norge, er det en strømmengde vi ikke kan eksportere til EU. Den direkte konsekvensen er at et kraftverk i Europa må produsere mer strøm."
Argumentet kan sikkert brukes for seg, men samtidig må det legges til også for transportmidler med fossil energi som drivstoff.
Hipp hurra, en kan dermed forurense både lokalt og globalt. Pose og sekk..