Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.378
    Antall liker
    1.974
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig med tanke på Teslas ladenettverk. Dette er en enorm fordel i et marked der man kanskje etterhvert vurderer Model S opp mot feks Audi A6, BMW 5-serie ol. At de andre modellene ikke har et velfungerende nettverk med ladestasjoner, må vel sies å være et seriøst handicap.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Når Tesla etablerer ladestasjoner så legger de visstnok opp til at en annen aktør kan sette opp lader uten å måtte fikse all infrastrukturen selv.

    Men med mindre de bygger ut raskt og mye så spørst det hvor "totally cool" kundene til Tesla er med at andre får tilgang. Det er allerede nå tilløp til kø / faktisk kø flere steder på store utfartsdager. Andre biler med kortere rekkevidde blir mer avhengige av å lade. Et superladernettverk hvor man nesten må påregne kø til vanlig faller dramatisk i attraktivitet. Siden det tar en del tid å tanke en elbil uansett så er risken for ventetid sterkt økende med antall som bruker en stasjon.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Problemet er (sannsynligvis) at 2. generasjon eiere, altså de nest ivrigste elbilentusiastene, nok har noe mindre toleranse for småfeil enn hva de aller mest entusiastiske har. På en måte litt merkelig at dette kommer nå siden jeg har inntrykk av at det har blitt betydelig færre av de irriterende småfeilene (anekdotisk har jeg selv ikke hatt noen av de). Det har også blitt påpekt at dersom Tesla skulle ha kvalitetsproblemer / innkjøringsfeil /etc med folkemodellen Model 3 så vil det være mye, mye mer alvorlig. Ser man bort fra Norge så har nok de fleste Telsa Model S - eiere både en og to biler til, så det er et mindre praktisk problem om bilen må på verksted noen få dager. For folk som har en Tesla som eneste bil så oppleves nok problemet som større. Nå får man lånebil når bilen er på verksted, men poenget gjelder åkke som. Rapporten sier visstnok dog at 97% av kundene ville kjøpt Tesla igjen..

    En annen sak er at etter hvert som det blir alment kjent at ytelsen til Performance-modellene ikke er så eksepsjonell som Tesla prøver å fremstille det som, så vil det gå ganske hardt utover enhetsfortjenesten. Prisforskjellen med og uten performance er nok i nærheten av ren profitt for Tesla siden jeg vedder ganske mye på at det meste er ren software og evt en begrenset mengde hardware som er forskjellig.

    Det er ellers festlig på elbilforum - der mener overraskende mange i fullt alvor at folk ikke burde være snurt fordi Tesla har skrytt på seg og tatt seg betalt for ytelser og specs bilen ikke kan levere. Det sier litt om hvor religiøst forhold enkelte har til dette.

    Ellers er det en aksje som svinger mye basert på forventning og antagelser. Her er kursen de siste 2 årene som dekker mye av perioden Tesla faktisk har hatt en bil i salg. Før model S kom kostet en aksje mellom 25 og 40 dollar.

    tesla_stock.jpg
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.387
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har aldri prøvd en Tesla. Designet er fantastisk flott, den glir stille rundt i trafikken. Hvor praktisk den er vet vel kun de som har hatt en slik bil en stund. Det finnes mange fordeler og mange ulemper med en EL-bil. Det er en ting jeg lurer på ang. Tesla : Hva i huleste skal man med 700 hk ?? Har du en forsterker på 2x100w , bruker du i beste fall under halvparten av styrken til daglig. "Tømmer" du forsterkeren for styrke blir det veldig slitsomt å høre på i lengre tid. "Tømmer" du 700 hk ut av en bilmotor, blir det ikke slitsomt veldig lenge. De fleste, normale bilister har ikke i nærheten av kunnskap i å takle slike krefter. Med gasspedalen i gulvmatten er jeg redd at kjøreturen blir et katastrofalt nederlag, og ikke særlig langvarig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Elbil har ikke gir så momentet avtar ganske raskt oppover i fart. Dette skjer senere med mer effekt tilgjengelig. Hva man skal med det kan selvsagt diskuteres, men Tesla har sagt at den har 700 hester men så er den ikke i nærheten av det rent faktisk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.424
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Elbil har ikke gir så momentet avtar ganske raskt oppover i fart. Dette skjer senere med mer effekt tilgjengelig. Hva man skal med det kan selvsagt diskuteres, men Tesla har sagt at den har 700 hester men så er den ikke i nærheten av det rent faktisk.
    Ikke i nærheten. I følge målinger i Danmark rundt 430 hk. Hadde ikke kjøperne vært så religiøse, og at det faktisk er mer enn nok, så hadde vi nok sett en ny VW skandale. Nå er det kun krusninger på havet ...
    Tesla-eiere raser: Hevder bilen mangler hestekreftene som ble lovet - Elbil - VG
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    2.010
    Nja.. Av de kanskje rundt 100000 Model S som er levert er det ikke akkurat noe overveldende flertall av P85D. Et stykke igjen til de 11 millioner karjolene et visst firma i Wolfsburg skal mekke på. Det er vel også heller liten sjanse for at myndighetene legger særlig iver i å ta saken.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Bruktprisene er jo relativt høye så eierne er nok stort sett fornøyde samt det at de fleste har vært heldige med dollarkursen.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er ikke religiøs og bryr meg ikke døyten, det er nok krefter ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.876
    Antall liker
    42.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den meget omtalte autopilot-oppdateringen kom i natt. Måtte prøves på vei til Göteborg i dag. Jeg kjørte stort sett på auto hele tiden på motorveien unntatt gjennom et par veiarbeid med uryddig eller manglende veioppmerking. Det funker bra, bedre enn forventet. Automatiske filskift er fascinerende. Sett på blinklyset, så glir bilen over i den andre filen etter litt betenkningstid. Autopiloten kjører pent og forsiktig, men svaier litt sidelengs i feltet sitt. Ikke helt stødig plassering. Den blir litt forvirret hvis kantstripen forsvinner (f eks et avkjøringsfelt) og tenderer til å gli ut der, men kan loses forsiktig tilbake med litt rattpådrag uten å slå av autopiloten helt. Hvis man tar rattet litt bestemt slår den seg av med en boing-boing lyd. Autopiloten klager ganske fort hvis man tar hendene helt av rattet, og hvis den fortsatt ikke får noen respons vil bilen stanse helt og slå på nødblink. Riktig brukt er dette en fin sikkerhetsdetalj - spesielt for de av oss som (kremt, kremt) kan tenkes å fikle med stereoanlegg eller mobiltelefon i fart.
     
    Sist redigert:

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Ventet. Kansellerte for 14 dager siden. Ble for heftig utlegg med 30% høyere valutakurs.

    Blir og beholde en Model S som egentlig var en ventebil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ventet. Kansellerte for 14 dager siden. Ble for heftig utlegg med 30% høyere valutakurs.

    Blir og beholde en Model S som egentlig var en ventebil.
    MM, hadde ikke hoppet på jeg heller med dagens dollarkurs.

    En S er nå ikke det verste man kan ende opp med her i verden da... selv om det er et ventestadium før noe bedre. Håper du har en med autopilot ... da får du i alle fall en opplevelse av å ha vært med i den aller første puljen av fremtidens transportmiddel.

    Psyko-kø hjem fra byen i dag .. koble inn autostyring og bare døse gjennom megakøen ... man blir fort vant med den funksjonen (dag 2 for meg).
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Ventet. Kansellerte for 14 dager siden. Ble for heftig utlegg med 30% høyere valutakurs.

    Blir og beholde en Model S som egentlig var en ventebil.
    MM, hadde ikke hoppet på jeg heller med dagens dollarkurs.

    En S er nå ikke det verste man kan ende opp med her i verden da... selv om det er et ventestadium før noe bedre. Håper du har en med autopilot ... da får du i alle fall en opplevelse av å ha vært med i den aller første puljen av fremtidens transportmiddel.

    Psyko-kø hjem fra byen i dag .. koble inn autostyring og bare døse gjennom megakøen ... man blir fort vant med den funksjonen (dag 2 for meg).
    Desverre ingen autopilot, en p85+. Nå liker jeg å kjøre selv, så det er ikke sikkert jeg hadde valgt autopilot fremfor andre ønsker om tilleggsutstyr. Jeg savner hengerfeste som var hovedgrunnen til at jeg ønsket X fremfor S.

    Det fine med autopilot er jo at all hardware er på plass. Da er det enkelt å oppgradere senere (for de som har ny nok bil).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Jeg fikk Drammen Karosseri til å fikse ripene på min (både den jeg selv lagde på støtfangeren og resultatet av at bilen ble påsyklet av en kamikaze-mosjonist i en rundkjøring). No issues.
    Har snakket med de, men hadde håpet å spare meg turen til Drammen...

    De hentet min på Skøyen og kjørte den til avdelingen på Gjerdrum for fix der, og returnerte den til Skøyen etterpå. Drop-off og pick-up hos jentene i desken hos Tesla.
    En liten oppdatering... jeg endte opp med å bruke SEM auto color som ligger litt utenfor Fjerdingby i Rælingen. Nå har jeg aldri hatt en bil til lakkreparasjon før, men jeg kan vanskelig forestille meg at det er mulig å gjøre mer strøkent arbeide enn hva vedkommende der gjorde (enmannsbedrift). Var ganske mye rimeligere enn Drammen Karosseri. Det er i alle fall klin umulig å se at det er gjort en reparsjon uansett hvor mye jeg nistirrer på området som ble fikset.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.770
    Antall liker
    11.154
    Sted
    Trondheim
    Jeg fikser lakkeringsjobber når jeg er i Praha. Fikk fikset opp bilen i sommer - de lakkerte skjørtene under dørene + fikset begynnende lakkrust (det er en gammel bil) over hele karosseriet. Totalpris: 1600 kr. Helproff jobb. Kan ikke se at det er reparert. Å lakkere det ene skjørtet hos et lakkfirma her i Trondheim ville kostet 6-7000 kr. Så jeg sparte vel 12-14000 kr på å få det fikset i Praha.
    (Bilen er gammel og verdien er nedskrevet for lenge siden. Reisekostnadne - bensin og fergebilletter - var på ca 5500 kr. Billig ferie. Forrige gang jeg var i Praha fikk jeg tatt storservice på bilen + bytte av batteri på merkeverksted (BMW). Prisforskjellien i forhold til Norge var ca. 8000 kr, så det betalte den turen også)

    Uten at det har så mye å gjøre med hverken Tesla eller hvor man kan få fikset små lakkriper i Norge å gjøre. Det var vel mer et sukk over hvor dyrt slikt er i Norge i forhold til i andre land.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg fikser lakkeringsjobber når jeg er i Praha. Fikk fikset opp bilen i sommer - de lakkerte skjørtene under dørene + fikset begynnende lakkrust (det er en gammel bil) over hele karosseriet. Totalpris: 1600 kr. Helproff jobb. Kan ikke se at det er reparert. Å lakkere det ene skjørtet hos et lakkfirma her i Trondheim ville kostet 6-7000 kr. Så jeg sparte vel 12-14000 kr på å få det fikset i Praha.
    (Bilen er gammel og verdien er nedskrevet for lenge siden. Reisekostnadne - bensin og fergebilletter - var på ca 5500 kr. Billig ferie. Forrige gang jeg var i Praha fikk jeg tatt storservice på bilen + bytte av batteri på merkeverksted (BMW). Prisforskjellien i forhold til Norge var ca. 8000 kr, så det betalte den turen også)

    Uten at det har så mye å gjøre med hverken Tesla eller hvor man kan få fikset små lakkriper i Norge å gjøre. Det var vel mer et sukk over hvor dyrt slikt er i Norge i forhold til i andre land.
    huff ja.
    En billakkerer burdte ikke tjent mer enn 3-4 tusen i mnd som de gjør i Polen..
    Selv er du sikkert fornøyd med en tilsvarende månedslønn du tenker jeg!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.770
    Antall liker
    11.154
    Sted
    Trondheim
    Nå tok den jobben i Praha 2 dager (leverte bilen på mandag, hentet den på onsdag). Selve forarbeidet og lakkeringsjobben tok vel ikke mer en 4-5 timer (max). 14000 for 4 timers jobb - det blir 3500 kr/t (hvis alt gikk til lønn)- En del overhead skal jo også dekkes, verkstedleie, adm.kostnader, materialer ++, men likevel.

    I Tsjekkia betaler man 35 kr/l for bensinen. En 3-roms leilighet i utkanten av Praha koster ca 3-4 mill. En Skoda Octavia koster omtrent 600 000 (med litt utstyr). En halvliter øl i butikken koster 14-22 kr. Melk koster ca 15 kr/l. Prisene i Tsjekkia i CZK er stort sett høyere enn i Norge i NOK. Her har jeg regnet kurs 1:1 fordi en tsjekker tjener omtrent det samme i tsjekkiske kr. som vi gjør i Norge i norske kr. Likevel kan man gjøre en slik jobb for vesentlig mindre enn det man tar i Norge (jeg betalte 5000 CZK for jobben - i Norge 14000 NOK). Levekostnadene for en tsjekker (i CZK) er høyere enn levekostnadene for en nordmann (i NOK) til tross for omtrent tilsvarende lønn (CZK/NOK). Like fullt kan de gjøre slike jobber langt billigere.
    Jeg aner ikke hva en billakkerer tjener i Tsjekkia, men de har leilighet, kjører bil, går på restaurant og har det helt OK. Til tross for at for dem er ting dyrere i Tsjekkia enn ting er her i Norge for nordmenn.

    Så den må du dra lenger ut på landet med.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå tok den jobben i Praha 2 dager (leverte bilen på mandag, hentet den på onsdag). Selve forarbeidet og lakkeringsjobben tok vel ikke mer en 4-5 timer (max). 14000 for 4 timers jobb - det blir 3500 kr/t (hvis alt gikk til lønn)- En del overhead skal jo også dekkes, verkstedleie, adm.kostnader, materialer ++, men likevel.
    Mva, skatt, strøm, husleie, arb.giver avgift, forsikringer, lønn, matrialer.
    Du kan desverre ikke regne antall timer slik du gjør da bilen må stå inne å herde og da opptar den plass og plass på gulvet = tid de ikke kan bruke på en annen bil.
    Regn heller 17-20 timer så er bildet mer korrekt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.770
    Antall liker
    11.154
    Sted
    Trondheim
    Nå tok den jobben i Praha 2 dager (leverte bilen på mandag, hentet den på onsdag). Selve forarbeidet og lakkeringsjobben tok vel ikke mer en 4-5 timer (max). 14000 for 4 timers jobb - det blir 3500 kr/t (hvis alt gikk til lønn)- En del overhead skal jo også dekkes, verkstedleie, adm.kostnader, materialer ++, men likevel.
    Mva, skatt, strøm, husleie, arb.giver avgift, forsikringer, lønn, matrialer.
    Du kan desverre ikke regne antall timer slik du gjør da bilen må stå inne å herde og da opptar den plass og plass på gulvet = tid de ikke kan bruke på en annen bil.
    Regn heller 17-20 timer så er bildet mer korrekt.

    De betaler Mva, skatt, strøm, husleie, forsikringer, lønn, matrialer i Tsjekkia også. Like fullt greier de jobben til ca. 1/3 av prisen i Praha, til tross for at levekostnadene for de som gjør jobben der er høyere enn de som gjør jobben her. Og de tjener nok til å ha leilighet, bil og å spise ute, selv om det er like dyrt eller dyrere for dem der som det er for oss her.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Nok en biljournalist som mener bensin og diesel er fremtiden :) Forøvrig så er beregningene hans basert på at at hele bilparken er elektrifisert og at dette fører til høyere marginalproduksjon, dette har man god tid til å løse, og løsningen er enkel..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå tok den jobben i Praha 2 dager (leverte bilen på mandag, hentet den på onsdag). Selve forarbeidet og lakkeringsjobben tok vel ikke mer en 4-5 timer (max). 14000 for 4 timers jobb - det blir 3500 kr/t (hvis alt gikk til lønn)- En del overhead skal jo også dekkes, verkstedleie, adm.kostnader, materialer ++, men likevel.
    Mva, skatt, strøm, husleie, arb.giver avgift, forsikringer, lønn, matrialer.
    Du kan desverre ikke regne antall timer slik du gjør da bilen må stå inne å herde og da opptar den plass og plass på gulvet = tid de ikke kan bruke på en annen bil.
    Regn heller 17-20 timer så er bildet mer korrekt.

    Greit nok det, men som sagt greier de jobben til ca. 1/3 av prisen i Praha, til tross for at levekostnadene for de som gjør jobben der er høyere enn de som gjør jobben her. Og de tjener nok til å ha leilighet, bil og å spise ute, selv om det er like dyrt eller dyrere for dem der som det er for oss her.
    Levekostnader i Praha | Prahatips
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.770
    Antall liker
    11.154
    Sted
    Trondheim
    Ja, det der er omregnet til norske kroner. Jeg regnet i tsjekkiske fordi en tsjekker tjener omtrent det samme i CZK som en nordmann tjener i NOK - heller litt mindre. Jeg sammenligner levekostnadene for en nordmann i Norge og en tsjekker i Tsjekkia. For nordmenn er Tsjekkia billig grunnet kursforskjellen.

    Så når det står at en leilighet koster 4500-5000 kr i måneden, er det i NOK. Det vil si ca 15 000 CZK (da snakker vi om 30-40 m2 med 1 soverom).

    Koster det 15000 NOK pr mnd å leie en 30 m2 leilighet i Oslo? Det er det en tsjekker må ut med for å bo i Praha.

    Det står 1 l. melk koster 5 kr - altså 15 CZK (som jeg skrev), 12 egg for en tier (33 CZK). Pris på strøm er det halve av norske priser, altså er strømmen dyrere for en tsjekker i CZK enn for en nordmann i NOK i Norge. Hvis strømmen koster 1 NOK på Kwh for en nordmann koster den 1,30-1,50 CZK for en tsjekker. Bensin koster i Tsjekkia ca 12-13 NOK (altså 38 CZK) pr. liter. Så gitt at en tsjekker tjener det samme i CZK som en nordmann tjener i NOK (min kone som er fra Praha og har mye familie der sier at det er slik, og jeg har ingen grunn til å tvile på det. Hennes bror som er lege tjener mindre i CZK enn en norsk lege tjener i NOK, og det er antagelig ganske representativt. Prisnivået kjenner jeg da jeg besøker Praha 4-5 ganger i året), så er det vesentlig dyrere for ham i Praha enn det er for en nordmann i Norge.

    Det står også at en bil koster omtrent halvparten av hva den koster i Norge. En Skoda Octavia som koster ca 400 000 NOK koster ca 620 000 CZK. En BMW som her koster 800 000 koster ca 1.3 mill CZK i Praha. (Jeg priset disse i sommer da svigermor sa hun ville kjøpe bil til meg). Så biler er dyrere for tsjekkere i Tsjekkia enn for en nordmann i Norge.

    Tsjekkia er billig for oss grunnet kursen. Problemet for tsjekkerne er at den kursforskjellen ikke gjenspeiler seg i lønningene.
    BTW: Dette er basert på kursen i fjor sommer - 100 NOK = 320 CZK. Nå er den norske krona svakere (100NOK = 291 CZK) så det er blitt 10% dyrere for oss nordmenn i Praha nå enn den var for 5 mnd siden.

    Gitt dette burde den lakkeringsjobben som denne diskusjonen startet med ha kostet omtrent det samme, kanskje litt mer, i CZK i Tsjekkia enn den koster i NOK i Norge, altså ca 14000 CZK. Den kostet 5000 CZK.

    Men vi bør nok la denne diskusjonen ligge - den hører ikke hjemme i denne tråden.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.313
    Antall liker
    11.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, noen bør slå opp på DN artikkelen om formuene som norske bilimportører har lagt seg opp. Var det 10 stk Møller med formuer (NB ligningsformuer!) større enn 100 mill der? Bare å Google. Det var også mange Steen der. Uansett, jeg byttet vindu på min Mercedes S-klasse i Vest-Tyskland i 2010. Hele jobben var billigere enn bare deleprisen for ruta her i Norge......Pussig nok fikk ruta (som kom direkte fra sentrallageret til Mercedes) en 2,5 ganger i prisen av å bli kjørt til Norge.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    2.010
    Alle vil vel at alle andre skal tjene mindre enn dem selv, relativt sett...
    Vi liker å føle oss rike, gjør vi ikke?
    Og miljøvennlige.

    Den skitne realiteten bak elbilene
    Magnus Blaker er vel kompisen til Bjart Holtsmark. Noen mindre troverdige opphav til en artikkel må en lete lenge etter.
    (Roald Orkelborg i som herjer i kommentarfeltene er vel det nærmeste en kommer.)
    Jeg kan ikke se de nevner energikostnaden ved produksjon av bensin/diesel et eneste sted i denne artikkelen.
    Artikkelforfattere som har som utgangspunkt at bensinen oppstår i pumpa på stasjonen er det vanskelig å ta seriøst.

    "For hver eneste kWh strøm vi bruker selv i Norge, er det en strømmengde vi ikke kan eksportere til EU. Den direkte konsekvensen er at et kraftverk i Europa må produsere mer strøm."

    Argumentet kan sikkert brukes for seg, men samtidig må det legges til også for transportmidler med fossil energi som drivstoff.
    Hipp hurra, en kan dermed forurense både lokalt og globalt. Pose og sekk..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    "For hver eneste kWh strøm vi bruker selv i Norge, er det en strømmengde vi ikke kan eksportere til EU. Den direkte konsekvensen er at et kraftverk i Europa må produsere mer strøm."

    Argumentet kan sikkert brukes for seg, men samtidig må det legges til også for transportmidler med fossil energi som drivstoff.
    Hipp hurra, en kan dermed forurense både lokalt og globalt. Pose og sekk..
    Nei, det er det mest tullete argumentet av alle i denne debatten. Den logiske endestasjonen for det argumentet er at alle i Norge bør installere oljefyr fort som faen slik at vi kan eksportere strømmen vi ellers bruker på å varme boliger og tappevann - noe som fint kan gjøres ved å brenne fyringsolje. Forfatteren og hans åndsfrender antar at ved ren magi så går elbiler på marginalproduksjon mens alt annet som bruker strøm i Norge går på ren og fin vannkraft. Virkningsgraden i en moderne oljefyr ligger skyhøyt over virkningsgraden i et termisk kraftverk.

    Badet mitt og kjøkkenet mitt bruker for øvrig mer elektrisk energi pr. år enn Teslaen min.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn