Nå har jo alt en resonansefrekvens. Sorbotan+enkel masse vil dempe i varierende grad helt til du treffer resonansen eller alle harmoniske. Da blir vibrasjonene "forsterket". Base Tech skal visstnok dempe ved at en motvekt også settes i sving når du treffer resonansen og summen av kreftene blir 0. Om ikke massene balanseres nøyaktig vil du risikere å øke antall frekvenser denne plattformen resonerer ved. Dette med demping er egentlig ganske komplisert og det beste vi kan gjøre er å bruke enkel demping og legge resonansen så langt under 20Hz som mulig og samtidig bomme på arm/pu resonansen. Du kan også stjele litt fra dempingen for å gjøre resonansen mindre kraftig, slik man gjør på biler.
Jepp! Minner meg om en ganske lærerik opplevelse da jeg bytta fra Rega til VPI. Ny spiller på samme underlag (IKEA Corras, omtrent samme materialvalg og konstruksjon som LACK), og det låt jævlig. Trikset er å akseptere at alt resonnerer, og at alt blir verre om kombinasjonen av resonnanser er uheldig. Alt ble noe annet etter at jeg isolerte med Temaisolator og en ekstra topplate. Det er neppe fordi den ene spilleren er noe mer følsom for underlaget enn den andre, snarere fordi de er følsomme på forskjellige måter.
Foruten prøv og feil - hvordan beregne dette på best måte?
Godt spørsmål. Om man tenker som man gjør med flytende opphengte spillere, så er det noen frekvenser som er kjente, og som man bør holde fra hverandre. 20 Hz og opp er audioområdet (en del høyere om man snakker kvalitativt god gjengivelse fra vinyl), under der vil man plassere armresonansen ved 8-13 Hz, under der resonansen fra bulkete plater, som i teorien kan spenne over et ganske bredt område også ved og under armresonansen, under der igjen, eller ettellerannet sted i mellom eller hva man skal si, resonansen til et flytende oppheng, oftest 3-4 Hz om jeg ikke har forlest meg på svada eller husker dårlig, under der igjen havner resonanser som skyldes ubalansert tallerken og usentrerte plater ved 0,55 Hz. Systemet i seg selv produserer vel ikke noe lavere enn det.
Tingen er at man må koble spilleren til underlaget, ellers faller den ned til den treffer noe, og da er den både knust og koblet til underlaget igjen.
De midlene vi rår over er mekaniske lavpassfiltre. Alt er en fjær på en eller annen måte, og med en eller annen stivhet. Dette kobler sammen masser under en gitt frekvens, og kobler dem fra hverandre over den samme frekvensen. Ved avskjærings-/resonnansfrekvensen oppstår det mer eller mindre lagring og oppmagasinering av energi, en selvforsterkende vibrasjon.
Jeg vil tro det beste er å sikte på frekvenser i samme område som produsenter av flytende opphengte spillere. Hadde det vært noen bedre alternativer, så hadde nok industrien lagt seg på det i stedet.
Om spilleren allerede er flytende opphengt? Tja. Fjæropphenget vil nok kunne ha drøssevis av harmoniske overtoner, som kanskje lar seg absorbere i underlaget på noe vis, jeg vet ikke.