Greia er vel så enkel som at folk ønsker at verktøyet man kjøper seg skal være tilpasset behovene sine. Ikke at behovene må tilpasses verktøyet.
Folk prioriterer forskjellig. Elbil er fremdeles ikke for alle.
Men vi er der snart.
Takk til alle dere som faktisk har tilpasset behovene deres etter verktøyets begrensninger, og som dermed har vært med på å gjøre dette mulig.
2020 blir et interessant bilår.
Endelig et fornuftig innlegg i denne pissekonkurransen.
Mitt problem er alle dere som sier at "jeg kan greie meg med en elbil, da kan alle andre det også".
Og det er mitt problem også. Jeg liker ikke Tesla (begge modellene ser ille ut; PS jeg burde også tydeliggjøre at det er dagens modeller jeg ikke liker, ikke merket som sådan), jeg vil ikke ha en elbil med et proprietært ladenettverk av prinsipielle årsaker, og synes S-serien er alt for stor til bybruk - pr i dag har vi to biler, men skal jeg investere langsiktig i en elbil må den være noe smalere enn S-klassen eller billigere enn den fæle X-modellen. Å betale over en million for en bil jeg oppfatter som bælstygg kaller jeg ikke et fornuftig kjøp uansett hva jeg måtte spare av bompenger. Dere som er på hifisentralen må da være kjent med begrepet eierglede?
Og pr i dag er det altså bare Teslas to modeller som er i nærheten av å dekke de tekniske kravene jeg har til en elbil. All ære til de for det. Men som jeg har forklart over, det blir altså ingen Tesla på meg (i hvert fall så lenge S og X er det eneste de tilbyr).
Sånn er det bare, og jeg liker ikke å bli idiotforklart av det jeg opplever som litt for mange litt for arrogante Teslaeiere (det er ganske mange av dere her) bare fordi jeg ser verden litt annerledes enn dere og er villig til å betale for veibruk og parkering. Jo mer arrogante dere blir, jo sikrere kan dere bli på at den klubben deres ikke er noe for meg.
Jeg er i stand til å passe min økonomi selv - og kaster bort akkurat de pengene jeg selv vil på fossilbiler og dyr vin - og er for øvrig også ganske miljøbevisst (og det fremgår for øvrig med all mulig tydelighet her at miljøaspektet kommer langt ned på listen over kriteriene ved bilvalget for svært mange Teslaeiere).
Argumentene for Tesla ser ut til å være:
* Fabelaktig akselerasjon (utvilsomt, but I couldn't care less)
* Fabelaktig bil (I don't think so)
* Billig i bruk (sikkert, men at et produkt jeg ikke liker eller har bruk for er billig i bruk er ikke noen trigger for meg, otare har vist noen
gode regnestykker på at billig er et relativt begrep). Forumet er også stappfullt av eksempler på at folk ellers ikke akkurat legger vekt
på billig når de kjøper ting.... så hvorfor skal jeg det når jeg velger bil?
* Miljøvennlig (ikke et argument som er mye i bruk av Teslaeierne, men der er jeg enig og det er det som kommer til å bli avgjørende når - ikke hvis - jeg en gang kjøper elbil, ikke akselerasjon eller drivstoffpriser, men det bikker meg ikke over i kjøpsmodus når det gjelder Tesla )
Og som otare sier: hvordan verden er i 2020 skal vi vurdere i 2020.